eitaa logo
هم قلم
541 دنبال‌کننده
955 عکس
233 ویدیو
7 فایل
✍«قلم» راز گردهم‌آیی ما شد... زین پس بیشتر با کلمه‌ها، سطرهای نور و رحمت را رقم خواهیم زد. اینجا «هم‌قلم»هایی هستیم که قرار است «هم‌قدم» باورهای هم باشیم. 👈🏻ادمین کانال @Hosseyni_970
مشاهده در ایتا
دانلود
☕️ دلتنگ چایِ تلخ و شیرینِ عراقی حدود ۵ متری با هم فاصله داشتیم دستم را به نشانه‌ی سلام برایش بالا بردم او نیز دستش را بالا بُرد اما اجازه نداد سلامش کنم، از همان فاصله با صدای رسایی گفت: چای نخور، می‌فهمی چای نخور. خانم غرضی را می‌گویم، غرض خاصی نداشت فقط چون طب سنتی کار کرده و دید رنگ به رو ندارم از جهتِ طبیب دوار بودن این نکته را تذکر دادند. سلامی کردم، چشمی گفتم و تا ۶ماه چایی را ترک کردم تا اینکه مُحرم شد یک چای روضه خوردم و باز نمک‌گیر شدم. در مدتی که تارک چایی بودم فهم نمودم: ۱. چایی حکم بزرگترهای فامیل را دارد که محفل گرم‌کن‌اند و همه را گِرد گرمای وجودشان جمع می‌کنند. ۲. حتی اگر تارک چای هستی، مهمانی که می‌روی از آن بنوش چه بسا این چایی تمام دارایی میزبان برای پذیرایی از توست و او کتری و سماور را به عشق تو به جوش و خروش آورده است. اربعین اگر رفتی کربلا وقتی میزبان از تو می‌پرسد شای ایرانی یا عراقی بگو عراقی آن وقت ببین چگونه در پوستش نمی‌گنجد چرا که میزبان علاقه دارد به سبک و سیاق خود از مهمانش پذیرایی کند، چای ایرانی که اینجا هست پس دل بدست آور... از قدرت چایی حسینی همین بس که دو ملت ایران و عراق را به عشق امام‌حسین‌ علیه السلام به هم جوش داده است. یادم افتاد مسیر حرم از راه نجف باز کردم هوس چای عراقی ها را ✍🏻 🗒️@HamQalam
🔻توجه نظام دینی به جوانان مدرن ✍🏻علی عسگری | پژوهشگر علوم اجتماعی 🔴یکی از مهمترین اشتباهاتی که کارشناسان سیاسی در تحلیل‌های خود از آن استفاده می‌کنند، مدرن خواندن ایده‌ی غرب در زیست مدنی و اجتماعی انسان و پیشامدرن خواندن زیست حاصل تفکر دینی است. در جامعه‌شناسی، الفاظ بار معنایی خاص خود را دارند و اینگونه نیست که ما صرفا از یک کلمه، بدون توجه به معنا و یا معنای باطنی آن، استفاده بکنیم! 🔴وقتی نظام اسلامی که بر معیار زیست علوی و مدیریت عدالت‌محور شاکله‌ی خود را تشکیل می‌دهد، نباید با لفظ پیشامدرن، برخی از نقاط ضعف حاصل ناخالصی‌های اجرایی در آن را نقد کرد. 🔴مدرن خواندن یک چیزی که بعد از ۱۰۰ الی ۲۰۰ سال، ناکارآمدی خود را در زمینه‌های تربیتی، اقتصادی و اجتماعی به اثبات رسانده است، چگونه می‌تواند معیار خوبی برای سنجش کارآمدی نظام برخاسته‌از احیای فطرت و زیست توحیدی باشد؟! 🔻آقای بیژن عبدالکریمی در سخنانی از سلسله نشست‌های اسلام ناب، در خصوص آنکه انقلاب به جوانان هیئتی نگاه کرده و از نگاه به جوان مدرن غافل است، ابراز داشته؛ شما نمیتوانید مفهوم مدرنیته را از جهان مدرن بگیری و بیاوری در یک جهان پیشامدرن...! سپس عنوان کرده است که با نگاه قشری، نمی‌توان مدعی مردم سالاری بود! 🔴سخن جناب عبدالکریمی، بر دو ادعا استوار است؛ اولا ادعایی مبنی بر ندیدن بچه‌هایی با هویت مدرن در کشور و پرداخت به بچه‌های سنتی و ثانیا به تبع ادعای اول، عدم درک درست از مردم سالاری توسط حکمرانان! ادامه👇👇👇
🔺️برای آنکه ادعای دوم دفع شود باید بطلان ادعای اول را ثابت کرد؛ یعنی نگاه قشری نظام اسلامی به جوانان! 🔴از آنجا که اصل و بنیان استقرار نظام اسلامی مبتنی بر رشد انسان‌ها بر اساس متعالی شدن هویت آنان است؛ بنابراین نظام اسلامی نمی‌تواند بدون توجه به هویت برساخته از جهان مدرن که ناشی از تربیت افراطی غریزه و پرداخت صرف به کالبد جسمانی اوست، به دنبال تربیت فطری متناسب با زمانه‌ی خود باشد. این توجه عین مردم سالاری است. 🔴با تاکید بر این نکته، می‌توان از جناب آقای بیژن عبدالکریمی پرسید، منظورشان از توجه نکردن به جوانان مدرن شده به معنای شبه مدرن و مقلدانه‌ی خود و مردم سالار نبودن نظام اسلامی چیست؟ بر اساس قرائن موجود در مطالب ایشان و خواستگاه مردم سالاری غربی، تنها زمانی نظام اسلامی مورد رضایت دکتر عبدالکریمی و هم‌قطارانشان خواهد بود، که نسخه‌ای منفعل در برابر خواست نابجای مدرن از سوی نظام تقنینی و اجرایی کشور اتخاذ شود. نسخه‌ای که درصدد است تا زیست معناگرا را به انزوا برده و سطحی نگری در جامعه را گسترش دهد تا جهان از معنای انسانی خودش تهی شده و به سوی نهیلیسم و پوچ‌گرایی حرکت کند. اتفاقی که در اروپا و خواستگاه مدرنیته پدیدآمده است. 🔴بی‌تردید انحراف‌های جنسی و اختلال‌های روانشناسانه‌ی آن، نابودی نهاد خانواده، ابزار شدن علم برای رسیدن به قدرت مطلق، سکوت جهانی نسبت به نسل‌کشی در فلسطین و قبل تر در هیروشیما و ناکازاکی و نمونه‌هایی دیگر از انفعال هویتی، تجسم عینی حکومتی است که دکتر عبدالکریمی و همفکرانش خواستار برقراری آن هستند. به عبارتی مردم سالاری مدنظر از نگاه شبه روشنفکران چیزی جز ضد آن و مقابله با هویت انسانی آنها نخواهد بود و پرداختن به ابزار مدرن برای درمان اختلال‌های هویتی خود سبب افزایش دو چندان این مسائل و مشکلات خواهد شد. 🗒️@HamQalam
🔻هدف دشمن، تضعیف تفکرات و معارف اسلامی است 🎙رهبر معظم انقلاب؛ 🔴یک مجموعه‌ی تهاجم و تاخت و تاز متنوع، از نظامی گرفته تا اقتصادی تا سخت تا نرم همه‌جور الان علیه ایران وجود دارد. امروز هدف دشمن این است که نقاط قوّت فکری و معارفی ما از ما بگیرد؛ ما استقلال میخواهیم، این را تضعیف کند در روحیه‌ی ما، ما میخواهیم استقامت کنیم در مقابل استبداد غربی، روحیه‌ی ما را تضعیف کند، ما را مردّد کند. تفکرات اسلامی و معارف اسلامی را در ما تضعیف کند، عمل اسلامی را تضعیف کند، ‌وحدت ملی را تضعیف کند. (۱۴۰۲/۰۱/۱۶) 🗒️@HamQalam
📌آیا دلیلی بر نحس بودن ماه صفر وجود دارد؟ ✍محمدحسین فاریاب|دکترای کلام اسلامی 1⃣برخی بر این باورند که به دلیل وقایع تلخی که در این ماه رخ داده، این ماه نحس است. 2⃣در پاسخ باید گفت که اگر ما ۱۲۴ هزار پیامبر و ۱۲ امام داشته باشیم، شاید هیچ روزی در سال را نداشته باشیم که پیامبری وفات پیدا نکرده باشد. پس باید تمام ایام سال نحس باشند. 3⃣بنابراین صرف وفات یک پیامبر یا امام یا هر حادثه‌ ی تلخی، موجب نحسی آن روز با ماه برای همیشه نمی‌شود، مگر آنکه خدا یا معصوم خودش آن را اعلام کند. 4⃣حاصل آنکه، نحس بودن یک روز یا ماه، چیزی است که باید از سوی خدا یا معصوم اعلام شود. 5⃣هیچ آیه یا حدیث معتبری که نشان دهد ماه صفر، نحس است، وجود ندارد. 🗒️@HamQalam
هدایت شده از آنتی سکولار
♨️ محمدرضا نکونام از مروجین اسلام رحمانی و سکولاریسم حوزوی در هفدهم مرداد ۱۴۰۳ به دلیل ایست قلبی درگذشت. 🔻نکونام از اساتید دروس فقه و اصول حوزه‌ی علمیه قم محسوب می‌شد که حاشیه‌ی دروسش بیش از متن بود. ❗️نکونام بخاطر سخنان ساختارشکنانه و براندازانه در تاریخ ۱۱ دی ۱۳۹۳ بازداشت شد و توسط دادگاه ویژه روحانیت به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. ❌ او با نظرات غیرکارشناسی و غیر اصولی هر چند یکبار در فضای علمی حاشیه‌های را ایجاد می‌کرد که سوژه رسانه‌های معاند و اپوزیسیون قرار می‌گرفت. 🔻حجت الاسلام نکونام در سن 76 سالگی در هفدهم مرداد 1403 در یکی از بیمارستان‌های تهران از دنیا رفت. اللهم عفوک عفوک عفوک 🌐 را دنبال کنید👇🏻 🆔 @antisecular_ir
هم قلم
🔻تبعیض مثبت: پاشنه آشیل عدالت در اسلام ✍🏻دکتر آزاده ابراهیمی فخاری|پژوهشگر دینی 🔴تبعیض مثبت، سیاستی است که به منظور جبران تبعیض‌های تاریخی و ساختاری علیه گروه‌های خاصی از جامعه اجرا می‌شود. این سیاست معمولاً شامل اعطای امتیازات ویژه به این گروه‌ها، مانند اقلیت‌های نژادی، زنان و افراد دارای معلولیت، در زمینه‌های مختلفی مانند آموزش، اشتغال و خدمات اجتماعی است.» با تأمل در این عبارت واژه «تبعیض» هر چند به تنهایی بار منفی دارد اما در نهایت تلاشی برای تحقق عدالت در جامعه است. 🔴لکن تئوری «تبعیض مثبت» در ادامه مسیر، راهش را با اسلام و اهداف متعالی آن جدا می‌سازد و آن موضوع مهم «عدالت اجتماعی» و «مصلحت جمعی» است. در واقع تبعیض مثبت، جایی که قدم فراتر نهاده و تلاش می‌کند تا هر نوع اقلیتی را در هر موقعیتی با هر نوع امتیازی، در شرایط مساوی با بقیه اقشار قرار دهد، به ورطه خطرناکی گرفتار می‌آید. 🔴در اسلام، عدالت اجتماعی و مصلحت جمعی از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. به این معنا که جامعه اسلامی باید بر اساس اصول عدالت و برابری اداره شود و تصمیمات اتخاذ شده به گونه‌ای باشد که به نفع اکثریت جامعه باشد. با این حال، در برخی موارد، مصلحت جامعه ممکن است ایجاب کند که تصمیماتی گرفته شود که در ظاهر با اصل برابری فردی در تضاد باشد. به عنوان مثال، در شرایط بحرانی مانند جنگ یا قحطی، ممکن است برخی از افراد مجبور شوند محدودیت‌هایی را تحمل کنند تا جامعه در مجموع بتواند به بقاء خود ادامه دهد. این بدان معنا نیست که اصل برابری نادیده گرفته می‌شود، بلکه به این معناست که در شرایط خاص، مصلحت جمعی بر مصلحت فردی ارجحیت پیدا می‌کند. این رویکرد در اسلام با عنوان "مصلحت" شناخته می‌شود و به معنای انتخاب بهترین گزینه برای حفظ منافع جامعه در بلندمدت است. 🔴به عبارت دیگر، اسلام به دنبال ایجاد تعادلی بین حقوق فردی و منافع جمعی است. در شرایط عادی، اصل برابری فردی باید رعایت شود، اما زمانی که ایجاد برابری در افرادی از اجتماع با هدف متعالی اسلام که رساندن جامعه به مدینه فاضله است، مغایرت دارد، مصلحت اجتماعی مقدم است. این رویکرد نشان می‌دهد که اسلام دینی پویا و متناسب با شرایط مختلف است و به دنبال ایجاد جامعه‌ای عادلانه و سعادتمند است و این مهم را در همه ابعاد زندگی به صورت متعادل، لحاظ می‌کند. 🗒️@HamQalam
روضه حضرت رقیه سلام الله علیها ▪️متن اصلی روضه دختر خردسال خاندان اهل بیت(ع) از کتاب کامل بهایی اثر عمادالدین طبری از عالمان شیعه است که آن را به سال 675 در اصفهان نوشته است. «در حاويه آمد كه؛ زنان خاندان نبوت در حالت اسيرى حال مردان كه در كربلا شهيد شده بودند، بر پسران و دختران ايشان پوشيده می‌داشتند و هر كودكى را وعده‌ها می‌دادند كه پدر تو به فلان سفر رفته است باز می‌آيد، تا ايشان را به خانه يزيد آوردند، دختركى بود چهارساله، شبى از خواب بيدار شد و گفت پدر من حسين(ع) كجاست؟ اين ساعت او را به خواب ديدم سخت پريشان، زنان و كودكان جمله در گريه افتادند و فغان از ايشان برخاست. يزيد خفته بود، از خواب بيدار شد، و حال تفحص كرد. خبر بردند كه حال چنين است. آن لعين در حال گفت كه بروند و سر پدر او را بياورند و در كنار او نهند. ملاعين سر بياورد و در كنار آن دختر چهارساله نهادند. پرسيد اين چيست: ملاعين گفتند سر پدر تو است. آن دختر بترسيد و فرياد برآورد و رنجور شد و در آن چند روز جان به حق تسليم كرد.» 📚حاویه نام کتابی است که عمادالدین طبری این مطلب را از آن نقل کرده است. 🗒️@HamQalam
7.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻 تأملاتی چند در مورد دین انسانیت ✍🏻محمد جعفری|مدیرگروه کلام اسلامی موسسه امام خمینی(ره) 🔴امروزه دین انسانیت، ورد زبان افرادی از جامعه ما شده است و این که پابندی به آیین انسانیت، بهتر از التزام به شریعت الهی است. در ذیل به برخی نکات و چالش‌ها در این مورد توجه می دهم‌؛ امیدوارم ذهن این دوستان را برانگیزد. 1. در دین انسانیت سخن از انسان است و هویت و ارزش‌های وجودی او. دقیقا مساله و چالش ما هم همین جاست : این انسان کیست و ارزش‌های او چیست؟ آیا بدون تکیه بر دین الهی و صرفا با مراجعه به عقلانیت بریده از دین، می توان انسان را شناخت؟! بسیاری از فلاسفه و حتی دانشمندان تجربی اذعان کرده اند که هنوز که هنوز است بسیاری از ابعاد وجودی انسان برای ما ناشناخته است! 🔴شریعت و رعایت خط قرمزها و محرمات دینی در دین انسانیت، مورد بی توجهی است. سوال این جاست که آیا اساسا کسی که بر امیال و خواهش های نفسانی خویش مسلط نباشد چگونه می تواند نسبت به دیگران، اخلاق کامل را رعایت کند؟ 🔴تاکید دین انسانیت بر رعایت اخلاق و ارزش‌های اخلاقی در جامعه است. حال سوال این جاست که با نفی بهشت و جهنم چه ضمانت اجرایی برای پیاده شدن قواعد اخلاقی در فرد و جامعه وجود دارد؟ 🔴انسان دارای ابعاد مختلف است. دین محدود به اخلاق نیست و روح انسان با اتصال به معبود خویش می تواند فقر وجودیش را برطرف کند. لذا انسان با عبودیت، عبادت و مناجات و مناسک روح فزای دین، جان تشنه خود را سیراب نموده و مراتب و درجات کمال را طی می نماید. آیا دین انسانیت این خلا را می تواند پوشش دهد؟! 🗒️@HamQalam
شبهای مسافر ▪️دل بر کوه و کمر زدیم. رانندگان تعویض شدند. مسافران بیش از نیمشان خفته اند‌. سکوت نسبی حاکم است مگر نیش ترمزهای ماشین..گاهی نورهایی آن سوها، سوسو می‌زند. گاه تاریکِ تاریک، گاه نیمه تاریک.. ظلمت شب را اینجا تو کوههایِ ایران می شود حس کرد. راه دور است. پستی و بلندی دارد. تابلوها با چشم دیده نمی شوند بطرف مرز مهران پیش می رود.. ▪️ایام اسارت و شهادت دختر سه ساله ی سیدالشهداست. شبی در خرابه رقیه خاتون گریه می کند، یزیدِ پست در کاخ مجلل و دخترِ ماه در کنار خرابه!!! داستان خرابه را شنیده ای؟ محل مخروبه ای که هرآن دیوارهایش فرو می ریخته، بدون سقف، روزها از گرما، شبها از سرما اسرای کربلا رنج می کشیدند. ▪️یک شبی دختر ماه در نیمه شب بهانه ی بابا می گیرد. جای سوال است دختر ماه چطور گریه می کند که از خرابه صدایش به کاخ یزید می رسد؟ یزید از خواب ناز می پرد و می پرسد چه صدایی می آید؟ به او می گویند: دختر حسین است . با کمال وقاحت میگوید خب پدرش را برایش ببرید!!! ▪️شب تاریک و ظلمانی، دختر سه ساله ای که روی ماهش کبود شده و سیلی خورده، ماهش خسوف شده. گاهی از اَسترهای برهنه افتاده و گاهی گمشده.. الان هم سراغ بابا می گیرد. خرابه ی تاریک و ظلمانی با نور ماه، ماهِ کامل می شود. بابا به دیدن دختر می آید... خرابه دیگر خرابه نیست محل ملاقات ماه با دختر ماه است. خرابه دیگر شب نیست، تاریک نیست..فقط رقیه خاتون ساکت شده است، او خوابش برده است. او قمر را بغل کرده است و به آسمان پر کشیده است. ▪️صلی الله علیک یا رقیه بنت الحسین علیه السلام ✍ 🗒️@HamQalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌عوام فریبی در تاریخ 🎙حجت الاسلام راجی ⁉️چگونه صدای حضرت رقیه از خرابه به کاخ یزید رسید؟ 🗒️@HamQalam