eitaa logo
هادیان هدایت
199 دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
875 ویدیو
438 فایل
در این کانال مقاله‌ها و مطالب مناسبتی معتبر علمی در اختیار مبلغین قرار خواهد گرفت. لطفا برای ارسال پیشنهادها و انتقادات خویش با آیدی زیر در ارتباط باشید. @Ghkfwn با تشکر
مشاهده در ایتا
دانلود
یکی از جاهایی که این تفاوت دیدگاه‌ها مطرح می‌گردد؛ هنگام بیان شهرت ایشان به «علی‌اکبر» و مقایسه‌ی سن ایشان با برادرشان امام سجاد علیه‌السلام است. در مورد سن امام سجاد علیه‌السلام مشهور معتقدند که در سال 38 متولد شدند؛ چنانکه شیخ مفید همین سال را سال ولادت می‌داند. (8) همچنین از سال‌های 36 و 37 نیز به‌عنوان سال ولادت یاد شده؛ اما مرحوم مجلسی دراین‌باره می‌نویسد: «ولادت علی بن حسین علیه‌السلام در زمان خلافت جد بزرگوارش حضرت علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام قطعی بوده و هیچ محل شبهه نیست». (9)  بنابراین با توجه به این اقوال، امام سجاد علیه‌السلام در کربلا حدود 24 ساله بودند. لذا اگر سن علی‌اکبر علیه‌السلام بیش از سن برادرشان باشد، تاریخ ولادتشان به همان دوران خلافت عثمان برمی‌گردد و هنگام شهادت سن ایشان بیش از 25 سال است. دراین‌باره افرادی چون ابن ‏ادریس و شهید اول نظر شیخ مفید را نپذیرفتند و ایشان را بزرگ‌تر معرفی می‌کند. (10) ابن ادریس می‌نویسد: «همه‌ی این نویسندگان و دانشمندان و نسب شناسان بزرگ بر بزرگ‌تر بودن علی‌اکبر از امام سجاد علیه‌السلام اتفاق نظر دارند و آنان در اظهارنظر دراین‌باره از دیگران آگاه‌ترند». (11) همچنین ازجمله شواهدی که نشان می‌دهد ایشان در زمان عثمان متولد شدند باز ادعای مرحوم ابن ادریس بوده که گفته: «علی بن الحسین علیه‌السلام از جدش امیرالمؤمنین علیه‌السلام روایت نقل نموده». 
(12) اما در منابع موجود چنین روایتی از ایشان دیده نمی‌شود. ازجمله شواهدی که می‌توان به‌عنوان بزرگ‌تر بود علی‌اکبر علیه‌السلام نسبت به امام سجاد علیه‌السلام مطرح نمود، تصریح خود امام سجاد علیه‌السلام به بزرگ‌تر بودن ایشان است. چنانکه یک‌مرتبه در برابر عبیدالله بن زیاد و یک‌مرتبه در برابر یزید وقتی از ایشان پرسیدن که مگر علی بن الحسین علیه‌السلام کشته نشد؟ پاسخ دادند: «برای من برادر بزرگ‌تری بود که نامش علی بود و مردم او را کشتند». (13) همچنین ممکن است گفته شود عبارتی که سیدالشهدا علیه‌السلام هنگام شهادت علی‌اکبر علیه‌السلام بکار بردند؛ «اللهم اشهد علی هؤلاء القوم فقد برز الیهم غلام...»؛ (14) نشان می‌دهد سن علی‌اکبر علیه‌السلام 25 ساله با 27 ساله نبوده است؛ چراکه کلمه «غلام» به جوانی اطلاق می‌شود که موهای بالای لب و صورتش کامل نشده باشد. (15) با این حال باید دانست این لفظ لزوماً بر نوجوان اطلاق نمی‌شود، چنانکه ازهری می‌گوید: «از عرب شنیدم وقتی پسری دنیا آمد به او غلام گویند و نیز شنیدم که به پیرمردان هم غلام می‌گفتند» یا فیومی می‌نویسد: «بر مرد پیر هم مجازاً غلام اطلاق می‌شود چون قبلاً غلام بوده است». (16) بنابراین هرچند معنی حقیقی غلام، تازه جوان است، اما استعمال مجازی آن توسط پدر برای فرزند جوانش طبیعی بوده و نمی‌توان از این عبارت سن ایشان را کمتر از 20 سال دانست. ضمن اینکه شواهد زیادی نشان می‌دهد که این لفظ برای مردان جوان نیز به کار رود. (17)
نتیجه: تاریخ دقیق ولادت حضرت علی‌اکبر علیه‌السلام در هیچ منبع اولیه‌ای ذکر نشده؛ اما برخی از مورخان و نویسندگان سال ولادت ایشان را مربوط به دوران خلافت عثمان دانستند که مشهورترین قائل آن در میان عالمان شیعه مرحوم ابن ادریس حلی بوده است. در مقابل گروهی معتقدند که سن حضرت علی‌اکبر علیه‌السلام در کربلا کمتر از 20 سال بوده و مشهورترین قائل آن مرحوم شیخ مفید است. ازجمله ادله‌ای که قول مرحوم ابن ادریس حلی را تقویت می‌کند، شواهدی است که نشان می‌دهد علی‌اکبر علیه‌السلام بزرگ‌تر از امام سجاد علیه‌السلام بوده؛  چنانکه خود امام سجاد علیه‌السلام تصریح به بزرگ‌تر بودن ایشان دارند. با توجه به اینکه امام سجاد علیه‌السلام در دوران خلافت امیرالمؤمنین علیه‌السلام متولد شده و در کربلا حدود 24 ساله بودند؛ پس سن حضرت علی‌اکبر علیه‌السلام به هنگام شهادت بیش از 25 سال بوده است.
پی‌نوشت‌ها: 1. مقرم، عبدالرزاق، مقتل الحسین علیه‌السلام، بیروت، مؤسسه الخراسان للمطبوعات‏، 1426 ق، ص 267. 2. مقاتل الطالبیین، اصفهانی، ابوالفرج، مقاتل الطالبیین‏، انتشارات دارالمعرفه، بیروت‏، بی‌تا، ص 87. ولد علی بن الحسین علیه‌السلام هذا فی إماره عثمان، حلی، محمد بن منصور بن احمد بن إدریس، کتاب السرائر، مؤسّسه النشر الإسلامی، بی‌جا، مؤسسه النشر الإسلامی، چاپ دوم، ١٤١٠، ص 655. 3. مقرم، مقتل الحسین علیه‌السلام، ص 267. 4. ثم تقدم من بعده علی بن الحسین بن علی رضی‌الله‌عنه و هو یومئذ ابن ثمانی عشره سنه، کوفی، ابن اعثم‏، الفتوح، بیروت، دارالأضواء، چاپ اول، 1411 ق، ج‏5، ص 114. 5. مازندرانی، ابن شهرآشوب، المناقب آل ابی‌طالب، قم، علامه، 1379 ق، ج‏4، ص 109. 6. مفید، محمد بن محمد بن نعمان، الإرشاد فی معرفه حجج الله على العباد، قم، کنگره شیخ مفید، چاپ اول‏، 1413 ق‏، ج‏2، ص 106. 7. بِضْعَ سِنِینَ‏؛ قال الفراء: البِضْع ما بین الثلاثه إِلى ما دون العشره، ابن منظور، لسان العرب‏، بیروت، انتشارات دار صادر، بیروت‏، چاپ سوم، 1414 ق، ج‏8، ص 15. 8. و کان مولد علی بن الحسین علیه‌السلام بالمدینه سنه ثمان و ثلاثین من الهجره، مفید، الارشاد، ج ۲، ص ۱۳۷.  9. مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار الجامعه لدرر أخبار الأئمه الأطهار، تهران، اسلامیه، چاپ دوم، 1363 ش‏،  ج.۴۶، ص ۱۰. 10. شهید اول، محمد بن مکی، الدروس الشریعه فی فقه الامامیه، مشهد، مجمع البحوث الاسلامیه، 1417 ق، ج 2، ص 16. 11. حلی، کتاب السرائر، ج ۱، صص ۶۵۶-۶۵۵. 12. وقد روی ذلک عن جده علی بن أبی طالب علیه‌السلام، همان، ج 1، ص 655. 13. طبری، محمد بن جریر، تاریخ الأمم و الملوک، بیروت، انتشارات دارالتراث‏، چاپ دوم‏، 1387 ق، ج‏11، ص 630؛ اصفهانی، مقاتل الطالبیین، ص 120. 14. کوفی، الفتوح، ج ‏5، ص 114. 15. الشابُّ الذی بلغَ خروج لِحْیته و طَرَّ شاربه و لم تبد لحیته، ابن منظور، لسان العرب، ج 3، ص 400. 16. فیومى، احمد بن محمد، المصباح المنیر فی غریب الشرح الکبیر، قم، انتشارات موسسه دارالهجره، چاپ دوم، 1414 ق، ج 5، ص 119. 17. مانند تعبیر قرآن از جوانان بهشتی به غلمان،﴿وَیَطُوفُ عَلَیْهِمْ غِلْمَانٌ لَهُمْ کَأَنَّهُمْ لُؤْلُؤٌ مَکْنُونٌ ﴾؛ سوره‌ی طور، آیه  24.
واکاوی-تاریخ-ولادت-و-سن-شریف-علی-اکبر-ع-در-منابع-تاریخی-۱.pdf
700.7K
🗓واکاوی تاریخ ولادت و سن شریف حضرت علی اکبر علیه‌السلام در منابع تاریخی 🖌نویسنده : سید مسعود عمرانی 📖 منبع : پژوهشنامه معارف حسینی سال سوم بهار 1397 شماره 9 ❇️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) @Hadi8243 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
11.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بگومگو این قسمت: جنگ داخلی ⚔️ 😱 وای، کل منطقه رو به آتیش کشیدن 🔥 🥷 راهکار شروین برای کاهش دلار 💸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💚السلام علیک یا بقیة الله عجل الله ای عشق ندیده ی من، ای یار سلام ای ماه بلند در شبـــــِ تار سلام از من به تو ای عزیز در هر شبـــــ و روز یڪ بار نه، صد بار نه، بسیار سلام! 🌤 اللهم‌عجل‌لولیڪ‌الفرج
💢 بازی القاب در حوزه ! ✔️آیت‌الله جوادی آملی: 🔹بت‌ها دو جور است. يک بت غليظ داريم، يک بت رقيق. غليظ‌ترين بت همين حجَری است كه می‌تراشيدند و عبادت می‌كردند كه «أَتعبدون ما تنحتون»، «خَلقَكم وما تعملون» و مانند آن. 🔸رقیق‌ترین بت همين هوای نفس است، يك پسوندی يا پيشوندی بايد در كارها باشد، نام آدم را ببرند، با يک القابی ذكر بكنند، همين بازی‌ها كه هست. اينها بالاخره يك روزی آدم را گرفتار می‌كند. 🔹اگر كسی در اوائل سن جلوی اين گرفتاری‌ها را نگيرد، وقتی پير شد كارش بسيار مشكل است، به دنبال بازی عمرش را تلف می‌کند. 🔸شما الان يك صفحه لقب بنويسيد ببينيد نه منشا علمی دارد نه منشا عملی دارد، نه گفته خدا و پيغمبر است، نه در قيامت خريدار دارد نه پيش فرشته‌ ها خريدار دارد. 🔸خب، اين چيزی است كه جز بازی چيز ديگری نيست، خب آدم چرا دنبال اين برود؟! (برگرفته از درس تفسیر، سوره یونس، جلسه ۵۰)
💠عدم جواز تمسک به آیه شریفه «فاعتدوا علیه بمثل ما اعتدی علیکم» در انجام کار حرام 🔻سیدنا الاستاذ حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی دام ظله العالی 🔹 خاطره ای که حاج آقای والد (مرحوم آیت الله سید احمد زنجانی) از جلسه استفتاء حاج آقا حسین قمی نقل می‌کرد، این بود: « استفتاء كرده بودند: اگر كسی به دیگری ناسزا گفت، مثلاً گفت: «پدر سوخته» آیا می‌شود از باب «فاعتدوا علیه بمثل ما اعتدی علیکم»(هر کس به شما تجاوز کرد پس بر او به مانند آنچه بر شما تجاوز کرده است تجاوز کنید) در جواب بگوید: «پدرسوخته خودت هستی»؟! 🔸مرحوم والد می‌گفت: گفتم: اگر چیزی ذاتاً جایز باشد، قاعده «فاعتدوا علیه بمثل ما اعتدی علیکم» جاری است ولی اگر چیزی ذاتاً جایز نباشد، مثلاً كسی لواط كرده باشد یا زنی را تصاحب كرده باشد، آیا قاعده اعتداء جاری است؟ قطعاً جاری نیست. ✅فحش دادن ذاتاً حرام است، لذا قاعده اعتداء در این مورد جاری نیست. 📚 جرعه ای از دریا ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
❓❓استفتائات جدید ❤️ از مقام معظم رهبری دام ظله العالی ❓پرسش1️⃣ کسی که خمس خود را دستگردان کرده، اگر با درآمد سال بعد آن را تسویه نماید آیا جزو مؤونه سال دوم محسوب می شود و از درآمد کسر می شود؟ ( به اصطلاح آیا خمسِ خمس واجب است؟) 🔰🔰پاسخ: بنابراحتیاط واجب از درآمد سال بعد کسر نمی شود و خمس به آن تعلق می گیرد. ❓پرسش2️⃣ خروج از مسجد برای معتکف جهت انجام غسل مستحب مانند غسل اعمال ام داود یا غسل جمعه چه حکمی دارد؟ 🔰🔰پاسخ: مجاز است. ❓پرسش3️⃣ در صورت سرمای هوا و سرد بودن آب داخل مسجد آیا معتکف می‌تواند با آبِ‌گرم وضوخانه خارج از مسجد وضوء بگیرد؟ ملاک جواز خروج از مسجد در حال اعتکاف چیست؟ 🔰🔰پاسخ: مجاز است. ملاک ضرورت یا حاجت مهم است. ❇️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) @Hadi8243 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
۲۰۲۴-۱۱-۲۶_۱۰'۴۵'۵۸'.mp3
19.75M
نشست تخصصی با موضوع: بررسی میزان انطباق محتوای روضه‌های دهه محرم با منابع تاریخی 🔸 👤 دکتر سعید طاووسی مسرور ؛ عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی 👤 دکتر محمد فراهانی ؛ عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام 👤 حجت الاسلام علیرضا روشنایی ؛ دبیر علمی جلسه ________________ علیهم السلام