eitaa logo
مدرسه فقه هنر
182 دنبال‌کننده
286 عکس
43 ویدیو
2 فایل
ارتباط: @fegh_honar (حضرتی) 02537840071 سایت: https://isoa.ir/fh/
مشاهده در ایتا
دانلود
مدرسه فقه هنر
❇️ گزارش سومین #کرسی_علمی_ترویجی ◀️ موضوع: «حق بر شهرت؛ حقوق والزامات متقابل سینماگران و حاکمیت
❇️ گزارش سومین 📺 موضوع: «حق بر شهرت؛ حقوق والزامات متقابل سینماگران و حاکمیت دینی» 🖋بیانات ناقد دوم حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید سجاد ایزدهی(استاد تمام گروه سیاست): 1️⃣دولت ها ضرورتاً در «حق بر شهرت» سهیم نیستند. 📌اولاً ممکن است در حوزه سینماگران، سینماگری باشد که شهرت نداشته باشد. 📌ثانیاً: سینماگری باشد که شهرتش را مدیون حاکمیت نباشد،... 2️⃣ اگر ما یک حکومت را لحاظ کنیم، چه دینی و چه سکولار، در آن سیاست گذاری هایی می شود و ضوابطی وجود دارد که این سیاست گذاری و ضوابط، حاکم بر مقولات عمده ای من جمله هنر است. لذا اگر مقوله ای بر این سیاست گذاری ها و ضوابط منطبق نباشد، اجازه نشر به آن داده نمی شود یا سانسور می شود. حکومت آمریکا هم چارلی چاپلین را به خاطر فیلم هایی که به تلقیِ آنها کمونیستی یا سوسیالیستی است، از آمریکا بیرون می کند. 3️⃣ در عبارت «بیت المال المسلمین مُعدٌّ لِالمصالح العامه» اولا این عبارت، روایت نیست، ثانیا در مباحث بیت المال، مقوله هنر یک مقوله عرفی است و تعبدی نیست که ما بخواهیم به اطلاق و مانند آن استظهار کنیم. 4️⃣ «حق بر شهرت» با بحث «سانسور» تلازم ندارد. ممکن است شهرت وجود نداشته باشد اما سانسور باشد. ممکن است شهرت وجود داشته باشد و سانسور نباشد. ... 5️⃣ این مقاله قائل به توسعه صلاحیت حداکثری یا ولایت حداکثری دولت بر هنرمندان نیست / وظیفه و کارویژه دولت مدرن در غرب، هدایت مردم نیست / فضای هنر، فضای حقی که حکومت دینی در شهرت سینماگرانش دارد. 🌐متن کامل جلسه: https://b2n.ir/a21721 💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
🖍 نشست علمی باعنوان: "نقد و بررسی کتاب قواعد فقهی فرهنگ و ارتباطات " ⚫️ برگزار کننده: گروه فقه فرهنگ، هنر و رسانه پژوهشگاه فقه معاصر 🔴 ارائه دهنده : حجت الإسلام والمسلمین دکتر سید علی حسینی ( نویسنده کتاب) 🟢 ناقد : حجت الإسلام والمسلمین دکتر سیف الله صرامی 🟠ناقد : حجت الإسلام والمسلمین جعفر نجفی بستان 🕒 زمان: چهارشنبه 28 دی ماه ۱۴٠۱ ساعت 15 الی 17 🌐لینک ورود به جلسه از طریق جیتسی میت : https://meet.jit.si/www.riicj.com علاقمندان می‌توانند برای حضور در جلسه به این آدرس مراجعه نمایند🔻 🏫 مکان: قم،خیابان شهید فاطمی(دورشهر) کوچه ۳٠ پلاک ۵۳، پژوهشگاه فقه
️⃣ 💢انگاره‌سازی آثار هنری از منظر فقه💢 🎤گفتگوی اختصاصی با حجت الاسلام حسین ادبی: 1️⃣ انگاره: «صورت خیالی از شیء که در فرآیند ذهنی مشخص همچون اسم، به جای آن می‌نشیند و منشأ تأثیر و قدرت نسبت به آن می‌گردد.» انگاره کلیشه ذهنی نسبت به یک شیء است و این شیء می‌تواند یک مفهوم، یک صنف یا یک فرد باشد. 2️⃣ اثر هنری‌ای که باعث انگاره‌سازی منفی و نادرست در اذهان عموم افراد جامعه شده را نمی‌توان با یک جریمه، زندان و یا تعزیر محدود جبران کرد. ◀️ وقتی یک اثر موسیقایی تولید می‌شود، به دلیل عدم امکان کنترل انتشار آن و همچنین عدم امکان نابودسازی آن، اثرگذاری آن بر جامعه تا مدت‌ها ادامه خواهد یافت و افراد بسیاری به صورت‌های مختلف به آن دسترسی خواهند یافت. 3️⃣ برخی از قواعد فقهی همچون «حرمت تنفیر از دین»، «حرمت اعانه بر اثم» و … می توانند مستند حرمت تولید آثار هنری‌ای باشند که باعث ایجاد انگاره منفی در جامعه می شود؛ اما برای تعیین مجازات متناسب باید به این جرائم، باید به عمومات تعزیر مراجعه کرد. 4️⃣ با عنایت به امکان تعریف تعزیرهای جدید و با توجه به نقش اثر هنری در ایجاد انگاره منفی و جایگزینی آن به جای انگاره‌های مثبت، مجازات متناسب با تخریب فرهنگی توسط اثر هنری، از بین بردن انگاره منفی و ایجاد انگاره مثبت توسط سازنده است. 5️⃣این مجازات به عدالت در این زمینه نزدیک‌تر است تا اینکه جرم در حد یک عمل شخصی تقلیل داده شود و نقش‌آفرینی آن در تخریب بنیان‌های فرهنگی یک جامعه نادیده گرفته شود. 🌐متن کامل یادداشت: https://b2n.ir/n53435 💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
🌹حلول ماه رجب و میلاد پربرکت امام محمدباقر علیه السلام بر شما مبارک🌹
💢گزارش چهارمین عنوان: ✳️روایت های تاریخی و چگونگی تصویرگری معصومین علیهم السلام. 🎤ارائه دهنده: دکتر حمید تلخابی (استاد دانشگاه) 🖋ناقدین: 1️⃣حجت السلام سید حمید میرخندان (استاد دانشکده صدا و سیما) 2️⃣دکتر محسن ربانی (کارگردان و مستندساز) 📌 دکتر تلخابی: فقها درباره تصویرگری به صورت مطلق، سه دیدگاه کلی دارند. 1️⃣تحریم تصویرگری به طور مطلق. این فتوا، فتوای شاذی است. 2️⃣منع تصویرگری جانداران. و البته بسیاری هم قائل به کراهت شده اند. 3️⃣جواز مطلق که فرقی بین انسان و غیر انسان نیست. 📌سوال: با توجه به این جواز، چگونه معصوم به تصویر کشیده شود تا جنبه های قدسی ایشان حفظ شود.❓ در مقاله به دو شیوه اشاره کرده ایم: 1️⃣ وفاداری به ظاهر تاریخ و روایات تاریخی است. 2️⃣و دیگری وفاداری به باطن تاریخ است. یعنی روایت غیرمستقیم و حاشیه ای از زندگی معصوم داشته باشیم. در اینجا هم می توان با تغیر زاویه دید از شخصیت معصومین روایت گری کرد. ✳️مراد از زاویه دید ... شخصیتی است که آن داستان را روایت می کند. مثلا قصه حضرت نوح علیه السلام را می توان به صورت متعارف و روایت مستقیم ساخت … 🧍‍♂️یا اینکه می توان داستان را از زاویه دید کنعان فرزند ایشان روایت کرد. 🐴همچنین می توان داستان را به صورت خیالی روایت کرد. به این صورت که حیوانی را محور داستان قرار دهیم و قضایا را بدون اینکه خدشه ای هم به صحت آنها وارد شود، روایت کنیم. 🌐متن کامل گزارش: https://b2n.ir/j33053 💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
🏴صلوات خاصه امام هادی علیه السلام «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ وَصِيِّ الْأَوْصِيَاءِ وَ إِمَامِ الْأَتْقِيَاءِ وَ خَلَفِ أَئِمَّةِ الدِّينِ وَ الْحُجَّةِ عَلَى الْخَلائِقِ أَجْمَعِينَ اللَّهُمَّ كَمَا جَعَلْتَهُ نُورا يَسْتَضِي‏ءُ بِهِ الْمُؤْمِنُونَ فَبَشَّرَ بِالْجَزِيلِ مِنْ ثَوَابِكَ وَ أَنْذَرَ بِالْأَلِيمِ مِنْ عِقَابِكَ وَ حَذَّرَ بَأْسَكَ وَ ذَكَّرَ بِآيَاتِكَ وَ أَحَلَّ حَلالَكَ وَ حَرَّمَ حَرَامَكَ وَ بَيَّنَ شَرَائِعَكَ وَ فَرَائِضَكَ وَ حَضَّ عَلَى عِبَادَتِكَ وَ أَمَرَ بِطَاعَتِكَ وَ نَهَى عَنْ مَعْصِيَتِكَ فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ وَ ذُرِّيَّةِ أَنْبِيَائِكَ يَا إِلَهَ الْعَالَمِينَ.». ⚫️شهادت مظلومانه‌ حضرت امام هادی علیه‌السلام تسلیت باد⚫️ 💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
مدرسه فقه هنر
💢گزارش چهارمین #کرسی_علمی_ترویجی عنوان: ✳️روایت های تاریخی و چگونگی تصویرگری معصومین علیهم السلام
💢گزارش چهارمین عنوان: ✳️روایت های تاریخی و چگونگی تصویرگری معصومین علیهم السلام. 📌 قابلیت ها و امتیازات تغییر زاویه دید: 1️⃣وقتی زاویه دید از شخصیت اصلی به فرعی یا به شخصیت تخیلی، باعث می شود که آن دسته از رویدادهای تاریخی که جنبه دراماتیک قوی ندارند هم روایت پذیر شوند و جنبه های جالب تری پیدا کنند. 2️⃣باعث میشود که یک رویداد تاریخی را بتوان از پنجره های گوناگونی بررسی کرد. 3️⃣تغییر زاویه دید، باعث ایجاد خلاقیت در روایت رویدادها می شود. 4️⃣تغییر زاویه دید میتواند محملی برای رازورزی شود. و ابعاد شخصیت معصومین بهتر دیده شود. 👈مانند لیله المبیت که اگر روایت را از زاویه یکی از افراد جنایتکار در آن صحنه بیان کنیم، شاید بهتر بتوان شخصیت امیرمومنان علیه السلام را به تصویر کشید. 4️⃣باعث جذابیت و ارتباط بهتر با مخاطب می شود. ⛔️ آنچه بیان شد، مخصوص تصویرگری معصوم نیست. می توان هر رویدادی را چنین روایت کرد. مانند سریالهای «معمای شاه» و «شهرزاد». 🔰 البته روایت غیر مستقیم، به عنوان راه گریز نیست. یعنی نمی خواهیم میان روایت مستقیم و غیر مستقیم، دو قطبی ایجاد کنیم که یا این و یا آن. بلکه به عنوان یک ظرفیت جدید مطرح می شود. 🌐متن کامل گزارش: https://b2n.ir/j33053 💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
❇️ مدرسه فقه هنر و پژوهشگاه فقه معاصر، برگزار می‌کنند: 8️⃣ هشتمین 🖍 عنوان: «چگونگی تجلیِ معنا در هنرهای نمایشی و ارتباط آن با مسایل فقهی» 🔵 ارائه دهنده: دکتر حمید تلخابی (دکترای حکمت هنر و استاد دانشگاه) 🔷 ناقدین: 1️⃣حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی نهاوندی (دکترای فلسفه و مدیر گروه پژوهشی فقه هنر) 2️⃣حجت الاسلام دکتر مهدی داودآبادی (دکترای حکمت هنر، مدرس دانشگاه) 🔹 دبیرجلسه: نواب حضرتی (کارشناس فقه هنر) 🕣 زمان: دوشنبه 10 بهمن ماه 1401 ساعت: 10 صبح 🏢مکان: قم، خیابان شهید فاطمی (دورشهر)، کوچه ۳۰، پلاک 53، پژوهشگاه فقه معاصر. 🌐 لینک جلسه: https://lms.itaihe.ac.ir/mod/bigbluebuttonbn/view.php?id=753 ⛔️نام کاربری و رمز: 2️⃣2️⃣2️⃣2️⃣
مدرسه فقه هنر
💢گزارش چهارمین #کرسی_علمی_ترویجی عنوان: ✳️روایت های تاریخی و چگونگی تصویرگری معصومین علیهم السلام
💢ادامه گزارش چهارمین عنوان: ✳️روایت های تاریخی و چگونگی تصویرگری معصومین علیهم السلام. 🎤بیانات ناقد اول (حجت الاسلام سید حمید میرخندان): 1️⃣آقای تلخابی، بیشتر بر روی روایت و به تعبیری متنِ بحث تمرکز کرده اند؛ در حالی که موضوع را باید هم از حیث متن بررسی کرد و هم از حیث اجرا. یعنی برخی چالش ها مربوط به روایت و متن فیلمنامه است. و برخی هم مربوط به حوزه اجرا. 💠 انواع چالشها در بحث تصویرگری معصوم: الف) چالش های مربوط به حوزه روایت و متن در حوزه روایت و متن، ما با سه چالش روبه رو هستیم: 📌واقعیت تاریخی و تخیل دراماتیک: برای ساخت فیلم تاریخی، چقدر مجاز به تخیل هستیم؟ 📺برخی می گویند چون دست ما بسته است، و مجاز نمی دانند که کارهای تخیلی کنیم، لذا فیلم ها از کیفیت کمتری برخوردارند. مانند فیلم امام حسن علیه السلام (تنهاترین سردار) ساخته آقای فخیم زاده. 📌هنرمندان نکته ای را بیان می کنند تحت این عنوان که شخصیت درماتیک نباید ایستا باشد. باید حرکت، درگیری و به یک معنا تحول داشته باشد؛ از این رو نمیتوان شخصیت معصوم را روایت کرد؛ زیرا نمیتوان اموری مانند شک، تردید و… را در امام معصوم علیه السلام به تصویر کشید. 🌐متن کامل گزارش: https://b2n.ir/j33053 💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
مدرسه فقه هنر
❇️ مدرسه فقه هنر و پژوهشگاه فقه معاصر، برگزار می‌کنند: 8️⃣ هشتمین #کرسی_علمی_ترویجی 🖍 ع
⏰ یادآوری کرسی_علمی ترویجی دوشنبه 10 بهمن ساعت 10 صبح 🖍 عنوان: «چگونگی تجلیِ معنا در هنرهای نمایشی و ارتباط آن با مسایل فقهی» 🌐 لینک جلسه: https://lms.itaihe.ac.ir/mod/bigbluebuttonbn/view.php?id=753 ⛔️نام کاربری و رمز: 2️⃣2️⃣2️⃣2️⃣
❇️هشتمین ترویجی امروز در پژوهشگاه فقه معاصر به صورت حضوری و مجازی، برگزار شد. 🌹با حضور استاد علی نهاوندی، دکتر مهدی داودآبادی و دکتر حمید تلخابی🌹 💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا