eitaa logo
قراءات (اساتید و قاریان)
388 دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
879 ویدیو
9 فایل
در این کانال تلاش بر این متمرکز است تا در حوزه علم قراءات ، موارد و مسائل مرتبط از منابع و مآخذ موثق و فعالیت اساتید معزز در این زمینه و همچنین منتخب تلاوت قاریان در این موضوع برای علاقمندان باز نشر گردد.
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 طبری و اختلاف قرائت در آیات الاحکام عبادی : 🔰 نوع مقاله : پژوهشینویسنده : روح الله نجفی 👨‍🎓 دانشگاه خوارزمی 10.22067/NAQHS.V48I2.10277 📙 چکیده : 🔺 مقاله حاضر به بررسی نحوه تعامل طبری با پدیده اختلاف قرائت در ذیل آیات الاحکام عبادی می‌پردازد و نشان می‌دهد که وی به عنوان یکی از چهره‌های شاخص و متقدّم تفسیر نگاری ، به نیکی برای خویش ، حقّ داوری و اختیار نمودن وجهی از میان وجوه متعدّد قرائات را قائل است. 🔻 بدینسان مفسّر ما گاه یک قرائت را به صورت مطلق اختیار کرده و قرائت مقابل آن را (به صراحت یا به تلویح) کنار می‌نهد. ↩️ (گزینش مطلق) گاه نیز از میان دو قرائت مختلف ، یکی را ترجیح داده ولی قرائت مرجوح را از عرصه قرائت‌های مجاز نمی‌راند. ↩️ (گزینش نسبی) در مواضعی هم، هر دو قرائت مختلف را صواب تلقّی کرده و میان آن‌ها، انتخابی انجام نمی‌دهد. ↩️ (پذیرش بی‌گزینش) افزون بر این سه، ⤴️ گاه طبری صرفاً به گزارش اختلاف قرائت اکتفا نموده بی آنکه در این باره داوری خود را بیان دارد. ⤴️ از دیگر سو، مفسّر ما برای گزینش مطلق یا نسبی یک قرائت به معیارهای ذیل استشهاد می‌جوید: ◀️ اجماع قاریان معتبر، ◀️ استفاضه و شهرت قرائت، ◀️ رسم الخطّ مصاحف مسلمانان، ◀️ اتقان معنایی-تفسیری آیه، ◀️ ضوابط نحوی- بیانی، ◀️ روایات سبب نزول، ◀️ روایات حکایتگر قرائت رسول (ص) ◀️ و گویش فصیح‌تر ومشهورتر. 🔺و در این میان، مهم‌ترین و پرکاربردترین معیاری که مفسّر ما در داوری‌های خود بدان تکیه دارد، اجماع قاریانی است که وی ایشان را «حجّت» می‌خواند. کلیدواژه‌ها : اختلاف قرائت اختیار قرائت طبری جامع البیان آیات الاحکام https://jquran.um.ac.ir/article_28663.html کانال نقد قراءات _ دکتر حامد شریعتی نیاسر https://eitaa.com/naghdgheraatQuran https://eitaa.com/GheraateQuran/3033
کلیات میزان کشش مدود در قراءات عشر 🔺 یکی از موارد مهمی که قاریان در هنگام تلاوت جمع عشر به هریک از شیوه های حرفی و یا وقفی به منظور ترتیب بندی قراءات و روایات باید در نظر داشته باشند ؛ کشش مدود مختلف مشترک در اصول قراءات است. 🔸 مد منفصل : ۱_ قصر : قالون + ابن کثیر+ سوسی + ابوجعفر + یعقوب + حفص (طیبة النشر: مصباح٫روضة المعدل فیل٫روضة المعدل ذُرعان) ۲_ توسط : قالون + دوری ابوعمرو بصری + ابن عامر + عاصم + کسایی + خلف العاشر ۳_ طول : ورش + حمزه 🔸 مد متصل : ۱_ قصر : _ ۲_ توسط : قالون + ابن کثیر + ابوعمرو بصری + ابن عامر + عاصم + کسائی + ابوجعفر + بعقوب + خلف العاشر ۳_ طول : ورش + حمزه 🔸 مد لازم : ۱_ اشباع : همه قراء عشره 🔸 مد عارض به ساکن برای وقف : ۱_ سه وجه (قصر _ توسط _ طول) : همه قراء عشره 🔸 مد بدل : ۱_ قصر : همه قراء عشره ۲_ توسط : ورش ۳_ طول : ورش 🔸 مد لین : ۱_ قصر : همه قراء عشره در وقف ۲_ توسط : همه قراء عشره در وقف + ورش (در وصل و‌ وقف) ۳_ طول : همه قراء عشره در وقف + ورش (در وصل و‌ وقف) 🔸 مد ناشی از ادغام کبیر : ۱_ غیر حروف مدی قبل ساکن (قصر) : سوسی ۲_ حروف مدی قبل از ساکن (طول) : سوسی + حمزه (ذاریات ۱ + صافات ۳) 🔸 مد صله میم جمعی : ۱_ قصر : قالون + ابن کثیر + ابوجعفر ۲_ طول : ورش + حمزه 🔸 مد صله هاء ضمیر : ۱_ قصر : ابن کثیر ۲_ طول : ورش + حمزه https://eitaa.com/GheraateQuran/3034
12.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️جلسه اقراء (عربستان) 🔹در محضر : شیخ دکتر ایهاب فکری ▪️ترتیل : جمع عشر (صغری) 🔻 از طریق : شاطبیه و الدره 🌐Eitaa.com/eqrah_hassani +++±+ ▪️ نوع تلاوت : ترتیل _ ترکیبی قراءات ▪️ نوع شیوه : جمع وقفی الَّذِينَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلَائِكَةُ طَيِّبِينَ ۙ يَقُولُونَ سَلَامٌ عَلَيْكُمُ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ (نحل ۳۲) ▪️ ترتیب قراءات و روایات : ۱_ قالون با صله میم جمعی : 🔺 موافقین : ابن کثیر + ابو جعفر 🔸 صله میم جمعی: ۱_ كُنْتُمْ (كُنْتُمْو) ۲_ ورش از نافع مدنی (خوانده نشد) 🔸 تقلیل : ۱_ تَتَوَفَّاهُمُ (ف) ۳_ دوری ابوعمرو بصری : 🔺 موافقین : قالون از نافع مدنی + ابن عامر دمشقی + عاصم کوفی + یعقوب حضرمی بصری ۴_ سوسی از ابوعمرو بصری : 🔸 ادغام کبیر : ۱_ متقاربین : الْمَلَائِكَةُ طَيِّبِينَ _ «الْمَلَائِكَة طَّيِّبِينَ» ۵ _ حمزه کوفی (خوانده نشد) ۶ _ کسائی کوفی : 🔸 اماله کبری :ح ۱_ تَتَوَفَّاهُمُ.(ف) ۷ _ خلف العاشر : 🔺 موافق : حمزه کوفلی 🔸 حرف یا حرکت مخالف حفص: ۱_ تَتَوَفَّاهُمُ _. (یَتَوَفَّاهُمُ) 🔸 اماله کبری : ۱_ یَتَوَفَّاهُمُ (ف) https://eitaa.com/GheraateQuran/3035
فرش الحروف آیه ۳۲ سوره مبارکه نحل به روایات خوانده شده 👆👇
به روایت قالون از نافع مدنی (با صله میم جمعی) و موافقین
به روایت ورش از نافع مدنی (خوانده نشد)
به روایت دوری از ابوعمرو بصری (توسط مد متصل) و موافقین
به روایت سوسی از ابوعمرو بصری
به قرائت حمزه کوفی