💬 #دیالوگ
اگر صبر کنی که یه اتفاقی بیفته بعد فکر کنی که میخوای چکار کنی، از الان رو خودت به عنوان یه جسد حساب کن!
🎥 A Perfect Getaway
🌿 @Gerafilm1
#معرفی_کتاب
📚 کتاب «سر کلاس با کیارستمی»
کیارستمی علاوه بر شاعر و فیلمساز، معلم هم بود. او چه در ایران و چه در دیگر نقاط جهان کارگاههای متعدد فیلمسازی برگزار کرد و کوشید زبان شاعرانۀ سینمای خود را به علاقهمندان آموزش دهد.
پال کرونین، ویراستار کتاب "سر کلاس با کیارستمی"، یکی از شاگردان این کلاسها بود. وی از همان برخورد اول به اهمیت درسهای کارگاه فیلمسازی کیارستمی پی میبرد و تصمیم میگیرد آنها را در هرکجا که برگزار شوند، دنبال کند و با دقت از آموزههای این کارگردان شهیر یادداشت بردارد. او پس از ده سال شرکت در این کلاسها، اطمینان حاصل میکند که بالاخره مجموعه یادداشتهایش تکمیل شدهاند و آنچه ثبت کرده همۀ دیدگاهها و تجربههای ارزشمند کیارستمی را دربرمیگیرد.
این کتاب نتیجهٔ یادداشتهای پال کرونین از ده سال شرکت مستمر در کلاسهای فیلمسازی عباس کیارستمی است.
ویراستار: پال کرونین
مترجم: سهراب مهدوی
چاپ و نشر نظر
چاپ سوم ۱۳۹۶
🌿 @GeraFilm1
10.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
به یاد علی حاتمی،
به مناسبت 76امین سالروز تولد ایشان...
🌿 @GeraFim1
📣 این هفته بمناسبت سالروز تولد آلفرد هیچکاک، مطالبی را در مورد این کارگردان بزرگ تقدیمتان میکنیم.
17.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
به مناسبت تولد #آلفرد_هیچکاک
🔹او در 13 آگوست سال 1899 در لندن به دنیا آمد و از سال 1919 به عنوان طراح میانپرده فیلمهای صامت مشغول به کار شد.
🔹در 23 سالگی اولین فیلمش را ساخت و در سال 1929 اولین فیلم ناطق انگلیس به نام باجگیری را کارگردانی کرد.
🔹در سال 1934 با فیلم مردی که زیاد میدانست توجه هالیوود را جلب کرد و از سال 1940 با فیلم ربهکا در هالیوود فیلم ساخت.
🔹آلفرد هیچکاک بیش از 50 فیلم ساخته و این فیلمها شباهتهایی دارند مثل پیرنگ قتل، قربانیهای مو بور، اینسرت عنوان روزنامهها و ...
🌿 @GeraFilm1
#چگونه_فیلم_ببینیم
#قسمت_دوم 2⃣
✅ خوشم میآید، خوشم نمیآید
📌 بحثی که دربارهی چگونگی فیلم دیدن دنبال میکنیم، درواقع حد میانه است. فرض بر این است که روح یک شاعر و خرد یک دانشمند میتوانند در کنار هم قرار بگیرند و تجربهی فیلم دیدن برایشان پرمایه بوده و دشوار نباشد. برای تجزیه و تحلیل یک فیلم نیازی نیست که عشق به سینما را در خودمان از بین ببریم. با استفاده از ابزارهایی که برای تجزیه و تحلیل یک فیلم وجود دارد، میتوان به عمیقترین لایههای درک و فهم دست یافت که فقط شاعر درون ما میتواند قدرش را بداند. برای مثال تماشای درامهای کلاسیکی مانند مهر هفتم (۱۹۵۷) ساختهی اینگمار برگمان به ما کمک میکنند تا درونیات خود را با چنان عمقی درک کنیم که چه بسا ما را از تماشاگران دیگر متمایز کند.
📌داشتن یک رویکرد تحلیلی برای کسی که میخواهد هنر تماشای فیلمها را بیاموزد، امری حیاتی است، چون تنها در این صورت است که میشود دید و فهمید که اجزای هر فیلمی، چگونه انرژی حیاتیشان را به کلیت یک فیلم، تزریق میکنند. تحلیل به طور کلی به معنای تفکیک یک کل به اجزایی کوچکتر است تا ماهیت، تناسبها، کارکرد و روابط متقابل آن اجزا کشف شوند.
پس، در تحلیل فیلم فرض بر آن است که با یک کلیت هنری سر و کار داریم که ساختاری یکدست و معقول دارد.
📌 بنابراین هر فیلم (داستان گویی) یک مفهوم اصلی دارد که حول موضوعی محوری میچرخد. قطعاً نمیشود ادعا کرد که بدون تحلیل فیلمها، نمیتوانیم درکشان کرده و با آنها رابطهای حسی برقرار کنیم.
📌 وقتی فیلمی تأثیرگذار است، لاجرم با ابزار حس و شهود سراغ معنای کلیاش میرویم، مشکل اینجاست که چنین ابزارهایی نامشخص و کم دوام هستند و واکنش منتقدانهی ما در برابر کلیگوییهای مبهم و عقاید ناپخته را محدود میکنند.
رویکرد انتقادی به ما اجازه میدهد تا این ابزارهای شهودی را به سطحی خودآگاهانه رسانده و شفافشان کنیم و به نتیجهگیریهای واضحتر و قابل قبولتری در مورد معنا و ارزشهای یک فیلم برسیم.
البته قرار نیست که رویکرد انتقادی بگوید که یک فیلم را فقط باید از نظر عقلی تجزیه و تحلیل کرد و فیلم، اثری است که میشود کنترلش را در اختیار گرفت. نه تحلیل فیلم ادعا دارد و نه تلاش میکند که همه چیز را دربارهی یک فیلم توضیح دهد. جریان سیال و فریبندهی تصاویر هیچ وقت تن به تحلیل و ادارک کامل نمیدهند. درواقع هیچ پاسخ نهایی در مورد هیچ اثر هنری وجود ندارد. فیلم و سینما، مثل هر چیز دیگری که ارزش حقیقی زیباییشناسانه دارد؛ هیچ وقت به طور کامل قابل تحلیل نیست. برای لذت بردن از فیلمهایی مانند ارباب حلقهها: بازگشت پادشاه (۲۰۰۳) باید مفهومی که از واقعیت در ذهن داریم، دستخوش تغییر بشود یا به عبارتی حسباورناپذیر بودن را در خودمان موقتاً کنار بگذاریم.
📌 یکی از دشوارترین پیش داوریها که باید بر آن غلبه کنیم؛ نادیده گرفتن طبقهبندیهایی است که درمورد فیلمها وجود دارد. اگرچه طبیعی است که نوع خاصی از فیلمها را ترجیح بدهیم اما خیلی از ماها ممکن است از هر نوع فیلمی خوشمان بیاید. مثلاً کسی که فیلم گنگستری دوست ندارد، ممکن است بانی و کلاید (۱۹۶۷) را نادیده بگیرد و دیگری که از فیلم موزیکال بدش میآید، چه بسا شیکاگو (۲۰۰۲) را از قلم بیندازد و کسانی باشند که فیلمهای فانتزی را دوست نداشته باشند و شاید ارباب حلقهها: بازگشت پادشاه را نادیده بگیرند. بعضیها ممکن است فیلمهای سیاه و سفید را دوست نداشته باشند. یا سراغ فیلمهایی نروند که با زبان مادریشان بیگانه است، چون خوششان نمیآید دائماً زیرنویسها را بخوانند. تماشاگرانی هم هستند که فیلم تلخ دوست ندارند و دلشان میخواهد «سرگرم» شوند...
🌿 @Gerafilm1
#بیو_گرافی
#آلفرد_هیچکاک
♦️۱۳ آگوست ۱۸۹۹ زادروز #سر_آلفرد_جوزف_هیچکاک معروف به آلفرد هیچکاک است. استاد بلامنازع دلهره و تعلیق در سینمای جهان.
♦️«آلفرد هیچکاک» در خانوادهای فقیر و ۵ نفره متولد شد، پدرش سبزیفروش و مادرش خانهدار بود. او در زمان حیات بیش از ۶۰ فیلم ساخت که در نوع خود بی نظیر بودند.
♦️او در خصوص نخستین تجربه کاری خود گفته است: طبیعتا من یکی از طرفداران جوانان هستم. من نخستین فیلمنامهام را در ۲۲ سالگی نوشتم و اولین فیلمم را ۲۵ سالگی کارگردانی کردم، بنابراین من متعلق به جوانان هستم. امروز زمانی که میبینم، برخی مینویسند، من ۷۰ سالهام، میگویم این یک دروغ نفرین شده است، من دو ۳۵ سال سن دارم.
♦️#هیچکاک در سال ۱۹۴۰ میلادی وارد هالیوود شد و نخستین فیلم هالیوودیاش با نام «ربکا» را ساخت.
♦️به گفته خودش او انسانی خجالتی و شوخطبع و گاهی نیز غیرعادی بود، آنچنانکه عادت داشت هر گاه سر صحنه فیلمبرداری چای یا قهوه مینوشید، فنجان و نعلبکی را بدون توجه به عواقبش به پشت سرش پرتاب میکرد!
♦️از #هیچکاک به عنوان استاد تعلیق در سینمای دنیا یاد می شود و سینمادوستان او را با فیلم های معمایی و رازآلود که عموما با قتل همراه است میشناسند.
♦️#هیچکاک به خوبی فضاسازی و قصهگویی را می شناخت. او قدرت عجیبی در سرگرم کردن مخاطبان خود داشت و میتوان او را از پیشروترین فیلمسازانی دانست که در کنار حفظ ارزشهای هنری به سرگرم کردن مخاطبان خود بیش از هر چیز اهمیت می دهد و در راستای این هدف با خلاقیت بالایی که داشت توانست، تعلیق و بسیاری از تکنیک های دیگر را به خوبی وارد سینما کند.
♦️ #هیچکاک در تقطیع پلانها، دکوپاژ، میزانسن، موسیقی و... به فضا و مضمونی که قصد داشت، دست مییافت و از این رو او را میتوان فیلمسازی واقعی دانست که ارزش سینما را بیش از هر چیز در سرگرم کننده بودن میبیند.
♦️ از مهمترین آثار سینمایی این کارگردان میتوان به فیلمهای «مردی که زیاد میدانست»، «ربه کا»، «طناب»، «پنجره پشتی»، «مرد عوضی»، «سرگیجه»، «شمال از شمال غربی»، «روانی» و «پرندگان» اشاره کرد.
♦️ هیچکاک در ۱۹۷۹ میلادی هنگام دریافت جایزه یک عمر دستاورد حرفهای با دوستانش مرتب در اینباره که به زودی خواهد مرد شوخی میکرد و کمتر از یک سال بعد نیز تسلیم مرگ شد.
این استاد بزرگ سینما ی دلهره ۲۹ آوریل ۱۹۸۰ چشم از جهان فرو بست.
🌿 @GeraFilm1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 لحظه دریافت اسکار افتخاری #آلفرد_هیچکاک 1968
📌 هیچ کس مثل #هیچکاک مراسم اسکار رو تحقیر نکرد. وقتی برای گرفتن جایزه یادبود اروین تایگ اروم آمد روی سن و فقط گفت: ممنونم.
❌ #هیچکاک هیچوقت اسکار نگرفت.
📌 #هیچکاک با مجموع 6 فیلم که در لیست برترین آثار از 250 اثر فاخر لیست IMDB قرار داره، یکی از معروفترین فیلمسازانی هست که هیچوقت نتوانست جایزه بهترین کارگردانی را دریافت کند.
⁉️ کسی که او را استاد تعلیق یا Master of Suspense میدونن، ولی چرا؟
✅ یکی از دلایل این هست که او همواره رقبای قوی داشته و مثلا اسکار بهترین کارگردانی را به کسانی مانند اشخاص زیر تعلق می گرفت:
#بیلی_وایدر
#الیا_کازان
#لئو_مک_کری
#جان_فورد_باخته
✅ همچنین #هیچکاک و روش کارگردانی او فراتر از عصر خودش یعنی دهه 40، 50 و حتی 60 بود. دهههایی که برایشان فیلمهای موزیکال، حماسی و کمدی بسیار قابل درکتر بودند و آثار هیچکاک پر از تعلیق، صحنههای مرموز، کارآگاهانه و مضامین روانکاوانهای بود که زیاد باب طبع و درک مردم عادی و داوران آن دوره نبود.
🌿 @GeraFilm1
Alfred Hitchcock Movie Themes.mp3
10.4M
#موسیقی_فیلم
میکسی از موسیقی درخشان و ماندگار
فیلم های #آلفرد_هیچکاک
ساخته #برنارد_هرمن
🌿 @GeraFilm1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مصاحبه
هیچکاک: فیلمساز باید کلام رو در حداقل نگه داره و تا جایی که ممکنه داستان رو با تصویر بگه و بگذاره مخاطب خودش رو در فضای فیلم ببینه...
🌿 @GeraFilm1
#معرفی_کتاب
💢 معرفی کتاب: «نیمهی تاریک نابغه؛ زندگینامه آلفرد هیچکاک»
❇️ رازهایی درباره نابغه عالم سینما
🔸 بههمراه کتاب جان راسل تیلور - «هیچ: زندگی و زمانه آلفرد هیچکاک» - کتاب «نیمهی تاریک نابغه؛ زندگینامه آلفرد هیچکاک» به قلم دونالد اسپوتو را باید یکی از منابع مهم درباره این کارگردان برجسته سینما بهحساب آورد.
🔸 اسپاتو از کودکی شیفته فیلمهای هیچکاک بود و پیش از کتاب نیمهی تاریک نابغه، کتاب دیگری به نام «هنر آلفرد هیچکاک» منتشر کرده بود که بابت آن ضیافت ناهاری با هیچکاک نصیبش میشود.
🔸 اسپوتو برای نگارش این کتاب در سال 1980 به سراغ خانواده هیچکاک رفت تا از آنها کمک بگیرد، اما دختر هیچکاک، پاتریشیا، آب پاکی را روی دستش ریخت و گفت بعد از مرگ پدرشان در نگارش هیچ کتابی تمایل به همکاری ندارند.
🔸 «نیمهی تاریک نابغه؛ زندگینامه آلفرد هیچکاک» میتواند در کنار کتاب «تروفو - هیچکاک» که سالها پیش با ترجمه پرویز دوایی به فارسی درآمد، یکی از منابع مهم و البته خواندنی و لذتبخش باشد.
🔸 «نیمهی تاریک نابغه... توسط انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در 808 صفحه منتشر شده است.
🌿 @GeraFilm1
#خبر
سینماهای سراسر کشور از اول تا یازدهم شهریور به دلیل ایام سوگورای دهه اول محرم تعطیل هستند.
🌿 @GeraFilm1