شماره شبهه:2228
🔆متن شبهه:
سلام علیکم...بنده یک سوال در مورد فرقه کسنزانی داشتم، فیلم دیدم ازشون چاقو تو سر فرو میکنن ایا این کارشون حقه است یا واقعا اینکارو انجام میدن؟ اگر واقعا اینکارو انجام میدن دلیل بر حقانیتشون نیست؟چون انسان های عادی نمیتونن اینکارو انجام بدن، اساتید لطفا پاسخ بدن، ممنون
🔆پاسخ شبهه:
1⃣ چاقو در حقیقت فرو می شود.
@GhararGahShayeat
2⃣ولی دلیل بر حقانیت نیست چون این کار را مرتاضان کافر هندی هم قادر به انجامش هستند.
3⃣ انسانهای عادی چون نه اهل ریاضات غیر شرعی و نه اهل ریاضات شرعی هستند
، لذا قدرت بر انجام دخل و تصرف در مواد و بدن نیستند.
ولی انسان عادی اگر مومن باشد؛ مقام اخروی اش بسیار بالاتر از مرتاض کافریست که کارهای خارق العاده انجام می دهد.
@GhararGahShayeat
4⃣ملاک ارزش انسانها در آخرت ، میزان معرفت نفس و معرفت توحیدی آنها و میزان اخلاصشان در اعمال است ،
👈هر کس که بیشتر به درک توحید نایل شود گمنامتر و مخفیتر و شباهتش به انسانهای معمولی بیشتر است.👉
نشر این پیام صدقه جاریه است.
✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋
نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع و نشانه پایبندی به اخلاق اسلامی است
👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉
https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w
در سروش 👇
http://sapp.ir/gharargahshayat
در ایتا 👇
http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
شماره شبهه:2229
🔆متن شبهه:
چرا سید خامنه ای حدود الهی را اجرا نمی کند مثل قطع کردن انگشتان دست سارقان و...؟
🔆پاسخ شبهه:
1⃣حد و حدود اختیارات مقام معظم رهبری طبق قانون اساسی کاملا مشخص است.
@GhararGahShayeat
2⃣ اگر رهبری بخواهند خارج از چهارچوب قانون عمل کنند دیگر چه توقعی از بقیه افراد می رود؟
3⃣رهبر بزرگوار اگر قرار باشند در امور منتخبین خاین و بی عرضه ما ملت غیور و همیشه در صحنه دخالت کنند اولا که همانطور که گفته شد ضد قانون اساسی است در ثانی توسط همین منتخبین خاین و منافق و دغلباز که سابقه ارتباط با بیگانگان و سوروس و فتنه را دارند متهم به دیکتاتوری خواهد شد.
4⃣در خصوص صدا و سیما ، رهبری در حد تعویض ریاست صداسیما می تواند کار کند
نکند توقع داریم رهبر خودش وارد گود شود و اهنگسازی و فیلمسازی و ... را شخصا و طبق معیار الهی انجام دهند؟
وقتی اغلب کارکنان و هنرمندان صدا و سیما و سینما با ابتداییات دین و اسلام اشنا نیستند جورش را ایا باید رهبری بکشند؟
@GhararGahShayeat
5⃣مسیولیت اجرای حدود ایا باید قاضی پرونده و دادستان کل باشند یا رهبر؟
در کدام کشور سابقه دارد که فرد دیگری در کار قاضی پرونده دخالت کرده باشد که چنین توقعی را در ایران دارند؟
نشر این پیام صدقه جاریه است.
✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋
نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع و نشانه پایبندی به اخلاق اسلامی است
👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉
https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w
در سروش 👇
http://sapp.ir/gharargahshayat
در ایتا 👇
http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
شماره شایعه:2230
🔆متن شایعه:
عکس رهبری در حین جلسه شورای شهر بابل با حضور #محسن_هاشمی برداشتند
(در خصوص نصب نبودن عکس مقام معظم رهبری در برخی تصاویر منتشره جلسه روز پنجشنبه شورای اسلامی شهر بابل)
🔆پاسخ شایعه:
1⃣ در اواسط جلسه روز پنجشنبه ۲۸ دی 96، قاب عکس نصب شده بر روی دیوار به زمین افتاده و قاب و شیشه به علت #شکسته_شدن قابلیت نصب مجدد نداشت.
2⃣ فیلم اتفاق مورد اشاره که بصورت #پخش_زنده در حال نمایش بود نزد شورای شهر بابل موجود میباشد.
3⃣ آنچه که واضح است عمدی در خصوص نصب نبودن عکس مقام معظم رهبری در کار نبوده است.
@GhararGahShayeat
4⃣دوستان عزیز در نقد و انتقاد انصاف شرط مروت و از الزامات تقوای سیاسی است
هر خبری را بازنشر نکنیم
5⃣دشمن بداند: فارغ از هر حاشیه ای؛ تصویر آقای نازنین ما چنان در قلب رهروان و عاشقانش حک شده که با هیچ تکانی شکسته نمیشود...!
بارالها تا ظهور دولت یار سایه اش مستدام
نشر این پیام صدقه جاریه است.
✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋
نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع و نشانه پایبندی به اخلاق اسلامی است
👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉
https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w
در سروش 👇
http://sapp.ir/gharargahshayat
در ایتا 👇
http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
شماره شبهه:2231
🔆متن شبهه:
طبق نظریه زمین تخت کوهها مثل میخ زمین رو ثابت نگه داشتن/توی این خطبه هم این موضوع مطرح شده اما فکر نمیکنم منظور عدم حرکت زمین باشه/میخوام بدونم منظور امیر المومنین دررابطه با میخ های زمین چیه؟
🔆پاسخ شبهه:
1⃣ نظریه زمین تخت اصلا با عقل و منطق جور در نمی آید و دلیلی بر تخت بودن زمین ارائه نشده، اتفاقا همه ادله دلالت بر کروی بودن زمین می باشند.
2⃣ هر کره ای داخل دارد و خارج دارد، که سطح خارجی کره را می توان پشت کره نامید همانطور که حجم داخلی کره را می توان دل کره نامید،
پس فرمایش حضرت نافی کروی بودن زمین نیست.
@GhararGahShayeat
3⃣ کره زمین از یک مرکز مذاب و غلطان و چندین لایه روی آن و سپس پوسته خارجی تشکیل گردیده است .پوسته خودش از چند تکه تشکیل شده که محل تلاقی آنها را گسل می نامند که غالب رشته کوهها هم در همین محلها وجود دارند.
بدیهی است که این ساختار زمین اعم از قلب مذاب و پوسته چند تکه و حرکت در فضا می تواند تغییرات فراوانی در زمین ایجاد کند و سبب ایجاد زلزله های خانمان برانداز شود
ولی کوههای سر به فلک کشیده در محل تلاقی صفحات همانند میخ این صفحات را به لایه های پایین متصل نگه داشته اند و لرزشها را در همان خطوط گسلی که اصطلاحا کمربند زلزله نامیده می شوند محدود می کنند و از شدت انها هم می کاهند.
تشبیه حضرت از این باب بیان گردیده است.
نکته بعد:دریایی که در این روایت بیان شده است
اعم از دریای آب و هوا و جو بین کهکشانها می باشد.
همه اینها دریا هستند.
نشر این پیام صدقه جاریه است.
✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋
نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع و نشانه پایبندی به اخلاق اسلامی است
👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉
https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w
در سروش 👇
http://sapp.ir/gharargahshayat
در ایتا 👇
http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
شماره شبهه:2232
🔆متن شبهه:
سلام علیکم...مگر نمی گن خدا از مادر خیلی مهربانتره؟
کدام مادری حاضر میشود فرزندش را غذابی بسیار دردناک بدهد؟ این چطور با یک همچین مهربانی ای جور در میاید؟
🔆پاسخ شبهه:
1⃣مادر به بچه کوچکش می گوید با مداد راه نرو
بچه گوش نمی دهد و با مداد راه رفته و روی مداد افتاده و چشمش کور می شود
آیا مادر مقصر است؟
2⃣ بهشت و جهنم تجلی اعمال و علم خود انسانهاست و لذا در آن دنیا کسی نمی تواند غیر از خودش را ملامت کند.
در آنجاست که انسان پی به معنای "اعدی عدوک نفسک"خواهد برد.
@GhararGahShayeat
3⃣ نباید خدا را تک بعدی دید بلکه خدا همانطور که با مومنین ارحم الراحمین است
اشد عقابا و شدید العقوبه نسبت به کفار می باشد.
نشر این پیام صدقه جاریه است.
✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋
نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع و نشانه پایبندی به اخلاق اسلامی است
👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉
https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w
در سروش 👇
http://sapp.ir/gharargahshayat
در ایتا 👇
http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
شماره شبهه:2233
🔆متن شبهه:
در دین مبین اسلام دست دزد طبق آیه 38 سوره مائده قطع می شود. اما دست اختلاس کننده قطع نمی شود. دین اسلام با اختلاس گر سر دشمنی ندارد.
چی؟ باورد ندارید؟
این هم مدرک از کتاب وزین فروع کافی :
امام صادق (ع) :يقطع النباش والطرار ، ولا يقطع المختلس
دست کفن دزد و جیب بر قطع می شود، اما دست اختلاس گر قطع نمی شود
🔆پاسخ شبهه
1.اولین دروغ کافر در متن فوق این است که گفت: اسلام با اختلاس گر دشمنی ندارد یعنی مجازاتی برای او نیست!
اما با رجوع به "قانون" می بینیم برای "مختلس" مجازات به مراتب سنگین تری نسبت به "سارق" لحاظ شده است.
2.مجازات_اختلاس در ماده 4 قانون تشديد مجازات مرتكبين ارتشاء و اختلاس و كلاهبرداري آمده است:
1⃣ استرداد اموال
2⃣ جزای نقدی معادل مجموع آن اموال
3⃣ انفصال دائم از خدمات دولت
4⃣ حبس از 15 سال تا ابد
5⃣ اعدام، در صورتی که مصداق مفسد فی الارض باشد
طبق ماده 5 قانون فوق اگر میزان اختلاس تا #5_هزار_ تومان باشد، مجازات شش ماه تا سه سال حبس...
3.برخورد شدید امام علی (ع) با کارگزاران دولتی که خیانت نمودند در لینک زیر
http://yon.ir/SHJaV
سوال: پس آن روایت در متن شبهه که گفت: دست کفن دزد قطع می شود اما اختلاس گر قطع نمی شود، چیست؟
جواب:
اولا: جرم اختلاس مجازات خاص خود را دارد که به مراتب سنگین تر از سرقت نیز است.
سرقت هم برای اینکه منجر به صدور مجازات حد (قطع چهار انگشت) شود شروط زیادی دارد که بسیار نادر است تمام شرایط جمع باشد، و اجرای آن تقریبا محال است، به همین علت اجرای چنین مجازاتی را مشاهده نمی کنیم.
🔮فعلا به جهت عدم خلط مبحث، به موضوع اصلی بپردازیم
4.شعبده_بازی کافر اینجاست:
دوما: آن روایتی که کفار استناد کردند مربوط به اختلاس در #معنای_فقهی است. #حقیقت_این_است که تعریف "اختلاس" در #قانون و #فقه_اسلامی از هم متفاوت هستند.
کافر نیز از این تشابه لفظی در جستجوی بهره شیطانی و فریب و ایجاد بدبینی مخاطب نسبت به احکام دینی است. چون مردم فقط تعریف قانونی اختلاس را می شناسند.
الف: تعریف اختلاس در قانون:
تصاحب ناروای اموال دولتی که به مناسبت وظیفه، به کارمند سپرده می شود، توسط همان کارمند./ که شبیه خیانت در امانت است)
ب: تعریف اختلاس در فقه:
کسی که به طور آشکار (از غیر حرز= مخفیگاه)، مال دیگری را بر دارد، مختلس (اختلاس کننده) می گویند. (1)
شیخ طوسی:
«اختلاس گر کسی است که شیء را به صورت علنی در راهها و شوارع می رباید»(2)
از این رو چون شرایط اثبات حد سرقت (قطع دست) فراهم نیست، تعزیر می شود، و مجازات های دیگری دارد. (3)
5.نتیجه: وجه مشترک اختلاس در فقه و حقوق اين است كه در هر دو، مختلس مال ديگرى را به هدف تملك مىربايد.
اما تفاوتشان در سه مورد است. در حقوق، مختلس بايد سمت #دولتى داشته باشد؛ در حالى كه اين ويژگى از اركان تحقق جرم اختلاس در فقه نيست..(4) توضیح بیشتر در لینک زیر
http://yon.ir/o8e2s
مثال: برای اختلاس در فقه: مثل اینکه کسی در بازار از میوه فروشی میوه ای، یا از لباس فروشی لباسی برباید.
سوال: چرا دست این نوع سارق که علنی مال مردم را می رباید (مختلس) قطع نمی شود؟
جواب: صرف سرقت، موجب حد (قطع چهار انگشت) نمی شود، بلکه شروط زیادی دارد، که عملا صدور این حکم را بسیار "نادر یا محال" نموده است
یکی از شروط این است که مال از حرز (مخفیگاه؛ مثل صندوق) به طور پنهانی ربوده شود.
از جمله شرایط صدور مجازات سرقت حدی (که همانند فقه است) در ماده 268 قانون مجازات اسلامی:
🔮بند ب : مال مسروق در حرز باشد
🔮بند ت : سارق مال را از حرز خارج کند
🔮بند ث : هتک هرز و سرقت مخفیانه باشد
تعریف حرز : مکان متناسبی که مال عرفا در آن از دستبرد محفوظ می ماند (ماده 269 ق. م. ا)
حال در فقه اسلامی به کسی مال را از غیر حرز، در جاده ها و شوارع می رباید مختلس می گویند. نه به کارمندان خائن دولتی.
6. از آنجا که ما از لفظ اختلاس، صرفا مفهوم قانونی آن را در ذهن داریم، که هر چند وقت، اخباری هم در این مورد می شنویم،
حال، وهابیون و کفار از این "تشابه لفظی" سوء استفاده کرده، و به دروغ گفتند اسلام نسبت به اختلاس (غارت بیت المال از سوی مسئولین دولتی)، واکنشی ندارد.!!
#منابع
1⃣ مرتضی الزبیدی، تاج العروس من جواهر القاموس، بیروت، دارالفکر.
2⃣ علی اصغر، مروارید، سلسله الینابیع الفقهیه، ج 23، چاپ اول، بیروت، مؤسسه فقه شیعه، 1993 م، ص 254به نقل از سرائر.
3⃣ جواهر الکلام، ج ۴۱، ص۵۹۶- ۵۹۸
4⃣ فقه انضباطى نویسنده: علی تقی زاده اکبری جلد : 1 صفحه :141
5⃣ رجوع شود به مواد 267 تا 277 قانون مجازات اسلامی
منبع:گفتگوی دینی
👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉
https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w
در سروش 👇
http://sapp.ir/gharargahshayat
در ایتا 👇
http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
شماره شایعه:2234
🔆متن شایعه:
« احتمال زلزله ۷ریشتری گسل شمال تهران ۲برابر شد »
🔆 پاسخ شایعه:
1⃣محمد تاتار معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه بینالمللی زلزلهشناسی و مهندسی زلزله در واکنش به خبری مبنی بر افزایش ۲ برابری احتمال وقوع زلزله ۷ ریشتری در گسل شمال تهران با بیان اینکه این خبرها هیچ پشتوانه علمی ندارد
گفت: پس از وقوع زلزله ۲. ۵ ریشتری در ۲۹ آذرماه نیز برخی اظهارها نظر درباره وقوع زلزله بزرگ در تهران شده بود که ما محاسبات بسیار دقیقی در این باره انجام دادیم و نتیجه این محاسبات نشان دهنده این بود که برآوردهای افزایش ۲ برابری احتمال وقوع زلزله ۷ ریشتری در بازه زمانی یک الی دو ماه کاملا نادرست و غلط است و مقدار تنشی که براثر زلزله ۵.۲ ریشتری ملارد بر گسل تهران القا شده در حدی نیست که قابل توجه باشد.
@GhararGahShayeat
2⃣وی تاکیدکرد: معیاری برای اندازهگیری زلزله وجود ندارد و مطلقا نمیتوان براساس آمارها اعلام کرد که احتمال وقوع زلزله با شدت بالای ۷ ریشتری دو برابر شده است. به لحاظ علمی با اطمینان میگویم چنین صحبتهایی چه از داخل پژوهشگاه مطرح شده بود چه توسط افرادی خارج از پژوهشگاه، هیچ مبنا و اساس علمی ندارد.
منبع:ویکی هوآکس
نشر این پیام صدقه جاریه است.
✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋
نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع و نشانه پایبندی به اخلاق اسلامی است
👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉
https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w
در سروش 👇
http://sapp.ir/gharargahshayat
در ایتا 👇
http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
شماره شبهه:2235
🔆متن شبهه:
قدرت فساد میآورد و قدرت مطلقه، فساد مطلقه. این اصلیست که دانش مدرن سیاست بر آن استوار است. اصلی بیچون و چرا که اثبات آن را تجربهی زیستن در سایهی حکومتهای مطلقه به دوش میکشد. اندیشمندان سیاسی در غرب از چند قرن پیش به این سو به دنبال راه حلی برای حداقلی شدن فساد در قدرت بودهاند.
اما مشکل ما این است که در کشورمان تقسیم قدرت تزئینیست. راس هرم قدرت دائمالعمر بر کرسی نشسته و مدعی دفتر نمایندگی خدا بر روی زمین است و هیچ پاسخگویی هم به رسانههای آزاد و به مردم ندارد.
ما بر خلاف تجربهی بشری، آمدهایم قدرت مطلق را در اختیار یک نفر گذاشتهایم و بعد حالا گلایه داریم که چرا این قدر فساد زیاد است! به قول ناصر خسرو: چون نیک نگاه کنیم پر خود را بر نوک این تیر میبینیم پس ز چه نالیم که از ماست که بر ماست.
مشکل دستگاه فکری است. با اینکه فردوسی هزار سال پیش سروده: فریدون فرخ فرشته نبود/ ز مشک و ز عنبر سرشته نبود. یا مولانا که روانکاوی میکند:
نفس اژدرهاست او کی مرده است/ از غم بیآلتی افسرده است.
🔆پاسخ شبهه:
1⃣ نویسنده مدعی است که هرم قدرت در ایران، (حتی با وجود قوای سه گانه و دیگر نهادهای مردمسالار) تزئینی است و با آه سردی می گوید ما باید از کشورهای غربی الگو بگیریم. لازم است یادآور شویم که کشورهای زیادی در اروپا و غرب مدرن، هنوز دارای سیستم حکومتی پادشاهی هستند! مهد فلسفه سیاسی غرب و کشور فیلسوفانی مانند هابز، دارای ملکه اند که اختیارات زیادی دارد. کشورهایی چون انگلستان، کانادا، اسپانیا، استرالیا، سوئد، هلند و غیره دارای سیستم حکومتی مونارشی (تکسالاری) هستند. این مدل، خود به دو دسته سلطنتی مطلقه و سلطنتی مشروطه تقسیم میشود.
چرا روشنفکران ما هیچگاه از مدل حکومتی بریتانا سخن نمی گویند و همیشه «مرغ همسایه را غاز می پندارند»؟
2⃣ متن بالا با ظرافت، از مغالطه ی «مشترک لفظی» بهره گرفته است مثال : در باز است، باز پرنده است، در پرنده است.
می گوید:
«1.قدرت مطلقه، فسادآور است»
«2. حکومت جمهوری اسلامی ایران، مطلقه است» (اشاره به ولایت مطلقه فقیه)؛
«3. پس حکومت جمهوری اسلامی ایران، فسادآور است».
در صورتی که باید توجه داشت که معنایِ واژه ی «مطلقه» در جمله ی شماره 1 با معنای واژه ی «مطلقه» در جمله ی شماره 2 یکی نیست! در جمله ی اول، مطلقه به معنای «دلبخواهی» است، در صورتی که در جمله ی شماره دو به این معنا نیست.
🔮توضیح اینکه «ولایت مطلقه فقیه» به معنای ولایت و حکومتِ فراقانونی و دلبخواهی نیست. در تاریخ فقه سیاسی شیعه، تقریباً همه فقیهان براین باورند که فقیهان دارای مسئولیت ها و اختیاراتی در اداره ی جامعه می باشند؛ اما اختلاف نظر، در مورد دایرهِ ی این اختیارات است که برخی آن را مقید به اموری چون قضاوت و امورِ حِسبه می دانند (ولایت مقیده فقیه) و دیدگاهی دیگر، آن را مطلق (یعنی غیرمقیّد) می داند که تمام مسائل مربوط به تشکیل حکومت را شامل است. (ولایت مطلقه فقیه)
🔮نظریه «ولایت مطلقه ی فقیه» هیچ گاه اختیاراتِ فقیه را فراقانونی و دلبخواهی نمی داند و تمام قدرتِ فقیه، را در دایرهِ ی قوانین شرع محدود می کند. اساساً تقوا و عدالت و رعایت قوانین الهی از جمله شرایطی است که ولی فقیه باید آن را دارا باشد و در ادامه ی ولایتش نیز باید آنها را حفظ نماید.
خلاصه آنکه «ولایت مطلقه فقیه» به معنای قدرتِ مطلق و دلبخواهی و فراقانونی نیست!
🔮برخلاف آنچه که نویسنده با واژگانی چون «قدرت مادام العمر»، «مدعی دفتر نمایندگی خدا بر روی زمین» و «عدم پاسخگویی به رسانهها و به مردم» درصدد القای آن است، ولی فقیه قدرت مادام العمر ندارد و هرگاه از قوانین اسلامی تخطی نمایند، خود به خود منعزل و توسط مجلس خبرگان عزل میشود؛ همانطور که ادعای دفتر نمایندگی خدا را ندارد و باید به مردم و قانون پاسخگو باشد.
3⃣ عجیب اینکه نویسنده در مورد حافظ می نگارد: «و به مردم آزادی غربی را توصیه میکند: مباش در پی آزار و هرچه خواهی کن».
باید به این نویسنده گفت: اگر قدرتِ مطلق (و دلبخواهی) فسادآور است، از عبارتِ «هرچه خواهی کن» چگونه «آزادی غربی» (و آزادی مطلق) را نتیجه گرفتید؟ اگر قدرتِ مطلق در راس هرم جمهوری اسلامی بد است، طبعاً «آزادی مطلقِ غربی» هم بد است. در صورتی که منظور حافظ این است که «هرکاری که عقلاً و شرعاً و قانوناً مُجاز است، می توانی انجام دهی!» ای کاش با شعار پاسداشتِ ذخائر فرهنگی خود، حرفهای خود را در دهان آنان نگذاریم و شعر و ادب یات فارسی را تحریف نکنیم!
✍ موسوی
منبع:آنتی شبهه
@GhararGahShayeat
در سروش 👇
http://sapp.ir/gharargahshayat
در ایتا 👇
http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
🔮جهت اشراف به مقام پر عظمت حضرت زینب
شماره شبهه:2236
🔆متن شبهه:
تاریخ وقایع کربلا از طریق چه کسانی به ما رسیده است؟ مطمئنا انجا هیچ خبر نگاری نبوده است !!
🔆پاسخ شبهه
1⃣باید گفت از خبر نگار بالاتر دو معصوم حضرت سجاد علیه السلام و امام باقر علیه السلام در واقعه کربلا بودند و همراه حضرت ،
2⃣چه راوی و روایتگری شایسته تر از دو امام معصوم ؟؟؟؟
3⃣شاید برای بعضی ها سوال باشد که مگر همه یاران امام حسین (علیه السلام) به شهادت نرسیدند؟
پس چه کسی عاشورا را با این جزییات روایت کرده؟ چطور باید به روایت های واقعه عاشورا اعتماد کنیم؟
4⃣یاران امام حسین علیه السلام به شهادت رسیدند ولی روایت عاشورا در همان صحرا باقی نماند...
@GhararGahShayeat
5⃣ راویان عاشورای حسینی این چهره ها هستند:
1-حمیدبن مسلم ازدی: بخش زیادی از اطلاعات تاریخی آن دوران از حمیدبن مسلم ازدی، وقایع نگار سپاه عبیدالله بن زیاد منتقل شده است. مرسوم بوده که در لشکرکشی های بزرگ یک وقایع نگار برای ثبت اتفاقات حضور داشته باشد. سپاه عبیدالله بن زیاد دارای وقایع نگار بود. نقل شده است که همین فردمانع کشته شدن امام سجاد (علیه السلام) توسط شمر شد. به همین دلیل وقتی مختار به کوفه تسلط پیدا کرد به او امان داد.
2-امام سجاد (علیه السلام) و حضرت زینب (سلام الله علیها): بخش دیگری را هم از امام زین العابدین (علیه السلام ) و امام باقر (علیه السلام) که به نقل مشهور در آن زمان ۴ ساله بوده به ما رسیده است. حضرت زینب و بانوان دیگر کاروان هم در نقل این وقایع سهم بزرگی داشتند.
3جنایتکاران سپاه دشمن: خیلی از جنایتکاران کربلا قبل از اینکه قیام توابین مختار صورت بگیرد با افتخار آمده بودند و وقایع عاشورا را تعریف کرده بودند. همین ها سینه به سینه ماند و مختار هم با همین اطلاعات به سراغشان رفت و انتقام گرفت. خیلی هایشان هم نقل جنایت هایشان را در هنگام مرگ بیان می کردند. مثل همانی که در مختارنامه مطرح شد؛ روایت خولی قبل از اعدامش.
4- یاران زنده مانده امام (علیه السلام): فردی به نام ضحاک بن عبدالله مشرقی که جزو یاران امام بوده و از میدان گریخته بود. این فرد با امام شرط کرد تا موقعی همراهشان است که وجودش فایده داشته باشد. امام هم قبول کرده بود. او هم اسبی را در خیمه ای آماده نگه داشت تا زمانش برسد. تا قبل از شهادت حضرت عباس (علیه السلام) هم ماند ولی آخر کار، از امام اجازه رفتن گرفت که امام هم اجازه داد. گریخت و کسی هم نتوانست او را بگیرد. او هم خیلی از اتفاق ها و نحوه شهادت ها را بیان کرده.
غلام رباب (همسر امام حسین (علیه السلام)) هم که زنده ماند اتفاقات زیادی را نقل کرده. البته او در کنار امام جنگ هم کرده بود ولی در آخر اسیر شد.
سپاه دشمن هم او را آزاد می کند چون معتقد بودند او غلام بوده و مطیع اوامر ارباب
به نقل از دکتر محمد حسین رجبی دوانی تاریخ دان و محقق تاریخ اسلام و تشیع
نشر این پیام صدقه جاریه است.
✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋
نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع و نشانه پایبندی به اخلاق اسلامی است
👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉
https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w
در سروش 👇
http://sapp.ir/gharargahshayat
در ایتا 👇
http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
شماره شبهه:2237
🔆متن شبهه:
ﺭﻭﺍﯾﺖ ﭼﺎﻧﻪ ﺯﻧﯽ ﻭ ﺗﺨﻔﯿﻒ :
ﺩﺭ ﺷﺐ ﻣﻌﺮﺍﺝ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻧﮑﻪ 50 ﻧﻤﺎﺯ ﺑﺮ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ(ﺹ) ﻭﺍﺟﺐ ﺷﺪ، ﭘﯿﻐﻤﺒﺮ(ﺹ) ﺩﺭ ﻣﺴﯿﺮ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﺍﺯ ﮐﻨﺎﺭ ﻣﻮﺳﻰ(ﻉ) ﮔﺬﺷﺘﻨﺪ ﻭ ﻣﻮﺳﯽ ﺍﺯ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﭘﺮﺳﯿﺪ: ﭼﻨﺪ ﻧﻤﺎﺯ ﺑﺮ ﺍﻣﺘﺖ ﻭﺍﺟﺐ ﺷﺪ؟ ﮔﻔﺘﻨﺪ: 50 ﻧﻤﺎﺯ، ﻣﻮﺳﻰ ﮔﻔﺖ: ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺎﺯﮔﺮﺩ ﻭ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺑﺨﻮﺍﻩ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺍﻣﺖ ﺗﻮ ﺗﺨﻔﯿﻒ ﺩﻫﺪ، ﺣﻀﺮﺕ ﺭﺳﻮﻝ ﺭﻓﺖ ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﺑﻪ ﻣﻮﺳﻰ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ، ﻭﻯ ﮔﻔﺖ: ﭼﻨﺪ ﻧﻤﺎﺯ ﺑﺮ ﺍﻣﺘﺖ ﻭﺍﺟﺐ ﺷﺪ؟ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻓﻼﻥ ﻣﻘﺪﺍﺭ، ﻣﻮﺳﻰ ﮔﻔﺖ: ﺍﻣﺖ ﺗﻮ ﺿﻌﯿﻒﺗﺮﯾﻦ ﺍﻣﺖﻫﺎﺳﺖ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﺧﺪﺍ ﺑﺎﺯﮔﺮﺩ ﻭ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺑﺨﻮﺍﻩ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺍﻣﺘﺖ ﺗﺨﻔﯿﻒ ﺩﻫﺪ، ﺯﯾﺮﺍ ﻣﻦ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﺑﻨﻰ ﺍﺳﺮﺍﺋﯿﻞ ﺑﻮﺩﻡ، ﺁﻧﺎﻥ ﺟﺰ ﺑﻪ ﮐﻤﺘﺮ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﻗﺪﺭﺗﻰ ﻧﺪﺍﺷﺘﻨﺪ، ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ(ﺹ) ﺍﺯ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﺗﺨﻔﯿﻒ ﮐﺮﺩ ﺗﺎ ﺁﻧﮑﻪ 5 ﻧﻤﺎﺯ ﺑﻪ ﺷﮑﻞ ﻓﻌﻠﯽ ﻣﻘﺮﺭ ﺷﺪ.
🔆پاسخ شبهه:
🔮 ﻋﻠﻤﺎﯼ ﻓﻦ ﺣﺪﯾﺚ، ﭘﺎﺭﻩ ﺍﯼ ﺍﺯ ﺭﻭﺍﯾﺎﺕ ﺭﺍ ﺍﺳﺮﺍﺋﯿﻠﯿﺎﺕ ﻣﯽ ﺩﺍﻧﻨﺪ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺍﯾﺎﺕ ﻋﻤﺪﺗﺎ ﺍﺯ ﻃﺮﯾﻖ ﯾﻬﻮﺩﯾﺎﻥ ﺑﻌﺪﺍ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﺷﺪﻩ ﺟﻌﻞ، ﻭ ﻭﺍﺭﺩ ﺩﯾﻦ ﮔﺮﺩﯾﺪﻩ ﻭ ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﯾﺸﻪ ﺩﺭ ﮐﺘﺐ ﺁﺳﻤﺎﻧﯽ ﺗﺤﺮﯾﻒ ﺷﺪﻩ ﯾﻬﻮﺩﯾﺖ (ﺗﻮﺭﺍﺕ) ﻭ ﺩﺭ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﻣﻌﺪﻭﺩﯼ ﺍﻧﺠﯿﻞ ﺩﺍﺭﺩ.
🔮ﻫﺮﭼﻨﺪ ﻗﺮﯾﺐ ﺑﻪ ﺍﺗﻔﺎﻕ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺍﯾﺎﺕ ﺍﺯ ﻃﺮﯾﻖ ﯾﻬﻮﺩﯾﺎﻥ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﻧﻤﺎ ﻭﺍﺭﺩ ﮐﺘﺐ ﻭ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺣﺪﯾﺜﯽ ﺍﻫﻞ ﺳﻨﺖ ﺷﺪﻩ ﻭﻟﯽ ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺍﻧﺪﮐﯽ ﻧﯿﺰ ﺑﻪ ﮐﺘﺐ ﺷﯿﻌﯿﺎﻥ ﺭﺍﻩ ﯾﺎﻓﺘﻪ ﮐﻪ ﻣﺜﻞ ﻟﮑﻪ ﺍﯼ ﮐﻪ ﺩﺭ ﭘﺎﺭﭼﻪ ﺗﻤﯿﺰ ﻭ ﺳﻔﯿﺪ ﺯﻭﺩ ﻣﺸﺨﺺ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﺍﺯ ﺳﯿﺎﻕ ﺣﺪﯾﺚ ﻭ ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ﺁﻥ ﺑﺎ ﻗﺮﺁﻥ ﻭ ﺳﻨﺖ ﻭ ﺍﺣﺎﺩﯾﺚ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﻭ ﺍﻫﻞ ﺑﯿﺖ ﺑﻌﻀﺎ ﺑﻪ ﺳﺎﺩﮔﯽ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﺸﺨﯿﺺ ﻫﺴﺘﻨﺪ.
ﺩﺭ این متن به بررسی ﺭﻭﺍﯾﺘﯽ ﻣﯽ ﭘﺮﺩﺍﺯﯾﻢ ﮐﻪ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭ ﺍﺳﻼﻡ (ﺹ) ﺑﺠﺎﯼ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﺑﯽ ﭼﻮﻥ ﻭ ﭼﺮﺍ ﺍﺯ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺻﺮﯾﺢ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻧﻌﻮﺫ ﺑﺎﻟﻠﻪ ﺑﻪ ﭼﺎﻧﻪ ﺯﻧﯽ ﻣﯽ ﭘﺮﺩﺍﺯﺩ ﻭ ﺣﺮﻑ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺮ ﮐﺮﺳﯽ ﻣﯽ ﻧﺸﺎﻧﺪ.
ﻧﺘﺎﯾﺠﯽ ﮐﻪ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻥ ﺍﺯ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﺟﻌﻠﯽ ﻓﻮﻕ ﮔﺮﻓﺖ:
1⃣ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﺘﻌﺎﻝ ﻧﻪ ﺍﺯ ﺭﻭﯼ ﺣﮑﻤﺖ ﺑﻠﮑﻪ ﺑﻄﻮﺭ ﺗﺼﺎﺩﻓﯽ ﻋﺪﺩﯼ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺭﮐﻌﺎﺕ ﻧﻤﺎﺯ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ.ﮐﻪ ﺍﺗﻔﺎﻗﺎ ﺑﻨﺎ ﺑﺮﺗﺸﺨﯿﺺ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺧﺎﺭﺝ ﺍﺯ ﺗﻮﺍﻥ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ( ﻣﻐﺎﯾﺮ ﺑﺎ ﺁﯾﻪ ﻻﯾﮑﻠﻒ ﺍﻟﻠﻪ ﻧﻔﺴﺎ ﺍﻻ ﻭﺳﻌﻬﺎ)
@GhararGahShayeat
2⃣ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺍﺳﻼﻡ ﻗﺪﺭﺕ ﺗﺸﺨﯿﺺ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺍﯾﻦ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺭﮐﻌﺎﺕ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﻗﺎﺑﻞ ﺍﺟﺮﺍﺳﺖ ﯾﺎ ﻧﻪ ﺭﺍ، ﻧﺪﺍﺭﺩ .
3⃣ﻣﺎ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﻣﺪﯾﻮﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﻮﺳﯽ (ﻉ) ﻫﺴﺘﯿﻢ ﮐﻪ ﭼﻨﺪﺑﺎﺭ ﺑﻪ ﻧﻔﻊ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺭﺍ ﺍﺭﺷﺎﺩ ﻭ ﻋﺎﺯﻡ ﺻﺤﻨﻪ ﭼﺎﻧﻪ ﺯﻧﯽ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ.( ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اعتقاد ﻗﻠﺒﯽ ﺳﺎﺯﻧﺪﮔﺎﻥ ﯾﻬﻮﺩﯼ ﺍﯾﻨﮕﻮﻧﻪ ﺍﺳﺮﺍﺋﯿﻠﯿﺎﺕ ، ﺩﺭ ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺳﯿﺮﻣﺎﺟﺮﺍ ﺑﻪ ﻧﻮﻋﯽ ﭘﯿﺶ ﻣﯿﺮﻭﺩ ﮐﻪ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﻣﺪﯾﻮﻥ ﯾﻬﻮﺩﯾﺎﻥ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ)
4⃣ﻃﺒﻖ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺿﻌﯿﻒ ﺗﺮﯾﻦ ﺍﻧﺴﺎﻧﻬﺎﯼ ﺟﻬﺎﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ.ﻋﻠﯽ ﺭﻏﻢ ﺁﯾﻪ ﺷﺮﯾﻔﻪ :
💠ﺍﻧﺘﻢ ﺍﻻﻋﻠﻮﻥ ﺍﻥ ﮐﻨﺘﻢ ﻣﻮﻣﻨﻮﻥ
( ﺍﯼ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺍﮔﺮ ﺍﯾﻤﺎﻥ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﺮﺗﺮﯾﻦ ﺍﻣﺖ ﻫﺎ ﻫﺴﺘﯿﺪ)
5⃣ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭ ﺍﺳﻼﻡ ﺑﺠﺎﯼ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺧﺪﺍ ﺗﺴﻠﯿﻢ ﻣﺤﺾ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﻪ ﺗﻮﺻﯿﻪ ﯾﮏ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺍﻭﻟﻮﺍﻟﻌﺰﻡ ﺩﯾﮕﺮ ﮐﻪ ﺍﻭ ﻧﯿﺰ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﺣﮑﻢ ﺍﻟﻬﯽ ﺍﺣﺘﺮﺍﻡ ﺑﮕﺬﺍﺭﺩ ﻭ ﺩﺭﺑﺮﺍﺑﺮ ﺁﻥ ﺗﺴﻠﯿﻢ ﺑﺎﺷﺪ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺣﮑﻢ ﺻﺮﯾﺢ ﺍﻟﻬﯽ ﻣﻮﺿﻊ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻭ ﺩﺭ ﭼﻨﺪ ﻧﻮﺑﺖ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﭼﺎﻧﻪ ﺯﻧﯽ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﺗﺎ ﺣﮑﻤﺶ ﺭﺍ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺩﻫﺪ .
ﻋﻠﯽ ﺭﻏﻢ ﺁﯾﺎﺕ ﺷﺮﯾﻔﻪ ﻣﺘﻌﺪﺩﯼ ﮐﻪ ﻭﻇﯿﻔﻪ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﺭﺍ ﺗﻨﻬﺎ ﺍﺑﻼﻍ ﺁﯾﺎﺕ ﻭ ﺍﺣﮑﺎﻡ ﺍﻟﻬﯽ ﻣﯽ ﺩﺍﻧﺪ ﻭ ﻻﻏﯿﺮ . (ﻣﺎ ﻋﻠﻰ ﺍﻟﺮﺳﻮﻝ ﺍﻻ ﺍﻟﺒﻼﻍ (ﻣﺎﺋﺪﻩ /99))
6⃣ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ، ﻣﺼﻠﺤﺖ ﺑﺸﺮ ﻭ ﺗﻮﺍﻥ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﺟﺮﺍﯼ ﺍﺣﮑﺎﻡ ﺍﻟﻬﯽ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﻬﺘﺮ ﻣﯽ ﺩﺍﻧﻨﺪ (در این حدیث،ﺣﻀﺮﺕ ﻣﻮﺳﯽ ﻉ ﮐﻪ ﻫﻢ ﺍﺯ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻭ ﻫﻢ ﺍﺯ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ اسلام ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻣﯽ ﺩﺍﻧﺪ)
ﺭﻭﺍﺝ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﻣﺸﮑﻮﮎ ﺩﺭ ﮐﺘﺐ ﺭﻭﺍﯾﯽ ﺳﻨﯽ ﻭ ﺷﯿﻌﻪ:
ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﻣﺸﮑﻮﮎ، ﺩﺭ ﺍﺻﻞ ﻣﺘﻌﻠﻖ ﺑﻪ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺍﻫﻞ ﺳﻨﺖ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺷﯿﻌﻪ ﻧﯿﺰ ﺭﻭﺍﯾﺎﺕ ﻭﺳﺎﻃﺖ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﻮﺳﯽ ﺩﺭ ﮐﺘﺐ ﺍﺭﺑﻌﻪ ﻧﯿﺎﻣﺪﻩ ، ﻭﻟﯽ شیخ ﺻﺪﻭﻕ ﺩﺭ ﺍﻣﺎﻟﯽ ﻭ ﻣﺠﺎﻟﺲ ﺧﻮﺩ ﻭ ﻗﺎﺿﯽ ﻧﻌﻤﺎﻥ ﻣﻐﺮﺑﯽ ﺩﺭ ﺩﻋﺎﺋﻢ ﺍﻻﺳﻼﻡ ﻭ ﻋﻠﯽ ﺑﻦ ﺍﺑﺮﺍﻫﯿﻢ ﺩﺭ ﺗﻔﺴﯿﺮ ﺧﻮﺩ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﻭ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﻣﺼﺎﺩﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﻧﺪ.
http://yon.ir/u4jW
ﻋﻼﻣﻪ ﺷﻬﯿﺪ ﻣﻄﻬﺮﯼ ﻧﯿﺰ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﺭﺍ ﺟﺰﻭ ﺍﺳﺮﺍﺋﯿﻠﯿﺎﺕ ﻣﯽ ﺩﺍﻧﺪ.
🔮ﻧﮑﺘﻪ ﻣﻬﻢ و پایانی اینکه؛
ﺍﯾﻦ ﺣﺪﯾﺚ ﺩﺭ ﮐﺘﺎﺏ ﻫﺎﯼ ﺣﺪﯾﺜﯽ ﭼﻬﺎﺭﮔﺎﻧﻪ ﺷﯿﻌﻪ ﺟﺰ ﺩﺭ ﮐﺘﺎﺏ ﺷﯿﺦ ﺻﺪﻭﻕ ﺩﺭ ﮐﺘﺎﺑﯽ ﺩﯾﮕﺮ ﻧﯿﺎﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺍﻫﻞ ﺳﻨﺖ ﻧﯿﺰ ﭼﻨﯿﻦ ﺣﺪﯾﺜﯽ ﺭﺍ ﺑﯿﺎﻥ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ. ﺍﺷﮑﺎﻻﺕ ﻣﺘﻌﺪﺩﯼ ﺑﺮ ﺍﯾﻦ ﺣﺪﯾﺚ ﻭﺍﺭﺩ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻥ ﺑﻪ ﺿﻌﻒ ﺣﺪﯾﺚ، ﻋﺪﻡ ﺑﯿﺎﻥ ﺁﻥ ﺩﺭ ﺩﯾﮕﺮ ﮐﺘﺎﺏ ﻫﺎﯼ ﺣﺪﯾﺜﯽ ﻣﻌﺘﺒﺮ ﺷﯿﻌﻪ ﻭ ﺍﺷﮑﺎﻻﺕ ﻋﻘﺎﯾﺪﯼ ﺁﻥ، ﺍﺷﺎﺭﻩ ﮐﺮﺩ.
🔸ﻭﻇﯿﻔﻪ ﻣﺎ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﺍﺣﺎﺩﯾﺚ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﭼﻬﺎﺭﮔﺎﻧﻪ ﻗﺮﺁﻥ ، ﺳﻨﺖ ، ﻋﻘﻞ ﻭ ﺍﺟﻤﺎﻉ ﻭ ﻧﭙﺬﯾﺮﻓﻦ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﻐﺎﯾﺮﺕ ﺟﺪﯼ ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺍﺳﺖ.
نشر این پیام صدقه جاریه است.
✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋
نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع و نشانه پایبندی به اخلاق اسلامی است
👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉
https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w
در سروش 👇
http://sapp.ir/gharargahshayat
در ایتا 👇
http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
شماره شبهه:2238
🔆متن شبهه:
آیا #جراحیهای #زیبایی که روی صورت انجام میگیرند را میتوان جزئی از برگرداندن آفرینش خداوند قلمداد نمود؟
🔆پاسخ شبهه:
1⃣ جراحی صورت و یا حتی برخی از اعضا، مانند کسانی که با عمل جراحی گوشهای خود را دراز و به قول خودشان شیطانی میکنند و یا کسانی که برای تکدیگری و فریب اذهان، شکل دست و پای خود را تغییر میدهند – یا کسانی که صدمات ناشی از حوادثی چون سوختگی یا ... را ترمیم و یا پروتزها شکل میدهند و ...، تغییر و تبدیل یا برگرداندن آفرینش و نظام آفرینش الهی نمیباشد.
2⃣این تغییرها و تبدیلهایی که انجام میگیرد، اختصاصی به صورت، دست، پا و سایر اعضای بدن انسان ندارد، بلکه در طبیعت نیز تغییر شکل (درخت، گُل، تپه، کوه و ...) امکان پذیر میباشد؛ چنان که آرایش درختان کوچک و چند سانتی، یا تبدیل دشتها، تپهها و کوهها به خانهها، برجها و شهرها، یا تبدیل زهر حیوانات به دارو، یا عناصر شیمایی به مواد مخدر و ...، همیشه رایج بوده و هست.
3⃣آیا صنعت آهن، جز این است که سنگ آهن را از کوهها و ... استخراج میکنند و آن را به آهن در انواع شکلها و سختیهای گوناگون در میآورند؟! یا همینطور صنعت شیشه، صنعت داروسازی، صنایع نظامی، یا انواع صنایع دیگر و از جمله صنعت جراحی پلاستیک؟
4⃣تا کسی نتواند خلق کند، یعنی از هیچ، چیزی را به وجود آورده و ایجاد کند، نمیتواند هیچ تغییر و تبدیلی در نظام خلقت و بالتبع نظام هدایت مبتنی بر آن ایجاد نماید؛ و البته که هیچ کسی نمیتواند چیزی را خلق کند، ولو به کوچکی یک مگس – در این خصوص طالب و مطلوب، هر دو ضعیف هستند:
5⃣« ای مردم! مثلی زده شده است، به آن گوش فرا دهید: کسانی را که غیر از خدا میخوانید، هرگز نمیتوانند مگسی بیافرینند، هر چند برای این کار دست به دست هم دهند! و هرگاه مگس چیزی از آنها برباید، نمیتوانند آن را باز پس گیرند! هم این طلبکنندگان ناتوانند، و هم آن مطلوبان!» (الحج، 73)
6⃣بنابراین:
خداوند متعال میخواهد که انسان از عقل، فکر، استعداد و توان فراگیری که به او عطا نموده استفاده ببرد، به زمین و آسمان و هر چه در آنهاست، نظاره کند، مطالعه کند، در چگونگی پدید آمدن و قوانین حاکم بر آنها اندیشه نماید، خودش "صانع" باشد تا بفهمد که نه تنها "خالق، مالک و ربّ" نیست، بلکه خودش نیز مخلوق و مصنوع است، و از این راه، به خالق کل شیء و صانع عالم هستی پیببرد.
7⃣از این رو، انسان علم را کشف میکند، نه این که خلق کند – هر چه بسازد و یا هر کاری که بکند، باز نمیتواند از چارچوب قوانین حاکم بر نظام هستی خارج شود (وَ لا یُمْکِنُ الْفِرارُ مِنْ حُکُومَتِکَ – دعای کمیل) و از علوم، قوانین و نظم موجود درس گرفته و بهره میبرد، نه این که بتواند تغییر و تبدیلی در نظام آفرینش ایجاد نماید.
@GhararGahShayeat
8⃣بنابراین، اگر وجود برق (الکتریسته) را در زمین شناخت، سدی ساخت، توربینی ساخت، از فشار آب، برق گرفت و آن را به شهرها و روستاها رساند، همه طبق اندازههای (مقدرات) حاکم بر نظام هستی میباشد. همچنین است، رشد او در علوم کشاورزی – هوا و فضا و یا جراحی پلاستیک.
نشر این پیام صدقه جاریه است.
✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋
نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع و نشانه پایبندی به اخلاق اسلامی است
👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉
https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w
در سروش 👇
http://sapp.ir/gharargahshayat
در ایتا 👇
http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
شماره شبهه:2239
🔆متن شبهه:
اسلام دین #تحجر و عقب ماندگی زنان است، چون در #احادیث میگویند: زنان نباید سوار بر #مرکب (اسب و شتر) شوند!
در اینصورت سوارشدن و #رانندگی زنان هم درست نیست.
🔆پاسخ شبهه:
1⃣آنچه در #روایات ما آمده است ممنوعیت سوار شدن بانوان بر زین مرکب است.
@GhararGahShayeat
2⃣اما سوار شدن آنان بر #هودج و #کجاوه مرکب بدون اشکال است.
امام صادق(ع):
« زین ها #مرکبی ملعون برای زنان هستند»
📚الکافی ج6 ص541
وفرمود:
« رسول خدا زنان را منع کرد که بر زین مرکب سوار شوند»
📚الفقیه ج3 ص468
3⃣این #روایات از سوار شدن زنان بر مرکب نهی نمی کند بلکه از سوار شدن بر مرکب #زین_دار نهی می کند زیرا با عفت و حیای بانوان مناسبت ندارد
@GhararGahShayeat
4⃣متاسفانه این افراد به دلیل عدم آشنایی با حدیث و علم حدیث شناسی بلافاصله پس از دیدن چند حدیث نتیجه گیری میکنند
نشر این پیام صدقه جاریه است.
✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋
نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع و نشانه پایبندی به اخلاق اسلامی است
👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉
https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w
در سروش 👇
http://sapp.ir/gharargahshayat
در ایتا 👇
http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634