eitaa logo
هادیان هدایت
198 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
785 ویدیو
421 فایل
در این کانال مقاله‌ها و مطالب مناسبتی معتبر علمی در اختیار مبلغین قرار خواهد گرفت. لطفا برای ارسال پیشنهادها و انتقادات خویش با آیدی زیر در ارتباط باشید. @Ghkfwn با تشکر
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از انسانِ کامل
eftetah.mp3
19.97M
🍀امام زمان علیه السلام فرمودند : را در تمام شب های ماه رمضان بخوانید. زیرا فرشته ها به آن گوش میدهند و برای خواننده آن طلب آمرزش میکنند. 📚 صحیفه مهدیه بخش ۵ دعای ۸ 🎙| علی فانی انسان کامل 🌎@ensanekamel_ir
💢 قابل توجه دانش پژوهان محترم 💢 📌 مهلت ثبت نام در تمامی دوره های فعال سایت مرکز آموزش های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی، تا 15 فروردین 1403 تمدید گردید. 1️⃣ آشنایی با معارف نهج البلاغه (قاموس بندگی) 👈 برای ثبت نام کلیک کنید 👉 2️⃣ معارف صحیفه سجادیه 👈 برای ثبت نام کلیک کنید 👉 3️⃣ بیان معارف قرآن و اهل بیت (دوگوهر گرانبها) 👈 برای ثبت نام کلیک کنید 👉 4️⃣ بیان معارف مهدوی (به روش کلاسداری) 👈 برای ثبت نام کلیک کنید 👉 5️⃣ بسته آموزشی مجازی رمضان (44 دوره) 👈 برای ثبت نام کلیک کنید 👉 ‼️ ایجاد دسترسی به محتوای آموزشی، به صورت آنلاین ایجاد نمی‌شود و چند روز پس از ثبت نام از طریق پیامک اطلاع رسانی می‌گردد. ارتباط با ادمین 👇 📱 @admin_el ☎️ 02531156361 🔹🔹🔹🔹🔹🔹
💢 دعای ابوحمزه ثمالی ✔️استاد سیداحمد مددی ... دعای ابوحمزه ثمالی که قاعدتاً ابوحمزه آن را از امام‌(ع) شنیده و ثبت کرده است، من بر اساس سیاق مختلف این دعا که سند صحیحی هم دارد، احتمال می‌دهم که این دعا را ابوحمزه در بیش از یک شب یا حتی در اوقات مختلف و جاهای مختلف ـ مثلاً بخشی از آن را در مسجد کوفه ـ شنیده و بعداً این فقرات به هم متصل شده است، چون عبارت «وارزقنی حج بیتک الحرام فی عامنا هذا و فی کل عام و زیاره قبر نبیّک»،[۱] قاعدتاً با این که امام در مدینه بوده باشند ـ با آن فاصله ‌اندک میان کوچه بنی‌هاشم و مسجد و مزار پیامبر(ص)- نمی‌خواند. ——————- 1. مصباح المتهجد، ص ۵۸۷ ـ ۵۸۸؛ نیز نک: ص ۵۸۷، در فرازی دیگر از دعا: «وارزقنا حج بیتک و زیارة قبر نبیک». 📚رویکرد کتاب‌شناختی در بررسی حجیت خبر ـ بخش پنجم
🔸شرح دعای شریف افتتاح، استاد محسن قرائتی.
ویژۀ رمضان402.docx
257.2K
🌺مبلغین محترم 👈این جزوه، جزوه word است و امکان کپی مطالب از آن وجود دارد. (بالا pdf همین جزوه را در روزهای گذشته بارگذاری کرده‌ایم.) 👈برای استفاده بیشتر مبلغین این جزوه در اختیار ایشان قرار می‌گیرد تا در انتقال مطالب راحت‌تر باشند. 👈تکثیر و کپی مطالب بلامانع است؛ لکن با حفظ نام مرکز ملی پاسخگویی نمایندگی خراسان منتشر شود. با تشکر از مبلغین محترم
رساله‌ی امجدیه.pdf
15.05M
💠 رساله امجدیه آیت الله شیخ محمد رضا نجفی مسجدشاهی (صاحب وقایة الاذهان) ✳️ این رساله پیرامون بیان کیفیت نوافل ماه مبارک رمضان و ادعیه آن نوشته‌ شده تا مردم نسبت به این عمل عبادی که از معتبرترین و مهمترین اعمال این ماه مبارک می‌باشد و مورد غفلت قرار گرفته شده، ترغیب شوند، و از مستحسنات و اعمال و اذکار و ادعیه غیر معتبر تا حدودی فاصله بگیرند.
💠 یکی از علل اختلاف نسخه در کتب 🔰حضرت استاد شب زنده دار «دام ظله»: 🔹 بعضی از کتب دارای نسخ متعددی است که یکسان نیستند و نسبت به هم اضافه و نقیصه دارند، مثل جناب برقی که نجاشی و شیخ طوسی درباره‌ی آن می‌گویند: «قد زید في المحاسن ونقص». (رجال نجاشی، ص 76؛ فهرست شیخ طوسی، ص 52) 🔸 مقصود از این عبارت این نیست که دیگران در آن دخل و تصرف کرده‌اند، بلکه به این معناست که مؤلف در ابتدا این کتاب را تالیف می‌کند و مورد استنساخ هم واقع می‌شود. بعد از مدتی به روایات دیگری دست می‌یابد و آن را به کتابش می‌کند و باز توسط اشخاص دیگر مورد استنساخ واقع می‌شود. این اضافه کردنِ مطالب به مرور زمان و استنساخ‌های متعدد طی این زمان‌ها موجب می‌شود که نسخه‌های این کتاب دارای زیاده و نقیصه شوند. 🔹 یا بعضی از مستنسخان فقط ابواب مورد نیاز خود را استنساخ می‌کرده‌اند، مثلا فقیهِ مستنسخ، روایات مربوط به و زیارات را استنساخ نمی‌کرده‌ است و این امر موجب حصول زیاده و نقیصه در نُسخ یک کتاب می‌شده‌ است. 📚 برگرفته از دروس خارج فقه استاد (1396ش)
26.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀ویژه برنامه ماه مبارک رمضان 📒مهرورزی در حکمرانی مهدوی ( جلسه دوم) 🎙حجت الاسلام خدامراد سلیمیان ▪️عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🌹 أللَّھُمَ عـجِـلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج ____🍃🌸🍃____
🔰طبق فتوای آیت الله العظمی شبیری زنجانی حفظه الله 🔸زمان تیمم بدل از غسل در سحر ماه رمضان پرسش: شخصی که باید برای روزه، تیمم بدل از غسل کند، آیا این تیمّم را قبل از طلوع فجر باید انجام دهد یا می‌تواند بعد از اذان صبح، برای نماز صبح انجام دهد؟ پاسخ: باید قبل از طلوع فجر تیمم کند. 🔺کتاب استفتائات، ج2، ص36، م130
🔹️ مرحوم حاج ملّا نصرالل‍ه تراب دزفولی (متخلّص به شاکر) از ادبای خوش‌ذوق خوزستان و از اصحاب خاصّ شیخ انصاری است. 🔸️ وی یار و همراه استادش شیخ مرتضی انصاری در سفر حجّ بوده و خاطرات شیرینی را از این سفر به‌یادماندنی ثبت کرده است. 🔹️ کتاب معروف وی لمعات البیان نام دارد که عمدهٔ مطالب آن (ازجمله خاطرات وی از شیخ انصاری و دیگر اعاظم نجف) در هیچ جای دیگر پیدا نمی‌شود. 🔸️ گفتنی است که نسخهٔ خطّیِ منحصر‌به‌فردِ این کتاب امروزه در کتابخانه‌ای شخصی حبس شده و دسترسی به آن ممکن نیست. بنابراین تنها منابع اطّلاعاتیِ ما به مطالب این کتاب گزارش‌های پراکنده‌ای است که پیش از اختفای نسخه و در زمان تملّک مالک پیشین، توسّط برخی از نویسندگان خطّهٔ خوزستان (مانند نظیری دزفولی، شیخ علی‌محمّد ابن‌العِلم و مؤلّف کتاب زندگانی و شخصیّت شیخ انصاری) استنساخ شده است. 🔹️ طیّ چند فرسته، حکایاتی خواندنی از این کتاب نفیس تقدیم خواهد شد.
🔰مشترک بانوان آقایان3⃣ ❤️روزه افراد بیمار و کسانی که روزه برایشان ضرر دارد 🔹توضیحی در باب نوع ضرر و مقدار آن ✍یکی از شرایط وجوب و صحت روزه آن است که روزه برای شخص، ضرر نداشته باشد، اما منظور از ضرر و مقدار و نوع آن چیست ؟ ❣ضررهای خفیف و مختصر، مجوز افطار روزه نیست و در اینصورت روزه بر فرد واجب است؛ بنابراین اگر روزه موجب می شود که مختصری تغییر در مزاج فرد ایجاد شود یا اندکی دمای بدنش افزایش یابد یا در بدنش احساس ضعف و سستی کند یا باعث کاهش نور چشم به مقدار متعارف شود، به گونه ای که یکی دو ساعت بعد از افطار عارضە مذکور به کلی برطرف شود،روزه بر چنین افرادی واجب است. ❣در واجب نبودن روزه فرقی نیست روزه موجب پیدایش بیماری و ضرر گردد یا موجب شدیدتر شدن بیماری یا طولانی شدن دوره درمان یا شدت درد بیمار گردد و یا مانند این موارد باشد. 🔹حکم روزه افراد بیمار 👈کسی که می داند روزه برای او ضرر دارد یا احتمال عقلایی می دهد که ضرر داشته باشد (یعنی خوف ضرر دارد) روزه بر او واجب نیست، بلکه در مواردی نیز حرام است، خواه این یقین و ترس از تجربە شخصی حاصل شده باشد یا از گفتە پزشک امین و یا از منشأ عقلایی دیگر و اگر روزه بگیرد، صحیح نیست؛ مگر آنکه به قصد قربت گرفته باشد و بعداً معلوم شود که ضرر نداشته است.(آیت الله خامنه ای) 👈روزه از فرد مریض یا سالم که روزه برایش ضرر قابل توجّهی دارد که معمولاً تحمّل نمی‌شود و عقلا از آن پرهیز می‌نمایند، صحیح نمی‌باشد، هرچند به حدّ ضرر حرام مثل مرگ، مرگ مغزی یا نقص عضو نرسد؛ البتّه در مورد ضررهای غیر حرام، اگر فرد رجاءً روزه بگیرد و بعد معلوم شود روزه برای وی ضرر قابل توجّهی نداشته، روزه‏اش صحیح است.(آیت الله سیستانی) 👈کسى که مى داند روزه براى او ضرر دارد بايد روزه را ترک کند و اگر روزه بگيرد صحيح نيست، همچنين اگر يقين ندارد امّا احتمال قابل توجّهى مى‌دهد که روزه براى او ضرر دارد، خواه اين احتمال از تجربه شخصى حاصل شده باشد يا از گفته طبيب. (آیت الله مکارم) 🔹 بیان چند نکته : ❣تفاوت بین ضرر و حرج : گاهی روزه برای شخصی مثل بیماری که بیماری خاصی دارد ضرر دارد، در این فرض مکلف از ابتدای صبح روزه نمی گیرد اما در مواردی روزه برای شخصی مثل دختر تازه بالغ شده ضرر ندارد؛ بلکه انجام روزه برای او مشقت فوق العاده دارد.در این فرض او نمی تواند از صبح روزه اش را باز کند؛بلکه موظف است نیت روزه کرده روزه بگیرد.در اینکه باید به مقدار ضرورت اکتفا کند و اینکه بعد از باز کردن موظف به امساک است بین فقها اختلاف است که در مباحث آینده به آن پرداخته می شود. ❣فردی که در ماه رمضان به علت بیماری و ضرر روزه نگرفته،اگر قبل از رمضان بعدی بیماری اش برطرف شود باید قضای روزه ها را بگیرد. ❣اگر بیماری تا ماه رمضان سال آینده طول بکشد،روزه ها قضا ندارد، ولی پرداخت یک مد طعام واجب است. 📚العروة الوثقی،کتاب الصوم،فصل فی احکام القضاء،م 13؛توضیح المسائل مراجع ج1،م 1707؛امام خامنه ای سایت، احکام روزه، س175 و 177 و 274؛ رساله نماز و روزه م۷۲۹؛سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج2، م13و24؛ آیت الله مکارم، توضیح المسائل، م1464 و سایت https://makarem.ir/main.aspx?lid=0&typeinfo=21&catid=45812
🌺لطائف روایی بحث حیض ☘️در روایات باب خون حیض بانوان نکات جالبی مورد اشاره قرار گرفته است که بیانش خالی از لطف نیست. ✅الف: اولین خونی که بر زمین ریخت از امام صادق ع نقل شده است که فرمود: قَالَ الصَّادِقُ ع- أَوَّلُ‏ دَمٍ‏ وَقَعَ‏ عَلَى‏ وَجْهِ‏ الْأَرْضِ‏ دَمُ حَوَّاءَ حِينَ حَاضَتْ. اولین خونی که بر زمین ریخته شد خون حوا بود آن زمان که حیض شد. ✅ب: در زمان حضرت نوح ع زنان یک بار در سال حیض می‌شده‌اند! در روایتی آمده است از زمانی که 700زن، لباس‌هایی رنگین به رنگ زرد پوشیدند، زینت کردند، خود را معطر کرده و به گردش پرداخته و با مردان نشست و برخاست کردند در اعیاد حاضر شدند، در این زمان خدا آن‌ها را به حیض شدن در هر ماه مبتلا کرد. در حالیکه زنان دیگر که این کار را نکرده بودند، هر سال یکبار حیض می‌شدند. ✅ج: نقل شده حضرت زهرا س حیض و نفاس نمی‌دیدند. از نبی مکرم اسلام ص نقل شده است که فرمودند: إِنَّ فَاطِمَةَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهَا لَيْسَتْ كَأَحَدٍ مِنْكُنَّ إِنَّهَا لَا تَرَى دَماً فِي حَيْضٍ وَ لَا نِفَاسٍ كَالْحُورِيَّةِ. فاطمه که درود خدا بر او باد، مثل یکی از شما زنان نیست. او ماننده حوریه، خون حیض و نفاس نمی‌بیند. منابع الف-صدوق، کتاب من لا يحضره الفقيه، قم، چاپ: دوم، 1413 ق. ج‏1، ص88 ب و ج-همان، ج‏1، ص89