💢آیا از نظر #اسلام ما باید بدخواه کافران باشیم؟ آیا به #کافر میتوان احسان کرد؟
#شهید_مطهری
✅اسلام خواسته كه ما خيرخواه همه مردم و همه افراد بشر حتى كفار باشيم. دشمنى با كافر اگر از بدخواهى سرچشمه بگيرد، ضد اخلاق است. ما حتى نبايد بدِ كافر را بخواهيم، بلكه بايد مثل پيغمبر اكرم(ص) باشيم كه فرمود: من دلم به حال اينها مىسوزد كه چرا به آنچه كه خير و حق خودشان است نمىرسند.
✅ولى وقتى كه اينها خود هدايت نمىشوند و گذشته از اين به صورت خار در سر راه ديگران در مىآيند، بايد به اينها به چشم يک مانع نگاه كرد، ولى نبايد بدخواهشان بود.
✅يزيد بن معاويه هم وقتى كه از زين العابدين عليه السلام سؤال مىكند كه آيا اگر من توبه كنم توبه من قبول است يا نه، حضرت مىفرمايند: بله، قبول است. يعنى او هم بدخواه يزيد نيست كه آرزو كند كه چون يزيد قاتل پدرش است توفيق توبه نيابد تا به جهنم برود، بلكه براى او هم خير مىخواهد. آنچه كه ما نسبت به اينها «بدى» مىناميم معنايش اين است كه چون اينها در مسير سعادت خودشان نيستند و براى ديگران هم وجودشان مضر است، به اين اعتبار بايد اينها را دشمن داشته باشيم.
✅پس دشمن داشتن كافر ناشى از دوست داشتن ديگران و خيرخواهى براى ديگران است، نه ناشى از بدخواهى براى آنها. تا هر حدى به كافر مىتوان احسان كرد ولى به اين شرط كه اين احسان اسائه به ديگران نباشد، اسائه به انسانيت نباشد، به ضرر مصالح بشريت نباشد.
📚تعلیم و تربیت در اسلام، ص172
@Gharargah_mehshekan
#شهید_عباس_زرگری:
🌷قرآن زیاد بخوانید که هر چه داریم از قرآن است...
🌷توسل به چهارده معصوم را هیچگاه از امور روزانه خود دور ننمایید
🌷کلمات معصومین را شیوه و طریق زندگی قرار دهید.
@Gharargah_mehshekan
#شهید_هادی_دلاور:
🌷وصیت من این است تا میتوانید امام عزیزمان را یاری کنید و تا توان دارید به اسلام و قرآن خدمت کنید.
@Gharargah_mehshekan
📚 #معرفی_کتاب
📔 نام کتاب: "خاطرات مرضیه حدیدچی"
🖋 نویسنده: #محسن_کاظمی
📑 انتشارات: سوره مهر
📖 توضیحات:
نویسنده، کتاب "خاطرات مرضیه حدیدچی" را از طریق گفت وگو با وی و استفاده از منابع دیگر تدوین و تکمیل کرده است.
این کتاب با دست نوشته ای از خانم دباغ آغاز و پس از مقدمه و پیش گفتار در ۵ فصل با عناوین "سریان"، "هجرت"، "امواج"، "سیاحت شرق" و "پیوستها" تنظیم شده است.
ماجرای قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲، تحصیل در محضر آیت الله سعیدی و شروع مبارزات، دستگیری و شکنجه توسط عوامل شاه در سال ۱۳۵۲، هجرت به انگلستان، فعالیت های سیاسی در انگلیس، سوریه و لبنان، عزیمت به نوفل لوشاتو، فرماندهی سپاه همدان و عزیمت به مسکو برای ابلاغ پیام حضرت امام خمینی (ره) به میخائیل گورباچف از جمله محورهای موضوعی خاطرات مرضیه حدیدچی هستند.
@Gharargah_mehshekan
استاد رجایی.mp3
11.59M
🔈بشنوید...
#استاد_رجایی:
سواد رسانه ای یعنی زوایای پنهان در سطرهای نانوشته ی یک پیام را درک کردن.
@Gharargah_mehshekan
✅نقدی بر یک ادعا در مورد ولایت فقیه
«بخش اول»
✍#امیر_حمزه_مهرابی
یکی از نویسندگان و پژوهشگرانی که از گذشته های دور او را می شناسم ، اخیراً یادداشتی را در فضای مجازی منتشر کرده است که جای تامل دارد .ایشان طرفداران ولایت فقیه را سه دسته می داند و می نویسد :
« مواضع عملی معتقدان و یا حامیان را می توان به سه دسته تقسیم کرد:
الف: عصمت گرایان . آنان که ولی فقیه را در جایگاه امام معصوم و حتی بالاتر یعنی رسول الله (ص) و یا خدا می نشانند و برای او عصمت قائلند.
ب: سلطنت گرایان . آنان که ولی فقیه را در جایگاه سلطنتی و شاه می نشانند و حاکم یا شاه را سایه خدا یا ظل الله می دانند. و فرمانش را مطاع می دانند حتی اگر از روی هوا و هوس باشد.
ج: عدالت گرایان .آنان که ولی فقیه را حاکمی عادل ( و نه معصوم و نه مستبد) ،می دانند. »
در ادامه برای هریک از رویکرد ها، صفات و گفتمانهایی را معرفی کرده و نتیجه می گیرند که رویکرد سوم رویکرد صحیح است لذا ولی فقیه جایز الخطا است و مردم هم می توانند وی را نقد کرده و از وی انتقاد کنندو...
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
🔴در این زمینه نکاتی را متذکر می شوم :
🔸1-به نظر می رسد نویسنده محترم دو نظر اول( عصمت گرایی و سلطنت گرایی) را همراه با اغراق معرفی کرده است تا نظر سوم( عدالت گرایی) که دیدگاه خودشان است را به کرسی بنشانند .
🔹2- در جامعه و در عالم واقع قائلین به «عصمت» یا «سلطنت»وجود خارجی ندارند و این دیدگاه از سوی هیچ فرد یا گروهی، در حد یک نظریه مطرح نشده و یا در عمل اجرایی نشده است .نویسنده نیز هیچ منبع ، سند یا شخصی را معرفی نکرده است .
🔸3- نویسنده در ابتدا گفته اند:
« در اینجا نمی خواهم به بحث منکران و مواضع مخالف یا معاند آنها وارد شوم» .
هرچند انتظار می رفت با توجه به خاستگاه ایشان، (در هنگامه ای که هجمه های فراوانی علیه رهبری و ولایت فقیه صورت می گیرد) در صدد پاسخ به مخالفین و منکران بر می امدند ولی اصلا انتظار نمی رفت، به تایید ضمنی نظرمخالفین بپردازند .عصت گرایی ولی فقیه، تهمت و بهتانی است که معاندین به پیروان ولایت فقیه می زنند. همچنان که وهابی ها تهمت شرک و خدا پنداری ائمه(ع) را به شیعیان می زنند .
🔹4- دیدگاه هایی که در جامعه قابل شناسایی و مشاهده است ، نظریاتی است که از سوی «موافقین تقلیل گرا» مطرح شده و می شود . برخی از آن ها را می توان با این عناوین معرفی کرد :
♦️الف: قانون گرایان :که ولایت فقیه را نه از روی اعتقاد بلکه بخاطر وجود آن در قانون اساسی و در محدوده اختیارات مصرح در آن می پذیرند.( علی مطهری)
♦️ب: زینت گرایان: این گروه، شان ولی فقیه را در حد تشریفات و یا حداکثر در حد پاپ یا ملکه قبول دارند .( حجاریان و بسیاری از اصلاح طلبان)
♦️ج: جبر گرایان : برخی نیزچون در شرایط فعلی جایگزین بهتری برای ولی فقیه و نظام ولایت فقیه سراغ ندارند آن را از روی جبر و اکراه تحمل می کنند و برای ارائه طرح جایگزین تلاش می کنند. ( تاج زاده و حزب مشارکت)
♦️د: انحصار گرایان: عده ای نیز ولایت فقیه ، مشروط به اینکه مصداق آن منحصراً از طیف و جناح خودشان باشد، را قبول دارند. ( مجمع روحانیون و سید حسن خمینی )
5- آنچه نویسنده محترم تحت عنوان دیدگاه « عدالت گرایان» مطرح کرده اند، در طیف تقلیل گرایان می توان جای داد . عدالت فقط یکی از «صفات» و به تعبیر بهتر، یکی از «شروط» ولی فقیه است. از نظر شیعه، وجوب اطاعت از ولی فقیه نه صرفاً بخاطر عدالت و سایر شرایط و صفات وی، بلکه به خاطر « نیابت» از امام معصوم(ع) است.
عدالت شرطی است که برای مراجع و حتی امام جماعت یک مسجد هم لازم است. پس همه اینها ولی فقیه هستند؟ علاوه بر این ، عدالت امری نسبی و سیال است که به ادراک و تلقی مردم بستگی دارد. چه بسا در نظر عامه ، انوشیروان نیز فردی عادل تلقی شود ولی نسبت به عدالت خدا تردید و اعتراض صورت گیرد!!
↩️ادامه دارد...
@Gharargah_mehshekan
#تلنگر✨
✅فکرش را بکن کسی گندم خودش را باد داده، غربال و تمیز کرده، بعد هم در انباری در بسته بگذارد.
💠 بعد از مدتی به انبار سرکشی کند، ولی گندمش را کرم زده و آفت گرفته ببیند!
به ناچار گندمها را بیرون می آورد، دوباره باد می دهد و #پاک می کند و به انبار می سپارد.
💠تصور کن باز هم وقت سرکشی گندمش را آفت زده ببیند.
باز گندش را بیرون می آورد، پاک می کند و به انبار می سپارد ولی آفت، باز هم دامنگیر گندم او می شود.
💠 دوباره باد دادن و غربال، دوباره سپردن به انبار؛ کاری که مدام تکرار می شود.
دست آخر از آن همه گندم جز مقداری کم، باقی نمی ماند؛ مقداری که آفت #حریف آسیب زدن به آنها نیست.
💢امام اهل یقین امیرالمومنین علی علیه السلام فرمود: شما هم مثل همان بار گندمید. باید همینطور خالص شوید؛ آنقدر که از میانتان جز یک گروه باقی نماند؛ گروهی که #فتنه ها حریف آنها نباشد.
فرمود: آرزویتان برای ظهور محقق نمی شود الا اینکه گروهی از شما به روی دیگری آب دهان بیندازد. گروهی نیز گروه دیگر را دروغگو بخواند.
💢تا آنجا که از شما جز گروهی اندک، #استوار و #محکم باقی نماند؛
گروهی که در میانتان مثل سرمه ی در چشم و نمک درون غذا هستند.
و چه اندک است، نسبت سرمه به چشم و نمک به غذا!
📚 مکیال المکارم، جلد2، صفحه 383
💢🔸 @Gharargah_mehshekan 🔸💢
گاهی برای #شهید شدن،
باید دلبسته باشی!
بتوانی بگذری،
و بعد بروی..
که
دلبستگی،
قویدل میکند!
و بستن و بریدنِ دل،
بها میدهد کَمالَالإنقطاع را..
@Gharargah_mehshekan
✅نقدی بر یک ادعا در مورد ولایت فقیه
#بخش_دوم_و_پایانی
✍#امیر_حمزه_مهرابی
♦️در بخش اول به 5⃣نکته اشاره شد . ادامه بحث ⏬
6⃣- ولی فقیه «نایب عام» امام معصومِ زنده و ناظری است که نماینده اش را تنها نمی گذارد و مراقب است نایبش در بزنگاه ها و تصمیمات حساس و سرنوشت ساز، اشتباه نکند. چنانکه در قضیه فتوای مقدس اردبیلی،این مراقبت از سوی امام زمان (عج) صورت گرفت .ما معتقدیم خداوند برکت و فیضی در اطاعت از «ولی» به معنای عام ( حتی پدر و فرمانده جنگ) بویژه ولی به معنای خاص« ولی فقیه» قرار داده است که با محاسبات عقل مادی و حسابگر قابل محاسبه نیست. اطاعت از پیامبر(ص) و امام معصوم(ص) که جای خود دارد .
7⃣- ضرورت اطاعت از ولی فقیه، یک #ضرورت_عقلی_و_بدیهی (برای غیر معتقدین) و #ضرورت_شرعی ( برای معتقدین ) و برای مصلحت جامعه و منافع عامه مردم است و هرگز وجوب اطاعت از ولی فقیه، به معنای معصوم بودن او نیست و کسی نیز چنین ادعایی نکرده است . چنان که خود امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب هم بارها بر این امر تاکید کرده اند. پذیرش نقد های منصفانه از منتقدین (حتی از دانشجویان) و اعتراف علنی به برخی اشتباهات، مثل سپردن حکومت به دست ملی گرایان در اوایل انقلاب( از سوی امام) و تداوم سیاست کنترل جمعیت ( از سوی رهبر انقلاب) نشانه های روشنی از معصوم نبودن و قابل نقد بودن ولی فقیه است .
8⃣- لابد خوانندگان و نویسنده محترم، فرق « #حکم» با « #فتوا» را به خوبی می دانند. در فتوا ارائه نظر مخالف ولی فقیه از سوی مراجع دیگر و رجوع مردم به آنان، امری رایج و منطبق با نظر مذهب شیعه است ولی وقتی ولی فقیه(به عنوان حاکم اسلامی ) حکمی را صادر کرد، از سوی همه آحاد جامعه ( چه معتقد و چه غیر معتقد) حتی مراجع تقلید، لازم الاجرا است و مصلحت جامعه اقتضا می کند که همگی به حکم ولی فقیه گردن بنهند. چنان که این قاعده در همه جوامع بشری (اعم از اسلامی و غیر اسلامی) ساری و جاری است.
9⃣- امکان نقد محترمانه و دلسوزانه ولی فقیه آن هم بطور مخفیانه و بدور از شانتاژ بازی، همیشه مورد استقبال بوده وکاری پسندیده و دارای ثواب است. بنده خودم تاکنون چندین نامه انتقادی یا پیشنهادی را به دفتر امام و رهبری فرستاده ام و پاسخی همراه با تشکر و قدردانی دریافت کرده ام و در مواردی نیز اقدام عملی صورت گرفته است.
🔟- اصرار بر نقد علنی و زیر سوال بردن تصمیمات ولی فقیه، آن هم در جمع افراد غیر مطلع،یا توسط افراد بی اطلاع و غیر کارشناس و آنهم در رسانه ها و فضای مجازی، برنامه ای است که از سوی دشمنان طراحی شده و از سوی عوامل داخلی بطور آگاهانه و نا آگاهانه در حال اجراست . تهیه و انتشار وسیع فیلم «کاپیتان! داری اشتباه می کنی»، بیان « امکان نقد امام معصوم» از سوی رئیس جمهور ، «نرمالیزاسیون و عرفی سازی نقد علنی ولی فقیه» در فضای مجازی و... در زمانی که محور اصلی #فتنه 97 و 98 #تضعیف_رهبری است،بیانگر وجود برنامه ای هماهنگ و هدف دار است .
‼️باید مواظب بود که در زمین دشمن بازی نکنیم.
@Gharargah_mehshekan
به ترتیب از راست
🌷شهید هادی دلاور
🌲حاج علی دایی رضایی
🌷شهید سید حسین هدایی
@Gharargah_mehshekan