📌بیماری مسری و خطرناک
⁉️آیا اطلاق عبارت "بیمار" به شخص بی حجاب نادرست است؟!
💢از آنجا که "گناه" ورود در وادی افراط و تفریط است و باعث خروج انسان از حالت اعتدال می شود، موجبات بیمارهای روحی و روانی را برای انسان فراهم میآورد همانگونه که خروج جسم از حالت اعتدال قوا، عامل ایجاد بیماری های جسمانی است.
💢آیات و احادیث فراوان, بیانگر آن است که «گناه», یک بیماری روحی و روانی است و پیامد های منفی زیادی دارد, نظیر: خواری و پستی نفس, عذاب روحی, شک و اضطراب, اندوه, فقر روحی, دورویی, نا امیدی. آثار سوء بیماری گناه, از موانع بزرگ فرایند تهذیب و تربیت انسان, ویران ساز سلامت قلب و بازدارنده سعادت اوست. از این رو هرگونه تلاش برای دستیابی به شناخت آثار مخرب یاد شده, جهت پیشگیری یا درمان لازم, کاری شایسته و بایسته محسوب می شود.
♨️برهنگی و بدتر از آن، بدحجابی که نوعی تمسخر به حجاب است، موجب تحریک احساس بینندگان می شود و هیجان روانی ایجاد می کند، همان چیزی که بنابه گفته روانشناسان، اعصاب را مختل می سازد و باعث انواع بیماری های جسمی و روحی می گردد. افزایش فحشاء، بالا رفتن آمار طلاق، عدم احساس امنیت، فروپاشی کانون خانواده و زدودن محبّت در آن، ابتذال و سقوط ارزش زن، انحراف اخلاقی مرد و... از دیگر اثرات بی حجابی است و البته همه اینها در جوامع بی حجاب به شکل ملموس دیده می شود.
✍🏻#طیبه_زاهدی|استاد حوزه و پژوهشگر اخلاق
با #هم_قلم باشید👇
🗒️@HamQalam
حجاب در دام تغییرات اجتماعی
⭕این چند روز بیش از بیست یادداشت در رابطه با موضوع کلینیک ترکِ بیحجابی خواندم. هم از موافقان و هم از مخالفان! در این میان اما یادداشت خانم فریبا نظری جالب بهنظر میرسید. ایشان از نگاه جامعهشناختی موضوع را رصد کرده بود و آخرش هم زیرپوستی به این نتیجه رسیده بود که حکومت باید تسلیم تغییرات اجتماعی شود.
♨️اینکه حجاب و یا هر کنش دینی دیگری باید از روی اعتقاد قلبی باشد و نه با زور و اجبار، کاملا عقلانیست؛ اما اجتماعی بودن موضوع حجاب، ایجاب میکند که در جامعهی دینی، حتی اگر افراد باور قلبی هم به حجاب نداشته باشند ملزم به رعایتاند چرا که در نگاه اسلام، اصالت با اجتماع است و نه با فرد! فلسفهی امربهمعروف و نهیازمنکر لزوما اصلاح فرد نیست( اگرچه اصلاحِ فرد را هم نتیجه میدهد)؛ بلکه فلسفهی امر ونهی، حفظ اجتماع از انحراف است.
🔴 خانم نظری معتقدند باید نسبت به تغییرات اجتماعی و خواست مردم تسلیم شد و آن را پذیرفت! سوال بنده از ایشان این است که معیار این تغییرات چیست؟ آیا صرفا خواستِ مردم میتواند علتِ تغییر باشد؟ اگر مردم یک اجتماع در پذیرش انحرافات اخلاقی خواستار تغییر شدند آیا باز هم با همین رویکرد میتوان پذیرفت و تسلیم شد؟!
تغییرات اجتماعی باید مبنای منطقی و عقلایی داشته باشد و نه مبنایی احساسی و دلبخواهی!
مبنای تغییرات اجتماعی، حفظ کرامت انسان است. بیحجابی را اگر نوعی تغییر اجتماعی تلقی میکنید لازم است بدانید که بیحجاب نه به کرامت انسانی خود احترام میگذارد و نه برای کرامت انسانی سایر افراد ارزش قائل میشود.
🔴در اسلام احترام به انتخاب فرد تا جایی پیش میرود که مخالف با ارزشهای دینی نباشد. آن تحولی در اجتماع که منجر به تضعیف ارزشهای الهی شود هنجار نیست، بلکه نوعی ناهنجاریست که باید متوقف گردد. مگر نه اینکه هر نوع تغییر اجتماعی باید با ارزیابی پیامدهای اجتماعی آن صورت پذیرد؟ آیا شما پاسخی برای پیامدهای ترویج بیحجابی دارید؟
✍🏻#زهرا_ابراهیمی|استاد حوزه و کارشناس اخلاق و تربیت
با #هم_قلم باشید👇
🗒️@HamQalam
📌هر روز موضع خود را مشخص کنید
🎙مرحوم آیتالله محمد تقی بهجت «ره»
🔸️انسان هر راهی را بدون تقید و پایبندی به قرآن و سنت برود، روز به روز تنزل میکند و تاریخ، ازجمله قضایای سقیفه و پیامدهای آن، مانند واقعهٔ طَف، هر روز تکرار میشود؛ زیرا هر روز حقی غصب یا احقاق میشود و همیشه حق و باطل مثل حسین (علیه السلام) و یزید وجود دارد و کار مردم هم یا جنگ در کنار یزید یا در رکاب امام حسین (علیهالسلام) است.
بنابراین انسان باید هر روز موضع خود را مشخص کند که آیا اهل حق است یا باطل و پیرو آن.
با #هم_قلم باشید👇
🗒️@HamQalam
farzandavari va farzandparvari.mp3
5.57M
#پادکست
ویژه ایام فاطمیه
📌توجه به فرزندپروری
🎙#دکتر_سمیهصفری|مدیرگروه تبلیغی یاوران انقلاب
قسمت سوم
با #هم_قلم باشید👇
🗒️@HamQalam
💢امیدی که آورگان در دل می پرورانند
♨️رنج و سختی مدتهاست که بر زندگی زنان و کودکان و جوانان و پیران غزه مستولی است. کلمات به هیچوجه قادر نیستند زوایای مختلف زندگی فاجعهبار مردمان این نقطه از زمین را به رشته تحریر درآورند. کلمات از توصیف فجایع و مصیبتهایی که هر لحظه در آنجا رخ میدهد، عاجزند. آنچه دیده میشود تاریکی و خون و آوار است و هر لحظه از کوچهها و خیابانها صدای گریهها و فریادهای دلخراش به گوش میرسد، فریادها و گریههایی که گویا پایانی ندارند...
♨️مردم غزه همه سرگردان و آوارهاند و حتی این امکان را هم ندارند که چند شبی را در مخروبههای خود در امان از حملات و انفجارها بیاسایند. آنان از هر سنی همواره در حرکتند، از مخروبهای به مخروبه دیگر به امید تنها دقایقی آرام گرفتن و آرمیدن در پناه دیواری یا زیر سقف فرو افتادهای تا بتوانند کمی بیندیشند که باید به کجا پناه آورند و چه باید کنند برای امروز و شاید فردایشان. هر کسی برای سیرکردن شکمهای گرسنه افرادی که از خانوادهاش باقی ماندهاند و البته فقط زنده نگهداشتن آنها میکوشد.
⭕ولی در هزاران هزار صحنه غمبار و دردناک جاری، یک نکته به وضوح دیده میشود و آن امیدی است که آوارگان در دل خود میپرورانند. امید به زندگیِ فردا و امید به فرداهایی متفاوت.
✍🏻#هدیسادات_چاوشی
با #هم_قلم باشید👇
🗒️@HamQalam
عفافزدایی، تیری از کمان اسلامستیزی
💢 این روزها، یادآور روزگاران پر دردیست که ملت آزادهی ایران، با خون خود از آن عبور کردهبود؛ لحظات حزنانگیزی که از وقوع فاجعهای تلخ، حکایت میکرد؛ هجوم عمّال سفاک پهلوی به حرم مطهر رضوی، هتک حرمت این مکان مقدس و شهادت مردمان بیگناهی که خسته از جور حکّام ریاکار دینستیز، دست از مبارزه با آنان برنمیداشتند.
‼️ برعکس سادهاندیشان آن زمان که همیشهی دوران، در فریب ظاهرسازیهای رژیم، غوطهور بودند، مومنان کیّس زیرک، نیک میدانستند اساس دشمنی رژیم بر نابودی اسلام استوار است؛ ممنوعیت حجاب و عفاف، تحریم مجالس روضه و اقداماتی از این دست، سند روشنی از پشتپردهی سیاستهای آنان بود.
‼️ رژیم، اسلام را درست نشانه رفتهبود؛ هدف آنان، از میان برداشتن نماز و روزهی مردم نبود؛ بلکه حذف تدریجی مظاهر دین در بُعد اجتماعی و جایگزین کردن آداب و جامههای پر زرق و برق اما فریبندهی فرنگی بود چرا که اسلامِ هرکس در خانه و کاشانهاش، آنقدرها برایشان هزینهساز نبود که بخواهند علیه آن، دست به سرکوب و کشتار بزنند اما در مقابل ظهور اسلام در اجتماع میتوانست به مرور در حاکمیت نفوذ کند و بساط کفر و طاغوت را از ریشه برکنَد.
💢 حرف بسیار است و مجال سخنرانی کوتاه...
حکایت داغهای مجازی و حقیقی این روزهامان، به لطف دوستان و عداوت دشمنان، حول محور پوشش و عفاف، در گردش است... کاش یادمان بماند که حجاب بانوان، خط مقدم حکمرانی دین در جامعه است؛ اگر این سنگر فتح شد، راه فتوحات دیگر بر اجانب، سهل و آسان خواهدشد.
✍🏻#باسط
با #هم_قلم باشید👇
🗒️@HamQalam