972_56251268900423.pdf
1.03M
⭕️درسنامه کتاب دین و زندگی۳ به شکل نموداری
🗯پایه و رشته: #دوازدهم_ریاضی_تجربی
🔗 درس: #دین_زندگی_۳
🔗منبع: دبیرخانه کشوری
# @MoallemanNews.pdf
203.4K
🔴سوالات مهم از مبحث هیدروکربنها شیمی پایه یازدهم
⚠️دبیرخانه راهبری کشوری شیمی
✔️ویژه امتحانات نهایی و شبه نهایی
6_144247131811452919.pdf
3.7M
🔗 جزوه کامل آرایههای ادبی
✔️ویژه امتحانات نهایی و کنکور
230_64274307310950.pdf
416K
jame11-booklet1-2.pdf
194.9K
#جامعه۲درس۱
‼️سوالات کامل جامعه شناسی یازدهم درس ۱
#بفرس_برای_دوستات❤️
188_64283316794194.pdf
4.46M
🐌 سوالات تستی اقتصاد
🐌پایه : دهم
🐌 ویژه جمع بندی
💥 خطرناکترین زمان روز!!!
جمع بندی طیف وسیعی از مطالعات علمی در زمینه ریتم زمانی بدن ما (Chronobiology) نشان می دهد که در حدود سه چهارم از افراد ریتم کاری صبحگاهی دارند:
یعنی در حدود بین ساعت ۷ تا ۹ صبح در اوج بازدهی ذهنی هستند، این آمادگی به مرور کاهش می یابد و در ساعتهای ابتدایی بعد از ظهر به حداقل خودش می رسد، و در نهایت در انتهای بعد از ظهر و ابتدای شب مجدداً به اوج خودش می رسد. این افراد را «مرغان صبحگاهی» می نامند.
اما یک چهارم افراد ریتم کاری شبانه دارند: این افراد معمولاً تمایل دارند که دیرتر از خواب بیدار شوند، به مرور تا نزدیکی ظهر کم کم انرژی ذهنی خودشان را کسب می کنند ولی مجدداً در ساعتهای ابتدایی بعدازظهر این انرژی کاهش مییابد تا اینکه در ساعتهای ابتدایی شب مجدداً این انرژی ذهنی به اوج خود میرسد (معمولاً بیشتر از صبح) و لذا تمایل دارند تا ساعتهای دیرتری از شب بیدار بمانند. این افراد را «جغدهای شامگاهی» می نامند (۱).
1. من مرغ صبحگاهی هستم یا جغد شامگاهی؟ این یکی از مهمترین سؤالاتی که هر کدام از ما باید هم بپرسیم و هم به صورت دقیق و سیستماتیک جواب آن را پیدا کنیم.
اشتباه ما در پاسخ دادن به این سؤال مساوی ست با تلف کردن ساعتهای طلایی زندگی مان در طول «تک تک روزهای عمرمان». یافتن پاسخ مناسب و هماهنگ کردن فعالیتهای حرفه ای با ریتم کاری خودمان مساوی ست با افزایش بازدهی فعالیتهای حرفه ای ما، بدون هیچگونه تلاش بیشتری!
2. خطرناکترین زمان روز چه زمانی ست؟ اگر به قدر مشترک دو گروه بالا توجه کنیم می بینیم که هر دو گروه در ساعتهای ابتدای بعد از ظهر در پایین ترین میزان آمادگی ذهنی هستند. این ساعتها را خطرناکترین ساعتهای روز می توان قلمداد کرد.
💡بایستی از فعالیتهای مهم، تصمیمات کلیدی، مذاکرات سرنوشت ساز، و جلسات مهم در این ساعتها اجتناب کنیم. این ساعتها را می توانیم به فعالیتهایی اختصاص دهیم که بیشتر حالت تکراری دارند و نیازمند تمرکز و خلاقیت و انرژی ذهنی بالایی نیستند.
محمد حسین رضازاده مهریزی
✅✅✅
مطالعه کردن با درس خواندن فرق دارد.
مطالعه کردن به این معنی است که از روی متن کتاب یا جزوه بخوانیم و مباحث مهم را هایلایت نکنیم یا خلاصه نویسی نکنیم.
اما درس خواندن به این معنی است که شما علاوه بر اینکه متن کتاب یا جزوه را می خوانید، همزمان خلاصه نویسی و یادداشت برداری هم انجام می دهید.
ایجاد نقشه ذهنی برای درس خواندن مفهومی بسیار حائز اهمیت است. اگر می خواهید که یک مطلب را عمقی درک کنید، نیاز است که از آن مبحث یک نقشه ذهنی ایجاد کنید.
اما چرا نقشه ذهنی برای مطالعه کردن مفهومی اهمیت دارد؟
۱. استفاده از نقشه ذهنی سبب می شود تا مطالب را در مدت زمان کمتری مرور کنیم.
۲. فایده دیگر نقشه ذهنی این است که به شفاف سازی مباحث، یادگیری عمیق تر و … کمک می کند.
نحوه ایجاد نقشه ذهنی برای مطالعه عمیق و مفهومی دروس
نحوه ایجاد نقشه ذهنی برای مطالعه عمیق و مفهومی دروس در زیر ارائه شده است:
۱. با مفهوم اصلی شروع کنید.
ابتدا هدف اصلی نقشه ذهنی خود را مشخص کنید و آن را یادداشت کنید. از آنجایی که نقشه های ذهنی از درون شروع می شوند و به بیرون گسترش می یابند، ایده اصلی شما به موضوع اصلی نمودار تبدیل می شود. مفهوم اصلی شما می تواند این باشد:
۱. مشکلی که سعی در حل آن دارید.
۲. پروژه ای که در حال ایده گرفتن هستید.
۳. یک مفهوم دشوار که شما سعی در یادگیری آن دارید.
۲. شاخه ها را به مفهوم اصلی اضافه کنید.
اکنون که هدف اصلی نقشه ذهنی خود را مشخص کرده اید، شاخه ها را اضافه کنید که ابتدایی ترین موضوعات فرعی را مشخص می کند. شاخه ها باید به شما کمک کنند تا اطلاعات را سازماندهی کنید. کلمات کلیدی و عبارات کوتاه کافی خواهد بود.
۳. با افزودن شاخه های بیشتر، موضوعات را کاوش کنید.
هنگامی که موضوعات اصلی را شناسایی کردید، شاخه های بیشتری اضافه کنید تا زمانی که اطلاعات مهم تمام شود.
۴. تصاویر و رنگ ها را اضافه کنید.
سازماندهی را در نقشه ذهنی خود با استفاده از رنگ های استاندارد برای سطوح مختلف افکار در نمودار خود حفظ کنید. علاوه بر این، استفاده از تصاویر به شما کمک میکند تا قسمتهای مختلف نقشه ذهنی خود را تجسم و به خاطر بسپارید.
۵. اکنون که نقشه ذهنی شما آماده شد، بارها آن را مرور کنید، با این تکنیک شما به راحتی مطلب را به خاطر می سپارید.
✅✅✅
چگونه برای امتحان نهایی مفهومی درس بخوانیم؟.
قبل از اینکه به جزئیات خواندن مفهومی بپردازیم، می خواهیم به طور خلاصه تعریف کنیم که استراتژی های خواندن عمیق چیست. زمانی که خواننده بر اساس واژگان و جملات استفاده شده، معنا و درک عمیق تری از متن می گیرد، یعنی فرد در حال مطالعه مفهومی است.
راهبردهای خواندن عمیق و مفهومی، مانند مواردی که در زیر ذکر شده است، به دانش آموزان کمک می کند تا مطالب را بهتر درک کرده و عمیق تر بخوانند.
۱. تجزیه متن به متن های کوچکتر
یک استراتژی برای خواندن عمیقتر، تجزیه متون یا متنهای طولانیتر به متن های کوچکتر برای خواندن هدفمندتر است.
۲. هایلایت کردن کلمات و عبارت کلیدی
یکی دیگر از راهبردهای خواندن مفهومی این است که کلمات و عبارات کلیدی را هایلات کنید.
یکی دیگر از راهبردهای خواندن مفهومی این است که کلمات و عبارات کلیدی را هایلات کنید.
برای مثال:
این قسمت مربوط به کیست؟ شخصیت اصلی کیست؟ چه کسی در حال حاضر در حال صحبت یا تعریف داستان است؟ عمل کجا اتفاق می افتد؟ شخصیت ها کجا هستند؟ چرا شخصیت این کار را کرد؟ چرا این اتفاق می افتد؟ فکر می کنید در ادامه چه اتفاقی می افتد؟ کدام خط از داستان / پاراگراف این ایده را به شما می دهد؟ این کلمه به چه معناست؟ فلان عمل چه زمانی اتفاق افتاد؟ چه زمانی شخصیت ____ شد؟ داستان چگونه به پایان رسید؟ شخصیت چه حسی دارد؟ از کجا می دانید این کلمه به معنای _ است؟
با هایلایت کردن کلمات کلیدی با استفاده از این نوع سوالات، دانش آموزان بهتر می توانند به شواهد متنی برای حمایت از پاسخ های خود استناد کنند. این روش، مهارت های خواندن آنها را تقویت می کند، زیرا آنها باید به طور مداوم متن را بازخوانی کنند تا پاسخ های خود را بیابند.
۳. خواندن مفهومی از طریق بلندخوانی
یکی دیگر از راههای آسان اما بسیار مؤثر برای کمک به دانشآموزان برای خواندن عمیقتر، بلندخوانی است.
۴. خواندن مفهومی برای امتحان نهایی از طریق سوال پرسیدن از خود
تظاهر کنید که معلمی در سرتان وجود دارد که در حین مطالعه از شما سؤال میپرسد. هر چقدر هم که این کار تخیلی به نظر برسد، اما انجام آن توصیه می شود. دانشآموزان بهتر است تجسم کرده و وانمود کنند که صدای معلم در سرشان است و آنها را راهنمایی میکند.
ادامه دارد👇👇👇
🔺دلیل نمره کم گرفتن دانش آموزان در امتحان نهایی ۱۴۰۲
یکی از مهمترین دلایل نمرات و معدل پایین دانش آموزان در امتحان نهایی ۱۴۰۲ این بود که سطح سوالات مفهومی و استباطی شده باشد، دانش آموزانی که به حفظ کردن عادت کرده بودند، نتوانستند از عهده سوالات مفهومی امتحانات نهایی بربیایند. دلایلی که اکثر دانش آموزان مفهومی درس نمی خوانند، در زیر ذکر شده است:
۱-صرف زمان زیاد
۲-درک کردن اشتباه فرایند مفهومی خواندن
منظور ما از خواندن عمیق و مفهومی مجموعهای از فرآیندهای پیچیده است که ذهن را درگیر می کند و دانش آموز قادر به استدلال استنتاجی و قیاسی، ، تحلیل انتقادی، تأمل و بینش است. با توجه به اینکه در امتحانات نهایی، سوالات به صورت مفهومی و استباطی است، از این رو بهتر است با مفهومی خواندن دروس آشنا باشید. برای این کار، استراتژی های زیر توصیه می شود: ادامه دارد
👇👇
🔺روش های افزایش تسلط برای ۲۰ گرفتن در امتحان نهایی
روش های افزایش تسلط برای ۲۰ گرفتن در امتحان نهایی در زیر ارائه شده است:
۱. علامت زدن متن یا هایلات کردن متن
۲. تجسم ذهنی
۳. بلند خوانی
۴. سوال پرسیدن و علامت زدن کلمات کلیدی که پاسخ آن پرسش است.
۵. توضیح دادن مطلب
۶. طرح سوال
۷. خلاصه نویسی