eitaa logo
حبیب‌اله بابائی
1.4هزار دنبال‌کننده
506 عکس
78 ویدیو
68 فایل
اسلام تمدنی و تمدن اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
نوربرت الیاس با تأکید بر ماهیت مرگ، به مسئله مرگ هراسی در جهان جدید هم اشاره می‌کند و می‌گوید: ما در وضعیت مدرن، دلمان نمی‌خواهد در مورد مرگ فکر کنیم، و دلمان نمی‌خواهد افراد در حال مرگ را ببینیم، و اساسا دلمان نمی‌خواهد در مورد گذشتگان و مرده‌ها و قبرهایشان فکر و ذکری داشته باشیم. وی به تلخی می‌گوید «ناتوانی ما در یاریِ افراد دمِ مرگ، چیزی نیست جز اینکه مرگِ دیگری یادآور مرگ خود ماست. تماس بیش از اندازه با فرد دمِ مرگ تهدیدی است برای رویاپردازی ما در باره نامیراییِ خودمان.» اینکه ما به مثابه یک ربات سخنگو صرفا آمار مرده‌ها را بشماریم و از آن به سهولت و سرعت عبور ‌کنیم نشان از همین ترس از میراییِ خود ما و نگرانی از واقعیت مرگ در آیندۀ نزدیک ما دارد. اگر واقعیت مرگ را بهتر درک می‌کردیم و آن را در فرایند تمدنی خود سرکوب نمی‌کردیم امروز در سخن گفتن از مرگ انسان‌ها، انسانی‌تر عمل می‌کردیم. اکنون آنچه که  به بهانه کرونای مدرن در جهان مدرن رخ داده، بازگشت مسئلۀ «مرگ» به فلسفه‌ها، فرهنگ‌ها، و تمدن‌هاست. امروزه گونه‌های مواجهه با مسئله مرگ، مر‌گ‌اندیشی و رابطۀ مرگ و زندگی، از جمله نقطه‌های عطف تمدن‌های موجود در چالش با ویروس کروناست. شاید یکی از نقطه‌های چالش تمدن‌ غربی و شرقی، یا تمدن اسلامی و تمدن سکولار در گونه‌های مواجهه با این پدیده و مرگ یا زندگی برآمده از کرونا باشد. امروزه بسیاری از پزشکان و پرستاران و گاه طلبه‌های جهادی که در امر خدمت به کرونایی‌ها، خود مبتلا به کرونا شده‌اند، در رنج و شاید مرگ خود چنین حس تنهایی و یا بی‌معنایی را نداشته باشند، ولی این بی‌معنایی و حس تنهایی در عموم مبتلایان به کرونا می‌تواند جای نگرانی داشته باشد که جامعه اسلامی و متولیان فکر و فرهنگ و معنا در آن نباید نسبت به آن بی‌اعتنا باشند. دراین باره گروه‌های زیادی در میان طلبه‌ها و همین‌طور برخی از بسیجیان آموزش‌های مربوط به امر «امداد فرهنگی» را با نظارت نهادهای رسمی گذرانده‌اند که فعال‌سازی ظرفیت‌های آنها در بیمارستان‌ها می‌تواند کمکی باشد به آسیب‌دیدگان روحی از کرونا. از این رهگذر می‌توان با مراقبت‌های معنوی جلوگیری کرد از مرگ‌های بی‌معنای مدرن و تنهایی‌های دم مرگ. هرچند امروز ورود طلبه‌های جهادی برای کارهای خدماتی بیماران بجای خود کاری است بس ارزشمند ، لیکن رسالت طلبگی چیزی بیش از این اقتضا می‌کند. طلبه‌های جهادی و امدادگر قبل از آنکه بخواهند یا بتوانند جای خدمات پرستاری را بگیرند، باید جای خود را در امور روانی و روحانیِ بیماران که بسیار هم خالی است، پر نمایند.     @Habibollah_Babai
https://www.daraian.com/fa/paper/141-day/27346 کرونا و ضرورت توجه به حقوق مستمندان
وبينار مهم با عنوان: "الهيات زندگي، معنويت و تمدن در كشاكش كرونا" -جامعه علوم انساني و علوم اجتماعي ايران در اين روزهاي مهم و سرنوشت ساز با سوالات عديده اي مواجه است و ظرفيت خويش را در نسبت با مساله اي عيني بازخواني مي كند. مسائلي از اين قبيل: ⚡️ الهيات سلامت، عرفان تمدني و بهداشت معنوي: نقش كرونا بر ادراك اكنون ما و ترسيم معنای زندگی ما چيست؟ ⚡️ سياستگذاري سلامت در غياب معنویت و هويت: آيا جهان سكولارتر مي شود؟ ⚡️ جنگ كرونايي! تقابل روايت ها و هذيان گويي اجتماعي (infodemy) :‌ وظيفه نظام رسانه اي چيست؟ ⚡️ روانکاوی سبک زندگی در تسخیر تنهایی فناورانه؛ آیا آینده ازآن فناوری است؟ ⚡️ مسئله مرگ مدرن (مرگ صنعتی یا مرگ بهداشتی و یا مرگ انفرادی) و تبعات آن برای جوامع مسلمان؟ ⚡️ انسجام اجتماعی بعد از مصائب ایرانیان در سال ۹۸ (نگاه تطبیقی به بلایای طبیعی اعم از سیل، زلزله‌، شهادت حاج قاسم و کرونا) ⚡️ تحلیل فرهنگی از کرونای جهانی در وضعیت جهانی شده چگونه است؟ ⚡️ آینده جهان در امتداد ویروسهای مدرن و پیشرفته چيست؟ بر همين اساس به همت دانشكده معارف اسلامي و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق عليه السلام و مركز مطالعات فرهنگي تمدني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي، مجموعه گفتگوها و هم انديشي هاي ملي به صورت وبينار برگزار مي شود. وبينار نخست با ارائه آقايان: دكتر محمدهادي همايون دكتر حبيب اله بابايي دكتر محمد كاظم فرقاني دکتر محمدرضا بهمنی دكتر سيد مجيد امامي دكتر احمد رهدار دكتر سيد مجيد مطهر نژاد دكتر احمدشاكر نژاد دوشنبه 19 اسفندماه از ساعت 10_ 12 صبح 🗣 ورود از طريق لينك سامانه مجازي دانشگاه امام صادق (ع) آدرس الکترونیکی وبینار: https://vc.isu.ac.ir/ch/isu-conf مخاطبان می توانند به عنوان کاربر مهمان در سامانه وارد شوند. @Habibollah_Babai
مسیحیت با کرونا چه می‌کند؟ «ایمان خود را حفظ کنید، ویروس‌ها را نابود کنید» 1.  ویروس‌ها بخشی از خلقت هستند (موقت نیستند) و ما باید یاد بگیریم در کنار آنها ایمن زندگی کنیم. 2. حضور در مراسمات مذهبی برای بسیاری از افراد واقعاً معنادار است، و توصیه به کسی که دیگر چنین کاری نکند، یک راه حل عملی نیست. 3. به جای تعطیلی کلیساها، اقدامات بهداشتی را باید افزایش داد و کلیساها باید به سمت بهداشت بیشتر حرکت کنند (پرهیز از استفاده از جام مشترک، عرضه نان با دستان ضدعفونی شده، پرهیز از تجمع افراد بیمار و آسیب‌پذیر(نه همه افراد) و خدمات آنلاین به افراد آسیب‌دیده 4. این اقدامات در مراسمات مسلمانان نیز مراعات می‌شود و در نمازهای جمعه، کار ضدعفونی کردن با جدیت انجام می‌شود. @Habibollah_Babai شرح نوشته 👇👇👇
در معنای "اسیری" اسیر آن نیست که دستانش را در بند کرده باشند، اسیر آن است که منطق و زبان‌اش در بند مانده باشد، اسیر آن نیست که تن‌اش را در زنجیر بسته باشند، اسیر آن است که روح‌ و جان‌اش را به اسیری برده باشند، اسیر آن نیست که به اسارت دیگران رفته باشد، اسیر آن است که در اسارت «خود» گرفتار مانده باشد،   و اسیر آن نیست که در زمان و یا مکانی محدود شده باشد، اسیر آن است که از زمان و زمانه‌اش فراتر نرفته باشد و تاریخ هم او را به فراموشی سپرده باشد. گرامی باد یاد و نام آزادۀ کربلا عقیلۀ بنی‌هاشم که آن‌قدر بزرگ بود که فرودستان تاریخ هرگز نتوانستند آن قامت بلند تاریخ را بپوشانند، او را به اسارت ببرند، و منطق و مرام‌اش یا روح و جان‌اش را در بند کنند.  @Habibollah_Babai
🏥 پیام سرگشاده کارمند اورژانس قم از در بیمارستان! 👈 ...وقتی بمب خبری گسترش شدید در قم منفجر شد، خانواده، دوستان و نزدیکان، همه واکنش نشان دادند و نگران حال من شدند. خیلی ها بهم گفتن جانت مهمتر است از شغلت! و میخواستند که ترک پست کنم! از بس نگرانم بودند یادشان رفت که من نه تنها منبع درآمد و امرار معاش خانواده‌ام، دریافتی از این شغل درمانی است، بلکه متعهد هستم به حضور! ◽ اما در این روزها افرادی رو دیدم، که بدون نصب اتیکت و نام و نشان، بدون هیچ تظاهر و ریا و منت، کار و خانواده خودرا ترک کردند... اما بجای گریز از مهلکه و پناه بردن به فضای امن تر، به خط مقدم درگیری با بیماری کرونای بیمارستان‌های سانتر کرونا آمدند... هرکاری که از دستشان برمی‌آمد، از جابجایی بیماران کرونایی در تخت... تا بردن آنان برای انجام تصویربرداری ها و سی تی اسکن ها و جابجایی نمونه های آزمایشگاهی... تا گندزدایی تخت ها و فضا عمومی اتاق ها و تهیه ویلچر و جابجایی بیماران و کمک به حراست و انتظامات بیمارستان و کمک به خدمات و دستگیری از بیماران نیازمند کرونایی و ایجاد ارتباط بین خانواده های نگران خارج از بخش قرنطینه بابیمار...( چون حضور همراه کنار بیمار ممنوع شده بود) تا رساندن وسایل و لوازم مورد نیاز برای بیماران در فضای قرنطینه... ◽ این که همگی طلبه‌های حوزه‌های علمیه قم بودند، گاه که بیماران متوجه می شدند اینها که درسکوت و آرامش و با محبت، فقط دارند خدمت میکنند؛ کمک پرستار، نیروی خدماتی یا همراه بیمار...نیستند بلکه طلبه هستند، دست به دعا بر می‌داشتند... ◽ دلداری این روحانیون، هم به بیمار وهم به خانواده ها، واقعا تاثیر شگرفی در اون لحضه بحرانی داشت. ◽ بدور از همه تملق‌ها و اغراق‌ها، اصلا قصد چاپلوسی ندارم، اما در خدمت دکتر عاملی -متخصص طب اورژانس- بودم که میگفت درسهای زیادی از این عزیزان گرفتم، چقدر بی منت، ایثار رو به تصویر کشیدند. ◽ حاضرم قسم بخورم که مواردی از خدمتگزاری این عزیزان شاهدبودم که اگر کسی جایی برایم تعریف میکرد که گروهی آخوند، اینچنین فداکاری میکردند، شاید تمام و کمال، حرفش را باورنمیکردم! ◽ این دوستان که اکثرا" متاهل و صاحب فرزند هستند، شب تا صبح را بدون استراحت، در کنار بیماران کرونایی سپری کردند. ◽ آقای بشارتی -از کارشناسان اتاق عمل- میگفت اینقدر از آخوندها برایم بدگفته‌اند و در ذهنم تصویر بدی ازشون ساخته شده که وقتی این افراد که حتی از نصب اتیکت و انداختن عکس هم خودداری میکردن را دیدم، به شدت حیرت کردم و تصویری از نهایت سادگی و یک طلبه در ذهنم نقش بست. ◽ کاش این فرهنگ احساس وظیفه و خدمت رسانی در دیگر اقشار هم به همین اندازه تقویت میشد. ◽ زیرا مطمئن هستم این حس و حال از روی جوگیری و یا تظاهر، بوجود نیامده بلکه حاصل فرهنگ حوزوی و کار فرهنگی عزیزانی در آن محیط معنوی بوده است. ◽ من بعنوان یکی از عوامل کادر درمان، از گروه جهادی طلاب جوان و امدادگران جهادی که در این ایام کنار ماهستند کمال تشکر رو دارم و بهشون دستمریزاد میگم. ✍ حمیدشیرانی از اورژانس بیمارستان شهید بهشتی قم
سهل‌انگاری در شیوع بیماری حرام شرعی است - ديگران http://farsi.khamenei.ir/others-note?id=45139 @Habibollah_Babai
«استماته»ی پزشکان در خفقان کرونا شهید شیخ حسین معن شعاری داشته‌ است که «المُستَمیت لا یموت» (نمی‌میرد آنکه در پی مرگ می‌رود). شیخ محمد مهدی شمس الدین در سخن از مرگ فی‌سبیل‌الله، به ارادۀمرگ در راه خدا تأکید می‌کند و چنین اراده‌ای را برای هر یک از اعضای امت اسلام لازم می‌شمارد. شیخ محمد مهدی آصفی نیز در بحث از شهادت، از تمنای شهادت سخن می‌گوید و چنین تمنای قلبی را در شکل‌گیری عزت و قوت اسلام مهم و سازنده می‌داند. اکنون سیاهی کرونا در جامعۀ ایرانی و بلکه جهان امروز نه فقط با پزشکان و پرستاران شهید، سویه‌های نور و افق‌هایی نو پیدا کرده، بلکه با بسیاری از آنهایی که زنده‌اند ولی در هر لحظه‌شان مستمیت‌اند، ارادۀ مرگ شرافتمندانه دارند، و در تمنای شهادت بسر می‌برند، سویه‌های قدسی و معنوی پیدا کرده است. فرهنگ استماته (به استقبال مرگ رفتن) در وضعیت انباشتگی مرگ، فرهنگ ارادۀ بر مرگ در وضعیت هراس از مرگ، و فرهنگ تمنای شرافت و شهادت در وضعیت خودخواهی‌‌ها و فرار از مرگ شرافتمندانه، جزو عناصر سازنده‌ای است که ما را در وضعیتِ بی‌معنای کرونا به سمت معنا و معنویت راه می‌برد.   @Habibollah_Babai
کروناویروس «جهانی‌شدن» را به آی سی یو می‌برد اگر کرونا ویروس به سرعت فروکش نکند، فرایند ضدجهانی شدن که پیش از این شروع شده، تقویت خواهد شد. پیش از این پیامبران جهانی‌سازی فکر می‌کردند که جهان با تجارت، مسافرت، ادغام مالی جهانی، و انقلاب دیجیتال روابط تنگ‌تری پیدا خواهد کرد و جهان به سمت سرمایه‌داری پیش خواهد رفت، ولی از دهۀ گذشته شاهد عقب نشینی مداوم از این چشم‌انداز خوش‌بینانه هستیم و امروزه بسیاری از کشورها در صدد پس‌گرفتن کنترل خود برآمده‌اند. هر چند افزایش وابستگی متقابل بین کشورها می‌تواند منبعی برای رفاه عمومی شود، لیکن روابط نزدیک موجب آسیب‌های مشترک و بهانه‌ای برای درگیری‌های جدید خواهد بود. به گفته والس و نیبور «ارتباطات تنگاتنگ بین کشورها به همان اندازه که حل مسئله می‌کند، مسئله ایجاد می‌کند، گاهی بسیار سریع‌تر از آنچه که بتوان برای آن راه حلی پیدا کرد.» @Habibollah_Babai
کرونای جهانی، جهانی شدن را کمرنگ خواهد کرد بیماری‌ کرونا صرفا یک تراژدی مرگ نیست، بلکه افکار و باورهای جدیدی را ایجاد خواهد کرد که مهم‌تر از همه «بی‌میلی به مشارکت با خارجی‌ها» است. همان طور که مرگ سیاه در اروپا صرفا یک بیماری واگیر نبوده است، بلکه در بردارندۀ عرفان‌گرایی، عقل‌ستیزی (و شاید علم ستیزی) و بیگانه‌هراسی بود، همین‌طور ممکن است کوید 19 به کمرنگ کردن جهانی شدن (و شاید بی‌اعتباری علم) و بیگانه هراسی در سطح جهان دامن بزند.  @Habibollah_Babai
هر میزان در مواجهه با کرونا کارآمدتر ظاهر بشیم، اعتبار جهانی بیشتری پیدا می‌کنیم. @Habibollah_Babai
دومین وبینار اجتماعی و فرهنگی کرونا به همت دانشكده معارف اسلامي و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق عليه السلام و مركز مطالعات اجتماعی تمدني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي ؛ دومين وبينار ملي علوم انساني و اجتماعي و بحران كرونا با موضوع "نهاد دين و بحران جهاني، فرصت ها و تهديدها: دين اجتماعي در محاصره كرونا" برگزار می‌شود. با ارائه هايي از: دكتر عليرضا شجاعي زند(دانشگاه تربيت مدرس) دكتر علي انتظاري(دانشگاه علامه) دكتر كريم خانمحمدي(دانشگاه باقرالعلوم) دكتر عليرضا افضلي و دكتر نورالدين زنديه(دانشگاه امام صادق) دكتر علي الهي خراساني(بنياد پژوهش هاي آستان قدس) دكتر محمد كاظمي و دكتر علي جعفري(پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي) دكتر رسول علم الهدي(دانشگاه امام حسين) يكشنبه 25 اسفندماه 1398ساعت15 تا 18 ورود از طريق لينك وبينار درسامانه مجازي دانشگاه امام صادق: https://vc.isu.ac.ir/ch/isu-conf (حتما نام خود را ثبت و به عنوان مهمان وارد شويد) @Habibollah_Babai
اصلاح و تغییر برنامه وبینار 👇👇👇👇
اطلاعيه برگزاري وبينار ملي مرتبط با مسائل و بحران اخير: به همت دانشكده معارف اسلامي و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق عليه السلام و مركز مطالعات فرهنگي تمدني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي ؛ دومين وبينار ملي علوم انساني و اجتماعي و بحران كرونا موضوع ويژه: نهاد دين و بحران جهاني،فرصت ها و تهديدها: دين اجتماعي در محاصره كرونا با ارائه هايي از: دكتر علي انتظاري(دانشگاه علامه) دكتر كريم خانمحمدي(دانشگاه باقرالعلوم) دكتر عليرضا افضلي و دكتر نورالدين زنديه .محمداصغری و خانم شکوهی(دانشگاه امام صادق) دكتر علي الهي خراساني(بنياد پژوهش هاي آستان قدس) دكتر محمد كاظمي و دكتر علي جعفري و دکتر حبیب اله بابایی(پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي) دكتر رسول علم الهدي(دانشگاه امام حسين) دوشنبه ۲۶ اسفندماه ۱۳۹۸ ___ ساعت ۱۰ تا ۱۲ ونیم ورود از طريق لينك وبينار درسامانه مجازي دانشگاه امام صادق: https://vc.isu.ac.ir/ch/isu-conf (حتما نام خود را ثبت و به عنوان مهمان وارد شويد) @Habibollah_Babai
دوره آنلاین "امداد فرهنگی در وضعیت اپیدمی" 👆👆👆 @Habibollah_Babai
  کرونا و برخورد تمدن‌ها (برونو ماس‌شیز) 1.       اینکه چرا کرونا در برخی مناطق بیشتر شایع شد، هرچند زمینه‌های فرهنگی در آن بی‌تأثیر نبود، مثلا فرهنگ چینی‌ها (مثلا رستوران‌های شلوغ، وعده‌های غذایی طولانی، و هرج و مرج در بازار عمده‌فورشی غذاهای دریایی)، فرهنگ اروپای جنوبی (در اینکه سلام خود را با یک یا دو بوسه آغاز می‌کنند)، و یا فرهنگ اسلامی ایرانیان (اینکه روزانه به هنگام نماز اوقاتی را در کنار هم سپری می‌کنند)، ولی همه قصه به تفاوت‌های فرهنگی مربوط نمی‌شود. 2.       در حال حاضر امیدوارترین اخبار در مواجهه موفق با کرونا مربوط به جهان کنفوسیوسی است. سنگاپور، ویتنام، و کره جنوبی از جمله کشورهایی بودند که در مواجهه با کرونا موفقیت آمیز بودند. این نشان‌گر کارکردهای یک نظام اخلاقی متفاوت است که در این کشورها وجود دارد که در آن بر وظایف بیش از حقوق تأکید می شود و آداب و رسوم اجتماعی در میان اکثریت جامعه ارج و قُربی دارد. 3.       امروزه چینی‌ها، آیندۀ چین را (به لحاظ وضعیت اپیدمی) مطمئن‌تر از اروپا و یا آمریکا می‌دانند و ادعا می‌کنند که کروناویروس نشان داد که مدل چینی بر مدل غربی برتری دارد. کرونا در چین و در مناسبات بین چین و آمریکا، نه فقط سیاسی است، بلکه به محض رقابت‌های جدی‌تر، زمینه‌‌ساز مناسبی برای برخورد تمدن‌ها خواهد بود. 4.       برخی فکر می‌کنند چین ارزش‌های سیاسی غرب را اتخاذ خواهد کرد، در حالی که حزب کمونیست چین کاملا در پی یک الگوی جایگزین است و می‌خواهد الگوی متمایز خود را به جهان صادر کند. ما می‌دانیم که رقابت بین الگوهای جهانی آغاز شده است، ولی هیچ وقت معلوم نبود که پیش‌زمینه این رقابت چه خواهد بود، آیا این درگیری در سیستم تجارت و مالی جهانی (که با قوانین غربی ساخته شده است) خواهد بود و بالطبع غرب نیز برندۀ میدان خواهد بود یا نه این زمینۀ رقابتی در جای دیگری رقم خواهد خورد. کرونا ویروس به این سئوال پاسخی متفاوت داده است. برخورد کنونی تمدن‌ها نه یک جنگ روشنفکرانه، فلسفی و فکری، بلکه برخوردی است بین تکنولوژی‌ها و زمینه‌های کنترل بر نیروهای طبیعی. با توسعه فناوری‌های جدید، در توزیع جهانیِ قدرت و تمدن نیز تغییرات اساسی بوجود خواهد آمد.   5.       آنچه که امروزه آمریکا را تهدید می‌کند، نه صرفا محصولات چینی است، بلکه افشای ضعف‌هایی است که کروناویروس آن را در مقایسه بین چین و آمریکا افشا خواهد کرد. آنجا معلوم می‌شود که آیا آمریکا می‌تواند با چین رقابت کند یا نه؟ اینکه صرفا آمریکا ادعا کند که ارزش‌های سیاسی متفاوتی از ارزش‌های سیاسی چینی‌ها دارد، برای این رقابت جدی و غیرقابل شوخی کافی نخواهد بود. ارزش‌ها اگر نتوانند به وقت بحران از شما دفاع کنند، چه فرقی با ارزش‌های غیرعلمی خواهد داشت؟ آنها در مواجهه با ویروس کرونا چه آورده‌ای خواهد داشت؟ در این وضعیت پرسشی که در سطح جهان مطرح خواهد شد این است که به وقت بحران جهانی آیا باید به آمریکا اطمینان کرد یا به چین (کاری که امروزه ایتالیا در تأسی به الگوی چینی انجام می‌دهد)؟ فعلا به نظر می‌رسد چین در بازی ژئوپلیتیک جلو است و نشان داده است که می‌تواند در برابر غول کرونا واکنش غول‌آسایی از خود نشان دهد. هرچند چین در واکنش به کرونا، محدودیت‌هایی برای زندگی اجتماعی ایجاد کرد، ولی توانست اپیدمی را کنترل کند. با این همه معلوم نیست اگر ویروس دوباره شعله‌ور شود و همین محدودیت‌های اجتماعی دوباره اعمال شود، آینده چین چه خواهد شد؟ لیکن روشن است که دنیا در انتهای تونلی که با کرونا در آن وارد شده است، بسیار متفاوت خواهد بود. https://www.nationalreview.com/2020/03/coronavirus-and-the-clash-of-civilizations/ @Habibollah_Babai
چینی‌ها در حال ترویج طب سنتی به عنوان یک «راه حل چینی» برای کرونا هستند. در بیمارستان‌های پیشرفته ووهان برای بیماران کرونایی، سوپ قهوه‌ای که حاوی داروهای سنتی چینی‌هاست و در آن دارچین و ریشه‌ شیرین‌بیان بکار رفته، استفاده می‌شود. این سوپ که حالت پاک‌کنندگی و سم‌زدایی از ریه را دارد، به عنوان «ترکیب گیاهی» بخشی از سیاست طبی دولت چین است که مراکز درمانی را الزام کرده در مبارزه با کرونا از آن استفاده کنند. در حالی که دانشمندان در پی واکسن رفته‌اند، چین به سمت طب سنتی چینی (TCM) و داروهای سنتی خود رفته است. به گفته وزارت علوم و فناوری ، از اواخر ماه گذشته، بیش از 85٪ از كل بیماران كرونایی در چین - حدود 60،000 نفر - داروهای گیاهی را در كنار داروهای ضد ویروسی اصلی دریافت كرده بودند. یو یانونگ معاون رئیس سازمان ملی چین گفت: "ما حاضریم" تجربه چینی "و" راه حل چینی "از درمان Covid-19 را به اشتراک بگذاریم و به کشورهای بیشتری اجازه دهیم که با طب چینی آشنا شوند، طب چینی را بشناسند، و از داروهای چینی استفاده کنند." به گفته یو ، تاکنون بیش از 50،000 بیمار کروناویروس جدیدا از بیمارستان مرخص شده‌اند که اکثر آنها از TCM استفاده کرده‌اند. وی گفته است در یک کارآزمایش بالینی از 102 بیمار مبتلا به علائم خفیف کرونا در ووهان، بیمارانی که از درمان ترکیبی (سنتی و مدرن) استفاده کرده‌اند 33% نسبت به بیمارانی که فقط داروهای غربی استفاده کرده‌اند، بهبودی بیشتری پیدا کرده‌اند. در این باره رهبر چینی‌ها هم که خود از طرفدارانِ شناخته‌شدۀTCM است، بارها و بارها بر طب سنتی تأکید کرده و گفته است: "طب سنتی گنجینه‌‌ای از تمدن چین است که حکمت ملت و مردم چین را توأمان دربرمی‌گیرد." بر این اساس، طب سنتی نه فقط کارکرد طبی و درمانی دارد، بلکه کارکردی اجتماعی و ملی دارد به گونه‌ای که "اگر شما به طب سنتی چینی اعتقادی نداشته باشید، شما میهن‌پرست هم محسوب نخواهید شد." https://edition.cnn.com/2020/03/14/asia/coronavirus-traditional-chinese-medicine-intl-hnk/index.html @Habibollah_Babai
اطلاعيه برگزاري وبينار ملي مرتبط با مسائل و بحران اخير ( شماره ۳) به همت دانشكده معارف اسلامي و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق عليه السلام و مركز مطالعات اجتماعی و تمدني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي ؛ سومین وبينار ملي علوم انساني و اجتماعي و بحران كرونا موضوع ويژه: حكمراني و ارتباطات بحران با ارائه هايي از : دکتر محسنیان راد (دانشگاه امام صادق ع) دکتر عبدالمجید مبلغی (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی) دکتر علی علیزاده تحلیل‌گر رسانه‌ای (از لندن) دکتر علی جعفری (دانشگاه باقر العلوم ع) دکتر صلاح‌الدین هرسنی (دانشگاه مازندران) دكتر محمدرضا برزويي (دانشگاه امام صادق ع) دكتر كميل قيدرلو (دانشگاه امام صادق ع) دکتر رسول نوروزی (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) دكتر رضا عطاردي (دانشگاه امام صادق ع) همراه با ارائه گزارشي از انگاره كرونا در شبكه هاي اجتماعي توسط هسته افكارعمومي و تغييرات اجتماعي روز چهارشنبه ۲۸ اسفند ۹۸، ساعت ۱۴ تا ۱۶ ورود از طریق لیک وبینار در سامانه مجازی دانشگاه امام صادق ع https://vc.isu.ac.ir/ch/isu-conf (حتما نام خود را ثبت و به عنوان میهمان وارد شوید) @Habibollah_Babai
آداب نوروز 99 در قرنطینه خانگی امسال به خاطر شرایط کرونایی مجبور هستیم در منزل بمانیم و سفر نرویم، سفر نرویم یعنی اینکه پدر مادر را نبینیم، دعایشان را نشنویم، فاصله‌های سالیانه را با دیدارهای نوروزی کم نکنیم، و روح و روان خانواده‌هامون را مثل هر سال تغییر ندیم، و خستگی‌های روحی و جسمی را از خود دور نکنیم. ولی می‌توان در این وضعیت برای نوروز امسال هم راه‌هایی و آدابی در نظر گرفت تا فاصله‌ها را کمتر کرده و قرابت و گرمی خانوادگی را تا حدی تأمین کرد: 1. می‌توان به وقت تحویل سال و در کنار سفر هفت‌سین، زیارت کوتاه امین‌الله را به نیت امام رضا( ع) خواند و آن حرم خالی را با «زائران دِلی» مملو از زائر کرد. 2. می‌توان امسال پیام‌های بی‌روح و مصنوعیِ تبریک را که send all  می‌کردیم کنار گذاشته و به تک تک اعضای خانواده و دوستان، یک سطر تبریک اختصاصی و جمله‌ای دعای خاص نوشت و یا بجای نوشتن براشون پیام صوتی و یا تصویری بفرستیم. آنها گرمی پیام ما را بیشتر حس خواهند کرد.   3. می‌توان تماس‌های نوروزی را از تماس‌های دو نفره به تماس‌های چند نفره تغییر داد (از طریق واتساپ مثلا می‌شه این کار رو کرد). گرمی خانواده‌ها در تماس جمعی بیشتر حس می‌شود. 4. می‌توان خانواده‌هایی که گروه‌های مجازی خانوادگی ندارند ، دست کم گروهی برای چندروزِ نوروز درست کنند و تحویل سال نو را در کنار هم بگذرانند. 5. می‌توان قاب عکسی از اموات خود درست کرد (هرچند در گوشی‌های‌مان، در پروفایل‌هامون، در صفحات مجازی‌مان) و دقایقی قبل از تحویل سال، به یادشان فاتحه خواند و روح‌شان را شاد کرد. 6. کرونا نباید بهانه‌ای برای تعطیلی سنت خوب هدیه‌دادن باشد. می‌توان عیدی کودکان، عیدی مادران و پدران، عیدی خواهران و برادران را همین روز جمعه به حساب‌شان ریخت تا بگوییم همچنان بیادشان هستیم و دوست‌شان داریم. 7. می‌توان خانواده‌های کرونایی را امسال به فهرست تلفن‌هامون اضافه کرد و مجدد با آنها همدلی و همدردی کرد و به آنها گفت ما در کنارشان هستیم. نگذاریم کسی به خاطر کرونا تنها بماند. 8. می‌توان خانواده‌های خسته و دلتنگ پزشکان و پرستاران را بیش از این احترام گذاشت و به آنهایی که در میان ما هستند دست‌مریزاد و خداقوت گفت.  9. می‌توان همسایه‌های خود بویژه ضعفا و تنگ‌دستان را بیشتر مواظبت کرد و امسال در رفع نیازهای مالی و روحی آنها بیشتر تلاش کرد. 10.  و می‌توان به این فهرست هم چیزی اضافه کرد و آنگاه آن را به دیگران نیز پیشنهاد کرد. شاید بتوان با نوروزی متفاوت، نوروزی سرشار از امید به رحمت خدا، نعمت‌های رفتۀ خدا از دنیا را  به دنیا برگرداند و جبران مافات کرد. آمین!  @Habibollah_Babai
مهارت های مدد کاری اجتماعی در شرایط کرونایی.mp3
41.56M
فایل صوتی نشست آنلاین "مهارتهای مددکاری اجتماعی در شرایط کرونایی" 🔹🔹🔹🔹🔹🔹 مرکز آموزش های کاربردی http://eitaa.com/joinchat/315686930C4d8d228136
00265.pdf
3.02M
فایل PDF نشست آنلاین "مهارت های مدد کاری اجتماعی در شرایط کرونایی" 🔹🔹🔹🔹🔹🔹 مرکز آموزش های کاربردی http://eitaa.com/joinchat/315686930C4d8d228136