هم قلم
♨️میانبری به نام میرزا جواد
🔸️یکی از راههای میانبر برای رسیدن به مفهوم درست و منطقی از دین، راهگیری از بزرگانی است که آزمودهها را آزمودهاند و اهل معنا شدند.
میرزا جواد آقا ملکی تبریزی یکی از همین نمونههاست. سلوک ایشان، روش تحصیل و تهذیب ایشان میتواند به عنوان الگویی ویژه مورد بررسی قرار بگیرد.
سخنان بزرگان درباره این شخصیت ممتاز و ستاره درخشان شیعه بیشتر مجاب میکند که تألیفات ایشان را مرور کرد و سبک ایشان را در زندگی معنوی و حتی مادی بهکار برد.
🔸️میرزا جواد آقا ملکی تبریزی از مراجع بزرگ و علمای تاثیرگذار در قرن چهاردهم هجری بود. ایشان از جمله علمایی عالم پرور بودند که سلوک و عرفان و ایمان را به زیبایی پروراندهبودند.
از مهمترین کتب مهم تالیفی ایشان میتوان به اسرار الصلاه نام برد.
«اسرار الصلاه»، حاوی نکات بسیاری از اسرار نماز است. این کتاب، علاوه بر سخن از آداب نماز و پرداختن به ارکان و واجبات و مستحبات نماز، برخی از اسرار طهارت، عبرت، فکر و ذکر را بیان میکند و به بیان معانی الهام و وسوسه میپردازد.
تألیف دیگر ایشان «المراقبات» یا اعمال السنه، بود که در این اثر مقدمهای پیرامون دعا و راز و نیاز آورده سپس به بیان اعمال ایّام و لیالی و ماههای مختلف سال قمری از محرم الحرام تا پایان ذی الحجه پرداخته و آثار و برکات روحی و معنوی آنها را توضیح داده است.
🔸️رسالة «لقاء الله»؛ کتابی لبریز از نورانیت و معنویت که رهپویان راه تهذیب و وارستگی را به قلّة قداست و طهارت روح میرساند و از سایر مکتوبات وی حاشیه فارسی بر غایه القصوی؛ ترجمه عروة الوثقی، رسالهای در حج، رسالهای در فقه در باب نکاح، است.
🔸️در این میان سخنان امام خمینی(رحمهالله) درباره استاد اخلاق خود، مرحوم میرزاجوادآقاملکی، حلاوت دیگری دارد. امام ضمن دادن عناوین والایی چون «شیخ جلیل القدر» و «عارفباللّه»، تمامی جویدگان راه حق را به مطالعه آثار ایشان سفارش میکردند.
🔸️از علمای معاصر، کتب شیخ جلیل القدر، عارف باللّه ، حاج میرزا جواد تبریزی قدس سره را مطالعه کن، شاید که ان شاءاللّه از تَأبِّی و تَعَسُّف [بیراهه رفتن] خارج شوی».
امام در هنگام زندگی در قم در نماز جماعت ایشان و نیز در درس اخلاقی که برای خواص در منزل تشکیل میشد، حاضر میشدند و به مطالعه کتابهای ایشان توصیه مینمودند.
اوج ارادت امام خمینی در خاطره بعد از ورود به ایران است.
🔸️امام خمینی وقتی از پاریس به ایرانبرگشتند و به قم آمدند، به قبرستان شیخان تشریف برده، عمامه شان را تحت الحنک کردند و با گوشۀ آن، غبار قبر حاج میرزا جواد آقای ملکی... تبریزی را پاک کردند و آنجا نشستند و قرآن و فاتحه خواندند.
(برداشتهایی از سیره امام خمینی ج. 5)
✍🏻#فاطمهمیریطایفهفرد
🗒️@HamQalam
هدایت شده از رحا مدیا
مدرسه اندیشهورز رحا برگزار میکند؛
✍️ رواق اهل قلم 2️⃣
💢 یادداشتخوانی «جایگاه دولت در حکمرانی دینی»
👤 با حضور علی اصغر کاویانی، مدرس نویسندگی و یادداشتنویسی
📅 زمان: شنبه ۲ تیرماه
⏰ ساعت ۲۱ الی ۲۲
📎 در بستر اسکای روم
نام نویسی: @Jahaderevayat
لینک ورود به جلسه
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia
پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
📌این قسمت ؛
«اندیشکده اسلام شناسی هاروارد»
🖋نویسنده؛ دکتر زهرا مبلغ
♦️رمز گشایی از معنای زنانگی در داستان های قرآنی؛
«حدود 25 داستان در قرآن وجود دارد که یک یا چند زن در قرآن نقش دارند. مطالعهی این داستانها با روشن کردن معنای زنانگی در کلام خداوند در قرآن، از رویکردهای فمنیستی جدید حمایت میکند.»
تحلیل:
📝تحلیلگر: فائزه آقا محمدی(دانشجوی دکتری مطالعات زنان و خانواده)
🔸دین اسلام آیینی است که به طور کلی جنسیت را نادیده می گیرد و در آن بحث زن و مرد موضوعیت ندارد. بنابراین جنسیت در اسلام یک امر عارضی و ثانوی است و در کارکردهای زندگی نمود پیدا میکند و در سیر اصلی بشر هیچ تأثیری ندارد. تا جایی که قرآن میفرماید: «و لَقَد کَرمنا بنی آدَم».
🔹لازم به ذکر است که در قرآن اسامی چندین نفر ذکر شده لکن در مورد هیچ کدام از آنها تعبیر الگو به کار گرفته نشده به جز حضرت مریم و آسیه همسر فرعون که خداوند آنها را مثل میزند و الگویی میداند و آن هم نه فقط برای زن مسلمان، بلکه برای تمام مومنین اعم از زن و مرد. و البته در خصوص انسان های بد نیز خداوند از همسر نوح و همسر لوط نام برده است.
🔸در خصوص اسلام چنین میتوان گفت که اسلام در ارزش گذاری انسان را مد نظر قرار میدهد نه زن یا مرد را. تساوی زن و مرد در زمینه ارزشهای اسلامی و انسانی جزء مسلمات اسلام است و در آن هیچ تردیدی نیست. البته همان طور که میدانیم شعار برابری جنسیتی به طور مطلق غلط است و آنچه که صحیح است عدالت جنسیتی است، چون با عدالت است که هر چیز در جای خودش قرار می گیرد.
🔹به قول شهید مطهری «اسلام موافق تشابه حقوقی نیست بلکه قائل به عدالت است». دین اسلام هیچ گاه زن را بر مرد یا مرد را بر زن ترجیح نمیدهد. قرآن کتاب تکامل بشر است و برای آن زن و مرد هیچ فرقی ندارد چون دو حضه ی پیکره ی بشرند. بنابراین قرآن ممکن است در جایی از مردان نام ببرد و در جایی از زنان اما این هرگز نشانه سوگیری جنسیتی در قرآن نیست.
🗒️@HamQalam
هم قلم
💢غدیر از نگاه مسلمانان (۴)
شهرت واقعهی #غدیر باعث شد که نویسندگان فراوانی در مورد آن، کتاب بنویسند. به عنوان نمونه خلیل بن احمد فراهیدی که خطبه پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله در #روز_غدیر را نقل کرده است. مورخ معروف اسلامی محمد بن جریر #طبری کتابی با عنوان «طرق حدیث غدیر خم را در چهار جلد و یا دو جلد قطور تألیف کرد.۵ این کتاب به حدی متقن بوده که ذهبی را به تعجب واداشته است.۱
حافظ بن عقده نیز کتابی با عنوان «کتاب الولایه و من روی حدیث غدیر خم نگاشته است.۲
حاکم نیشابوری نیز در کتابی با عنوان طرق حديث "من كنت مولاه" نگاشته است. این موارد بخشی از نام افرادی هستند که کتابی درباره #غدیر نگاشتهاند.
نویسندگان فارسی زبان نیز کتابهایی در مورد غدیر نوشتهاند. به عنوان نمونه محمد بن حسن رازی، خطبهی غدیر را در قرن ششم یا هفتم به فارسی ترجمه کرده است.۳
#خطبهی_غدیر را کلباسی به فارسی شرح و ترجمه کرده که نسخه خطی آن به شماره 452 در کتابخانه #مسجد_گوهرشاد موجود است. از خطبهی غدیر، چند ترجمهمنظوم نیز موجود است.۴
🍃علی است فاتح خیبر نه یار غار رسول
عمل ملاک جهان است تا ابد، نه شعار
«حدیث منزلت» از «غزوه ی تبوک» شکفت
علی وصی رسول است و باز هم انکار!؟
بر آیه های برائت علی مبلغ شد
به جانشینی او می کند همین اقرار
مراد از «اَنفُسَنا» ی «مباهله» غیر از
علی نبوده ،بخوانید لااقل یکبار
#غدیر امر خدا بود و ترک واجب شد
بدا به حال پلیدان کور بد کردار۵🍃
۱حموی، معجم الادباء، ج 18، ص 85.
۲ذهبی، تذكره الحفاظ، ج 2، ص 253.
۳نجاشی، رجال، ص 94.
۴رازی نزهه الكرام و بستان العوام، ج 1، ص 186-200
۵منوچهری
✍🏻#نجمهصالحی
🗒️@HamQalam
✅ احکام انتخابات
📚 مسئولیت رأی دهنده در قبال عملکردِ نامزد انتخاباتی
💠 سؤال: در صورتی که به شخصی رأی داده شود و بعداً ایشان آن طور که باید به احکام اسلامی عمل نکند و موجب نارضایتی گردد، آیا فرد رأی دهنده در محضر خداوند متعال، مسئول خواهد بود یا خیر؟
✅ جواب: اگر بر طبق موازین شرعی عمل کرده است، مسئول نخواهد بود.
منبع: @leader_ahkam
🗒️@HamQalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 #شهید_جمهورِ مغتنم و عزیزمان، مورد هجوم بدترین تهمتها از جانب کذابانِ متبختر قرار گرفت اما با نجابت و سکینهای مؤمنانه، همه ما را تا همیشه، شرمسارِ مظلومیتِ خود نمود و داغی سنگین بر دلمان نشاند.
❌ و امروز دیدید که چگونه نمایندهی فرهنگیِ همان طیفِ هتاک در برابر واقعیت، عنان اخلاق را از کف داد و برایش کف زدند!
✍#مریماشرفیگودرزی
🗒️@HamQalam
جیک جیک مستونت بود، فکر زمستونت نبود‼️
♨️ بله... شاید در حین خواندن این متن بگویید ای بابا! انتخابات با ما چه کرده است که این ضرب المثل را هم، سیاسی کردهایم اما مطمئن باشید ارتباط این ضرب المثل با واقعیت، در ادامه برایتان روشن خواهدشد. پس با ما همراه باشید!
‼️در بحبوحهی پیش از انتخابات و درست بین حجم زیادی از وعده و وعیدهای انتخاباتی، بعضیها به فکر انتخاب فردی هستند تا نیازی کاذب را برایشان فراهم کند غافل از اینکه اولویت هر فرد و جامعه، تلاش برای رسیدن به ضرورتهاست؛ نامزد محبوب این جماعت نیز، همان است که نیازهای کاذب و غیرضروری را شعار خود می سازد.
‼️ فیالمثل اگر نامزدی وعدهی رفع فیلترینگ فضای مجازی را بدهد( همان فیلترینگی که در کشورهای توسعه یافته، امری عادی و قانونیست)، آنچنان ذوق این شعار بعضی جوانان را مست میکند که از یاد میبرند اولاً رفع فیلترینگ و دیدن مثلاً چند کلیپ و پُست بیشتر، نیاز اصلیشان نیست و نخواهدبود و ثانیاً اصلاً در محدودهی اختیارات یک رئیس جمهور نیست که بتواند فیلترینگ فضای مجازی را برطرف کند بلکه این تصمیم به عهده شورای عالی فضای مجازی است و رئیس جمهور، تنها یک عضو از آن شوراست.
❌ غفلت از نیازهای اقتصادی و فرهنگی و سیاسی کشورشان همانا، ندامت و پشیمانی و شکایت فردا همانا...
آن وقتی که نامزدی بیکفایت روی کار آمد، زمان آن است که بگویند آب رفته به جوی برنمیگردد و از ماست که بر ماست و بالاخره جیک جیک مستونمون بود، فکر زمستونمون نه.😐
✍🏻#باسط
#یکی_مثل_رئیسی
🗒️@HamQalam
از مجله افکار بانوان حوزوی
♨️سجده به آسفالت وطن
من زیاد با لهجه صحبت نمیکردم. نه که بدم بیاید، نه! زیاد برایم مهم نبود. همین که عادی حرف بزنم کافی بود. تا وقتی توی کتابها با حفظ فرهنگ بومی بیشتر آشنا شدم. فهمیدم لهجه میتواند یک میراث ناملموس باشد. باید برای انتقال به آیندگان حفظ شود. خوشم آمد. سعی کردم کلمهها را همانطور که بقیه همشهریها میگویند ادا کنم. از اینکه قسمتی از فرهنگ ایرانی را حفظ کنم لذت بردم.
دیروز عاشقان آسفالت ترکیه آمده بودند شهر ما. با سیاستمداران قبلی. با خالق تهمت شش کلاس سواد شهید جمهور. فکر کرده بود با اینها بیاید مردم برایشان فرش قرمز پهن میکنند. نرفته بودند میدان امام. آنقدر آدم نداشتند که میدان را پر کنند. رفته بودند زاینده رود. روی یکی از سکوها به خشکی رود خیره شده بودند. کشاورزی آفتاب سوخته پایین سکو، لب به اعتراض گشود. با لهجه اصفهانی، نتیجه گفتمان خود تحقیری را توی رویشان گفت. خوشم آمد. میراث ما چه یک لهجه باشد چه یک تمدن باید حفظ شود. تمدن باور به توانمندی ایرانیان. باید به خودمان تکیه کرد. به نقش باشکوه تک تک ایرانیها باید بها داد. آمریکا اگر به فکر ما بود، توی همان برجام، برادریش را نشان داده بود.
پزشکیان آمد جلو. نزدیک لبه سکو، خوب شد میکروفون دستش نبود. وگرنه پرت میکرد روی سر کشاورز. پوزخندی زد. مثل پوزخند اربابها به رعیتها. انگار نه انگار انقلاب مستضعفین است و آن مرد آفتاب سوخته، دارایی کشور. "برو به اونا رای بده تا برات درستش کنند!" البته مردم به همانها رای میدهند. بعد از رئیسی عزیز مردم گول نمیخورند. به عقب برنمیگردند. خون او قلبها را از زنگار غفلت و عافیت شسته. مردم میخواهند روی پای خودشان بایستند. اسفالتهای خراب ساخت خودمان را سجده میکنند.
اینجا وطن است. میخواهند با دستان خودشان کشور را آباد کنند. هر چند با کم و کاست، آن پرچمی سربلند است که روی دستاوردهای خودمان به اهتزاز درآید.
#جهاد_روایت
✍🏻#مریمحمیدیان
🗒️@HamQalam
هم قلم
📌جماعت اصلاح طلب را بهتر بشناسید
🔸️شیوه برخورد قرآن با اهل نفاق روشن است. در جایی دستور میدهد که:«ای پیامبر، استغفار تو برای اینان فایده ندارد»،
در جایی دستور میدهد که «هرجا یافتید، این جماعت که صبح حرفی میزنند و شب خلاف آن عمل میکنند را بکشید.»
اما...
🔸️فارغ از اینها، خصوصیت جریان نفاق این است که هرجا موضوعی و موجی برای موج سواری مییابد، روی آن سوار می شود و نهایت استفاده را میبرد.
اما این گروه اصلاح طلب، چنان موجوداتی هستند که نه تنها هنوز هم باور نکردهاند کشور در زمان آنها تلخترین روزهایش را گذراند و رویکرد دیپلماسی ذلت آنها، با رویکرد دیپلماسی شهیدان عزیز رییسی و امیرعبداللهیان، به خاک مالیده شد.
آنها چنان پا در این مسیر محکم کردهاند که حتی روحیه نفاق هم نمیتواند فیتیله غرورشان را کمی پایین بکشد تا لااقل با موج سواری بر ابراز احساسات مردم در جریان تشییع و داغ سنگین شهید رییسی، دنبال پرکردن سید رایشان باشند.
🔸️این جماعت وقیحند. همانطور که هشت سال، رییس دولتشان رخ در رخ مردم، دروغ گفت و با ایجاد جنگ روانی، از مسیولیتهای خود شانه خالی کرد و با وجود شش سال معطلی برای برجام، در نهایت هم هیچ آوردهای برای کشور نداشت به جز اینکه به اذعان کارشناسان اقتصادی و حتی با تصریح رهبری معظم، کشور را دچار عقب گرد و آسیب کرد.
🔸️اما اوج این وقاحت، اینجاست که حافظه ضعیف تاریخی مردم ما را در حد حافظه ماهی قرمز تنزل دادهاند و علاوه برآن، آن قدر وقاحت دارند که حتی برای جمع کردن رای، نه تنها از احترام به تفکر و شخصیت رییسی و امیرعبدالهیان، خودداری میورزند بلکه با وقاحت تمام توهین میکنند.ارزشها را درمیتینگ تبلیغاتی خود زیر پا میگذارند ولایی گری را با پذیرش قلدری یکسان میدانند. و در عین حال ادعا میکنند جماعتی اصلاح گرند. براستی تجلی این آیه هستند که«واذا قیل لهم لاتفسدوا فی الارض قالوا انما نحن مصلحون الا انهم هم المفسدون ولکن لاتشعرون».
🔸️جدا انسان از این حجم وقاحت به ستوه میآید که در حالیکه هنوز قلبهایمان از داغ سنگین آیت الله رییسی، التیام پیدا نکرده جماعتی با لگدکوب کردن آرمانها تفکر، دیپلماسی و حتی شخصیت آین بزرگواران، دنبال رای هستند و عده ای هم برایشان کف و صوت میزنند.
🔸️بترسیم از اینکه اگر مردم با اتمام حجتی که توسط شخص و مکتب ایت الله رییسی بر ایران و ایرانی شد، باز کسانی چون روحانی و ظریف را براین مملکت، مسلط سازند، مورد عذاب الهی واقع شوند چرا که بدون شک رای به روحانی و تفکر پشت میز نشین و زخم بستری او، رای به عقبگرد، انفعال، ضعف و ویرانی است.
✍#محنا
🗒️@HamQalam
هم قلم
🚫سرطانی به نام اصلاحات
🔸️هر چه به روز انتخابات ریاست جمهوری نزدیک میشویم ماهیت کثیف و منافقانه جریان اصلاحات و غربگرایی بیش از پیش خودنمایی میکند.
🔸️ظریف به عنوان نماد سیاست این جریان، قرآن را تفسیر به رأی میکند و خزعبلاتی را در توجیه عملکرد خسارتبار دولتی که وزیر خارجه آن بود مطرح میکند.
🔸️در جای دیگر همین شخص، پیشاپیش و در اقدامی غیرقانونی رسما پزشکیان را برنده اتتخابات معرفی میکند؛ شبیه همان کار خلافی که میرحسین موسوی در سال ۸۸ انجام داد و قبل از شروع شمارش آراء در مصاحبه خبری، خود را رئیس جمهور خواند و با همین توهم، فتنه فاجعه باری را رقم زد که در تاریخ ایران ماندگار شد.
این حرکت ظریف هم بوی فتنه میدهد و نهادهای امنیتی نباید به سادگی از کنار آن عبور کنند.
🔸️از سویی دیگر معاون اول دولت نکبتبار تدبیر و امید در سخنانی وقیحانه خدمات صادقانه دولت شهید رئیسی را زیر سؤال میبرد و خواستار قطع این مسیر میشود.
این وقاحت در صورتی اتفاق میافتد که همین چند روز پیش بود که رهبر معظم انقلاب در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی از شهید رئیسی به بزرگی یاد کرد و ویژگیهای ممتازی را به ایشان نسبت داد. در پایان هم ندای مظلومیت این شهید خدمت را سر داد و فرمود دلم به حال رئیسی سوخت.
🔸️این بیانات عجیب از رهبر انقلاب صادر شده، آن تشییع و تکریم باشکوه و مثال زدنی توسط مردم از شهید رئیسی انجام شده، آن وقت این جماعت بیحیا اینقدر گستاخانه برخورد میکنند! اگر رئیسی عزیز زنده بود چه میکردند؟!
🔸️با این اوصاف آیا این جماعتی که اینگونه رسما بر خلاف نظر امام جامعه و مسیر انقلاب حرکت میکنند و عملا پیاده نظام غربیها و صهیونیستها در ایران هستند، منافق نیستند؟!
آیا وقت آن نرسیده که این جریان منحوس، پس از سالها وارد کردن خسران سیاسی، فرهنگی و اعتقادی به ملت ایران بایکوت سیاسی شوند و دستشان از مدیریت کشور کوتاه گردد؟!
#اصلاحطلبان
#انتخابات
✍🏻نعیم
🗒️@HamQalam
📌تناقض در جبهه اصلاحات
♦️آیت الله محمد علی ایازی در یادداشتی ضمن محکوم کردن شورای نگهبان در مساله رد صلاحیت ها و سیاهنمایی از اوضاع کشور، مردم را به شرکت در انتخابات با هدف روی کار نیامدن عده ای تندرو دعوت کردند تا مصلحان جامعه بتوانند حداقلی ها را در اقتصاد برای مردم فراهم کنند ایشان تصریح کردند که نباید جامعه را دو قطبی کرد و از تعامل قوا سخن گفتند!
⁉️ جناب ایازی آیا متوجه تناقض در گفتار و عملکردتان هستید؟!
✅ از سویی دم از امید و اصلاح می زنید و از تعامل بین قوا و از سویی دیگر ارگان های حساس نظام را محکوم کرده زیر سوال برده دست به سیاه نمایی میزنید.
✅ از سویی از ایجاد دو قطبی سازی نهی می کنید و دعوت به عبرت آموزی از گذشته و همبستگی و همکاری و از سوی دیگر مردم را با انگیزه رای نیاوردن گروه تندرو دعوت به شرکت در انتخابات می کنید.
✅ جناب ایازی ما مردمی امیدوار به آینده ایم پرتلاش عزتمند و مقاوم ودر کنار هم نه ناامید و سرخورده و نه درمانده و متفرق آنگونه که شما می پندارید.
✅ کشور ما کشوری قدرتمند با مردمی باایمان و توانمند است چشم بر روی این حجم عظیم از پیشرفت و ابادانی بستن و دم از بیچارگی زدن به دور از انصاف است.
✅ جهان از صلح خواهی و دوستی ما آگاه است ما نیز دوستان و دشمنان خود را می شناسیم شما نیز از تجربه های تلخ خود عبرت بگیرید و آنان را در عهد شکنی و بدخواهی بشناسید.
فاعتبروا یا اولی الابصار
✍#زاهدی
🗒️@HamQalam
📌از تاریخ عبرت بگیریم
🔸️ما تاریخ خواندهایم که قرآن به نیزه کردن عمرو عاصها را بشناسیم. چه قرآنها که به نیزه شد و چه مردمانی که ظاهربین شدند و چه حقانیتی که، مظلوم!
🔸️قرار نیست از یک سوراخ چندبار گزیده شویم. قرار نیست آزموده را بیازماییم.
اگر علی(علیهالسلام) معیار حق است، علی(علیهالسلام ) همان است که از روی حق شمشیر میکشد و نه از روی انتقام و خشم. اگر علی(علیهالسلام) ملاک است، فرو بردن خشم درس کوچکیست از دنیای بیکران درس او.
کل نهجالبلاغه درس اخلاق است. حکومت برای او از آب بینی بز کمتر است اگر حقی ضایع شود.
قرار است به درسهای علی(علیهالسلام) عمل کنیم. قرار نیست با کلام ایشان کاسبی راه بیاندازیم.
🔸️تاریخ به کار میآید، همین امروز! امروز وقت درس گرفتن از تاریخ است. درس گرفتن از فریب آدمیان با پوستین بره و از گرگ گرگتر.
این مملکت را خونهای مظلوم نگهداشته، نالههای در زیر چادر مادران شهید، شانههای لرزان پدران شهید.
این اقتدار و این امنیت، مطمئن کار غش کردههای به چپ و راست نیست. مطمئن کار متواضعان ایام انتخابات هم نیست. کار وابستگان بیهویت هم نیست. کار تشنگان قدرت هم، اما کار شیفتگان خدمت هست، از جنس تکه پارههای مطار بغداد از جنس خون خشک نشده جنگلهای ارسباران.
🔸️شما که به هر قیمت پی قدرتاید! جای شما اینجا نیست، اینجا کجاست؟ اینجا قلب مردم ایران است، شما در قلوب با صفای ایرانیان جایی ندارید، اما در زبالهدان تاریخ چرا.
#انتخابات
#بی_اخلاقی
✍🏻#فاطمهمیریطایفهفرد
🗒️@HamQalam
✅ دانشجویان چه کنند که به سمت مخالفین، منحرف نشوند؟
🌷 امام خامنه ای
اگر ایمان باشد، تقوا باشد، دیگر واقعاً مشکلی وجود نخواهد داشت، یعنی دانشجو به سراغ مخالفین انقلاب و دشمنان انقلاب نخواهد رفت؛ لذا خداوند متعال در قرآن به پیغمبرش امر میکند: فَاستَقِم کما اُمِرتَ وَ مَن تابَ مَعَک؛ هم تو ایستادگی کن و استقامت کن، هم آن کسانی که با تو هستند ایستادگی کنند؛ این خیلی مهم است.
و اگر این ایستادگی بود، تشکّل و افراد آن تشکّل عاقبت به خیر میشوند؛ اگر چنانچه این ایستادگی نبود، این تقوا و ایمان عمیق و فکر منطقی و عمیق وجود نداشت، آن وقت دیگر در مورد عاقبت، مشکل است [ختم به خیر شود]؛ به قول حافظ، «حکم مستوری و مستی همه بر عاقبت است». (21/2/1400)
🗒️@HamQalam
از پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
♨️آگاهی زنانه در تعیین سرنوشت
اصلاح شرایط زنان جامعه با مشارکت آگاهانه در انتخابات
🔸اگر حضور گسترده مردم در انتخابات را نشانه ای از پشتوانه مردمی حکومت بدانیم آنگاه اهمیت شرکت در انتخابات روشن می گردد و فرد پیروز، بازگو کننده ذائقه سیاسی اکثریت مردم آن کشور است. در این بین مشارکت زنان در عرصه سیاسی، به عنوان نیمی از جمعیت کشور، حیاتی و تاثیر گذار است. حضور سیاسی زنان به دو شکل شرکت در انتخابات و داشتن کرسی در نهادها انجام میگردد و عدم حضور آنان در هر یک از این دو عرصه میتواند موجب مشارکت ناتمام گشته و مسیر رشد و توسعه را کند، کند.
🔹اگرچه حضور زنان در پای صندوق رأی فی نفسه مهم است اما آنچه بیشتر اهمیت می یابد مشارکت آگاهانه زنان در انتخابات می باشد. چرا که انتخاب بدون تامل و حضور تنها به عنوان یک تکلیف، نه تنها نمی تواند رفع کننده مشکلات موجود در حوزه زنان باشد که میتواند اثرات زیان باری را نیز بر جامعه زنان تحمیل کند. انتخاب فرد اصلح برای زنان دشوارتر است زیرا فردی را که انتخاب می کنند در کنار صلاحیت داشتن، لازم است دغدغه مند حوزه زنان هم باشد تا از حقوق و منافع زنان دفاع کرده و درصدد حل مشکلات آنها باشد. اگر فرد اصلح دغدغه مند انتخاب نشود، نه تنها گامی جهت بهبود شرایط زنان جامعه برداشته نمیشود بلکه آنان مجبور هستند چهار سال دیگر این اوضاع آشفته و نابسامان را تحمل کنند و در انتظار فرد دیگری جهت تغییرات رو به جلو بنشینند. نکته مهمی که وجود دارد، جریان های اطراف در روزهای انتخابات است. از دوستان و خانواده تا رسانه همگی تلاش دارند تا کاندیدایی را معرفی کنند و نظر شما را جلب کنند تا به آن فرد رای دهید. حفظ استقلال فکری و تفکر بر گفته ها و تحلیل تمامی اطلاعات کمک میکند تا خود فرد اصلح را بیابید و انتخاب کنید.
🔹عوامل مهمی ورای خانواده و دوستان نیز در مشارکت سیاسی بانوان تأثیرگذار هستند. یکی از آن عوامل، تجربه زیسته است. تجربه زیسته زنان کشور در میزان و درصد مشارکت و اهمیت آن تأثیرگذار است. تجربه زیسته زنانه به تجاربی گفته میشود که زنان جامعه طی قرن ها به دست آورده و دنیای زنانه آنها را ساخته است. دنیایی جدای از دنیای مردانه. در دنیای زنانه اهمیت یک کاندیدا ممکن است متفاوت از دید مردان باشد. مثلا ممکن است اهمیت به مسائل و معضلات فرهنگی برای زنان مهم باشد اما برای مردان مسائل اقتصادی دارای اهمیت باشد. تفاوت نگرش بسیار مهم است و اصلا نباید از آن غافل شد. تفاوت نگرش سیاسی در افراد مختلف متفاوت است و از بعد جنسیت فراتر می رود. دلیل اهمیت آنجاست که دیدگاه شما ممکن است حتی با دوستانتان هم متفاوت باشد. پس کاندید خوب و کارآمد هم در نظرتان متفاوت میشود. کاندیدی که صرفا شعار حوزه زنان می دهد از نظر یک نفر خوب است و از نظر شما خیر. زیرا متوجه شدید که هیچ یک از مشکلات واقعی را نمیداند و مسائل حاشیه ای چون ورزشگاه رفتن را به دست می گیرد و مسائل مهم را رها می کند. با تبلیغات زیاد هم رأی خوبی جمع می کند. تحلیل گفتارها و شعارها توسط خودتان بسیار مهم است تا فردی را انتخاب کنید تا از نظر شما فرد مناسب باشد.
🔸عدم انتخاب آگاهانه و درست، حق اعتراض به کم کاری و درست نرفتن مسیر را از زنان می گیرد. از فردی که دغدغه مند این حوزه نبوده و از نظر وی مسائل حوزه زنان از اهمیت پایینی برخوردار است نمیتوان انتظار هدف گذاری برای نیمی از جمعیت کشور در این حوزه را مطالبه نمود. اما اگر فرد منتخب واقف به اهمیت پرداختن به حوزه زنان باشد، در صورت هرگونه کم کاری در این زمینه میتوان پای میز پرسش و پاسخ با وی نشست.
✍🏻خانم زهرا ملکوتی پور
🗒️@HamQalam
هم قلم
🌹به مناسبت ولادت باسعادت امام هادی علیه السلام
حديثى دربارۀ كودكى حضرت هادى است كه وقتى معتصم در سال دویستوهجده هجرى، حضرت جواد را دو سال قبل از شهادت ايشان از مدينه به بغداد آورد، حضرت هادى كه در آنوقت شش ساله بود، به همراه خانوادهاش در مدينه ماند.
پس از آنكه حضرت جواد به بغداد آورده شد، معتصم از خانوادۀ حضرت پرسوجو كرد و وقتى شنيد پسرِ بزرگِ حضرت جواد، علىبنمحمد، شش سال دارد، گفت اين خطرناك است، ما بايد به فكرش باشيم.
معتصم شخصى را كه از نزديكان خود بود، مأمور كرد كه از بغداد به مدينه برود و در آنجا كسى را كه دشمن اهلبيت است پيدا كند و اين بچه را بسپارد بهدست آن شخص، تا او به عنوان معلم، اين بچه را دشمن خاندان خود و متناسب با دستگاه خلافت بار بياورد.
اين شخص از بغداد به مدينه آمد و يكى از علماى مدينه را به نام الجُنَيدى، كه جزو مخالفترين و دشمنترينِ مردم با اهلبيت عليهمالسلام بود ـ در مدينه از اين قبيل علما آنوقت بودند ـ براى اين كار پيدا كرد، و به او گفت: من مأموريت دارم كه تو را مربى و مؤدِّبِ اين بچه كنم، تا نگذارى هيچكس با او رفت و آمد كند و او را آنطور كه ما مىخواهيم تربيت كن. اسم اين شخص ـ الجنيدى ـ در تاريخ ثبت است. حضرت هادى هم ـ همانطور كه گفتم ـ در آن موقع شش سال داشت و امر، امرِ حكومت بود؛ چه كسى مىتوانست در مقابل آن مقاومت كند؟
بعد از چند وقت يكى از وابستگان دستگاه خلافت، الجنيدى را ديد و از بچهاى كه به دستش سپرده بودند، سؤال كرد. الجنيدى گفت: بچه؟! اين بچه است؟! من يك مسئله از ادب براى او بيان مىكنم، او بابهايى از ادب را براى من بيان مىكند كه من استفاده مىكنم! اينها كجا درس خواندهاند؟! گاهى به او، وقتى مىخواهد وارد حجره شود، مىگويم يك سوره از قرآن بخوان، بعد وارد شو ـ مىخواسته اذيت كند ـ مىپرسد چه سورهاى بخوانم؟ من به او گفتم سورۀ بزرگى، مثلاً سورۀ آلعمران را بخوان. او خوانده و جاهاى مشكلش را هم براى من معنا كرده است. اينها عالمند، حافظ قرآن و عالم به تأويل و تفسير قرآنند؛ بچه؟!
ارتباط اين كودك ـ كه علىالظاهر كودك است، اما ولىّالله است، «وَ آتَيناهُ الحُكمَ صَبيًّا» ـ با اين استاد مدتى ادامه پيدا كرد و استاد شد يكى از شيعيان مخلصِ اهلبيت.
📕برشی از کتاب انسان ۲۵۰ ساله
🗒️@HamQalam
هم قلم
💢از شریعت تا قانون
دکتر سیدعلی میرموسوی استاد علوم سیاسی دانشگاه مفید و پژوهشگر فقه سیاسی در نوشتاری با عنوان «چرا اجبار بر حجاب ناکام ماند؟» معتقد است که شریعت برای تبدیل شدن به قانون، نیازمند معیار است و مهمترین معیار آن خیر عمومی قلمداد میشود. او معتقد است که احکام شرعی اگر در راستای خیر عمومی و نظم و عدالت اجتماعی قرار گیرد، قابلیت تبدیل شدن به قانون را دارد و خیر عمومی را چیزی تعیین نمیکند جز خواست و ارادهی مردم.
بهنظر میرسد نویسندهی محترم در تعیین این پیشفرض نکاتی را مورد توجه قرار ندادهاند از جمله:
۱. خیر عمومی میتواند مفهوم متغیر و مبهمی داشته باشد. هر جامعهای در شرایط زمانی و مکانی متفاوت میتواند تعاریف متفاوتی از خیر عمومی ارائه دهد. خیر عمومی را چه کسی تشخیص میدهد؟ آیا تشخیص خیر عمومی صرفا بر عهدهی مردم یک جامعه است؟ اگر در جامعهای مردم به این نتیجه برسند که خیر عمومی آنها مثلا در دزدی کردن یا بیاخلاقیست، آیا میشود دزدی را به دلیل خواست و ارادهی مردم قانونی کرد؟ در اسلام، خیر عمومی مفهومی است که باید در راستای اصول و مقاصد شریعت تعریف شود و نه صرفا در راستای خواستِ عمومی مردم.
۲. اگر قرار است قوانین یک دولت بر مبنای خواستِ مردم وضع شود، تعیین حدود مشارکت مردم بر عهدهی چه کسی یا چهچیزیست؟ اگر خواست مردم به حذف آموزههای اسلام در اجتماع منتهی شود آیا باید به قانونی شدن این خواستها تن داد؟ در نگاه اسلام مشارکت مردم باید در چهارچوب اصول شریعت صورت گیرد.
۳. طبیعتاً هر جامعهای بر اساس ارزشهای خود، خیر عمومی را تعریف میکند. در نگاه اسلام نیز باتوجه به اصالت جامعه، خیر عمومی به معنی تایید عمل و رفتاریست که سعادت دنیوی و اخروی افراد را رقم میزند.
۴. اگرچه نویسنده تلاش کرده تا یک مسئلهی اجتماعی را از دیدگاه عقلی و مبتنی بر واقعیات جامعهی مدرن بررسی کند؛ اما نباید در دام نادیده گرفتن مبانی و اصول فقهی و اعتقادی در اجتماع گرفتار گردد.
۵. بیتوجهی به بُعد اجتماعی بودن حجاب و عوارض بیحجابی و بدحجابی در جامعه و همچنین غفلت از سلامت روحی و معنوی مردم در جامعه را میتوان از دیگر علل اینگونه برداشتها دانست.
۶. نقش دولت یا حکومت در یک جامعهی اسلامی با دیگر جوامع مدرن متفاوت است. دولت در نگاه دین، موظف است شرایطی را فراهم کند تا مردم به راحتی به تعالیم دینی خود عمل کنند و با هرآنچه با روحِ این تعالیم در تضاد است مقابله نماید.دولت باید در خدمت مردم باشد و به آنها کمک کند تا به رشد معنوی و اخلاقی دست یابند.
البته پذیرش این حرف به معنی نادیدهگرفتن وظیفهی دولت در تشویق و آموزش مردم برای ترویج احکام دینی نیست.در حکومت اسلامی، دولت مسئولیت دارد که احکام اسلامی را در جامعه پیاده کند اما در عینحال اجرای احکام اجتماعی در یک جامعه باید با توجه به اصول اخلاقی و با هدف تقویت ایمان و اخلاق اسلامی صورت گیرد.
✍🏻#زهرا_ابراهیمی
🗒️@HamQalam
🔻 پزشکیان اسب تروای غربگرایان!
🔸️اسب تروآ در اساطیر یونان آمده است! هومر شاعر بزرگ یونان باستان در کتاب «ادیسه» به آن اشاره میکند و شرح مفصلتری از آن در کتاب «اِنِئید» ویرژیل از قرن اول پیش از میلاد آمده است.
یونانیها اسبی را برای نفوذ به شهر تروآ ساختند. این اسب یک مجسمۀ بزرگ چوبی و توخالی بود که به مردم تروآ پیشکش شد، اما درواقع فریب جنگی بود.
داخل این مجسمۀ بزرگ، سربازان یونانی پنهان شده بودند. وقتی ترویها اسب چوبی را به داخل شهر آوردند، لشکریان یونان آن نزدیکی کمین کرده بود. سربازان یونانی شبانه از درون اسب بیرون آمدند، دروازههای شهر را گشودند و لشکریان یونانی به داخل شهر آمد و مردم را قتلعام کردند.
⚠️ و اکنون لشکری از بدسابقهترین، خائنترین و غربگراترین مدیران چند دهۀ اخیر جمهوری اسلامی که در انتخابات پشت سدّ محکم شورای نگهبان انقلابی ماندند و نتوانستند دوباره به ساختار کشور نفوذ کنند، از طریق نامزدی که ابتدائیات تعامل، مدیریت و برنامهنویسی و حتی روخوانی را نمیداند، سودای نفوذ به مهمترین نهاد جمهوری اسلامی را در سر میپرورانند تا کار نیمهتمام خود در خسارتهای محض را تکرار کنند.
اینها در تراز شهدای خدمت نیستند؛
تجربه خوب است، عبرت خوبتر...
#انتخابات
🗒️@HamQalam
🔖انقلابیگری یا انقلابینمایی؟ مسئله این است!
وقتی حضور من و تو در پای صندوقهای رأی انقدر مهم است که سکوهای داخلی و خارجی دشمن آن را رصد و پایش میکند، یعنی انتخاب من و تو تأثیرگذار است، سرنوشتساز است، پس مهم است «انتخابِ» من و تو چه کسی باشد!
رأی به رییسجمهور انقلابی که آگاه و متعهد است و برای تحقق آرمانهای انقلاب تلاش میکند یا رأی به فرد انقلابینمایی که به هر قیمتی، حتی با القای ناامیدی و ابراز تاسف دروغین از وضع موجود کشور، به دنبال فریب افکار عمومی و جذب آرای قشر خاکستری جامعه و کسب قدرت است.
یکی از راههای شناخت رییسجمهور انقلابی، شناخت کاندیدی است که برای ادای تکلیف نسبت به انقلاب وارد صحنه شده و برای ساختن و آبادانی ایران قوی، برنامهی قابل اجرا و کارنامهای قابل دفاع دارد.
کسی که انقلاب و امامِ جامعه را خرج خود نمیکند و برای رسیدن به صندلی ریاست و قدرت، ناجوانمردانه علیه رقبا لجنپراکنی نمیکند. کسی که خود را بدهکار انقلاب میداند و چون رییس جمهور شهیدمان، شهید رییسی، مرد دیپلماسی عزت و قدرت در میدان عمل است نه مرد سخنراندن بدون عمل.
با این اوصاف، قطعا رییسجمهور انقلابی آینده همانند شهیدِ جمهورمان، باید با آگاهی، قوت و قدرت، در برابر دشمنان سخت و قاطع و در مقابل جمهور خاضع و خدمتگزار باشد، خسته نشو، کارآمد و مردِ میدان سخت عمل انقلابی باشد، چراکه اینک ملت نصاب رییسجمهور تراز انقلابی را شناختهاند و نه تنها عقبگرد نخواهند کرد، بلکه به کمتر از او راضی نخواهند شد.
در انتخابات پیشرو، ملت ایران فارغ از حق انتخاب نامزدِ مورد تایید، با حضور حداکثری پای صندوقهای رأی، مشت محکم دیگری بر دهان یاوهگویان و دشمنان این کشور که ایرانِ قوی را وابسته و ناامید میخواهند، خواهند زد و جلوهی تازهای از اتحاد، همدلی و همبستگی ملی را به رخ جهانیان خواهند کشید.
#حضور_حداکثری
#یکی_مثل_رییسی
✍🏻#آمنهعسکریمنفرد
🗒️@HamQalam
حضرت امام خامنهای روحیفداه
🔸علاقهمندی به یک نامزد را با تخریب دیگران نشان ندهید
ازطرف علاقهمندان به نامزدهای انتخاباتی گوناگون، بداخلاقیهای انتخاباتی، شایستۀ ملت ما نیست؛ #تهمت_زدن آدمهای مؤمن را، مصونیتدار ازلحاظ اسلامی و شرعی را؛ در معرض #هتک_آبرو قرار دادن در شبنامهها، در مطبوعات، در پایگاههای اینترنتی و غیره، اینها اصلاً مصلحت نیست.
من بهطور جد از همۀ کسانی که نسبت به نامزدهای مختلف علاقهمندیای دارند، درخواست میکنم، #اصرار_میکنم که این علاقهمندی خودتان را از راه تخریب دیگران، اهانت به دیگران، متهم کردن دیگران نشان ندهید. هرچه میخواهید، از نامزد مورد علاقۀ خودتان #تمجید_کنید، تعریف کنید؛ اما دیگران را #تخریب_نکنید.
این علامت بدی است ( ۱۳۸۶/۱۰/۱۲).
🗒️@HamQalam