📆 تقویم روز
📌سهشنبه
☀️ ۲۸ آذر ۱۴۰۲ هجری شمسی
🌙۵ جمادی الثانی ۱۴۴۵ هجری قمری
🎄 19 دسامبر 2023 میلادی
📎 #تقویم
9.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 🔹"باهوشترین مومنان"
#حلاوت_روایت
🔸شرح حدیث اخلاقی توسط مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی)
#حدیث
📣 با تبلیغ کانال در ثواب نشر معارف حقه شیعه شریک شوید❤️
https://eitaa.com/sajadi43 ─┅═༅𖣔💚𖣔༅═┅─
m p3.mp3
40.84M
• 📣 صوت برنامه •
💠 «ماجرای فدک»
• باحضور
نعمتالله صفری فروشانی
📆شنبه ۲۵ آذر
از شبکه ۴ سیما
#فاطمیه
✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
https://eitaa.com/Hadi8243
هادیان هدایت
4️⃣باغ های هفتگانه ی مدینه حوائط سبعه، نام هفت باغ در داخل مدینه، بین بقیع و مسجد قبا بوده است، که
5️⃣ خیبر
در کتب اهل سنت، روایتی در رابطه با مطالبه حضرت زهرا سلام الله علیها، از سهم محصول خیبر، نقل شده است، این در حالی است که در کتب شیعه، کمتر اشاره ای به این مطلب شده است، در حالی که یکی از دعاوی مطرح شده از سوی حضرت زهراء سلام الله علیها وامیرالمؤمنین علیه السلام، سهم اهل بیت از محصول خیبر می باشد.
متن روایت:
4240 - حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ بُكَيْرٍ، حَدَّثَنَا اللَّيْثُ، عَنْ عُقَيْلٍ، عَنِ ابْنِ شِهَابٍ، عَنْ عُرْوَةَ، عَنْ عَائِشَةَ، أَنَّ فَاطِمَةَ عَلَيْهَا السَّلاَمُ، بِنْتَ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَرْسَلَتْ إِلَى أَبِي بَكْرٍ تَسْأَلُهُ مِيرَاثَهَا مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِمَّا أَفَاءَ اللَّهُ عَلَيْهِ بِالْمَدِينَةِ، وَفَدَكٍ وَمَا بَقِيَ مِنْ خُمُسِ خَيْبَرَ فَقَالَ أَبُو بَكْرٍ: إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «لاَ نُورَثُ، مَا تَرَكْنَا صَدَقَةٌ، إِنَّمَا يَأْكُلُ آلُ مُحَمَّدٍ - صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - فِي هَذَا المَالِ»، وَإِنِّي وَاللَّهِ لاَ أُغَيِّرُ شَيْئًا مِنْ صَدَقَةِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ حَالِهَا الَّتِي كَانَ عَلَيْهَا فِي عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، وَلَأَعْمَلَنَّ فِيهَا بِمَا عَمِلَ بِهِ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ. فَأَبَى أَبُو بَكْرٍ أَنْ يَدْفَعَ إِلَى فَاطِمَةَ مِنْهَا شَيْئًا، فَوَجَدَتْ فَاطِمَةُ عَلَى أَبِي بَكْرٍ فِي ذَلِكَ، فَهَجَرَتْهُ فَلَمْ تُكَلِّمْهُ حَتَّى تُوُفِّيَتْ...
(نام کتاب : صحيح البخاري نویسنده : البخاري جلد : 5 صفحه : 139)
در عرب جاهلی، در بین مکه و مدینه زمین ارزش اقتصادی نداشت، و اولین زمینی که به عنوان اقتصادی مطرح شد، ارض خیبر و بعد از آن زمین فدک بود، و پس از این دو ارض عراق با وسعتی 36 ملیون جریبی در زمان خلیفه دوم به دست مسلمانان افتاد.
زمین های خیبر به دلیل وجود آبهای زیرزمینی قوی، بسیار حاصل خیز بوده اند، محصول خیبر، ما بین جو و گندم، سالیانه حدود چهل هزار تن بوده است، که طبق توافق یهودیان ساکن خیبر با مسلمانان، نیم یا ثلثی از این محصول متعلق به مسلمانان بوده است، و این مقدار توسط پیغمبر اسلام ص به هجده سهم تقسیم شده بود، و هر نفر مسئولیت صد نفر را بر عهده داشته اند و مجموعاً 1800 سهم بوده است.
متن کتاب ابو یوسف قاضی:
لَمَّا فَتَحَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ خَيْبَرًا قَالُوا: يَا مُحَمَّدُ إِنَّا أَرْبَابُ الأَمْوَالِ وَنَحْنُ أَعْلَمُ بِهَا مِنْكُمْ فَعَامِلُونَا بِهَا؛ فَعَامَلَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَى النِّصْفِ عَلَى أَنَّا إِذَا شِئْنَا أَنْ نُخْرِجَكُمْ أَخْرَجْنَاكُمْ؛ فَلَمَّا فَعَلَ ذَلِكَ أَهْلُ خَيْبَرَ سَمِعَ بِذَلِكَ أَهْلُ فَدَكٍ فَبَعَثَ إِلَيْهِمْ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مُحَيِّصَةَ بْنِ مَسْعُودٍ فَنَزَلُوا عَلَى مَا نَزَلَ عَلَيْهِ أَهْلُ خَيْبَرَ عَلَى أَنْ يَصُونَهُمْ وَيَحْقِنَ دِمَاءَهُمْ، فَأَقَرَّهُمْ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَى مِثْلِ مُعَامَلَةِ أَهْلِ خَيْبَرَ؛ فَكَانَتْ فَدَكُ لِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ؛ وَذَلِكَ أَنَّه لَمْ يُوجِفْ عَلَيْهَا الْمُسْلِمُونَ بِخَيْلٍ وَلا رِكَابٍ.
(نام کتاب : الخراج نویسنده : أبو يوسف القاضي جلد : 1 صفحه : 62)
مجموعه کلمات قدمای اهل سنت در مورد خیبر، اختلافات عجیبی دارند. نخستین نوشتار راجع به خیبر، توسط ابو یوسف تدوین شده است، وی در قرن دوم هجری و در زمان امام موسی بن جعفر (علیهما السلام) می زیسته. کتاب یحیی بن آدم نیز از کتب بسیار مفید و مورد استفاده در این زمینه می باشد، وی در این کتاب مطالب مرتبط با خیبر را به صورت مفصل نقل کرده است. پس از آن کتاب الأموال ابی عبید و... . نکته اساسی این است که در موضوع خیبر و تفاصیل مربوط به آن، باید به مصادر قدیمی رجوع و آنها را مورد بررسی قرار داد، چرا که در قرن های بعدی، خلط های فراوانی در کتب اهل سنت در موضوع خیبر به وجود آمده است.
طبق نقل کتب تاریخی اهل سنت، ارض خیبر ومحصول آن توسط خلیفه دوم عمر بن الخطاب، در حدود سال هفده یا بیست هجری، پس از اخراج یهودیان ساکن در خیبر، به حفصه و عایشه از همسران پیغمبر اسلام ص، تسلیم شده است، و به هر یک از دو همسر پیغمبر اسلام ص این اختیار داده شد که سهم خود را به صورت غلات و یا زمین های خیبر دریافت کنند، این در حالی است که رسول الله سهم خود را به صورت غلات در بین همسران خود تقسیم کرده بودند، و زمین های خیبر را تقسیم نکرده بودند، با این حال خلیفه دوم از زمین های خیبر به نا حق، سهم هایی برای دو همسر پیغمبر قرار داد، این در حالی است که از تعلق سهم خیبر، به حضرت زهراء سلام الله علیها و اهل بیت وی، نقلی صورت نگرفته است، در حالی که اگر سهم خیبر قابل توارث و تقسیم بوده است، دختر رسول الله ص اولی به این میراث می باشند.
متون اهل سنت در مورد اختیار غلات یا زمین در مورد هر یک از حفصه و عایشه متفاوت می باشد، برخی اختیار هر دو را بر غله، برخی بر زمین، و برخی تفصیل یکی از زمین و یکی از غلات، نقل کرده اند.
متن حدیث:
حَدَّثَنَا نَافِعٌ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ عَنِ عُمَرَ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، أَنَّه عَامَلَ أَهْلَ خَيْبَر يشطر مَا يَخْرُجُ مِنْ زَرْعٍ وَتَمْرٍ، وَكَانَ يُعْطِي أَزْوَاجَهُ لِكُلِّ وَاحِدَةٍ كُلَّ عَامٍ مِائَةَ وَسْقٍ ثَمَانِينَ تَمْرًا وَعِشْرِينَ شَعِيرًا؛ فَلَمَّا قَامَ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ رَضِيَ اللَّهُ تَعَالَى عَنْهُ قَسَّمَ خَيْبَرَ، وَخَيَّرَ أَزْوَاجِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ يَقْطَعَ لَهُنَّ مِنَ الأَرْضِ أَوْ يَضْمَنْ لَهُنَّ الْمِائَةَ وَسْقٍ كُلَّ عَامٍ؛ فَاخْتَلَفْنَ عَلَيْهِ فَمِنْهُنَّ مَنِ اخْتَارَ أَنْ يُقْطَعَ لَهُنَّ وَمِنْهُنَّ مَنِ اخْتَارَ الأَوْسُقَ، وَكَانَتْ عَائِشَةُ وَحَفْصَةُ رَضِيَ اللَّهُ تَعَالَى عَنهُ عَنْهُمَا مِمَّنِ اخْتَارَ الأَوْسُقَ.
(نام کتاب : الخراج نویسنده : أبو يوسف القاضي جلد : 1 صفحه : 102)
هفت قلعه ی خیبر با فاصله سی و هفت کیلومتری از فدک، پس از اخراج یهودیان توسط عمر رو به ویرانی گذاشت، با این حال بقایای این بنا تا زمان حاضر موجود می باشد.
متن کتاب:
قَالَ: وَحَدَّثَنِي الْحَجَّاجُ بْنُ أَرْطَاةَ عَنْ نَافِعٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ دَفَعَ خَيْبَرَ إِلَى أَهْلِ خَيْبَرَ بِالنِّصْفِ؛ فَكَانَتْ فِي أَيْدِيهِمْ فِي حَيَاةِ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَحَيَاةِ أَبِي بَكْرٍ وَعَامَّةِ وِلايَةِ عُمَرَ، ثُمَّ كَانَ عُمَرُ هُوَ الَّذِي نَزَعَهَا مِنْ أَيْدِيهِمْ.
(نام کتاب : الخراج نویسنده : أبو يوسف القاضي جلد : 1 صفحه : 61)
#فاطمیه
✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
https://eitaa.com/Hadi8243
آشنایی با منابع تاریخ اسلام (یوسفی غروی).pdf
13.15M
کتاب آشنایی با منابع تاریخ اسلام و تشیع
و روش نقد اخبار
نوشته: یوسفی غروی
#تاریخ
✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
https://eitaa.com/Hadi8243
❓❓پرسش
خواندن «آیة الکرسی» در حالیکه چشمهایمان بسته است و دستمان را روی آن قرار دهیم؛ نور چشم را زیاد میکند، آیا دارای سند است؟ اصلاً این نور چشم دقیقاً چیست؟
🔰🔰پاسخ اجمالی
🔶قرآن؛ کتابی آسمانی است که برای هدایت انسانها نازل شده و هدف اصلی آن نیز همین مسئله است، اما در عین حال، آثار وضعی متعددی برای برخی از آیات قرآن نقل شده است.
🔸رفع چشمدرد از جمله آثاری است که برای آیة الکرسی اعلام شده است. البته این فائده مانند دیگر دستوراتی از این دست، علّت تامّه نیست، بلکه در صورت اخلاص نیت و صلاحدید پروردگار میتواند اثر شفابخشی داشته باشد.
👈🏻اکنون به تعدادی از روایات مفید بودن آیة الکرسى برای چشم اشاره میکنیم:
🔹امام علی(ع): «زمانی که کسى مبتلا به چشم درد شود آیة الکرسى را به نیّت شفا بخواند و [اگر] به دل یقین داشته باشد که خوب میشود به راستى، إن شاء اللَّه، درمان یابد».[1]
امام رضا(ع): «در حمام با آبی که دیگران خود را در آن شستهاند، تن مشوئید که چنین عملی بیماری جذام را سبب میگردد و اگر کسی در اثر این عمل، بیمار شد، خود مقصّر است و تنها باید خود را ملامت کند». محمد بن علی در این هنگام به امام گفت: اهل مدینه میگویند با چنین عملی چشم درد از بین میرود. امام(ع) فرمود: «دروغ میگویند. در آبی که جنب از حرام، زانی و از همه بدتر ناصبی و همه انسانها از انواع مختلف در آن تن میشویند؛ چشم درد خوب میشود؟! همانا دوای چشم درد، خواندن حمد، معوّذتین،[2] آیة الکرسی و ... است».[3]
👌🏻آنچه در روایات وجود دارد تنها خواندن آیة الکرسی برای تقویت نور چشم است،
⛔️اما عمل رایجی میان مردم وجود دارد که پس از نماز، دستها را بر روی چشم گذاشته و این آیه را میخوانند.خواندن آیه با چنین کیفیتی را در روایات نیافتیم،
🖊 اما از سید بن طاووس نقل است:
🔶نور چشم شخصى ضعیف شد. در خواب، شخصی را دید که به او میگوید این کلمات را بخوان: «أُعِیذُ نُورَ بَصَرِی بِنُورِ اللَّهِ الَّذِی لَا یُطْفَى؛ پناه میدهم روشنى چشم خود را به نور خدا که خاموش نمیشود»
👈🏻 سپس دستهاى خود را بر چشمان خود بمال
👈🏻و به دنبال آن آیة الکرسى را بخوان.
🖊راوى گوید: پس، آن مرد چنان کرد، چشمهایش خوب شد و به دفعات، دیگران نیز این را تجربه کرده و از آن نتیجه گرفتند».[4]
👈🏻باید توجه کرد که داستان ذکر شده به معصوم علیهالسلام نقل نشده و فقط منبع آن خواب است.
👈🏻از این نقل تاریخی نیز همزمانی خواندن آیة الکرسی و دست بر روی چشم نهادن استنباط نمیشود،
🔹اما با این وجود، خواندن آیة الکرسی با این کیفیت و به قصد رجا و امید ثواب و اثر وضعی آن، اشکالی ندارد.
پینوشت:
[1]. ابن شعبه حرانی، حسن بن علی، تحف العقول عن آل الرسول(ص)، محقق، غفاری، علی اکبر، ص 106، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ دوم، 1404ق؛ لیثی واسطی، علی، عیون الحکم و المواعظ، محقق، حسنی بیرجندی، حسین، ص 138، قم، دار الحدیث، چاپ اول، 1376ش.
[2]. سوره ناس و فلق را مُعوّذتین میگویند؛ طریحی، فخر الدین، مجمع البحرین، تحقیق، حسینی، سید احمد، ج 3، ص 184، تهران، کتابفروشی مرتضوی، چاپ سوم، 1375ش.
[3]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 6، ص 503، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق.
[4]. ابن طاووس، علی بن موسی، مهج الدعوات و منهج العبادات، محقق، کرمانی، ابوطالب، محرر، محمد حسن، ص 325، قم، دار الذخائر، چاپ اول، 1411ق؛ کفعمی، ابراهیم بن علی، المصباح(جنة الأمان الواقیة و جنة الإیمان الباقیة)، ص 176، قم، دار الرضی (زاهدی)، چاپ دوم، 1405ق.
#حدیث
✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
https://eitaa.com/Hadi8243
▪️نماز خواندن خلیفۀ اول بر پیکر حضرت زهرا (س)!
🔹ابن عدی در الکامل از قول مالک بن انس نقل کرده که امام صادق (ع) فرمود حضرت فاطمه (س) شبانه از دنیا رفت. پس ابوبکر و عمر و عثمان، طلحه و زبیر و سعید و عدۀ زیادی حاضر شدند و ابوبکر به حضرت علی (ع) گفت: بر فاطمه نماز بگزار. علی (ع) فرمود: لا والله ما تقدمت و انت خلیفة رسول الله، قال فتقدم ابوبکر فصلی علیها فکبر علیها اربعاً و دفنها لیلاً؛ نه به خدا قسم که بر تو پیشی نمیگیرم در حالی که تو جانشین رسول خدا (ص) هستی، ابوبکر نماز خواند و بر آن حضرت چهار تکبیر گفت و فاطمه را شبانه دفن کردند» (الکامل فی ضعفاء الرجال، ج 5 ص 422).
🔹قطع نظر از ضعف سند، این روایت با تاریخ و کیفیت دفن حضرت زهرا (س) در تعارض است. آن حضرت تا آخر عمر با ابوبکر سخن نگفت و بر او غضبناک بود 📖(صحیح بخاری، ج5، ص139).
🔹واقدی تصریح میکند: نزد ما ثابت است که علی (ع) ایشان را شبانه دفن کرد و بر ایشان نماز خواند. عباس و فضل هم همراه آن حضرت بودند و آنها هیچ فردی را خبر نکردند
📖(السیرة الحلبیة، ج3، ص 511).
🔹منابع تاریخی تأکید دارند که حضرت زهرا (س) رسماً از شرکت افرادی از جمله ابابکر و عمر در مراسم دفن کراهت داشت و به علی (ع) در این باره سفارش کرده بود
📖(الغدیر، ج3، ص 360).
📗«بازکاوی نقش گزاره های تاریخی در نقد محتوایی احادیث»، نوشتۀ ناصر رفیعی.
#فاطمیه
✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
https://eitaa.com/Hadi8243
💠 به مناسبت ایام فاطمیه، برنامه ماجرا با موضوع «ماجرای نهضت فاطمی(س)» در پنج قسمت پخش خواهد شد.
قسمت پنجم، اصغر منتظر القائم با موضوع: «گامهای مبارزاتی حضرت فاطمه زهرا(س)»
🔸 همچنین در این ویژهبرنامه، بیانات آیتالله حسین غیبغلامی در قالب میانبرنامه در پنج قسمت پخش خواهد شد.
⏰📆 «ماجرای نهضت فاطمی»، شنبه ۲۵ آذر لغایت چهارشنبه ۲۹ آذر حوالی ساعت ۲۱ روی آنتن شبکه ۴ سیما خواهد رفت.