eitaa logo
فقه و زندگی
6.2هزار دنبال‌کننده
345 عکس
29 ویدیو
2 فایل
راه ارتباط: @a_gorji 🧑‍🏫گروه آموزش احکام: https://eitaa.com/joinchat/3498377813Ce48e9cafcc 🌱کانال دوممان : @ganjinenab 🌐آدرس سایت: https://www.aparat.com/Feghh_Z 📃درباه ما: https://eitaa.com/FFeghh_Z
مشاهده در ایتا
دانلود
❤️بسم الله الرحمن الرحيم❤️ 🤔❓اعمال روز اربعین چیست؟ 💠✍️ اعمال اربعین عبارتند از: 1. غسل قبل خواندن زیارت اربعین 2. خواندن زیارت اربعین 1. مستحب است قبل خواندن زیارت اربعین غسل کنند (طبق نظر برخی مراجع به امید ثواب انجام دهد). 2. زيارت امام حسین در اين روز مستحب است از حضرت عسكرى عليه السلام روايت شده كه فرمود: علامات مؤمن پنج چيز است: که یکی از آنها زيارت روز اربعین است. 🤔❓ آیا زیارت اربعین باید در روز اربعین انجام شود یا روزهای قبل و بعد هم مانعی ندارد؟ 🌺✍️ زیارت سید الشهداء (علیه السلام) در هر زمانی، مستحب و دارای ثواب عظیم است و انجام آن قبل یا بعد از روز اربعین، مانعی ندارد؛ هر چند ثواب زیارت وارد شده برای زمان خاص، مختص به همان زمان می‌باشد. 🤔❓ پیاده روی به حرم دیگر ائمه یا امامزادگان (علیهم السلام) در روز اربعین به صورت نمادین، چه حکمی داره؟ 🌱✍️ به عنوان يك حركت نمادين مانعي ندارد، مخصوصا اگر موجب بزرگداشت ارزش‌های اسلامی شود. 🤔❓ روزه گرفتن در روز اربعين چه حكمي دارد؟ 🍀✍️ روزه گرفتن در این روز برای افرادی که مسافر نمی‌باشند مستحب است. 🤔❓ در زمان عادت ماهيانه خواندن زيارت اربعين چه حكمي دارد؟ 🌼✍️ خواندن زیارت اربعین اشکال ندارد. 👌 تبصره: اسماء متبرکه را لمس نکند. 🤔❓کسی که نذر داشته برای اربعین ، حالا چون امکانش نیست، میشه بیافته یه روز قبل یا یه روز بعدش؟ می تونه پولش رو به نیازمند بده؟ 🌸✍️ اگر صیغه مخصوص نذر عربی یا فارسی شو نخوانده‌، عمل به آن لازم نیست و می‌تواند تغییر دهد. برای اطلاع از صیغه نذر رجوع کنید به چند جدول قبل کانال. 🤔❓ بردن مهر یا قرآن یا کتاب دعا از حرم مطهر برای تبرک یا گرو نگه داشتن برای برآمدن حاجت چه حکمی دارد؟ 🌿✍️ بردن مهر و قرآن و کتاب های دعای حرم و مسجد جایز نیست و چنانچه کسی عمداً یا سهواً برده باشد، باید به جای آن برگرداند. 👌 اگر برگرداندن آن ممکن نیست باید هزینه‌اش را به حساب همانجا واریز کند. 📚 توضیح المسائل مراجع م 319، 356 ،450، 645، 1748، 2641؛ امام تحريرالوسيلة ج‌2 ص 118 م 5 و 24 و استفتاءات ج‌2 ص462 س15 و ص345، س26 و ج3 ص573، س10؛ آقا اجوبه س164، 1453 ،1454و رساله آموزشی ج2 درس66 و 82 و سایت احکام زیارت اربعین؛مکارم جامع المسائل و سایت احکام زیارت اربعین، كليات مفاتيح الجنان، اعمال اربعین ؛ العروة الوثقى ج‌1، غسلهای مستحبی؛ نوری، استفتاءات، ج 1، س 737؛ صافی، 300 پرسش ازاحکام، ج1، احکام نماز، س 75؛ بهجت، استفتاءات، احکام نماز، قسمت سجده، س 623؛ فاضل، استفتاءات، ج1، س 304؛ و دفتر همه مراجع. https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
❤️بسم الله الرحمن الرحیم❤️ 💠 راه ارتباط : @a_gorji 🌸 روش کار کانال و منابع آن : @Feqh_Z 🌼 کانال دوممان : @ganjinenab 💐 برداشت (با آدرس یا بدون آدرس) از هر دو کانالمون با ذکر صلوات بر ❤️محمد و آل محمد❤️ جایز است.
400-07-06 mohamadi reayat hoghugh zojeyn nesbat be ham~1.mp3
651.9K
📖 🔘احکام رعایت حقوق زوجین نسبت به هم ▪️حجت الاسلام و المسلمین محمدی
🌺 ✍️ تمامی جدول و نمودارها بعد از بروزرسانی و تطبیق با آخرین فتاوای مراجع، خدمت استاد بزرگوار حضرت حجت الاسلام و المسلمین محمدی دامت برکاته، استاد توانا و مبرز فقه و احکام ارسال می‌گردد و بعد از باز بینی و تایید ایشان در کانال بارگذاری می‎شود. https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
400-07-05 mohamadi komak be digaran~1.mp3
644.9K
📖 🔘احکام کمک به دیگران ▪️حجت الاسلام و المسلمین محمدی
هدایت شده از علی گرجی
400-07-02 mohamadi vasvas va rh'haye darman an~1.mp3
690.1K
📖 🔘احکام وسواس وراه های درمان آن ▪️حجت الاسلام و المسلمین محمدی
🌺سلام علیکم خدمت اعضاء محترم کانال فقه و زندگی ✍️ بحث احکام غیبت از گناهان اخلاقی آماده شد و از امروز جدول و نمودارهای این بحث در کانال درج می‌شود.
فقه و زندگی
#احکام_غیبت #تعریف_غیبت #احکام_نموداری https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
❤️بسم الله الرحمن الرحیم❤️ 🤔 ❓غيبت به چه معناست و چه حرف يا سخن‌هايي را غيبت مي‌گويند؟ 🌺✍️ منظور از غیبت، این است که عیب پنهان مومن معیّن و معلومي را در غیاب و پشت سرش، نزد دیگری، که این فرد را می‌شناسد ولی از آن عیب آگاهی ندارد، اظهار کند. 👌 در غیبت: 🔹 فرقی نمی‌کند عیبِ پنهان فرد در اندام او باشد یا در نسَب یا خاندانش یا آنکه در عمل کرد و رفتار یا اخلاقش باشد و فرقی در حرام بودن غیبت، بین کنایه و تصریح نیست. 🔸 فرقی نمی‌کند بیان عیب، با گفتار باشد یا نوشتار یا با عملی که آن عیب را بفهماند؛ مثل اشاره با سر، حرکات دست یا چشم یا ارائه آن به دیگری از طریق پخش از نوار، سی‌دی، فیلم و یدیویی، پیامک، بلوتوث و مانند آن؛ بنابراین، غیبت تنها یک گناه زبانی نیست و دامنه وسیعی دارد. 🌸 1. عیب: تعريف کردن و گفتن خوبیها در غیاب فرد هر چند راضى نباشد، غيبت نيست. ☘️ 2. پنهان: بیان عيب آشکار و ويژگي‌هاي ظاهري مثل كوتاه و بلندي قد، چاقي و لاغري، كچلی و امثال اينها، غیبت نیست. 🌼 3. مومن: غيبت كردن درباره كافر حرام نیست. (آیه الله مکارم: غیبت کفار غیر حربی جایز نیست.) 🍃 4. معلوم: اگر معلوم نباشد منظور چه کسی است، غیبت نیست.مثلا بگوید: در شهر با يك نفر بداخلاق روبرو شدم و معلوم نباشد منظور چه کسی است، غیبت نمی‌باشد. 🌺 5. معیّن: برخی موارد افراد معلوم هستند ولی صحبت طور بیان می‌شود که فرد معین نیست و مردد بین افراد است مثلا بگوید یکی از فرزندان دایی ترسو است، این غیبت نیست. ☘️ 6. در غیابش: بیان عیب در حضور فرد، غيبت نیست. 🌻 7. نزد دیگری: تجسّم بدى فرد در ذهن و صحبت در تنهایی با خود (غرزدن)، غیبت نیست. 🍂 8. شناخت فرد: بیان بديهاي فردی كه مستمع (شنونده) او را نمی‎شناسد، غيبت نیست. 🌾 9. جهل به عیب: بیان عیبی که مستمع (شنونده) از آن خبر دارد، غیبت نیست. 🍁 10. اظهار کند: غیبت فقط زبانی نیست و دامنه وسیعی دارد با گفتار، نوشتار، عمل مثل اشاره سر، دست، چشم یا از طریق سی‌دی، فیلم، پیامک، بلوتوث و ... 👌 دو نکته: ناراحت شدن فرد شرط و ملاك غيبت نيست، و بطور كلي غیبت حرام است؛ چه غيبت شونده از بیان عیبش ناراحت بشود یا نشود. برخی از موارد بالا گرچه غیب نیست ولی اگر به قصد تحقير و توهين گفته شود یا باعث اذیّت و آزار و تمسخر کردن شود، جايز نيست. 👌 توضیحات بیشتر ان شاء الله در جدولهای بعدی در روزهای آیند خواهد آمد. https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
فقه و زندگی
#غیبت_از_جمع #غیبت_قبایل_و_اقوام #احکام_نموداری https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
بسم الله الرحمن الرحیم 👌 توضیحات : دو تا جمع داریم 1. محصور 2. غیر محصور و دو حالت غیبت از جمع 1. غیبت از یک نفر جمع 2. غیبت از همه‌ی افراد جمع. 🔹 جمع محصور یعنی جمع محدودی که همه‎ی افراد آن مشخص و معلوم است مثل اعضاء یک خانواده. 🔹 جمع غیر محصور یعنی جمع کثیری که همه‎ی افراد آن مشخص و معلوم نیست مثل اهالي يك شهر، طایفه، قوم و یک بازار و یک هیئت و یک مدرسه و ... 🌸 🤔❓آيا صحبت كردن از يك يا چند نفر نامشخصّ از يك گروه کثیری (مثلا بگوید يك نفر از هيئت، ترسو است یا برخی‌ از بازاریها حریص و طماع هستند) غیبت محسوب می‌شود؟ ✍️ همه مراجع: اگر معلوم و مشخص نباشد منظور چه کسی است مانعي ندارد و غيبت نيست. 🌺 🤔❓آيا صحبت كردن از یک یا چند نفر نامشخص از جمع محدودی (مثلا بگوید یکی از فرزندان زید ترسو یا حریص و طماع است) غیبت محسوب می‌شود؟ ✍️ همه مراجع: اگر معلوم و مشخص نباشد منظور چه کسی است، غیبت نمی‌باشد؛ ولی گاهی ممکن است از جهت دیگری مثل توهین، تحقیر و تمسخر مؤمن حرام باشد. 👌 تبصره: طبق نظر آیات عظام خامنه‌ای و مکارم اینکار گرچه غیبت نیست ولی حرام است چون این افراد را در معرض تهمت قرار داده. 🍃 نتیجه: در غیبت، فرد غیبت شده باید معیّن و معلوم باشد و اگر طوری بگوید که مردد بین افراد باشد و معلوم نباشد منظور چه کسی است، غیبت نمی‌باشد. 🌺 🌱 اگر بیان عیب از جمع محصور باشد؛ مثل اینکه گفته شود این خانواده همه‎شان ترسو هستند، غیبت است. 🌸 🤔❓صحبت در مورد همه اهالي يك شهر، طایفه، قوم و مانند آن مثلا بگوید آدم‌هاى خسيس يا ساده هستند، آيا غيبت است؟ 🌿 ✍️ غیبت بیان عیب پنهان است كه مطابق واقع هم باشد یعنی واقعیت داشته باشد، و نسبت دادن عيب به همه اهالی يك شهر یا استان، غيبت نيست، چون محال است که تمام مردم یک شهر یا استان یک عیب مشترک پنهان داشته باشند و یک نفر بر این عیب آگاهی یابد، و این نسبت دادن چنانچه داخل عنوان دروغ و افترا و توهین و تحقیر یا استهزاء و تمسخر باشد، حرام است و اگر اینگونه نبود مانعى ندارد. 👌 تبصره: اینکه انسان ببیند اکثریت افرادی از قوم یا شهر خاصی که او با آنها برخورد داشته، دارای صفتی هستند، دلیل نمی‌شود که تمام اهالی آن شهر یا قوم اینگونه باشند. 📚 امام، مكاسب محرمه، ج‌1، ص 412 و 413 و استفتاءات، ج‏2، ص 619، س 10 و 13؛ خامنه‌اي، رساله آموزشي، ج 2، درس 18؛ سيستاني، توضيح المسائل، ج 1، م 2268 و منهاج الصالحين، ج 1، م 29؛ تبریزی، منهاج الصالحين، ج 1، م 29 و استفتاءات جدید، ج 1، س 1001 و ج 2، س 1008؛ وحيد، منهاج الصالحين، ج 2، م 29؛ بهجت، جامع المسائل، كتاب تجارت، ج‌2، ص 467‌ و استفتاءات، ج 4، س 6515؛ مكارم، انوار الفقاهه، كتاب تجارت، ص 275 و استفتائات، ج 1، س 556 و جامع المسائل https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
❤️بسم الله الرحمن الرحیم❤️ 🤔❓اگر از كسي در غياب او تعريف كنيم و او از تعريف كردن ما راضي نباشد، غيبت محسوب مي‌شود؟ ✍️ همه مراجع: خير، غيبت بيان عيوب است و تعريف كردن و گفتن خوبی‌ از شخصي كه راضى نباشد، غيبت نيست. 👌تبصره: 🔹 1. بیان خوبیها هرچند بقصد عیبجویی، غیبت نیست مانند اینکه بگوید : « فلانی هر چه داشت، به فقرا داد و جیب خودش را خالی کرد». 🔸 2. اگر تعريف كردن باعث اذیّت و آزار يا ايجاد دردسر و مزاحمت براي فرد شود، یا باعث برملا کردن اسراری که دوست ندارد دیگران بفهمند شود، حرام است. 🤔❓اگر پشت سر كسي هم بديهاي و هم خوبيهاي او را بگوييم،‌ آيا مرتكب غيبت شده‌ايم؟ ✍️ همه مراجع: اگر عيوب پنهان او را بيان كنيد مرتكب غيبت شده‌ايد، اگر چه در كنار آن خوبيهاي او را هم بگويد. 👌 تبصره: نقد و بررسي كارهاى مسئولين و سوابق نامزدهاي انتخاباتي حكم جداگانه‌ي دارد كه در بحث انتخابات ذکر شد. 📚 خامنه‌ای، رساله آموزشی، ج 2، درس 17؛امام، استفتاءات، ج 2، ص 619، س 9 و 13؛ تبريزي، استفتاءات جدید، ج 1؛ س 1001؛ سيستاني، توضيح المسائل، ج1، م 2264 و 2266؛ مكارم، استفتاءات، ج1، س 552؛ وحيد، توضيح المسائل، م 2078؛‌ بهجت، استفتاءات، ج 4؛ س 6467؛ https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1