برخی شواهد جعل در کتب انتشارات ابراهیم هادی
تشرّف جا زدنِ جنون و موجگرفتگی در کتاب بیا مشهد:
https://t.me/darmahzaretheghlain/1927
مخالفت کرامت ساختگی کتاب مسافر کربلا با تاریخ:
https://t.me/zecra/432
اشتباه تاریخی در داستان شنود:
https://t.me/gholow2/1930
تحریف در نسخه الکترونیک کتاب شنود پس از دیدن انتقادات:
https://t.me/gholow2/1959
تحریف در نسخه چاپی سه دقیقه در قیامت پس از انتقادات:
https://t.me/gholow2/2309
تحریف در نسخه چاپی سه دقیقه در قیامت پس از مواجهه با انتقادات:
https://t.me/gholow2/2308
تناقضگویی و تحریف در کتاب سلام بر ابراهیم:
https://t.me/zecra/426
ادعای خلاف واقع مسئول انتشارات ابراهیم هادی درباره استفتاء از مراجع:
https://t.me/gholow2/1941
تکذیب کتاب شاهرخ، حرّ انقلاب:
https://t.me/zecra/434
مخالفت داستان سه دقیقه در قیامت با فقه:
https://t.me/gholow2/1926
دفاعیات سست آقای امینی خواه از سه دقیقه در قیامت و پاسخ آن:
https://t.me/gholow2/1943
توضیحات عباس موزون (کارگردان برنامه زندگی پس از زندگی) درباره جعلی بودن داستان سه دقیقه در قیامت
https://t.me/gholow2/2314
کلیشههای ثابت و اغراض پنهان در کتب نشر هادی:
https://t.me/zecra/422
غلو درباره ولایت فقیه در داستان سه دقیقه در قیامت:
https://t.me/gholow2/1927
غلو سیاسی در کتاب سه دقیقه در قیامت:
https://t.me/gholow2/1786
نفی بلایا در کتاب عارفانه:
https://t.me/zecra/419
اضطراب در داستان سه دقیقه در قیامت:
https://t.me/gholow2/1956
سبک ادبی سه دقیقه در قیامت:
https://t.me/zecra/429
تأملاتی در کتاب سه دقیقه در قیامت:
https://t.me/gholow2/1929
سرگردانی مؤلف سه دقیقه در قیامت در ماهیت داستان:
https://t.me/gholow2/1957
گفتگو بود یا نبود؟
https://t.me/gholow2/1958
دروغ پشت دروغ:
https://t.me/gholow2/1933
تناقض گویی نویسنده سه دقیقه در قیامت در روایت کتبی و شفاهی:
https://t.me/gholow2/2317
@gholow
🌙 وداع با ماه مبارک رمضان
🌾مناجات عاشقانه منقول از امام زین العابدین ع:
*السلام عليك يا أكرم مصحوب من الأوقات، و يا خير شهر في الأيام والساعات*
🌸 بدرود ای گرامی ترین اوقات که نزد ما بودی...
*السلام عليك من أليف آنس مقبلا فسر، و أوحش منقضيا فمض*
🌸بدرود ای همدمی که چون آمدی، بر دل ما آرامش آوردی و شادمان کردی و چون سپری شدی ما را در وحشت تنهایی گذاشتی و درد فراق افزودی!
*السلام عليك من مطلوب قبل وقته، ومحزون عليه قبل فوته*
🌸بدرود ای که پیش از آمدنت در انتظار تو بودیم، و پیش از رفتنت به اندوه جدایی مبتلا شدیم
*السلام عليك ما كان أحرصنا بالأمس عليك، وأشد شوقنا غدا إليك*
🌸بدرود ای که دیروز چون با ما بودی، به سختی دلبسته ات بودیم و فردا که از میان ما خواهی رفت، از جان و دل آرزومند آمدنت هستیم...
📚فرازهایی از دعای ۴۵ صحیفه سجادیه.
در این دعای شریفه فضائل بسیاری برای ماه مبارک رمضان آمده است.
@gholow
نسبت اخبار عامه و فرق با سنت حدیثی امامیه
✍️ عمیدرضا اکبری
رویکردی نزد برخی از متدینان رایج است که در عین خوشبینی حداکثری به هر خبر منسوب به امامان در منابع شیعه، اخبار نبوی عامه را به کلی فاقد اعتبار و یا دست کم غیر قابل توجه میدانند. البته چنانکه گزیری از آن نیست، در مواردی که اخبار عامه را موافق رأی خود یابند و یا در مقام احتجاج، به راحتی بدان استناد میجویند. این دیوار کشی بین مرویات فرق مختلف پشتوانه محکمی ندارد. البته، طبعا عموم عالمان امامی بنا بر قرائنی به اعتبار بالاتر منابع خود، و ضعف بالاتر منابع فرق دیگر اعتقاد دارند؛ اما دیدگاه پیشگفته نیز بنا بر دلایل متعددی صحیح نیست...
تفصیل مقاله:
🔹 deraayaat.ir/akhbare_feraq/
@gholow
درنگی در عوامل تعارض در روایات، و قاعده «الجمع مهما امكن اولی من الطرح»
✍️ عمیدرضا اکبری
از اشتباهات رایج در مواجهه با منابع روایی منتسب به شیعه این است که تلاش میشود در حد توان اختلافات اخبار بر وجوهی مانند تقیه حمل شود، تا این اختلافات به هیچ وجه از میزان اعتبار کتب روایی شیعه نکاهد. صد البته بسیاری از اختلافات با وجوه عرفی قابل جمع است. ولی واقع آنکه دسته زیادی از اختلافات جهاتی دیگر دارد، که توضیح آن در روایات نیز آمده، و در پژوهشهای تطبیقی جدید نیز نمونههای بسیاری برای آن معرفی و تبیین شده است؛ وجوهی مانند: 1- تفاوت قیود و ظروف اخبار و امکان جمع؛ 2- نَسخ اخبار؛ 3- سهو و ضعف در نقل به معنا؛ 4- وضع و جعل؛ 5- و در آخر تقیه با شرایط خودش.
نقد قاعده «الجمع مهما امكن اولی من الطرح»
همچنین در سدههای اخیر قاعدهای در میان جمعی از عالمان رایج شده که بر اساس آن بسیاری اوقات جمع حداکثری میان اخبار مختلف را ترجیح میدهند، و حتی اگر یک طرف از اخبار روایاتی بسیار ضعیف و غریب داشته باشد، برای رفع تعارض آنها تلاش میکنند. به تعبیر مشهور «الجمع مهما أمكن بارتكاب خلاف ظاهر لازم». این رویکرد در واقع متکی به این انگاره است که ریشه این روایات همواره به یک جا میرسد، و به تعبیری اصالت و اعتبار همگی یکی انگاشته میشود. اما روش صحیح این است که...
تفصیل مقاله:
🔹 deraayaat.ir/elale_taaroz/
@gholow
تاریخی ساختگی
فقیه دانشمند سید موسی شبیری زنجانی درباره تاریخ ولادت و وفات حضرت معصومه(سلام الله علیها) در کتاب «جرعه ای از دریا» میگوید:
«تاریخ ولادت و وفات حضرت معصومه(سلام الله علیها) مجعول است. شخص جاعلی تاریخ ولادت آن حضرت(سلام الله علیها) را سال ۱۸۳ هجری ذکر کرده است.
آقای حاج شیخ علی نمازی حساب کرده بود، چون سال شهادت امام موسی بن جعفر(علیه السلام) سال ۱۸۳ هجری است و تا آن موقع حضرت(علیه السلام) در زندان بود، چگونه ممکن است که حضرت معصومه(سلام الله علیها) در این سال به دنیا آمده باشد؟! لذا گفته است که تصحیف شده و تاریخ درست سال ۱۷۳ هجری است و دیگران هم این تاریخ را از آنجا نقل کردند.
در حالی که هر دو تاریخ نادرست و تاریخ ولادت به دست ما نرسیده است.
این تاریخ را یکی از جعّالین که ویژگی هایش هم نقل شده جعل کرده است.
داستان جعلی از این قرار است که؛
مرحوم «متوّلی باشی» اعلام میکند که اگر کسی تاریخ ولادت و وفات حضرت معصومه(سلام الله علیها) را پیدا کند، دستور می دهم که در آن روزها بازار قم را تعطیل کنند.
آدم کلّاشی ادعا میکند که در فلان کتاب از کتابخانه مدینه این تاریخ ذکر شده است.
متولی باشی آدم زرنگی بود.
گفته بود که متولی کتابخانه مدینه با من آشناست و من آن کتاب را از کتابخانه میخواهم و چاپ میکنم و به این شکل مشتِ آن شخص باز میشود.
متولی باشی مسافرتی تاریخی به حجاز کرده بود و رجال آنجا را میشناخت.»
📚 جرعهای از دریا، ج۲، ص۵۱۹
عرضه کتب روایی اصحاب بر اهل بیت علیهم السلام
بررسی حدود و مستندات:
https://deraayaat.ir/arze-kotob
@gholow
جشن بزرگ خانوادگی به مناسبت عید سعید غدیر
با برنامههایی متنوع (نمایش، سرود، پرده خوانی، ارائه محصولات فرهنگی
و…)
زمان: از دوشنبه ۲۰ تیرماه تا پنج شنبه ۲۳ تیرماه
ساعت ۲۱ تا ۲۳
آدرس: قم، خیابان هنرستان، نرسیده به چهارراه گلزار، نبش کوچه۳۹
لینک رزرو رایگان:
http://evnd.co/B8kNj
معرفی مقالاتی در اعتبارسنجی دعای عرفه و ذیل آن
مهروش، «دفاع از اصالت ادعیه اهل بیت، مطالعه موردی دعای عرفه»، (حدیثپژوهی10، 1392ش)
این مقاله به ویژه با بررسیهای زبانی و تاریخی نشان داده بدنه دعا (برخلاف ذیل آن) اصیل و ریشهدار در تعالیم اهل بیت(ع) و احتمالاً امام صادق(ع) است.
مقالات دیگری نیز با پژوهشهای نسخهشناسانه نشان دادهاند ذیل دعا در نسخ متقدم دعا نیامده و از ابن عطاءالله اسکندرانی (م709ق) است:
إبراهیم جواد، دراسة حول نسبة ذيل دعاء عرفة إلى سيّد الشهداء (عليه السلام)
در این تحقیق تصاویر نسخ خطی مربوطه نیز ارائه شده است. نیز نک:
شبیری، جرعهای از دریا (ج3، ص256)؛ ترابی، پژوهشی در ذیل دعای عرفه (میقات حج51، 1384ش)؛ مختاری، دعاء یوم عرفة للإمام سیدالشهداء علیه السّلام و ذیله (کتاب شیعه 17، 1397ش)؛ قاسمی، ذیل دعای عرفه (ارائه نسخههای خطی مرتبط، 2021م).
@gholow
سؤال از ولایت علی (علیه السلام) در قبر
عباد مهلّبی میگوید:... از یونس بن خباب [۱] درباره حدیث قبر پرسیدم. آن را برایم روایت کرد و سپس گفت: در این روایت چیزی است که مرجئه [۲] فاسق کتمان کردهاند. گفتم: چیست؟ گفت: پرسیده میشود: ولیّ تو [۳] کیست؟ پس میگوید: ولیّم علی (ع) است... [۴] (ابو جعفر عقیلی، الضعفاء الکبیر، ج۴، ص۴۵۸)
——————————-
۱. یونس بن خباب تنها به علّت شیعه بودن نزد اهل سنّت مطعون است و رجالیان اهل سنّت نتوانستهاند به جز سبّ عثمان و شیعه بودن، اشکالی به وثاقتِ او بگیرند، بلکه برخی از آنان به وثاقتش تصریح کردهاند.
۲. مقصود از مرجئه در این جا مخالفان شیعه است؛ چنان که در برخی تحریرهای روایت به جای مرجئه، ناصبه آمده است.
۳. «اولئک» تصحیف «ولیّک» و «ولی» تصحیف «ولیّی» است؛ چنان که در منابع دیگر مانند العلل احمد بن حنبل و الکامل ابن عدی و... درستش ضبط است. المبارة نیز تصحیف المنارة است. «بنی» نیز تصحیف «بنتی» است.
۴. در ادامه روایت، اتّهام عثمان به قتل دختر پیامبر ص بیان شده است که دست کم در نیمه اول قرن دوم مشهور بوده و شواهد متعدّدی در منابع اهل سنّت و شیعه بر آن وجود دارد.
https://t.me/Alasar_1
@Gholow
ملا_آقا_دربندی_و_مقتل_نگاری_رسول_جعفریان.pdf
1.87M
ملا آقا دربندی و مقتل نگاری
رسول جعفریان
@Gholow
بررسی_و_نقد_روایتانگارهها_و_گزارههای_متفرد_عاشورایی_در_أسرار.pdf
3.62M
بررسی و نقد روایتانگارهها و گزارههای متفرد عاشورایی در أسرار الشهادة ملاآقا فاضل دربندی
محسن رفعت، فاطمه ژیان
چکیده:
کتاب اسرار الشهادة دربندی از آثاری است که از هنگام نگارش تاکنون توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. مسئله پژوهش پیش رو، بررسی و نقد رویکردها، تحریفها و متفرّدات برجسته روایی دربندی است که نخستین بار از این کتاب برخاسته و پایه نقل عالمان شیعه در قرن اخیر شده است. روایات أسرار الشهادة و نیز توجیهات و دخل و تصرفهای نویسندهاش، بعضاً با سنّت، عقل، عرف، وقایع مسلّم یا روایات تاریخی دیگر ناسازگار یا ناپذیرفتنی است و حتی گاه شأن امام معصوم یا خاندان ایشان خدشهدار شده، به گونهای که رکاکت معنوی سبب بیپایهدانستن گزارش وی خواهد بود.
...............................
🔹این مقاله برای آشنایی با بیاعتباری کلی و اسطورهای بودن مقتل دربندی مفید است؛ گر چه برخی نقدهای آن دقیق نیست. مثلاً حضور فضه در کربلا را از منفردات دربندی شمرده، در حالی که در حکایتی ضعیف در کافی کلینی نقل شده است.
@Gholow