فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰شروع جاذبه ی مغناطیس حسینی
🔸️شاید از همان روزی که جابربن عبدالله انصاری آن صحابه وفادار پیامبر و مدافع اهل بیت علیهم السلام بر مزار امام مظلوم حاضر شد و گریست و خود را حبیب و محب او خواند اربعین میعادگاه محبان شد.
و اراده خداوند بر این تحقق گرفت که راهپیمایی اربعین، راه کسانی باشد که آنان را به حب اهل بیت نعمت داد نه راه گمراهان.
✅درست از همان زمان، هر ساله محبان اهل بیت علیهم السلام روز اربعین خود را پیاده به کربلا می رسانند و بر مصیبت عظمای امام مظلوم مان می گریند.
و این اجتماع به اراده پروردگار هر ساله بیشتر شد و افراد بیشتری از محبان را از سرتاسر جهان به خود جذب کرد.
💯محبان یعنی کسانی که در مسیر وجودی ائمه طاهرین قرار دارند، هر چند ضعیف، هرچند ناخودآگاه.
✍🏻#پازکی
🗒️@HamQalam
6.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌تجدید نظر طلبان حوزوی هر روز یکی از مسلمات دینی را زیر سوال می برند تا بتوانند وظیفه و واجب روزانه خود را که لگد به دین و دین ورزی جامعه است، ایفا کنند.
✍🏻دکتر محمد جعفری|مدیر گروه کلام موسسه امام خمینی
🔺️در این کلیپ، جناب سلیمانی اردستانی که سالیان زیادی نان حوزه و دین را خورده، مساله تقلید را امری انحرافی معرفی می کند و دیگری هم سابقه آن را 500 سال می داند! معلوم است که هیچ کدام قرآن را درست نخوانده اند.
🔴در پاسخ این شبهه افکنی فقط به یک آیه اکتفا می کنم؛
فَاسأَلوا أَهلَ الذِّكرِ إِن كُنتُم لا تَعلَمونَ ( انبیا / 7)؛ اگر چیزی را نمی دانید، از عالمان بپرسید.
در واقع آیه شریفه اشاره به یک اصل عقلی و عقلایی می کند که رجوع غیر متخصص به متخصص است. آیا تقلید جز رجوع به این اصل است؟
🔴به زعم سلیمانی اردستانی مردمی که از احکام و وظایف فقهی شان بی خبرند، باید به فهم خودشان مراجعه کنند البته اگر گاهی مشورتی از فقها بگیرند، بد نیست😊!! حقیقتا خودشان به این سخنان نمی خندند!
📌البته پشت صحنه این مطالب یک مساله بیش نیست و آن لگد به نظام اسلامی و جایگاه فقاهت در آن است؛ آن هم از زبان یکی از اغتشاشگران در کف خیابانهای تهران در ایام فتنه 88!
🗒️@HamQalam
«قدمت ثارالله»
🔴دستههای عزا، سینه زنی، تکیه و... واژگانی تازه که با دستور و حمایت مستقیم دولتی به نام «آل بویه» پدیدار شد. برای اولین بار توسط آل بویه و درشهر بغداد سال ۳۴۲ شمسی عزاداری برای امام حسین علیه السلام و یاران شهیدش درکربلا، شروع و تابحال در جای جای جهان ادامه دارد.*امام سوم شیعیانی که سید و سالار شهیدان لقب گرفت، امامی که هنگام تولدش پیامبر(ص) برای او گریست و بعد از آن اهل زمین و آسمان نیز برای مظلومیتش خون گریه کردند. امام حسین (ع) که جوشش خونِ مبارکش حرارتی جاوید درقلوب مومنین به راه انداخت و تا ابد خاموش و کم فروغ نمیگردد.
🔴«ثارالله» که لقب امام حسین(ع) است یعنی همان؛ خونخواهی و ولیدَم و خونخواه اصلی و یکتای او خداوند است. والحق که خداوند عزوجل ولی دَم امام حسین(ع) نوه پیامبر اسلام (ص) میباشد که برای دفاع از دین و احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر، دفاع از انسانیت و عدالت در راه حق جان، مال و اهل بیت خویش را در صحرای کربلا فدای رضایت خداوند کرد.
🔴«یا لثارات الحسین» و قسم به ندای خونخواهی تو ای حسین (ع) که شعار قیام توابین و قیام مختار زمانه قرار گرفت و نیز شعار فرشتگانی که کنار قبر مطهر ایشان تا ظهور امام زمان (عج) میماند. همچنین شعار حضرت حجت (عج) درهنگام قیام و شعار یاوران شهادت طلب او که ما شیعیان همگی عزادار و خونخواه تو هستیم. شخصیت با عظمتی همچون حسین بن علی (ع) متعلق به یک خانواده نبودند که خونبهای او را رئیس خانواده بگیرد، و نیز متعلق به یک قبیله نیستند که خونبهای او را رئیس قبیله بگیرد. ایشان متعلق به جهان بشریت هستی و متعلق به عالم هستی و ذات پاک خداست، بنابراین خونبهای تو را او باید بگیرد.
🔴اکنون میخواهم از ثارالله اهواز بگویم. آری! ثارالله واژه مقدسیست و زمانیکه نام یک حسینیه و هیئتی برای عزاداری و تعزیه شود مبارک و مقدستر میگردد. در خوزستان، همان استانی که امام خمینی (ره) در وصف آن فرمودند: «خوزستان دین خود را به اسلام ادا کرد.» حسینیهای در قلب شهر یعنی، چهارراه طالقانی با بَنای فیروزهای رنگ و معماری کاملا اسلامی که جلوهی شهر را زیباتر کرده است.بنایی که سَردر آن با خطی ظریف «حسینیه ثارالله» نگاشته شده است. از قدمت این حسینیه همین کافیست که محل اصلی تجمعات مردمی مثل؛ سخنرانان و مداحان معروف، پایگاه انتخابات، بزرگداشت و تشییع پیکر شهدای گمنام و برپایی مجالس شادی و عزای اهل بیت علیهم السلام است. به قدری قدیمی و شهره شهر است که آن را نشان کرده و بجای گفتن اسم آن محله میگویند؛ همین حسینیه ثارالله!
🔴صدای حاج صادق آهنگران را خشت به خشت حسینیه ثارالله به حافظه سپرده است. به وقت ضرورت وبرای عزاداری اربابمان اباعبدالله با سوزِ صدای گرماش، گرچه با «پا» به زیارت کربلا نرفته باشید، با «جانِ» دل رهسپار سرزمین عشاق میکند آنجا که اشک ریختن زیر گُنبد حلاوتی وصف نشدنی دارد و روح آدمیزاد از نو متولد میشود. روحت اوج میگیرد و با عطر و خُنکای پیرمرد گلاب پاش به خود میآیید و میبینید که هنوز در فراز «السلامُ عَلیكَ یا ثارَاللهِ وابْنَ ثَارِه» یعنی سلام بر تو ای خون خدا و پسر خون خدا، هستید.
منبع: سید ظهیرالدین مرعشی،تاریخ طبرستان و رویان و مازندران،ص143.
نصرٌ من الله و فتحٌ قریب
#اربعین
✍🏻#سیده_ناهید_موسوی
🗒️@HamQalam
🔻اهل بیت(ع) اربعین چه سالی به کربلا برگشتند؟
▪️طبق شواهد موجود،
ماه صفر سال ۶۱، یعنی ۴۰ روز بعد از عاشورا، تاریخ دقیق رسیدن کاروان اسرا به سرپرستی امام سجاد(ع) به کربلا است.
برخی از مورخان و اندیشمندان همانند، ابوریحان بیرونی، ابن نمای حلی، سیدبن طاووس، مستوفی هروی و شیخ بهایی، تصریح کرده اند:
حضور اهل بیت امام حسین(ع) در کربلا در روز بیستم صفر سال۶۱ یعنی همان اربعین اول بوده است.
▪️افزون بر این گزارشها، شواهد دیگری برای اثبات این امر وجود دارد که می توان به آنها استناد کرد. از جمله اینکه:
الحاق سر مبارک امام حسین(ع) به بدن امام توسط امام سجاد(ع) در روز اربعین همان سال به تصریح شیخ صدوق و ابن فتال نیشابوری است،
زیرا الحاق سر در اربعین یک سال بعد، معقول نبوده و بعید به نظر می رسد.
📚شیخ صدوق، امالی، ص۲۳۱،
📚ابن فتال، روضه الواعضین، ص۱۹۲،
📚ابوریحان بیرونی، آثارالباقیه، ص۳۳۱.
🗒️@HamQalam
منتظر گذاشتن دشمن برای بلایی که قرار است سرش بیاید، عذابی مضاعف است!
گاهی تاثیرِ جنگِ روانی بر زبون ساختنِ دشمن بیش از جنگِ نظامیست!
صفحه اصلی سایت Khamenei.ir
#خونخواهی
🗒️@HamQalam
🔻تصحیح نگرش یا تغییر واژگان
✍🏻زهرا ابراهیمی|کارشناس اخلاق و تربیت
🔴مهراب صادقنیا در یک یادداشتی با عنوان "همسر و نه متعلقه" بهکارگیری واژهی متعلقه در پیامهای تسلیتی را امری مذموم تلقی کرده و معتقد است بهکارگیری این ادبیات میان حوزویان، در جامعه بازتاب منفی خواهد داشت. او اذعان میکند که حوزه باید از ادبیاتی که با ادبیات جهان امروز سازگارتر است بهرهمند گردد تا کمتر آسیب ببیند.
🔴اگرچه ظاهر کلام ایشان نشان از تذکری دلسوزانه دارد؛ اما در عینحال خالی از ایراد نیست.
اینکه لازم است حوزه جهانِ خودش را به جهانِ امروز متصل نماید و در ابعاد گوناگون برای رسیدن به هدف، قرابت خویش را با دنیای کنونی حفظ نماید امری لازم است؛ اما ایجاد این قرابت نباید بهایی چون حذف ادبیات، رفتار یا گفتارِ اصیل را بپردازد.
جهان و ادبیاتش دائم در حال تغییر است و اگر قرار باشد حوزه نیز تسلیمِ تغییرات گردد، اصالتش مخدوش میشود.
🔴تغییر و اصلاح در صورتی جایز است که خطایی موجود باشد؛ اما چنانچه خطایی وجود نداشته باشد نمیتوان به بهانهی رفع سوءبرداشت دیگران دست به تغییر زد. آنچه در این بین نیازمند اصلاح است، نگرش مردم است و نه تغییر ادبیات.
🔴کلمهی متعلقه به معنی اتصال و ارتباط است و لزوما به معنی مال دیگری بودن (که مفهوم کالا یا نگاهِ ابزاری را در خود دارد) نیست. به همین دلیل بهجای تغییر این واژه بهتر است به تصحیحِ مفهومِ آن در میان عرف پرداخت و معانی اتصال و ارتباط و وابستگی را لحاظ نموده و برای مردم تبیین کرد.
ادامه👇👇👇