eitaa logo
قرارگاه فرهنگی مه شکن
615 دنبال‌کننده
25.6هزار عکس
3.7هزار ویدیو
212 فایل
امام خامنه ای حفظه الله: "در فضای مه آلود فتنه چراغ #مه_شکن لازم است که همان بصیرت است." ارتباط با مدیر: @M_khaadem
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☄️ *پیشرفت کهکشانی* 🛣 راه‌ را نبندید، این جاده پایان ندارد! 💥 تا کهکشان‌ها می‌توانید پیش بروید. ✨«راه پیشرفت علمی را هرگز به روی خودتان نبندید و به‌هیچ حدّی از پیشرفت علمی قانع نباشید. همه‌ پیشرفت‌هایی که بشر در زمینه‌های معنوی می‌تواند کسب کند بی‌نهایت است؛ یعنی همیشه امکان پیشرفت هست و جاده‌ بی‌نهایتی است.» 💚امام خامنه ای حفظه الله ؛•┈┈┈••✦•••🔷•••✦••┈┈┈•؛ @Gharargah_mehshekan
✳️ به‌سوی ابد 🔺 برادر و خواهر من! این رودخانه‌‌ی هراز را می‌بینید، آب این رودخانه با چه سرعتی می‌رود؟ ما از سرعت آب رودخانه‌ی هراز قوی‌تر به سوی ، الان رهسپاریم. همین الان. وقتی نمانده است. جای امروز و فردا کردن نیست. جای مسامحه‌کردن نیست. 👤 @Gharargah_mehshekan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢حلقۀ شهید زرگری 📚سیر مطالعاتی کتب شهیدمطهری 🗓پنجشنبه 20آذر 🌷پایگاه شهید چمران @Gharargah_mehshekan
قرارگاه فرهنگی مه شکن
💢حلقۀ شهید زرگری 📚سیر مطالعاتی کتب شهیدمطهری 🗓پنجشنبه 20آذر 🌷پایگاه شهید چمران @Gharargah_mehshekan
☘️ورقی از کتاب 🔰جامعیت اسلام در نهضت حسینی ما می بینیم در طول تاریخ، برداشتها از حادثه ی كربلا خیلی متفاوت بوده است. قبلاً اشاره كردم كه مثلاً برداشت دِعبل خُزاعی از شعرای معاصر حضرت رضا علیه السلام، برداشت كُمَیت اسدی از شعرای معاصر امام سجاد و امام باقر علیهما السلام با برداشت محتشم كاشانی یا سامانی و یا صفی علی شاه متفاوت است؛ آنها یك جور برداشت كرده اند، محتشم جور دیگری برداشت كرده است، سامانی جور دیگری برداشت دارد، صفی علی شاه طور دیگری و اقبال لاهوری به گونه ای دیگر. این چگونه است؟ به نظر من همه ی اینها برداشتهای صحیح است (البته برداشتهای غلط هم وجود دارد، با برداشتهای غلط كاری ندارم) ولی ناقص است؛ صحیح است ولی كامل نیست. صحیح است یعنی غلط و دروغ نیست ولی یك جنبه ی آن است. وقتی بخواهیم به جامعیت اسلام نظر بیفكنیم باید نگاهی هم به نهضت حسینی بكنیم. می بینیم امام حسین علیه السلام كلیات اسلام را در كربلا به مرحله ی عمل آورده، مجسم كرده است ولی تجسم زنده و جاندار حقیقی و واقعی، نه تجسم بی روح. انسان وقتی در حادثه ی كربلا تأمل می كند، اموری را می بیند كه دچار حیرت می شود و می گوید اینها نمی تواند تصادفی باشد. و سرّ اینكه ائمّه ی اطهار اینهمه به زنده نگه داشتن و احیای این خاطره توصیه و تأكید كرده و نگذاشته اند حادثه ی كربلا فراموش شود، این است كه این حادثه یك اسلام مجسم است؛ نگذارید این اسلام مجسم فراموش شود. ✅جنبه ی توحیدی و عرفانی حادثه ی كربلا شما ببینید شب عاشورای حسینی به چه حالی می گذرد. این شب را أبا عبد اللّه چقدر برای خودش نگه داشت، برای استغفار، برای دعا، برای مناجات، برای راز و نیاز با پروردگار خودش. نماز روز عاشورا را ببینید كه در جنبه های توحیدی و عبودیت و ربوبیت و جنبه های عرفانی، مطلب چقدر اوج می گیرد! . مكرر عرض كرده ایم كه برخی از اصحاب و همه ی اهل بیت و خود أبا عبد اللّه، بعد از ظهر عاشورا شهید شدند. مردی به نام أبو الصّائدی می آید خدمت امام حسین علیه السلام عرض می كند: یا بن رسول اللّه! وقت نماز است، ما آرزو داریم آخرین نمازمان را با شما به جماعت بخوانیم. ببینید چه نمازی بود! نماز، آن نماز بود كه تیر مثل باران می آمد ولی حسین و اصحابش غرق در حالت خودشان بودند: «اَللّهُ اَكْبَرُ، بِسْمِ اَللّهِ اَلرَّحْمنِ اَلرَّحِیمِ، `اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ اَلْعالَمِینَ. . . » . یك فرنگی می گوید: چه نماز شكوفایی خواند حسین بن علی! نمازی كه دنیا نظیر آن را سراغ ندارد. صورت مقدسش را روی خاك داغ می گذارد و می گوید: «بِسْم اللّهِ وَ بِاللّهِ وَ عَلی مِلَّةِ رَسولِ اللّهِ» از این بعد كه نگاه می كنیم، می بینیم نهضت حسینی نهضتی است عرفانی، [خالص للّه ] ، فقط و فقط حسین است و خدای خودش، گویی چیز دیگری در كار نیست. ✅جنبه ی حماسه و پرخاشگری اما از یك زاویه ی دیگر كه نگاه می كنیم (از دیدی كه دعبل و كمیت اسدی و امثال اینها نگریسته اند) ، مرد پرخاشگری را می بینیم كه در مقابل دستگاه جبّار قیام كرده است و به هیچ نحو نمی شود او را تسلیم كرد. گویی از دهانش آتش می بارد، همواره دم از عزت و شرافت و آزادی می زند: «لا وَ اللّهِ لا اُعْطیكُمْ بِیَدی اِعْطاءَ الذَّلیلِ وَ لا اَفِرُّ فِرارَ الْعَبیدِ» [1]من هرگز دست ذلت به شما نمی دهم و مانند بردگان فرار نمی كنم، محال است. «هَیْهاتَ مِنَّا الذِّلَّةُ» [2]، «اَلْمَوْتُ اَوْلی مِنْ رُكوبِ الْعارِ» [3] «لا اَرَی الْمَوْتَ اِلاّ سَعادَةً وَ الْحَیوةَ مَعَ الظّالِمینَ اِلاّ بَرَماً» [4]. هر كدام را در یك جا گفته است. اینها را كه انسان نگاه می كند می بیند حماسه است و شجاعت و به تعبیر اعراب «اِبا» یعنی عصیان و امتناع و زیر بار نرفتن. عرب آن مردمی را كه حاضر نیستند زیر بار ظلم و زور بروند «اِبات» می گوید، یعنی مردمی كه به هیچ وجه زیر بار زور نمی روند. ابن ابی الحدید یك عالم سنّی است، می گوید: حسین بن علی علیه السلام سیّد ابات است؛ سالار كسانی كه زیر بار زور نرفتند حسین بن علی است. از این دید كه نگاه می كنیم، همه اش حماسه و پرخاشگری و اعتراض و انتقاد می بینیم. 📕حماسۀ حسینی 🌷 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• @Gharargah_mehshekan
قرارگاه فرهنگی مه شکن
💢حلقۀ شهید زرگری 📚سیر مطالعاتی کتب شهیدمطهری 🗓پنجشنبه 20آذر 🌷پایگاه شهید چمران @Gharargah_mehshekan
✅جنبه ی وعظ و اندرزگویی از دید دیگری نگاه می كنیم، یك مقام دیگر [می بینیم. ] در یك كرسی دیگر، یك خیرخواه، یك واعظ، یك اندرزگو را می بینیم كه حتی از سرنوشت شوم دشمنان خودش ناراحت است كه اینها چرا باید به جهنم بروند، چرا این قدر بدبختند. در اینجا آن تحركِ حماسه جای خودش را به سكونِ اندرز می دهد. ببینید در همان روز عاشورا و غیر عاشورا چه اندرزها به مردم داده است! اصحابش چقدر اندرز داده اند: حنظلة بن اسعد الشّبامی چه اندرزها داده، زهیر بن قین چه اندرزها داده، حبیب بن مظاهر چه اندرزها داده است! وجود مبارك أبا عبد اللّه از بدبختی آن مردم متأثر بود، نمی خواست حتی یك نفرشان به این حال بماند؛ با مردم لج نمی كرد بلكه به هر زبانی بود می خواست یك نفر هم كه شده از آنها كم بشود. او نمونه ی جدّش بود: «لَقَدْ جاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ ما عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْكُمْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَؤُفٌ رَحِیمٌ» . آیا می دانید معنی «عَزِیزٌ عَلَیْهِ ما عَنِتُّمْ» چیست؟ یعنی بدبختی شما بر او گران است. بدبختی دشمنان پیغمبر بر پیغمبر گران بود. آنها خودشان كه نمی فهمیدند، این بدبختیها بر أبا عبد اللّه گران بود. یك دفعه سوار شتر می شود و می رود. برمی گردد، عمامه ی پیغمبر را به سر می گذارد، لباس پیغمبر را می پوشد، سوار اسب می شود و به سوی آنها می رود بلكه بتواند از این گروه شقاوت كار كسی را كم كند. در اینجا می بینیم حسین یكپارچه محبت است، یكپارچه دوستی است كه حتی دشمن خودش را هم واقعاً دوست دارد. ... ما در حادثه ی عاشورا از تمام جنبه های اسلامی، اخلاقی، اجتماعی، اندرزی، پرخاشگری، توحیدی، عرفانی، اعتقادی تجسمهایی می بینیم و افرادی كه به اصطلاح این نقشها را انجام داده اند، از طفل شیرخوار تا پیرمرد هفتاد و بلكه هشتادساله و تا پیرزنِ مادر جناب عبد الله بن عمیر كلبی هستند. 📕حماسۀ حسینی 🌷 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• @Gharargah_mehshekan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا