eitaa logo
قراءات (اساتید و قاریان)
374 دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
852 ویدیو
9 فایل
در این کانال تلاش بر این متمرکز است تا در حوزه علم قراءات ، موارد و مسائل مرتبط از منابع و مآخذ موثق و فعالیت اساتید معزز در این زمینه و همچنین منتخب تلاوت قاریان در این موضوع برای علاقمندان باز نشر گردد.
مشاهده در ایتا
دانلود
 ▪️ آیات ۱۹۱ تا ۱۹۶ سوره مبارکه بقره ▪️ به روایت : سوسی از ابوعمرو بصری 🔻 از طریق : الشاطبیة وَاقْتُلُوهُمْ حَیْث ثَّقِفْتُمُوهُمْ وَأَخْرِجُوهُمْ مِنْ حَیْثُ أَخْرَجُوکُمْ وَالْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ وَلا تُقَاتِلُوهُمْ عِنْدَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ حَتَّى یُقَاتِلُوکُمْ فِیهِ فَإِنْ قَاتَلُوکُمْ فَاقْتُلُوهُمْ کَذَلِکَ جَزَآءُ الْکَافِرِینَ ﴿١٩١﴾ فَإِنِ انْتَهَوْا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ ﴿١٩٢﴾ وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّى لا تَکُونَ فِتْنَةٌ وَیَکُونَ الدِّینُ لِلَّهِ فَإِنِ انْتَهَوْا فَلا عُدْوَانَ إِلا عَلَى الظَّالِمِینَ ﴿١٩٣﴾ الشَّهْرُ الْحَرَامُ بِالشَّهْرِ الْحَرَامِ وَالْحُرُمَاتُ قِصَاصٌ فَمَنِ اعْتَدَى عَلَیْکُمْ فَاعْتَدُوا عَلَیْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَى عَلَیْکُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِینَ ﴿١٩٤﴾ وَأَنْفِقُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَلا تُلْقُوا بِأَیْدِیکُمْ إِلَى التَّهْلُکَةِ وَأَحْسِنُوا إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ ﴿١٩٥﴾ وَأَتِمُّوا الْحَجَّ وَالْعُمْرَةَ لِلَّهِ فَإِنْ أُحْصِرْتُمْ فَمَا اسْتَیْسَرَ مِنَ الْهَدْیِ وَلا تَحْلِقُوا رُءُوسَکُمْ حَتَّى یَبْلُغَ الْهَدْیُ مَحِلَّهُ فَمَنْ کَانَ مِنْکُمْ مَرِیضًا أَوْ بِهِ أَذًى مِنْ رَاسِهِ فَفِدْیَةٌ مِنْ صِیَامٍ أَوْ صَدَقَةٍ أَوْ نُسُکٍ فَإِذَا أَمِنْتُمْ فَمَنْ تَمَتَّعَ بِالْعُمْرَةِ إِلَى الْحَجِّ فَمَا اسْتَیْسَرَ مِنَ الْهَدْیِ فَمَنْ لَمْ یَجِدْ فَصِیَامُ ثَلاثَةِ أَیَّامٍ فِی الْحَجِّ وَسَبْعَةٍ إِذَا رَجَعْتُمْ تِلْکَ عَشَرَةٌ کَامِلَةٌ ذَلِکَ لِمَنْ لَمْ یَکُنْ أَهْلُهُ حَاضِرِی الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ ﴿١٩٦﴾ 🔸 ادغام کبیر (مفصولی) : ۱_ متماثلین : حَیْثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ (حَیْث ثَّقِفْتُمُوهُمْ) 🔸 ممال : الف) اماله کبری (هر الف که در مصاحف به ی نوشته شده و بعد از راء واقع شده باشد) : _ ب) اماله صغری (تقلیل٫ بین بین)(الف تأنیث مقصوره واقع شده بر وزن فَعْلیٰ_فِعْلیٰ_ فُعْلیٰ) : _ ج) اماله الف وسط کلمه ای که قبل از راء مکسوره آخر کلمه باشد : _ د) اماله الف متوسط واقع بین دو راء ، که راء دوم آن مکسور و در آخر کلمه باشد : _ ه‍) اماله الف کلمه کافرین ، چه نکره باشد و چه معرفه(بدون ال یا با ال) : الْکَافِرِینَ و) اماله در حروف مقطعه : _ ز) اماله الف بعد از همزه در کلمه رَءَا : _ 🔸 ابدال همزه مفرده ساکن : ۱_ ابدال به الف خالص : رَأْسِهِ (رَاسِهِ) 🔸 مدود : ۱_ مد لازم (اشباع۶) : _ ۲_ مد متصل (توسط) : جَزَآءُ ۳_ مد عارضی (تثلیث) : ۳٫۱_ وقفاً ؛ مد لین (تثلیث) : ۴_ مد منفصل (قصر) : وَاعْلَمُوا أَنَّ ، وَأَحْسِنُوا إِنَّ ، فَإِذَا أَمِنْتُمْ ۴٫۱_ صله هاء ضمیر قبل از همزه قطع (قصر) : بِهِ أَذًى ۵_ مد بدل (قصر) : _ https://eitaa.com/GheraateQuran/9889
🔹ترتیل آموزشی : استاد مهدی حسنی ♦️ سوره مبارکه بقره ▪️ رسم الخط عثمان طه ▪️ به روایت : سوسی از ابوعمرو بصری 🔻 از طریق : شاطبیة ➖➖➖➖➖ 🔸لینک دروس (جلسات قراءات مشهد ۱۴۰۳) 👇 ➖صفحه (۲۷) آیات ۱۷۷ تا ۱۸۱ 🎥https://eitaa.com/GheraateQuran/9143 🎙https://eitaa.com/GheraateQuran/9144صفحه (۲۸) آیات ۱۸۲ تا ۱۸۶ 🎥https://eitaa.com/GheraateQuran/9497 🎙https://eitaa.com/GheraateQuran/9498صفحه (۲۹) آیات ۱۸۷ تا ۱۹۰ 🎥https://eitaa.com/GheraateQuran/9693 🎙https://eitaa.com/GheraateQuran/9694صفحه (۳۰) آیات ۱۹۲ تا ۱۹۶ 🎥https://eitaa.com/GheraateQuran/9885 🎙https://eitaa.com/GheraateQuran/9886 ادامه دارد....
◾️ آیه ۱۵ سوره مبارکه قصص ◾️ به روایت : سوسی از ابوعمرو بصری 🔻 از طریق : الشاطبیة 🔺 به ادغام کبیر قَآل رَّبِّ إِنِّی ظَلَمْتُ نَفْسِی فَاغْفِر لِّی فَغَفَر لَّهُ إِنَّه هُّوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ ﴿١۵﴾ 🔸 اختلاف در إعداد آیات سوره مبارکه القصص و در این مورد : ➖ حفص : ۱۶ ➖ سوسی : ۱۵ 🔸 ادغام صغیر (متقاربین) : ➖ خاص ابوعمرو بصری : فَاغْفِرْ لِی : (ر×ل)(فَاغْفِر لِّی) 🔺 دوری (راوی اول) : بِخُلفِ عَنْهُ 🔻 سوسی (راوی دوم) : بِلاخلاف 🔸 ادغام کبیر (مفصولی) : ۱_ متماثلین : إِنَّهُ هُوَ : (ه‍×ه‍) (إِنَّه هُّوَ) ۲_ متقاربین : قَالَ رَبِّ : (ل×ر)(به اشباع۶))(قَآل رَّبِّ) فَغَفَرَ لَهُ : (ر×ل)(فَغَفَر لَّهُ) 🔸 مدود : ۱_ مد متصل (توسط) : _ ۲_ مد منفصل (قصر) : _ ۲٫۱_ صله هاء ضمیر قبل از همزه قطع (قصر) : لَّهُ إِنَّه ✓ ملاحظه : قاری محترم هنگام تلاوت ، صله هاء ضمیر قبل از همزه قطع در «لَّهُ إِنَّه» را به توسط خوانده است که می شود اون را به روایت دوری از ابوعمرو بصری از طریق الطیبة النشر به ادغام کبیر مشابه سوسی نسبت داد که مد منفصل را به توسط قرائت کرده است ، ولی در روایت سوسی از طریق الشاطبیة عبارت «لَّهُ إِنَّه» را باید به قصر خوانده شود.