کرونای جهانی، جهانی شدن را کمرنگ خواهد کرد
بیماری کرونا صرفا یک تراژدی مرگ نیست، بلکه افکار و باورهای جدیدی را ایجاد خواهد کرد که مهمتر از همه «بیمیلی به مشارکت با خارجیها» است. همان طور که مرگ سیاه در اروپا صرفا یک بیماری واگیر نبوده است، بلکه در بردارندۀ عرفانگرایی، عقلستیزی (و شاید علم ستیزی) و بیگانههراسی بود، همینطور ممکن است کوید 19 به کمرنگ کردن جهانی شدن (و شاید بیاعتباری علم) و بیگانه هراسی در سطح جهان دامن بزند.
@Habibollah_Babai
هر میزان در مواجهه با کرونا کارآمدتر ظاهر بشیم، اعتبار جهانی بیشتری پیدا میکنیم.
@Habibollah_Babai
دومین وبینار اجتماعی و فرهنگی کرونا
به همت دانشكده معارف اسلامي و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق عليه السلام و مركز مطالعات اجتماعی تمدني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي ؛
دومين وبينار ملي علوم انساني و اجتماعي و بحران كرونا با موضوع "نهاد دين و بحران جهاني، فرصت ها و تهديدها: دين اجتماعي در محاصره كرونا" برگزار میشود.
با ارائه هايي از:
دكتر عليرضا شجاعي زند(دانشگاه تربيت مدرس)
دكتر علي انتظاري(دانشگاه علامه)
دكتر كريم خانمحمدي(دانشگاه باقرالعلوم)
دكتر عليرضا افضلي و دكتر نورالدين زنديه(دانشگاه امام صادق)
دكتر علي الهي خراساني(بنياد پژوهش هاي آستان قدس)
دكتر محمد كاظمي و دكتر علي جعفري(پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي)
دكتر رسول علم الهدي(دانشگاه امام حسين)
يكشنبه 25 اسفندماه 1398ساعت15 تا 18
ورود از طريق لينك وبينار درسامانه مجازي دانشگاه امام صادق:
https://vc.isu.ac.ir/ch/isu-conf
(حتما نام خود را ثبت و به عنوان مهمان وارد شويد)
@Habibollah_Babai
اطلاعيه برگزاري وبينار ملي مرتبط با مسائل و بحران اخير:
به همت دانشكده معارف اسلامي و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق عليه السلام و مركز مطالعات فرهنگي تمدني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي ؛
دومين وبينار ملي علوم انساني و اجتماعي و بحران كرونا
موضوع ويژه: نهاد دين و بحران جهاني،فرصت ها و تهديدها: دين اجتماعي در محاصره كرونا
با ارائه هايي از:
دكتر علي انتظاري(دانشگاه علامه)
دكتر كريم خانمحمدي(دانشگاه باقرالعلوم)
دكتر عليرضا افضلي و دكتر نورالدين زنديه .محمداصغری و خانم شکوهی(دانشگاه امام صادق)
دكتر علي الهي خراساني(بنياد پژوهش هاي آستان قدس)
دكتر محمد كاظمي و دكتر علي جعفري و دکتر حبیب اله بابایی(پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي)
دكتر رسول علم الهدي(دانشگاه امام حسين)
دوشنبه ۲۶ اسفندماه ۱۳۹۸ ___ ساعت ۱۰ تا ۱۲ ونیم
ورود از طريق لينك وبينار درسامانه مجازي دانشگاه امام صادق:
https://vc.isu.ac.ir/ch/isu-conf
(حتما نام خود را ثبت و به عنوان مهمان وارد شويد)
@Habibollah_Babai
کرونا و برخورد تمدنها (برونو ماسشیز)
1. اینکه چرا کرونا در برخی مناطق بیشتر شایع شد، هرچند زمینههای فرهنگی در آن بیتأثیر نبود، مثلا فرهنگ چینیها (مثلا رستورانهای شلوغ، وعدههای غذایی طولانی، و هرج و مرج در بازار عمدهفورشی غذاهای دریایی)، فرهنگ اروپای جنوبی (در اینکه سلام خود را با یک یا دو بوسه آغاز میکنند)، و یا فرهنگ اسلامی ایرانیان (اینکه روزانه به هنگام نماز اوقاتی را در کنار هم سپری میکنند)، ولی همه قصه به تفاوتهای فرهنگی مربوط نمیشود.
2. در حال حاضر امیدوارترین اخبار در مواجهه موفق با کرونا مربوط به جهان کنفوسیوسی است. سنگاپور، ویتنام، و کره جنوبی از جمله کشورهایی بودند که در مواجهه با کرونا موفقیت آمیز بودند. این نشانگر کارکردهای یک نظام اخلاقی متفاوت است که در این کشورها وجود دارد که در آن بر وظایف بیش از حقوق تأکید می شود و آداب و رسوم اجتماعی در میان اکثریت جامعه ارج و قُربی دارد.
3. امروزه چینیها، آیندۀ چین را (به لحاظ وضعیت اپیدمی) مطمئنتر از اروپا و یا آمریکا میدانند و ادعا میکنند که کروناویروس نشان داد که مدل چینی بر مدل غربی برتری دارد. کرونا در چین و در مناسبات بین چین و آمریکا، نه فقط سیاسی است، بلکه به محض رقابتهای جدیتر، زمینهساز مناسبی برای برخورد تمدنها خواهد بود.
4. برخی فکر میکنند چین ارزشهای سیاسی غرب را اتخاذ خواهد کرد، در حالی که حزب کمونیست چین کاملا در پی یک الگوی جایگزین است و میخواهد الگوی متمایز خود را به جهان صادر کند. ما میدانیم که رقابت بین الگوهای جهانی آغاز شده است، ولی هیچ وقت معلوم نبود که پیشزمینه این رقابت چه خواهد بود، آیا این درگیری در سیستم تجارت و مالی جهانی (که با قوانین غربی ساخته شده است) خواهد بود و بالطبع غرب نیز برندۀ میدان خواهد بود یا نه این زمینۀ رقابتی در جای دیگری رقم خواهد خورد. کرونا ویروس به این سئوال پاسخی متفاوت داده است. برخورد کنونی تمدنها نه یک جنگ روشنفکرانه، فلسفی و فکری، بلکه برخوردی است بین تکنولوژیها و زمینههای کنترل بر نیروهای طبیعی. با توسعه فناوریهای جدید، در توزیع جهانیِ قدرت و تمدن نیز تغییرات اساسی بوجود خواهد آمد.
5. آنچه که امروزه آمریکا را تهدید میکند، نه صرفا محصولات چینی است، بلکه افشای ضعفهایی است که کروناویروس آن را در مقایسه بین چین و آمریکا افشا خواهد کرد. آنجا معلوم میشود که آیا آمریکا میتواند با چین رقابت کند یا نه؟ اینکه صرفا آمریکا ادعا کند که ارزشهای سیاسی متفاوتی از ارزشهای سیاسی چینیها دارد، برای این رقابت جدی و غیرقابل شوخی کافی نخواهد بود. ارزشها اگر نتوانند به وقت بحران از شما دفاع کنند، چه فرقی با ارزشهای غیرعلمی خواهد داشت؟ آنها در مواجهه با ویروس کرونا چه آوردهای خواهد داشت؟ در این وضعیت پرسشی که در سطح جهان مطرح خواهد شد این است که به وقت بحران جهانی آیا باید به آمریکا اطمینان کرد یا به چین (کاری که امروزه ایتالیا در تأسی به الگوی چینی انجام میدهد)؟ فعلا به نظر میرسد چین در بازی ژئوپلیتیک جلو است و نشان داده است که میتواند در برابر غول کرونا واکنش غولآسایی از خود نشان دهد. هرچند چین در واکنش به کرونا، محدودیتهایی برای زندگی اجتماعی ایجاد کرد، ولی توانست اپیدمی را کنترل کند. با این همه معلوم نیست اگر ویروس دوباره شعلهور شود و همین محدودیتهای اجتماعی دوباره اعمال شود، آینده چین چه خواهد شد؟ لیکن روشن است که دنیا در انتهای تونلی که با کرونا در آن وارد شده است، بسیار متفاوت خواهد بود.
https://www.nationalreview.com/2020/03/coronavirus-and-the-clash-of-civilizations/
@Habibollah_Babai
چینیها در حال ترویج طب سنتی به عنوان یک «راه حل چینی» برای کرونا هستند.
در بیمارستانهای پیشرفته ووهان برای بیماران کرونایی، سوپ قهوهای که حاوی داروهای سنتی چینیهاست و در آن دارچین و ریشه شیرینبیان بکار رفته، استفاده میشود. این سوپ که حالت پاککنندگی و سمزدایی از ریه را دارد، به عنوان «ترکیب گیاهی» بخشی از سیاست طبی دولت چین است که مراکز درمانی را الزام کرده در مبارزه با کرونا از آن استفاده کنند. در حالی که دانشمندان در پی واکسن رفتهاند، چین به سمت طب سنتی چینی (TCM) و داروهای سنتی خود رفته است. به گفته وزارت علوم و فناوری ، از اواخر ماه گذشته، بیش از 85٪ از كل بیماران كرونایی در چین - حدود 60،000 نفر - داروهای گیاهی را در كنار داروهای ضد ویروسی اصلی دریافت كرده بودند. یو یانونگ معاون رئیس سازمان ملی چین گفت: "ما حاضریم" تجربه چینی "و" راه حل چینی "از درمان Covid-19 را به اشتراک بگذاریم و به کشورهای بیشتری اجازه دهیم که با طب چینی آشنا شوند، طب چینی را بشناسند، و از داروهای چینی استفاده کنند." به گفته یو ، تاکنون بیش از 50،000 بیمار کروناویروس جدیدا از بیمارستان مرخص شدهاند که اکثر آنها از TCM استفاده کردهاند. وی گفته است در یک کارآزمایش بالینی از 102 بیمار مبتلا به علائم خفیف کرونا در ووهان، بیمارانی که از درمان ترکیبی (سنتی و مدرن) استفاده کردهاند 33% نسبت به بیمارانی که فقط داروهای غربی استفاده کردهاند، بهبودی بیشتری پیدا کردهاند.
در این باره رهبر چینیها هم که خود از طرفدارانِ شناختهشدۀTCM است، بارها و بارها بر طب سنتی تأکید کرده و گفته است: "طب سنتی گنجینهای از تمدن چین است که حکمت ملت و مردم چین را توأمان دربرمیگیرد." بر این اساس، طب سنتی نه فقط کارکرد طبی و درمانی دارد، بلکه کارکردی اجتماعی و ملی دارد به گونهای که "اگر شما به طب سنتی چینی اعتقادی نداشته باشید، شما میهنپرست هم محسوب نخواهید شد."
https://edition.cnn.com/2020/03/14/asia/coronavirus-traditional-chinese-medicine-intl-hnk/index.html
@Habibollah_Babai
اطلاعيه برگزاري وبينار ملي مرتبط با مسائل و بحران اخير ( شماره ۳)
به همت دانشكده معارف اسلامي و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق عليه السلام و مركز مطالعات اجتماعی و تمدني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي ؛
سومین وبينار ملي علوم انساني و اجتماعي و بحران كرونا
موضوع ويژه: حكمراني و ارتباطات بحران
با ارائه هايي از :
دکتر محسنیان راد (دانشگاه امام صادق ع)
دکتر عبدالمجید مبلغی (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)
دکتر علی علیزاده تحلیلگر رسانهای (از لندن)
دکتر علی جعفری (دانشگاه باقر العلوم ع)
دکتر صلاحالدین هرسنی (دانشگاه مازندران)
دكتر محمدرضا برزويي (دانشگاه امام صادق ع)
دكتر كميل قيدرلو (دانشگاه امام صادق ع)
دکتر رسول نوروزی (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
دكتر رضا عطاردي (دانشگاه امام صادق ع)
همراه با ارائه گزارشي از انگاره كرونا در شبكه هاي اجتماعي توسط هسته افكارعمومي و تغييرات اجتماعي
روز چهارشنبه ۲۸ اسفند ۹۸، ساعت ۱۴ تا ۱۶
ورود از طریق لیک وبینار در سامانه مجازی دانشگاه امام صادق ع
https://vc.isu.ac.ir/ch/isu-conf
(حتما نام خود را ثبت و به عنوان میهمان وارد شوید)
@Habibollah_Babai
آداب نوروز 99 در قرنطینه خانگی
امسال به خاطر شرایط کرونایی مجبور هستیم در منزل بمانیم و سفر نرویم، سفر نرویم یعنی اینکه پدر مادر را نبینیم، دعایشان را نشنویم، فاصلههای سالیانه را با دیدارهای نوروزی کم نکنیم، و روح و روان خانوادههامون را مثل هر سال تغییر ندیم، و خستگیهای روحی و جسمی را از خود دور نکنیم.
ولی میتوان در این وضعیت برای نوروز امسال هم راههایی و آدابی در نظر گرفت تا فاصلهها را کمتر کرده و قرابت و گرمی خانوادگی را تا حدی تأمین کرد:
1. میتوان به وقت تحویل سال و در کنار سفر هفتسین، زیارت کوتاه امینالله را به نیت امام رضا( ع) خواند و آن حرم خالی را با «زائران دِلی» مملو از زائر کرد.
2. میتوان امسال پیامهای بیروح و مصنوعیِ تبریک را که send all میکردیم کنار گذاشته و به تک تک اعضای خانواده و دوستان، یک سطر تبریک اختصاصی و جملهای دعای خاص نوشت و یا بجای نوشتن براشون پیام صوتی و یا تصویری بفرستیم. آنها گرمی پیام ما را بیشتر حس خواهند کرد.
3. میتوان تماسهای نوروزی را از تماسهای دو نفره به تماسهای چند نفره تغییر داد (از طریق واتساپ مثلا میشه این کار رو کرد). گرمی خانوادهها در تماس جمعی بیشتر حس میشود.
4. میتوان خانوادههایی که گروههای مجازی خانوادگی ندارند ، دست کم گروهی برای چندروزِ نوروز درست کنند و تحویل سال نو را در کنار هم بگذرانند.
5. میتوان قاب عکسی از اموات خود درست کرد (هرچند در گوشیهایمان، در پروفایلهامون، در صفحات مجازیمان) و دقایقی قبل از تحویل سال، به یادشان فاتحه خواند و روحشان را شاد کرد.
6. کرونا نباید بهانهای برای تعطیلی سنت خوب هدیهدادن باشد. میتوان عیدی کودکان، عیدی مادران و پدران، عیدی خواهران و برادران را همین روز جمعه به حسابشان ریخت تا بگوییم همچنان بیادشان هستیم و دوستشان داریم.
7. میتوان خانوادههای کرونایی را امسال به فهرست تلفنهامون اضافه کرد و مجدد با آنها همدلی و همدردی کرد و به آنها گفت ما در کنارشان هستیم. نگذاریم کسی به خاطر کرونا تنها بماند.
8. میتوان خانوادههای خسته و دلتنگ پزشکان و پرستاران را بیش از این احترام گذاشت و به آنهایی که در میان ما هستند دستمریزاد و خداقوت گفت.
9. میتوان همسایههای خود بویژه ضعفا و تنگدستان را بیشتر مواظبت کرد و امسال در رفع نیازهای مالی و روحی آنها بیشتر تلاش کرد.
10. و میتوان به این فهرست هم چیزی اضافه کرد و آنگاه آن را به دیگران نیز پیشنهاد کرد.
شاید بتوان با نوروزی متفاوت، نوروزی سرشار از امید به رحمت خدا، نعمتهای رفتۀ خدا از دنیا را به دنیا برگرداند و جبران مافات کرد. آمین!
@Habibollah_Babai
هدایت شده از مرکز آموزش های کاربردی
مهارت های مدد کاری اجتماعی در شرایط کرونایی.mp3
41.56M
#فایل_صوتی
#محتوای_تبلیغی
فایل صوتی نشست آنلاین
"مهارتهای مددکاری اجتماعی در شرایط کرونایی"
🔹🔹🔹🔹🔹🔹
مرکز آموزش های کاربردی
http://eitaa.com/joinchat/315686930C4d8d228136
هدایت شده از مرکز آموزش های کاربردی
00265.pdf
3.02M
#فایل_متنی
#محتوای_تبلیغی
فایل PDF نشست آنلاین
"مهارت های مدد کاری اجتماعی در شرایط کرونایی"
🔹🔹🔹🔹🔹🔹
مرکز آموزش های کاربردی
http://eitaa.com/joinchat/315686930C4d8d228136
هدایت شده از مرکز آموزش های کاربردی
کرونای ذهن.mp3
18.71M
#فایل_صوتی
#محتوای_تبلیغی
فایل صوتی نشست آنلاین
"کرونای ذهن و راه های درمان آن"
🔹🔹🔹🔹🔹🔹
مرکز آموزش های کاربردی
http://eitaa.com/joinchat/315686930C4d8d228136
هدایت شده از مرکز آموزش های کاربردی
مراقبت های معنوی در بیمارستان.mp3
17.94M
#فایل_صوتی
#محتوای_تبلیغی
فایل نشست آنلاین
"مراقبت های معنوی در بیمارستان"
از سلسله نشست های آنلاین امداد فرهنگی در وضعیت اپیدمی
🔹🔹🔹🔹🔹🔹
مرکز آموزش های کاربردی
http://eitaa.com/joinchat/315686930C4d8d228136
حبیباله بابائی
دوره آنلاین "امداد فرهنگی در وضعیت اپیدمی" 👆👆👆 @Habibollah_Babai
فایلهای آموزشی امداد فرهنگیِ کرونا 👆👆👆👆
بعثت و "شتابِ تمدن"
۱. واحد زمانی تمدن (در ظهور یا سقوط تمدنها) چند سال است و برای طیّ طریق تمدن چقدر باید زمان مصرف کرد؟ آیا میتوان در زمانی کوتاه گامهای بلندی در سطح کلان اجتماعی برداشت؟ آنچه در بعثت پیامبر گرامی اسلام در عصر جاهلی رخ داد رخدادی عظیم و جهشی جهانی در یک دوره زمانی کوتاه (23 سال) آنهم در سرزمینی بدور از تمدن بود. این رخداد چگونه ممکن شد؟ پیامبر اکرم چگونه در فرصتی اندک طیّ طریق تمدنی کرد؟ پیامبر در سرعت عملِ تأسیسیاش از عرب جاهلی که به تعبیر امیر المومنین ع «بدترین دین را داشتند، در بدترین خانه زندگی میکردند، میان غارها و سنگهای خشن و مارهای سمی خطرناک فاقد شنوایی به سر می بردند، آب های آلوده می نوشیدند، و غذاهای ناگوار میخوردند، خون یکدیگر را به ناحق میریختند، پیوند خویشاوندی را میبریدند، بت میپرستیدند و مفاسد زیادی بین آنها رایج بود»، چسان توانست مدینهای درست کند که درآن اخوت و وحدت باشد، در هر محلهای مسجدی بنا شود (بالغ بر نُه باب مسجد در محلههای مهاجرین)، بازار مستقل مسلمانان تأسیس گردد، خیابانها و معابر شهری تأسیس شود، جایگاهی برای درمان ومداوای بیماران، و دار الضیفان برای میهمانان ایجاد شود، و در این میان سبکهای معماری جدیدی در بنای شهر و بنای بناها بوجود آید، و نظام وقف در شهر برقرار گردد، و آنگاه این سبک از زندگی و نظام مدنی پایهای و نقطه عزیمتی برای صورتبندی تمدن اسلامی بشود؟
سرعت در تغییرات تمدنی در جامعه عرب جاهلی بعد از پیامبر گرامی اسلام هم ادامه یافت و در کمترین زمان اسلام را عالمگیر کرد. سيدجمالالدین اسدآبادی در پاسخ به ارنست رنان در مورد سرعت رشد تمدنی اسلام چنين مىنويسد: «بر كسى پوشيده نيست كه اعراب هنگامى كه در اوج توحش و بربريت بودند با ظهور اسلام در كمال سرعت، شروع به پيمودن راه نهضت فكرى و فلسفى نمودند، سرعتى كه فقط با سرعت فتوحات و پيشرفتهاى آنان قابل مقايسه است، براى آنكه آنان در مدت فقط يك قرن همه علوم يونان و فارس را به دست آوردند كه در ميان آنها در طول قرنهاى متمادى گذشته هيچگونه رشد و تكامل و پيشرفتى نداشت.»
۲. برخی چون اراده انسانی را در تحولات اجتماعی اساسا نادیده میگیرند، سیر تمدن را سیری طبیعی (و شاید جبری) و بسیار آهسته و کُند تصور میکنند به گونهای که امکان تسریع آن و امکانی برای سیر سریع آن در دورههای رشد خود وجود ندارد. در مقابل، آنهایی که تمدنها را نه ساختۀ دست پنهان تاریخ، بلکه ساختۀ دست آشکارِ انسانها میدانند (همانطور زوال تمدنها را ساختۀ عملکرد انسانها تلقی میکنند) سرعت بخشیدن به سیر ظهور و یا زوال تمدن را ممکن و شدنی میدانند. هر چند شاید در نگاه فلسفی ـ تاریخی در سلسله دورههای تاریخ پرش و گَپی وجود نداشته باشد و سلسلۀ حوادث در ارتباط و اتصال با همدیگر باشد، ولی همین سیر متصل و مرتبط به هم با ارادههای متراکم انسانی قابلیت سرعتگرفتن را دارد و میتواند سیر تمدنی را کوتاهتر، نزدیکتر، و سهلالوصولتر کند.
ادامه 👇👇
@Habibollah_Babai
۳. در مقولۀ سرعت در حرکت اجتماعی و حرکت تاریخی، آیات متعدد قرآنی به عنصر «سبقت و سرعت در کار نیک» و پیامدهای آن در ایجاد تراکم و انباشت نیکیها در جامعه («فاستبقوا الخیرات» مائده/48»، «و سارعوا الی مغفره من ربکم» آل عمران/133»، و «اولئک یسارعون فی الخیرات» مومنون/61) و آنگاه شکلگیری خیرات بزرگ در جامعه («الذین ینفقون فی سبیل الله کمثل حبه انبتت سبع سنابل فی کل سنبله مأه حبه و والله یضاعف لمن یشاء» بقره/261) اشاره کرده است. «سرعت» و «مسارعه»ی اجتماعی و فرهنگی نه فقط در جبهۀ حق و توحید است، بلکه در حرکت تاریخی و ارادههای جبهه کفر و باطل نیز وجود دارد («الذین یسارعون فی الکفر» مائده/41). با عطف توجه به این دو دسته از آیات، رقابت در میان جهان اسلام و جهان کفر «رقابت در سرعت و واکنش سریع در برابر مسئلههای کلان اجتماعی و فرهنگی» است. اساسا سرعت در انجام کار خیر و یا سرعت در ارتکاب شرّ و همینطور سبقت در انجام نیکیها دو مکانیسم مهم و اثرگذار در تبدیل نیکیهای خُرد به نیکیهای کلان و یا تغییر شرور جزء به شرور کُلّی است. مسلما بخش مهمی از آنچه پیامبر گرامی اسلام در صدر اسلام به انجام رسانید، در عمل به محتوای این آیات در نظامسازی اجتماعی و واکنشهای سریع به حوادث زمانهاش بود. اگر پیامبر سالیان متمادی مینشست که پلان بنویسد و برنامه جامعی را تدارک کند، و یا منتظر میماند تا وحی به طور کامل نازل شود و سپس زمینههای اجتماعی را هموار کند، هرگز به مرحله شهرسازی و جامعهسازی و ارائه الگوی انضمامی نمیرسید. پیامبر در دیالکتیک بین «وحی و انسان»، «وحی و نیاز»، «وحی و عمل»، و «وحی و فرهنگ» به کار جامعهسازی و نظامسازی پرداخت و نمای تمدن نوینی را پایه گذاشت.
ادامه 👇👇
@Habibollah_Babai
۴. مسئلۀ سرعت تحولات در نظام معانی و شبکۀ مناسبات تمدن جدید غرب نیز عنصری بسموثر در شکلگیری نظام زندگی بوده و هست. سرعت در تحولات دنیوی و تغییرات سختافزاری در غرب (در قرن هفدهم) موجب عقبماندگی اخلاق، فرهنگ، و دین از تغییرات شتابان جامعه شد و عملا نوعی از سکولارشدن را بر غرب تحمیل کرد. پیش از قرن هفدهم لفظ «تمدن» و پروسۀ «تمدن» پیشرفت مادی و معنوی را به طور یکسان در بر میگرفت، لیکن به تدریج ابعاد معنوی و اخلاقی تمدن اهمیت خود را از دست داد. این دقیقا بدان جهت بود که گسترش تمدن در جهات مادی سریعتر از جهات اخلاقی و معنوی در تمدن غرب بود. از این رو، آنگاه که فتوحات و اکتشافات زیادی در حوزه تمدنی رخ داد، ارزشهای اخلاقی در میان انبوه اختراعات مادی و پیشرفتهای دنیوی مغفول ماند و در نتیجه بین اخلاق و تمدن، فرهنگ و تمدن، و همینطور دین و تمدن (صرفا به خاطر فقدان تناسب در سرعت تحولات) جدایی رخ داد. این «سرعت» در تحولات و جدایی آن از معنا و معنویت و دین و اخلاق آنچنان ادامه یافت که به بیان زیمل منتهی به بیشکلی درجهان پسامدرن شد. زیمل بر این باور است در عصر مدرن، زندگی همچون اعصار گذشته نمیخواهد در شکل خاصی تجلی پیدا بکند، شکل مورد نظر زندگی سریع و متحول امروز، گریز از هرگونه شکلی است و همین بی شکلی هم خود را در تمامی اشکال هنری، علمی، اجتماعی و اقتصادی آشکار میسازد.
۵. فقدان تناسب سرعت در ساحتهای مختلف تمدنی و سکولاریزاسیون برآمده از آن، در دیگر تمدنها از جمله در تاریخ تمدن اسلامی هم کم و بیش رخ داده و گاه در حال وقوع است. اساسا دنیای قرن بیست و یکم در حال تجربه تحولات سریعی است که گویا حرکت در تاریخ انسان شتاب گرفته و حوادث به طور متوالی و بیوقفه در حال رخدادن است. اکنون اگر دین و نهاد دین نتواند سرعت بموقعی متناسب با تحولات نهاد سیاست داشته باشد، اگر حوزههای علمیه نتواند نرمافزار سرعت در تولید اندیشه دینی، تدریس و تبلیغ دین را فعال کند و سرعتی متناسب با سرعت تحولات حوزه فرهنگ داشته باشد، و اگر مراجع عظام نتوانند واکنشهای سریعی به تحولات علمی و تمدنی (مثلا در حوزۀ سلامت) داشته باشند، پیشی گرفتن مسائل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و بهداشتی بر نهادهای دینی بویژه حوزههای علمیه، جامعه را به خودی خود به سمت سکولارشدن سوق خواهد داد، چه بخواهیم، چه نخواهیم.
بر این اساس آنچه که رهبر معظم انقلاب در مورد ضرورت «جهش در تولید» بیان کردند، هرچند به تولید اقتصادی و ایجاد تحول ملموس در سفره مردم ارتباط دارد، لیکن در ادبیات کلان تمدنیِ رهبر انقلاب، این جهش نه صرفا جهش اقتصادی، بلکه جهشی فرهنگی، جهشی اخلاقی و جهشی دینی و در کل جهشی هماهنگ در سطوح کلان اجتماعی است. اگر همزمان با جهش اقتصادی نتوانیم جهش فکری و فرهنگی و جهشی دینی داشته باشیم، طبیعی است که جهش اقتصادی و جهش در حوزههای دیگر اجتماعی به عقبماندگی فکر و فرهنگ و دین منتهی خواهد شد و فاصله بین دین و نهادهای اجتماعی بیشتر و بیشتر خواهد شد. دراین باره، علاوه بر ایمان و دینداری، خلوص و مجاهدتهای مستمر (گروههای جهادی اخلاق و فرهنگ)، و همینطور عملیات توأمان عملی و نظری، باید مقولاتِ «سرعت»، «جهش» و «شتاب» در مقیاس تمدن را مطالعه کرده و نرمافزار لازم برای واکنشهای بهنگام و سریعِ فرهنگی و اخلاقی را فراهم آورده و آن را در آموزش و پرورش طلبههای تمدنگرا به تمرین گذاشت.
@Habibollah_Babai
عرض سلام خدمت بزرگواران و تبریک ایام سال نو و اعیاد ماه مبارک رجب و ماه شعبان و آرزوی سلامتی برای همه عزیزان
بعد از عارضۀ کرونا در ایران، محققان زیادی در حوزه و دانشگاه در نسبت بین «دین و کرونا» تحلیلهایی ارائه کردهاند که هر یک از آنها رویکردی متفاوت و نگاهی دغدغهمندانه بود از آنچه که در ایران و در جهان امروز میگذرد. بنده نیز در برخی از یادداشتها تلاش کردهام که تأملات خود را با رویکرد تمدنی مطرح کنم و آن را در معرض اساتید و محققان قرار بدهم. با عنایت به اینکه پرداختن به این مسئله جهانی نیاز به همفکری جهانی دینداران و دینپژوهان دارد، از دو هفتۀ پیش مکاتباتی با برخی از اساتید مختلف دینشناسی مخصوصا مسیحیان در آمریکا داشتم و موضوعات و دغدغههایی را با آنها (از جمله جیمز هانتر، لری بوشارد، بل وایدر، کون هارت، چاک متیوز، و محمد لگنهاوسن) در میان گذاشتهام. در این گفتگوها و رفت و برگشتها به برخی از یادداشتها و نوشتههایی از اساتید و محققان دینپژوهش در آمریکا دست یافتهام که گزارش برخی از آنها را پیش از این به مخاطبان و اعضای این کانال تقدیم کردهام. نوشته ذیل از دیوید فرنچ است که دیشب بل وایدر (Bill Wilder) رئیس مرکز مطالعات مسیحی در شهر شارلوتسویل به من ارسال کرد که به نظرم ارائه خلاصه محتوای این مقاله نیز مفید خواهد بود و ما را به گفتگوهای بین الادیان در موضوع کرونا (و البته مسئله بهداشت و سلامتی و موضوع دین) بیش از پیش ترغیب خواهد کرد.
https://frenchpress.thedispatch.com/p/coronavirus-courage-and-the-second
@Habibollah_Babai
👇👇
کرونا و وسوسۀ «نمایش ایمان» در مسیحیت
(در تفاوت بین شجاعت، ترس، و تهور)
از دیوید فرنچ
در تاریخ 7 مارس یک مدرسه مسیحی مراسمی مملو از مومنان مسیحی را برگزار کرد که در میان آنها یک نفر مبتلا به کرونا بود. الان از آن جمعیت دهها نفر تستشان به کرونا مثبت گزارش شده است. این مسئله در آمریکا که شکافهای مذهبی در آن زیاد است، شقاق مذهبی جدیدی را درست کرده است. هزاران کلیسا الان بسته شده و کشیشان در تلاشاند راهی پیدا بکننند برای خدمت به جمعهایی که پشت درهای بسته زندگی میکنند. دراین میان کلیساهایی وجود دارند که بر خلاف دستورات فرمانداری عمل میکند و در این میان برخی از کشیشها هم هستند که مردم را تشویق میکند که به یکدیگر خوشآمد بگویند، و مدارس دینی را همچنان باز نگهدارند. راستی رنو (Rusty Reno) ادیان کاتولیک را به خاطر تعلیق مراسمات جمعی نقد کرده و تأکید کرده است که آمریکا باید کلیساها را باز نگه دارد. او مینویسد که «خاموشی گستردۀ همه چیز روح عصر ماست که در آن چشم انداز مرگ بزرگترین شرّ قلمداد میشود که باید به هر قیمتی از آن پرهیز کرد. اساسا مسیح آمده تا ما را از اسارت گناه و مرگ رهایی بخشد. این نه بدان معناست که ما نمیمیریم و یا گناه نمیکنیم، بلکه بدان معناست که ما نباید زندگی توأم با ترس داشته باشیم.»
ولی آنچه که در متیو «7-5: 4» و «24-26 : 16» آمده است تفاوت بین شجاعت، ترس، و بیپروایی را ترسیم میکند. برخی از آیات نشان دهنده وسوسه بزرگی است که شیطان از مسیح میخواهد نمایش ایمان بدهد و خودش را از بلندی پرت کند تا شکست ناپذیری خود را نشان دهد. با این وجود مسیح امتناع کرده و اظهار میکند که این کار وسوسه و مسخره است. اما همان طور که عیسی مسیح «ایمان نمایشی» را نپذیرفت، ترس بزدلانه را هم رد کرد و ازخودگذشتگی تا دم مرگ را خواستار شد. ازخودگذشتگی و قربانی شدن در تأسی به حضرت مسیح نیز نوعی از خودگذشتگیِ هدفمند است و نه بیهدف. این خطرپذیری در وضعیت بحران سلامتی متعلق به پزشکان یا پرستاران است که شجاعت این را دارند که پیوسته خود را در معرض بیماریهای کشنده قرار میدهند تا از بیمار و بیماری مراقبت کنند. پزشکان خطری را که خود ریسک میکنند به خانواده و جامعه خود بازتاب نمیدهند. آنها خود را از خانوادههای خود جدا میکنند، به همان شیوهای که یک سرباز در جنگ رفتار میکند. این ترس نیست بلکه احتیاط است که آدمها خطرات شخصی خود را به خانواده و اطرافیان وارد نمیکنند. جانبازان و دلاوران تفکیک میکنند بین بزدلی، شجاعت، و بیپروایی. ترسو در وسط معرکه وظیفه خود را رها میکند، مرد شجاع مأموریت را در آغوش میگیرد، با این حال او از زره استفاده میکند.
اکنون مأموریت ما چیست؟ اجتناب از بیپروایی و تهور. در عین حال مومنان نباید از ریسکهای هدفمند دوری کنند. ممکن است زمانی فرا برسد که شما هم باید از افراد بیمار مراقبت کنید. این کار را بیشک انجام بدید ولی با احتیاط. هشدار مارتین لوتر به مسیحیانی که با طاعون مواجه بودند قابل توجه است که گفت: «اگر خدا بخواهد مرا قبض روح کند، مطمئنا مرا پیدا خواهد کرد. من آنچه را که از من انتظار داشته انجام دادهام و بنابراین مسئولیت مرگ خودم یا مرگ دیگران را برعهده ندارم. اگر همسایهام به من احتیاج داشته باشد، من از هیچ کس و هیچ جا پرهیز نخواهم کرد و آزادانه خواهم رفت.»
@Habibollah_Babai
بیماری کرونا ویروس چهارمین تهدید برای بشریت است که از بحران تمدنکاپیتالیستی ناشی میشود. این بحران با وضعیت شهرنشینی، جهانیسازی، تغییر آب و هوا، تنشهای مدنی، و تغییر ماهیت انتقال بیماری بین انسانها و حیوانها، در حال افزایش است. اگر این بحرانِ تمدن در دهه های آتی مورد توجه قرار نگیرد، فروپاشی جامعه صنعتی اجتنابناپذیر خواهد بود و ممکن است بشریت دوامی پیدا نکند، همانطور که پیش از این هم اپیدمیها به زوال تمدنها منتهی شدهاند. برای غلبه بر بحران، باید از تمدن فراتر رفت، گونههای از خودبیگانگی اجتماعی را از بین برد، و فرایند بیگانهشدن از طبیعت را نیز خاتمه داد.
https://www.resilience.org/stories/2020-03-27/the-coronavirus-pandemic-as-the-crisis-of-civilization/
@Habibollah_Babai
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
طراحی خارقالعاده شهید سلیمانی در برنامه دیشب عصر جدید
@Habibollah_Babai
اژدهای رسانهها و پادشاه فیلترشکنها: کرونا !
یادداشتی از حسین رجایی
https://www.alef.ir/news/3990116054.html
@Habibollah_Babai
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
46.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰سرنوشت کشتی تایتانیک نماد تمدن جدید و ویروس کرونا
✅کشتی بزرگ و معروف تایتانیک به نحوی باشکوه و مجلل ساخته شده بود و جلوه های پیشرفت بشر را نمایش می داد ؛ ولی این قصه با غرور کاذب برای سازندگان و مسافرانش به آنجا رسید که تایتانیک را شکست ناپذیر و بی عیب و نقص می دانستند ؛ لذا زمانی که در برخورد با صخره ای در هم شکست ، همه را مبهوت نمود ۰ در آخر هم می بینیم که نجات یافتگان به نیایش پرداخته و به حقارت بشر در برابر خالق خود اعتراف می کنند۰
🔴تاینانیک ، امروز نماد همان "تمدن جدید" است که ظاهر باشکوه و مجلل آن تصور غیر قابل غرق شدن آن را برای مسافران و سازندگانش تداعی می نماید و ویروس کرونا همان صخره ای است که این تمدن ظاهرا بی عیب و نقص با آن برخورد نموده است ؛ شاید که بشر دوباره برای نجات خود به عظمت خالق و نیایش با او متذکر گردد۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi