eitaa logo
حبیب‌اله بابائی
1.4هزار دنبال‌کننده
506 عکس
78 ویدیو
68 فایل
اسلام تمدنی و تمدن اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 گردهمایی دانش آموختگان و دانشجویان گروه تاریخ دانشگاه باقرالعلوم (ع) 🔸با ارائه گزارش سفر علمی گروه تاریخ به ازبکستان 👥 ارائه دهندگان: 🔘دکتر سید هادی ساجدی 🔘دکتر زهرا روح اللهی امیری 🔘آقای مهدی حسینی 🔘دکتر حامد قرائتی 🔘دکتر محسن الویری 🔘دکتر حبیب الله بابایی 💎پنجشنبه 12 مهرماه ⏰ ساعت 9 الی 12 🏢 دانشگاه باقرالعلوم ع، طبقه همکف، تالار امام حسین(ع) لینک برخط: http://dte.bz/res1 https://eitaa.com/Habibollah_Babai —•—•—•—•—•—•—•—•—•— 🆔 @BouNews 🌐 http://www.bou.ac.ir —•—•—•—•—•—•—•—•—•—
🔻جمعه؛ آغاز پیروزیِ «رعب شهادت‌طلبانه» بر «جنون تکنولوژیک» 🔸طوفان‌الاقصی به تعبیر رهبری، جبهه مقاومت و جبهه استکبار را وارد وضعیت «مرگ و زندگی» کرد. «عملیات شهادت‌طلبانه‌ی زمینی» بود که حیثیت نظامی و اطلاعاتی صهیونیست‌ها را بر باد داد. اسرائیل تلاش کرد با کشتار مردم غزه از هوا و جنگ با حماس در زمین، به زندگی برگردد اما کافی نبود. 🔹پس به توانمندی‌های تکنولوژیک خودش و امریکا و ناتو تکیه کرد و موج وحشت در لبنان به راه انداخت. از انفجار پیجرها و زخمی‌کردن چند هزار افسر حزب‌الله در یک روز تا زدن نوک‌نیزه و رأس‌الحربه‌ی مقاومت سید حسن نصرالله با ۸۵ بمب سنگرشکن در چند دقیقه. مسئول اسرائیلی گفت: پیام این عملیات آن است که اسرائیل دیوانه شده. اسم عملیاتش را «نظم جدید» اعلام کرد تا بگوید با این دیوانگیِ فناورانه می‌خواهد کل وضعیت را تغییر دهد. 🔸جبهه دشمن می‌خواست «جنون تکنولوژیک» خودش را به رخ بکشد و ورق را برگرداند و روحیه غاصبان را زنده کند و اراده مقاومت را بشکند. کار به جایی رسید که بالاخره بعد از مدتها، نتانیاهو به صدر نظرسنجی‌ها در اسرائیل برگشت و رهبر مخالفان سیاسی‌ش، از او حمایت کرد. 🔹 ایران، وعده‌ی صادق۲ را در چشم اسرائیل فرو کرد تا سرمستی دشمن، به هشیاری تبدیل شود اما این ضربه، همه‌ی راه‌حل نیست. به کار بردن امکانات عادی و مادّی در برابر دشمنی که اگر امکاناتی بیش از ما نداشته باشد، قطعاً از ما کمتر ندارد، نمی‌تواند او را در «جنگ اراده‌ها» متوقف کند و دیوانه را به زنجیر بکشد. 🔸 مادی‌گرایان فقط موقعی دست از وحشی‌گری می‌کشند که خطر قطع ارتباط با معشوق‌شان یعنی «دنیا» را حس کنند و در معرض مرگ قرار بگیرند. «شهادت‌طلبی» و آمادگی درافتادن با دشمن تا سرحدّ مرگ، وقتی از یک حالت فردی به یک خصلت جمعی و سازمانی تبدیل شود، بدجور ترمز اهل‌دنیا را می‌کشد. 🔹پس درست در شرایطی که امکان افزایش چندپله‌ایِ تنش در قلب تهران می‌رفت و نیم‌نگاه اسرائیل به عملیات در انتهای «خیابان کشوردوست» در بیانیه‌های رسمی‌شان هم دیده می‌شد، سیّد علی خامنه‌ای با سینه‌ای ستبر، دیدار رسمی برگزار کرد و خود را در معرض قرار داد. 🔸درست مثل پیامی که پس از پذیرش قطعنامه در ۶۷/۵/۲ و در مقابله با تجاوز صدام نوشت و به سوی جبهه‌ها رهسپار شد: «اینجانب با درک عمیق از اهمّیّت زمان... تن و جان ناقابل خود را به جبهه‌ی حق برده، در معرض تکلیف و قضای الهی میگذارم و از شما [ائمه جمعه‌ی سراسر کشور] نیز همراهی و همگامی میطلبم. من کان فی الله باذلا مهجته و موطنا علی لقاء الله نفسه فلیرحل و یلحق.» و موجی از حضور ائمه جمعه و مردم در جبهه را به راه انداخت که مسئولین حتی به فکر ردّ قطعنامه و ادامه جنگ افتادند. 🔹 امروز هم سیّد علی خامنه‌ای کارزار نمازجمعه را به راه انداخته و خودش جلو افتاده و مردم را دعوت کرده تا شجاعت چهارشنبه‌اش‌، این بار در قد و قواره‌ی «یک ملّت» و در مقیاس چندمیلیونی به نمایش گذاشته شود و «رعب شهادت‌طلبانه» در برابر «جنون تکنولوژیک» به حداکثر برسد و معلوم شود کدام طرف دعوا زودتر کنار می‌کشد. 🔸صاحب «بحار الانوار» در تفسیر «ساُلقی فی قلوب الذین کفرو الرعب» می‌گوید رعب و ترسی که خدا در دل کفار می‌اندازد، همان «وحشت از اولیاء الهی» است. جمعه هر شخص و گروهی که برای رعب دشمن، پا به میدان «ابراز شهادت‌طلبیِ دسته‌جمعی» بگذارد و به مصلای تهران برود، می‌تواند از «اولیاء الهی» قرار بگیرد. 🔹از همین لحظه، هر مسجد فعال و هر هیأت پرمخاطب و هر عالم مردمی و هر عنصر پرطرفدار ورزشی و هنری و صنفی و... می‌تواند سردسته‌ی یک جمع شود و به سمت تهران حرکت کند و مصلّای آن را میلیونی در آغوش بگیرد و حتی بعد از نماز، راهپیمایی و زنجیره انسانی تا بیت رهبری ایجاد کند. 🔸 خوب گوش کنید! صدای رجزهای علی است که می‌آید: «هوشیار باشید که شیطان حزبش را گرد آورده، و سوار و پیاده اش را فرا خوانده [ولی] بصیرتم همراه من است. نه اشتباه می‌کنم و نه کسی مرا به اشتباه انداخته. به خدا قسم حوضی‌ از جنگ برایشان پُر کنم که آبکِش آن جز خودم نباشد، نه بتوانند از آن بیرون بیایند و نه بتوانند به آن برگردند.. کوهها فرو می‌ریزند اما تو پابرجا باش. دندان بر دندان بفشار. سر خود را به خداوند بسپار. قدم‌هایت را بر زمین میخ‌کوب کن. دیده به آخر لشگر دشمن بینداز. به وقت حمله چشم فروگیر و یقین کن که پیـروزی‌ از جانب خدای‌ سـبحان است.» 🖌 حسینیه اندیشه @makshufat
نشست «نصرٌ مِن الله و آیندهٔ مقاومت» با حضور اساتید ۱. یوسف ناصری (رئیس مجلس ادیان عراق) ۲. طلال عتریسی (جامعة المعارف، بیروت) ۳. فوزی العلوی (دانشگاه زیتونه، تونس) ۴. محمدعلی میرزایی (جامعة المصطفی، ایران) ۵. حبیب الله بابایی(پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ایران) ۶. مختار شیخ حسینی (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ایران) دبیر علمی: مصطفی خرم آبادی روز یکشنبه، تاریخ ۱۵ مهر ماه ساعت ۹ تا ۱۲ به وقت ایران لینک حضور dte.bz/scscenter پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی https://eitaa.com/Habibollah_Babai https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«شهیدان سَر» گذشتهٔ تاریخی اسلام خصوصا تاریخ تشیع، مشحون است از شهدای بزرگ و رهبران کشته شده‌ای که می‌توان از آنها به «شهدای سَر» یا «سران شهید» تعبیر کرد. شهدای سَر را هم می‌توان در شهادت ائمه معصومین ع مشاهده کرد که همچون رأس اسلام و رأس جامعه اسلامی به شهادت رسیده‌اند، و هم می‌توان در شهادت بسیاری از رهبران قیام‌های بعد از کربلا همچون قیام توابین، قیام مختار، قیام‌های زیدیه، واقعهٔ فخ و نیز نفس زکیه دید. رهبران شهید، سربداران و سربه‌نیزه‌هایی بوده‌اند که نه رأس یک فرد، بلکه در واقع رأس یک جنبش بوده‌اند. به رغم این، قطعِ این قبیل از سرها و کشته‌شدنِ سیدالشهداهای بسیار در دوره‌های تاریخی اسلام، هرگز موجب توقف جنبش‌های خونین در برابر نظام ظلم و ستم نگردید. اکنون باید دید که چگونه جنبش‌های خونینِ بی‌سر ادامه یافته‌ و بلکه حیاتی شورانگیزتر پیدا کرده‌اند؟ در پاسخ به این سئوال دو نکتهٔ الهیاتی مهم به نظر می‌رسد: نخست اینکه بقای جنبش‌های اسلامی و شیعی بعد از شهادت رهبران را باید در ریشه‌های عقلی و ایمانی و مهم‌تر در معنای زندگی و ماهیت مرگ در شیعه جستجو کرد. در جنبش‌های خونین شیعه اساسا مرگ در راه خدا و «شهادت فی سبیل الله» نه پایان بلکه آغاز، و نه فقط گذار به دنیای واپسین بلکه شروعی نو در همین دنیای کنونی است. به تعبیر کیرکگارد «پادشاهان وقتی می‌میرند کارشان تمام می شود، ولی شهدا وقتی می میرند کارشان تازه آغاز می شود.» از این منظر هر میزان شهید بزرگ‌تر و شهادت حماسی‌تر و حتی دردناک‌تر می‌شود، کارکرد این‌جهانی‌ آن عمیق‌تر، وسیع‌تر و ماندگارتر می‌شود (ببینید آیه «اضطرار» و «استضعاف» را در قرآن). ازاین رو، برخی از محققان تمدنی در صورتبندی یک تمدن، نه فقط زندگیِ شخصیت‌ها را مهم می‌دانند، بلکه بر گونۀ مرگ آنها (مثل سقراط و عیسی مسیح و حسین بن علی) در تحولات انسانی و تمدنی تأکید می‌ورزند. از این نظر هر شخصیتی نمی‌تواند نقش تحول‌گری‌های بزرگ را بازی کند، بلکه شخصیت‌هایی می‌توانند تأثیرات بنیادین در پروسۀ تمدن‌ها بجا بگذارند که نه فقط با حیات خود بلکه با نحوۀ مؤثراز مرگ‌ِ خود در زندگی و حیات اجتماعی اثری برجا بگذارند. حال چرا شهادت ابرمردان، بیش از آنکه موجب شکست جنبش‌های مقاومت بشود، خود موجب قیام و قیامت می‌شود و رهبران جدیدی را برای معرکه خلق می‌کند؟ یکی از ریشه‌های تجلی و ظهور سران جدید و رهبران جوان، عنصر الگوسازی در شهادت است. اساسا شهید بعد از شهادت تبدیل به یک الگو و بلکه یک آرزو می‌شود. آنگاه که شهید تبدیل به الگو و آرزو می‌شود، اراده‌های جدیدی در سطح رهبری در جهان اسلام فعال می‌شوند و انگیزه‌های بزرگی برای اقدامات بزرگ شکل می‌گیرند. آرزوی شهادت، طلب شهادت، تمنای شهادت و اراده برای شهید شدن، نه تنها رهبران جدیدی را خلق می‌کند بلکه فلسفه شورانگیزی از مرگ و زندگی برای شهادت طلبان ارائه می‌نماید. شهید شیخ حسین معن (از شاگردان شهید صدر و از رهبران حزب الدعوه عراق) شعاری داشته است که «المستمیت لا یموت» نمی میرد آنکه در پی مرگ می رود). شیخ محمد مهدی شمس الدین در سخن از مرگ فی سبیل الله به ارادۀ مرگ در راه خدا تأکید می کند و چنین اراده ای را برای هر یک از اعضای امت اسلام لازم می شمارد. شیخ محمد مهدی آصفی نیز در بحث از شهادت، از تمنای شهادت سخن می گوید و چنین تمنای قلبی را در شکل گیری عزت و اقتدار اسلام مهم و سازنده می داند. حال به نظر می‌رسد فرهنگ استماته و به استقبال مرگ رفتن، حیات، عزت، و بلکه شرافت را برای امت مقاومت باعث می‌شود و زمینه‌های فنا و زوال را در هر شرایطی از پایه ویران می‌کند. نکته دوم اینکه در الهیات مقاومت، مقاومت نه در ظاهر بلکه در باطن رخ می‌دهد، و مقاومت نه از ماده بلکه از روح انسان برمی‌خیزد. در این رویکرد، مقاومت از جنس «ایمان در معرکه» است. منظور از ایمان در معرکه، نه فقط جدایی‌ناپذیری ایمان از عمل، بلکه تأثیر ایمان در ایجاد امواج خروشان زندگی و حرکت‌های پرشتاب در آن است. از فحوای چنین ایمانی (خاصا ایمان به غیب و ایمان به مددهای غیبی) نوعی از «امید ایمانی» در برابر «امید سکولار» ظاهر می‌گردد. امیدِ سکولار همان امید به اینجا و اکنون (که در ادبیات فلسفی می‌توان آن را «امید وهمی» تلقی کرد) است که در برابر امید ایمانی و اسلامی یا امید به افق‌های بزرگ و دوردست (در ادبیات فلسفی می‌توان آن را «امید عقلی» قلمداد کرد) می‌باشد. امید ایمانی و توجه به دوردست‌ها در آیندۀ جهان و جهان واپسین، موجب گردیده است که جنبش‌های مقاومت از حوادث کوتاه مدت و خلاءهای اینجایی و اکنونی دچار یأس نشوند، و در وضعیت یأس و ناامیدی در رخدادهای زمانه، همچنان به آینده‌های این‌جهانی و آن‌جهانی خوش‌بین، فعال، و کوشا بمانند. https://eitaa.com/Habibollah_Babai
1_13990521590.pdf
419.1K
مقالهٔ «نظم اخلاقی» پایه در «نظم تمدنی» (بازخوانی نظریهٔ مارشال هاجسن) پژوهش‌نامهٔ انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی https://eitaa.com/Habibollah_Babai
نشست دوم «آیندهٔ مقاومت» با حضور اساتید ۱. شیخ شفیق جرادی (اندیشمند لبنانی) ۲. ادریس هانی (اندیشمند مراکشی) دبیر علمی: مصطفی خرم آبادی روز یکشنبه، تاریخ ۲۲ مهر ماه ساعت ۱۶ تا ۱۸ به وقت ایران لینک حضور dte.bz/scscenter https://eitaa.com/Habibollah_Babai https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
کم حجم نجفی.mp3
13.64M
🔶 تمدن‌سازی از مسیر مقاومت 👤دکتر موسی نجفی ریشه دوگانه‌های اندیشه‌ای در غرب و شرق 01:30 اندیشه ترقی 04:34 دوگانه‌ها غالبا در تقابل هم نیستند 05:45 آیا مقاومت را می‌توان ذیل علوم سیاسی دانست؟ 15:20 دوگانه ترقی و تعالی 20:35 بزک رسانه‌ای اسرائیل برای مقابله با جنایاتش 28:22 خودآگاهی دانشجویان آمریکایی و اروپایی 36:20 کمک فروپاشی مارکسیست به آگاهی غرب 37:53 آیا بازسازی سنت‌های گذشته قابل استفاده است؟ 44:40 جایگاه ما و تمدن غرب در تمدن نوین اسلامی 46:35 تقابل روح متعالی مقاومت با اندیشه ترقی 51:30 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📲https://eitaa.com/AmenaNews https://eitaa.com/Habibollah_Babai
🔹۱-جهت کمک نقدی به مردم مظلوم فلسطین و لبنان از طریق زیر می توانید اقدام کنید؛ شماره کارت: 6037998200000007 شماره شبا: Ir320210000001000160000526 کد دستوری: * پرداخت مستقیم در KHAMENEI.IR 🔸۲- برای اهدای طلا و جواهرات ارسال عدد ٢ به 3000222 🔹۳- برای سرپرستی از خانواده های آواره لبنانی و فلسطینی ارسال عدد ۳ به 3000222 @irane_hamdel https://eitaa.com/Habibollah_Babai
🔹پیام رهبر انقلاب اسلامی در پی شهادت مجاهد قهرمان، فرمانده «یحیی السنوار» 📣 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در پیامی خطاب به ملتهای مسلمان و جوانان غیور منطقه با تجلیل از مجاهد قهرمان، فرمانده «یحیی السنوار» تأکید کردند: جبهه مقاومت همانگونه که قبلاً با شهادت برجستگان خود از پیشروی باز نماند، با شهادت سنوار هم کمترین توقفی نخواهد داشت باذن‌الله. حماس زنده است و زنده خواهد ماند. 👇متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: 🔹️بسم الله الرّحمن الرّحیم ✏️ ملّتهای مسلمان! جوانان غیور منطقه! مجاهد قهرمان، فرمانده یحیی السّنوار، به یاران شهیدش پیوست. ✏️ او چهره‌ی‌ درخشان مقاومت و مجاهدت بود؛ با عزم پولادین در برابر دشمن ظالم و متجاوز ایستاد؛ با تدبیر و شجاعت به او سیلی زد؛ ضربه‌ی جبران‌ناپذیر هفتم اکتبر را در تاریخ این منطقه به یادگار گذاشت؛ و آنگاه با عزّت و سربلندی به معراج شهیدان پرواز کرد.. ✏️ کسی چون او که عمری را به مبارزه با دشمن غاصب و ظالم گذرانده است، سرانجامی جز شهادت شایسته‌ی او نیست. فقدان او برای جبهه‌ی مقاومت البتّه دردناک است، ولی این جبهه با شهادت برجستگانی چون شیخ احمد یاسین، فتحی شقاقی، رنتیسی و اسماعیل هنیّه از پیشروی باز نماند، و با شهادت سنوار هم کمترین توقّفی نخواهد داشت؛ باذن الله. حماس زنده است و زنده خواهد ماند. ✏️ ما چون همیشه، در کنار مجاهدان و مبارزان بااخلاص خواهیم ماند؛ بتوفیق من الله و عونه. ✏️ اینجانب شهادت برادرمان یحیی السّنوار را به خاندانش، به همرزمانش، و به همه‌ی دلبستگان جهاد فی‌سبیل‌الله تبریک، و فقدانش را تسلیت میگویم. ✏️ والسّلام علی عباد الله الصّالحین ✍ سیّدعلی خامنه‌ای؛ ۱۴۰۳/۷/۲۸ khl.ink/f/57913
📣رشته کارشناسی ارشد «مطالعات عدالت اجتماعی» برای اولین بار در کشور طراحی و تصویب شد. 🔹رشته «مطالعات عدالت اجتماعی» در مقطع کارشناسی ارشد برای اولین بار در ایران در کارگروه عدالت میز مسائل اجتماعی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم توسط جمعی از عدالت پژوهان طراحی و در وزارت علوم به تصویب رسید. 🔸پس از بیانات مقام معظم رهبری در دومین نشست راهبردی در اردیبهشت سال ۹۰ و تأکید معظم له بر تدوین رشته عدالت و همچنین نیاز شدید مجامع علمی حوزوی و دانشگاهی به این رشته، کارگروه عدالت دفتر تبلیغات و دانشگاه باقر العلوم علیه السلام این مهم را در دستور کار خود قرار دادند و پس از یک کار تیمی عدالت پژوهانه، رشته کارشناسی ارشد مطالعات عدالت اجتماعی در ۳۲ واحد با سرفصل هایی مانند نظریه های عدالت اسلامی، نظریه های عدالت غربی، چیستی عدالت، مفاهیم عدالت، مبانی عدالت، جنبش های عدالت خواهی، سیاست های رفاهی، جامعه شناسی طبقه و .... به تصویب رسید. 🔹رشته عدالت اجتماعی می تواند افراد مستعد و علاقمند به مسأله عدالت را برای کنشگری نظری و عملی در حل مسأله عدالت اجتماعی آماده کند. @ahmad_olyaei https://eitaa.com/Habibollah_Babai
مدرنیتهٔ پادشاهان، مدرنیتهٔ بردگان تسلط امپریالیسم بر دستاوردهای تمدن باعث تحمیل استعمار با تمام سطوح و شکل‌های آن بر کشورهای جنوبی شده است. از آن پس، پرسش از مدرنیته تنها به‌صورت نظری گشوده مانده، همان‌طور که لیبرالیسم و سرمایه‌داری و دموکراسی به‌صورت نظری گشوده مانده‌اند، اما عملاً ذیل تقسیم کار بین مرکز و حاشیه عمل می‌کنند. در این دوگانگی تعیین‌کنندهٔ جهانی، هر چیزی از جمله نهادهای بین‌المللی، این دوگانگی را تقویت می‌کند، حتی حل و فصل منازعات بین‌المللی طبق این الگوی دوگانه انجام می‌شود. در این زمینه، به نظر بسیار ضروری است که دوگانهٔ دیالکتیکی بین مدرنیتهٔ پادشاهان و مدرنیتهٔ بردگان را مطرح کرد. این موضوع ما را در عمق مفهوم مبارزه، چه تمدنی و چه طبقاتی، قرار می‌دهد، چرا که مرکز مسلط نقش کنترل و تسلط بر چرخه اقتصادی جهانی و ثروت‌های ملل را برعهده دارد و در نتیجه سقف معین و قواعد خاصی برای توسعه در افق وابستگی تعیین می‌کند. این امر مستلزم تنظیم سقف حاکمیت آن در دوران نئوکولونیالی و نئومحافظه‌کاری است و طرح‌های آن به سیاست‌های نظارتی سیستماتیک صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی و گاهی نظارت و فشار مستقیم کشورها واگذار می‌شود. مدرنیته‌ای که برای جهان سوم در دسترس قرار گرفته، به کشورهای غیرغربی فضایی برای رقابت می‌دهد ولی در داخل سیستمِ وابسته، یعنی تقسیم شانس‌ها و رتبه‌ها در داخل سیستم حاشیه‌ای و فرعی که نقش آن به عنوان مکمل اقتصادهای مرکزی (اروپایی و آمریکایی) در نظر گرفته شده است. همان‌طور که در مرکز، درجات اقتدار و تسلط وجود دارد، در حاشیه نیز این امکان وجود دارد (بردگان خانگی از امتیازاتی برخوردارند که بردگان مزرعه فاقد آنند). حتی در خود مرکز نیز سلسله‌ مراتب و امتیازات متنوعی وجود دارد. مرکز سعی می‌کند امتیازات مدرنیتهٔ برتر را انحصاری کند و تهدید وقتی محقق می‌شود که یکی از کشورهای حاشیه بخواهد به سمت مرکز پیشروی کند و از محدوده مجاز برای توسعه جنوب عبور کند. در اینجا، مبارزه برای مرکز مدرنیته است نه مدرنیته به معنایی که در دسترس هست. تقسیم کار امپریالیستی اجازه خروج از مدرنیته را نمی‌دهد، بلکه تلاش می‌کند نیازهای امپریالیستی برای ورود جهان به چرخه استثمار مدرن همواره به‌روز شوند و البته این مستلزم آن است که حاشیه مدرن باشد با شرایط وابستگی. بدین‌سان مسئله مدرنیته سوالی ساده و تک‌سویه نیست و تلاش برای مدرن‌سازی کشورهای حاشیه‌ای لزوماً ملل جهان سوم را از عقب‌ماندگی رها نمی‌کند. امپریالیسم به بازسازی ذهن بشر از طریق جنگی علیه معنا می‌پردازد و سعی می‌کند نظریه‌های بنیادی را تخریب کند. این تفکیک نژادی مرکز و حاشیه، می‌کوشد شرایطی بر فکر ساکنان جنوب تحمیل کند تا شیوه استنتاج آن‌ها دگرگون شود. هدف از پیام‌های ضمنی در جنگ‌های نسل‌کشی و سکوت مطلق نظام بین‌المللی این است که انسان جنوب را قانع کنند که در نیروی منطق چیز مشترکی وجود ندارد و تعیین‌کننده، منطق قدرت و غالب بودن است. امپریالیسم با این بی‌نظمی خشونت‌آمیز معنای مشترک را نابود کرده و مغزها را به مغز اربابان و مغز بردگان تقسیم می‌کند. بنابراین، انسان جنوب نباید به شیوه انسان مرکز بیاندیشد زیرا یکی مربوط به سلطه است و دیگری به تسلیم. این نبرد که مشخصه‌ای داروینی دارد، مسئله مدرنیته را در چارچوب یک سیستم ستمگرانه مطرح می‌سازد که به نظر غیر بی‌طرف و غیرقابل دسترس خارج از تأیید سلطه نیست. به نظر می‌رسد جنگ‌های آینده هدفی آموزشی دارند و می‌خواهند طبیعت بشری را در حاشیه بازسازی کنند. این نوع تفکر که جنوب با فشار و جنگ‌های تحمیلی به آن می‌پردازد، ایده کلاسیک برابری و مشترکات انسانی را نقض می‌کند. امپریالیسم از طبیعت و ذهن بشر می‌ترسد حتی زمانی که در فروپاشی تمدنی است اما امروز در پی تفکیک نژادی در سطح تفکر است، و این همان چیزی است که توطئه امپریالیستی علیه ذهن بشری نامیده می‌شود. گزیده‌ای از یادداشت ادریس هانی https://eitaa.com/Habibollah_Babai
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️درس غرب‌شناسی غزه تفاوت غرب در دانشگاه و غرب در واقعیت! مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah https://eitaa.com/Habibollah_Babai
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️بار کج تمدن غرب دروغ می‌گویند، نه لیبرال هستند نه دموکرات! مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah https://eitaa.com/Habibollah_Babai
عواقب حمله اسرائیل به ایران یادداشتی از سامی العَریان 1. بدون حمایت و مشارکت مستقیم ایالات متحده، موجودیت صهیونیستی بسیار ضعیف‌تر از آنچه نشان می‌دهد، هست. 2. ایالات متحده نفوذ لازم را برای توقف نسل‌کشی در غزه دارد، اما از نظر اراده برای پایان دادن به آن، قاطعیت ندارد. بدتر از آن، ایالات متحده برای استمرار حملات وحشیانه صهیونیستی تشویق می‌کند. 3. به گفته کتاب «جنگ» اثر بوب وودوورد، حداقل پنج نظام عربی در نسل‌کشی در غزه همدست بوده‌اند. این نظام‌ها ایالات متحده را تشویق کرده و از آن می‌خواهند که به صهیونیست‌ها برای ادامه جنگ نسل‌کشی در برابر مقاومت فلسطینی کمک کنند، همین‌طور آنها برای ازبین بردن محور مقاومت و شکست جمهوری اسلامی ایران تلاش می کنند. زمانی که ایران به اهداف نظامی اسرائیل حمله می‌کند، این نظام‌ها از اسرائیل با ادعای حفظ حاکمیت خود دفاع می‌کنند. اما زمانی که اسرائیل با استفاده از فضای هوایی این نظام‌ها به ایران حمله می‌کند، سکوت کامل برقرار است. این نظام‌ها افشا شده‌اند و درازمدت هم آنها باقی نخواهند ماند، زیرا اسرائیل نمی‌تواند از آنها محافظت کند. 4. ایران توانسته است توانایی بازدارندگی خود را اثبات کند، با اینکه موازنه قوا به نفع او نیست. اگر ایران به ضربه سختی دچار شود، چه با مشارکت مستقیم ایالات متحده و چه بدون آن، هزینه‌های اقتصادی، نظامی و استراتژیکی آن بالا خواهد بود. 5. صهیونیست‌ها اثبات کرده‌اند که تنها زمانی عقب‌نشینی می‌کنند که بهای سنگینی برای تجاوزات خود بپردازند. بنابراین، تنها راه برای پایان دادن به نسل‌کشی اسرائیلی در غزه و بمباران‌های بی‌دلیل در لبنان، ایستادگی و تشدید جنگ فرسایشی علیه اسرائیل و ارتش جنایتکارش است. 6. اگر صاحبان وجدان‌های زنده در سراسر جهان جدی در خاتمه جنگ هستند، باید تلاش‌های خود را از طریق سازماندهی و بسیج امکانات و مختل کردن کار در جوامعی که منافع اقتصادی و استراتژیک قدرت‌های بزرگ تهدید می‌شود، مضاعف کنند. 7. اسرائیل و حامیان آن اگر به اهداف خود دست یابند، پیروز خواهند شد. اما ما زمانی پیروز خواهیم شد که آنها در این امر شکست بخورند. تا به حال آنها نتوانسته‌اند به اهداف خود برسند. بله، فلسطینی‌ها و لبنانی‌ها و حامیانشان درد کشیده و خسته شده‌اند. اما صف دشمنان نیز بسیار خسته است. با تمام قربانی‌هایی که ملت‌های ما پرداخته‌اند، شکست «محور تجاوز و عادی‌سازی» به‌زودی نزدیک خواهد بود. ما از نظر اخلاقی در موقعیت بالایی قرار داریم، در حالی که آنها مرتکب نسل‌کشی هستند. بیایید ایمان خود را حفظ کنیم و بر پیگیری مسیر صحیح اصرار کنیم. پیروزی در دسترس است. https://eitaa.com/Habibollah_Babai
🔰 فرصت تمدنی و مقاومت همه‌جانبه ✍🏻دکتر سیف الدین عبدالفتاح ...طوفان الاقصی فرصتی برای الگوی تمدنی یکپارچه بینش اسلامی بود و اینکه چگونه مسلمان قادر است با تمدن غرب با تمام پیشرفت‌هایش مقابله کند و آن را شکست دهد و ماه‌ها با وجود محاصره و تداوم کشتار و ویرانی در برابر آن مقاومت کند. نمونه روشن‌تری از طوفان الاقصی برای ارزش و اهمیت و آنچه می‌تواند در سیر تمدن‌های بشری نشان دهد وجود ندارد. هفتم اکتبر همچنین فصل حماسی جدیدی را در روند طولانی و سرسختانه استعمارزدایی و یکی از نبردهای بزرگ و استثنایی آن ارائه کرد. آنچه ما در غزه و کرانه باختری دیده‌ایم و همچنان شاهد موفقیت گروه کوچکی از مبارزان در کنارگذاشتن مقررات زمین ساختی ساکن و تغییر توازن قدرت هستیم که می‌تواند خاورمیانه ژئوپلیتیکی را تغییر دهد و فصل جدیدی را در روند طولانی استعمارزدایی رقم بزند... 🌐 ادامه یادداشت در سایت آمنا ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📲https://eitaa.com/AmenaNews https://eitaa.com/Habibollah_Babai
🔰رویکرد تمدنی در طوفان الأقصی ✍🏻نادیه محمود مصطفی ...ملت‌های عربی و اسلامی ممکن است به وضوح از مانورها بین جنگ و سیاست آگاه نباشند، اما بیشتر آن‌ها به وضوح درک کرده‌اند که قادر به حمایت و نصرت مورد نیاز از غزه و لبنان نیستند؛ چه به دلیل ترس از قدرت تخریبی اسرائیل یا محدودیت‌های شدید اعمال شده توسط سیستم‌های عربی برای حمایت از ملت‌ها، یا جنگ‌های تبلیغاتی رسانه‌ای صهیونیست‌ها و متحدان عرب آن‌ها که هدفشان بد جلوه دادن مقاومت در لبنان و غزه است: حماس اخوانی، حزب‌الله شیعی و ایران صفوی که تنها به منافع ملی خود خدمت می‌کند و از طریق شاخه‌های نظامی شیعی خود در منطقه عربی بازی می‌کند. با این حال، در میان این ملت‌های عربی و اسلامی، رویکردی وجود دارد که بیشتر به حقیقت “حمله صهیونیستی” و ابزارهای مختلف آن که به شرق و غرب گسترش یافته و حتی در سرزمین‌های ما و بین ما ریشه دوانده است، آگاه است… این رویکرد فکری ـ تمدنی است که بر این باور است که دشمن، اسرائیل، صهیونیسم یهودی و صهیونیسم مسیحی (در قلب آمریکا) و متأسفانه اخیراً صهیونیسم عربی است. این رویکرد تمدنی پایبند به اصول عقیده امت با آگاهی و تلاش است، رویکردی است که با سلاح های مرگبار، شکست ها، شکست در جنگ یا برتری دشمن وحشی، متزلزل و خنثی نمی شود و رویکردی است که از پیروزی خدا ناامید نمی شود و آنچه را که می توانند برای بازدارندگی و شکست دشمن آماده می‌کند(مهم نیست که دشمن چقدر قدرتمند باشد). رویکرد تمدنی است که به جای دامن زدن به نیات، تاکتیک ها و تأثیرات آن بر به اصطلاح توسعه و ثبات در منطقه، از مقاومت دفاع می کند و از هر طریق حمایت از آن را فرا می خواند. رویکرد تمدنی است که از طبقه بندی‌های فرقه‌ای در کشور بین شیعه و سنی فراتر می رود و در این مرحله خواستار تعیین اولویت های استراتژیک یعنی همسویی با تجاوز صهیونیست ها به غزه، لبنان، یمن و سوریه می شود. رویکرد تمدنی است که رژیم های رسمی و بازوهای رسانه ای آنها را فرا می خواند تا از جنگ های منحرف کننده مردم که سرشار از درگیری های مادی و تفریحی و خیانت های فرقه ای و تروریسم فکری است، از خطرات دشمنان خیالی دست بردارند. رویکرد تمدنی است که تشخیص می دهد اگر ملت از خودخواهی درونی خود خلاص نشود، در برابر دشمنان خارجی خود که متأسفانه در ذهن و قلب بخش هایی از مردم ما مستقر شده اند، به اثربخشی نخواهد رسید. اولین این آفت ها استبداد، فقدان آزادی و جهل است. این رویکرد تمدنی دهه هاست که نسبت به خطرات توافق های صلح آمیز و توافقات فردی آنها در مورد امنیت ملی اعراب و سرنوشت آرمان فلسطین هشدار داده است. بسیج ملت برای دفاع از اصول خود از بالا (دولت‌ها) شروع نمی شود، بلکه از ریشه های مردمی آن آغاز می شود، از طریق اندیشه ای آگاهانه و وفادار به میهن، ملت و مذهب خود که بین هوی و هوس، انگیزه ها و منافع محدود در نوسان نیست. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📲https://eitaa.com/AmenaNews https://eitaa.com/Habibollah_Babai
⚡️یحیی السنوار مجاهد راستین و شیعه واقعی علی بن ابی طالب 🚨 رسانه عبری: پس از کالبد شکافی جسد یحیی السنوار، پزشکان کالبدشکافی به این نتیجه رسیدند که السنوار در 72 ساعت گذشته از شهادتش چیزی نخورده بود. ✍️ پانوشت: مطهری در «اسلام و مقتضیات زمان» درباره ارتباط «قدرت معنوی و گرسنگی مجاهدان صدر اسلام» می نویسد: امام علی ع در نهج البلاغه می فرماید: پیشوای شما از دنیای خودش به دو جامه و به دو قرص نان اکتفا کرد. بعد می‌گوید: من می‌دانم مردم باور نمی‌کنند. «و کانی بقائلکم یقول اذا کان هذا قوت ابن ابی‌طالب فقد قعد به الضعف‌ عن قتال الاقران و مناضله الشجعان» گویا دارم می‌شنوم از زبان دیگران که‌ اگر علی غذایش این است او باید از ضعف نتواند از جایش بلند بشود و نتواند در میدان های جنگ با شجاعان درجه اول نبرد کند و آنها را به خاک‌ هلاکت بیاندازد.. مالک اشتر نخعی که آن شجاعتها را در جنگ صفین از خود نشان داده است‌ پیرمرد است یعنی مردی است که در حدود شصت سال دارد. در جنگ جمل همین‌ مالک و عبدالله بن زبیر که جوان بود و بسیار هم شجاع بود با یکدیگر نبرد کردند، اینقدر یکدیگر را زدند و دفاع کردند که دیگر از شمشیر کاری ساخته‌ نبود، آخر کار به کشتی گیری رسید. در اینجا مالک عبدالله را به زمین‌ می‌زند. همینکه عبدالله را به زمین زد عبدالله فریاد کشید: اقتلونی و مالکا هم مرا بکشید هم مالک را. بالاخره اینها را از یکدیگر جدا کردند . بعد از مدتی که از قضیه‌ گذشت و جنگ جمل خاتمه پیدا کرد، یک روز مالک با عایشه که خاله‌ عبدالله بود ملاقات می‌کند. عایشه از روی گله و شکایت می‌گوید تو آن روز با خواهر زاده من چنین و چنان کردی. مالک قسم خورد که سه شبانه روز بود غذا نخورده بودم. (یکی از چیزهائی که برای خودشان ننگ می‌دانستند این‌ بود که در جنگ کشته بشوند و شکمشان پاره بشود و از شکم آنها قاذورات‌ بیرون بیاید. لهذا تا حد امکان کم غذا می‌خوردند) اگر من یک چیزی خورده‌ بودم خواهرزاده‌ات جان سالم از دست من بدر نمی‌برد. در جنگ خندق‌ مسلمانها از گرسنگی سنگ به شکم خودشان می‌بستند و مردانه هم می‌جنگیدند.اشتباه می‌کنند که قانون طبیعی اینست. چیزی که دیگران دارند خلاف‌ قانون طبیعی است. «الا و ان الشجره البریه اصلب عودا و الرواتع الخضره‌ ارق جلودا والنباتات البدویه اقوی وقودا و ابطا خمودا». درختان‌ صحرائی چوبشان محکمتر است و سبزه‌های خوش آب و رنگ نازکتر وضعیفترند. گیاهان وحشی آتششان زود گیرنده‌تر و دیر خاموش‌تر است. موجود زنده اعم‌ از گیاه و حیوان و انسان هر چه بیشتر به او برسند نازک نارنجی‌تر و ضعیفتر و ناتوان‌تر می‌شود. 💠 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷ ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷ ➣https://chat.whatsapp.com/FLlDC5HucS4IxWzZVaVe2o
🔰سلسله نشست‌های جهاد مالی ◻️از وجوب شرعی تا مشارکت مردمی ⬅️موضوع: نگاه تمدنی به حکم جهاد مالی 🎙حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله بابایی ▫️دکترای تخصصی رشته تاریخ، تمدن و ملل اسلامی از دانشگاه تهران ▫️دانش‌یار و عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ▫️مدیر گروه مطالعات فرهنگی تمدنی دانشگاه باقرالعلوم علیه‌السلام 🗓 یکشنبه ۲۰ آبان۱۴۰۳، ساعت ۱۲:۳۰ 🏢 قم، بلوار شهید صدوقی(ره)، خیابان حضرت ابوالفضل علیه‌السلام، مؤسسه عالی فقه و علوم اسلام 💻لینک پخش زنده مراسم: https://gharar.ir/r/8a7986e0 🆔@mfos_ir https://eitaa.com/Habibollah_Babai