eitaa logo
گیلان انقلابی
173 دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
6.7هزار ویدیو
34 فایل
حقیر این کانال رو جهت افزایش بصیرت اولا در خودم و ثانیا در هم استانی های عزیزم ایجاد کردم ان شاءالله
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻قهرمان ما پدرت بود که در راه آرامش مردم، به شهادت رسید بشناسید قهرمانان جماعت برانداز را؛ قاتل هایی داعش صفت مثل نوید افکاری ها
در عزای تو حضرت هادی که گریبان آسمان چاک است نه فقط چشم های ابری ما روضه خوانت تمام افلاک است
هدایت شده از گیلان انقلابی
در عزای تو حضرت هادی که گریبان آسمان چاک است نه فقط چشم های ابری ما روضه خوانت تمام افلاک است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جدیدترین مراسم تدفین میت در تهران، آخرالزمان اون موقعی که نگران عقد آریایی بودیم باید فکرشو میکردیم که کار به مراسم دفن میت هم میرسه و متاسفانه تو فالوورای اینستا دارم میبینم که چجوری عقد آریایی رواج پیدا کرده و الآنم مراسم تدفین این مدلی شده و مسئولان هم در خواب...
هدایت شده از رادار انقلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥یکی بالاخره حرف دل مارو هم زد ⏪ هرسال به مناسبت پیروزی انقلاب ! فرش قرمز میندازیم و تشکر میکنیم از خانمایی که بدترین پوشش رو دارند ! جشنواره فیلم فجر جشنواره ایست که هیچ سنخیتی با انقلاب اسلامی ندارد. کثافت خانه ای است برای دیده شدن یک مشت سلبریتی بی هویت که هنوز ارزش انسانی خودشان را هم نمیفهمند. ✅ به رادار انقلاب بپیوندید: @Radar_enghelab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥باز هم دروغگویی رسانه‌های اصلاح‌طلب درباره سفر رئیسی ▪️رسانه‌های اصلاح‌طلب فیلم دیدار روز گذشته پوتین با رییس‌جمهور آرژانتین رو منتشر کردن و نوشتن : نه تنها دست داد و او را بغل کرد، بلکه در صندلی نزدیکش نشست. ▪️اما اصلاح‌طلبا اینا رو به شما نمیگن: ‏پروتکل‌های کرملین برای مقاماتی که واکسن روسی تزریق کرده باشند متفاوت است، رئیس‌جمهور آرژانتین واکسن اسپوتنیک زده و پیش از سفر نیز در قرنطینه بوده. ضمنا با توجه به اینکه قبلا و بعد از تزریق واکسن نیز تست او مثبت شده بود، دوباره تست داده. رئیسی نه تست داد و نه به قرنطینه رفت.
هدایت شده از کانال احکام
سوال قضیه خرید و فروش چک چجوریه هست مثلا ۱۰۰هزار تومن چک رو می فروشند به ۸۰ هزار تومن یه از اون هم کمتر یا بیشتر لطفا آیا خرید و فروش چک اشکال دارد؟ جواب اگر چک صوری نباشد د در برابر معامله ی چک کشیده شده است خرید و فروش چک به صورت نقدجایز است. @ahkameslaami
هدایت شده از شرطه الخمیس
شهید مصطفی احمدی روشن: خداوندا؛ ما را حسینی آفریدی... ما را حسینی زنده بدار.. و ما را به حق حسین(ع) به شهادت برسان... @daremtedadghadir
هدایت شده از شرطه الخمیس
✍🏼سختی هارا تحمل کنید... 🌹این انقلاب با نهایت اقتدار و توان به انقلاب جهانی امام زمان(عج) اتصال پیدا می‌کند...✨🕊💌 @daremtedadghadir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 ☑️ تلاش هواداران سلطنت پهلوی و تربیت شدگان مکتب کوروش برای تحقیر ایران 👈🏻 پس از راهیابی ایران به جام جهانی، طرفداران کوروش و هواداران سلطنت پهلوی در پیج‌های عراقی به آنها گرا میدهند که مهدی طارمی باید طبق قوانین فیفا یک شبانه روز در قرنطینه میماند (و نماند) پس شما بروید در فیفا شکایت کنید که ایران بازنده بازی بشود! 👈🏻 این همه شعار وطن پرستی و... همه و همه دروغ محض است. چهره پلید اینها را این گونه بشناسیم.
هدایت شده از صابرین نیــوز
🔴مامورین ناجا که در طول یکسال گذشته به شهادت رسیدند ـــــــــــــــــــــــ پایگاه خبری صابرین نیوز↙️ 🆘@sabreenS1_official
🔴روانپریشی مفرط اصلاح طلبان! تو برنامه زنده از پاسخگویی فرار میکنن بعد میرن در قالب گفت و گوهای یک طرفه به بررسی حواشی می پردازن. به این حرکت میگن آزادی بیان به سبک اصلاح طلب ها
هدایت شده از خطابه
معجزه امام هادی (ع) در بین شیرها زمان متوکل عباسی🏴 در عهد متوکل، زنی در خراسان ادعا کرد که من زینب کبری، دختر حضرت فاطمه‌ی زهرایم و از همین‌رو عده‌ای از دور و نزدیک دور او جمع شده بودند و از اطراف، مرد و زن به دیدن او می‌آمدند و تحف و هدایا برای او می‌آوردند و از او التماس دعا می‌کردند. این خبر به متوکل رسید، پس آن زن را فراخواند و به او گفت: «زینب، دختر امیرمؤمنان در صدر اسلام می‌زیسته و در سیصد سال قبل در زمان یزید از دار دنیا رفته است ولی تو جوانی و حتی پیر هم نشده‌ای!» آن زن گفت: «من زینب کبری هستم، جدم رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) در حق من دعا کرده است و در نتیجه هر چهار سال (و طبق نقلی هر پنجاه سال) جوانی به من برمی‌گردد!» متوکل به ناچار سادات بنی‌هاشم و رؤسای قریش را احضار کرده و با آنان در این مورد به تبادل نظر پرداخت. آنان به اتفاق گفتند: «زینب علیهاالسلام دختر امیرمؤمنان(علیه‌السلام) در تاریخ فلان و روز فلان از دنیا رفته است و ادعای این زن پوچ و بی‌معناست.» زن سوگند یاد کرد که در گفتارش صادق است و گفت: «تا این زمان کسی از حال من مطلع نبوده و مردم نمی‌دانستند که من مرده‌ام یا زنده‌ام ولی اکنون از روی ضرورت و فقر، خود را آشکارا معرفی کرده‌ام.» «فتح بن خاقان» وزیر متوکل گفت: «ابن الرضا (حضرت هادی علیه‌السلام) را طلب نما تا او مشکل را حل نماید.» در آن زمان حضرت هادی (علیه‌السلام) در سامرا زندانی بود، پس او را احضار کرد و حکایت آن زن را برای او نقل کرد. حضرت (علیه‌السلام) فرمود: «این زن دروغ می‌گوید و حضرت زینب (علیهاالسلام) وفات یافته است.» متوکل گفت: «این سخن را دیگران هم گفتند، دلیل شما بر دروغگو بودن این زن چیست؟» حضرت فرمود: «من این زن را از فرزندان فاطمه (علیهاالسلام) نمی‌دانم و نسب او را زیر سؤال می‌برم.» زن گفت: «اگر تو در نسب من شک داری من هم در اینکه تو فرزند پیامبری شک دارم.» حضرت رو به متوکل کرد و فرمود: «خداوند گوشت فرزندان حضرت زهرا (علیهاالسلام) را بر حیوانات درنده حرام کرده است، اگر او در ادعای خود صادق است می‌توانید وی را در میان حیوانات وحشی بیاندازید تا حقیقت معلوم شود.» زن دروغگو گفت: «من از پدرم و مادرم حضرت علی (علیه‌السلام) و حضرت فاطمه (علیهاالسلام) این کلام را نشنیده‌ام و قبول ندارم. حیوان درنده هر که را ببیند می‌درد. شما می‌خواهید مرا بکشید!» امام (علیه‌السلام) فرمود: «در میان این جمعیت عده‌ای از اولاد حضرت حسن (علیه‌السلام) و حضرت حسین (علیه‌السلام) حاضرند، هرکدام را می‌خواهید نزد حیوانات درنده اندازید تا واقعیت سخن معلوم شود.» سادات بنی‌فاطمه از شنیدن این پیشنهاد به شدت وحشت کردند و رنگ از روی آنان پرید. «علی بن جهم» یکی از منکرین امام به متوکل گفت: «چرا ابن الرضا (حضرت هادی علیه‌السلام) می‌خواهد دیگران را به چنگ شیر اندازد، اگر راست می‌گوید خودش به میان حیوانات درنده داخل شود.» متوکل از این سخن بسیار خوشحال شد و با خود گفت: «عجب اسبابی فراهم آمد. هم اکنون ابن الرضا طعمه‌ی شیرها می‌شود و مقصر مرگ خود خواهد شد و خیال ما از بابت او راحت می شود.» پس گفت: «یا ابالحسن! چرا شما خودتان داوطلب این کار نمی‌شوید؟» فرزند معصوم زهرا (علیهاالسلام) فرمود: «حرفی ندارم و خود به میان درندگان می‌روم.» پس نردبانی آوردند و حضرت را از آن طریق به زیرزمینی که شیرهای درنده را در آنجا نگاه می‌داشتند وارد کردند. مردم بسیاری برای تماشا جمع شدند و دشمنان شادمان بودند که هم اکنون درندگان امام را پاره‌پاره می‌کنند. حضرت از نردبان فرود آمد و در وسط آن محل ایستاد. شش قلاده شیر قوی‌پنجه که در آن موضع بودند برخاستند و با سرعت به جانب حضرت دویدند و خود را به خاک انداخته و دست‌های خود را کشیدند و سرهای خود را به نشانه‌ی تسلیم و تواضع روی دستهای خود گذاشتند و دم خود را حرکت می‌دادند! حضرت (علیه‌السلام) دست مبارک بر سر آنان می‌کشید و آنها را نوازش می‌کرد و آنگاه اشاره کرد که برخیزید و بروید. پس شیرها یکایک برخاستند و کمی دورتر ایستادند. امام هادی (علیه‌السلام) در آن میان به نماز ایستاد و در نهایت اطمینان دو رکعت نماز خواند. متوکل چون این کرامات شگفت را ملاحظه کرد گفت: «تا این خبر منتشر نشده، فوراً امام را خارج کنید چرا که در غیر اینصورت موجب خواهد شد فضائل او بر سر زبانها رائج شود.» آنگاه گفت: «ای پسر رسول خدا! شکر خدا که درستی سخنت بر همگان واضح شد، اکنون به نزد ما تشریف آورید.» شیرهای درنده متواضعانه تا پای پله‌ها حضرت را بدرقه می‌کردند، امام (علیه‌السلام) چون خواست از نردبان بالا رود یکی از شیرها همچنان سر خود را به قدم‌های امام (علیه‌السلام) می‌مالید و همهمه می‌کرد. حضرت (علیه‌السلام) سخنی به آن شیر گفت و به دست اشاره کرد که برگرد و آن شیر نیز بازگشت، آنگاه امام (علیه‌السلام) از آن میان خارج شد. متوکل پرسید
هدایت شده از خطابه
: «آن شیر آخری چه می‌گفت؟» فرمود: «آن شیر شکایت داشت و می‌گفت: «من پیر شده‌ام و دندانهایم ریخته است، هرگاه طعمه‌ای به میان ما می‌اندازند شیرهای دیگر که جوانند زودتر می‌خورند و سیر می‌شوند و من گرسنه می‌مانم، شما سفارش کنید که شیرها مرا مراعات کنند.» من نیز سفارش او را کردم.» وزیر که هنوز در تیرگی‌های غفلت غرق بود گفت: «خوب است که این سخن را نیز تجربه کنیم.» پس متوکل دستور داد که طعمه‌ای نزد شیرها انداختند، در آن حال هیچ کدام از شیرها بر سر طعمه نرفت مگر همان شیر پیر که آمد و سیر غذا خورد و برگشت، آنگاه سایر شیرها به سوی طعمه حمله کردند. حضرت (علیه‌السلام) فرمود: «ای خلیفه! این زن دروغگو از ما نیست و اگر خود را فرزند علی (علیه‌السلام) و فاطمه (علیهاالسلام) می‌داند پس او نیز به میان حیوانات درنده رود.» متوکل به او گفت: «اکنون نوبت توست.» زینب کذابه گفت: «این مرد ساحر و جادوگر است و شیرها را جادو کرده است، ولی من علم سحر نمی‌دانم.» متوکل با عصبانیت دستور داد تا او را به میان درندگان اندازند. در اینجا آن زن به فریاد گفت: «من دروغ گفتم، فقر و گرفتاری مرا مجبور ساخت که اینگونه ادعا کنم.» مادر متوکل چون صدای ناله و گریه‌ی آن زن را شنید دلش به رحم آمد و از او شفاعت کرد. متوکل در آخر امر نمود که او را به الاغی سوار کنند و در کوچه‌ها بگردانند و او خود همواره فریاد می‌زد: «انا زینب الکذابه.» «منم آن کسی که به دروغ خود را زینب کبری معرفی می‌کرد.» [۱] . برگرفته از دانشنامه امام هادی(ع) به قلم تعدادی از نویسندگان پی نوشت ها: (۱) مناقب آل ابیطالب، ابن شهر آشوب، ج ۴، ص 
هدایت شده از رادار انقلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پخش برای اولین بار 💢صحبت های شاه در رابطه با تورم و گرانی گسترده در کشور ♦چراباید یه کشور ۳۰میلیونی بدون تحریم و نداشتن جنگ طی۵۰سال حکومت پدر وپسر و نیز علی رغم دوستی باآمریکا وغرب تورم داشته باشد؟؟؟؟ ✅ به رادار انقلاب بپیوندید: @Radar_enghelab
هدایت شده از رادار انقلاب
🔅 امام على عليه السلام: 💠 هرگاه گناهى مرتكب شدى، به محو آن با توبه بشتاب ❇️ إنْ قارَفْتَ سَيّئةً فعَجِّلْ مَحْوَها بالتَّوبةِ 📚 تحف العقول صفحه ۸۱ ✅ به رادار انقلاب بپیوندید: @Radar_enghelab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 | ◼️  امام علی بن محمد النقی الهادی است. 🎙 بیان آیت الله العظمی وحید خراسانی 📆 ۳/ خرداد/ ۱۳۹۱ ◼️ @majmaemohsenin
این بخشی از پیام یک شخص غیر طلبه در یکی از گروه‌های واتساپی هست. ... تو ذهنمم میاد لعن بفرستم به همه ی آخوندهایی که ایمان مردم براشون مهم نبود، کم کاری کردند و شغل و فکر درآمد و بعدها استفاده از بیت المال و دزد شدن شون و ...... خدا امام رو رحمت کنه و مقام ش رو بالاتر بداره که تاریخ چندصدسال دیگه شاید بفهمه کی بود و چکار کرد برای اسلام و یک کشور بنام اسلامی، و جمله معروف امام رضوان الله که: از نعفّن بعضی آخوندها جهنمی ها فراری اند. خدا عاقبت ما و جوانان و مملکت مارو ختم بخیر کنه ببرکت صلوات بر پیامبر و آلش🙏🌷🌹
گیلان انقلابی
این بخشی از پیام یک شخص غیر طلبه در یکی از گروه‌های واتساپی هست. ... تو ذهنمم میاد لعن بفرستم به هم
انتقاد کردن راحته همه هم مشکلات و نقد های درون حوزه رو خبر داریم و به اندازه کافی هم مردم خبر دارن نکته اینجاست که نباید به دام دشمن افتاد و موج ناامیدی از روحانیت ایجاد کرد و یا موج ایجاد شده توسط دشمن رو تشدید کرد دقت کنید در اینگونه پیامها علی رغم اینکه از امام راحل انقلاب تمجید میکنن اما هیچ حرفی از امام حاضر انقلاب نمیزنن و یا آخوند خوب رو معرفی نمیکنن و از خوبان روحانیت چیزی نمیگن این یعنی هدف شوم مخفی در پیام حواس جمع باشید در فضای مجازی غالبا مردم تحت تاثیرند اما مطلع نیستند
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻پاسخ به یک شبهه؛ ⭕️ آیا شیعه پیروان سایر مذاهب را حرام‌زاده می‌داند؟ / برخلاف آنچه معاندان و مخالفان مطرح کرده‌اند شیعه عنوان حرام‌زادگی را به هیچ‌کدام از پیروان ادیان و مذاهب نسبت نمی‌دهد. براساس مبانی فقه شیعه هر ازدواجی که بر اساس آداب و رسوم فرهنگ مورد قبول زن و مرد انجام شود مشروع و معتبر است. متن کامل: hawzahnews.com/xbzfM @HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه
هدایت شده از 💕زندگی نو
🔘امام خمینی رحمةالله علیه : انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمداری حضرت حجت (ارواحنا فداه) است که خداوند بر همه مسلمانان و جهانیان منت نهاد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار داد. 📚صحیفه نور، ج۲۱، ص۱۰۷-۱۰۸
📸 استوری "شجاع خلیل‌زاده" بازیکن تیم ملی و بازیکن سابق پرسپولیس برای شهید علی‌اکبر رنجبر
هدایت شده از رادار انقلاب
🔻رونمایی از پیشرفته‌ترین دستگاه توموتراپی ایران در بیمارستان امام حسین(ع) تهران توسط ستاد اجرایی فرمان امام 🔸نوروزی سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام با اشاره به خرید این دستگاه توسط ستاد اجرایی فرمان امام و نصب و راه اندازی در مرکز درمانی امام حسین(ع) گفت: دستگاه توموتراپی X9 یکی از پیشرفته‌ترین دستگاه‌های پرتودرمانی در ایران است و می‌تواند جایگزین جراحی‌های بسیار پیچیده و پرعارضه به خصوص در نواحی مهم بدن مانند مغز، ریه، کبد و... باشد و کمک فراوانی به درمان بیماران مبتلا به سرطان می‌کند. هزینه‌های مربوط به تأمین این دستگاه رقمی معادل ۲۷میلیارد تومان بوده که ۵۰ درصد آن توسط ستاد اجرایی فرمان امام تأمین شده است. 🔸همچنین ستاد اجرایی فرمان امام یک بیمارستان پیشرفته برای بیماران سرطانی و صعب‌العلاج را نیز در منطقه ۲۲ تهران طراحی و ساخته که به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید که این اتفاق میتواند کمک بزرگی برای مردم و جامعه پزشکی کشورمان باشد. @Radar_enghelab
هدایت شده از رادار انقلاب
💢پاسخ مهدی سلحشور (مداح اهلبیت) به توییت عباس عبدی ♦‏حدود چهل سال پیش برای جهاد شناسنامه ام را خط خطی کردم، امروز خودم و فرزندان جوانم در جهاد با آمریکا. ♦حدود چهل سال پیش روی دیوار سفارت آمریکا بودید، امروز متهم به جاسوسی و فرزندان جوانتان در آغوش آمریکا... بابا نان داد چه نانی... ✅ به رادار انقلاب بپیوندید: @Radar_enghelab
هدایت شده از رادار انقلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‏ حرف حقیست،ولی چون پازل دشمن را تکمیل می کند،نباید بزنیم ✅ ولایی و بصیر باشیم👆 ✅ به رادار انقلاب بپیوندید: @Radar_enghelab
هدایت شده از رسانه فقه پزشکی
🔰چندی قبل در نشست واکاوی فقهی تزریق واکسن کرونا حضرت آیت الله حاج شیخ جواد فاضل لنکرانی دامت برکاته به بیان دلایل لزوم پیشگیری از کرونا با تزریق واکسن کرونا پرداختند، عده ای از دانشوان سؤالاتی را در این زمینه مطرح کردند که بعد از تجمیع پرسش ها، ایشان پاسخ های خویش را ارائه کردند متن پاسخ آیت الله فاضل لنکرانی در ذیل تقدیم می شود. بسم الله الرحمن الرحیم و صلّی الله علی سیّدنا ونبیّنا أبی القاسم محمّد وعلی آله الطیبین الطاهرین ولعنة الله علی أعدائهم أجمعین 🔻بعد از سخنان و مطالبی که ما در نشست «واکاوی فقهی تزریق واکسن کرونا» عرض کردیم، برخی فضلا و طلبه­ها سؤالات و اشکالاتی را مطرح کرده­اند؛ ما همیشه از پرسش­­های علمی استقبال می­کنیم و آن را نشانه بالندگی علمی حوزه­های علمیه می­دانیم. بنابراین تصمیم گرفتیم به صورت مجموعی و به اختصار، به عموم سؤالات پاسخ دهیم تا همه عزیزان پاسخ خود را دریافت کنند و امیدواریم مطالبی که عرض می­کنیم به دور از مسائل حاشیه‌ای و گاه غیر علمی، مورد استفاده دانشوران و مردم عزیز، به‌خصوص جوانان قرار گیرد. 🔻سؤال نخست در ابتدای بحث فرمودید که علاج (یعنی معالجه) نیاز بشر هست و خداوند در این امور دخالتی نمی­کند. باید گفت این حرف درست هست، لکن حکم صحیح نیست؛ چون خداوند در کیفیت برطرف کردن نیاز دخالت می­کند و این را در نیاز به غذا و آب هم که ابتدایی‌ترین نیاز بشر هست، می­بینیم که چقدر احکام داریم. در معالجه نیز این­گونه هست خداوند در اصل اقدام آن، حرفی ندارد، لکن در کیفیت آن نظر دارد، به‌خصوص اگر تبعات منفی مالی یا جانی و... داشته باشد؟ 🔹پاسخ: این مسئله روشن است که شارع مقدّس در امور فراوانی به صورت تأسیسی عمل نکرده، بلکه رفتار عقلای جامعه را امضا کرده است؛ ولی ممکن است در برخی ویژگی‌ها و خصوصیات تصرف کرده و نسبت به آن قیودی را مطرح نماید، همان گونه که در بیع چنین است؛ شرایط و برخی قیود را شارع بیان می­کند که لازم و واجب است رعایت شود، اما اگر قیودی ذکر نشود، همان گونه که مردم جامعه عمل می­کنند، اشکالی نخواهد داشت، بنابراین آنچه در این سؤال مطرح شده که گفته اند اصل معالجه امری عرفی است، عرض می‌کنیم اصل معالجه و راه و روش­های آن، امری عرفی و عقلایی است و تا جایی که شروط و قیودی از سوی شارع ذکر نشده باشد، به روش عقلا عمل می­شود. فرض ما، در بحث حاضر این است که شارع در این نوع پیشگیری و جلوگیری از ابتلای مردم جامعه و فراگیری بیماری مسری قیدی نیاورده و خلاف شرعی در آن وجود ندارد، بنابراین عمل به آن امری عقلائی می­باشد. البته ممکن است برخی عزیزان این فرض را قبول نداشته باشند؛ ولی با توجه تفحص و جست­و­جویی که ما از متخصصان امر داشته‌ایم ، فرض مسئله همین است که عرض کردیم. 🔻سؤال دوم تعدادی از طلاب و دوستان این سؤال را مطرح کرده­اند که روایت اسماعیل بن حسن متطبب، در موضوع درمان صادر شده است و عبارت «لا بأس» و یا «وإن مات» در کلام امام (علیه‌السلام) مربوط به جایی است که در درمان احتمال خطراتی وجود دارد. بنابراین اشکال این است که روایت ربطی به موضوع بحث ندارد؛ از این جهت که بحث در خصوص واکسن زدن افرادی است که سالم هستند تا مبتلا نشوند و یا دیگران را مبتلا نسازند؛ اما مورد روایت معالجه شخص مریض هست که احتمال خطر برایش داده می­شود؛ بنابراین ممکن است تصور شود استفاده از روایت در بحث پیشگیری قیاس است؛ و همانند این اشکال را در روایت یونس بن یعقوب مطرح کرده­اند، که فصد و رگ زدن در موضوع درمان مطرح شده است، نه پیشگیری. 🔹پاسخ روشن است که قیاسی که شما فرض کرده‌اید باطل و استدلال به آن نادرست است؛ ولی نباید از این نکته غفلت ورزید که ما از مجموع روایات و این روایت به‌خصوص، ضابطه و مناط قطعی، کشف می‌کنیم؛ زیرا روشن است که هدف از درمان، پیشگیری و حتی بهداشت، دست‌یابی به نتیجه، یعنی سلامتی انسان است. وقتی ملاک حصول سلامتی است، فرقی نمی­کند که درمان یا پیشگیری باشد. علاوه بر این، به این نکته نیز باید توجه داشت که ضابطه و ملاک، خواه در پیشگیری و خواه در درمان، به خصوص در بیماری‌های واگیردار، ظن نوعی است. بنابراین، اگر چه ظاهر روایت در درمان است، ولی با کشف ضابطه و ملاک فرقی میان درمان و پیشگیری وجود نخواهد داشت و کشف ضابطه و ملاک با صرف قیاس، تفاوت علمیِ روشنی دارد. این نکته را نیز جهت روشن شدن روایت عرض می­کنیم که تعبیر «لا بأس به» در کلام امام معصوم علیه السلام به معنای اباحه شرعی نیست، بلکه از قبیل جواز در مقام توهم حظر است؛ بدین معنا که راوی تصور می­کرد شاید چنین کاری ممنوع باشد و به همین دلیل، چنین سؤالی را مطرح کرده است و به همان حکمِ لزوم عقلی و عقلایی بر می­گردد. کلمه «وإن مات» هم ظهور در علم اجمالی به فوت دارد؛ یعنی اگر چه علم اجمالی به فوت در برخی موارد وجود دارد، ولی اقدام به چنین درمان‌هایی که برای تحقق سلامتی
هدایت شده از رسانه فقه پزشکی
صورت می­گیرد، مشروع است.   ✅درباره روایت دوم نیز همانند آنچه را که در روایت نخست ذکر کردیم، مطرح می­شود؛ بنابراین، هدف و غایت فصد و شُرب دواء و رگ زنی حصول سلامتی است و در این جهت، فرقی میان درمان و پیشگیری، آن هم در این گونه بیماری‌ها وجود ندارد. 🔻سؤال سوم در تمسک به آیه شریفه (ولا تلقوا ....)، سلّمنا که این آیه شامل ترک فعل هم بشود، اشکال اساسی آن است که مراد از هلاکت چیست؟ آیا عقاب اخروی هست یا ضرر دنیوی یا اعم و آیا هلاکت قطعی هست یا ظنی؟ 🔹پاسخ همان گونه که مفسران زیادی مانند مرحوم راوندي، صاحب «آلاء الرحمن»، مرحوم فیض در «الاصفی»، صاحب «اطیب البیان» و مفسران بسیاری گفته­اند، معنای آیه این است که خویش را در معرض هلاکت قرار ندهید و آنچه را که باعث هلاکت شما می‌شود ایجاد نکنید. بنابراین آیه اطلاق دارد و دلیلی به تقیید آن وجود ندارد. لذا، آیه شریفه هلاکت دنیوی را نیز دربرمی‌گیرد و چون موضوع حفظ جان از اهمیت ویژه­ای برخوردار است، شامل هلاکت قطعی، ظنی و حتی احتمالیِ قابل اعتناء نیز می­شود. در نتیجه، هر کجا که صدق کند فردی خود را در معرض هلاکت قرار داده، نهی آیه شریفه او را می‌گیرد. بنابراین اگر راه پیشگیری از یک بیماری، منحصر در یک طریق خاص باشد و افراد آن را انجام ندهند، آیه شریفه آن را در بر می‌گیرد و می­فرماید چرا خویش را در معرض هلاکت قرار داده‌اید . ✅به طور کلی، ما در موارد مختلف به تفصیل درباره دلالت این آیه بحث کرده‌ایم و به این نتیجه رسیده­ایم که آیه می‌فرماید: اگر انسان یک کاری کند خودش را در معرض هلاکت قرار بدهد، آن کار حرام است. مثلاً اگر انسان احتمال دهد یک ظرفی مسموم است، خوردن از آن ظرف، حرام خواهد بود. بنابراین کسی که بیمار است، برای او معالجه واجب و ترک معالجه هم حرام می‌باشد؛ یعنی اگر کسی بیمار شده و احتمال دهد که بیماری‌اش رشد پیدا می‌کند و منجر به از بین رفتنش یا یک ضرر فاحش بشود، خود این ترک معالجه حرام است؛ زیرا، خودش را در معرض خطر قرار می‌دهد. بنابراین آیه می‌فرماید: در معرض هلاکت قرار دادن حرام است، امروزه کسی که این واکسن را ترک می‌کند، خودش را در معرض هلاکت قرار می‌دهد و وقتی در معرض هلاکت قرار گرفت، مرتکب حرام شده است. 🔻سؤال چهارم برخی فضلا گفته­اند: این استدلال وقتی تمام است که درمان­های بدیل به صورت اطمینانی در درمان و کنترل کرونا بی‌اثر باشند، در حالی­که درمان طب سنتی سینوی در کلینیک­های دانشکده­های طب سنتی به خوبی پاسخ داده و عوارض واکسن را هم ندارند. این تحقیقات با روش علمی تدوین و قابل عرضه است؛ علاوه بر این­که واکسنی مثل فایزر با شواهد علمی کم‌اثر بودن آن ثابت شده است. اطلاعات علمی، کم‌اثر بودن و ضرر حداکثری آن توسط دکتر صالحی استاد تمام عفونی تدوین شده است؛ همچنین تولید واکسن از نظر علمی وقتی اطمینان بخش است که حداقل سه سال تجربه حیوانی و انسانی خود را طی بکند و چون این فرایند طی نشده، لذا مجوز همه واکسن‌ها بدون استثنا، مجوز اضطراری هستند؛ حال در دوران امر بین مجوز اضطراری واکسن و شیوه درمان طب سنتی اطمینان‌بخش، کدام تقدّم دارد؟ 🔹پاسخ در پاسخ به این سؤال، چند نکته باید دقت شود: نخست این که روشن است وجوب تعیینی در صورتی است که راه جلوگیری از بیماری کرونا منحصر در واکسن باشد. بر اساس نظر غالب متخصصان داخلی و خارجی استفاده از واکسن برای پیشگیری و جلوگیری از گسترش ویروس کرونا در جامعه است و تا زمانی که راه، منحصر در یک روش باشد، همان روش لازم الاجرا است و عقل نیز این مطلب را درک می­کند. دوم این که اگر متخصصان راه­های متعددی را کشف و ارائه دهند و به عنوان مثال اگر به صورت فراگیر امکان استفاده از داروهای طب سنتی برای جلوگیری از کرونا هم فراهم آید و مورد تأیید متخصصان قرار گیرد، در این صورت وجوب استفاده از هر یک از این­گونه داروها و واکسن­ها به صورت وجوب تخییری مطرح می­شود. سوم این که اگر چند راه و روش برای پیشگیری از کرونا مطرح شود و برخی احتمال خطر بیشتری داشته باشد، روشن است که از نظر فقهی، در صورت مردد بودن مکلف بین دو ضرر، باید اخف الضررین را انتخاب کرد. البته این که کدام راه ضرر کمتری دارد، با نظر متخصصان اثبات می­شود؛ چون امر واکسن و داروهای سنتی، از امور تخصّصی است. 🔻سوال پنجم  انطباق حدیث شریف کافی و آیه شریفه بر واکسن صحیح نیست؛ چون مورد درمانی حدیث، تجربه اطمینان‌آور بوده، لکن مجوزهای واکسن همگی اضطراری هستند و نه اطمینانی؛ این بحث نمونه بارزی است بر این که فقیه در صدور حکم و تمسک به ادله باید موضوع‌شناسی دقیقی داشته باشد و از کارشناسان مختلف و میان رشته‌ای با گرایش‌های مختلف دانشی و رویکردی استفاده کند. 🔹پاسخ نظر ما نیز همین است که در مسائل تخصصی و نوین پزشکی باید از کارشناسان و متخصصان مختلف استفاده کرد، تا بتوان نظر فقهی دقیقی ارائه کرد. بر این اساس، آنچه ما درباره
هدایت شده از رسانه فقه پزشکی
تزریق کرونا عرض کردیم، مبتنی بر صحبت، تحقیق و مراجعه به کارشناسان بوده است. این مسئله روشن است زمانی که فقیه در شناخت موضوع به اطمینان دست یافت، می­تواند بر اساس آن، حکم فقهی را مطابق ادله و موازین اجتهادی ارائه کند. علاوه بر این، به گفته متخصصان، برخی از واکسن­ها و فرایند و روش تهیه آنها سال­هاست که مورد استفاده قرار می­گیرد و اگر درباره برخی واکسن­های خارجی شبهه شود و احتمال دسیسه در آنها مطرح شود، چنین احتمالاتی درباره واکسن­های داخلی مطرح نیست، بنابراین اشکالات احتمالی درباره برخی واکسن­های خارجی درباره واکسن‌های داخلی منتفی است و تزریق واکسن توسط عموم مراجع عظام شاهد بر این مطلب است. ✅در پایان نکته­ای را عرض می­کنیم و از همه دوستان، طلاب و دانشوران می­خواهیم که به این مسئله دقت کنند: همه ما باید در تمام لحظات و مراحل زندگی، خدا را در نظر بگیریم. ما در مواردی که نظری می­دهیم، در چارچوب استنباط و لحاظ همه ادله و جوانب فقهی و استنباطی است؛ چرا که اجتهاد باید بر اساس واقعیت­های علمی روز و کارشناسی متخصصان صورت گیرد. به آقایان و فضلای محترم نیز توصیه می­کنیم بیشتر دقت فرمایند و از اتهام پراکنی و نسبتِ ناروایِ شیفتگی به طب روز و یا مسائلی از این دست، خودداری فرمایند. والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته 🆔@feqhpezeshkimedia