eitaa logo
هادیان هدایت
199 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
706 ویدیو
392 فایل
در این کانال مقاله‌ها و مطالب مناسبتی معتبر علمی در اختیار مبلغین قرار خواهد گرفت. لطفا برای ا رسال پیشنهادها و انتقادات خویش با آیدی زیر در ارتباط باشید. @Ghkfwn با تشکر
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰🔰تولد و وفات عبدالعظیم حسنی 👈🏻گفته شده تاریخ تولد و وفات وی در منابع قدیم ذکر نشده است؛ 👈🏻اما در منابع متأخر تولد وی در ۴ ربیع‌الثانی سال ۱۷۳ق و وفاتش در ۱۵ شوال ۲۵۲ق نقل و به کتاب‌های نزهة الابرار اثر سید موسی بَرزنجی، مناقب العترة اثر احمد بن محمد بن فهد حلی (درگذشت ۸۴۱ق) و کتاب تاریخ نوشته نورالدین محمد سمهودی نسبت داده شده است. 👈🏻از نظر محمد محمدی ری‌شهری، عبدالعظیم از هشام بن حکم‌(درگذشت ۱۹۹ق) روایت نقل کرده و به گمان، عبدالعظیم در هنگام نقل روایت،‌ کمتر از بیست سال نداشته است. ❇️بنابراین تاریخ تولد او سال ۱۸۰ق یا پیش از آن است. 👈🏻همچنین با توجه به حدیث امام هادی(ع) درباره فضیلت زیارت قبر عبدالعظیم، باید گفت عبدالعظیم پیش از شهادت امام هادی(ع) (سال ۲۵۴ق) از دنیا رفته است. 👈🏻 ازاین‌رو، تاریخ وفات عبدالعظیم، قبل از سال ۲۵۴ق بوده است. 👌🏻بنابراین گرچه احتمال تولد عبدالعظیم در سال ۱۷۳ق و وفات در ۲۵۲ق معقول و منطقی است، 👈🏻اما به دلیل عدم ذکر در منابع کهن و بی‌اعتبار بودن منابع متأخر، اثبات آن نیاز به منابع معتبر دارد. 👈🏻به گفته رضا استادی، از پژوهشگران حوزه علمیه قم، نیز قدیمی‌ترین منبع تاریخ تولد و وفات عبدالعظیم حسنی کتاب «نور الآفاق» نوشته جواد شاه عبدالعظیمی (درگذشت ۱۳۵۵ق) است 👈🏻 که کتابی فاقد اعتبار است. ❇️ازاین‌رو، تاریخ تولد و وفات ذکر شده برای شاه عبدالعظیم نیز بی‌اساس و بی‌اعتبار خواهد بود. 👈🏻 این تاریخ‌ها از این کتاب به کتاب‌های دیگر راه‌ یافته است . 👈🏻نسبت به کتاب «مناقب‌العترة» که منسوب به ابن‌فهد حلی شده، باید توجه کرد که د رکتاب‌های فهرستی و رجالی چنین کتابی به جناب ابن‌فهد حلی نسبت نداده‌اند و ابوالحسن مرندی(جعال زمان مشروطه) ظاهرا اولین کسی بوده که چنین کتابی را به ابن‌فهد حلی انتساب داده است. 🔰البته باید توجه کرد که بزرگداشت گرفتن برای حضرت عبدالعظیم حسنی امری بسیار خوب است ولی باید در جامعه به شکلی بیان شود که باعث تاریخ سازی نشود. ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) https://eitaa.com/Hadi8243
🔰🔰شرح حال عبدالعظیم 💢شیخ جواد عبدالعظیمی در کتاب نورالآفاق می‌نویسد: 🔸«و فی مناقب العترة عن احمد بن محمد بن فهد الحلی فی ترجمه الرواة: ابوالقاسم عبدالعظیم بن عبدالله ... (؟) بن علی الشدید بن حسن الامیر بن زید الجواد بن الحسن المجتبی کثیر الحدیث و الروایة و یعد الحدیث من طریقه صحیحا و فی الدرجة العلیا عبد صالح مطیع لله الجبار قائم اللیل و صائم النهار ذو الصدق و الدیانة و له مناقب کثیره ذکرناها فی کتابنا الکبیر و قد نص علی زیارته الامام علی بن موسی الرضا علیهما‌السلام قال: من زار قبره وجبت له الجنه. ولد یوم الرابع من ربیع الثانی فی سنة ثلاث و سبعین و مائة فی مدینة الطیبة توفی فی مسجد الشجرة الری فی الخامس عشر من شوال فی سنة اثنین و خمسین و مائتین و دفن عند شجرة التفاح فی باغ رجل من الشیعة فی امامة علی النقی الامام و خلافة معتز بالله و قبره معروف بالری یزار. 🔸در مناقب العترة احمد بن فهد حلی در ترجمه روات می‌نویسد: ابوالقاسم عبدالعظیم علیه السلام حدیث و روایات زیاد دارد و حدیث از طریق آن حضرت صحیح و در درجه عالی است. بنده صالح مطیع خداوند بود؛ روزها روزه میگرفت و شبها بیدار بود؛ صاحب صدق و امانت و درستی است و مناقب زیادی دارد که ذکر نمودیم او را در کتاب بزرگ خود و تنصیص نموده است بر زیارت آن حضرت حضرت امام رضا علیه السلام؛ میفرماید: کسی که زیارت کند او را بهشت بر او واجب. روز چهارم ربیع الثانی در سنه ۱۷۳ در مدینه طیبه متولد شد، در امامت علی بن موسی الرضا و خلافت رشید. وفات فرمود در مسجد شجره ری در پانزدهم شوال در سنه ۲۵۲ و دفن شد نزد شجره تفاح در باغ مردی از شیعه در امامت حضرت امام علی النقی علیه السلام و خلافت معتز بالله و قبر او معروف است در ری زیارت کرده میشود.» 📖(نور الآفاق صص۱۷_۱۹) 👌🏻جالب آن جا است که پیش از این، تاریخ تولّد و وفات آن بزرگوار معلوم نبود و به ناگاه در کتاب نورالآفاق سه مصدر کهن برای آن ارائه شد: ⬅️مناقب‌العترة ابن فهد؛ ⬅️نزهة الابرار ⬅️ طبقات الاشراف. 👌🏻 چنان که محقّقان گفته‌اند؛ هر سه انتساب دروغ است. 👌🏻اشکالات لفظی و محتوایی متن عربی، از قرائن جعلی بودن آن است. ضمناً در ترجمه فارسی، سال ۱۷۳ را در امامت امام رضا (ع) شمرده که نادرست است و در امامت امام کاظم (ع) واقع می‌شود. 🖊وبلاگ آثار ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) https://eitaa.com/Hadi8243
📌 چهارشنبه ☀️ ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ هجری شمسی 🌙 ۱۵ شوال ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 24 آوریل 2024 میلادی 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مرز شناخت حلال و حرام
🔸درس اخلاق استاد فیاضی (دامت برکاته) در دفتر مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) - قم🔸 ⏰ زمان: چهارشنبه ١۴۰۳/۲/۵، بعد از نماز مغرب و عشا 📍مکان: قم، خیابان شهدا (صفائيه)، حسینیه امام خمینی (رحمة الله علیه) ------------------------------ 🔸 شما می‌توانید «سوالات اخلاقی» خود را برای @khamenei_qom_admin ارسال نمائید تا در جلسه از استاد پرسیده شود. در اینجا موضوعات سوالات پاسخ داده شده در جلسات قبل را مشاهده نمایید. ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) https://eitaa.com/Hadi8243
🔰معاویه بن ابی سفیان و ماجرای شکافتن قبر حضرت حمزه(علیه السلام)!👇 ✅از نخستین کسانی که نبش قبر صحابه حضرت رسول اکرم(ص)؛ آن هم شهداء را باب کرد، و بعد از خود به یادگار گذاشت، معاویه بن ابی سفیان بود که دستور داد قبور شهدای احد را بشکافند! ✍️محمد بن سعد(متوفی ۲۳۰ ه.قمری) مورخ و سیره نویس و عالم اهل سنت در کتاب «الطبقات الکبیر» به نقل از جابر بن عبدالله انصاری می نویسد : وقتی معاویه دستور نبش قبور شهدای احد [از جمله حضرت حمزه(ع)] را صادر کرد، دستور معاویه عملی شد. در ادامه؛ «..فَرَأَیْتُهُمْ یُحْمَلُونَ عَلَی أَعْنَاقِ الرِّجَالِ کَأَنَّهُمْ قَوْمٌ نِیَامٌ وَأَصَابَتِ الْمِسْحَاةُ طَرَفَ رِجْلِ حَمْزَةَ بْنِ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ(ع) فَانْبَعَثَتْ دَمَاً» و دیدم که جنازه‌ شهیدان احد بر گردن مردم حمل می‌شد، چنانکه گویا به خواب فرو رفته بودند. اما وقتی به نبش قبر حضرت حمزه(ع) رسیدند، کلنگ به پای آن حضرت(ع) اصابت کرد و خون [تازه از بدن مطهرش] جاری شد.(۱) 📚منبع : ۱)الطبقات الکبیر ابن سعد، ج۳، ص۱۰ ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) https://eitaa.com/Hadi8243
* 🔻 حضرت شاه عبدالعظیم سیدالکریم است؛ بر اساس روایات انسانی که به زیارت شاه عبدالعظیم برود ثواب زیارت کربلا را دارد. 🔸 در تهرانِ قدیم که مردم اعتقاداتشان خوب بود، بعضی مردم و تجار معتقدِ بازار و غیر بازار وقتی که به بن بست می خوردند، به حرم شاه عبدالعظیم می آمدند و بست می نشستند؛ یک گوشه ای یک چادر می زدند و آن جا می نشستند. طولی نمی‌کشید که در کارشان گشایش می شد و بعد از آن به دنبال زندگی شان می‌رفتند؛ دو روز، سه روز، بیشتر یا کمتر، بستگی به مشکل و شخص دارد. برایشان حل شدن مشکل از این راه خیلی روشن و قطعی بوده است. راه دیگری غیر از سیدالکریم سراغ نداشتند. 🔹 ما که یک وقتی، اوایل ازدواجمان یک مشکلی برایمان پیش آمده بود، رفتیم که آنجا بمانیم و پی در پی به زیارت برویم تا حل شود. آنجا یک مدرسه علمیه بود، ساکمان را داخل آن مدرسه گذاشتیم و رفتیم حرم و نماز مغرب و عشاء خواندیم و زیارت کردیم و به مدرسه آمدیم؛ همان وقت که از زیارت برگشتیم خیلی سریع مشکل حل شد. ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: ‌ ‌ ‌ ‌ ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) https://eitaa.com/Hadi8243
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | روایتی اشک‌آلود از رهبر انقلاب در دیدار دست‌اندرکاران همایش بین‌المللی حضرت حمزه
📌 پنجشنبه ☀️ ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ هجری شمسی 🌙 ۱۶ شوال ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 25 آوریل 2024 میلادی 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 چرا به حضرت عبدالعظیم، حسنی گفته می‌شود 🎤 کارشناس:حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدرضا جباری، عضو هیئت علمی و مدیر گروه تاریخ مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) https://eitaa.com/Hadi8243
موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحیم. 🔶یکی از واجباتی که بعد از ماه رمضان بر برخی از افراد واجب می شود کفاره است که در این زمینه چند نکته را یادآوری می کنم: 1️⃣برخی از افراد بلافاصله در ماه رمضان یا بعد از اتمام ماه مبارک رمضان می توانند فدیه خود را پرداخت کنند و لازم نیست تا رمضان سال آینده صبر کنند ⬅️مانند مرد و زن کهنسالی که روزه گرفتن برایشان مشقت دارد ⬅️و همچنین خانم باردار وشیردهی که روزه برای فرزندش ضرر داشته که طبق نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای فدیه واجب شده و برای پرداخت لازم نیست تا رمضان آینده صبر کند (مشهور بجز آیت الله فاضل شیرده و باردار در صورت ضرر بر خودش فدیه دارد) 2️⃣برخی از افرادی که روزه نگرفته اند، چنانچه تا رمضان سال آینده قضای روزه را بگیرند کفاره ای بر آنها واجب نمی شود و چنانچه قضای روزه را نگیرند باید کفاره بدهند ، ⬅️مانند مریض ⬅️ یا مسافر ⬅️ یا خانمی که عذر شرعی داشته. 👌🏻البته باید توجه داشته باشیم که فدیه همان مد طعام یعنی 750 گرم نان یا غذای دیگر است. 3️⃣پرداخت پول به عنوان کفاره صحیح نیست مگر اینکه پرداخت کننده مطمئن باشد که فقیر از جانب کفاره دهنده، پول دریافتی را به مصرف همان غذای محاسبه شده می رساند. ⬅️بنابراین اگر فقیر مثلا پول هفت و نیم کیلو نان را، دریافت کرده ولی با آن پول سه کیلو برنج تهیه کند جهت برداشته شدن تکلیف کافی نیست. خداوند متعال توفیق انجام وظائف شرعی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) https://eitaa.com/Hadi8243
p-mazaheb 1403.2.3.mp3
17.09M
🔊 فایل صوتی برنامه زنده پرسمان مذاهب ✍🏼در این برنامه استاد توحیدی به بررسی عقاید محمد بن عبدالوهاب در کتاب کشف الشبهات ایشان می پردازند 🗓تاریخ پخش : 1403.2.3 ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) https://eitaa.com/Hadi8243
حکم گذاشتن عکس از خود در فضای مجازی ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) https://eitaa.com/Hadi8243
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هر کس یه شب جمعه بین الحرمین باشه باید همه عمرش هم دلتنگ حسین باشه 📣 با تبلیغ کانال در ثواب نشر معارف حقه شیعه شریک شوید❤️ @sajadi43 ─┅═༅𖣔💚𖣔༅═┅─
📌 جمعه ☀️ ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ هجری شمسی 🌙 ۱۷ شوال ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 26 آوریل 2024 میلادی 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تولد و وفات حضرت عبد العظيم الحسنى ع.docx
16.4K
🖊 استاد عبدالهادی مسعودی ریاست دانشگاه قرآن و حدیث 🔰درباره عدم صحت تاریخ های منقول درباره وفات و تولد جناب عبدالعظیم حسنی ع
713.4K
🔰بیان بعضی جعلیات تاریخی 🎙احسان عبادی
نخستین اظهار نظر اسماعیلیان در مورد سریال رمضانی الحشاشین دانشیار موسسه مطالعات اسماعیلیه لندن می گوید: میراث فرهنگی و فکری اسماعیلیان، عرفان ، تصوف، فلسفه و نگاه باطنی به دین است و خشونت و داعش از دل آن بیرون نمی آید. به گزارش مبلغ سریال حشاشین در ماه رمضان امسال در کشور مصر و سایر کشورهای عربی به نمایش گذاشته شد و استقبال قابل توجهی از آن شد. حال به تازگی اندیشمندان و طرفداران مکتب اسماعیلیون به میدان آمدند تا از تحریفات این سریال در مورد فرقه اسماعیلیه و زندگانی حسن صباح بگویند. در ادامه گزارش وبسایت مسلمنا از واکنش اسماعیلیان به این سریال را می خوانید: دکتر داریوش محمدپور دانشیار موسسه مطالعات اسماعیلیه لندن با ابراز تأسف از تحریف تاریخ در مورد این سریال گفت: بنا به منابع تاریخی لباس و پرچم فاطمیان و اسماعیلیان «سفید» بوده است و پرچم عباسیان سیاه بود. در بخش نخست سریال حسن صباح در مقابل اروپایی‌ها (صلیبیون) به یکی از مریدانش می‌گوید که خودش را پایین بیندازد و خودکشی کند، ولی در هیچ منبع تاریخی چنین چیزی وجود ندارد و قلعه‌ای که در سریال دیده می‌شود نیز هیچ شباهتی با قلعه اسماعیلیه ندارد و کاملا عنصر خیال در آن برجسته است. آقای محمدپور معتقد است که جنبه خیال انگیز بودن و جذاب کردن قصه برای مردم از دلایل پروبال دادن به داستان حسن صباح است و آن را تبدیل به یک افسانه کرده‌اند و بر اساس آن بازی‌های کامپیوتری ساخته شده و الهام بخش سریال‌ها و کتاب‌های تاریخی، تخیلی و شبه علمی شده است. دانشیار این موسسه اسماعیلی پژوهی گفت: «جنبه دیگر توجه به حسن صباح، سیاسی است چرا که در روزگار معاصر در مورد دین و بخصوص دین اسلام و به ویژه تشیع چنین نشان داده می‌شود که خشونت از دل دین بیرون می‌آید و ارتباط تنگاتنگی با خشونت دارد». وی تصریح کرد که در لندن عقلگرایی را مشخصه اسماعیلیه می‌دانند و درباره مشابهت‌های میان اسماعیلیه نزاری و گروه‌های تندرو و اخوان‌المسلین می‌گوید «این خیانت به تاریخ و میراث فرهنگی و فکری اسماعیلیان است و اگر نگاهی به آثار آنها شود از بطن این گروه عرفان و تصوف وفلسفه و نگاه باطنی به دین در آمده است اما از اخوان المسلمین و داعش، چنین خدمات علمی بدست نیامده است». داریوش محمدپور می‌گوید: «دولت مصر برای مهار اخوان‌المسلیمن، اسماعیلیه و حشاشین و طالبان و داعش را یکی می‌کند و این در حالی است که حسن صباح یک چهره علمی و فرهنگی و یک استراتژیست نظامی بود و جایگاه او در اسماعیلیه «داعی» است و پایه گذار «تئوری تعلیم» در اسماعیلیه بود و در ادبیات نزاری در تعریف حسن صباح هیچ کدام از عنوان‌های نظامی و سیاسی دیده نمی‌شود و کاملا اعتقادی و دینی و عارفانه است». دکتر فرهاد دفتری ریاست پیشین موسسه مطالعات اسماعیلی نیز در مصاحبه کوتاه با العربیه گفت: اروپایی‌ها پس از بازگشت از ایران به مرور زمان، افسانه‌هایی را به آن اضافه کردند و بخصوص با سفر «مارکوپولو» به ایران در قرن سیزدهم و روایت‌های غلوآمیز او از حشاشین، این افسانه‌ها به اوج می‌رسد و این تفاسیر و تعابیر عملا سنگ بنایی برای قضاوت‌ها و مطالعات بخصوص جوامع غربی در قرن نوزدهم شد. در روایت مارکوپلو از قلعه الموت گفته شده که حسن صباح پشت قلعه، باغی همانند بهشت به همراه دختران و زنان مهیا کرده بود و به پیروانش حشیش می داده و وقتی در حالت سرخوشی بودند به باغ می‌برد و به آنها گفته می‌شد که به بهشت آمده اند و... پس از بیداری وقتی از بهشت می پرسیدند، جوابشان می دادند اگر بهشت می‌خواهند باید ترور کنید. فرهاد دفتری در گفت‌وگو با «عرب نیوز» ادامه داد: بسیاری از افسانه‌ها درباره نزاریان «ریشه در جهل تخیلی صلیبیان و وقایع‌نگاران غربی آنها دارد که به سرزمین مقدس آمدند و بیت‌المقدس را در سال ۱۰۹۹ فتح کردند». آقای فرهاد دفتری افزود که اسماعیلیان مبدع ترور نبودند و سوابق نزاری ها نشان می‌دهد که در طول ۳۴ سال سلطنت حسن صباح کمتر از ۵۰ ترور توسط این گروه انجام شده است. https://www.khabaronline.ir/news/1899057/%D9%86%D8%AE%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%B8%D9%87%D8%A7%D8%B1-%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C%D9%84%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D8%B3%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%84-%D8%B1%D9%85%D8%B6%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%B4%D8%A7%D8%B4%DB%8C%D9%86
آیت الله جوادی آملی: ✍ آنکه صاحب جواهر می گوید این است که : آیا القاب و اجلال و تکریمی که قبلا برای شخصی نمی کردند اکنون به خاطر جایگاهش میکنند، مانند اینکه می‌گفتند : " حجت الاسلام " اکنون که با او کار دارند می گویند : " حجت الاسلام والمسلمین "یا به او " آیت الله " می گویند، آیا این رشوه است یا نه؟! 🔹صاحب جواهر فتوی می دهد احترام و تجلیل کردن های بی خود حساب و کتاب دارد. اگر کسی که بی خودی به او احترام می کنند با بی اعتنایی او را رد کرده؛ مرتشی( رشوه خوار) نیست اما اگر خوشش آمد که این لقبی که او واجد نیست بر او بار کرده اند او رشوه خوار شده است. اساس کار این است که خودمان را بشناسیم و بدانیم پایان راه ها کجاست..
سلام علیکم مسجد جمکران، دعاگوی تمام بزرگواران هستم.