حجتالاسلام حمیدرضایی
سلام فردا شروع اولین جلسه از دوره تخصصی تربیت فرزند هستش ان شاء الله صوت جلسه اول حوالی ساعت۱۶ بارگ
توی این دوره میخوایم به این مباحث بصورت تخصصی بپردازیم👇
شش اثر مهم آزادی بخشیدن به کودک
آثار منفی محدودیت های بیجا
چرا والدین مانع آزادی کودک میشوند⁉️
راهکار های عملیاتی برای آزاد گذاشتن کودک
جلسه اول «آزادی ».mp3
15.22M
🔰 دوره تخصصی "تربیت کودک"
با موضوع: آزادی
🎙 مدرس: حجت الاسلام حمید رضایی
🍀 جلسه اول
🔹تربیت، بمنزله زراعت و روح و روان کودک، زمین زراعی است
🔹شکل گیری شخصیت انسان، وابسته به تربیت هفت سال اول است
#دوره_تخصصی
#تربیت_کودک
کانال تربیت فرزند 👇
@FarzandeSaleh313
حجتالاسلام حمیدرضایی
🔰 دوره تخصصی "تربیت کودک" با موضوع: آزادی 🎙 مدرس: حجت الاسلام حمید رضایی 🍀 جلسه اول 🔹تربیت، ب
گزیده مطالب جلسه اول:
🔹یک پندار غلط در عرصه تربیت👇
«کودکان زیر هفت سال، شخصیت شکل گرفته ای ندارند و شخصیت آنان
پس از طی دوره ی کودکی و یا نوجوانی شکل میگیرد» ❌
تصحیح این پندار👇
بسیاری از رفتار های تربیتی ما در زیر هفت سال، سازنده شخصیت کودکمان است✅
#حدیث_تربیتی
پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله:
رَحِمَ اللهُ مَنْ اَعانَهُ ولَدَهُ عَلی بِرَّه
قُلْتُ: کَیْفَ یُعِینُهُ عَلی بِِرِّهِ؟
قالَ: یَقْبَلُ مَیْسُورَهُ وَ یَتَجاوَزُ عَنْ مَعْسُورِهِ
خدا رحمت کند کسی را که فرزندش را در اعمال نیکش یاری دهد.
سؤال شد: چگونه در نیکی اش یاری اش دهد؟
فرمود: آنچه در توان اوست، بپذیرد و از سخت گیری ها درگذرد
📖اصول کافی/ جلد۶/ صفحه ۵۰
کانال تربیت فرزند 👇
@FarzandeSaleh313
#سخن_بزرگان
تفاوت «صنعت» و «تربیت»
در کلام شهید مطهری:
#صنعت عبارت است از #ساختن به معنی اینکه شیء یا اشیائی را تحت یک نوع پیراستن و آراستن ها قرار میدهند، میان اشیاء و میان قوای اشیاء، ارتباط برقرار میکنند، قطع و وصل هایی در جهت مطلوب انسان صورت میگیرد و آن گاه آن شیء میشود مصنوعی از مصنوع های انسان؛
فرض کنید که از طلا یک حلقه انگشتر میسازیم، آن را شکل میدهیم و میشود یک مصنوع ما
ولی #تربیت عبارت است از: #پرورش_دادن، استعداد های درونی ای را که بالقوه در یک شیء موجود است، به فعلیت درآوردن و پروردن
و لهذا تربیت فقط در مورد جاندار ها یعنی گیاه و حیوان و انسان صادق است
📖کتاب تربیت و رشد اسلامی
شهید مرتضی مطهری
صفحه ۱۹
کانال تربیت فرزند 👇
@FarzandeSaleh313
حجتالاسلام حمیدرضایی
🔰 دوره تخصصی "تربیت کودک" با موضوع: آزادی 🎙 مدرس: حجت الاسلام حمید رضایی 🍀 جلسه اول 🔹تربیت، ب
#اطلاع_رسانی
ان شاء الله امروز حوالی ساعت۱۶ جلسه دوم باگذاری میشه
جلسه دوم آزادی.mp3
17.7M
🔰 دوره تخصصی "تربیت کودک"
با موضوع: آزادی
🎙 مدرس: حجت الاسلام حمید رضایی
🍀 جلسه دوم
🔹ما زمانی میتوانیم آثار تربیتی را در مورد فرزندمان محقق کنیم، که کودک از ابراز محبت ما، برداشت محبت کند
🔶همیشه اینگونه نیست که هر آنچه که ما فکر کنیم ابراز محبت است، از نگاه کودک هم پیام محبت را برساند
🔹آیا آزادی باعث پر توقع شدن کودک نمیشود ⁉️
🔶آزادی برای کودک، یک نیاز است باید برآورده شود
حق اوست، باید به او داده شود
🔺بازی با پیوست آزادی میتواند باعث شکوفایی استعدادهای کودک شود
#دوره_تخصصی
#تربیت_کودک
کانال تربیت فرزند 👇
@FarzandeSaleh313
جلسه سوم آزادی .mp3
15.19M
🔰 دوره تخصصی "تربیت کودک"
با موضوع: آزادی
🎙 مدرس: حجت الاسلام حمید رضایی
🍀 جلسه سوم
🔹 پذیرش فرهنگ آزادی، نیازمند دو عنصر اعتقاد و صبر است
🔶میوه ی آزادی، محبت و میوه ی محبت، تبعیت است
🔹کودک زیر هفت سال، یک بمب انرژی است
🔶والدینی که با امر و نهی بیجا مانع تجربه کردن کودک میشوند، بطور غیر مستقیم، وابسته بودن را به کودک آموزش میدهند
#دوره_تخصصی
#تربیت_کودک
کانال تربیت فرزند 👇
@FarzandeSaleh313
جلسه چهارم آزادی .mp3
17.69M
🔰 دوره تخصصی "تربیت کودک"
با موضوع: آزادی
🎙 مدرس: حجت الاسلام حمید رضایی
🍀 جلسه چهارم
🔹 شیطنت زیر هفت سال برای کودک، نشانه ی سلامت روحی و جسمی کودک، و شرارت دوران نوجوانی و جوانی، نشانه عدم سلامت روانی کودکان است
🔻کودک ما، بیشتر از خودمان به نیازش آگاه است
🔷 کودکان، در قالب لجبازی حق آزادی خود را از والدین تقاضا میکنند
#دوره_تخصصی
#تربیت_کودک
کانال تربیت فرزند 👇
@FarzandeSaleh313
14.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
از نظر شما هم؛
بچه گرفتاری میاره؟؟
اعصاب خوردی داره؟!
بچه داری بدبختیه؟!
آدمای کم بچه خوشبختن؟!
🎥کلیپ رو ببینید
کانال تربیت فرزند 👇
@FarzandeSaleh313
جلسه پنجم.mp3
16.9M
🔰 دوره تخصصی "تربیت کودک"
با موضوع: آزادی
🎙 مدرس: حجت الاسلام حمید رضایی
🍀 جلسه پنجم
🔹 یکی از ثمرات أمر و نهی بیجا، ترس است
🔻 انسانی که در خردسالی، قدرت تجربه کردن امور مختلف از او گرفته شد، در بزرگسالی، قدرت ریسک پذیری بسیار بسیار پایین خواهد داشت و ریسک پذیری تا حدودی در زندگی انسان ها لازم است و باید باشد
🔷 ارتباط کودک با نماز، از طریق بازی شروع میشود
🔸کلاسهایی که محدود کننده ی آزادی کودک است، نتیجه ی مطلوب را نخواهد داشت
#دوره_تخصصی
#تربیت_کودک
کانال تربیت فرزند 👇
@FarzandeSaleh313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ تاثیر رسانه بر کودکان
🔸این انیمیشن مفهومی، به تأثیر رسانه ها بر کودکان می پردازد.
به کودکانتان یاد بدهید با فاصله گرفتن از تلفن همراه از انسانی منفعل به کودکی فعال تبدیل شوند.
زندگی خود را در دنیای واقعی بسازند تا از اسارت رسانه رها شوند.
🔹 استفاده از رسانه نیاز به آموزش دارد و عوارض نیاموختن #سواد_رسانه برای کودکان جدی است.
کانال تربیت فرزند 👇
@FarzandeSaleh313
🔰 نکاتی در مورد بازیهای کودکانه:
🔹مهم است بدانیم حداقل زمان بازی والدين با کودک نيم ساعت است. اما نياز او به بازي با ديگران و همسالان تا دو ساعت است.
در غیر این صورت انرژی روانی و جسمی کودک تخلیه نشده و این نیاز در وی باقی میماند.
⬅️ پس اگر والدینی کودکشان را به پارک یا محلی برای #بازی و تفریح بردند، تا قبل از این زمان او را محروم نکنند.
🔹 خانه سازیها، لگوها و تمام بازیهای ساختنی، کودک را صاحب اختیار بار می آورد و به او می آموزد که باید ساخت!
🎈 ترکاندن بادکنک و بازی با گل و خمیر برای رفع خشم و عصبانیت کودک توصیه میشود.
⬅️ به کودک میفهماند که بزرگترین چیزها (مشکلات) هم به دستان تو می ترکد !
🔹 خمیربازی منعطف بودن را به طور غیرمستقیم به او می آموزد و به او می فهماند لجباز نباش و گاهی هم تو تغییر کن .
کانال تربیت فرزند 👇
@FarzandeSaleh313
❇️اعتماد به نفس کودک❇️
✅ مؤثرترین روش تقویت عزت نفس در کودکان این است که خوبیهای کودک خود را ببینید. بهعنوانمثال بگویید:
« خوشحال شدم كه خودت تختخوابت را مرتب کردی، فوقالعاده است!» یا
« بازی تو با خواهرت را دیدم، خیلی باحوصله بودی!».
در طولانیمدت، جملههای اینچنینی، بیشتر از دستورهای تکراری، رفتارهای مثبت در کودکان را تقویت میکند.
هرروز، به دنبال بهانهای برای تشویق کودک خود باشید.
عشق شما به کودک، درآغوشگرفتن و تحسینکردن او در تربیت فرزند معجزه میکند. با این اقدامات مثبت، خیلی زود میبینید بیشتر رفتارهای خوب موردنظرتان را در کودک پرورش دادهاید.
کانال تربیت فرزند 👇
@FarzandeSaleh313
سلسله جلسات دوره تخصصی تربیت کودک
مدرس: حجة الاسلام حمید رضایی
جلسه اول | اهمیت و ضرورت آزادی
جلسه دوم | نکاتی پیرامون بحث آزادی
جلسه سوم | ثمرات و فوائد آزادی (۱)
جلسه چهارم | ثمرات و فوائد آزادی (۲)
جلسه پنجم | آثار منفی محدودیت بیجا
ادامه دارد...
کانال تربیت فرزند 👇
@FarzandeSaleh313
1⃣هدف از انقلاب چیه⁉️
بیاید بریم سراغ فرمایشات امام خامنه ای 👇
«جمهوری اسلامی، بزرگترین وظیفه اش آن است که اسلام را در زندگی مردم تحقق بخشد و جامعه را بصورت یک جامعه ی نمونه ی اسلامی در آورد؛
این جامعه وقتی تشکیل شد مهمترین مسئولیت این جامعه این است که انسانها بتوانند در سایهسار چنین اجتماعی،چنین حکومتی، چنین فضایی، به کمال معنوی و کمال الهی برسند»
📖کتاب عهد مشترک صفحه ۱۹۷
«در فضای جامعه غیر دینی انسان اگر خیلی هنر کند، فقط میتواند به وظایف فردی خود عمل کند که آن وظایف فردی دین هم، در آن شرایط، تاثیر لازم را نمیگذارد؛
یعنی آن تعالی و نورانیت لازم را به وجود نمیآورد؛
بخش مهمی از آن هدر میرود»
📖همان صفحه ۱۹۸
خوب حالا اینجا یک سوال دیگه پیش میاد و اون این که چگونه میشه این هدف را عملی کرد⁉️
چطوری میشه اسلام رو در زندگی مردم محقق کرد و جامعه یک جامعه نمونه اسلامی بشه⁉️
نکته کلیدی تحقق چنین هدفی، هماهنگی بین ارکان جامعه است
جامعه سه رکن داره👇
رکن اول: قوای سه گانه؛ یعنی: قوه مقننه، قوه مجریه، قوه قضاییه
رکن دوم: مراکز فرهنگی و پژوهشی اسلامی که در رأس اونها حوزههای علمیه هست
و رکن سوم: آحاد ملت مسلمان؛ یعنی؛ مردم
اگه بخوایم بر اساس وظیفه، این ارکان رو رتبهبندی کنیم،این گونه هست که حوزه های علمیه که مراکز فرهنگی جامعهاند، در مرحله اول، وظیفه ی تولید فکر و مبنای اسلامی دارند؛
در واقع وظیفه دارن مبانی و فکر اسلام رو از منابع دست اول اسلام یعنی قرآن و سنت استخراج کنند
در مرحله دوم،
قوای سه گانه که در رأسشون قوه مجریه هست، موظفند این مبانی، قواعد و قوانین مستخرج(استخراج شده) رو در جامعه پیاده کنن
در مرحله سوم،
آحاد ملت مسلمان، از نگاه امامین انقلاب یعنی امام خمینی و امام خامنه ای، یک وظیفه کلیدی دارن و اون، امر به معروف و نهی از منکر هست
سؤال⁉️
امر به معروف و نهی از منکر چه کسی⁉️ بیحجابها⁉️ زنجیر به گردنها⁉️ تارک نمازها ⁉️کدام یک⁉️
بیاید کمی بیانات رهبر انقلاب رو با هم بخونیم :
{امر به معروف و نهی از منکر که یکی از ارکان اساسی اسلام و ضامن برپا داشتن همه فرایض اسلامی است، باید در جامعه ما احیا شود و هر فردی از آحاد مردم، خود را در گسترش نیکی و صلاح و برچیده شدن زشتی و گمراهی و فساد، مسئول احساس کند}
ایشون در ادامه، پاسخ این سؤال رو میدن که چه چیزهایی باید مورد أمر و نهی از قرار بگیره:
{مهمترین قلم امر به معروف و نهی از منکر، عبارت است از امر به بزرگترین معروفها و نهی از بزرگترین منکرها؛ بزرگترین معروفها در درجه اول، عبارت است از ایجاد نظام اسلامی و حفظ نظام اسلامی؛
این امر به معروف است
معروفی بالاتر از ایجاد نظام اسلامی و حفظ نظام اسلامی نداریم
هر کسی که در این راه تلاش کند، آمر به معروف است
حفظ عزت و آبروی ملت ایران بزرگترین معروف است
معروفها اینها هستند:
اعتلای فرهنگ
سلامت محیط اخلاقی
سلامت محیط خانوادگی
تکثیر نسل و تربیت نسل جوان آماده برای اعتلای کشور
رونق دادن به اقتصاد و تولید
همگانی کردن اخلاق اسلامی
گسترش علم و فناوری
استقرار عدالت قضایی و عدالت اقتصادی
مجاهدت برای اقتدار ملت ایران}
📖کتاب عهد مشترک صفحه۲۰۰
نتیجه اینکه: بزرگترین امر به معروف و نهی از منکر، امر به معروف و نهی از منکر #مسئولین هست
چرا که سلامت محیط اخلاقی، وابسته به این هست که اون مسئولی که وظیفه مدیریت این منسب رو داره، خودش رو در درجه اول از اخلاق اسلامی برخوردار کنه
زیرا که الناس علی دین ملوکهم
اگه قراره رونق اقتصاد و تولید اتفاق بیفته، نیاز هست که اون مسئولی که عهدهدار این منسب هست، معتقد به این شعار باشه و در مسیر تحقق این شعار مجدانه قدم برداره
و این جز با نظارت و #مطالبه_مردم تحقق پیدا نمیکنه
اگه قراره عدالت قضایی و عدالت اقتصادی برقرار بشه، در سایه نظارت مردم و مطالبه مردم نسبت به مسئول مربوطه هست
طبیعت دانشجو مطالبهگری است؛ مطالبهگری کنید و از مسئولان بخواهید که کار جدّی بکنند؛ یکی از کارهایی که شما[دانشجویان] میتوانید بکنید این است؛ شما برحذر بدارید مسئولان را از کارهای نمایشی؛ از آنها بخواهید کارهای جدّی و واقعی انجام بدهند؛ این یکی از مطالبات درست و بهجای دانشجویان است که میتوانند این را بخواهند.
۱۴۰۱/۰۲/۰۶
بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان
روحیهی تحوّلخواهی از دیرزمان در این بزرگوار[امام خمینی(ره)] وجود داشته است... در دوران جوانی ما، در دورانی که ما یادمان هست که این نهضت شروع شد، ملّت ایران یک ملّتی بود که با مسائل اساسیِ سرنوشت خودش هیچ سر و کاری نداشت، مردم تسلیم بودند، خمود بودند، نسبت به زندگی شخصیِ خودشان [بیاراده] بودند. این حالت تحرّک میدانداری، وارد میدان شدن، مطالبه کردن، آن هم مطالبهی چیزهای بزرگ و مهم، در رفتار ملّت و در خُلق و خوی ملّت ما مطلقاً وجود نداشت؛ این را امام ایجاد کردند؛ همین ملّتِ خمود و تسلیم را تبدیل کردند به یک ملّتِ مطالبهگر؛ آن سخنرانیهای پُرشور و توفندهی امام، آن بیانهای خروشندهی امام، آن چنان تکان داد این ملّت را که این ملّت تبدیل شدند به یک ملّت مطالبهگر؛ نمونهاش قضایای سال ۴۱ است -که شروع نهضت، سال ۴۱ بود- نمونهاش اجتماعات عظیم مردم در شهرهای مختلف است که بعد هم منتهی شد به پانزدهم خرداد، و در پانزدهم خرداد [رژیم] با آن کشتار عظیم نتوانست این حرکت را متوقّف کند. باز هم اجتماعات مردم در طول زمان بود تا پایان دوران مبارزات؛ این یک تحوّل عجیبی بود که ایشان ایجاد کردند.۱۳۹۹/۰۳/۱۴
سخنرانی تلویزیونی به مناسبت سیویکمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمهالله)
پرچم مطالبهگری را اگر شما در دست داشته باشید، خوب است؛ [امّا] اگر شما این پرچم را زمین گذاشتید، کسانی ممکن است این پرچم را بردارند که هدفشان رفع مشکلات مردم نیست؛ [بلکه] هدفشان معارضه و مبارزهی با اسلام و با جمهوری اسلامی و با نظام اسلامی است؛ این را نگذارید؛ یعنی این باید اتّفاق نیفتد. ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
بیانات در ارتباط تصویری با نمایندگان تشکلهای دانشجویی