🔘منبرهای تفکر برانگیز؛ بازگشت به تبلیغ قرآنی
🗣گفتگو با حجت الاسلام پناهیان - بخش دوم
بهراحتی نمیتوانیم بگوییم هرکسی که از اجتهاد به معنای خاص کلمه در فقه احکام فردی برخوردار است، لزوماً قدرت تفکر و تحلیل خوبی هم دارد؛ چون تبحر در این مباحث رایج فقه، رفتن در یک راه طیشده است و دلیل نمیشود از قدرت تفکر و تحلیل عقلانی خوبی هم برخوردار باشد. بعضیها (فقط) در مجادله موفقاند. به عقیدۀ من، آنها باهوشاند، (ولی) قرآن بهدنبال تفکر و بصیرت است.
🟥خرید از سایت انتشارات حکمت و بیان
📝 فصلنامه حکمت و بیان
📗 @HEKMATVABAYAN_ir
🔻@Hawzah_Panahian
🚩تبلیغ دروازۀ عبور از وضع موجود به وضع مطلوب
▫️بازخوانی جایگاه تبلیغ در حوزه و حکومت دینی
📝سید رضا حسینی
💠مبلغ برای تحقق دین باید بداند که انسان سه بعد دارد: آگاهی، گرایش و رفتار. لذا یا باید آگاهیهایی در جامعه ایجاد کند که گرایشها را به دین سوق دهد، یا باید جامعه را به عملی وادارد تا از طریق آن، گرایشهای دینی را در آنها بیدار کند. این تأثیر میتواند به نحو ایجاد، تغییر، تقویت یا تضعیف باشد.پس شاهکلید عمل و باور در دست گرایشهاست.
◾️تبلیغ از آنچه هست تا آنچه باید
▫️تلقی متداول از تبلیغ یک تلقی حداقلی و در قالب یک روحانی است که بر منبر نشسته و به زبان قوم، سخن میگوید. این صحنه اگرچه مصداقی از تبلیغ است، اما «تبادر» چنین تصویری از کلمه تبلیغ، جفاست.
🔻از نتایج نگاه حداقلی به تبلیغ این است که نقش آن را در تحقق دین دست کم میگیریم و آن را کار کسانی میدانیم که از رسیدن به اجتهاد رایج بازمانده و ورشکسته شدهاند! و گمان میکنیم که تحقق دین درگرو «تولید علم دینی» و «تشکیل حکومت دینی» است. اما واقع آن است که علوم دینی تا زمانی که به سمت تغییر «گرایشها» سوق پیدا نکند، دین تحقق عینی نمیابد. حکومت نیز باید با سوقدادن آزادانه جامعه به رفتارهای صحیح، «گرایش» دینی جامعه را تقویت کند.
🟥خرید از سایت انتشارات حکمت و بیان
📝 فصلنامه حکمت و بیان
📗 @HEKMATVABAYAN_ir
🔻@Hawzah_Panahian
حجت الاسلام صلح میرزایی طی گفتگویی با مجله تخصصی حکمت و بیان مطرح کرد؛
🔺امپراطوری معاونت آموزش بر حوزه! / چرا تغییر سخت است و چگونه باید پیش برویم؟
▫️ اولین نکته فهمیدن اصل فرمایش رهبری دربارۀ تحول حوزه و اولویت و حیاتیبودن آن است؛ که عملاً در حوزههای علمیه دیده نمیشود. بهعنوان مثال تغییر نگرشها، بازیابی روشهای آموزشی، مسیر تحصیلی و راهنمایی استعدادها واقعاً درست انجام نمیشود. خیلی از طلاب نمیخواهند بهطور جدی مجتهد شوند؛ اما چون باید پس از گذراندن پایۀ دهم وارد تقسیمات دیگر شوند، ناچارند این درسها را بخوانند. بنابراین درد اصلی تحول فهمیده نشده است.
🔹امارۀ این فهمنشدن اینکه بعد از نزدیک دو سال از ایراد این بیانات، حتی بهصورت صوری و ظاهری، اقدامی مشاهده نشده است. اعم از همایش یا گزارش عملکرد به افکار عمومی طلاب. از مسئولان امر تبلیغ در سازمان تبلیغات، دفتر تبلیغات و حوزۀ علمیه پیگیری کردیم؛ گفتند قبول داریم که ضعف و اشکال وجود دارد و کار نشده است. یا گفتند ما این کارها را در تبلیغ کردیم و میکنیم ولی طلاب مثل قدیم عزم تبلیغ ندارند. از این گزارشها معلوم میشود که دغدغۀ رهبری فهمیده نشده است.
▫️در برنامههای حوزه، معاونت آموزش امپراطوری میکند، درحالیکه معاونت پژوهش چنگکی است که خودش را به این سیستم آموزشی چسبانده است؛ در حد جشنوارۀ علامه حلی و چند نمره و امتیاز در مرکز خدمات و غیره. معاونت تهذیب از آن هم پایینتر است. عملاً نه بازویی دارد، نه تشکیلات جدیای. اینها را سالهاست که میگویند ولی فایدهای نداشته است. بارها طرح و پیشنهاد داده شده ولی عملی نشده است.
🔹اینکه در چه قالبی و با چه روشی تبلیغ کنیم در فرایند آموزشی حوزه هیچ جایی ندارد. طلاب علاقهمند باید در مجموعههای خصوصی، آموزشهای مجازی یا مرکز آموزش کاربردی دفتر تبلیغات، روش تبلیغ یاد بگیرند.
▫️ما درصدد آسیبشناسی نظام آموزشی حوزه هستیم. افراد زیادی خودشان روش را یاد گرفتند. بهعنوان مثال روش آقای پناهیان، آقای رفیعی یا آقای عالی را مفید دیدند و الگوبرداری کردند. اما بهتر بود این یادگیری روش، بهجای آموزش فردی، در نظام آموزشی حوزه اتفاق میافتاد. در نتیجه طلبه طی ده سال آموزش، مهارتهایی ازجملۀ مهارت تبلیغ را فرا میگرفت. همچنین مهارت سواد رسانه، حتی عمامهبستن، ارتباط با نامحرم، روش تحلیل سیاسی، ضبط نفس و… میتواند مفید باشد. ما درحالحاضر یک سیستم آموزشی شبه دانشگاه داریم و میخواهیم فعالیتهای بصیرتی و تهذیبی را در قالب کارهای نهاد و تشکلهای دانشجویی پیش ببریم که این امکان ندارد.
🔹سامانههای آموزشی و مدیریت آموزشی ما چهکار میکند؟ پژوهشهایمان چهکار میکند؟ این سامانه جواب نمیدهد. طلبههایی که در میدان هستند، همه خودشان کار جهادی یاد گرفتهاند و تجربۀ کار فرهنگی و تبلیغی کسب کردهاند، حوزه نباید اینها را برای خودش فاکتور کند.
▫️ همین الآن در دل نظام مدیریتی ما، از خودِ آقای اعرافی گرفته تا پایین، آدمهای بسیار دلسوزی هستند. اساتید و مدیران خیلی خوبی داریم. من خبر دارم مدیر حوزۀ علمیهای از اذان صبح تا ده شب کار میکند. مسئول آموزشی زندگی خود را برای حوزه گذاشته و فانی در طلبهها شده است. اگر اینها در دل یک شبکۀ تشکیلاتی قویتر بود چه میشد؟ هرچند همین الآن هم خیلی کار کردهایم.
📝 فصلنامه حکمت و بیان
📗 @HEKMATVABAYAN_ir
🔻@Hawzah_Panahian