🔰ناوهای امریکایی و طلسم مسجد مهمان کش
🔵 دکتر موسی نجفی :
✅در حکایات تاریخی قرن گذشته بیداری اسلامی برای نترسیدن از قدرت استعمار به یک حکایتی استناد می گردید که وصف حال امروز دنیای اسلام و بخصوص مسئله غزه است ۰
🔴استاد شهید مرتضی مطهری این حکایت را اینگونه نقل می کند :
مثلی است كه در مثنوی آورده، می گوید در یكی از شهرها مسجدی بود كه به «مسجد مهمان كُش» معروف شده بود. می دانید قدیمها مهمانخانه و مانند آن نبوده و اگر كسی وارد محلی می شد و دوست و آشنایی نمی داشت مسجد را مسكن می گزید. مسجدی بود كه معروف شده بود كه هر كس می آید اینجا شب می خوابد، صبح كه می روند، جنازه اش را بیرون می آورند و كسی هم نمی دانست علت قضیه چیست. یك آدم غریبی آمد، رفت در آن مسجد بخوابد، مردم گفتند آنجا نرو، این مسجد نمی دانیم چگونه است كه هر كس می آید شب در اینجا می خوابد صبح جنازه اش را بیرون می آورند، زنده نمی ماند. گفت: من دیگر از زندگی بیزارم و از مرگ هم نمی ترسم، من می روم. هر كار كردند گوش نكرد و رفت در آنجا خوابید.
ضمنا آدم شجاع و دلیری بود. آن نیمه های شب كه شد صداهای هولناكی از اطراف این مسجد بلند شد: آی تو كی هستی كه آمده ای اینجا؟ الان خفه ات می كنیم، الان ریز ریزت می كنیم؛ یك صداهای مهیبی در آن تاریكی كه زهره شیر می تركید. تا این صداها را شنید، این هم از جا بلند شد و گفت: تو كی هستی؟ صدایش را بلندتر كرد: هر كه هستی بیا جلو، من از مرگ نمی ترسم، من دیگر از این زندگی بیزارم، بیا هر كاری می خواهی بكنی بكن. شروع كرد فریادِ بلندتر كشیدن. یك مقدار كه جلو رفت و فریاد كشید صدای مهیبی از داخل مسجد بلند شد، ناگهان دیوارها فرو ریخت و طلسمهایی كه در آنجا بود شكست و گنجهایی كه در آنجا مدفون بود پیش پای آن آدم فرو ریخت. فردا صبح از آنجا با یك سلسله گنجها بیرون آمد.
مجموعه آثار شهید مطهری . ج24، ص: 153
🔵حکایت مسجد مهمان کش حکایت امروز جادوی ناوهای امریکایی است که مدام از آمدن و کشتن سخن می گویند و منتظرند همه قالب تهی کرده میدان را خالی نمایند؛ واکنش سخنرانی سید حسن نصرالله در نترسیدن از ناوها و بالاتر از آن تدبیر به موقع برای نابودی آنها و همچنین تهدید موشکی یمنی ها علیه ناوگان امریکا در خلیج فارس و دریای مدیترانه همان ابطال السحر حکایت مسجد مهمان کش است که در روزگار و زمانه ما اتفاق افتاده است ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
💢 مراحل سکولاریسم و معانی آن از منظر چارلز تیلور
۱. تهیشدگی فضاهای عمومی از دین و مفهوم خداوند؛ یعنی در عرصههای سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی هیچ ارجاعی به باور مذهبی و خداوند صورت نمیگیرد. مبنای عمل در هر عرصه، عقلانیتِ موجود در همان عرصه است. در این مرحله، سکولاریسم لزوما منجر به حذف دین نمیشود.
۲. کاهش هر نوعی از سلوک مذهبی و باور مذهبی؛ در این معنا مردم با دین و سلوک مذهبی قهر میکنند و شاهد سکولاریسمی از نوع الحاد هستیم.
۳. تبدیل شدن باور به خداوند به گزینهای در میان هزاران گزینه دیگر؛ گاهی در شرایطی، گزینههای در دسترس برای دین داری یا بیدینی محدود است و رقبای زیادی وجود ندارد اما طبق این معنا شاهد شرایطی هستیم که رقبای بسیار زیادی برای دین پدید آمدهاند. نفسِ شلوغی و ازدحام برآمده از تکثرِ گزینهها، شما را به لحاظ روانی در وضعیت عدم استقرار قرار میدهد. یعنی شما به لحاظ ایمانی نمیتوانید استقرار پیدا کنید زیرا پیرامون شما شلوغ شده است و دائما استدلال هایی لَه و علیهِ باورهای دینی مطرح میشود که شما اولا فرصت و توان پردازش تمام آنها را ندارید و ثانیا به لحاظ روانی هر گزینه جدیدی برای شما، مقداری در ایمانتان سوال ایجاد میکند، آشکار باشد یا ذهنی. حال هرچه این گزینهها متنوع شود، به حاشیه رانده شدن دین بیشتر میشود.
▫️تیلور معنای سوم از سکولاریسم را درباره جامعۀ امریکا تحقق یافته میداند اما درباره جوامع اسلامی عقیده دارد که چنین وضعیتی وجود ندارد یا هنوز به وجود نیامده است. یعنی در جوامع اسلامی هنوز رقبای معنوی و فکری و فلسفیای به وجود نیامده است که بتوانند شرایطی متنوع و متکثر ایجاد کنند تا سبب تاخت و تاز علیه دین شده و آنرا به حاشیه برانند.
🔻برشی از جلسه دوم درسگفتار
#علیه_وضع_سکولار
#عصر_سکولار
#استاد_بابایی
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
💢 پیچیدگی ایمانی در ایران فرهنگی، سپری تاریخی در برابر سکولاریسم
▫️انباشت تاریخی سکولاریسم در غرب:
جامعهٔ مدرنی مثل اروپا و امریکا به لحاظ تاریخی و نظری، در فضای انباشته شدهای از سکولاریسم قرار دارند. یعنی نوعی از تراکم فرهنگ سکولار آنجا دیده میشود که حالا حالاها امکان بازگشت دین به زندگی برایشان فراهم نمیشود. وضعیت سکولار در غرب از دوران یونان باستان آغاز شد، در آتنِ عصر پریکلس خودش را بیشتر آشکار ساخت، در دوره امپراتوری روم باستان ادامه یافت و حتی در قرون وسطی، فضای فرهنگیِ سکولارِ امپراتوری روم بر اروپا حاکم بود و در دوران مدرن و اصلاحات دینی و انقلابهای بعدی همچنان امر سکولار غلبه داشت. به همین جهت است که برخی سکولارشدگی را ذاتیِ غرب می.دانند چراکه آنرا در تاریخ بلندمدتی از مغرب زمین مشاهده میکنند.
▫️انباشت تاریخی دین و باور مذهبی در ایران و جوامع مسلمان:
در مقابل اما اگر جوامع اسلامی و حتی جوامع دیگر را کم و بیش بررسی کنید و به پسِ تاریخِ آنها بروید، خواهید دید که نوعی از انباشت دینداری و باورهای مذهبی وجود دارد که امکان سکولارشدگی را دست کم به معنای سومش برای ما ایرانیان و مسلمانان ناممکن میسازد. بنابراین ما در سرزمین، تاریخ و موقعیتی قرار داریم که به لحاظ فرهنگی، نظری و تاریخی، در یک پیچیدگی ایمانی قرار گرفته ایم. این پیچیدگی ایمانی، مسیر سکولارشدگی را برای ما دشوار می سازد و به آسانی نمی.توانیم به سمت سکولارشدگی سر بخوریم.
به همین جهت است که نباید مراتب ایمانیای که علامه طباطبایی در المیزان یا خواجه نصیر در اوصاف الاشراف مطرح میکنند را مراتبی صرفا آموزهای دانست و دقت در آن است که علاوه بر آن، مراتب مذکور را مرتبههای فرهنگیِ ایمان نیز بدانیم؛ یعنی اگر بخواهید جامعه شناسی ایمان را در گذشته تاریخی ایران بررسی کنید، به گونههایی از ایمان و با درهم تنیدگیهای ایمانیای مواجه میشوید که خواهید دید این شبکهٔ ایمانیِ شکل گرفته در گذشتۀ ما، امکان به محاق و حاشیه رفتن دین را سخت کرده و در حال مقاومت در برابر سکولاریزاسیون است.
🔻برشی از جلسه دوم درسگفتار
#علیه_وضع_سکولار
#عصر_سکولار
#استاد_بابایی
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
بازگشت غرب از استعمار نو و فرانو به استعمار کهنه
https://virasty.com/Habibollah_Babai/1699422294468295630
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
تمدن غرب «اعتبارِ» خود را بر رژیم صهیونیستی قمار کرده است
(پرسش - پاسخ)
سوال: شما به عنوان پژوهشگر در مطالعات تمدنی، وضعیت کنونی تمدن غرب را در خصوص بحرن غزه و بمباران ها و کشتارهای اخیر فلسطینیان توسط رژیم صهیونیستی اسرائیل چگونه تحلیل می کنید؟
دکتر بابایی:
در مطالعات تمدنی اصطلاحی با عنوان «قلمرو پرستیژ تمدنی» یا «حوزه اعتبار تمدنی» وجود دارد که در مورد قلمرو و عرصههای اعتبار و یا مرجعیت آن تمدن در دوره های زمانی و یا در قلمرو مکانی سخن می گوید. مثلا اینکه آیا اعتبار تمدنی ایالات متحده فقط محدود به کشور آمریکا است یا این اعتبار و حیثیت در خارج از آمریکا مثلاً در ژاپن یا مثلا اسرائیل نیز توسعه یافته است؟ آیا تمدن ایرانی یا تمدن اسلامی فقط در قلمرو جغرافیایی ایران یا کشورهای اسلامی محدود است یا ممکن است این اعتبار و پرستیژ فراتر از جهان اسلام و بلکه در سطح جهانی هم گسترش یافته باشد؟ اعتبار تمدنی هر تمدن، در حقیقت حوزۀ نفوذ و پذیرش آن تمدن از ناحیه سایر جوامع و تمدن هاست.
به رغم فعالیت های استعماری فراوان غرب در دورههای قدیم و جدید غرب، غرب برخوردار از رویه های علمی و دانشی بوده است و همان نیز در سرتاسر دنیای در عرصه های مختلف زندگی اثرگذار بوده و مایۀ اعتبار و ارزش برای غرب در میان دنیای غیرغرب بوده است. اعتبار جهان غرب برای دنیای غیرغرب نه به جهت فعالیت های استعماری غرب، بلکه به جهت اعتبار علمی و تخصصی غرب بوده است که توانسته برای خود شهرت و آبرویی جهانی کسب آورد. علاوه بر سهم علمی غرب در بسط و گسترش «اعتبار تمدنی غرب» باید به سهم اخلاقی و انسانی (واقعی یا غیر واقعی) غرب مدرن در بسط ارزشهای جهان مدرن مثل صلح، اخلاق، نظم، انسان و انسانیت نیز اشاره کرد و این عناصر مدرن را در توسعه پرستیژ مدرنیتۀ اروپایی و آمریکایی در کشورهای غیرغربی موثر و بسیار ریشه دار تلقی کرد. با تکیه بر همین عناصر اخلاقی و انسانی بوده است که تا کنون بسیاری از غربگرایان در دنیای اسلام کوشیده اند نوعی از غربیسازی را توجیه کنند و گفتمان های رقیب اسلامی و شرقی را به اتهام خشونت، ترور، و جزم اندیشی به حاشیه ببرند.
حال دو پرسش در مورد غرب و نسبتش با مسئله غزه در فلسطین وجود دارد: پرسش اول این است که آیا دنیای غرب مجددا پروژههای استعماری قدیم را با حضور مستقیم در جای کوچکی مثل غزه فعال نموده است و آیا آمریکا با تلاش برای کشت و کشتار و سپس تصرف در آن، از استعمار نو و فرانو دوباره به استعمار خشنِ قدیم بازگشته است؟ چرا غرب به رغم همه ابزار رسانهای خود و به رغم همه امکانات علمیاش نتوانست دنیا را و نیز فلسطینیها را اقناع کرده و مشروعیت اسرائیل را در اذهان جوامع اسلامی و بلکه در ذهنیت جهانیان توجیه کند؟ و چرا مدنیت غربی دوباره به بربریت قدیم اسپارتی و رومی بازگشته و مجبور شده است که دوباره استعمار را از نو آغاز کند؟ پاسخ هر چه باشد، هنوز غرب احتمالا میتواند با تکیه بر رویۀ دیگر خود و علم هژمونی که دارد، همچنان بر اعتبار و پرستیژ خود تکیه کرده و بر آن اصرار بورزد.
لیکن شکاف از جای دیگری آغاز شده است و با آن تَرَکها و تردیدها شاید دیگر غرب نتواند اعتبار تمدنیاش را در دنیای غیرغرب و بلکه در خود غرب حفظ نماید. تردید اصلی در پرسش دوم است که با توجیهات نخبگانیِ غرب در استدلال بر ضرورت نسل کشی در فلسطین رخ نموده است. پرسش این است که آیا با گونه مواجههای که غرب با مسئله غزه داشته است، آیا همچنان میتوانند در باره رویۀ دوم خود (رویۀ علمی) و نیز رویههای اخلاقی (پرستیژ انسانی دنیای مدرن) همچنان اصرار بورزند و بر آن محاجه کنند. در این باره اشکال نه فقط برای اندیشورزان مدرن، بلکه برای جماعتی در جهان اسلام و در جوامع اسلامی است که تئوریهای و نظریات نظم و اخلاق را بیش از خود دنیای غرب باور کرده بودند و اکنون دچار بحران عجیب و پارادوکسهای هویتی شده اند و فعلا در وضعیت شوک و سکوت هستند. دنیای غرب که مدت های مدیدی برای این جماعت، مرجعیت هویتی داشته، اکنون این مرجعیت را هم از دست داده است و در آینده ای نه چندان دور نه فقط منافع اقتصادی بلکه مهمتر منافع فرهنگی خود را هم از دست خواهد داد.
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ببینید پیروز میدان غزه کیست؟
پاسخ را در کلمات این نوجوان فلسطینی بجویید:
🔷️ رابطه ما را با عالم قطع كردهاند اما نمىتوانند رابطه ما را با ربالعالمين قطع كنند.
گرچه خسته و در تنگنا هستیم اما امیدمان به خداست!
خدایا زمین را زیر پاهای یهود بلرزان و
ما را بر یهود پیروز کن!
#جبهه_واحد
✅ #اخبار_جبهه_مقاومت
👇👇
🆔️ @akhbarmoghavamat
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
«مرگ سرشار» شاخصی متفاوت در ارزیابی تمدنها
چارلز تیلور در مقدمه کتاب «عصر سکولار» به مفهوم «سیری و سرشاری» (fullness) اشاره میکند و آن را در صورتبندی عصر سکولار در غرب عاملی هدایتگر و بلکه مهمترین غایت تلقی میکند. انسان جدید با عبور از دین در تاریخ غرب، در پی رسیدن به آنات سرشاری و سیری از زندگی دنیویِ اینجایی و اکنونی است و اساسا فلسفۀ زندگی نیز در این جهان چیزی جز سرشارشدگی از لذتهای مادّیِ در اوج نیست (فرهنگ enjoy it). امتلاء و سرخوشیهای ازحدّ گذشتۀ انسان مدرن گاه در حس سرخوشیِ خودخداپنداری، گاه با زیادهرویهای بیحدّ جنسی، و گاهی در خودفراموشیها (forgetfulness) و حس بیمعنایی، و گاهی هم با نوعی از خشونتهای شورانگیز یا بیرحمیهای بیحساب رخ مینماید. این گونه از سرشاریهای اینجایی و اکنونی برآمده از پوچی و نبود معناست همانطور که خودهمین سیریها و سرشاریها هم منتهی به سطحی عمیق از بیمعنایی و حس تهیبودگی میشود.
تیلور به گونهای دیگر از سرشاری (سرشاری متافیزیکی) هم در ادبیات و فرهنگ دینی اشاره میکند. جنس سرشاری در ادبیات دینی (و مسیحی در تعبیر ایشان) در کامجوییهای سرشار از دنیا نیست، بلکه در سرشارشدگیِ حاصل از خودگذشتگی و فداکاری، و نیز سرشاری حاصل از سرسپردگی به خدا است. در این منظر، نسبتی هست بین خود و خدا، و رابطه ای هست بین فیض الهی و جوشش انسانی.
حال، اینکه تیلور این بحث را به کجا میبرد بماند، لیکن از منظر فلسفی ـ الهیاتی و همین طور از نگاه تاریخی و تمدنی و در تضاد بین اسلام و غرب، با دو نوع تمدن و با دو فلسفه زندگی و اکنون در دو نقطه جوشِ تاریخی قرار داریم: تمدنی سکولار که سرشاریهای سیریناپذیرش را در اوج دنیاگرایی و خشم و نفرت حاصل از آن پی میگیرد، و تمدنی اسلامی که در اوج مقاومت و صبوری، سرشاریهای حاصل از سرسپردگی به خدا را پیش میبرد. در تمدن سکولار، مرگ، پایانی هولناک برای سرشاریهای مادی و دنیوی است (در این نگاه مقولۀ «مرگ» نمیتواند اخلاقی باشد) و در تمدن اسلامی مرگ و شهادت (به مثابه احدی الحسنیین) تصمیمی است اخلاقی برای سرشاریهای مستانه و ابدی از یک سو، و برای بقای ارزشهای انسانی در همین دنیا از سوی دیگر. البته برندۀ معرکه هم کسی خواهد بود که از چنین مرگی نمیهراسد و زندگی واقعی را در عنصر «عزت» (و نه صرفا کرامت) و نه «لذت» پی میگیرد: «الموت فی حیاتکم مقهورین و الحیاه فی موتکم قاهرین» (مرگ در زندگی ذلتبار، و زندگی در مرگ عزتمندانه).
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
جنبش عدم تعهد سایبری فرصتی برای توسعه سکوهای بین المللی
عزیز نجف پور آقابیگلو
حاکمیت سایبری جمهوری اسلامی برای جلوگیری از دخالت بیگانگان در امور داخلی و حفظ استقلال کشور تابحال دو سیاست اصلی در پیش گرفته است: اول: توسعه سکوهای داخلی با کیفیت مناسب و هزینه خدمات پایین تر دوم- قانونمند کردن حضور سکوهای خارجی در کشور و اجازه فعالیت آنها در صورت تامین الزامات مقرراتی کشور
در سیاست اول اقدامات خوبی توسط دولت و بخش خصوصی انجام پذیرفته و امروز شاهد توسعه سکوهای داخلی با کیفیت مناسب هستیم که فارغ از فضاسازی های رسانه ای، مورد اقبال توده مردم قرار گرفته و روند کاربری آنها مدام در حال توسعه است و این روند را آمارها تایید میکنند و البته چالشهای متعددی هم دارند که به مرور برطرف خواهند کرد. جریان #استعمار_مجازی در برابر این سیاست چند اقدام مقابله ای انجام داده است: تشکیک در محرمانه¬گی اطلاعات در سکوهای داخلی و عدم رعایت حریم خصوصی موسوم به #تیک_سوم و تبلیغ در باب پایین بودن کیفیت این سکوها در ارائه خدمات به مردم و ...
در سیاست دوم سکوهای پرچالش خارجی ای چون اینستاگرام و تلگرام و واتس آپ و فیس بوک و ... ، هنوز حاضر به پذیرش و اعمال مقررات کشور نشده اند و جمهوری اسلامی هم منطقا حضور ایشان را فضای مجازی کشور مسدود کرده است. در مقابله با این سیاست چند اقدام صورت گرفته است: متعارض نشان دادن منافع کسب و کارهای مجازی با فیلترینگ این سکوها، هشدار بابت نقش جریان آزاد اطلاعات، توسعه ناخواسته فیلترشکن ها به عنوان نتیجه طبعی این سیاست، قطع ارتباط با دنیا و ...
غالب تشکیکات جریان استعمار مجازی در مقابل این دو سیاست بلاوجه است و عمدتا هم پاسخ داده شده و البته بگذریم از اینکه نفوذ تبلیغاتی جریان مذکور خصوصا در لایه مسوولان کشور قوی تر بوده و زمان خواهد برد تا تبیین های فوق در ذهن مسوولان و سیاسیون و ... بنشیند و چندین بار هم تاکید کرده ام که جای برنامه آموزشی ارتقای #سواد_حکمرانی_فضای_مجازی شدیدا خالی است. ولی مهمترین چالشی که مطرح شده مربوط به تحدید بستر ارتباطی بین الملی است که از طریق سکوهای خارجی تامین میشود و غفلت از سیاست سوم که در ادامه توضیح خواهم داد بستر تقویت و توجه به این اشکال را فراهم کرده است.
البته توجه هم داشته باشیم که غالب ارتباطات و تبادل اطلاعات مردم در درون خودشان است و بخش بسیار کمی از این ارتباطات به حوزه خارج کشور مربوط میشود از سوی دیگر سانسور محتواهای هویتی جامعه ایرانی در سکوهای خارجی، کلا ادعای ارتباط آزاد با مردم دنیا و حضور در عرصه های بین المللی از طریق سکوهای مذکور را با چالش میکشد. مصاف اینکه تمام مردم دنیا در سکوهای مذکور مجتمع نشده اند و مثلا حداکثر2میلیارد نفر از حدود5میلیارد کاربر اینترنت دنیا (از کل هشت و اندی میلیارد جمعیت دنیا ) در این سکوها حضور دارندو این به معنای عدم حضور در سایر سکوهای ملی و منطقه ای (مثل kakao در کره جنوبی و bbm در اندونزی)نیست.
و اما سیاست سوم چیست:
این سیاست به دنبال توسعه سکوهای بین المللی با مشارکت تمامی کشورهایی است که نمیخواهند تن به حاکمیت آمریکا بدهند. تجربه جنبش #عدم_تعهد که به نوعی سعی کرد در بین دوقطبی بلوک شرق و بلوک غرب، بلوک سومی ایجاد نماید و فارغ از اشکالاتی که بر سیاستهای انفعالی آن وارد است، ولی این تجربه می-تواند امروز با اصلاحاتی در ابعاد سیاستی آن و تقویت سیاستهای اثباتی، در #حکمرانی_فضای_مجازی هم مورد توجه کشورها قرار گیرد. با این توجه که بلوک آمریکای سایبری به مراتب قوی تر از رقبای مقابل (عمدتا چین و در مراتبی بسی پایین تر، روسیه) است.
امروز جمهوری اسلامی در چند لایه می¬تواند با مشارکت کشورها اقدام به توسعه سکوهای بین المللی نماید. لایه اول:کشورهای عضو محور مقاومت(200میلیون نفر شیعه و حدود 100میلیون نفر سنی)، لایه دوم: کشورهای جهان اسلام (حدود 2میلیارد نفر) لایه سوم: سایر کشورهای دنیا که به دنبال استقلال سایبری هستند(مثلا کشورهای عضو جنبش عدم تعهد با حدود 4.5میلیارد نفر جمعیت).
به نظر می رسد در صورت توسعه سکوهای بین المللی در این لایه ها، امکان ارتباطات روشمند و مستقل و امن مردم با سایر مردم دنیا تسهیل خواهد گردید و طبعا در این فضای مشترک، امکان مقررات گذاری بین المللی و ملی فراهم خواهد شد و دیگر سکویی بدین اقتدار نخواهد رسید که قوانین ملی یک کشور را به چالش بکشد.
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
@a_najafpour
https://eitaa.com/a_najafpour
📣 کانون غربشناسی و اندیشۀ اسلامی دانشگاه رضوی برگزار میکند:
💠 تمدن اسلامی و جهان مدرن 💠
🔸با حضور حجتالاسلام والمسلمین دکتر #حبیبالله_بابایی ؛
مدیر گروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🗓 زمان: یکشنبه ۲۱ آبانماه؛ ساعت ۱۲:۰۰
🕌 مکان: حرم مطهر امام رضا (ع)، صحن امام حسن مجتبی، ساختمان شمارۀ ۱ دانشگاه علوم اسلامی رضوی، سالن شهید سلیمانی
🌐 کانون غربشناسی و اندیشه اسلامی
@gharbshenasi_razavi
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
💠 غرب و غزه
استاد بزرگواری فرمودهاند غرب میراث تمدنی خویش را به پای اسرائیل ذبح کرد. در این تحلیل، مواجهه این روزهای غرب با نسل کشی صهیونیستی خطای نابخشودنی غرب است در حالی که این نه خطای او که خود غرب است. غربِ اندیشه با غربِ سیاست پیوندهای عمیقی دارد. وقتی انسان در اندیشه غربی سوژهی بدون قید نیست و همواره انسان رنگینپوست، انسان مسلمان یا انسان خاورمیانه خارج از این سوژه بوده است، طبیعی است که استانداردهای دوگانه شکل بگیرد؛ شاخصهای نوشتهای برای اولی و نانوشتههایی برای دیگری. ازین روست که حقوق بشر، حقوق بشر دوستانه و سایر قوانین بینالمللی برای انسان غربی حمایت کننده و برای انسان خارج از این تعریف حکم چماق را دارد. این راز گرچه سالیانی است عیان شده، ولی مصائب غزه و نفوس پاک آن حجت را برای همه حتی خوشبینان و سادهاندیشان تمام کرد.
@majiddehghan
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
«دولت تمدنی» در همایش «دولتسازی در آسیا» (استانبول)
همایش «تجربه دولتسازی در آسیا» به بهانه یکصدمین سال تأسیس دولت ترکیه به همت حزب وطن این کشور و با حضور اساتید دانشگاههای ده کشور ترکیه، ایران، روسیه، چین، ژاپن، آذربایجان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان در روزهای ۱۷تا ۱۹ نوامبر در شهر استانبول برگزار شد. سطح تحلیل عمده مقالات همایش، سطح تحلیل تمدنی و متمرکز بر ایده «نفی رویکردهای امپریالیستی در ایجاد دولت آسیایی» بود.
در این همایش، آقایان احمد رهدار، حبیباله بابایی و رسول نوروزی با سخنرانی در باره «معنا و ابعاد تمدن سیاسی و دولت تمدنی» به فرایند صورتبندی دولت تمدنی پرداخته و در این بین به رسالت دولت تمدنی در مواجهه با مصائب امت اسلام همچون تراژدی غزه اشاره کردند.
به همت و پیشنهاد تیم ایرانی شرکتکننده در این همایش، در بیانیه پایانی، ضمن حمایت از فلسطین، تجربه دولت اسرائیل به دلیل فقدان ریشه در تاریخ آسیا و داشتن رفتارهای سیاسی غیرانسانی و متضاد با فرهنگ آسیایی مورد انتقاد قرار گرفت.
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
💢 راه حل تیلور برای بحران «اضطرابِ وجودیِ انسان پست مدرن» چیست؟
🔻بخش اول
▫️چارلز تیلور برای اینکه انسان معاصرِ غربی را از بیپناهی، تنشِ وجودی و درماندگیِ هستی شناختیاش خارج سازد به سراغ مقوله نظم اخلاقی در مقابل نظم مسیحی و نظم مادی_ماتریالیستی رفته است.
▫️او باور دارد نظم مسیحی در دوران مدرن به دو دلیل، آن نظمی نخواهد بود که امکان فراگیری داشته باشد:
۱. ساحت هایی که مسیحیت به آنها ورود کرده برای بسیاری مورد قبول نیست.
۲. اساسا در جهان امروز مسیحیت به یک گزینه میان سایر گزینهها تبدیل شده و امکان فراگیری ندارد.
▫️تیلور اما نظم مادی و ماتریالیستی را هم ناتوان از ایجاد نظمی فراگیر معرفی کرده چراکه باور دارد اوج لذت و اوج لیبرالیسم ما را به نوعی از ماتریالیسم و اختلاف میکشاند و چنانچه شما لذت گراییِ مادی و ماتریالیستی را آزاد بگذارید، اقتصاد در خشونت زایی اش به اوج میرسد و روابط انسانی به خشونت میگراید.
بنابراین تیلور راه نجات را در نظم سومی به نامِ نظم اخلاقی (عرفی، این جهانی و سکولار) جستجو میکند.
🔻برشی از جلسه چهارم درسگفتار
#علیه_وضع_سکولار
#عصر_سکولار
#استاد_بابایی
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
💢 راه حل تیلور برای بحران «اضطرابِ وجودیِ انسان پست مدرن» چیست؟
🔻بخش دوم
✍️ گذشت که تیلور نظم اخلاقی (عرفی، این جهانی و سکولار) را جایگزین نظم مسیحی و نظم مادی_ماتریالیستی دانسته است و همان را راه حل بحرانِ «اضطرابِ وجودیِ انسان پست مدرن» معرفی میکند.
▫️اما نظم اخلاقی چیست؟ نظمی است که مبتنی بر احترام متقابل به یکدیگر در زندگی دنیوی و در نظام مناسبات اقتصادی در جامعه شکل میگیرد. چارلز تیلور محصولِ این نظم را تمدن مؤدبی میداند که ادبِ آن در اقتصاد جلوه میکند.
▫️اساسا همانطور که در کار تیلور نیز مشخص است، در نظم اخلاقیِ مدرن سعی بر آن است تا جایگزین جنگ را تجارت قرار دهند و امنیت به منظور تأمین شرایط مورد نیاز بازار فراهم شود. بنابراین امنیتِ یک جامعه به سود متقابلی بستگی دارد که من و شما از بازار میبریم و بازار خود میتواند یک صلح اخلاقی ایجاد کند اما نه اخلاقی که فضیلت است بلکه این بار اخلاقی که یک معامله خواهد بود.
▫️در نتیجه اخلاق در غرب به «قانون» تبدیل شده است زیرا امنیتِ جامعه به این اخلاقِ قانونی وابستگی پیدا کرده است. به همین جهت تحسینهایی که ما شرقیها و ایرانیان از رفتارهای اخلاقی در غرب داریم غافل از این پشتوانهها بوده و با ذهنیتهای شرقی و اسلامی خودمان است که چنین برداشتهایی میکنیم.
🔻برشی از جلسه چهارم درسگفتار
#علیه_وضع_سکولار
#عصر_سکولار
#استاد_بابایی
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
این شیوه از فیلترینگ جبهه دشمن را قویتر و جبهه انقلابی را ضعیفتر کرده
یادداشتی از حجه الاسلام و المسلمین احمد فربهی
1) پیامهای انحرافی بهحکم عقل باید از دسترس مردم عادی خارج شود تا موجب انحراف آنها نشود اما باید در اختیار نخبگان قرار گیرد تا از آنپیامها بهره برده و پاسخی مناسب برای آگاهیبخشی جامعه فراهم آورند، شاید گزینه فیلترینگ به همین غرض انتخاب شده است.
2) اما وضعیت فیلترینگ در حال حاضر بهگونهای شده که بهموجب آن، شبهات از دسترس کسانی که توان پاسخگویی دارند خارج شده و انسانهای عادی؛ بهجهت فیلترشکنهایی که بهراحتی در دسترس مردماند، به آنها مبتلا و هر روز ذهن و قلب آنها به شبهات بیشتری گرفتار میشود.
3) جالبتر اینکه این امر مردم عادی را در شبههافکنی قویتر، و نخبگان را ضعیفتر کرده! چون مردم عادی؛ بهجهت اطلاع از آنها، با پشتوانهای قوی شبههافکنی میکنند و نخبگان با شبهاتی که دربارهی آنها فکر نکردهاند مواجهه میشود!.
4) لذا این شیوه از فیلترینگ چه بهخاطر راحتترین گزینهبودن، و چه صرفا بر اساس فشار جریان مذهبیِ جامعه انتخاب شدهباشد، جبهه دشمن را هر روز قویتر و گستردهتر، و جبههی نظام را ضعیفتر میکند و این، خدمت به نظام اسلامی نیست.
5) مسؤولان امر باید دست از اهمالکاری برداشته و تدبیری بیاندیشند تا نقض غرض نشود،
اینکه سایتهای شبههافکن را فیلتر کنند و نخبگان با این ذهنیت که؛ «نقض قوانین کشور خلاف شرع است» از محتوای آنها بیاطلاع باشند اما فیلترشکنها بهراحتی در دسترس مردم عادی بوده و آنها گرفتار محتوای انحرافی شوند، خیانتی بزرگ علیه نظام اسلامی است.
https://eitaa.com/farbehi
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#برایدیدن
🔻مِیل یا استدلال
تمایلات چگونه بنیادهای نظری را معماری میکنند؟
#علیه_وضع_سکولار
#استاد_بابایی
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
🆔 @sch_negah
🔻#سلسله_نشست_های_باز_خوانی_انتقادی_ایده_های دانشگاه اسلامی، علوم انسانی اسلامی، وحدت حوزه و دانشگاه
🔹هفته دوم: پنجشنبه ۱۶ آذر، ساعت ۸ الی ۱۲
🔹مکان: دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران (قم،کنارگذر خداکرم،خ. خداکرم بیستم)
🔻برنامه نشست:
🔸سخنرانی با موضوع: بیگانگی و گسست نهاد علم از مسأله یابی و مسأله سازی
🔸سخنرانان:
📚حجتالاسلام و المسلمین دکتر حبیب الله بابایی
📚دکتر مسعود معینی پور
🔸هم اندیشی علمی با موضوع: مناسبات نهاد علم و نهاد اجرا (دانشگاه و نظام حکمرانی
🔸اساتید:
📚حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی لطیفی
📚دکتر حمید زارع
📚دکتر محمدحسین ظریفیان
📚دکتر میثم مهدیار
▪️لینک شرکت مجازی در دوره:
https://www.aparat.com/Eshragh_Tv/live
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
♦️ هشتمین پیشنشست همایش «الهیات خدمت» با موضوع: 👈 «تجارب بالینی تحقیقاتی سلامت معنوی در دانشگاه علوم پزشکی یزد»
◀️ ارائهکنندگان:
- دکتر محمدحسن لطفی
ریاست مرکز تحقیقات سلامت معنوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی (ره) یزد؛
- خانم دکتر معصومه دشتآبادی
مدیرمسئول امور پژوهشی مرکز تحقیقاتت سلامت معنوی دانشگاه علوم پزشکی یزد
◀️ دبیر نشست:
دکتر سیدروحالله موسویزاده
☑️ روز: چهارشنبه
🗓 تاریخ: 15 آذر 1402
🕧 ساعت: 8 تا 10 صبح
🌐 لینک حضور در جلسه:
dte.bz/ethicsconf
@hsca_ethics
سلسله نشستهای علمی
ذیل همایش بینالمللى اندیشه سیاسی - تمدنى آیت الله شیخ عیسی قاسم
نشست سوم:
▪️برادری تمدنی در اندیشه آیت الله شیخ عیسی قاسم
خوانش کتاب الأخوة الایمانیة فی الکتاب والسنة
🎙حجت الاسلام والمسلمین دکتر حبیب الله بابایی
رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
▪️روش شناسی تفسیری آیت الله شیخ عیسی قاسم
خوانش کتاب المنهج التفسیری
🎙حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدصادق یوسفی مقدم
رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآنی
📆 پنجشنبه ۱۴۰۲/۹/١٦، ساعت ١٢:٣٠ الی ۱۵:٣٠
🏢 قم، خیابان جمهوری، خیابان قیام، کوچه ٨، پلاک ١٠، موسسه نسیم اعلام الهدی، طبقه ۴
لینک ورود به جلسه
🌐 dte.bz/cptconf
#شیخ_عیسی_قاسم
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca
🌍🇮🇷
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
بسم الله الرحمن الرحیم
امروز کلمهای در غـزه شـهید شد.
شما دارید به عکس #رفعت_العریر نگاه میکنید. او نـظامی نبود. اگر بخواهم کامل صدایش کنم، باید بگویم استاد دکتر رفعت العریر.
رفعت در دانشگاه ادبیات درس میداد. شعر میگفت. داستان مینوشت. رفعت کلمات را میفهمید. وزن واژهها را حس میکرد.
در صفحهاش به میوهها و گلها دقیق میشد. ظرافتشان را ادراک میکرد.
رفعت زبان میدانست. به شاگردانش انگلیسی درس میداد. داستان نوشتن یادشان میداد.
رفعت، شصت روز مداوم، پشت یک صفحه ایستاده بود [که نزدیک به ۹۰ هزار نفر عضو داشت]
این ایدهٔ او بود: «ما عدد نیستیم.»
او شصت روز، لاینقطع، قصهٔ شـهدای غـزه را برای دنیا تعریف میکرد. با چشم خیس مینوشت و مینوشت و مینوشت تا دنیا بداند بیست هزار نفر شـهید طی دو ماه، یک گزارش آماری از غـزه نیست، بیستهزار زندگی، بیستهزار روایت، بیستهزار داستان است که در گور دستهجمعی زیر خاک رفته.
امروز، دکتر رفعت العریر، تبدیل شد به شـهید رفعت العریر. امروز اسـرائیل خانهٔ او را بمــباران کرد و رفعت و هر شش نفر عضو خانوادهاش با هم شـهید شدند.
امروز، تمام شاعران آزادهٔ جهان، تمام نویسندگان روشنضمیر جهان در غـزه شهید شدند. امروز کلمهای در غـزه زیر آوار ماند که مثلش نبود و نیست. واژهای به آسمان رفت که بلند بود، خیلی بلند، آنقدر که به سرانگشت آرزو، دستم به بلندای قامت نستوهش نرسد؛ رفیع، درست مثل اسمش.
رفعت العریر، اسطورهٔ من بود. تقلا میکردم بین او و خودم قرابتی پیدا کنم از جنس ادبیات و کلمات و زبان. آرزوبهدل بودم مثل او مؤثر باشم. او نظامی نبود، اما کلمه را مثل سـلاحی بیمانند میان انگشتانش میچرخاند و سمت ظالمان جهان شـلیک میکرد. رفعت، حاشیهنگار رنج فلـسطین بود.
عکسش را ورق بزنید. به کلماتش برسید. این شعر اوست. رفعت نوشته «اگر من باید بمیرم، پس تو باید زنده بمانی تا داستانم را برای بقیه تعریف کنی. تا خرتوپرتهایم را بفروشی… و از لباسهایم، از بند کفنم، نخ بلند بادبادکی بسازی تا بچهای در غـزه که بهشت در نگاهش خانه کرده در جستوجوی پدری که در چشمبههمزدنی شـهید شده، این بادبادک را، بادبادکی را که تو از من ساختی، ببیند و شده برای لحظهای تصور کند فرشتهایست که عشق را به او بازگردانده. اگر من باید بمیرم، بگذار این مرگ امیدی بیافریند، بگذار این مرگ افسانهای باشد.»
کلمهٔ عزیز من که امروز شـهید شدی
تو کلمهای. عدد نیستی.
دنیا شاید اعداد را فراموش کند، اما کلمات را هرگز از یاد نخواهد برد؛ بهخصوص اگر این کلمات، حماسهای باشند، چنان که تو بودی.
نوشتهی: پرستو علیعسگرنژاد
@hamshenasi
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
«اسرائیل و حال تمدن امروز» در بیان رسول جعفریان
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
«سکولاریسم گزینهای»
اندیشه چارلز تیلور در ایران؟
چرا چارلز تیلور (Charles Taylor) را باید در ایران خواند؟ آنچه تیلور در مهمترین کتاب خود یعنی کتاب عصر سکولار (A Secular Age) ارائه کرده است، نه در باره ایران و یا حتی جهان اسلام، بلکه در مورد یک تجربه تاریخی سکولار در غرب بویژه آمریکای شمالی است. اکنون این طرح بحث ایشان که به اذعان خودشان یک تجربه تاریخی مربوط به غرب است و نه شرق، چرا باید در ایران اسلامی خوانده شود؟ این نکته درست است که طرح مراحل سکولاریسم، طرح مفاهیم سکولاریزاسیون در غرب، طرح نظریات و صاحب نظران در فرایند سکولارشدگی در غرب، همه متمایز و منحصر به تاریخ و فکر و فرهنگ غرب است، و طرح این مفاهیم بدون هیچ مقدمه و تنسیقی جز ایجاد آسیب فکری و اختلالات ذهنی در طرفداران و منتقدان سکولاریسم چیز جدیدی را ایجاد نمیکند. با این همه نکتهای در اندیشه چارلز تیلور وجود دارد که شبیه آن، مثل آن، و نشانههای آن در جوامع شرقی و اسلامی در حال ظهور و بروز است بی آنکه نخبگان مسلمان نسبت به آن اندیشه و تدبیری داشته باشند و آن ظهور نوعی از «سکولاریسم گزینهای» یا سکولاریسمی که باور به آموزههای اسلامی و معارف دینی و هویت توحیدی، برای طیفی از جامعه تبدیل به یک «گزینه» در میان گزینههای معنوی دیگر، گزینههای اعتقادی دیگر، و گزینههای هویتی دیگر میشود.
در این وضعیت این سئوال پیش میآید که آیا واقعا جهان اسلام نیز همچون دنیای غرب به نوعی از سکولاریسم بی شکل، و یا سکولاریسم پلورالیستیک مبتلا شده است؟ همین طور این پرسش مطرح می شود که اساسا در صیرورت «گزینه شدن باور» تفاوت بین جهان اسلام و دنیای غرب چیست و جای دین در این تفاوت تمدنی بین اسلام و غرب کجاست؟ و سپس باید سئوال کرد که راه مواجهه جهان اسلام با این پدیده گزینهای شدن و مواجهه با گزینههای متنوع و بسیار انباشته چه میباشد؟ انسان مسلمان با چه رویکردی و چسان میتواند در برابر تراکم گزینههای غیر دینی در فرایند دینی و تمدنی خود دوام آورده و به جهت روانشناختی و نیز به جهت معرفتی در برابر این حجم انباشته از سکولارشدگی تاب بیاورد؟
اگر بخواهم پاسخهای خود بدین پرسشها را بسیار ساده و سهل ارائه کنم و چشمانداز کار را معلوم سازم، باید بگویم که به رغم سیل و سریان گزینههای عرفی و سکولار در جوامع اسلامی در دو فضای حقیقی و مجازی، تفاوتهای عمیقی بین جهان اسلام و دنیای غرب در این باره وجود دارد که نمونه این تفاوت را مثلا میتوان در «پیچیدگی ایمان» و «مراتب و لایههای ایمان» درجوامع اسلامی و در عمق فرهنگ مسلمانان مشاهده کرد که اساسا فرایند سکولاریزاسیون در جوامع اسلامی را هم پیچیده، دشوار و گاه ناممکن میسازد. از سوی دیگر، جهان اسلام همواره برخوردار از فرهنگ پیشرو در امر «محبت و عشق» بوده و هست که این عشقِ عمیق در دوسویه الهی و انسانی و در دو جهت مجازی وحقیقی همواره مانع از تشتت و تکثر وجودی انسان ها و شکاف بنیادین بین گزینهها در الهیات، در فرهنگ، و در مناسبات اجتماعی شده است. و از طرف دیگر، نوعی از تنوع و تکثر، و شکلی از گزینگی و مراتب و مظاهر در اندیشه اسلامی و نیز در فرهنگ مسلمانان وجود دارد که سیر «سکولاریسم گزینهای» را در برابر «دینداری گزینهای» (یا دینداری برآمده از گزینههای انبوه دینی و توحیدی) بسیار دشوار و سخت کرده است. در این فرایند، سکولاریسم گزینه ای غربی نمیتواند در یک سیر استدلالی و یا حتی در یک سیر روانشناختی به آسانی در میان مسلمانان پیش بتازد.
https://eitaa.com/Habibollah_Babai