💚
💠 فرِحينَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِن فَضلِهِ وَيَستَبشِرونَ بِالَّذينَ لَم يَلحَقوا بِهِم مِن خَلفِهِم أَلّا خَوفٌ عَلَيهِم وَلا هُم يَحزَنونَ
به آسمان که رسیدند رو به ما گفتند:
"زمین چقدر حقیر است، آی خاکیها!"
#حاج_قاسم
┈•~ ❅❥🌷🕊🌷❥❅~•┈
@Gharargah_mehshekan
📝 گزارش
💢 حلقۀ شهید زرگری
📚 سیر مطالعاتی کتب شهیدمطهری
🗓 پنجشنبه 23 تیر
🌷 پایگاه شهید چمران
🌴 حوزۀ شهید ورزنده
@Gharargah_mehshekan
قرارگاه فرهنگی مه شکن
📝 گزارش 💢 حلقۀ شهید زرگری 📚 سیر مطالعاتی کتب شهیدمطهری 🗓 پنجشنبه 23 تیر 🌷 پایگاه شهید چمران 🌴 حوزۀ
📸
💢 حلقۀ شهید زرگری
📚 سیر مطالعاتی کتب شهیدمطهری
🗓 پنجشنبه 23 تیر
🌷 پایگاه شهید چمران
🌴 حوزۀ شهید ورزنده
@Gharargah_mehshekan
قرارگاه فرهنگی مه شکن
📝 گزارش 💢 حلقۀ شهید زرگری 📚 سیر مطالعاتی کتب شهیدمطهری 🗓 پنجشنبه 23 تیر 🌷 پایگاه شهید چمران 🌴 حوزۀ
✳️ حدیث علی علیه السلام و نظریه نسبیت اخلاق
بحث ما درباره مسئله نسبی بودن اخلاق و طبعاً نسبی بودن تربیت بود. بنا بر نظریهای که میگوید اخلاق نسبی است و در زمانهای مختلف و در منطقههای مختلف و درباره افراد مختلف، مختلف میباشد، ما نمیتوانیم یک طرح اخلاقی برای همه افراد بشر آنهم در همه زمانها ارائه کنیم، و هر طرح اخلاقی از طرف هر مکتبی (اعمّ از اسلام و غیر اسلام) عرضه بشود باید محدود باشد به منطقه خاص، به زمان خاص، به شرایط مخصوص، و طبعاً در جای دیگر باید چیز دیگری بجای آن حکومت کند.
ما در بحث خودمان رسیدیم به اینجا که فرق است میان اخلاق و رفتار. اخلاق- که عبارت است از یک سلسله خصلتها و سجایا و ملکات اکتسابی که بشر آنها را به عنوان اصول اخلاقی میپذیرد، یا به عبارت دیگر قالبی روحی برای انسان که روح انسان در آن قالب و در آن کادر و طبق آن طرح و نقشه ساخته میشود، و چگونگی روح انسان است که چگونه باید باشد- یک امر ثابت و مطلق و همگانی و همیشگی است. ولی رفتار انسان که عبارت است از پیاده کردن همان روحیات در خارج، در شرایط مختلف، مختلف میشود و باید هم مختلف بشود. و به عبارت دیگر مظاهر و مجالی اخلاق انسانی در شرایط مختلف، مختلف است. در یک جا انسان باید یک جور عکس العمل نشان بدهد، در جای دیگر جور دیگر؛ نه اینکه انسان در یک جا باید یک جور باشد و در جای دیگر جور دیگر.
طرح یک اشکال
ممکن است کسی بگوید در اسلام دستورهایی هست در مورد خلقیات زن و مرد که پارهای از خلقیات را که برای مرد پسندیده است، برای زن ناپسند معرفی میکند و برعکس پارهای از خلقیات را که برای زن پسندیده است، برای مرد ناپسند معرفی مینماید. آیا از نظر اسلام مدل اخلاقی و مدل انسانی زن و مرد متفاوت است؟ یعنی از نظر انسانیت، اینها دو نوع انسانند؟ و از نظر اسلام دو طرح برای قالب گیری روح اینها پیشنهاد میشود؟ زن از نظر آنچه که ما «خُلق» مینامیم در یک قالب باید ساخته بشود و مرد در قالب دیگر؟ اگر اینطور است پس معلوم میشود پایه این حرف که خلق، یک حقیقت مطلق و ثابتی است متزلزل است و این سخن، اساسی ندارد. اولین دلیلش این است که در مورد زن و مرد فرق میکند.
در نهج البلاغه جملهای هست که ممکن است همین جمله را کسی طرح بکند.
میفرماید: بهترین خصلتها و خویهای زنان همان بدترین خصلتهای مردان است؛ یعنی چیزهایی که برای زن بهترین خصلت است، برای مرد بدترین خصلت است. سه چیز را ذکر میکند: الزَّهْوُ (تکبر) وَ الْجُبْنُ (جبان بودن، ترسو بودن) وَ الْبُخْلُ (بخیل و ممسک بودن). میدانیم که تکبر یک خلق بسیار بد معرفی شده است و حتی از نظر روانی یک نوع بیماری روانی تلقی میشود. جبن و ترس هم که معلوم است، ضعف و ناتوانی است. بخل و امساک هم که پول دوستی و مال دوستی است. اینها که برای مردها بدترین خلق و خویهاست، در نهج البلاغه میگوید بهترین خلق و خوی زن است و زن باید این خلقها را داشته باشد. این چطور میشود؟ بعد حضرت توضیحی میدهند که این توضیح، مشکل را حل میکند:زن وقتی که متکبر باشد، مرد بیگانه را به خود راه نمیدهد و به عبارت دیگر میان خود و میان مرد بیگانه حریم و دورباش ایجاد میکند، اگر ممسک باشد، مال خود و شوهر را نگهداری میکند، وَ اذا کانَتْ جَبانَةً فَرِقَتْ مِنْ کلِّ شَی ءٍ یعْرِضُ لَها «1» و اگر ترسو و جبان باشد، از هر حادثهای که پیش میآید کنار میکشد و احتیاط میکند.
📘 تعلیم و تربیت در اسلام
🌷#شهید_مطهری
@Gharargah_mehshekan