💢جشن عید غدیر در تاریخ (۲)
در ۱۸ ذی الحجه سال ۳۶۲ ه.ق، برای نخستین بار، تعداد زیادی از اهل مصر و مغربیان برای دعا جمع شده و آن روز را عید بزرگ اعلام کردند. در این جشنها که سالهای پیاپی برپا میشد تمامی اقداماتی که نشان از شادی دارد مانند پوشیدن لباس نو، ازدواج، آزادی بندگان، پخش کردن هدایا و قربانی توسط شیعیان انجام میگرفته است.
مردم، قاریان، فقها و شعرخوانان ابتدا در مسجد شهر قاهره جمع شده و سپس این جشن در قصر خلیفه و در حضور وی انجام میگرفت و خلیفه فاطمی نیز به مردم خلعت میبخشید و به ایراد خطبه میپرداخت.
اعتقاد به قداست روز غدیر آن قدر والا بوده که در سال ۴۸۸ المستعلى بالله خلیفه فاطمی در این روز بر مسند حکومت نشست.
〰〰〰
امینی، عیدالغدیر فی عهدالفاطمیین
مقریزی، الخطط، ج۲،ص۲۵۵.
✍🏻#نجمهصالحی
🗒️@HamQalam
#رصدنامه
از پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
♦️ آنچه در محافل علمی و اندیشهورزی حوزه زنان و خانواده گذشت؛
📌امام خمینی به مخالفان حضور زنان در دیدارها چه گفت؟ / فائزه عظیم زاده اردبیلی
🖇اینجا بخوانید
📌تریبون بریکس در دست زنان؛ ایدههای بانوان ایرانی چه بود؟
🖇 اینجا بخوانید
📌تفاوت موضع امام خمینی(ره) با جامعه مذهبی سنتی در مسئله زن! / زهرا داورپناه
🖇اینجا بخوانید
📌پرهیز از کارهای جزیرهای در حوزه زنان / اعظم خضری
🖇اینجا بخوانید
📌ساختارشکنی خداوند در بازنمایی تصویر زن در قرآن! / انسیه برومند
🖇اینجا بخوانید
📌زن مسلمان ایرانی؛پیشرو تر از زن غربی / حدیث رجبی
🖇اینجا بخوانید
📌جایگاه زن ایرانی قابل ستایش است / ایزابلا مرادیان
🖇اینجا بخوانید
📌ایران جزو پنج کشور برتر در کاهش مرگ مادران / سودابه کاظمی
🖇اینجا بخوانید
🗒️@HamQalam
چطور یک کاندیدا رو بشناسیم؟(۵)
‼️ امکان تحقق وعده و وعیدها
در اینجا، کار، کمی تخصصی میشود. معمولاً از دل مناظرهها و فعالیتهای انتخاباتی، وعده و وعیدهای زیادی در میآید.
اگر شما متخصص در امور اقتصاد، فرهنگ و سیاست هستید که بسم الله... میتوانید امکان وقوع آن وعدهها را از فلان شخص با فلان تفکرش دریابید و إلا کار را به اهلش بسپارید و از متخصص و اهل فن این کار سوال کنید.
✍🏻#باسط
🗒️@HamQalam
💠اقامه عدل
🔸"عدالت" یکی از شعارهایی است که انسان همیشه به دنبال آن است. چیزی که در این چندسال در دولت شهید جمهور به طور کامل محسوس بود.
آنقدر این مسئله حائز اهمیت است که رهبر انقلاب در نخستین دیدار رئیسجمهور و اعضای هیئت دولت سیزدهم در تاریخ ۱۴۰۰/۰۶/۰۶ این چنین از عدالت یاد میکنند؛
🔸️"اساس حکومت اسلامی و جمهوری اسلامی بر اقامهی عدل است، کما اینکه اساس همهی ادیان بر اقامهی عدل است.
خدای متعال میفرماید که ما پیغمبران را فرستادیم، کتابهای آسمانی را فرستادیم، لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسط.
اصلاً برای اینکه مردم قیام به قسط کنند و جامعه، جامعهی عدالتآمیز باشد.
خب ما در این زمینهها عقبیم، خیلی باید کار کنیم، خیلی باید تلاش کنیم. به نظر من هر مصوّبهای که شما تصویب میکنید، هر لایحهای که در دولت تنظیم میکنید، هر بخشنامهای که خود شما در دستگاهِ خودتان صادر میکنید، یک پیوست عدالت باید داشته باشد؛ باید مراقب باشید این روش، این کار، این دستور، ضربهای به عدالت نزند، طبقات مظلوم را پایمال نکند؛ این مراقبت باید همیشه باشد.
باید کاری کنیم که فاصلهی طبقات محروم با طبقات برخوردار، کم بشود؛ یعنی هر چه ممکن است امکانات کشور عادلانه توزیع بشود."
🔸به درستی که یکی از برجسته ترین شعارهای انقلاب "عدالت" است. چیزی که انسان را برای رسیدن به پیشرفتها سوق میدهد و بهترین دستاوردها از اطمینان داشتن به عدالت اجتماعی پدید میآید.
✍🏻#زينب_صبور
🗒️@HamQalam
💢غدیر از نگاه مسلمانان (۱)
اصل واقعه غدیر و به ویژه جمله "من كنت مولاه فهذا على مولاه"، با وجود نقلهای متعدد و متواتر مورد تشکیک قرار نگرفته است؛ اما به دلیل اهمیت غدیر در شکل گیری نظام فکری فرق مختلف اسلامی مباحث فراوانی در مورد آن در میان مسلمانان پدید آمده است.
اختلاف در میان اندیشمندان مسلمان، در معنای واژه مولی در این جمله است که مباحث کلامی و لغوی فراوانی درباره آن شکل گرفت. برخی از متکلمان، در کتابهای خود بخش مفصلی را به این موضوع اختصاص داده اند و برخی دیگر، کتابها و رساله هایی مستقل در این زمینه نگاشتهاند. به عنوان نمونه، شیخ مفید دو رساله با عنوانهای «رساله فی معنی المولى» و «اقسام المولى في اللسان» نگاشته است.
اهل سنت مولی را به معنای محبت گرفته و معتقدند که منظور رسول خدا صلیاللهعلیهوآله از این جمله این بوده که مسلمانان باید حضرت علی علیهالسلام را دوست داشته باشند به اعتقاد اهل سنت پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله دستور دادند که مسلمانان ایشان را دوست داشته باشند. *
این معنا از "مولی" در شعر شاعران نیز آمده است!! مولوی، شاعر معروف فارسی زبان در شعر خود چنین میگوید:
"گفت هر کو را منم مولا و دوست!
ابن عم من علی مولای اوست"
〰〰〰〰〰
فخر رازی، الاربعين في اصول الدين ج ص 283 .
تفتازانی، شرح المقاصد، ج 275.
مولانا، مثنوی دفترششم، بخش۱۲۹، کتاب امام علی از نگاه مولوی ص ۷۰ تا ۷۲ با تلخيص نوشته علّامه جعفری
✍#نجمهصالحی
🗒️@HamQalam
✅ احکام انتخابات
📚تخریب نامزدهای انتخابات
💠 سوال: آیا تخریب نامزدها جهت رأی آوردن فردی که به نظر هواداران، اصلح است، جایز است؟
✅ جواب: نقد عملکرد اشخاص برای روشن شدن افکار عمومی، اشکال ندارد اما باید از نشر مطالب غیر معتبر و نیز #تهمت و #توهین به دیگران اجتناب شود.
منبع: @leader_ahkam
🗒️@HamQalam
کینه و دشمنی نسبت به اسلام، علت تشویق به عدم مشارکت در انتخابات
📌شاید هنوز هم خیلیها نخواهند کمی بیشتر بیندیشند تا خط و ربط مسائل را یافته و حداقل بخاطر خودشان هم که شده، دوست و دشمن حقیقیشان را بشناسند. هنوز جملاتی چون" فلانی، توهم توطئه دارد" و " بهمانیها، تندرو هستند" از زبانشان نمیافتد. کاش کمی بیشتر به سخنان امریکن نیوزها دقت میکردند......
👇👇👇
‼️ شاید هنوز هم خیلیها نخواهند کمی بیشتر بیندیشند تا خط و ربط مسائل را یافته و حداقل بخاطر خودشان هم که شده، دوست و دشمن حقیقیشان را بشناسند. هنوز جملاتی چون" فلانی، توهم توطئه دارد" و " بهمانیها، تندرو هستند" از زبانشان نمیافتد. کاش کمی بیشتر به سخنان امریکن نیوزها دقت میکردند و از خود میپرسیدند: چرا اینان، خواهان کاهش مشارکت در انتخابات ایران هستند؟ آیا واقعا دلشان برای ما سوختهاست و میخواهند از مشکلات نجاتمان دهند؟ مگر دیگر کشورها مشکل ندارند تا به آنان کمک کنند؟ اصلا مگر غزه در خون دست و پا نمیزند؟
پس
چرا
ایران؟
🔸️پاسخ را از سخنان بنیانگذار کبیر انقلاب بخوانید:
"... اینها می خواهند که مردم را در رأی ریاست جمهوری سست کنند. با کشتن یک فرد ولو اینکه هر چه بزرگ باشد و متعهد، مردم ما از رأی دادن به ریاست جمهوری و از حاضر شدن پای صندوقها برای کمک به اسلام و جمهوری اسلامی، خیال کردند سست می شوند! این هم یک خیال باطل است و ملت ما این مسئله را یک مسئلۀ الهی، شرعی و یک تکلیف خدایی می داند که به پای صندوقها در روز جمعه ان شاءالله برود و با صفهای طولانی مرصوص، به شخصی متعهد رأی بدهد.
اینها می خواهند مردم ما را تضعیف کنند روحیه شان را؛ برای شهادت یک نفر، ده نفر، صد نفر، هزار نفر. این خیال، خیال خام باطلی است.
اینها می خواهند انتقام بکشند از رسول الله که اولاد او را به شهادت می رسانند؛ انتقام بکشند که رسول الله یک همچو دینی را آورده است که برخلاف خواستۀ آنهاست و آنها نمی خواهند که این دین به آنطوری که خدا می خواهد و رسول خدا می خواهد، در این مملکت پیاده شود و حالا انتقام می کشند از کسی که مصدع این دین است و اولاد او را به شهادت می رسانند. این انتقام هم برای آنها روسیاهی [است] و برای ملت ما، به هیچ وجه سستی ایجاد نخواهد کرد.
صحیفه امام. ج۱۵، ص ۲۵۹
#یکی_مثل_رئیسی
✍🏻#باسط
🗒️@HamQalam
هم قلم
📌کارتان را برای خدا نکنید، برای خدا کار کنید!
🔸️ایام انتخابات است و هیاهوی انتخاباتی و تلاش برای رای آوردن نامزد اصلح (در جبهه انقلابی) و نامزد مورد نظر (در جبهه اصلاحات) روز به روز شدت بیشتری پیدا می کند، احزاب و گروه ها خودجوش برای رای آوردن منتخب خود فعال شده اند و دیگران را تواصی به حق می کنند.
🔸️اما این بار آنچه جبهه انقلاب را مشوش و نگران کرده، "انتخاب اصلح" است، نگران است و تلاش می کند تا آنکه اصلح است بر کرسی ریاست جمهوری بنشیند از همین رو با رقیب همسو و انقلابی خود به مجادله میپردازد تا او را قانع کند بین دو نامزد انقلابی، خدمتگزار و ولایی "گزینه الف" بهتر است. جبهه انقلاب دغدغه مند است و تلاشگر و اتفاقا به قصد خیر و خیرخواهی و چه بسا "برای خدا" دائما در تلاش اقناع طرفداران دیگر نامزد انقلابی است تا نامزد خود را اصلح تر معرفی کند که همین اقناع سازی به مجادله و تخریب و دودستگی و .. می انجامد.
🔸️چه بجاست سخن شهید آوینی که " کارتان را برای خدا نکنید"، "برای خدا کار کنید".
جبهه انقلاب باید توجه داشته باشد که خدا چه می خواهد و آنچه خدا می خواهد انجام دهد؛
وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ وَاصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ
ﻭ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺵ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺑﺮﻳﺪ ﻭ ﺑﺎ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﻧﺰﺍﻉ ﻭ ﺍﺧﺘﻠﺎﻑ ﻣﻜﻨﻴﺪ ﻛﻪ ﺳﺴﺖ ﻭ ﺑﺪﺩﻝ ﻣﻰﺷﻮﻳﺪ ﻭ ﻗﺪﺭﺕ ﻭ ﺷﻮﻛﺘﺘﺎﻥ ﺍﺯ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﻰﺭﻭﺩ ﻭ ﺷﻜﻴﺒﺎﻳﻲ ﻭﺭﺯﻳﺪ ﺯﻳﺮﺍ ﺧﺪﺍ ﺑﺎ ﺷﻜﻴﺒﺎﻳﺎﻥ ﺍﺳﺖ.(انفال/٤٦)
🔸️آنچه خدا می خواهد؛ یکدلی و همبستگی و وحدت جبهه انقلاب است، در این برهه وظیفه جبهه انقلاب، نقد مواضع رقبای غیرهمسو و غیرانقلابی است که به اصل رویکرد انقلابی و اسلامی در اداره کشور منتقد است و آن را در تعارض با رفاه اجتماعی می بیند.
✍🏻#پازکی
🗒️@HamQalam
از بسیج اساتید و نخبگان جامعه الزهرا
⁉️چرا بعد از انقلاب اکثر روسای جمهور با ولی فقیه زمان خود زاویه گرفتند و دچار انحراف شدند؟ و چرا آیتالله خامنهای با امام، و آیت الله رئیسی در زمان ریاست جمهوری دچار انحراف و زاویه با رهبری نشد؟
▫️برای پاسخ به این سوال مهم و اساسی مثال زبیر بن عوام از صدر اسلام، نمونه خوبی برای شفافیت و پاسخگویی به این سوال است.
1⃣زبیر از سرداران و از یاران پیامبر اسلام بود.
2⃣پدر زبیر برادر حضرت خدیجه بود.
3⃣مادرش عمه پیامبر اسلام بود.
4⃣زبیر از مدافعان حضرت علی علیهالسّلام در انتخاب خلیفه اول در سقیفه بود.
5⃣زبیر از شاهدان وصیت حضرت زهرا «سلاماللهعلیها» بود.
6⃣زبیر در تشیع پیکر حضرت زهرا حضور داشت و در شورای شش نفره در انتخاب خلیفه سوم به حضرت علی رای داد.
‼چه عواملی سبب شد زبیر با این همه افتخارات و سابقه انقلابی دچار انحراف و زوایه با ولی امر خود شود و عاقبت بخیر نگردد.
🔸️مهمترین ضعف بنیادی شخصیت زبیر #حب_دنیا بود و این حب سبب ضعف تقوای الهی در او گردید؛ طوریکه تقوای زبیر، هم سطح دیگر یاران پیامبر همچون سلمان، ابوذر و مقداد نشد. ضعف بنیادی زبیر همه ایمان و شخصیت او را تحت تاثیر قرار داد و حب دنیا در عمق روح و قلب زبیر ریشه دواند.
🔸️زبیر خصوصیات جنگاوری و دلاوری و شجاعت عجیب داشت، اما معرفت و شناخت عمیق به اسلام و جهان هستی نداشت و همین زمینه حب دنیا در قلب و روح او را فراهم کرد و بعدها علت العلل سقوط زبیر گردید.
🔸️زبیر پس از مرگش یازده خانه در مدینه، دو خانه در بصره، یک خانه در کوفه و یک خانه در مصر به ارث گذاشت. همچنین هزار دینار، هزار اسب و هزار کنیز و غلام از خود بر جای گذاشت.
🔸️علت اصلی مخالفت زبیر و طلحه با امیرالمومنین هم حب دنیا بود. اعتراضش به این بود که چرا حضرت علی علیهالسلام ایشان را در مناصب مهم حکومتی قرار نداد. و چرا سهم آنان از بیت المال را به همان اندازهای زمان خلیفه دوم تعیین نکرد.
🔸️زبیر بنیانگذار «آقازادگی» در اسلام شد. عبدالله فرزند او اولین آقازاده در اسلام گردید.
🗒️@HamQalam
هدایت شده از رحا مدیا
مدرسه اندیشهورز رحا برگزار میکند؛
✍️ رواق اهل قلم ✍️
💢 یادداشتخوانی "شهید جمهور و دولت آینده "
👤 با حضور علی اصغر کاویانی، مدرس نویسندگی
📅 زمان: شنبه ۲۶ خردادماه
⏰ ساعت ۲۱ الی ۲۲
📍 در بستر اسکای روم
جهت نام نویسی به ادمین مدرسه رحا مراجعه کنید:
@adm_schl
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia
📌پیامد انتخاب درست یا غلط؟
فَأَلۡهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقۡوَىٰهَا
🔸️طبق آیات قرآن کریم، وجود انسان مرکب از امیال و عقلانیت و فطرت است و در حیطه امیال، هردو میل مثبت و منفی یعنی تمایل و ادراک نسبت به خوبی ها و هم تمایل به هوای نفس و شهوات همراه با ادراک آن وجود دارد.
🔸️این دوگانه ی انتخاب مسیر درست یا غلط از درون عمیق ترین ساحت وجود انسان تحقق پیدا میکند و تا بیرونی ترین ساحت وجود او یعنی رفتار و اعمال در سطح جامعه امتداد میابد. انسان از نفس تا آفاق در تقابل با این دوگانه ی خیر و شر در معرض انتخاب است. و همین اختیار و اراده و انتخاب است که تعیین میکند سرنوشت او چگونه رقم بخورد.
🔸️عالم که خالقی حکیم دارد، برپایه مقدرات ثابت و منطقی و عادلانه در پی انتخاب حاصل از اختیار انسان، یک نتیجه و واکنش مشخص به او مینمایاند پس راه گریزی از ثمره و عقبهی یک انتخاب نیست! چه نیک باشد و چه شر!
🔸️انتخابات که در سطح عمومی و اجتماعی قرار است یکی از مهمترین تصمیم گیری های جامعه درمورد سرنوشت خود، جامعه و حتی منابع و معادن سرزمینی که زیستگاه ماست، باشد، یکی از تعیین کننده ترین انتخاب های سرنوشت سال های آتی ما خواهد بود. بیگمان بی گدار نمیتواند به آب زد! انتخاب ما باید از منشأ آگاهی به حسن ثمر برسد.
🔸️مهمترین وظیفه ی ما در این برهه؛ شناخت اصلح و به تبع اهمیت سرنوشت جمعی جامعه مان، معرفی آن شخصیت به عموم خواهد بود.
✍🏻#شعبانزاده
🗒️@HamQalam
هم قلم
💢روز شناخت
#عرفه واژهای عربی، به معنای فهم و شناختن چیزی همراه با تفکر و تدبر در آثار آن است.* روز عرفه مصادف با روز نهم ذیحجه و یکی از مقدسترین روزها در تقویم اسلامی و دومین روز از سفر حج است.
در #روز_عرفه دعایی به پیشوای سوم شیعیان منتسب شده که به منشور تربیتی #امام_حسین علیهالسلام شبیه است و در آن به یادآوری نعمتهای خداوند، روش تربیتی تضرع، ایجاد امید و ....میپردازد.
امام حسین علیه السلام در دعای عرفه، مراحل سیر و سلوک إلی الله را به خوبی در قالب #دعا بیان نمودهاند؛ آموزههای عرفانی عملی خاصی نظیر توحید، ایمان، یقین، توکل، توبه، فقر و... که هر یک باید در مرحلهای خاص طی شود تا به مرحله بعدی برسد. مهمترین محورهای این دعا، محور خداشناسی، انسانشناسی، راهنماشناسی، هستیشناسی و معادشناسی است.
دعای عرفه از شروع تا پایانش بر اساس توحید بنا نهاده شده و با وجود مضامین متعدد یک متن جامع و به هم پیوسته در موضوع یکتاپرستی و سرشار از دلالتهای تربیت اخلاقی عرفانی است که در دو زمینه خودتربیتی و دیگرتربیتی است.
⭕️بر خلاف تصور عموم، سال دقیق قرائت دعای عرفه مشخص نیست و منابع متقدم، نکتهای ذکر نکردهاند! به عبارت دیگر پژوهشگران، این دعا را مربوط به آخرین حج امام حسین علیهالسلام نمیدانند؛ زیرا بر اساس یافتهها ایشان در سفر حجی که قبل از واقعه کربلا بود، در عرفات توقف نداشتند.
درباره خروج امام حسین علیهالسلام از #مکه دو دیدگاه وجود دارد، برخی آن را حج ناتمام نامیدهاند زیرا معتقدند امام علیهالسلام حج خود را تبدیل به عمره مفرده کردند و از مکه خارج شدند، اما بنابر دیدگاه دیگر، امام حسین علیهالسلام از ابتدا نیت عمره مفرده داشتند نه #حج تمتع!
به هر روی، وجود این دعا و فرازهای ناب آن در هر بازهی زمانی که بیان شده باشد؛ چراغ راه هدایت دلهای زنگار گرفته است و هر ساله شیعیان با تأسی به امام سوم خویش، این دعا را در روز عرفه در #صحرای_عرفات و دیگر مناطق دیگر جهان میخوانند.
*راغب اصفهانی، مفردات، ص۵۶۰.
✍#نجمه_صالحی
🗒️@HamQalam
هم قلم
بسم الله و الحمدلله
🌑 اللَّهُمَّ اجْعَلْ غِنَايَ فِي نَفْسِي؛
پروردگارا بی نیازم کن آنگونه که مسلم بن عقیل را از "ما سِوَی الله" مستغنی ساختی
آنگاه که در کوفه از پیچ هر کوچه که گذشت تنهاتر شد و آنچنان در برج دارالإماره، پرجبروت قامت آراست که گویی بی نیاز ترینِ مردان عالم بود!
🌑 واعظی در درونم خطبه میخواند:
حیرانِ راز استغنای مسلم اگر شدی، أبی عبدالله را جستجو کن، بر فراز قلبت قد علم نما و دست بر سینه بگذار و به سوی حرمش جان رهسپار کن.
حیران راز استغنای مسلم اگر شدی، حسینی باش، همین کافیست، معرفت به حسین "علیه السلام" تقوایت را آنچنان افزون میکند که فرقان میان حق و باطل را دریابی، همانند مسلم، شیدای مولایت باش که بی نیاز از نامردانِ مردنمای زمانهات باشی!
🌑 وَ الْيَقِينَ فِي قَلْبِي؛
قلبم را به یقین استقامت ببخش، همچون مسلم بن عقیل که تهلیلکنان و تکبیرگویان به مسلخِ عشق میرفت، "فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ" بر وجود مبارکش جوشنی از یقین پوشانده بود؛
اشک از دیدگانش روان بود، اشکی که جز در غم غربت مولایش جاری نمیشد، گریان بود بر امامی که بی وفایان، به جهل و بی بصیرتی، زرپرستی و زورپذیری او را به قتلگاه میبرند و به بهای چند روز بیشتر فرصت یافتن برای زندگیِ ننگین و خفتبارِ خود قربانی می کنند!
🌑 وَ الْإِخْلاَصَ فِي عَمَلِي؛
اخلاصم عنایت فرما، آنچنان که جز به رنگ معشقوق، نقشی نپذیرم و آنچنان مجنونِ مولایم شوم که مسلم شد.
در واپسین لحظات، آب طلب کرد و هر بار خونِ صورت و دهانش آب را گلگون کرد و او دانست که باید حیات و مماتش، شبیه ترین باشد به امامش و فرمود: «اَلْحَمْدُلله لَوْ کانَ مِنَ الرّزْقِ الْمَسُومِ لَشَرِبتُهُ».
🌑 و واعظِ درونم اینگونه خطابه اش را به دعایی نیکو، حسنِ عاقبت بخشید و گفت:
پروردگارا؛ استجابت هر فراز از دعای عرفهام را در این یک جملهی مولایم "ابی عبدالله الحسین" قرار ده که آنچنان زندگی کنم و آنطور بمیرم که امامم در وصف وداعم با این سرای رنج اینگونه شهادت دهد:
« أَلاَ إِنَّهُ قَدْ قَضَى ما عَلَیْهِ»؛ (بدانید او به تکلیف خویش عمل کرد).
🏴 التماس دعا!
✍#مریماشرفیگودرزی
🗒️@HamQalam
🔖رمی جمرات
سالهاست کودکان و جوانان فلسطینی با پرتاب سنگ به نمادهای انسانی شیاطین رمی جمرات میکنند.
اینک در این هشت ماه بعد از شروع عملیات کوبندهی طوفانالاقصی و نسلکشی در غزهی مظلوم، به برکت بیداری حاصل از خون این شهدا، چهره ی روشن حق و حقیقت بر همگان آشکار گردیده و همه آزادگان جهان با اعلام انزجار قلبی و عملی و تحریم همهجانبه رژیم غاصب صهیونیستی، همراه مردان جبهه مقاومت و زنان و کودکان فلسطینی رمی جمرات خواهیم کرد، چراکه به فرمودهی خمینی کبیر «حاشا که خلوص عشق موحدین، جز به ظهور کامل نفرت از مشرکین و منافقین حاصل نخواهد شد.» و قطعا دفاع از خون شهدای غزه و اعلام انزجار و تحریم اسرائیل غاصب و پدرخواندهاش آمریکای جنایتکار، صحنهی عملی تبری از شیاطین و رمی جمرات است.
✍🏻آمنهعسکریمنفرد
#رمی_جمرات
#مرگ_بر_اسرائیل
🗒️@HamQalam
هم قلم
🗳 «همه این اتفاقات نتیجه رأی تو بود !!!»
▫️در انتخاب خلیفه سوم، توسط شورایی ۶نفره رأی گیری شد و چون آرا مساوی شد، عبدالرحمان بن عوف عهده دار ختم کلام شد. یعنی او حق «وتو» داشت وبه هرکسی رأی میداد، همو خلیفه مسلمین میشد!
▫️عبدالرحمن ابتدا نزد مولا امیرالمومنین آمد و گفت به شرط "عمل به قرآن" و "سنت پیامبر" و "سیره شیخین" به تو رأی می دهم و تو خلیفه خواهی شد!!؟
▫️امیرالمومنین فقط عمل به قرآن و سنت پیامبر(ص) را قبول کرد و عمل به سیره شیخین (ابابکر وعمر) را نپذیرفت.
پس عبدالرحمن به سراغ عثمان رفت و او هر ۳شرط را بی درنگ پذیرفت!!!
▫️بعد از آنکه عثمان خلیفه شد فوراً بنیامیه را بر امور مسلمانان مسلط کرد به گونهای که حضرت امیر در تعبیری میفرمایند:
«بنی امیه چونان شتران گرسنه که به علفهای بهاری رو می آورند بر بیتالمال مسلمین چیره گشتند...»
در نتیجه در زمان خلافت عثمان خیلی مشکلات و بلاها به سر جامعه پهناور اسلام آمد تا جایی که مردم علیه او شورش کردند و به رغم مخالفت و حتی مقابله امیرالمومنین، عثمان در آن شورش کشته شد!!!
✅نکته:
▫️قبل ازشورش عدهای از اصحاب رفتند که عثمان را نصیحت کنند مثل ابوذر، عبدالله بن مسعود و خود عبدالرحمن بن عوف که خلیفه باهر کدام به نحوی برخورد ناشایست کرد.
ابوذر را تبعید کرد، عبدالرحمن ابن عوف را کتک زد و بیرون کرد و...
▫️بعداً عثمان برای دلجویی به عیادت عبدالرحمن رفت که عبدالرحمن از او روی برگرداند و گفت:
«مابه تو رأی ندادیم که با جامعه مسلمین این کارها را بکنی، قرار ما این نبود...»
▫️در ادامه امیرالمومنین به عیادت عبدالرحمن رفته وانتخاب غلط او را یادآور شده و فرمودند: «همه این اتفاقات نتیجه رأی تو بود»
▫️عبدالرحمن گفت:
من پشیمانم و از از رأی خود به خلیفه روی گردانم و راضی به هیچیک از اقدامات وی نیستم.
مولا علی علیهالسلام دربیان اینکه پشیمانی دیگر فایده ندارد، فرمودند:
«تو در تمام اقدامات او شریکی! چه بخواهی! چه نخواهی!»
✅ عزیزان...
انتخابات مهمی پیش رو داریم
فراموش نکنیم که:
🗳 رأی ما مسئولیت آور است.
پس با آگاهی و بصیرت رای بدهیم.
#انتخاب_مردم
✍🏻#پورمهدی
🗒️@HamQalam
💢غدیر از نگاه مسلمانان (۲)
به اعتقاد شیعیان، در جملهی مشهور عید غدیر "من کنت مولاه فهذا علی مولاه" واژه "مولی" به معنی محبت نیست زیرا محبت نسبت به حضرت علی علیهالسلام،
اولاً مورد اختلاف میان مسلمانان نبوده است.
ثانیاً امری بوده است که پیش از غدیر بارها توسط پیامبر اکرم صلی اللهعلیهوآله بیان شده بود.
ثالثاً بیان این امر، به جمع کردن مردم و ایراد یک خطبه طولانی نیاز نداشته است.
بر این اساس شیعیان در طول تاریخ این واژه را به معنای «اولی به امر» و کسی که بر تمامی مردم ولایت دارد دانسته و دلایل متعددی بر این امر اقامه کردهاند.
بنا به آیه شش سورۂ احزاب پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله بر تمامی مؤمنان ولایت داشته و سخن ایشان بر تمامی مسلمانان اولی است.
همچنین بنا به گزارشهای فراوان و موجود در منابع، پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله در ابتدای خطبه، از مسلمانان اقرار گرفتهاند که "الست ولى المؤمنين" و مردم در پاسخ به این امر اذعان کردهاند. در ادامه پیامبر، همان جمله معروف خطبه را بیان کردهاند و در این فرمایش خود همان ولایتی را که خود ایشان دارند، برای حضرت علی علیهالسلام ثابت دانستهاند. بنابراین معنای "مولی" در این فرمایش همان ولایتی است که پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله داشتهاند.*
〰〰〰〰
سید مرتضی، الشافی، ج2، صص 258-310
شیخ طوسی، تلخیص الشافی، ج 2، صص 167-197.
✍🏻#نجمه_صالحی
🗒️@HamQalam