eitaa logo
قرارگاه فرهنگی مه شکن
615 دنبال‌کننده
25.1هزار عکس
3.6هزار ویدیو
212 فایل
امام خامنه ای حفظه الله: "در فضای مه آلود فتنه چراغ #مه_شکن لازم است که همان بصیرت است." ارتباط با مدیر: @M_khaadem
مشاهده در ایتا
دانلود
قرارگاه فرهنگی مه شکن
📝 گزارش 💢 حلقۀ شهید زرگری 📚 سیر مطالعاتی کتب شهیدمطهری 🗓 پنجشنبه 28 مهر 🌷 پایگاه شهید چمران 🌴 حوزۀ
📸 💢 حلقۀ شهید زرگری 📚 سیر مطالعاتی کتب شهیدمطهری 🗓 پنجشنبه 28 مهر 🌷 پایگاه شهید چمران 🌴 حوزۀ شهید ورزنده @Gharargah_mehshekan
قرارگاه فرهنگی مه شکن
📝 گزارش 💢 حلقۀ شهید زرگری 📚 سیر مطالعاتی کتب شهیدمطهری 🗓 پنجشنبه 28 مهر 🌷 پایگاه شهید چمران 🌴 حوزۀ
✳️ سلوك انسان كامل 🔷 علی علیه السلام یك شخصیت جامع الاضداد است، كلامش هم جامع الاضداد است. در كلامش عرفان هست در اوج عرفان، فلسفه هست در اوج فلسفه، آزادیخواهی هست در اوج آزادیخواهی، حماسه هست در اوج حماسه، اخلاق هست در اوج اخلاق. نهج البلاغه مثل خود علی، جامع است. در یكی از جملاتش می فرماید: قَدْ اَحْیا عَقْلَهُ وَ اَماتَ نَفْسَهُ. [وضع ] یك سالك را بیان می كند كه عقل خود را زنده كرده است و نفس خود را میرانده است، حَتّی دَقَّ جَلیلُهُ وَ لَطُفَ غَلیظُهُ تا آنجا كه این مراقبت و ریاضت شرعی نازكش كرده و این گوشتها را تا اندازه ای از تنش [زدوده است؛ ] غلظت روحش را تبدیل به لطف كرده و روحش رقیق شده است. وَ بَرَقَ لَهُ لاِمِعٌ كَثیرُ الْبَرْقِ در آن حالت یكمرتبه یك برقی از درون، در او می جهدفَاَبانَ لَهُ الطَّریقَ راه را برایش روشن می كند وَ سَلَكَ بِهِ السَّبیلَ وَ تَدافَعَتْهُ الْاَبْوابُ اِلی بابِ السَّلامَةِ [نهج البلاغه ، خطبه 218]از این در به آن در و از این منزل به آن منزل می رود تا به آخرین منزل كه منزل سعادت است و نهایت راه اوست، می رسد. بنابراین درباره ی انسان كامل تا این حدود كه انسان كامل باید انسانی باشد كه تهذیب و تزكیه ی نفس كرده باشد، اسلام می گوید بله، همین طور است. 🔺 مسئلۀ بالاتر اینكه آیا انسان كامل اسلام انسان سالك است؟ انسانی است كه مرحله به مرحله و قدم به قدم پیش رفته؟ انسانی است كه سیر و سلوك كرده و منزل به منزل جلو رفته؟ بله. علی علیه السلام می گوید: وَ تَدافَعَتْهُ الْاَبْوابُ اِلی بابِ السَّلامَةِ از این در به آن در می رود و در دیگری به روی او باز می شود و منزل دیگری [را پشت سر می گذارد] تا به دری می رسد كه به آن «باب السلامه» می گویند. به آنجا كه برسد، به نهایت راه رسیده است. آیا «قرب به حق» درست است؟ بدون شك. مسلّم است كه انسان اگر به آنجا برسد، بین او و خدا حجابی نیست و خدا را با دیده ی دل می بیند. او دیگر مثل ما نیست [كه لازم باشد برایش این طور استدلال كنند: ] به آسمان نگاه كنید تا خدا را كشف كنید، به زمین نگاه كنید تا خدا را كشف كنید، به برگ درخت نگاه كنید تا خدا را كشف كنید. خدا برای او از این برگ درخت و این زمین و آسمان روشنتر است. مگر امام حسین علیه السلام همین مطلب را نفرموده است: اَ یَكونُ لِغَیْرِكَ مِنَ الظُّهورِ ما لَیْسَ لَكَ [دعای عرفه]؟ . شخصی از علی علیه السلام پرسید: آیا خدا را دیده ای؟ فرمود: من اصلاً خدایی راكه ندیده باشم عبادت نكرده ام! بعد برای اینكه او خیال نكند منظور، دیدن خدا با چشم است كه خدا در یك [جایی ] قرار گرفته باشد، فرمود: با چشم سر، او را ندیده ام ولی با چشم دل دیده ام، شهودش كرده ام. [نهج البلاغه ، خطبه 177]. 📙 انسان کامل 🌷 @Gharargah_mehshekan
قرارگاه فرهنگی مه شکن
📝 گزارش 💢 حلقۀ شهید زرگری 📚 سیر مطالعاتی کتب شهیدمطهری 🗓 پنجشنبه 28 مهر 🌷 پایگاه شهید چمران 🌴 حوزۀ
🔰 برخی اشكالات مكتب عرفان 🔺 1 . تحقیر عقل در عرفان، خیلی علم و عقل تحقیر شده است؛ در حالی كه اسلام در عین اینكه دل را قبول دارد عقل را هم تحقیر نمی كند؛ در عین اینكه دل را قبول دارد، عشق و سیر و سلوك را قبول دارد، هرگز حاضر نیست عقل و فكر و استدلال و منطق را تحقیر كند؛ برای عقل و فكر و استدلال و تعقل نهایت احترام را قائل است. این است كه در دوره های اسلامی و بالخصوص در دوره های متأخر گروهی پیدا شدند كه برای دل و عقل، هر دو [احترام قائل شدند. ] شیخ شهاب الدین سهروردی (شیخ اشراق) تقریباً راهش همین است و صدرالمتألهین شیرازی از او بیشتر می خواهد راه عقل و راه دل، هر دو را به پیروی از قرآن محترم بشمارد؛ نمی خواهد مثل بوعلی مثلاً راه دل را تحقیر كند [البته بوعلی در اواخر، از این نظر خودش برگشت.] و نمی خواهد مانند بعضی از عرفا و متصوّفه راه عقل را تحقیر كند، می خواهد هر دو راه را محترم بشمارد. پس آن جنبه هایی كه علم و عقل در عرفان یا لااقل در سخنان بعضی از عرفا تحقیر می شود، مورد تأیید اسلام نیست. انسان كامل قرآن انسانی است كه كمال عقلی هم پیدا كرده است، كمال عقلی هم جزء كمالات اوست. 🔺 2 .درون گرایی مطلق مسئله ی دیگری كه در انسان كامل عرفان وجود دارد و اسلام آن را تأیید نمی كند، این است كه در عرفان فقط درون گرایی مطرح است، یعنی برون گرایی خیلی تحت الشعاع قرار گرفته است؛ جنبه ی فردی در آن زیاد است و جنبه ی اجتماعی محو شده یا بگوییم كمرنگ شده است. انسان كامل عرفان انسان اجتماعی نیست، انسانی است كه فقط سر در گریبان خودش دارد و بس. ولی اسلام ضمن آنكه همه ی آنچه را كه در مورد دل و عشق و سیر و سلوك و علم افاضی و علم معنوی و تهذیب نفس گفته می شود تأیید می كند، انسان كاملش انسان جامع است، برون گرا هم هست، جامعه گرا هم هست، همیشه سر در گریبان خودش فرو نبرده است؛ اگر شب سر در گریبان خود فرو می برد و دنیا و مافیها را فراموش می كند، روز در متن جامعه قرار گرفته است. چنانكه گفتیم، درباره ی اصحاب حضرت حجت (عجّل اللّه تعالی فرجه) - كه نمونه هایی از مسلمان كامل هستند- مكرر در مكرر در اخبار آمده است كه: رُهْبانٌ بِاللَّیْلِ لُیوثٌ بِالنَّهارِ اگر در شب سراغشان بروی، گویی سراغ یك عده راهب رفته ای، سراغ عده ای رفته ای كه در دامنه ی یك كوه در غاری زندگی می كنند و جز عبادت چیز دیگری سرشان نمی شود. ولی در روز، شیران نرند. آنها راهبان شب و شیران نر روز هستند. خود قرآن هم اینها را با یكدیگر جمع می كند: اَلتّائِبُونَ اَلْعابِدُونَ اَلْحامِدُونَ اَلسّائِحُونَ اَلرّاكِعُونَ اَلسّاجِدُونَ. اینها همه، آن جنبه های درونی است. بعد می فرماید: اَلْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ اَلنّاهُونَ عَنِ اَلْمُنْكَرِ [توبه/112]. فوراً وارد جنبه های جامعه گرایی آنها می شود: آنها مصلحان جامعه ی خود هستند. یا در آن آیه ی كریمه می فرماید: مُحَمَّدٌ رَسُولُ اَللّهِ وَ اَلَّذِینَ مَعَهُ أَشِدّاءُ عَلَی اَلْكُفّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُمْ. در اینجا اول جنبه ی جامعه گرایی را می گوید: پیامبر و همراهانش (حال بنا بر بعضی تفاسیر، خصوص همراهانش را می گوید)أَشِدّاءُ عَلَی اَلْكُفّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُمْ در مقابل پوشندگان حق و حقیقت و كسانی كه با حقیقت عناد می ورزند، باصلابت و محكم و مانند دیواری روئین هستند و نسبت به اهل ایمان یك پارچه محبت، مهربانی، خیر و رحمت. بعد می فرماید: تَراهُمْ رُكَّعاً سُجَّداًهمین جامعه گراها را در حال ركوع و سجود می بینی. یَبْتَغُونَ فَضْلاً مِنَ اَللّهِ وَ رِضْواناًاز خدای خود فزونی می خواهند و به آنچه دارند قانع نیستند و رضای حق را می خواهند؛ یعنی افرادی نیستند كه برای خود، دنیا یا آخرت را بخواهند، برای آنها رضای حق از هرچیزی برتر و بالاتر است. سِیماهُمْ فِی وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ اَلسُّجُودِ [فتح/29] در چهره ی آنها آثار عبادت و آثار سجود را می بینی. 🔺 3 .نفس كُشی یك جهت دیگر در این مكتب مطرح است و آن مربوط به نفس كُشی است. ما در تعبیرات اسلامی كلمه ی «نفس كشی» نداریم. یكی دو جا تعبیر اَماتَ نَفْسَهُ داریم كه یكی در نهج البلاغه است- كه برایتان خواندم- و تعبیر موتوا قَبْلَ اَنْ تَموتوا را هم داریم. معمولاً در تعبیرات اسلامی صحبت از تهذیب و اصلاح نفس است. در تعبیرات شعرا مسئله ی نفس كشی و نفس كشتن زیاد آمده است. حال ما با تعبیر، چندان مخالفتی نداریم، ولی درباره ی مسئله ی نفس كشی و به عبارت دیگر خود را درهم شكستن، خود را كوبیدن، یعنی خودبین نبودن و خودپسند و خودخواه نبودن، در عرفانِ ما طوری سخن گفته شده است كه غالباً یك نكته ی بسیار اساسی كه در اسلام از آن به «كرامت نفس» تعبیر می كنیم، مورد غفلت واقع شده است. این بحث اندكی مفصلتر است. 📙 انسان کامل 🌷 @Gharargah_mehshekan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 دوازدهمین جلسۀ والدین 🔻 با حضور 🔷 استاد محمدحسین رجایی فر 🗓 جمعه 29 مهر 🌷 پایگاه شهید چمران 🌴 حوزۀ شهید ورزنده @Gharargah_mehshekan
قرارگاه فرهنگی مه شکن
#فاطمی_زیستن 💢 دوازدهمین جلسۀ والدین 🔻 با حضور 🔷 استاد محمدحسین رجایی فر 🗓 جمعه 29 مهر 🌷 پایگاه شه
استاد رجایی- بخش اول .mp3
18.69M
🎧🎧 🔰 ویژگی های نوجوان 🔺 بخش اول 🔻 برای تربیت فرزند، دانستن این 12 ویژگی لازم است... ✅ تغییرات جسمی و روحی ✅ تقلید از دیگران ✅ گرایش به همسالان ✅ انتقاد ناپذیری ✅ زودباوری ✅ خودآرایی و خودشیفتگی ✅ میل به آزادی ✅ نگرانی از آینده ✅ دنبال هویت است 👤 @Gharargah_mehshekan
قرارگاه فرهنگی مه شکن
استاد رجایی- بخش دوم .mp3
4.13M
🎧🎧 🔰 ویژگی های نوجوان 🔺 بخش دوم ✅ چه چیزهایی هویت ساز هستند؟ 🔅 ارزش های گروه همسالان 🔅 ارزیابی های معلمان و بزرگسالان 👤 @Gharargah_mehshekan
قرارگاه فرهنگی مه شکن
#فاطمی_زیستن 💢 دوازدهمین جلسۀ والدین 🔻 با حضور 🔷 استاد محمدحسین رجایی فر 🗓 جمعه 29 مهر 🌷 پایگاه شه
استاد رجایی- بخش سوم .mp3
10.24M
🎧🎧 🔰 ویژگی های نوجوان 🔺 بخش سوم ✅ دغدغۀ اقتصادی ✅ طغیان غرایز ✅ به هر چیز جدید خوشبین هستند. 🔴 مشکلات روحی و روانی نوجوانان ☑️ احساس خود کم بینی ☑️ رفتارهای عصبی 👤 @Gharargah_mehshekan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ امام رضا علیه السلام 🔷 هر که از نفس خویش حساب کشد سود می برد و هر که غفلت ورزد زیان می بیند. 📚 بحارالانوار، ج ۷۵، ص ۳۵۲ :💌❁❥༅❅~•••┅┄ 🔰 حاج اسماعیل دولابی: « در شبانه روز ده دقیقه با خدا خلوت کن از خطاهای خود استغفار کن؛ دلت روشن می شود اگر این کار را ادامه دهی بعد چند وقت این ده دقیقه کل روزت را خواهد گرفت.» ✅ هر شب قبل از خواب اعمالمان را کنیم. 💌❁❥༅❅~•••┅┄ @Gharargah_mehshekan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥شهید ابومهدی المهندس: 🔸 فرقی نمی‌کند به دست آمریکا شهید شوم یا اسراییل و داعش؛ هر سه یکی‌اند. 🔹 وقتی که کنار حاج قاسم باشم، آرامش دارم چون سیمش به «آقا» وصل است. ┈ •~❅❥🌷🕊🌷❥❅~•┈ @Gharargah_mehshekan
🕊 🌙 نماز شب ، نماز شب ، نماز شب کلید تمام عزت هاست... التماس دعا🤲 ┈ •~❅❥🌷🕊🌷❥❅~•┈ @Gharargah_mehshekan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ اللهم صلعلی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 💠 با عنایات خداوندكریم و خاندان با كرامت اهل بیت 💢جلسات 🌙 در اول هرماه، 🌥 بعدازنمازصبح 🌷 در پایگاه شهید چمران 🔻 برگزار می شود. 🔺 پنجشنبه 5 آبان ⛅️بعدازنمازصبح؛ ساعت5:30 ✳️ واعظ محترم این جلسه حجة الاسلام والمسلمین هستند. •┈┈••✾🌸💠🌸✾••┈┈• @Gharargah_mehshekan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⤵️آیتﷲ_جاودان: ‏وزن شخصیت شما به اندازه وزن تان است. خواندن #‎نماز صحیح و ‎اول وقت سخت نیست. این حداقل کاری هست که ما در مورد مان می‌توانیم بکنیم. اگر شما چشمتان را هم مواظبت کنید، وزن تان بیشتر می‌شود. گریه بر امام‌حسین هم اگر از ‎دل باشد، از این جنس اعمال است. 🔷 🔹 ابراز نیاز به درگاه بی نیاز @Gharargah_mehshekan
📝برای رسیدن به معبود، باید خودت را بشکنی 🔹ﭼﻮﭘﺎنی ﺑﻴﭽﺎﺭﻩ ﺧﻮﺩﺵ ﺭﺍ ﻛﺸﺖ ﻛﻪ ﺑﺰ ﭼﺎﻻک ﺍﺯ ﺟﻮی ﺁﺏ بپرد، نشد که نشد. 🔸ﺍﻭ میﺩﺍﻧﺴﺖ ﭘﺮﻳﺪﻥ ﺍﻳﻦ ﺑﺰ ﺍﺯ ﺟﻮی ﺁﺏ ﻫﻤﺎﻥ، ﻭ ﭘﺮﻳﺪﻥ یک ﮔﻠﻪ ﮔﻮﺳﻔﻨﺪ ﻭ ﺑﺰ ﺑﻪ‌ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺁﻥ ﻫﻤﺎﻥ. 🔹ﻋﺮﺽ ﺟﻮی ﺁﺏ ﻗﺪﺭی ﻧﺒﻮﺩ ﻛﻪ ﺣﻴﻮﺍنی ﭼﻮﻥ ﺍﻭ ﻧﺘﻮﺍﻧﺪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﮕﺬﺭد. ﻧﻪ ﭼﻮبی ﻛﻪ ﺑﺮ ﺗﻦ ﻭ ﺑﺪﻧﺶ می‌ﺯﺩ، ﺳﻮﺩی ﺑﺨﺸﻴﺪ ﻭ ﻧﻪ ﻓﺮﻳﺎﺩﻫﺎی ﭼﻮﭘﺎﻥ ﺑﺨﺖﺑﺮﮔﺸﺘﻪ. 🔸ﭘﻴﺮﻣﺮﺩ ﺩﻧﻴﺎﺩﻳﺪﻩﺍی ﺍﺯ ﺁﻥﺟﺎ میﮔﺬﺷﺖ. ﻭقتی ﻣﺎﺟﺮﺍ ﺭﺍ ﺩﻳﺪ، ﭘﻴﺶﺁﻣﺪ ﻭ ﮔﻔﺖ: ﻣﻦ ﭼﺎﺭﻩ ﻛﺎﺭ ﺭﺍ میﺩﺍﻧﻢ. 🔹سپس ﭼﻮﺏ‌ﺩستی ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺟﻮی ﺁﺏ ﻓﺮﻭﺑﺮﺩ ﻭ ﺁﺏ ﺯﻻﻝ ﺟﻮی ﺭﺍ ﮔِﻞﺁﻟﻮﺩ ﻛﺮﺩ. ﺑﺰ ﺑﻪﻣﺤﺾ ﺁﻧﻜﻪ ﺁﺏ ﺟﻮی ﺭﺍ ﺩﻳﺪ، ﺍﺯ ﺳﺮ ﺁﻥ ﭘﺮﻳﺪ ﻭ ﺩﺭ پی ﺍﻭ ﺗﻤﺎﻡ ﮔﻠﻪ ﭘﺮﻳﺪند. 🔸ﭼﻮﭘﺎﻥ ﻣﺎﺕ ﻭ ﻣﺒﻬﻮﺕ ﻣﺎﻧﺪ. ﺍﻳﻦ ﭼﻪ ﻛﺎﺭی ﺑﻮﺩ ﻭ ﭼﻪ ﺗﺄﺛﻴﺮی ﺩﺍﺷﺖ؟ 🔹ﭘﻴﺮﻣﺮﺩ ﻛﻪ ﺁﺛﺎﺭ ﺑﻬﺖ ﻭ ﺣﻴﺮﺕ ﺭﺍ ﺩﺭ ﭼﻬﺮﻩ ﭼﻮﭘﺎﻥ ﺟﻮﺍﻥ میﺩﻳﺪ، ﮔﻔﺖ: تعجبی ﻧﺪﺍﺭﺩ. ﺗﺎ ﺧﻮﺩﺵ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺟﻮی ﺁﺏ میﺩﻳﺪ، ﺣﺎﺿﺮ ﻧﺒﻮﺩ ﭘﺎ ﺭﻭی ﺧﻮﻳﺶ ﺑﮕﺬﺍﺭﺩ. ﺁﺏ ﺭﺍ ﻛﻪ ﮔِﻞ ﻛﺮﺩﻡ، ﺩﻳﮕﺮ ﺧﻮﺩﺵ ﺭﺍ ﻧﺪﻳﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺟﻮی ﭘﺮﻳﺪ. 🔸ﭼﻪ ﺳﺨﺖ ﺍﺳﺖ ﺧﻮﺩ ﺷﮑﺴﺘﻦ ﻭ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﮔﺬﺷﺘﻦ ﻭ ﭘﺮﯾﺪﻥ ﺗﺎ ﺭﺳﯿﺪﻥ ﺑﻪ ﻣﻌﺒﻮﺩ ﻭ ﻣﻌﺸﻮﻕ. ▫️ﺭﻗﺺ ﺁﻧﺠﺎ ﮐﻦ ﮐﻪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺸﮑﻨﯽ ▫️ﭘﻨﺒﻪ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺭﯾﺶ ﺷﻬﻮﺕ ﺑﺮﮐﻨﯽ ▫️ﺭﻗﺺ ﻭ ﺟﻮﻻﻥ ﺑﺮ ﺳﺮ ﻣﯿﺪﺍﻥ ﮐﻨﻨﺪ ▫️ﺭﻗﺺ ﺍﻧﺪﺭ ﺧﻮﻥ ﺧﻮﺩ ﻣﺮﺩﺍﻥ کنند @Gharargah_mehshekan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝 گزارش 💢 حلقۀ شهید جابری 📚 سیر مطالعاتی کتب شهیدمطهری 🗓 جمعه 29 مهر 🌷 پایگاه شهید چمران 🌴 حوزۀ شهید ورزنده @Gharargah_mehshekn