فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دوبله_های_ماندگار_آقای_دوبله
به مناسبت درگذشت «چنگیز جلیلوند» مدیر دوبلاژ، دوبلور و بازیگر
زادروز: ۶ آبان ماه ۱۳۱۷
درگذشت: ۲ آذرماه ۱۳۹۹
🌿 @GeraFilm1
#آموزش
#نقد_فیلم
🔻نقد فیلم از چیستی تا چگونگی!
🔸تنوع روشهای نقد به تنوع نگرش و نگاه ناقدین است. در حقیقت هر شخصیتی با تکیه بر ذهنیت و گرایش فکری خود، فیلمها را تحلیل و ارزش گذاری میکند. در این میان تبیین اصول نقد و تأسیس مکاتب نقد فیلم و آثار هنری شکل گرفت تا مرزبندی اندیشهها دقیقتر صورت گیرد.
البته علی رغم این مرزبندیها، باز هم نمیتوان خطوط خیلی دقیقی برای انواع نقد قرار داد، به عبارتی دیگر، در یک نقد، میتوان سر نخ ها و شاهدهایی از سبکها و انواع گوناگون به دست آورد.
🔸 یک ناقد در ارزش گذاری اثر هنری، ممکن است هم به ساختار متوسل شود، هم از طرح و داستان فیلم بگوید، هم شخصیت سازی او را ارزیابی کند، و هم محتوا و لایه های معنایی اثر را مورد نقد قرار دهد.
🔸براسـاس نظـر “ اصغر قره باغـی” نویسنده کتاب #هنر_نقد_هنری، گونههـای نقـد هنـری عبارتانـد از «نقـد ژورنالیسـتی»، «نقـد پژوهشـی»، «نقـد ابـزاری و کاربـردی»، «نقـد فراگیر و مردم پسـند»، «نقـد فرمالیسـتی» و «نقـد متنگـرا یـا محتواگـرا».
#ادامه_دارد
#سینما
#فیلم
#نقد_فیلم
🌿 @GeraFilm1
#معرفی
📚 #نشریه
♦️ #عصر_اندیشه بیست و سوم در تب و تاب #کرونا
🔹مجله فرهنگ و #علوم_انسانی عصر اندیشه بیست و سومین شماره خود را به سردبیری روحالامین سعیدی روانه پیشخوان مطبوعات سراسر کشور نموده است.
حال وهوای مطالب این شماره مجله متأثر از اوضاع کنونی ایران و جهان، کرونایی است که طرح جلد مجله نیز بر همین نکته دلالت دارد.
🔹عصر اندیشه در پرونده ویژه خود باعنوان «الهیات رنج» به بررسی چالش دین و کرونا پرداخته و تلاش کرده است در گفتگو با کارشناسان دینی پاسخگوی شبهات مطرحشده در این زمینه باشد.
🔹عصر اندیشه همچنین در بخش بینالمللی خود پرونده مفصل و مبسوطی را برای تحلیل وضعیت نظام جهانی در دوره پساکرونا گشوده است که چند مصاحبه خارجی از جمله با پروفسور اندرو لینکلیتر و شیرین هانتر از بخشهای خواندنی آن به نظر میرسد.
🔹پرونده دیگر عصر اندیشه به تحلیلی بر آرمانگرایی در انقلاب فرانسه در قیاس با انقلاب ایران اختصاص دارد.
🔹مجله همچنین بحث موجزی را در خصوص اکرانهای آنلاین فیلمهای سینما در دوره پساکرونا و تأثیرات احتمالی آن بر ماهیت #سینما به میان کشیده است.
🌿 @GeraFilm1
10.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
به مناسبت درگذشت «کامبوزیا پرتوی» فیلمنامه نویس و کارگردان سینمای ایران
زادروز : ۱۸ اسفند ۱۳۳۴
درگذشت: ۴ آذر ۱۳۹۹
کامبوزیا پرتوی در دهه شصت با فیلمهای «گلنار»، «ماهی» و «گربه آوازهخوان» سهم به سزایی در رونق سینمای کودک و نوجوان ایفا کرد.
جدا از مقوله کارگردانی او در آثاری نظیر «شیرک» (داریوش مهرجویی، ۱۳۶۶)، «خانه در انتظار» (منوچهر عسگرینسب، ۱۳۶۷)، «گروهبان» (مسعود کیمیایی، ۱۳۶۹)، «برخورد» (سیروس الوند، ۱۳۷۰)، «دایره» (جعفر پناهی، ۱۳۷۹)، «من ترانه پانزده سال دارم» (رسول صدر عاملی، ۱۳۸۰) و «فراری» (علیرضا داوودنژاد، ۱۳۹۵) به عنوان طراح ایده فیلمنامه، فیلمنامهنویس مشترک و سناریست، فعالیت مستمر و چشمگیری در سینمای ایران داشت.
یاد و خاطرهاش گرامی باد.
#کامبوزیا_پرتوی
🌿 @GeraFilm1
📣 گرافیلم (کارگروه فیلمِ مجموعهٔ چشمه جاری آسمان) برگزار میکند
▫️تحلیل و بررسی فیلم "اعجوبه"
▫️با حضور استاد نادر خواجهزاده
▫️#مجازی | #رایگان
🗓 جمعه ۷ آذر ماه
🕰 ۱۶ الی ۱۷:۳۰
اطلاعات تکمیلی راجع به فیلم و
جلسه را در پُستهای بعدی کانال گرافیلم ببینید.
اگر نیت یکساله دارید برنج بکارید...
اگر نیت دهساله دارید درخت غرس کنید...
اگر نیت صدساله دارید آدم تربیت کنید... سینماتوگراف آدم تربیت میکند!
🌿 @Gerafilm1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 تریلر فیلم سینمایی "اعجوبه"
🎬 به کارگردانی استیون شباسکی
❇️ محصول سال ۲۰۱۷ آمریکا
🥇 برنده بهترین فیلم انگیزشی در جشنواره فیلم هیدرلند
🌿 @GeraFilm1
#دیالوگ_ماندگار
_شاید اگه ما می فهمیدیم که تو سر دیگران چی میگذره، متوجه میشدیم که هیچکس معمولی نیست و همگی ما در زندگیمون شایسته ی حداقل یکبار ایستاده تشویق شدنیم...
🎥 wonder / 2017
🌿 @GeraFilm1
📲 لینک ورود به جلسه
تحلیل فیلم «اعجوبه»:
https://www.skyroom.online/ch/gerafekr1/gerafilm
(بعنوان میهمان وارد شوید)
👤 با حضور آقای #نادر_خواجهزاده
⏱ شروع راس ساعت ۱۶، امروز
🌿 @GeraFilm1
بسم رب الشهداء و الصدیقین
یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ ...
موسسه چشمه جاری آسمان شهادت دانشمند هسته ای استاد محسن فخری زاده را به امت شهید پرور ایران اسلامی و اصحاب فرهنگ و هنر کشور تبریک و تسلیت عرض می کند.
🌿 @GeraFilm1
#یادداشت
📌 معضل اصلی امروز سینمای ایران کمبود فیلم هایی با موضوع جدید و مبتلابه است. اکثر تماشاگران حرفه ای دیگر تصور نمیکنند فیلمی ایرانی وجود داشته باشد که بتواند آنها را جذب کند.
جذابیت، گمشده سینما و تلویزیون شده است و ایدههای تکراری از دنیای امروز مخاطب فاصله دارد. برای مثال مردم این روزها در کوچه و بازار از مذاکرات و توافق و مذاکره هستهای صحبت میکنند اما در زمینه فیلم و آثار سینمایی بسیار ضعیف عمل نموده ایم.
📌 درحالی که توانمندیهای ایران در دانش صلحآمیز هستهای که یکی از نقاط قوت جمهوری اسلامی در میان کشورهای منطقه و حتی در سطح چند کشور اول این حوزه در دنیا به حساب میآید، موجب شده است سطح توجه بینالمللی به این توانمندی ایرانی بیشتر شود.
📌 در این بین کینهتوزیهای دشمنان در نخستین گام موجب پروندهسازیهای جعلی و اتهامزنیهایی مانند تلاش برای ساخت سلاح هستهای بهرغم فتوای رهبر انقلاب در حرمت تولید این نوع از تسلیحات، نتوانست افکار عمومی دنیا را علیه ایران تحریک کند. در ادامه اما دشمنان تلاش کردند با ترور دانشمندان هستهای، تلاشهای علمی در این زمینه را با محدودیت مواجه کنند.
📌 در این میان شهیدان علیمحمدی، شهریاری، رضایینژاد و احمدیروشن و فخری زاده در این مسیر از سوی افراد وابسته به دستگاههای اطلاعاتی آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی ترور شدند. ترور دانشمندان هستهای نه تنها از توجه به موضوع هستهای کم نکرد بلکه «انرژی هستهای» و «دانش صلحآمیز هستهای» را به یکی از کانونهای اصلی توجه مردم در سالهای اخیر تبدیل کرد.
📌 در سینما، اگرچه در مجموع پروژههای خاص و حرفهای درباره این موضوع مهم و «پرونده هستهای ایران» که یکی از طولانیترین پروندههای بینالمللی در قرن اخیر است، به عدد انگشتان یک دست هم نمیرسد اما اشارههایی در برخی فیلمهای سینمایی شده است.
#انرژی_هسته_ای
#شهدای_هسته_ای
#سینمای_هسته_ای
#ادامه_دارد
🌿 @GeraFilm1
#چگونه_فیلم_ببینیم
#قسمت_🔟
✅ تعلیق
📌 یك فیلمساز برای این كه نگذارد میل و توجه ما نسبت به فیلمش از دست برود از چند تمهید و تكنیك استفاده میكند كه بیشتر آنها به تعلیق ربط پیدا میكنند. این عناصر كنجكاوی ما را تشدید میكنند و این كنجكاوی یا به این شكل تحریك میشود كه پیشاپیش از مسائلی در فیلم باخبر هستیم و یا ممكن است كه ناگهان در پایان شگفتزده شویم. فیلمساز اطلاعاتی را از ما پنهان میسازد كه ممكن است جوابگوی پرسشهای دراماتیك داستان فیلم باشند یا برخی پرسشها را بیجواب میگذارد و به این ترتیب به ما انگیزه میدهد تا دائماً با جریان فیلم همراه باشیم.
📌 كوئنتین تارانتینو در حرامزادههای بیآبرو (۲۰۰۹) با شروع خارقالعادهی فیلم، كاری میكند كه تماشاگر چشم از فیلم برندارد و درگیر تعلیق چند جانبهی آن بشود.
✅ پویایی
📌اگر داستانی قرار است جذاب باشد، باید عناصر پویایی در آن به چشم بخورد. داستانها هیچگاه ایستا نیستند و اگر بنا باشد داستانی ارزش روایت كردن را داشته باشد، به نوعی پویایی و تغییر باید به آن راه پیدا كند. البته پویایی صرفاً محدود به كنشهای فیزیكی مانند پرواز كردن، تعقیب و گریز، جدال دونفره و مبارزههای بزرگ نیست. پویایی میتواند در فیلمی درونی، روانشناسانه یا عاطفی باشد. در مجموعه فیلمهای جنگ ستارگان، آخرین بازماندهی موهیكانها (۱۹۹۲) و مجموعه فیلمهای ایندیانا جونز پویایی بیرونی و فیزیكی است. مثلاً در ایندیانا جونز و قلمرو جمجمه بلورین (۲۰۰۸) عملاً نمیتوانیم فكر كنیم كه چه اتفاقی رخ میدهد. در سرتاسر فیلم مبهوت هستیم و تحت تأثیر تنشهای شدید فیلم قرار داریم. در فیلم در حالوهوای عشق (۲۰۰۰) ساختهی وونگ كاروای و ستارهی سوزان (۲۰۰۹) به كارگردانی جین كمپیون، پویایی داستان ذهنی و عاطفی است. در هر دو نوع یاد شده شاهد تغییر و حركت و پویایی هستیم. داستانهایی با پویایی درونی نیاز به تمركز بیشتری از سوی مخاطبان دارند و از نظر سینمایی، دشوارتر میشود با آنها روبرو شد اما موضوع ارزشمندی دارند و نسبت به فیلمهایی كه بر كنشهای بیرونی و فیزیكی تأكید میكنند؛ آثار هیجانانگیز و جذابی هستند.
📌 یك داستان خوب، هم ساده است و هم پیچیده. داستان یك فیلم خوب، باید آنچنان ساده باشد كه بتوان به زبان سینما بیان و جمعوجورش كرد. نظر ادگار آلنپو این بود كه داستان كوتاهی را میتوان به فیلم برگرداند كه ظرفیت خوانده شدن در یك نشست را داشته باشد. تجربهی تماشای یك فیلم، كمتر از خواندن یك كتاب ما را خسته میكند و نهایت زمان نشستن در یك سالن برای تماشای یك فیلم حداكثر دو ساعت است. تنها فیلمهای درجه یك از این قاعده مستثنی هستند و تماشایشان ما را خسته نكرده و حواسمان را پرت نمیكند. بنابراین، كنش داستانی یا درونمایه معمولاً باید آنچنان فشرده شده و وحدت ساختاری واحدی پیدا كند كه در حدود دو ساعت همه چیز داستان روایت شود.
📌 در بسیاری موارد، درونمایهی ساده و محدودی مانند آن چه كه در فیلم ۸ مایل (۲۰۰۲) میبینیم كه بخشی از زندگی شخصی یك فرد را زیر ذره بین میگذارد؛ برای سینما مناسب تر است تا داستانی كه دورههای مختلفی را مثل تعصب (۱۹۱۶) ساختهی دیوید گریفیث در بر میگیرد و در جستوجوی درونمایه هایی است كه انتها ندارد. عموماً یك داستان باید آنقدر ساده باشد كه بتوان آن را در وقت معینی روایت كرد...
🌿 @GeraFilm1
#یادداشت
#ادامه_مبحث_فیلم_های_هسته_ای
✅ نمونه های سینمایی از فیلم هایی که به موضوع دانشمندان هسته ای پرداخته اند:
📌 برای مثال در فیلم سینمایی بادیگارد، شخصیتی که از سوی «حیدر»، نقش اول فیلم- که پرویز پرستویی آن را ایفا میکند- محافظ میشود و جانش را برای حفظ جان یک دانشمند هسته ای به خطر میاندازد و در این راه شهید میشود.
📌 او به تعبیر حاتمیکیا و از زبان مسئول سازمان انرژی اتمی «شخصیت دهه 90» است. حاتمیکیا در یک گفتوگو، درباره این نقش این طور توضیح میدهد: «اصلا موضوع ترور دانشمندان هستهای هم هنوز مطرح نبود. این حرف مربوط به 8 سال قبل است. من در جریان تحقیقات متوجه شدم چه نیروهای جوانی و با چه روحیههایی در این مراکز حضور دارند. در این مرحله با خودم فکر میکردم اگر من به عنوان محافظی باشم که دلم نخواهد جانم را فدای یک شخصیت سیاسی که دیگر به او اعتقادی ندارم، کنم، به جای او باید از چه کسی دفاع کنم؟ این دانشمندان هستهای و این جوانان دهه 90 میتوانستند همان کسانی باشند که محافظ من میتوانست جانش را فدای آنها کند.
حاتمیکیا میافزاید: از نظر افکار عمومی، این حقیقت دارد که پیشگامان هستهای اعتماد به نفس از بین رفته جوانان ایرانی را به آنها بازگرداندند. حتی مخالفان نظام، حتی سلطنتطلبهای خارج از کشور نیز به این توانایی جوانان ایرانی مباهات کردند. خب اینجا بهترین جا بود برای اشاره کردن به بابک حمیدیان که این نقش دانشمند هستهای را ایفا کرده است. وی نیز درباره این نقش میگوید: این نقش ادای احترام به دانشمندان هستهای است چرا که معتقدم باید بیشتر به آنها پرداخت؛ آنها همواره در شرایط سخت و خطرناک زندگی میکنند، نقش من در بادیگارد نقش یک نخبه علمی هستهای است.
نکتهای که بابک حمیدیان به آن اشاره میکند، غفلتی است که از سوی سینما صورت گرفته است.
📌 در این 15 سال، سهم سینما و تلویزیون ایران در پرداختن به یکی از ملتهبترین و بهروزترین مسائل درگیرکننده جامعه ایران چه بود؟ سینمای ایران آنقدر به دوردستها خیره شده است که جلوی چشمترین ایدهها را نمیبیند و نسبت به آن بیتفاوت است.
📌 «روباه» از جمله دیگر فیلمهای معدود سینمای ایران است که در گونه جاسوسی واقعگرا پرداخت شده است و به ترور شهدای هستهای اشاره می کند. این فیلم اشارهای مستقیم به این سوژه دارد.
🔴 همه این ها بدین معنا است که باید کارهای بیشتری درباره «دانشمندان هستهای» صورت گیرد.
#ادامه_دارد
#انرژی_هسته_ای
#شهدای_هسته_ای
#سینمای_هسته_ای
🌿 @GeraFilm1