🔰تبلیغ رضاخانی
▫️روایتی از معنا و مفهوم رایج تبلیغ
📝حجت الاسلام دکتر علی میری
▫️نویسنده و پژوهشگر، مدیر مؤسسۀ «سخن سدید»
🔸حتماً شنیدهاید که رضاخان پهلوی، در زمان حکومت زورگویانه خود، یک نانوا را به خاطر گرانفروشی به تنور انداخت! و حتما شنیدهاید که مردم چقدر از این رفتار او تمجید میکنند و آن را به عنوان نماد قاطعیت و عدالت میشناسند!
🔹متاسفانه ذهنیتی که در آن، نباید جایگاهی برای اختیار مردم قائل بود، در میان اندیشمندان و روحانیون نیز نفوذ کرده است؛ زیرا در نگاه عموم طلاب، مبلغ موفق کسی است که چنان جذابیتی از خود نشان دهد تا مخاطب نتواند «متقاعد» نشود و کار درست را انجام ندهد.
🔳 این سبک از تبلیغ، دقیقاً همان روش رضاخان در حکمرانی است!
🔻اما مجموعۀ ادبیات دین، چیزی غیر از آنچه گفته شد را میطلبد. به جای سیطره، جذب و گرفتن، باید مخاطب را رها و آزاد کرد...
مجموعهای از بایدها و نبایدها در این زمینه، در یادداشت جذاب و خواندنی حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی میری، با عنوان «تبلیغ رضاخانی» در مجله حکمت و بیان منتشر شده است.
✅ مرکز تخصصی تبلیغ دارالحکمه
@hekmatvabayan_ir
@Hawzah_Panahian
🔹ضرورت تکامل در تبلیغ دین
حجت الاسلام و المسلمین احمد زیبایینژاد
🔻حوزه چه باید بکند؟حوزه باید هم برای تبلیغ، غذای علمی و پژوهشی تهیه کند، و هم با تبلیغ، همان علوم و معارف را در زندگی مردم محقق سازد.
🔶در بحث تبلیغ در حوزه دو رویکرد وجود دارد: رویکرد سنتی که دین را امری فردی میداند.
و رویکرد جدید و تکاملیافته که برعکس نگاه اول است. یک مبلغ باید پاسخ دهد که سیره انبیا در تبلیغ دین، کدامیک بوده تا مقصد و مقصود خود را گم نکند. چرا پیامبران، لحظهای آرام ننشستند ودائما با طواغیت مبارزه کردند؟! چرا وقت خود را صرفا برای تربیت انسانها قرار ندادند؟! مگر هدف ایشان چیزی غیر از تربیت تکتک افراد بود؟!
🔶مانند روز، روشن است که ایشان اهداف خود را بالاتر از آنچه ما تصور میکنیم میدانند. لذا حوزه باید در تعیین وظایف خود تجدید نظر کند و در عمل از نگاه سنتی دستشُسته و از رویکرد «عمل به دین» به بارگاه «اقامه دین» باریابد؛ یعنی در تمام امور اداره کشور، نظریهپردازی کند.
🔶در این میان نباید از وجود خطرات و آسیبها غفلت ورزید. ولازم است که مراحل انجام ماموریت به صورت ترتیبی وحسابشده و البته نوآورانه طی شود.
#حکمت_و_بیان
✅خرید از سایت انتشارات حکمت و بیان (ناشر آثار استاد علیرضا پناهیان)
✅ مرکز تخصصی تبلیغ دارالحکمه
@Hawzah_Panahian
📗 @HEKMATVABAYAN_ir
تحول تبلیغ؛ از گذشتهٔ نهضت، تا آیندهٔ نظام
بیایید به چرایی «تحول در تبلیغ» از زاویه جدیدی نگاه کنیم.
📝حجت الاسلام و المسلمین محمد صادق حیدری
عضو هیئت علمی حسینه اندیشه
📂 کاری از «مرکز تخصصی تبلیغ دارالحکمه»
🟥خرید از سایت انتشارات حکمت و بیان (ناشر آثار استاد علیرضا پناهیان)
#فصلنامه_حکمت_و_بیان
📮دارالحکمه، مرکز توسعه گفتمان تبلیغ
@Hawzah_Panahian
@hekmatvabayan_ir