#آشنایی_با_اصطلاحات_فیلم
قسمت 4⃣
📎بخش_دوم
✅ ژانر #وسترن
📌ویژگیهای دیگری از جمله دوری کردن از پیوند ازدواج، گذشته مجرمانه، و بازگشت از بازنشستگی هم، اگرچه ضروری و همیشگی نیستند، اما در طول تاریخ معمولاً برای قهرمان فیلمهای وسترن پرتکرار بوده است. اقشار موجود در فیلمهای وسترن نیز به وضوح از ساختار طبقاتی جوامع آمریکایی در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم متاثر شدهاند و اساساً گروههایی مانند کشاورزان، افسران سواره نظام، معدنداران، شکارچیان، جویندگان طلا، پیرمردان نمونهوار فیلمهای وسترن، کلانتر، زورگویان قلدرمنش و… را دربرمیگیرند.
📌عنصر دیگری که فیلمهای گونه وسترن را از سایر گونهها متمایز میکند، لوکیشن و به طور کلی عنصر مکانی و شیوه طراحی صحنه آنهاست. عناصری مانند جلگه، دره، تپههای کوتاه، صحرا، بیابان، مزارع، بازارهای محلی، قمارخانه، شهرکهای کوچک با یک خیابان مرکزی و وسایل حمل و نقل خاصی مانند دلیجان و واگنهای قطار در اغلب فیلمهای وسترن پررنگ هستند.
📌قصه فیلمهای وسترن نیز اصولاً در خلال یک سفر جستجوگرانه روایت میشود که طی آن قهرمان قصه و همراهانش به دل طبیعت وحشی میزنند. در دل این سفر، فراز و نشیبهای مختلفی هم به وقوع میپیوندد که از مهمترین آنها میتوان به دوئل یا مبارزه نفر به نفر اشاره کرد. شکل متفاوت طراحی لباس هم، که ریشه در همان فرهنگ آمریکایی کابویی دارد، از دیگر عناصر مهم ژانر وسترن محسوب میشود.
📌نکته مهمی که در تاریخچه بیش از صد ساله فیلمهای وسترن به وضوح جلب توجه میکند، افزایش میزان نمایش خشونت در آثار این گونه سینمایی در دهه ۱۹۷۰ است. احتمالاً درخشانترین نمونه وسترن در تاریخ را باید مجموعه به یاد ماندنی «خوب، بد، زشت» ساخته سرجیو لئونه بدانیم که سومین فیلم از سهگانه دلار این کارگردان است و جزو زیرگونهای موسوم به وسترن اسپاگتی دستهبندی میشود.
📌همچنین «دلیجان» محصول ۱۹۳۹ و «جویندگان» محصول ۱۹۵۶ساخته جان فورد، از نمونههای خالص ژانر وسترن در تاریخ است. «نابخشوده» ساخته کلینت ایستوود (۱۹۹۲) و «۳:۱۰ به یوما» ساخته جیمز منگولد (۲۰۰۷) نیز از نمونههای متاخر موفق سینمای وسترن محسوب میشوند (با اینکه این فیلم بازسازی اثر دلمر دیویس در سال ۱۹۵۷ بود) تنوع این ژانر به حدی است که برخی منابع تا ۲۰ زیرگونه مختلف را هم برای آن برشمردهاند. بالطبع این ژانر، با توجه به ویژگیهای خاص بومیاش، نمیتواند در کشوری مانند ایران که فرهنگ و مردمانی کاملاً متفاوت دارد، رایج شود.
📌با این حال، ابراهیم حاتمیکیا، به عنوان یکی از مهمترین فیلمسازان پس از انقلاب، بارها از علاقهاش به گونه وسترن و الهامی که از این ژانر سینمایی در فیلمهایش گرفته، سخن گفته است. فیلم «همه چیز برای فروش»، محصول ۱۳۹۱ به کارگردانی امیر ثقفی نیز از معدود فیلمهای ایرانی به شمار میرود که وسترن را الهامبخش خود قرار داده است.
🌿 @GeraFilm1
تصویربرداری فاز جدید سریال تلویزیونی "سلمان فارسی" به کارگردانی داوود میرباقری در شاهرود از سر گرفته شد.
در این بخش از کار، ادامه سفر سلمان جوان در مسیر دمشق و فراز و فرودهای سفر و درگیر شدن با قبایل تحت سلطه روم و ایران باستان روایت میشود و نزدیک به 2 ماه گروه تصویربرداری را در این منطقه ادامه خواهد داد و بازیگرانی مانند فرهاد اصلانی (در نقش یک تاجر)، محمدرضا هدایتی و علی دهکردی جلوی دوربین خواهند رفت.
گروه تولید با رعایت پروتکلهای بهداشتی کار را جلوی دوربین میبرند. به دلیل تعدد افراد در صحنه، در جای جای کمپ آماده شده برای تصویربرداری، وسایل و لوازم مورد نیاز بهداشتی و ضدعفونی قرار داده شده است که گروه به سلامت به کار خود ادامه دهد.
در این بخش از کار بر مبنای ساخت و سازهای صورت گرفته در چند ماه اخیر و لوکیشنهای انتخاب شده در استان سمنان، تصویربرداری سریال با بهرهگیری از جلوههای ویژه (ویژوال افکت) جلو میرود. با توجه به شیوع ویروس کرونا فصل بیزانس که پیشتر قرار بود در ترکیه تصویربرداری شود، به مدد بهرهمندی از آخرین دانش صنعت مجازی (ویژال افکت) در سمنان، اتفاق میافتد.
تصویربرداری فاز اول سریال سلمان فارسی زمستان سال گذشته از بخشهای جنوبی ایران و جزیره قشم آغاز شد.
پیشبینی شده در فصلبندی این بخش از داستان سریال "سلمان فارسی" از تولد روزبه (سلمان) تا پیش از وفات پیامبر اسلام روایت شود که در ۴۵ قسمت آماده خواهد شد.
در این سریال از تعداد کثیری بازیگر جوان تئاتر در سطح کشور هم برای ایفای نقش استفاده شده است.
منبع: تسنیم
🌿 @GeraFilm1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ...
🔸 الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا
مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ
🌺 عید سعید غدیر خم مبارک باد.
🌿 @GeraFilm1
#چگونه_فیلم_ببینیم
#قسمت_اول 1⃣
✅ آمیزهای از عقل و دل
📌چگونه فیلم ببینیم دقیقاً روی دیگر این سکه است که چرا فیلم میبینیم؟ یادداشتهایی که از این پس روزهای یکشنبه در کانال گرافیلم خواهید خواند، بر اساس استانداردهای موجود در آثار نویسندگانی تهیه و تنظیم شدهاند که قصد دارند به خوانندگانشان بگویند که چگونه فیلم ببینند، به چه چیزهایی در یک فیلم توجه کنند. احتمالاً این کوتاهترین مقدمهای است که تا به حال دربارهی موضوعی با این اهمیت خواندهاید.
📌 فیلم ساختن هنر است و به همین ترتیب تماشای فیلمها نیز چنین است اما تماشای فیلمها بدون این که در سطحی عمیقتر و با معنا به آنها نگاه کنیم، فعل هدفمندی نیست. تقویت قدرت نگاه تماشاگر و کسب مهارت در کشف جنبههای پیچیدهی یک فیلم، احتمالاً دو هدف اصلی در تماشای فیلمها هستند. به عنوان یک فرم بیانی، سینما به دیگر رسانههای هنری شبیه است: فیلم از خط، فرم، حجم و بافت استفاده میکند.
فیلم، مانند نقاشی و عکاسی از فعل و انفعال نور و تاریکی ماهرانه استفاده میکند، فضای سهبعدی را دستکاری میکند اما مانند پانتومیم، بر روی تصاویر متحرک، متمرکز است و مانند حرکات موزون دارای ریتم است.
با این همه، فیلم و سینما یک فرم منحصربفرد است. از سکون نقاشی و مجسمهسازی عبور میکند، حتی به دلیل تواناییاش برای آشکار ساختن دیدگاههای گوناگون و به نمایش گذاشتن کنشهای مختلف، دستکاری در زمان و انتقال حس بیکرانی از فضاهای متفاوت، از درام پیشی میگیرد. بر خلاف رمان و شعر، میتواند بهطور مستقیم و بدون استفاده از نمادهای انتزاعی مانند کلماتی که روی یک صفحه نوشته میشوند، تصاویر و صداها را به هم پیوند بزند.
📌 فیلم، تقریباً میتواند هر چه را که در ذهن داریم، به تصویر بکشد، زمان را آنقدر میتوانیم در یک فیلم، آهسته یا تند بکنیم که چیزهایی دیده شوند که در ظاهر قابل دیدن نیستند. آیا تا وقتی که «هری پاتر»ها یا «آواتار» ساخته نشده بودند، میتوانستیم حس کنیم که پرواز از روی بالهای یک پرندهی وحشی و بر فراز درهای تنگ و باریک چگونه است؟ آیا اگر «آمادئوس» ساخته نشده بود؛ میتوانستیم عمق، گیرندگی و زندگی خلاقهی موتسارت را در جایی به جز موسیقیهایی او شاهد باشیم؟
سینما رسانهای است که به هر موضوعی میتواند سرک بکشد و با هر دیدگاهی از شاعرانه گرفته تا حماسی به داستانها جان ببخشد.
ویژگیهایی که باعث شدهاند تا فیلم و سینما این همه قدرتمند و واقعی به نظر برسد، البته تجزیه و تحلیل آن را نیز به چالش کشیدهاند.
📌 فیلم دائماً با حرکت و تصویر متحرک سر و کار دارد اما اگر از حرکت بایستد، ویژگی منحصر به فردش نیز از بین میرود. بنابراین در تجزیه و تحلیل یک فیلم باید نسبت به فعل و انفعال همزمان تصویر، صدا و حرکتی که روی پرده مشاهده میکنیم، حساسیت داشته باشیم. این مسأله منجر میشود به بحثبرانگیزترین بخش از تجزیه و تحلیل یک فیلم
📌 گاهی باید تقریباً بهطور کامل در فیلم غرق بشویم و در عین حال تا حد زیادی حواسمان باشد که چه چیزی را داریم تماشا میکنیم و در برابرش منفعل و دست بسته نباشیم. در ظاهر به نظر میرسد که این کار دشواری است اما اگر میخواهیم حقیقتاً در زمینهی سینما «صاحبنظر» بشویم، میشود در این کار مهارت کسب کرد و لازم است که دانسته و آگاهانه در مسیر این کار قدم برداریم...
🌿 @GeraFilm1
8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#فیلم_کوتاه
فیلم کوتاه و مفهومی Bucle (حلقه)
🔹برنده بهترین فیلم جشنواره فیلم کوتاه نیویورک
🌿 @GeraFilm1
💬 #دیالوگ
اگر صبر کنی که یه اتفاقی بیفته بعد فکر کنی که میخوای چکار کنی، از الان رو خودت به عنوان یه جسد حساب کن!
🎥 A Perfect Getaway
🌿 @Gerafilm1
#معرفی_کتاب
📚 کتاب «سر کلاس با کیارستمی»
کیارستمی علاوه بر شاعر و فیلمساز، معلم هم بود. او چه در ایران و چه در دیگر نقاط جهان کارگاههای متعدد فیلمسازی برگزار کرد و کوشید زبان شاعرانۀ سینمای خود را به علاقهمندان آموزش دهد.
پال کرونین، ویراستار کتاب "سر کلاس با کیارستمی"، یکی از شاگردان این کلاسها بود. وی از همان برخورد اول به اهمیت درسهای کارگاه فیلمسازی کیارستمی پی میبرد و تصمیم میگیرد آنها را در هرکجا که برگزار شوند، دنبال کند و با دقت از آموزههای این کارگردان شهیر یادداشت بردارد. او پس از ده سال شرکت در این کلاسها، اطمینان حاصل میکند که بالاخره مجموعه یادداشتهایش تکمیل شدهاند و آنچه ثبت کرده همۀ دیدگاهها و تجربههای ارزشمند کیارستمی را دربرمیگیرد.
این کتاب نتیجهٔ یادداشتهای پال کرونین از ده سال شرکت مستمر در کلاسهای فیلمسازی عباس کیارستمی است.
ویراستار: پال کرونین
مترجم: سهراب مهدوی
چاپ و نشر نظر
چاپ سوم ۱۳۹۶
🌿 @GeraFilm1
10.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
به یاد علی حاتمی،
به مناسبت 76امین سالروز تولد ایشان...
🌿 @GeraFim1
📣 این هفته بمناسبت سالروز تولد آلفرد هیچکاک، مطالبی را در مورد این کارگردان بزرگ تقدیمتان میکنیم.
17.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
به مناسبت تولد #آلفرد_هیچکاک
🔹او در 13 آگوست سال 1899 در لندن به دنیا آمد و از سال 1919 به عنوان طراح میانپرده فیلمهای صامت مشغول به کار شد.
🔹در 23 سالگی اولین فیلمش را ساخت و در سال 1929 اولین فیلم ناطق انگلیس به نام باجگیری را کارگردانی کرد.
🔹در سال 1934 با فیلم مردی که زیاد میدانست توجه هالیوود را جلب کرد و از سال 1940 با فیلم ربهکا در هالیوود فیلم ساخت.
🔹آلفرد هیچکاک بیش از 50 فیلم ساخته و این فیلمها شباهتهایی دارند مثل پیرنگ قتل، قربانیهای مو بور، اینسرت عنوان روزنامهها و ...
🌿 @GeraFilm1