eitaa logo
حبیب‌اله بابائی
1.4هزار دنبال‌کننده
548 عکس
88 ویدیو
68 فایل
اسلام تمدنی و تمدن اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
دوره آنلاین "امداد فرهنگی در وضعیت اپیدمی" 👆👆👆 @Habibollah_Babai
  کرونا و برخورد تمدن‌ها (برونو ماس‌شیز) 1.       اینکه چرا کرونا در برخی مناطق بیشتر شایع شد، هرچند زمینه‌های فرهنگی در آن بی‌تأثیر نبود، مثلا فرهنگ چینی‌ها (مثلا رستوران‌های شلوغ، وعده‌های غذایی طولانی، و هرج و مرج در بازار عمده‌فورشی غذاهای دریایی)، فرهنگ اروپای جنوبی (در اینکه سلام خود را با یک یا دو بوسه آغاز می‌کنند)، و یا فرهنگ اسلامی ایرانیان (اینکه روزانه به هنگام نماز اوقاتی را در کنار هم سپری می‌کنند)، ولی همه قصه به تفاوت‌های فرهنگی مربوط نمی‌شود. 2.       در حال حاضر امیدوارترین اخبار در مواجهه موفق با کرونا مربوط به جهان کنفوسیوسی است. سنگاپور، ویتنام، و کره جنوبی از جمله کشورهایی بودند که در مواجهه با کرونا موفقیت آمیز بودند. این نشان‌گر کارکردهای یک نظام اخلاقی متفاوت است که در این کشورها وجود دارد که در آن بر وظایف بیش از حقوق تأکید می شود و آداب و رسوم اجتماعی در میان اکثریت جامعه ارج و قُربی دارد. 3.       امروزه چینی‌ها، آیندۀ چین را (به لحاظ وضعیت اپیدمی) مطمئن‌تر از اروپا و یا آمریکا می‌دانند و ادعا می‌کنند که کروناویروس نشان داد که مدل چینی بر مدل غربی برتری دارد. کرونا در چین و در مناسبات بین چین و آمریکا، نه فقط سیاسی است، بلکه به محض رقابت‌های جدی‌تر، زمینه‌‌ساز مناسبی برای برخورد تمدن‌ها خواهد بود. 4.       برخی فکر می‌کنند چین ارزش‌های سیاسی غرب را اتخاذ خواهد کرد، در حالی که حزب کمونیست چین کاملا در پی یک الگوی جایگزین است و می‌خواهد الگوی متمایز خود را به جهان صادر کند. ما می‌دانیم که رقابت بین الگوهای جهانی آغاز شده است، ولی هیچ وقت معلوم نبود که پیش‌زمینه این رقابت چه خواهد بود، آیا این درگیری در سیستم تجارت و مالی جهانی (که با قوانین غربی ساخته شده است) خواهد بود و بالطبع غرب نیز برندۀ میدان خواهد بود یا نه این زمینۀ رقابتی در جای دیگری رقم خواهد خورد. کرونا ویروس به این سئوال پاسخی متفاوت داده است. برخورد کنونی تمدن‌ها نه یک جنگ روشنفکرانه، فلسفی و فکری، بلکه برخوردی است بین تکنولوژی‌ها و زمینه‌های کنترل بر نیروهای طبیعی. با توسعه فناوری‌های جدید، در توزیع جهانیِ قدرت و تمدن نیز تغییرات اساسی بوجود خواهد آمد.   5.       آنچه که امروزه آمریکا را تهدید می‌کند، نه صرفا محصولات چینی است، بلکه افشای ضعف‌هایی است که کروناویروس آن را در مقایسه بین چین و آمریکا افشا خواهد کرد. آنجا معلوم می‌شود که آیا آمریکا می‌تواند با چین رقابت کند یا نه؟ اینکه صرفا آمریکا ادعا کند که ارزش‌های سیاسی متفاوتی از ارزش‌های سیاسی چینی‌ها دارد، برای این رقابت جدی و غیرقابل شوخی کافی نخواهد بود. ارزش‌ها اگر نتوانند به وقت بحران از شما دفاع کنند، چه فرقی با ارزش‌های غیرعلمی خواهد داشت؟ آنها در مواجهه با ویروس کرونا چه آورده‌ای خواهد داشت؟ در این وضعیت پرسشی که در سطح جهان مطرح خواهد شد این است که به وقت بحران جهانی آیا باید به آمریکا اطمینان کرد یا به چین (کاری که امروزه ایتالیا در تأسی به الگوی چینی انجام می‌دهد)؟ فعلا به نظر می‌رسد چین در بازی ژئوپلیتیک جلو است و نشان داده است که می‌تواند در برابر غول کرونا واکنش غول‌آسایی از خود نشان دهد. هرچند چین در واکنش به کرونا، محدودیت‌هایی برای زندگی اجتماعی ایجاد کرد، ولی توانست اپیدمی را کنترل کند. با این همه معلوم نیست اگر ویروس دوباره شعله‌ور شود و همین محدودیت‌های اجتماعی دوباره اعمال شود، آینده چین چه خواهد شد؟ لیکن روشن است که دنیا در انتهای تونلی که با کرونا در آن وارد شده است، بسیار متفاوت خواهد بود. https://www.nationalreview.com/2020/03/coronavirus-and-the-clash-of-civilizations/ @Habibollah_Babai
چینی‌ها در حال ترویج طب سنتی به عنوان یک «راه حل چینی» برای کرونا هستند. در بیمارستان‌های پیشرفته ووهان برای بیماران کرونایی، سوپ قهوه‌ای که حاوی داروهای سنتی چینی‌هاست و در آن دارچین و ریشه‌ شیرین‌بیان بکار رفته، استفاده می‌شود. این سوپ که حالت پاک‌کنندگی و سم‌زدایی از ریه را دارد، به عنوان «ترکیب گیاهی» بخشی از سیاست طبی دولت چین است که مراکز درمانی را الزام کرده در مبارزه با کرونا از آن استفاده کنند. در حالی که دانشمندان در پی واکسن رفته‌اند، چین به سمت طب سنتی چینی (TCM) و داروهای سنتی خود رفته است. به گفته وزارت علوم و فناوری ، از اواخر ماه گذشته، بیش از 85٪ از كل بیماران كرونایی در چین - حدود 60،000 نفر - داروهای گیاهی را در كنار داروهای ضد ویروسی اصلی دریافت كرده بودند. یو یانونگ معاون رئیس سازمان ملی چین گفت: "ما حاضریم" تجربه چینی "و" راه حل چینی "از درمان Covid-19 را به اشتراک بگذاریم و به کشورهای بیشتری اجازه دهیم که با طب چینی آشنا شوند، طب چینی را بشناسند، و از داروهای چینی استفاده کنند." به گفته یو ، تاکنون بیش از 50،000 بیمار کروناویروس جدیدا از بیمارستان مرخص شده‌اند که اکثر آنها از TCM استفاده کرده‌اند. وی گفته است در یک کارآزمایش بالینی از 102 بیمار مبتلا به علائم خفیف کرونا در ووهان، بیمارانی که از درمان ترکیبی (سنتی و مدرن) استفاده کرده‌اند 33% نسبت به بیمارانی که فقط داروهای غربی استفاده کرده‌اند، بهبودی بیشتری پیدا کرده‌اند. در این باره رهبر چینی‌ها هم که خود از طرفدارانِ شناخته‌شدۀTCM است، بارها و بارها بر طب سنتی تأکید کرده و گفته است: "طب سنتی گنجینه‌‌ای از تمدن چین است که حکمت ملت و مردم چین را توأمان دربرمی‌گیرد." بر این اساس، طب سنتی نه فقط کارکرد طبی و درمانی دارد، بلکه کارکردی اجتماعی و ملی دارد به گونه‌ای که "اگر شما به طب سنتی چینی اعتقادی نداشته باشید، شما میهن‌پرست هم محسوب نخواهید شد." https://edition.cnn.com/2020/03/14/asia/coronavirus-traditional-chinese-medicine-intl-hnk/index.html @Habibollah_Babai
اطلاعيه برگزاري وبينار ملي مرتبط با مسائل و بحران اخير ( شماره ۳) به همت دانشكده معارف اسلامي و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق عليه السلام و مركز مطالعات اجتماعی و تمدني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي ؛ سومین وبينار ملي علوم انساني و اجتماعي و بحران كرونا موضوع ويژه: حكمراني و ارتباطات بحران با ارائه هايي از : دکتر محسنیان راد (دانشگاه امام صادق ع) دکتر عبدالمجید مبلغی (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی) دکتر علی علیزاده تحلیل‌گر رسانه‌ای (از لندن) دکتر علی جعفری (دانشگاه باقر العلوم ع) دکتر صلاح‌الدین هرسنی (دانشگاه مازندران) دكتر محمدرضا برزويي (دانشگاه امام صادق ع) دكتر كميل قيدرلو (دانشگاه امام صادق ع) دکتر رسول نوروزی (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) دكتر رضا عطاردي (دانشگاه امام صادق ع) همراه با ارائه گزارشي از انگاره كرونا در شبكه هاي اجتماعي توسط هسته افكارعمومي و تغييرات اجتماعي روز چهارشنبه ۲۸ اسفند ۹۸، ساعت ۱۴ تا ۱۶ ورود از طریق لیک وبینار در سامانه مجازی دانشگاه امام صادق ع https://vc.isu.ac.ir/ch/isu-conf (حتما نام خود را ثبت و به عنوان میهمان وارد شوید) @Habibollah_Babai
آداب نوروز 99 در قرنطینه خانگی امسال به خاطر شرایط کرونایی مجبور هستیم در منزل بمانیم و سفر نرویم، سفر نرویم یعنی اینکه پدر مادر را نبینیم، دعایشان را نشنویم، فاصله‌های سالیانه را با دیدارهای نوروزی کم نکنیم، و روح و روان خانواده‌هامون را مثل هر سال تغییر ندیم، و خستگی‌های روحی و جسمی را از خود دور نکنیم. ولی می‌توان در این وضعیت برای نوروز امسال هم راه‌هایی و آدابی در نظر گرفت تا فاصله‌ها را کمتر کرده و قرابت و گرمی خانوادگی را تا حدی تأمین کرد: 1. می‌توان به وقت تحویل سال و در کنار سفر هفت‌سین، زیارت کوتاه امین‌الله را به نیت امام رضا( ع) خواند و آن حرم خالی را با «زائران دِلی» مملو از زائر کرد. 2. می‌توان امسال پیام‌های بی‌روح و مصنوعیِ تبریک را که send all  می‌کردیم کنار گذاشته و به تک تک اعضای خانواده و دوستان، یک سطر تبریک اختصاصی و جمله‌ای دعای خاص نوشت و یا بجای نوشتن براشون پیام صوتی و یا تصویری بفرستیم. آنها گرمی پیام ما را بیشتر حس خواهند کرد.   3. می‌توان تماس‌های نوروزی را از تماس‌های دو نفره به تماس‌های چند نفره تغییر داد (از طریق واتساپ مثلا می‌شه این کار رو کرد). گرمی خانواده‌ها در تماس جمعی بیشتر حس می‌شود. 4. می‌توان خانواده‌هایی که گروه‌های مجازی خانوادگی ندارند ، دست کم گروهی برای چندروزِ نوروز درست کنند و تحویل سال نو را در کنار هم بگذرانند. 5. می‌توان قاب عکسی از اموات خود درست کرد (هرچند در گوشی‌های‌مان، در پروفایل‌هامون، در صفحات مجازی‌مان) و دقایقی قبل از تحویل سال، به یادشان فاتحه خواند و روح‌شان را شاد کرد. 6. کرونا نباید بهانه‌ای برای تعطیلی سنت خوب هدیه‌دادن باشد. می‌توان عیدی کودکان، عیدی مادران و پدران، عیدی خواهران و برادران را همین روز جمعه به حساب‌شان ریخت تا بگوییم همچنان بیادشان هستیم و دوست‌شان داریم. 7. می‌توان خانواده‌های کرونایی را امسال به فهرست تلفن‌هامون اضافه کرد و مجدد با آنها همدلی و همدردی کرد و به آنها گفت ما در کنارشان هستیم. نگذاریم کسی به خاطر کرونا تنها بماند. 8. می‌توان خانواده‌های خسته و دلتنگ پزشکان و پرستاران را بیش از این احترام گذاشت و به آنهایی که در میان ما هستند دست‌مریزاد و خداقوت گفت.  9. می‌توان همسایه‌های خود بویژه ضعفا و تنگ‌دستان را بیشتر مواظبت کرد و امسال در رفع نیازهای مالی و روحی آنها بیشتر تلاش کرد. 10.  و می‌توان به این فهرست هم چیزی اضافه کرد و آنگاه آن را به دیگران نیز پیشنهاد کرد. شاید بتوان با نوروزی متفاوت، نوروزی سرشار از امید به رحمت خدا، نعمت‌های رفتۀ خدا از دنیا را  به دنیا برگرداند و جبران مافات کرد. آمین!  @Habibollah_Babai
مهارت های مدد کاری اجتماعی در شرایط کرونایی.mp3
41.56M
فایل صوتی نشست آنلاین "مهارتهای مددکاری اجتماعی در شرایط کرونایی" 🔹🔹🔹🔹🔹🔹 مرکز آموزش های کاربردی http://eitaa.com/joinchat/315686930C4d8d228136
00265.pdf
3.02M
فایل PDF نشست آنلاین "مهارت های مدد کاری اجتماعی در شرایط کرونایی" 🔹🔹🔹🔹🔹🔹 مرکز آموزش های کاربردی http://eitaa.com/joinchat/315686930C4d8d228136
کرونای ذهن.mp3
18.71M
فایل صوتی نشست آنلاین "کرونای ذهن و راه های درمان آن" 🔹🔹🔹🔹🔹🔹 مرکز آموزش های کاربردی http://eitaa.com/joinchat/315686930C4d8d228136
مراقبت های معنوی در بیمارستان.mp3
17.94M
فایل نشست آنلاین "مراقبت های معنوی در بیمارستان" از سلسله نشست های آنلاین امداد فرهنگی در وضعیت اپیدمی 🔹🔹🔹🔹🔹🔹 مرکز آموزش های کاربردی http://eitaa.com/joinchat/315686930C4d8d228136
بعثت و "شتاب‌ِ تمدن‌" ۱. واحد زمانی تمدن (در ظهور یا سقوط تمدن‌ها) چند سال است و برای طیّ طریق تمدن چقدر باید زمان مصرف کرد؟ آیا می‌توان در زمانی کوتاه گام‌های بلندی در سطح کلان اجتماعی برداشت؟ آنچه در بعثت پیامبر گرامی اسلام در عصر جاهلی رخ داد رخدادی عظیم و جهشی جهانی در یک دوره زمانی کوتاه (23 سال) آنهم در سرزمینی بدور از تمدن بود. این رخداد چگونه ممکن شد؟ پیامبر اکرم چگونه در فرصتی اندک طیّ طریق تمدنی کرد؟ پیامبر در سرعت عملِ تأسیسی‌اش از عرب جاهلی که به تعبیر امیر المومنین ع «بدترین دین را داشتند، در بدترین خانه زندگی می‌کردند، میان غارها و سنگهای خشن و مارهای سمی خطرناک فاقد شنوایی به سر می بردند، آب های آلوده می نوشیدند، و غذاهای ناگوار می‌خوردند، خون یکدیگر را به ناحق می‌ریختند، پیوند خویشاوندی را می‌بریدند، بت‌ می‌پرستیدند و مفاسد زیادی بین آنها رایج بود»، چسان توانست مدینه‌ای درست کند که درآن اخوت و وحدت باشد، در هر محله‌ای مسجدی بنا شود (بالغ بر نُه باب مسجد در محله‌های مهاجرین)،  بازار مستقل مسلمانان تأسیس گردد، خیابان‌ها و معابر شهری تأسیس شود، جایگاهی برای درمان ومداوای بیماران، و دار الضیفان برای میهمانان ایجاد شود، و در این میان سبک‌های معماری جدیدی در بنای شهر و بنای بناها بوجود آید، و نظام وقف در شهر برقرار گردد، و آنگاه این سبک از زندگی و نظام مدنی پایه‌ای و نقطه عزیمتی برای صورت‌بندی تمدن اسلامی بشود؟ سرعت در تغییرات تمدنی در جامعه عرب جاهلی بعد از پیامبر گرامی اسلام هم ادامه یافت و در کمترین زمان اسلام را عالم‌گیر کرد. سيدجمال‌الدین اسدآبادی در پاسخ به ارنست رنان در مورد سرعت رشد تمدنی اسلام چنين مى‏نويسد: «بر كسى پوشيده نيست كه اعراب هنگامى كه در اوج توحش و بربريت بودند با ظهور اسلام در كمال سرعت، شروع به پيمودن راه نهضت فكرى و فلسفى نمودند، سرعتى كه فقط با سرعت فتوحات و پيشرفت‏هاى آنان قابل مقايسه است، براى آنكه آنان در مدت فقط يك قرن همه علوم يونان و فارس را به دست آوردند كه در ميان آنها در طول قرن‏هاى متمادى گذشته هيچ‏گونه رشد و تكامل و پيشرفتى نداشت.» ۲. برخی چون اراده انسانی را در تحولات اجتماعی اساسا نادیده می‌گیرند، سیر تمدن را سیری طبیعی (و شاید جبری) و بسیار آهسته و کُند تصور می‌کنند به گونه‌ای که امکان تسریع آن و امکانی برای سیر سریع آن در دوره‌های رشد خود وجود ندارد. در مقابل، آنهایی که تمدن‌ها را نه ساختۀ دست پنهان تاریخ، بلکه ساختۀ دست آشکارِ انسان‌ها می‌دانند (همان‌طور زوال تمدن‌ها را ساختۀ عملکرد انسان‌ها تلقی می‌کنند) سرعت بخشیدن به سیر ظهور و یا زوال تمدن‌ را ممکن و شدنی می‌دانند. هر چند شاید در نگاه فلسفی ـ تاریخی در سلسله دوره‌های تاریخ پرش و گَپی وجود نداشته باشد و سلسلۀ حوادث در ارتباط و اتصال با همدیگر باشد، ولی همین سیر متصل و مرتبط به هم با اراده‌های متراکم انسانی قابلیت سرعت‌گرفتن را دارد و می‌تواند سیر تمدنی را کوتاه‌تر، نزدیک‌تر، و سهل‌الوصول‌تر کند. ادامه 👇👇 @Habibollah_Babai
۳. در مقولۀ سرعت در حرکت اجتماعی و حرکت تاریخی، آیات متعدد قرآنی به عنصر «سبقت و سرعت در کار نیک» و پیامدهای آن در ایجاد تراکم و انباشت نیکی‌ها در جامعه («فاستبقوا الخیرات» مائده/48»، «و سارعوا الی مغفره من ربکم» آل عمران/133»،  و «اولئک یسارعون فی الخیرات» مومنون/61) و آنگاه شکل‌گیری خیرات بزرگ در جامعه («الذین ینفقون فی سبیل الله کمثل حبه انبتت سبع سنابل فی کل سنبله مأه حبه و والله یضاعف لمن یشاء» بقره/261) اشاره کرده است. «سرعت» و «مسارعه»ی اجتماعی و فرهنگی نه فقط در جبهۀ حق و توحید است، بلکه در حرکت تاریخی و اراده‌های جبهه کفر و باطل نیز وجود دارد («الذین یسارعون فی الکفر» مائده/41). با عطف توجه به این دو دسته از آیات، رقابت در میان جهان اسلام و جهان کفر «رقابت در سرعت و واکنش سریع در برابر مسئله‌های کلان اجتماعی و فرهنگی» است. اساسا سرعت در انجام کار خیر و یا سرعت در ارتکاب شرّ و همین‌طور سبقت در انجام نیکی‌ها دو مکانیسم مهم و اثرگذار در تبدیل نیکی‌های خُرد به نیکی‌های کلان و یا تغییر شرور جزء به شرور کُلّی است. مسلما بخش مهمی از آنچه پیامبر گرامی اسلام در صدر اسلام به انجام رسانید، در عمل به محتوای این آیات در نظام‌سازی اجتماعی و واکنش‌های سریع به حوادث زمانه‌اش بود. اگر پیامبر سالیان متمادی می‌نشست که پلان بنویسد و برنامه جامعی را تدارک کند، و یا منتظر می‌ماند تا وحی به طور کامل نازل شود و سپس زمینه‌های اجتماعی را هموار کند، هرگز به مرحله شهرسازی و جامعه‌سازی و ارائه الگوی انضمامی نمی‌رسید. پیامبر در دیالکتیک بین «وحی و انسان»، «وحی و نیاز»، «وحی و عمل»، و «وحی و فرهنگ» به کار جامعه‌سازی و نظام‌سازی پرداخت و نمای تمدن نوینی را پایه گذاشت.   ادامه 👇👇 @Habibollah_Babai