eitaa logo
هادیان هدایت
199 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
849 ویدیو
432 فایل
در این کانال مقاله‌ها و مطالب مناسبتی معتبر علمی در اختیار مبلغین قرار خواهد گرفت. لطفا برای ارسال پیشنهادها و انتقادات خویش با آیدی زیر در ارتباط باشید. @Ghkfwn با تشکر
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️نماز خواندن خلیفۀ اول بر پیکر حضرت زهرا (س)! 🔹ابن عدی در الکامل از قول مالک بن انس نقل کرده که امام صادق (ع) فرمود حضرت فاطمه (س) شبانه از دنیا رفت. پس ابوبکر و عمر و عثمان، طلحه و زبیر و سعید و عدۀ زیادی حاضر شدند و ابوبکر به حضرت علی (ع) گفت: بر فاطمه نماز بگزار. علی (ع) فرمود: لا والله ما تقدمت و انت خلیفة رسول الله، قال فتقدم ابوبکر فصلی علیها فکبر علیها اربعاً و دفنها لیلاً؛ نه به خدا قسم که بر تو پیشی نمی‌گیرم در حالی که تو جانشین رسول خدا (ص) هستی، ابوبکر نماز خواند و بر آن حضرت چهار تکبیر گفت و فاطمه را شبانه دفن کردند» (الکامل فی ضعفاء الرجال، ج 5 ص 422). 🔹قطع نظر از ضعف سند، این روایت با تاریخ و کیفیت دفن حضرت زهرا (س) در تعارض است. آن حضرت تا آخر عمر با ابوبکر سخن نگفت و بر او غضبناک بود 📖(صحیح بخاری، ج5، ص139). 🔹واقدی تصریح می‌کند: نزد ما ثابت است که علی (ع) ایشان را شبانه دفن کرد و بر ایشان نماز خواند. عباس و فضل هم همراه آن حضرت بودند و آنها هیچ فردی را خبر نکردند 📖(السیرة الحلبیة، ج3، ص 511). 🔹منابع تاریخی تأکید دارند که حضرت زهرا (س) رسماً از شرکت افرادی از جمله ابابکر و عمر در مراسم دفن کراهت داشت و به علی (ع) در این باره سفارش کرده بود 📖(الغدیر، ج3، ص 360). 📗«بازکاوی نقش گزاره های تاریخی در نقد محتوایی احادیث»، نوشتۀ ناصر رفیعی. ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) https://eitaa.com/Hadi8243
💠 به مناسبت ایام فاطمیه، برنامه ماجرا با موضوع «ماجرای نهضت فاطمی(س)» در پنج قسمت پخش خواهد شد. قسمت پنجم، اصغر منتظر القائم با موضوع: «گامهای مبارزاتی حضرت فاطمه زهرا(س)» 🔸 همچنین در این ویژه‌برنامه، بیانات آیت‌الله حسین غیب‌غلامی در قالب میان‌برنامه در پنج قسمت پخش خواهد شد. ⏰📆 «ماجرای نهضت فاطمی»، شنبه ۲۵ آذر لغایت چهارشنبه ۲۹ آذر حوالی ساعت ۲۱ روی آنتن شبکه ۴ سیما خواهد رفت.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📆 تقویم روز 📌چهارشنبه ☀️ ۲۹ آذر ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙۶ جمادی الثانی ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 20 دسامبر 2023 میلادی 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تواتر روایات و اخبار شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها از دیدگاه شیعیان 👈 کارشناس : ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) https://eitaa.com/Hadi8243
هادیان هدایت
5️⃣ خیبر در کتب اهل سنت، روایتی در رابطه با مطالبه حضرت زهرا سلام الله علیها، از سهم محصول خیبر، نق
6️⃣هشتصد هزار درهم در یکی از منابع تاریخی اهل سنت، به نام تاریخ المدینه المنوره، متعلق به عمر بن شبّه نمیری که از سنیان متعصب و تندرو و تابع دستگاه خلاف می باشد، ذکر شده است که در روزهای آخر عمر رسول الله صلی الله علیه وآله، مبلغی نزدیک به هشتصد هزار درهم از اموال مسلمانان بحرین، به دست حضرت رسول رسیده بوده، و طبق ذکر کتب تاریخی، یکی از موارد مهم مطالبه حضرت زهراء واهل بیت علیهم السلام و بنی هاشم، خمس این مبلغ بوده است که به مراتب با ارزشتر از فدک و باع های اطراف مدینه بوده است، و به احتمال قوی همین مبلغ در جهت آغاز خلافت ابوبکر، و همراه ساختن قبایل بوسیله رشوه و تقسیم اموال، استفاده شده است. این مبلغ بسیار قابل توجه بوده است، چرا که برای نمونه طبق نقل واقدی که مقدار غنائم تمام فتوحات پیامبر ص نقل شده است، در جنگ بدر که حاصل تمام تجارت قریش در آن زمان بوده است، و هیچ یک از جنگهای صدر اسلام به این اندازه غنیمت منقول نداشته است، تنها صد هزار درهم به عنوان غنیمت نقل شده است. متن حدیث: حَدَّثَنَا الصَّلْتُ بْنُ مَسْعُودٍ، قَالَ: حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ شَبُّوَيْهِ، عَنْ سُلَيْمِ بْنِ صَالِحٍ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْمُبَارَكِ، عَنْ مَعْمَرٍ، عَنْ قَتَادَةَ، قَالَ: " آخِرُ مَالٍ أُتِيَ بِهِ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ثَمَانِمِائَةِ أَلْفِ دِرْهَمٍ مِنَ الْبَحْرَيْنِ، فَمَا قَامَ مِنْ مَجْلِسِهِ حَتَّى أَمْضَاهُ، وَلَمْ يَكُنْ لِلنَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَيْتُ مَالٍ، وَلَا أَبِي بَكْرٍ، وَأَوَّلُ مَنِ اتَّخَذَ بَيْتَ مَالٍ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ. (نام کتاب : تاريخ المدينة نویسنده : ابن شبة جلد : 3 صفحه : 857) (نام کتاب : أدب الكتاب نویسنده : الصولي جلد : 1 صفحه : 190) (نام کتاب : المواعظ والاعتبار بذكر الخطط والآثار نویسنده : المقريزي جلد : 1 صفحه : 173) (نام کتاب : الأوائل نویسنده : العسكري، أبو هلال جلد : 1 صفحه : 152) (نام کتاب : التمسك بالسنن والتحذير من البدع نویسنده : الذهبي، شمس الدين جلد : 1 صفحه : 115) در زمان رسول الله ص، مکانی برای جمع اموال بیت المال وجود نداشته است، و تنها اتاقی در مسجد النبی برای جمع آوری صدقاتی مانند خرما و امثال آن در نظر گرفته شده بود، و به آن بیت الصدقه می گفتند، و پیغمبر اکرم از سال هشتم شروع به جمع آوری ذکات فطره کردند و این کار در سال نهم و دهم نیز تکرار شد، اما پس از رسیدن مبلغ هشتصد هزار درهم از جانب بحرین، حضرت رسول ص، در صدد ایجاد مکانی خاص برای نگهداری بیت المال بوده اند. ابن ابی الحدید در کتاب خود از تقسیم اموال جهت اخذ بیعت بعد از رحلت حضرت رسول ص، به تفصیل سخن رانده است، و طبق نقل وی روشن می شود که بسیاری از تمهیدات صورت گرفته جهت غصب خلافت از سوی غاصبان، به مدد بذل اموال و رشوه بوده است، و این اموال بر خلاف تصور برخی از متفکرین شیعه، نه از حاصل اموال فدک، بلکه از بیت المال مردم بحرین بوده است، زیرا در آمد فدک به صورت سالیانه بود و در زمان رحلت رسول اسلام ص قابل استفاده نبوده است. کلام ابن ابی الحدید: فلما اجتمع الناس على أبي بكر قسم قسما بين نساء المهاجرين و الأنصار فبعث إلى امرأة من بني عدي بن النجار قسمها مع زيد بن ثابت فقالت ما هذا قال قسم قسمه أبو بكر للنساء قالت أ تراشونني عن ديني و لله لا أقبل منه شيئا فردته عليه . (نام کتاب : شرح نهج البلاغة نویسنده : ابن ابي الحديد جلد : 2 صفحه : 53) (البلاذري، أحمد بن يحيي بن جابر (متوفاى279هـ)، أنساب الأشراف، ج 1، ص25، طبق برنامه الجامع الكبير) (الزهري، محمد بن سعد بن منيع ابوعبدالله البصري (متوفاى230هـ)، الطبقات الكبرى، ج 3، ص 182 ناشر: دار صادر – بيروت) (ابن عساكر الدمشقي الشافعي، أبي القاسم علي بن الحسن إبن هبة الله بن عبد الله (متوفاى571هـ)، تاريخ مدينة دمشق وذكر فضلها وتسمية من حلها من الأماثل، ج 30، ص 275، تحقيق: محب الدين أبي سعيد عمر بن غرامة العمري، ناشر: دار الفكر - بيروت – 1995) و به همین دلیل، روایت (انا لا نورث) به تنهایی برای رها شدن از مطالبات بنی هاشم کافی نبوده است، و روایت دیگری نیز از سوی راویان اهل سنت، به این روایت ضمیمه شده است، حال آن که اغلب بزرگان شیعه آن را نقل نفرموده اند: متن روایت (إِذَا أَطْعَمَ نَبِيًّا طُعْمَةً):
حَدَّثَنَا عُثْمَانُ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ، حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْفُضَيْلِ، عَنِ الْوَلِيدِ بْنِ جُمَيْعٍ، عَنْ أَبِي الطُّفَيْلِ، قَالَ: جَاءَتْ فَاطِمَةُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا، إِلَى أَبِي بَكْرٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، تَطْلُبُ مِيرَاثَهَا مِنَ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، قَالَ: فَقَالَ أَبُو بَكْرٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: "إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ، إِذَا أَطْعَمَ نَبِيًّا طُعْمَةً، فَهِيَ لِلَّذِي يَقُومُ مِنْ بَعْدِهِ" (نام کتاب : المسند الموضوعي الجامع للكتب العشرة نویسنده : صهيب عبد الجبار جلد : 1 صفحه : 322) بنابر این اهل سنت، باغ فدک و سهم خیبر را از نوع طعمه خالص برای پیغمبر اکرم ص می دانستند، و به همین دلیل سرپرستی ولایت این نوع اموال پس از رحلت پیغمبر اسلام به دست خلیفه و جانشین وی بوده است. اقول والله العالم: در برخی از کتب معتبر اهل سنت، مانند صحیح بخاری، در ارتباط با جزیه ی اهل بحرین، روایاتی در تقسیم هشتاد هزار درهم بین صحابه توسط پیغمبر اکرم صلی الله عليه وآله، در سال آخر عمر مبارکشان، نقل شده است، در این روایات اطلاعات دقیقی در این رابطه ذکر گردیده است، مانند نام والی منصوب از طرف رسول الله صلی الله علیه وآله بر منطقه بحرین در آن زمان که العلاء بن عبد الله بن ضماد الحضرميّ بوده، و فردی که این اموال را از بحرین به مدینه منقل کرده که أبو عبيدة بن الجراح بوده، و زمان دقیق تقسیم این اموال که بعد از نماز صبح بوده، و حتی ذکر نام برخی از افرادی که از این اموال سهمی برداشته اند مانند عباس عموی پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله. علاوه بر این که عبارت (فَمَا قَامَ مِنْ مَجْلِسِهِ حَتَّى أَمْضَاهُ) در متن کتاب تاريخ المدينة، خود دلیل دیگریست بر تقسیم اموال اهالی بحرین، در همان مجلسی که اموال مورد نظر، تسلیم و تحویل پیغمبر اسلام صلی الله علیه وآله شده است. متن کتاب صحیح بخاری: حَدَّثَنَا عَبْدَانُ، أَخْبَرَنَا عَبْدُ اللَّهِ، أَخْبَرَنَا مَعْمَرٌ، وَيُونُسُ، عَنِ الزُّهْرِيِّ، عَنْ عُرْوَةَ بْنِ الزُّبَيْرِ، أَنَّهُ أَخْبَرَهُ أَنَّ المِسْوَرَ بْنَ مَخْرَمَةَ، أَخْبَرَهُ أَنَّ عَمْرَو بْنَ عَوْفٍ، وَهُوَ حَلِيفٌ لِبَنِي عَامِرِ بْنِ لُؤَيٍّ، وَكَانَ شَهِدَ بَدْرًا مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: بَعَثَ أَبَا عُبَيْدَةَ بْنَ الجَرَّاحِ إِلَى البَحْرَيْنِ يَأْتِي بِجِزْيَتِهَا، وَكَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ هُوَ صَالَحَ أَهْلَ البَحْرَيْنِ وَأَمَّرَ عَلَيْهِمُ العَلاَءَ بْنَ الحَضْرَمِيِّ، فَقَدِمَ أَبُو عُبَيْدَةَ بِمَالٍ مِنَ البَحْرَيْنِ، فَسَمِعَتِ الأَنْصَارُ بِقُدُومِ أَبِي عُبَيْدَةَ، فَوَافَوْا صَلاَةَ الفَجْرِ مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَلَمَّا انْصَرَفَ تَعَرَّضُوا لَهُ، فَتَبَسَّمَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ حِينَ رَآهُمْ، ثُمَّ قَالَ: «أَظُنُّكُمْ سَمِعْتُمْ أَنَّ أَبَا عُبَيْدَةَ قَدِمَ بِشَيْءٍ» قَالُوا: أَجَلْ يَا رَسُولَ اللَّهِ، قَالَ: «فَأَبْشِرُوا وَأَمِّلُوا مَا يَسُرُّكُمْ، فَوَاللَّهِ مَا الفَقْرَ أَخْشَى عَلَيْكُمْ، وَلَكِنِّي أَخْشَى أَنْ تُبْسَطَ عَلَيْكُمُ الدُّنْيَا كَمَا بُسِطَتْ عَلَى مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ، فَتَنَافَسُوهَا كَمَا تَنَافَسُوهَا، وَتُهْلِكَكُمْ كَمَا أَهْلَكَتْهُمْ» (نام کتاب : صحيح البخاري نویسنده : البخاري جلد : 5 صفحه : 84) (نام کتاب : صحيح البخاري نویسنده : البخاري جلد : 4 صفحه : 96) (نام کتاب : شرح القسطلاني = إرشاد الساري لشرح صحيح البخاري نویسنده : القسطلاني جلد : 9 صفحه : 244) متن کتاب التنبیه والإشراف: ذكر السنة العاشرة من الهجرة وهي سنة «حجة الوداع» ... وقدم على رسول الله صلّى الله عليه وسلّم بمال البحرين، وهو ثمانون ألف درهم، وجه به العلاء بن عبد الله بن ضماد الحضرميّ، وكان حليفا لبني أمية وهو أول مال حمل إلى المدينة ففرقه على الناس. (نام کتاب : التنبيه والإشراف نویسنده : المسعودي، علي بن الحسين جلد : 1 صفحه : 239) متن کتاب تفسير الثعلبي: وقال قتادة: ذكر لنا أن نبي الله صلى الله عليه وسلم لما قدم عليه مال البحرين ثمانون ألفا، وقد توضأ لصلاة الظهر، فما أعطى يومئذ ساكنا ولا حرم سائلا حتى فرّقه، فأمر العباس أن يأخذ منه فأخذ، فكان العباس يقول: هذا خير مما أخذ منا، وأرجوا المغفرة. (نام کتاب : تفسير الثعلبي = الكشف والبيان عن تفسير القرآن نویسنده : الثعلبي جلد : 4 صفحه : 374) متن کتاب صحیح بخاری:
وَقَالَ إِبْرَاهِيمُ يَعْنِي ابْنَ طَهْمَانَ، عَنْ عَبْدِ العَزِيزِ بْنِ صُهَيْبٍ، عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، قَالَ: أُتِيَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِمَالٍ مِنَ البَحْرَيْنِ، فَقَالَ: «انْثُرُوهُ فِي المَسْجِدِ» وَكَانَ أَكْثَرَ مَالٍ أُتِيَ بِهِ رَسُولُ اللَّهِ صلّى الله عليه وسلم، فَخَرَجَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِلَى الصَّلاَةِ وَلَمْ يَلْتَفِتْ إِلَيْهِ، فَلَمَّا قَضَى الصَّلاَةَ جَاءَ فَجَلَسَ إِلَيْهِ، فَمَا كَانَ يَرَى أَحَدًا إِلَّا أَعْطَاهُ، إِذْ جَاءَهُ العَبَّاسُ، فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ: أَعْطِنِي، فَإِنِّي فَادَيْتُ نَفْسِي وَفَادَيْتُ عَقِيلًا، فَقَالَ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «خُذْ» فَحَثَا فِي ثَوْبِهِ، ثُمَّ ذَهَبَ يُقِلُّهُ فَلَمْ يَسْتَطِعْ، فَقَالَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، اؤْمُرْ بَعْضَهُمْ يَرْفَعْهُ إِلَيَّ، قَالَ: «لاَ» قَالَ: فَارْفَعْهُ أَنْتَ عَلَيَّ، قَالَ: «لاَ» فَنَثَرَ مِنْهُ، ثُمَّ ذَهَبَ يُقِلُّهُ، فَقَالَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، اؤْمُرْ بَعْضَهُمْ يَرْفَعْهُ عَلَيَّ، قَالَ: «لاَ» قَالَ: فَارْفَعْهُ أَنْتَ عَلَيَّ، قَالَ: «لاَ» فَنَثَرَ مِنْهُ، ثُمَّ احْتَمَلَهُ، فَأَلْقَاهُ عَلَى كَاهِلِهِ، ثُمَّ انْطَلَقَ، فَمَا زَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُتْبِعُهُ بَصَرَهُ حَتَّى خَفِيَ عَلَيْنَا - عَجَبًا مِنْ حِرْصِهِ - فَمَا قَامَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَثَمَّ مِنْهَا دِرْهَمٌ. (نام کتاب : صحيح البخاري نویسنده : البخاري جلد : 1 صفحه : 91) ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) https://eitaa.com/Hadi8243
⭕️ شایعه: آن هنگام که عرب‌ها دختران خود را زنده به گور می‌کردند، ﻧﯿﺎﮐﺎﻥ ﭘﺎک ما، ﺑﻠﻨﺪﺗﺮﯾﻦ ﺷﺐ ﺳﺎﻝ ﺭﺍ به نشانه‌ی تولد میترا الهه بانوی ایران باستان، جشن می‌گرفتند. (شب یلدا) ☑️ پاسخ: ۱. همه عرب‌ها دختران را زنده به گور نمی‌کردند. بلکه این رسم زشت در میان برخی بوده، که اسلام آن را محو کرد. ۲. از سویی دیگر میترا اصلاً زن / دختر نیست. بلکه هندوها او را یک خدای نَر و زرتشتیان او را پسر اهورامزدا می‌دانند. شواهدی از قرآن و اَوِستا وجود دارد که نشان می‌دهد میترا (یا همان مِهر)، یک جن نَر است. [متن کامل مقاله]
🔸امروز، ششمین سالی است که در بستر خاک آرام گرفته‌اند. به رسم قدرشناسی از این معلم حکیم و پرمهر، نثار روح مطهرشان و همۀ مؤمنین و مؤمنات، صلوات هدیه کنیم. 🔶عزیزانی که مایل به مشارکت در این ختم صلوات هستند، وارد لینک زیر شده و تعداد صلوات اهدایی خود را ثبت بفرمایند: https://EitaaBot.ir/poll/fya3
26.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 چرا یهودیان بنی اسرائیل دشمن شماره یک اسلامند؟! 🎤 حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر محمدرضا جباری؛ عضو هیئت علمی و مدیر گروه تاریخ مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره)
🔶 واژه‌ای به زبان سُریانی (Syriac) به معنی "زایش" است، یعنی تولد. زبان سُریانی هم‌تبار زبان عربی است که در سوریه باستان و... مورد استفاده بود. در هم یک واژه هم‌ریشهٔ یلدا وجود دارد. کجا؟ بله... لَم یَلِد و لَم یولَد... 👈🏻 یَلِد یعنی زایش می‌کند. ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) https://eitaa.com/Hadi8243