❓چرا برای سلامتی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف دعا میکنیم؟
✍️ پاسخ:
اولاً: این دعایِ سلامتی، اظهار ارادت است و خودِ این دعا موجب یاد آن حضرت در جان و قلب ماست.
ثانیاً: گرفتاریها که بر سر امت اسلامی خصوصاً شیعیان آمده و میآید، آیا امام بیتفاوت است؟! و همین برای امام غصه و ناراحتی ایجاد میکند.
ثالثاً: امام، امکان بیماری در جسم شریفش وجود دارد و خداوند هم سلامتی آن بزرگوار را به ما ضمانت ندادهاست.
📚 کتاب معبری به آسمان، پرسشهای شما و پاسخهای آیت الله العظمی گرامی، صفحه ۲۰۴.
📎 #پرسش_و_پاسخ
📎 #امام_زمان
═══✼🍃🌹🍃✼══
🆔 @GERAMI_ORG
🔸 میزان زکات فطریه و کفاره
بسمه تعالی
حضرت آیةالله العظمی گرامی دربارۀ پرداخت فطریه و کفّاره فرمودند: به دلیل اختلاف قیمت در شهرها و روستاها، مکلّف باید براساس قیمت محل سکونتِ خود (حتی در یک شهر ممکن است دو یا چند قیمت باشد) ، فطریه و کفّاره را بپردازد، برای فطریه قیمتِ حدودِ 3کیلوگرم از قوتِ غالب خویش و برای کفّاره هم قیمتِ 750 گرم از قوتِ غالب را بپردازد .
ضمناً اگر مکلّف شخصی را وکیل کرد که در شهر دیگری بپردازد ، وکیل باید برای پرداخت به قیمت شهری که مکلّف سکونت دارد پرداخت کند. والسلام
📎 #ماه_رمضان
📎 #عید_فطر
═══✼🍃🌹🍃✼══
🆔 @GERAMI_ORG
به استحضار میرساند، رؤیت هلال ماه شوال المکرم در غروب سه شنبه، بیستونهم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۵، برای آیت الله العظمی گرامی مدظله ثابت گردید بنابراین فردا چهارشنبه عید سعید فطر میباشد.
📎 #عید_فطر
═══✼🍃🌹🍃✼══
🆔 @GERAMI_ORG
❓نظر حضرتعالی در مورد این مسئله که کسی علاقه دارد به عرفان دست پیدا کند ولی پیدا نمیکند چیست و چه باید بکند؟
✍️ پاسخ:
درس بخوانید، عرفان بدون تعمق در فلسفه ضلالت میآورد. استادِ عرفان، چهارده معصوم علیهمالسّلام هستند، از ایشان پیروی کنید.
📚 کتاب معبری به آسمان، پرسشهای شما و پاسخهای آیتاللهالعظمی گرامی، صفحه ۱۲۰.
📎 #پرسش_و_پاسخ
📎 #عرفان
═══✼🍃🌹🍃✼══
🆔 @GERAMI_ORG
🖤هشتم شوال، سالروز تخریب قبور مطهر ائمه بقیع علیهمالسّلام را محضر مقدس حضرت امام زمان عجلاللهتعالیفرجهالشریف و عموم شیعیان جهان تسلیت عرض میکنیم.🖤
📎 #هشتم_شوال
📎 #تخریب_بقیع
🆔 @GERAMI_ORG
باسمه تعالی
شروع درس خارج فقه حضرت آیت الله العظمی گرامی
کتاب المکاسب (ادامه بحث سال گذشته)
از روز یکشنبه ۱۴۰۳/۲/۲
ساعت ۹ صبح
در دفتر معظمله
💢 راهکار نجات انسان مؤمن
امام سجاد علیه السلام:
🍃 «ثَلاثٌ مُنْجِیاتٌ لِلْمُؤْمِن کَفُّ لِسانِهِ عَنِ النّاسِ وَاغتِیابهِمْ وَ إشْغالُهُ نَفْسَهُ بِما یَنْفَعُهُ لاِّخِرَتِهِ وَ دُنْیاهُ وَ طُولُ الْبُکأ عَلی خَطیئَتِهِ».
🍃 سه چیز موجب نجات انسان مؤمن خواهد بود: نگهداری زبانش از حرف زدن درباره مردم و غیبت آنان، مشغول شدنش به خویشتن با کارهایی که برای آخرت و دنیایش مفید باشد و بسیار گریستن بر اشتباهاتش.
📚 بحارالانوار، ج۷۵، ص۱۴۰.
📎 #حدیث_هفته
═══✼🍃🌹🍃✼══
🆔 @GERAMI_ORG
دفتر آیت الله العظمی گرامی
باسمه تعالی شروع درس خارج فقه حضرت آیت الله العظمی گرامی کتاب المکاسب (ادامه بحث سال گذشته) از روز
باسمه تعالی
با توجه به کسالت آیتاللهالعظمی گرامی، تا اطلاع ثانوی درس تعطیل است.
از مؤمنین التماس دعا داریم.
🟡 احکام حدود
مسئله ۳۱۴۶: در اجرای احکام الهی حتماً رعایت مصالح عمومی اسلام و مسلمین میشود و همانطور که در برخی روایات آمده است برخی احکام شرعی پیش از ظهور حضرت ولی عصر ارواحنا فداه امکان اجراء ندارد و شاید برخی از حدود الهی هم از این قبیل باشد. حضرت امیرالمؤمنین در جنگ جمل از اجراء برخی احکام خودداری نمود برای این که بعدها مخالفین با شیعیان آن حضرت بد رفتاری نکنند، که شرحش در کتاب جهاد و خمس ذکر شده است و چنانکه در هنگام جنگ در جبهه، برخی حدود حتى حد فحشا، اجراء نمیشود که مبادا فرد حدّ خورده به دشمن بپیوندد یا برای دشمن کار کند و به هر حال آنچه که از مجموع روایات استفاده میشود پیش از ظهور حضرت نباید کاری کرد که عواطف و احساسات مردم علیه اسلام و نظام اسلامی تحریک شود. وقتی حضرت تشریف آورده و تشکیل حکومت حقه دائمیه دادند و اسلام به همه جهاتش بدون تبعیض اجرا شد خوفی در میان نیست.
📚 رساله توضیح المسائل آیت الله العظمی گرامی مدظله العالی
📎 #احکام_حدود
🆔 @GERAMI_ORG
🔵 تفکر در حدوث اشیاء
یکی از راههای وصول به عالم الهی، تفکر در حدوث اشیاء است.
نهج البلاغه این راه را ارائه نموده و فراوان بر آن انگشت اشارت مینهد. خطبههای هدایتگر این کتاب گاه به صراحت کلمه «حدوث خلق» را بکار میبرد. و گاه نامی از آن به میان نمیآورد، ولی قرائنی فراروی بیننده میگذارد که بر حدوث جهان خلقت راهنما است.
📚 خدا در نهج البلاغه، صفحه ۱۵، آیت الله العظمی گرامی قمی.
📎 #برگی_از_یک_کتاب
📎 #نهج_البلاغه
🆔 @GERAMI_ORG
🔸 روش تدریس آیت الله العظمی بروجردی
من همزمان هم به درس امام میرفتم و هم در کلاس آقای بروجردی حاضر میشدم. روش این دو بزرگوار در تدریس فرق داشت؛ آقای بروجردی ابتدا اقوال مختلف را در مسئلهای خاص نقل میکرد و سپس به سراغ ادله میآمد و آنها را دستهبندی میکرد گاهی در یک مسئله بیست روایت مختلف وجود دارد ولی وقتی ایشان دسته بندی میکرد و اسناد را با هم مقابله مینمود راوی و مرویعنها را با هم میسنجند و گاهی هم به این نتیجه میرسید که مثلا بیست روایت ذکر شده در واقع پنج روایت بیش نیست. دقتهایی راجع به فهم خود حدیث نیز میکردند و سپس، اینکه اصحاب از این حدیث چه میفهمیدند و به محیطی که روایت در آن وارد شده، توجه میکردند. مثلاً، در محیطی بوده که فقه ابوحنیفه در آنجا رایج بوده است و این روایات میخواهد آن را طرد کند و یا این که یک مطلب مستقل است. آقای بروجردی به محیطی که روایت در آن وارد شده بود اهمیت میدادند و معتقد بودند که فقه شیعه حاشیهای بر فقه عامه است. لذا حتماً در هر مسئلهای به فقه عامه رجوع میکردند فقه آقای بروجردی زمان زیادی صرف میکرد.
📚 خاطرات آیت الله العظمی گرامی، صفحه ۱۱۴.
📎 #خاطرات
📎 #سیره_علما
🆔 @GERAMI_ORG