eitaa logo
اندیشکده فطرت
446 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
505 ویدیو
93 فایل
شبکه رسمی اندیشکدۀ فطرت اندیشکده فطرت با هدف فعالیت در حوزه اشاعه و تولید علوم انسانی ایرانی اسلامی تشکیل شده است. ارتباط با مدیر کانال: @MTFetrat اراک شهرک مصطفی خمینی خیابان نوید حسینیه شهدا
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ پایان شهید سید مرتضی آوینی سال 72 و در فکه نبود، تاثیری که آوینی بر تبیین عقلانیت انقلابی و تفکر امام داشت سبب شد بسیاری بعد از او تحت تاثیر آثارش باشند. تجلی هنری آوینی در "روایت فتح" شهود او بود و ابعاد نظری و معرفتی‌اش در کتاب‌ها و مقالات او بیان شده است که فهم آن‌ها اطلاعات قابل توجهی در حوزه فلسفه و حکمت و حتی عرفان می‌طلبد، مباحث پیچیده‌ای که در دوره تولیدش نظیر ندارند. آوینی در مسائلی که ما با آن‌ها درگیریم در حوزه فرهنگ، اقتصاد، انسان‌شناسی، مباحث سینما و رسانه و حوزه‌های دیگر مثل پارتیزان‌ها عمل می‌کند، یعنی سریعا به تحولات اطرافش واکنش نشان می‌دهد. بسیارند افرادی که جزء مخالفان او بودند اما بعد از شهادت شیفته‌اش شدند، آوینی دقیقا در زمانی زیست کرد که بزرگترین خطر برای انقلاب، اسلام آمریکایی بود با همه تجلیات آمریکایی و اروپایی‌اش یعنی جریان لیبرال مدرن وحشیِ ضد انقلاب. ✅ آوینی پیش از انقلاب متفکری کاملا غرب‌زده بود، معماری و هنر خوانده و سبک زندگی و ظاهری روشن‌فکرانه دارد، علقه‌ای هم به اسلام و انقلاب و قرآن ندارد، خودش می‌گوید که بعد از انقلاب شروع کرده به نقد فضایی که 10 سال در آن حضور داشته. در قرآن می‌فرماید کسی که به طاغوت کافر شود و به خدا ایمان آورد به محکم‌ترین دستگیره چنگ زده است. کامران آوینی قبل انقلاب و سید مرتضی آوینی بعد انقلاب کسی بود که اول به طاغوت کافر شد و سپس به الله ایمان آورد. و دقیقا به همین دلیل است که بهتر از دیگران می‌تواند تمدن غرب را به چالش بکشد. کتاب ماجرای فکر آوینی به قلم وحید یامین‌پور 🆔 @fetratarak
هدایت شده از دیدبان هنر و رسانه
8⃣ ✨هجرت هنری✨ ما اگر بتوانیم از راه صحیح بشریت را به سمت هنرمعقول ببریم و نیازهای هنر دوستانه آنها را تأمین کنیم، جامعه دیگر از ما توقّع هنر کاذب ندارد. اگر ما هنر صادق را ارائه کردیم، قطعاً این طور می‌شود. اگر بتوانیم جامعه را به سمت هنر دینی و معقول ببریم آن خلاء پر می‌شود. البته در مرحله انتقال از هنر حسّی به هنر عقلی، از هنر غیر دینی به هنر دینی، یک مقداری فاصله هست. باید این تلفات را تحمل کرد، ولی بنا باید بر این باشد که ما این هجرت و انتقال را داشته باشیم. 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
به بهانه اجرای تئاتر «میان ماندن و رفتن» در اراک میان ماندن و رفتن... تئاتریست که از چند روز قبل اجرا، برایت شروع می‌شود. از آن جا که صلایت می‌زنند و تو می‌مانی که بروی یا نروی هنوز طعم گس تئاترهای تئاتر شهر تهران و اتلّوهای تکراری‌اش زیر زبانت است... با صد نهیب که اگر تئاتر پایتخت آن است، اینجا که... اما همچنان دل دل می‌کند دلت... میان ماندن و رفتن... شب اول ... نمی‌روی شب دوم... نمی‌روی شب سوم دیگر اما وقت رفتن است... می روی... با اکراه... با اما و اگر... رفتن... شاید اما برای دیدار عزیزی... تا دیدن تئاتری در گوشه‌ای از شهری صنعت‌زده و بی‌روح... اولش که می‌روی ... دوستی ... در پاسخ عذر دیرآمدنت می‌گوید باید خوانده شوی... و تو در دل چه ترکیبی از پاکی و ریا را می‌یابی... خدایا کدام را باور کنم... خواندن تو را؟ یا بوی گند ریای خود را؟ لختی که می‌نشینی... با همه تأخیرهای همیشگی همۀ برنامه‌های همه‌جا تئاتر شروع می‌شود و تو به ساعت که بسیار هم گذشته می‌نگری و به فکر فردای نیامده‌ای! کوتاه مدتی نمی‌گذرد که معلق می‌شوی در تعلیق داستان... که چقدرت جابر است؟ با جابر همراه می‌شوی... و داشته‌ها و دلهره‌هایت را یک‌یک کنار می‌گذاری... چیزی درونت به حرکت، تو را هل می‌دهد! که برو... میان ماندن و رفتن برو ... برو و نمان... عزم رفتن که کردی... می‌گذاردت سرِ سرِ دو راهی... که هر رفتنی که رفتن نیست و هر ماندنی که ماندن! رفتن به سوی حسین، رفتن است و دور شدن از حسین، ماندن ماندن در کنار حسین، ماندن است و رفتن از کنار حسین، رفتن می مانی که بروم یا نروم اگر بروم به کدام سو... و اگر بمانم در کدام مأمن؟ در گیر و دار رفتن و ماندن... راهنمایت صدای شش ماهۀ حسین(ع) می‌شود... دیگر تئاتر نیست... دیگر دیدن نیست... تو در بهشتی... چشمانت از دیدن آنچه بر صحنه می‌گذرد، خجل است... مسلم رفت و تو ماندی... جابر رفت و تو ماندی... علیِ اصغر رفت، تو ماندی... حسین هم رفت... نمی روی؟ هنوز چشمانت غرق خجلت است که... بازآفرینی گهواره! این بار برای مسلمِ نوزاد... راه را نشانت می‌دهد... و دست مریزاد بر این هنر هنری که اندیشه را ماندگار می‌کند هنری که از منبر بالاتر است و هنری که عقل را به حس تبدیل کرده است می‌دانی برادر... اگر دیده باشی تئاتر «میان ماندن و رفتن» را از هفت متعَلق ایمان پنج تایش درونت زنده می‌شود ایمان به الله، ایمان به غیب، ایمان به انبیا، ایمان به ملائکه و ایمان به آخرت کم است تا بگوئیم هنر یعنی این؟ «میان ماندن و رفتن» تئاتر صدر است و شغاف و قلب و فؤاد که هر چهارتای این ساحتهای وجودی انسان را... به سوی حضرت الله پرواز می‌دهد «میان ماندن و رفتن» تئاتر اسلام است و ایمان، ایقاظ و احسان همه اینها بماند، آخرش که خوشحال از بودنت در این شب و اینجا... قصد رفتن می‌کنی، به یاد حرف رفیقت می‌افتی خوانده شده بودی تا بدهی اشکهای محرمی‌ات را پرداخت کنی... دست مریزاد برادران و خواهرانم اجرتان با سیدالشهدا(ع) برادر کوچکتان مهدی تابنده مسئول اندیشکده فطرت 22 شهریور 1399 @FetratArak
هدایت شده از دیدبان هنر و رسانه
9⃣ ✨جهت سینما✨ اگر سینما را یک ماشین تصور کنیم، انسان غربی ماتریالیست دارد این ماشین را به طرف سراشیبی می‌راند و رو به حضیض است، لذا این ماشین در آنجا روان و راحت راه می‌رود. اما ما باید به سمت قلّه برانیم و طبعاً تلاش و انرژی بیشتری می‌خواهد. به این اعتبار است که به سینما می‌گوییم ابزار قطبی و جهت‌دار. سینما ابزاری نیست که به یک میزان از سهولت یا صعوبت در خدمت دو پیام متفاوت دینی یا غیر دینی قرار بگیرد. 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
🌸حضرت امیرالمومنین علیه السلام میفرمایند: ✨و إِنَّ أَخَا اَلْحَرْبِ اَلْأَرِقُ✨ 🍃کسی که اهل مبارزه است،بیدار است🍃 @fetratarak
هدایت شده از دیدبان هنر و رسانه
👀 🔮 👀 🔮 👀 🔮 👀 ✨سوپرمن: پسر سرخ✨ Superman: Red Son 👤کارگردان: سام لیو 🗓 سال انتشار: 1399 ♻️ شرکت تولید کننده: شرکت انیمیشن‌سازی برادران وارنر 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
هدایت شده از دیدبان هنر و رسانه
معرفی_انیمیشن🔻 💠 سوپرمن این بار در قامت یک ابر قهرمان کمونیست با شنل سرخ و نشان داس و چکش بر لباسش ظاهر می‌شود. سازندگان سوپرمن او را در جبهه مقابل قرار می‌دهند و هنرمندانه از این ایده استفاده می‌کنند تا دروغ دموکراسی سرمایه‌سالار را به عنوان نسخه نجات‌بخش در مقابل دیکتاتوری کمونیستی تبلیغ کنند و شعارهای آزادی، دموکراسی و منجی‌گرایی را برای نسلی که سال‌ها با سوپرمن همراه بوده و البته سال‌های جنگ سرد و دوران شوروی کمونیست را درک نکرده است، بازگو کنند و این چنین از ظرفیت انیمیشن برای تبلیغات و پروپاگاندای سیاسی بهره بگیرند. این انیمیشن اقتباسی است از کتاب‌ کُمیک «سوپرمن: پسر سرخ» که توسط شرکت دی سی (DC Comics) در سال 1382 منتشر شده بود. 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
هدایت شده از دیدبان هنر و رسانه
1⃣0⃣ ✨تحوّل فرهنگی ✨ شما وقتی فیلمی را برای بچه‌های فلسطینی که با اسرائیل در جنگند نمایش دادید و این بچه‌ها تحوّل پیدا کردند، این یک کار فرهنگی است وگرنه صرف این که فیلمی را در جشنواره‌های خارجی مطرح کنید و تعدادی منتقد خارجی هم به این فیلم‌ها جایزه بدهند چه ارزشی دارد؟ چرا سینما را به عنوان عاملی که می‌تواند منشأ تحوّل فرهنگی باشد فراموش کرده‌اید؟ چرا سینما را به مثابه رسانه در نظر نمی‌گیرید؟ آن چیزی که باید مورد حمایت قرار بگیرد، هویّت فرهنگی سینماست، سینما به عنوان هنری که می‌تواند منشأ تحوّل فرهنگی باشد. در مدارس سینمایی ما این مسئله فراموش شده است. 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
🏴 🏴 🏴 عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام سجاد علیه السلام
هدایت شده از دیدبان هنر و رسانه
🏴 🏴 🏴 ▪ حقّ سمع و بصر «سمع» و «بصر» از نعمت‌های الهی هستند که حقی بر انسان دارند. امام سجاد علیه السلام در رساله حقوقشان برای نفس انسان حقوقی را بر می‌شمارند و از میان آنها حق «سمع» و «بصر» را نیز بیان می‌فرمایند. سمع و بصر مجاری درک و دریافت انسان هستند که این دریافت‌ها بر قلب و فؤاد انسان تأثیر می‌گذارند. ایشان گوش را دروازه قلب انسان می‌دانند، لذا می‌بایست که این مجرای ورودی تنزیه شود: «وَ أَمَّا حَقُّ السَّمْعِ فَتَنْزِيهُهُ عَنْ أَنْ تَجْعَلَهُ طَرِيقاً إِلَى قَلْبِكَ إِلَّا لِفُوَّهَةٍ كَرِيمَةٍ تُحْدِثُ فِي قَلْبِكَ خَيْراً أَوْ تَكْسِبُ خُلُقاً كَرِيماً فَإِنَّهُ بَابُ الْكَلَامِ إِلَى الْقَلْبِ يُؤَدِّي إِلَيْهِ ضُرُوبُ الْمَعَانِي عَلَى مَا فِيهَا مِنْ خَيْرٍ أَوْ شَرٍّ وَ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ؛ حق گوش پاک داشتن اوست از این که راه قلبت باشد مگر برای خبر خوبی که در قلبت خیر پدید آورد یا خُلق کریمی نصیب تو کند، زیرا گوش دروازه قلب است و معانی خوب یا بد و خیر یا شر را به او می‌رساند و قوّتی جز از ناحیه خداوند نیست.» در ادامه غضّ بصر و مبتذل نکردن چشم را حقّ بصر معرفی می‌نمایند. چشم دروازه اعتبار و پندگیری است. «وَ أَمَّا حَقُّ بَصَرِكَ فَغَضُّهُ عَمَّا لَا يَحِلُّ لَكَ وَ تَرْكُ ابْتِذَالِهِ إِلَّا لِمَوْضِعِ عِبْرَةٍ تَسْتَقْبِلُ بِهَا بَصَراً أَوْ تَسْتَفِيدُ بِهَا عِلْماً فَإِنَّ الْبَصَرَ بَابُ الِاعْتِبَار؛ اما حق چشم بر تو این است که آن را از هر چه بر تو حلال و روا نیست بپوشانی و مبتذلش نسازی، مگر برای عبرت‌آموزی به گونه‌ای که از آن بینا شوی یا پاداشی به دست آوری، زیرا دیده وسیله عبرت است.» ▪ با توجه به فضای رسانه‌ای امروز و پیچیدگی و گستردگی آن، ادا کردن حق «سمع» و «بصر» تلاش مضاعف‌تری را طلب می‌کند؛ تلاشی جهت منزّه ساختن گوش در برابر اخبار دروغ و ساختگی، سخنان دلسردکننده و به دور از واقعیت، موسیقی حرام و ... از یک سو و به ابتذال نکشیدن چشم‌ها با فرو بستن آن بر تصاویر حرام و اخبار ساختگی و کور نکردن دروازه عبرت از سوی دیگر. بنابراین می‌بایست با مراقبت نسبت به آنچه می‌خوانیم، می‌شنویم و می‌بینیم حق سمع و بصر را ادا کرده و از فساد قلب خود جلوگیری می‌کنیم. 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media