eitaa logo
حبیب‌اله بابائی
1.4هزار دنبال‌کننده
548 عکس
87 ویدیو
68 فایل
اسلام تمدنی و تمدن اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
در معنای "اسیری" اسیر آن نیست که دستانش را در بند کرده باشند، اسیر آن است که منطق و زبان‌اش در بند مانده باشد، اسیر آن نیست که تن‌اش را در زنجیر بسته باشند، اسیر آن است که روح‌ و جان‌اش را به اسیری برده باشند، اسیر آن نیست که به اسارت دیگران رفته باشد، اسیر آن است که در اسارت «خود» گرفتار مانده باشد،   و اسیر آن نیست که در زمان و یا مکانی محدود شده باشد، اسیر آن است که از زمان و زمانه‌اش فراتر نرفته باشد و تاریخ هم او را به فراموشی سپرده باشد. گرامی باد یاد و نام آزادۀ کربلا عقیلۀ بنی‌هاشم که آن‌قدر بزرگ بود که فرودستان تاریخ هرگز نتوانستند آن قامت بلند تاریخ را بپوشانند، او را به اسارت ببرند، و منطق و مرام‌اش یا روح و جان‌اش را در بند کنند.  @Habibollah_Babai
🏥 پیام سرگشاده کارمند اورژانس قم از در بیمارستان! 👈 ...وقتی بمب خبری گسترش شدید در قم منفجر شد، خانواده، دوستان و نزدیکان، همه واکنش نشان دادند و نگران حال من شدند. خیلی ها بهم گفتن جانت مهمتر است از شغلت! و میخواستند که ترک پست کنم! از بس نگرانم بودند یادشان رفت که من نه تنها منبع درآمد و امرار معاش خانواده‌ام، دریافتی از این شغل درمانی است، بلکه متعهد هستم به حضور! ◽ اما در این روزها افرادی رو دیدم، که بدون نصب اتیکت و نام و نشان، بدون هیچ تظاهر و ریا و منت، کار و خانواده خودرا ترک کردند... اما بجای گریز از مهلکه و پناه بردن به فضای امن تر، به خط مقدم درگیری با بیماری کرونای بیمارستان‌های سانتر کرونا آمدند... هرکاری که از دستشان برمی‌آمد، از جابجایی بیماران کرونایی در تخت... تا بردن آنان برای انجام تصویربرداری ها و سی تی اسکن ها و جابجایی نمونه های آزمایشگاهی... تا گندزدایی تخت ها و فضا عمومی اتاق ها و تهیه ویلچر و جابجایی بیماران و کمک به حراست و انتظامات بیمارستان و کمک به خدمات و دستگیری از بیماران نیازمند کرونایی و ایجاد ارتباط بین خانواده های نگران خارج از بخش قرنطینه بابیمار...( چون حضور همراه کنار بیمار ممنوع شده بود) تا رساندن وسایل و لوازم مورد نیاز برای بیماران در فضای قرنطینه... ◽ این که همگی طلبه‌های حوزه‌های علمیه قم بودند، گاه که بیماران متوجه می شدند اینها که درسکوت و آرامش و با محبت، فقط دارند خدمت میکنند؛ کمک پرستار، نیروی خدماتی یا همراه بیمار...نیستند بلکه طلبه هستند، دست به دعا بر می‌داشتند... ◽ دلداری این روحانیون، هم به بیمار وهم به خانواده ها، واقعا تاثیر شگرفی در اون لحضه بحرانی داشت. ◽ بدور از همه تملق‌ها و اغراق‌ها، اصلا قصد چاپلوسی ندارم، اما در خدمت دکتر عاملی -متخصص طب اورژانس- بودم که میگفت درسهای زیادی از این عزیزان گرفتم، چقدر بی منت، ایثار رو به تصویر کشیدند. ◽ حاضرم قسم بخورم که مواردی از خدمتگزاری این عزیزان شاهدبودم که اگر کسی جایی برایم تعریف میکرد که گروهی آخوند، اینچنین فداکاری میکردند، شاید تمام و کمال، حرفش را باورنمیکردم! ◽ این دوستان که اکثرا" متاهل و صاحب فرزند هستند، شب تا صبح را بدون استراحت، در کنار بیماران کرونایی سپری کردند. ◽ آقای بشارتی -از کارشناسان اتاق عمل- میگفت اینقدر از آخوندها برایم بدگفته‌اند و در ذهنم تصویر بدی ازشون ساخته شده که وقتی این افراد که حتی از نصب اتیکت و انداختن عکس هم خودداری میکردن را دیدم، به شدت حیرت کردم و تصویری از نهایت سادگی و یک طلبه در ذهنم نقش بست. ◽ کاش این فرهنگ احساس وظیفه و خدمت رسانی در دیگر اقشار هم به همین اندازه تقویت میشد. ◽ زیرا مطمئن هستم این حس و حال از روی جوگیری و یا تظاهر، بوجود نیامده بلکه حاصل فرهنگ حوزوی و کار فرهنگی عزیزانی در آن محیط معنوی بوده است. ◽ من بعنوان یکی از عوامل کادر درمان، از گروه جهادی طلاب جوان و امدادگران جهادی که در این ایام کنار ماهستند کمال تشکر رو دارم و بهشون دستمریزاد میگم. ✍ حمیدشیرانی از اورژانس بیمارستان شهید بهشتی قم
سهل‌انگاری در شیوع بیماری حرام شرعی است - ديگران http://farsi.khamenei.ir/others-note?id=45139 @Habibollah_Babai
«استماته»ی پزشکان در خفقان کرونا شهید شیخ حسین معن شعاری داشته‌ است که «المُستَمیت لا یموت» (نمی‌میرد آنکه در پی مرگ می‌رود). شیخ محمد مهدی شمس الدین در سخن از مرگ فی‌سبیل‌الله، به ارادۀمرگ در راه خدا تأکید می‌کند و چنین اراده‌ای را برای هر یک از اعضای امت اسلام لازم می‌شمارد. شیخ محمد مهدی آصفی نیز در بحث از شهادت، از تمنای شهادت سخن می‌گوید و چنین تمنای قلبی را در شکل‌گیری عزت و قوت اسلام مهم و سازنده می‌داند. اکنون سیاهی کرونا در جامعۀ ایرانی و بلکه جهان امروز نه فقط با پزشکان و پرستاران شهید، سویه‌های نور و افق‌هایی نو پیدا کرده، بلکه با بسیاری از آنهایی که زنده‌اند ولی در هر لحظه‌شان مستمیت‌اند، ارادۀ مرگ شرافتمندانه دارند، و در تمنای شهادت بسر می‌برند، سویه‌های قدسی و معنوی پیدا کرده است. فرهنگ استماته (به استقبال مرگ رفتن) در وضعیت انباشتگی مرگ، فرهنگ ارادۀ بر مرگ در وضعیت هراس از مرگ، و فرهنگ تمنای شرافت و شهادت در وضعیت خودخواهی‌‌ها و فرار از مرگ شرافتمندانه، جزو عناصر سازنده‌ای است که ما را در وضعیتِ بی‌معنای کرونا به سمت معنا و معنویت راه می‌برد.   @Habibollah_Babai
کروناویروس «جهانی‌شدن» را به آی سی یو می‌برد اگر کرونا ویروس به سرعت فروکش نکند، فرایند ضدجهانی شدن که پیش از این شروع شده، تقویت خواهد شد. پیش از این پیامبران جهانی‌سازی فکر می‌کردند که جهان با تجارت، مسافرت، ادغام مالی جهانی، و انقلاب دیجیتال روابط تنگ‌تری پیدا خواهد کرد و جهان به سمت سرمایه‌داری پیش خواهد رفت، ولی از دهۀ گذشته شاهد عقب نشینی مداوم از این چشم‌انداز خوش‌بینانه هستیم و امروزه بسیاری از کشورها در صدد پس‌گرفتن کنترل خود برآمده‌اند. هر چند افزایش وابستگی متقابل بین کشورها می‌تواند منبعی برای رفاه عمومی شود، لیکن روابط نزدیک موجب آسیب‌های مشترک و بهانه‌ای برای درگیری‌های جدید خواهد بود. به گفته والس و نیبور «ارتباطات تنگاتنگ بین کشورها به همان اندازه که حل مسئله می‌کند، مسئله ایجاد می‌کند، گاهی بسیار سریع‌تر از آنچه که بتوان برای آن راه حلی پیدا کرد.» @Habibollah_Babai
کرونای جهانی، جهانی شدن را کمرنگ خواهد کرد بیماری‌ کرونا صرفا یک تراژدی مرگ نیست، بلکه افکار و باورهای جدیدی را ایجاد خواهد کرد که مهم‌تر از همه «بی‌میلی به مشارکت با خارجی‌ها» است. همان طور که مرگ سیاه در اروپا صرفا یک بیماری واگیر نبوده است، بلکه در بردارندۀ عرفان‌گرایی، عقل‌ستیزی (و شاید علم ستیزی) و بیگانه‌هراسی بود، همین‌طور ممکن است کوید 19 به کمرنگ کردن جهانی شدن (و شاید بی‌اعتباری علم) و بیگانه هراسی در سطح جهان دامن بزند.  @Habibollah_Babai
هر میزان در مواجهه با کرونا کارآمدتر ظاهر بشیم، اعتبار جهانی بیشتری پیدا می‌کنیم. @Habibollah_Babai
دومین وبینار اجتماعی و فرهنگی کرونا به همت دانشكده معارف اسلامي و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق عليه السلام و مركز مطالعات اجتماعی تمدني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي ؛ دومين وبينار ملي علوم انساني و اجتماعي و بحران كرونا با موضوع "نهاد دين و بحران جهاني، فرصت ها و تهديدها: دين اجتماعي در محاصره كرونا" برگزار می‌شود. با ارائه هايي از: دكتر عليرضا شجاعي زند(دانشگاه تربيت مدرس) دكتر علي انتظاري(دانشگاه علامه) دكتر كريم خانمحمدي(دانشگاه باقرالعلوم) دكتر عليرضا افضلي و دكتر نورالدين زنديه(دانشگاه امام صادق) دكتر علي الهي خراساني(بنياد پژوهش هاي آستان قدس) دكتر محمد كاظمي و دكتر علي جعفري(پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي) دكتر رسول علم الهدي(دانشگاه امام حسين) يكشنبه 25 اسفندماه 1398ساعت15 تا 18 ورود از طريق لينك وبينار درسامانه مجازي دانشگاه امام صادق: https://vc.isu.ac.ir/ch/isu-conf (حتما نام خود را ثبت و به عنوان مهمان وارد شويد) @Habibollah_Babai
اصلاح و تغییر برنامه وبینار 👇👇👇👇
اطلاعيه برگزاري وبينار ملي مرتبط با مسائل و بحران اخير: به همت دانشكده معارف اسلامي و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق عليه السلام و مركز مطالعات فرهنگي تمدني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي ؛ دومين وبينار ملي علوم انساني و اجتماعي و بحران كرونا موضوع ويژه: نهاد دين و بحران جهاني،فرصت ها و تهديدها: دين اجتماعي در محاصره كرونا با ارائه هايي از: دكتر علي انتظاري(دانشگاه علامه) دكتر كريم خانمحمدي(دانشگاه باقرالعلوم) دكتر عليرضا افضلي و دكتر نورالدين زنديه .محمداصغری و خانم شکوهی(دانشگاه امام صادق) دكتر علي الهي خراساني(بنياد پژوهش هاي آستان قدس) دكتر محمد كاظمي و دكتر علي جعفري و دکتر حبیب اله بابایی(پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي) دكتر رسول علم الهدي(دانشگاه امام حسين) دوشنبه ۲۶ اسفندماه ۱۳۹۸ ___ ساعت ۱۰ تا ۱۲ ونیم ورود از طريق لينك وبينار درسامانه مجازي دانشگاه امام صادق: https://vc.isu.ac.ir/ch/isu-conf (حتما نام خود را ثبت و به عنوان مهمان وارد شويد) @Habibollah_Babai