🔵حجاب مردان و حدود شرعی آن
اسلام همان طور که به زنان در مورد حجاب دستور داده، به مردان نیز دستور داده است تا حجاب داشته باشند!
🔰براساس احکام شرعی یکی از حجاب های مهم مردان حجاب ایشان در زمینه نگاه کردن است. مردان بایستی غضّ بصر داشته باشند. این بدان معناست که چشم های خود را فرو افتاده نگاه دارند.
💠نگاه به محارم
براساس احکام شرعی نگاه کردن به همسر مانعی ندارد
امّا نگاه کردن به سایر محارم ممکن است به دو صورت باشد: 1- با قصد لذت. 2- بدون قصد لذت.
☑️ اگر با قصد لذت باشد حرام الهی است. امّا اگر بدون قصد لذت باشد به جز عورتین مانعی ندارد.
🔴بنابراین آقایون مجاز نیستند حتی به محارم خود نیز با قصد لذّت و هوس نگاه کنند چه برسد به غیر محارم و نامحرمان!
💠 نگاه به نامحرمان
در مورد نگاه به غیر محارم، اگر با قصد لذت باشد به طور کلی حرام است ولی اگر بدون قصد لذت باشد تنها به دست ها و صورت اشکالی ندارد و به غیر از دست ها و صورت نیز حرام است.
❌براین اساس نگاه کردن آقایون حتی به دست ها و صورت نامحرمان اگر با قصد لذت باشد نیز حرام است.
🌿در مورد حجاب آقایون در باب نگاه کردن باید توجه شود که نگاه شهوت آمیز و با قصد لذت چه به هم جنس، چه غیر هم جنس و چه محرم و چه نامحرم از نظر شرعی حرام است و تنها در مورد همسر شرعی مانعی ندارد و حلال شمرده شده است.
📒منبع مجموعه احکام دینی
۶ مرداد ۱۴۰۱
۶ مرداد ۱۴۰۱
۶ مرداد ۱۴۰۱
💢 خشم و خشونت، نوعی دیوانگی
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 الْحِدَّةُ ضَرْبٌ مِنَ الْجُنُونِ، لِأَنَّ صَاحِبَهَا يَنْدَمُ؛ فَإِنْ لَمْ يَنْدَمْ، فَجُنُونُهُ مُسْتَحْكِمٌ.
🔹 تندخويى نوعى از ديوانگى است، چراكه صاحبش بعدا پشيمان مىشود و اگر پشيمان نشود دليل بر آن است كه جنونش مستحكم است.
📚 حکمت 255 نهج البلاغه
🆔 @hamyanquran
۷ مرداد ۱۴۰۱
۷ مرداد ۱۴۰۱
14000203-11-hale-khoob-Medium.mp3
24.01M
اوج امنیت و حال عمیق بسیار خوب
#جلسه_یازدهم
@hamyanquran
۷ مرداد ۱۴۰۱
۷ مرداد ۱۴۰۱
⭕️ سوال
⁉️ آیا امام حسین(ع) پس از شهادت حضرت مسلم از وضع کوفه آگاه نشد؟ اگر مطّلع شد، چرابرنگشت؟
🔰 حضرت امام حسین (ع)بعد از شهادت مسلم بن عقیل از وضع کوفه آگاه شدند، ولی برنگشتند.
👈 هدف اساسی آن بزرگوار امر به معروف ونهی از منکر و قیام علیه دستگاه جبار بود، که فسق و فجور آن آشکار بود و در عین حال مدّعی جانشینی رسول خدا بود.
🔸 حضرت حرکت کرده بود تا به دنیا بفهماند که یزید و امثال او لیاقت و شایستگی خلافت را ندارند. او، برای اصلاح امور جامعه اسلامی و از بین بردن بدعتها و زنده کردن سنتها قیام کرد.(1)
💠 امام بر خود واجب می دانست علیه دستگاه قیام کند، هر چند منتهی به شهادت او شود. امام (ع)می دانست تاخود و یاران و خاندانش حتی بچة شیرخوارة او شربت شهادت ننوشند، اسلام پا برجا نخواهد ماند و خدا ورسول و دین و آثار آن از بین خواهند رفت.
💢 امام برای شهادت حرکت کرده بود. با این حساب هیچ چیز نمی توانست مانع حرکت حضرت به سمت کربلا گردد، حتی شهادت مسلم و بی وفایی و عهد شکنی مردم کوفه.
هرگاه دین دستخوش تصرف و تغییر و تبدیل شده و آداب آن توسط دشمنان از بین برود، واجب است مسلمانان به یاری دین برپاخاسته و خطرات را از آن دفع نمایند، حتی اگر منتهی به مرگشان شود.
📌 واضح است حکومت مردی شریر و مشهور به فساد و میگساری و سگ بازی مانندیزید برای اسلام بزرگ ترین خطر بوده، اگر بدون اعتراضی ، زمان جلو میرفت و توسط کسی حکومت وی مورد اعتراض قرار نمیگرفت ، مفاسد آن جبران ناپذیر بود و سبب محو آثار اسلام می شد.
🔹 تکیه زدن چنین رجّاله ای بر مسند خلافت پیامبر(ص) ، افکار عمومی را متزلزل کرده و عقاید را منحرف می ساخت.
👈 چه بسا کسانی روی این اصل و با دیدن اعمال و حرکات یزید به ساحت قدس پیامبر(ص) و برنامه های اسلام بدبین می شدند. اگر شخصیتی مانندامام حسین (ع)بر او اعتراض نمینمود و خلافت او را باطل اعلام نمیکرد، این اشتباه در دلها قوّت می گرفت. وانگهی سبب می شد اکثر افراد جامعه به سمت و سوی افکار و عقاید و اعمال یزید سوق داده شوند.
✍ چون که رب البیت دف گیرد به دست بیت و ما فی البیت رقاصی کنند
با این وجود امام بر خود فرض دانست ادای وظیفه نماید و علیه دستگاه قیام کند، هر چند می دانست قیام اومنجر به شهادت وی و یاران و خاندانش خواهد شد.
🌷 کشته شدن او در راه خدا و اسارت خاندانش مطلوب ومحبوب خداوند بود. البته امر به شهادت در حقیقت امر به ایستادگی و استقامت بود.(2)
💢 بنابراین قیام و نهضت امام حسین(ع) یک وظیفه و تکلیف الهی بود که باید آن را محقق میساخت گرچه به شهادت خود و جوانان و یارانش بیانجامد تا جلوی نابودی اسلام رابگیرد.
-------------
📚 پی نوشتها:
1. خوارزمی، مقتل الحسین، ج1، ص 273؛ مقرم، مقتل الحسین، ص 141.
2.شهید آگاه ، آیت الله لطف الله صافی ، ص 34ـ 37 با تلخیص .
📎 #اعتقادات
📎 #امامت
📎 #محرم
@hamyanquran
۷ مرداد ۱۴۰۱
| #شرح_حدیث |
💢 صبر و ظفر!
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
🔸 شيرينى پيروزى، تلخى صبر را مىزدايد.
▫️ حلاوَةُ الظَّفَرِ تَمْحُو مَرارَةَ الصَّبْرِ.
📚 غررالحكم ج۳ ص۳۹۸
✍🏻 تا كسى در راه هدف، شكيبايى و مقاومت نداشته باشد به مقصود نمىرسد.
گذراندن دوران مشقتبار صبر، در ذائقه انسان تلخ جلوه مىكند، ولى كدام بهبودى، بىتحمل تلخيهاى مداوا به دست مىآيد؟ و كدام موفقيت علمى، هنرى و نظامى بدون تلاش و سختكوشى نصيب تلاشگران مىشود؟
اگر صبر درختى باشد، ميوهاش ظفر است.
اين حكمت ارزنده در شكلهاى گوناگون در ادبيات ما هم انعكاس وسيعى دارد.
برخى شاعران، اين دو را دوست هم دانستهاند:
• كه براثر صبر، نوبت ظفر آيد
و بعضى با اشاره به اين ميوه پيروزى، گفتهاند:
• صبر تلخ است وليكن برِ شيرين دارد
و بعضى هم اينگونه تعبير كردهاند:
• صبر تلخ است وليكن عاقبت
ميوه شيرين دهد پر منفعت
🚩 كسى كه بر دشوارىهاى ايام تحصيل، صبر مىكند، دريافت كارنامه قبولى خستگىهاى او را از بين مىبرد.
• كسى كه در مقابل خواستههاى نفس و شهوات، خويشتندارى نشان مىدهد و به ترك گناه موفق مىشود، او نيز لذت معنوى اين شكيب را مىچشد.
• رزمندگانى هم كه در جبهه مقابل دشمن مىايستند و باصبر و مقاومت، حمله دشمن را درهم مىشكنند، پس از رفع خطر، احساس لذت و راحتى مىكنند.
❀ پس بايد كوشيد تا از درخت تلخ صبر، ميوه شيرينِ ظفر چيد.
📗 حکمت های علوی ، #جواد_محدثی
@hamyanquran
۷ مرداد ۱۴۰۱
۷ مرداد ۱۴۰۱
AUD-20220705-WA0006.mp3
11.31M
🕊🌿🕊🌿🍃🍃
🌿🕊🌿
🕊🌿
🌿
🍃
#خانواده_آسمانی ۱
#استاد_شجاعی 🎤
※ مکتبهای خودشناسی، مردودند اگر؛
نتوانند این ↓ سه مرحله را اثبات کنند:
۱ـ من کیستم، و ریشه و اصلم کجاست؟
۲ـ از کجا آمدهام؟
۳ـ به کجا میروم؟
● مکتب شیعه، چگونه به این سه سؤال پاسخ میدهد؟
#انسان_شناسی
#خودشناسی
🕊
🌿🕊
۷ مرداد ۱۴۰۱