eitaa logo
یادداشت‌های اعتقادی _ فاریاب
5.1هزار دنبال‌کننده
226 عکس
68 ویدیو
7 فایل
قدمی کوتاه برداشتیم بلکه نظری افتد. محمدحسین فاریاب دکترای کلام اسلامی، دانشیار موسسه امام خمینی (ره) کپی مطالب بدون ذکر لینک، هیچ مانعی ندارد. سردار سلیمانی: باید به این بلوغ برسیم که نباید دیده شویم. آنکس که باید ببیند، می‌بیند. @faryab110 @Mh_faryab
مشاهده در ایتا
دانلود
باسمه تعالی 📌عرصه انتخابات عرصه آزمون بزرگ الهی و موسم ادای تکلیف دینی و سیاسی است. بی تفاوتی در این میدان، شایسته هیچ انسان عاشورایی نیست: بلکه اقتضای عاشورایی بودن حضور در میدان و اقتضای زینبی بودن جهاد تبیین است. به خوبی روشن است که اندیشه های دینی و سیاسی یک رییس‌جمهور تا چه اندازه می تواند در تقویت یا تضعیف دینداری و نیز معیشت مردم تأثیر گذار باشد. نکته مهم تر آنکه اگر حتی احتمال بدهیم که روی کار آمدن یک جریان خاص سیاسی می تواند منجر به بی دینی و افزایش ولنگاری در عرصه فرهنگی شود تلاش برای روی کار نیامدن این جریان بر ما واجب است. این جانب ضمن احترام به تمام کاندیداهای محترم جناب آقای دکتر سعید جلیلی را که ضمن داشتن ویژگی‌های بارز اخلاقی و انقلابی، آشنا به ظرفیت ها و فرصت های کشور و نیز برخوردار از برنامه ی قوی جهت بهره‌وری از این ظرفیت ها و فرصت ها است به عنوان کاندیدای اصلح معرفی می کنم. و در صورت انصراف ایشان از نظر این جانب آقای دکتر قالیباف فرد اصلح می باشد. محمد حسین فاریاب
6.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👌با رأی دادن به فرد اصلح(دکتر جلیلی)، راه شهید رئیسی را ادامه دهیم. اربعین شهدای خدمت گرامی باد 🆔@faryab110
5⃣2⃣2⃣📌آیا شرکت در انتخابات، حق است یا تکلیف؟ ✍️پاسخ 1️⃣شرکت در انتخابات، از این جهت که انسان می تواند سرنوشت خود را تعیین کند، یک حق است. حق دارد بگوید چه کسی برای من، تصمیم گیری کند. 2️⃣اگر شرکت در انتخابات، صرفاً یک حق باشد، انسان می تواند بگوید، از حق خودم استفاده نمی کنم. 3️⃣در عین حال، شرکت در انتخابات، یک تکلیف دینی نیز است. به دو جهت: 4️⃣نخست آنکه، خداوند خواستار اجرای دین در جامعه است. پس بر هر بنده ای نیز تکلیف است که خواست خدا را در جامعه محقق کند. حکومت دینی برای اجرای دین در جامعه تشکیل می شود. رأی دادن در حکومت دینی، به معنای تأیید حکومت دینی برای اجرای دین در جامعه است که وظیفۀ هر انسان دیندار است. 5️⃣دوم آنکه، اگر انسان حتی احتمال دهد، از میان دو جریان رقیب در انتخابات، حاکمیت یک جریان خاص، ممکن است منجر به تضعیف دینداری مردم شود، ساکت نشستن در این برهه، به این معناست که برایش فرقی نمی کند، جامعه دیندارتر شود یا نشود. برایش تفاوت نمی کند که دین در جامعه اجرا شود یا خیر؛ حال آنکه، انسان نسبت به اجرای دین در جامعه، مکلّف است. 6️⃣بنابراین، شرکت در انتخابات و رأی دادن به فردی که به دنبال تحقق اجرای دین در جامعه است، هم حق است و هم تکلیف. ✅کانال یادداشتهای اعتقادی 🆔@faryab110
6⃣2⃣2⃣📌 برخی بزرگان چشم برزخی دارند و می‌توانند از گناهان انسان‌ها آگاه شوند. آیا این حقیقت، با ستار العیوب بودن خدا منافات ندارد؟! ✍ پاسخ 1⃣ستار العیوب بودن خدا به معنای پرده پوشی خدا نسبت به تمام گناهان نیست. روشن است که اگر کسی در خیابان، شراب بخورد یا روزه خواری کند، این گناه را بسیاری از افراد می‌بینند. 2⃣ستار العیوب بودن خدا به این معناست که خداوند گناهان پنهانی ما را برای دیگران آشکار نمی‌کند، در حالیکه می‌تواند آشکار کند. 3⃣از آن‌جا که گناه، اثر وضعی بر روح انسان می‌گذارد، انسانی که دارای چشم برزخی است، می‌تواند متوجه این موضوع شود، در عین حال، آن را آشکار نمی‌سازد. 4⃣ در این‌جا نمی‌توان به ستار العیوب بودن خدا ایراد گرفت. چنان‌که وقتی انسان در خیابان با اختیار خود مرتکب جرمی می‌شود و افرادی آن را می‌بینند، در اینجا هم نمی‌توان انتظار داشت که خدا چشم دیگران را بر این جرم ببندد. به همین ترتیب، انسانی که بر دیدن باطن افراد تواناست، نمی‌توان انتظار داشت که خدا چشم او را ببندد. 5⃣از طرف دیگر، وجود چشم برزخی برای برخی افراد، می‌تواند عاملی بازدارنده برای انسان‌ها باشد که طوری رفتار نکنند که دیگران آن را ببینند. ✅کانال یادداشت‌های اعتقادی 🆔@faryab110
7⃣2⃣2⃣📌اگر امام عصر علیه السلام همیشه حاضر و ناظر اعمال عباد است، پس چرا اعمال هفته ای دوبار (دوشنبه و پنجشنبه) خدمت ایشان عرضه می گردد؟ ✍️پاسخ 1️⃣به نظر می رسد روایت معتبری که بگوید اعمال انسانها هفته ای دو بار به امام زمان علیه السلام عرضه می شود، وجود ندارد. بله، روایتی وجود دارد که اعمال انسانها روزهای دوشنبه و پنجشنبه به رسول خدا (ص) عرضه می شود. (بصائر الدرجات، ص444) 2️⃣ممکن است که چون امامان علیهم السلام جانشین رسول خدا (ص) هستند، اعمال انسانها در این روزها بر آنها نیز عرضه شود. 3️⃣از سوی دیگر، در برخی روایات آمده که امامان علیهم السلام اعمال انسانها را می بینند. (بصائر الدرجات، ص442) و در برخی روایات نیز آمده که اعمال انسانها هر روز صبح و شب بر امام علیه السلام عرضه می شود. (بصائر الدرجات، ص429) 4️⃣از سوی دیگر، در روایات تأکید شده که علم امام به ارادۀ او وابسته است. یعنی اگر اراده کند که بداند، می داند و اگر اراده نکند که بداند، نمی داند. (الکافی، ج1، ص258) 5️⃣بنابراین می توان گفت که وقتی گفته می شود امامان علیهم السلام اعمال انسانها را می بینند یا اینکه هر روز صبح و شب اعمال انسانها بر امام عرضه می شود، مقصود آن است که امامان اگر بخواهند، از اعمال انسان ها آگاه شوند، اعمال بر آنها عرضه میشود و آنها عالم به اعمال انسانها می شوند و اگر هم نخواهند، اعمال انسانها را نمی بینند. به خلاف عرضۀ اعمال در روزهای خاص مانند دوشنبه و پنجشنبه که این امر واقع می شود و امام در این دو وقت از تمام اعمال انسانها آگاه می شود. ✅کانال یادداشتهای اعتقادی 🆔@faryab110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
8⃣2⃣2⃣📌چرا عیار و ملاک دیندارتر بودن جامعۀ دینی به امر به معروف است؟ بالاترین مصداق امر به معروف الان چیست؟ 👈پاسخ 1⃣گرچه عباداتی همچون نماز، روزه، زکات و حج ارزشهای والایی هستند، ولی باید گفت که امر به معروف و نهی از منکر، بالاترین ارزش است. معروف، هر چیزی است که ما را به خدا نزدیک، و منکر نیز هر چیزی است که ما را از خدا دور می سازد. 2⃣کسی که امر به معروف و نهی از منکر می کند، در حقیقت، موجب رسیدن مردم به کمال می شوند. آن کس که نماز می خواند، خودش به کمال میرسد، ولی آن کس که امر به معروف می کند، می تواند دیگران را نیز به کمال برساند و نمازخوان کند. 3⃣جامعه ای که اهل امر به معروف و نهی از منکر باشد، بهترین جامعه است؛ چراکه با وجود امر به معروف و نهی از منکر، جامعه اصلاح و به خدا نزدیک تر می شود. قرآن کریم می فرماید: «شما بهترين امتى بوديد كه به سود انسانها آفريده شده‏اند (چه اينكه) امر به معروف و نهى از منكر می ‏كنيد و به خدا ايمان داريد».(آل عمران، 110) یعنی بهترین امت بودن، به واسطۀ امر به معروف است. 4⃣ حضرت علی علیه السلام می فرماید: «تمام کارهای نیکو و جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهی از منکر، چونان قطره ای بر دریای موّاج و پهناور است» (نهج البلاغه، حکمت 374) و نیز فرمود: «خداوند، مردم روزگاران گذشته را از رحمت خود دور نساخت، مگر به خاطر ترک امر به معروف و نهی از منکر» (خطبۀ 15) 5⃣بنابراین، عیار دیندارتر بودن جامعه به کثرت نمازخوانان و روزه داران و ... نیست، بلکه به کثرت آمران به معروف و ناهیان از منکر است. 6⃣شرکت در انتخابات و رای به اصلح یک واجب دینی است که موجب تقویت حکومت دینی برای اجرای دین در جامعه است. اما این تنها وظیفه ما نیست، بلکه در شرایط کنونی، امر به معروف نسبت به این واجب الهی همچون خود شرکت در انتخابات واجب است. بنابراین بالاترین مصداق امر به معروف ، در این شرایط دعوت مومنان به شرکت در انتخابات و رای به اصلح است. ✅برای پیوستن به کانال یادداشت‌های اعتقادی از لینک زیر وارد شوید: 🆔@faryab110