فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷
🎥#کلیپ | ویدیو منسوب به اعتراضات که بخشی از یک سریال از آب در آمد‼️
🍃🌹🍃
❌این روزها ویدیویی دلخراش از رقص پیرمردی کنار تابوت دخترش وایرال شده است
@Hananebasirat
تفسیر نور (حجة الاسلام قرائتی)
«5» إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ
(خدايا) تنها ترا مىپرستيم و تنها از تو يارى مىجوئيم.
✅نکته ها
انسان بايد به حكم عقل، بندگى خداوند را بپذيرد. ما انسانها عاشق كمال هستيم و نيازمند رشد و تربيت، و خداوند نيز جامع تمام كمالات و ربّ همهى هستى است. اگر به مهر و محبّت نيازمنديم او رحمان و رحيم است و اگر از آينده دور نگرانيم، او صاحب اختيار و مالك آن روز است. پس چرا به سوى ديگران برويم؟! عقل حكم مىكند كه تنها بايد او را پرستيد و از او كمك خواست. نه بنده هوى و هوس خود بود و نه بنده زر و زور ديگران.
در نماز، گويا شخص نمازگزار به نمايندگى از تمام خداپرستان مىگويد: خدايا! نه فقط من كه همهى ما بنده توايم، ونه تنها من كه همهى ما محتاج و نيازمند لطف توايم.
خدايا! من كسى جز تو را ندارم «إِيَّاكَ» ولى تو غير مرا فراوان دارى و همه هستى عبد و بندهى تو هستند. «إِنْ كُلُّ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ إِلَّا آتِي الرَّحْمنِ عَبْداً» «1» در آسمانها و زمين هيچ چيزى نيست مگر اين كه بنده و فرمان بردار خداوند رحمان هستند.
جمله «نَعْبُدُ» هم اشاره به اين دارد كه نماز به جماعت خوانده شود و هم بيانگر اين است كه مسلمانان همگى برادر و در يك خط هستند.
مراحل پرواز معنوى، عبارت است از: ثنا، ارتباط و سپس دعا. بنابراين اوّل سورهى حمد ثناست، آيهى «إِيَّاكَ نَعْبُدُ» ارتباط و آيات بعد، دعا مىباشد.
گفتگو با محبوب واقعى شيرين است، شايد به خاطر همين كلمه «إِيَّاكَ»* تكرار شد.
📚پیام ها
1- ابتدا بايد بندگى خدا كرد، آنگاه از او حاجت خواست. «نَعْبُدُ، نَسْتَعِينُ»
2- بندگى، تنها در برابر خداوند رواست نه ديگران. «إِيَّاكَ نَعْبُدُ»
3- گر چه عبادت از ماست، ولى در عبادت كردن نيز نيازمند كمك او هستيم.
«1». مريم، 93.
جلد 1 - صفحه 32
«إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ» «1»
4- «إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ» يعنى نه جبر است و نه تفويض. چون مىگوييم:
«نَعْبُدُ» پس داراى اختيار هستيم و نه مجبور. وچون مىگوييم: «نَسْتَعِينُ» پس نياز به او داريم و امور به ما تفويض نشده است.
5- شناخت خداوند و صفات او، مقدمّه دستيابى به توحيد و يكتاپرستى است.
«رَبِّ الْعالَمِينَ، الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ، مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ، إِيَّاكَ نَعْبُدُ»
6- از آداب دعا و پرستش اين است كه انسان خودرا مطرح نكند و خود را در حضور خداوند احساس كند. «إِيَّاكَ نَعْبُدُ ...»
7- توجّه به معاد، يكى از انگيزههاى عبادت است. «مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ إِيَّاكَ نَعْبُدُ»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیر
🌺آیه ۵ سوره مبارکه حمد
📢 حجة الاسلام قرائتی
@Hananebasirat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چجوری اتو رفت پارچه رو بگیریم؟
┄┄┅┅✿❀🌺❀✿┅┅┄┄
••••●❥JOiN👇🏾
@Hananebasirat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷
🎥#موشن | دروغگو کیه؟!
🍃🌹🍃
❌ چطور بفهمیم یک خبر درسته یا غلط؟!🤔
@Hananebasirat
🇮🇷
📝#صرفا_جهت_اطلاع |
🍃🌹🍃
حاضرم در راه دین از تن جدا گردد سرم
من بمیرم باک نیست، اما بماند رهبرم
✅ #بصیرت ربطی به میزان تحصیلات ندارد؛ گاهی یک راننده کامیون سنگین از صدها دکتر و مهندس و آخوند بیشتر بصیرت دارد و پای انقلاب و رهبری است.
🌺 دیروز رهبرمعظم انقلاب فرمودند برخی خواص اول قصه از روی احساسات موضع اشتباه گرفتند و بعد از اینکه فهمیدند قصه این جماعت حجاب و... نیست باید اعلام موضع بکنند؛ حقیقتا رهبری لطف کردند به اینا خواص گفتند، کسی که الان هم نفهمیده است قصه چیه و جبران موضع اشتباه اولیه را نمی کند، عوام هم نیست چه رسد خواص و شامل آیه ... بل هم اضل است.
@Hananebasirat
🇮🇷
🎥 گفتگوی تصویری
🍃🌹🍃
✅ موضوع: عوامل موثر در شکلگیری اغتشاشات اخیر
🎙سخنران: دکتر حنیف غفاری- کارشناس و تحلیل گر رسانه ملی
🕰 زمان: سهشنبه ۱۲ مهرماه سال ۱۴۰۱ ساعت ۲۱
❌ لینک ورود به نشست:👇👇
🆔 http://rubika.ir/hadianebasir1
🇮🇷
📝#صرفا_جهت_اطلاع | ضرغامی: کومله و دمکرات و منافق کیلو چند؟ اجمالا مشغول بچههای دههی هشتادی خودمان شدیم.
🍃🌹🍃
✅ جواب: تدابیر این عزیزان موجب بزرگ شدن افراد کوتوله ای مثل مهران مدیری و ... شد که حالا بیایند افاضاتی بکنند که دهه هشتادی ها که احساساتی هستند را بکشد داخل خیابان ها
🔸 در ضمن یکی از مهمترین ابزار ما برای تربیت مردم و نسل جدید رادیو تلویزیون است، وقتی در رادیو تلویزیون ما فیلم هایی ساخته میشه که در آن کلفت خانه چادریه و صاحب خانه بی حجاب و آرایش کرده، دختر و پسر نوجوان چطور تربیت می شوند؟
✅ پس باید به این دستان بگوییم؛ خود شکن آیینه شکستن خطاست
✍ سید جلال حسینی
@Hananebasirat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⃝⃡⛱میگفتن شنبه گودبای پارتی رهبره!
📆 #دوشنبه: 🤗
تا کور شود چشمه تاریک حسودان
#سید_علی_است
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
@Hananebasirat
در دادگاه قاضی اعلام کرد این آقا با چکش زنش رو کشته و به اعدام محکوم شد.
همسایش بلند شد به متهم گفت: خیلی نامردی!
قاضی گفت: آقا بشین سرجات به شما چه مربوطه؟
طرف گفت: دوسال همسایشم میگفتم چکش داری می گفت نه! 😂
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷
🎥#کلیپ | ببینید این متوهم ها چطور درباره رهبر معظم انقلاب دروغ میگن!
🍃🌹🍃
#روشنگری | #ثامن | #برخورد_قاطع
🆔 http://eitaa.com/meyarpb
🇮🇷
📝#صرفا_جهت_اطلاع | هیچ چیز مثل این نمیتونست گند بزنه به حرکت دانشجویان شریف
🍃🌹🍃
#روشنگری | #ثامن | #برخورد_قاطع
🆔 http://eitaa.com/meyarpb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷
🎥#کلیپ | برنامه بلند مدّت رژیمصهیونیستی برای ایران از زبان نتانیاهو
🍃🌹🍃
❌ در تاریخ ۱۲ سپتامبر ۲۰۰۲ (۱۲ شهریور ۱۳۸۱) در جلسهای که در کنگره آمریکا تشکیل شده است، نتانیاهو در پاسخ به این سوال که "آیا اولویت، حمله به ایران باشد یا عراق؟" اظهار داشته: «ایران چیزهایی دارد که عراق ندارد. ایران ۲۵۰ هزار ماهواره دارد، اینترنت دارد. من به رئیس سیا گفتم برای تغییر رژیم در ایران لازم نیست جاسوسانتان را به ایران بفرستید! کافیست فرستندههای قویای را به کار بگیرید که سریالهای Beverly Hills و Melrose Place را به ایران مخابره کنند تا جوانها خانههای شیک و استخرها را ببیند. پتانسیل داخلی آنجا را فعال کنید. ایران جامعهای باز دارد که عراق فاقد آن است.»
✅ حالا یک عده بگویند چرا رهبر انقلاب مسبب فتنهها را آمریکا و رژیمصهیونیستی میدانند.
#روشنگری | #ثامن | #برخورد_قاطع
🆔 http://eitaa.com/meyarpb
🇮🇷
📝#صرفا_جهت_اطلاع |
🍃🌹🍃
🌺 حضرت آیتالله سید علی خامنهای:
۱. در این مدت، با سکوتش، کنشگری معناداری کرد.
۲. با حضورش، به شایعات نادرست پایان داد.
۳. محیطی دانشگاهی را انتخاب کرد (و بعد، از اهمیت دانشگاه گفت).
۴. مجموعهای از نیروهای مسلح (و انتظامی) را برگزید.
۵. سان دید (و بر سلامت جسمانیاش صحه گذاشت).
۶. ایستاده سخنرانی کرد (درحالیکه فرماندهان نشسته بودند).
۷. صراحت چشمگیری به خرج داد.
۸. بهعنوان یک ایرانی، با غم ملی #مهسا_امینی همدردی نمود.
۹. از «مظلومیت و اقتدار توأمانِ» جمهوری اسلامی و مردم ایران گفت.
۱۰. مسئله حجاب/ بیحجابی را کمرنگ کرد.
۱۱. به اهانتهای فراوانِ نسبت به خودش اشارهای نکرد.
۱۲. مردم ایران (راضی و ناراضی، معترض و غیرمعترض) را ستود و دراقلیتبودگیِ آشوبگران را پدیدار کرد.
۱۳. نقش قدرت نرم و سخت «دولتهای متخاصم» و «ضربهخوردگان جمهوری اسلامی» را برجسته نمود.
۱۴. علاوه بر جمهوری اسلامی، از ایدهی «ایران قوی و مستقل» دفاع کرد.
۱۵. گفت «کشور خیلی مشکل دارد»، و این که از سوی دیگر «حرکت جدّیای وجود دارد برای برطرف کردن این مشکلات».
۱۶. خدشه به امنیت کشور و مردم را به هیچ وجه برنتابید و از این بابت، به دفاع از پلیس پرداخت.
۱۷. از خواص جامعه، طلبِ موضعِ صریح کرد (و البته موضعگیریِ بدون تحقیق را نکوهید).
۱۸. جامعهی هنری و ورزشی ایران را تحسین نمود.
۱۹. جوانان و نوجوانان را از غائلهی آشوبگران مستثناء کرد.
۲۰. قومیتها (مخصوصاً بلوچ و کرد) را ستود.
#روشنگری | #ثامن | #برخورد_قاطع
🆔 http://eitaa.com/meyarpb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷
🎥#کلیپ | هیچ ملتی نباید اختیار #وطن را به #سلبریتی جماعت بدهد
🍃🌹🍃
✅ حسین کچویان: #اوکراین را ببینید! وطن را دادند دستِ زلنسکی، همین حالا ۱۵ درصد از وطن رسماً جدا و #اوکراین تجزیه شده، اما سلبریتیِ اوکراینی همچنان خود را به عنوان فاتح به مردم معرفی میکند...
#روشنگری | #ثامن | #برخورد_قاطع
🆔 http://eitaa.com/meyarpb
تفسیر نور🌺
«6» اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِيمَ
(خداوندا!) ما را به راه راست هدايت فرما.
✅نکته ها
در قرآن مجيد دو نوع هدايت مطرح شده است:
الف: هدايت تكوينى، نظير هدايت زنبور عسل كه چگونه از شهد گلها بمكد و چگونه كندو بسازد. و يا هدايت و راهنمايى پرندگان در مهاجرتهاى زمستانى و تابستانى. آنجا كه قرآن مىفرمايد: «رَبُّنَا الَّذِي أَعْطى كُلَّ شَيْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدى» «2» بيانگر اين نوع از هدايت است.
ب: هدايت تشريعى كه همان فرستادن انبياى الهى و كتب آسمانى براى هدايت بشر است.
كلمهى «صراط» «3» بيش از چهل مرتبه در قرآن آمده است. انتخاب راه و خط فكرى صحيح، نشانهى شخصيت انسان است.
«1». «وَ ما كُنَّا لِنَهْتَدِيَ لَوْ لا أَنْ هَدانَا اللَّهُ» اگر هدايت الهى نبود ما هدايت نمىيافتيم. اعراف، 43.
«2». طه، 50.
«3». «صراط» در قيامت نام پلى است بر روى دوزخ كه همهى مردم بايد از روى آن عبور كنند.
جلد 1 - صفحه 33
راههاى غير الهى متعدّدى در برابر انسان قرار دارد كه او بايد يكى را انتخاب كند:
راه خواستهها و توقعاتهاى خود.
راه انتظارات وهوسهاى مردم.
راه وسوسههاى شيطان.
راه طاغوتها.
راه نياكان و پيشينيان.
راه خدا و اولياى خدا.
انسان مؤمن، راه خداوند واولياى او را انتخاب مىكند كه بر ديگر راهها امتيازاتى دارد:
الف: راه الهى ثابت است، بر خلاف راههاى طاغوتها و هوسهاى مردم و هوسهاى شخصى كه هر روز تغيير مىكنند.
ب: يك راه بيشتر نيست، در حالى كه راههاى ديگر متعدّد و پراكندهاند.
ج: در پيمودن آن، انسان به مسير و مقصد مطمئن است.
د: در پيمودن آن، شكست و باخت وجود ندارد.
راه مستقيم، راه خداست. «إِنَّ رَبِّي عَلى صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ» «1»
راه مستقيم، راه انبياست. «إِنَّكَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ عَلى صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ» «2»
راه مستقيم، راه بندگى خداست. «وَ أَنِ اعْبُدُونِي هذا صِراطٌ مُسْتَقِيمٌ» «3»
راه مستقيم، توكّل وتكيه بر خداست. «مَنْ يَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِيَ إِلى صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ» «4»
راه مستقيم، يكتاپرستى و تنها يارى خواستن از اوست. «5»
راه مستقيم، كتاب خداوند است. «6»
راه مستقيم، راه فطرت سالم است. «7»
«1». هود، 56.
«2». يس، 3- 4.
«3». يس، 61.
«4». آلعمران، 101.
«5». بنا بر اينكه الف و لام در «الصِّراطَ» اشاره به همان راه يكتاپرستى در آيه قبل باشد.
«6». بنابر روايتى در تفسير مجمعالبيان، ج 1، ص 58.
«7». بنابر روايتى از امام صادق عليه السلام در تفسير صافى، ج 1، ص 86.
جلد 1 - صفحه 34
انسان، هم در انتخاب راه مستقيم و هم در تداوم آن بايد از خدا كمك بگيرد. مانند لامپى كه روشنى خود را هر لحظه از نيروگاه مىگيرد. «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِيمَ»
در راه مستقيم بودن، تنها خواستهاى است كه هر مسلمان، در هر نماز از خداوند طلب مىكند، حتّى رسولاللَّه صلى الله عليه و آله و ائمّه اطهار عليهم السلام از خداوند ثابت ماندن در راه مستقيم را مىخواهند.
انسان بايد همواره، در هر نوع از كارهاى خويش، اعم از انتخاب شغل، دوست، رشتهى تحصيلى وهمسر، راه مستقيم را از خداوند بخواهد. زيرا چه بسا در عقايد، صحيح فكر كند، ولى در عمل دچار لغزش شود و يا بالعكس. پس هر لحظه، خواستن راه مستقيم از خدا، ضرورى است.
راه مستقيم مراتب و مراحلى دارد. حتّى كسانى كه در راه حقّ هستند، مانند اولياى خداوند، لازم است براى ماندن در راه و زيادشدن نورِ هدايت، دعا كنند. «وَ الَّذِينَ اهْتَدَوْا زادَهُمْ هُدىً» «1»
راه مستقيم، همان راه ميانه و وسط است كه حضرت على عليه السلام مىفرمايد: «اليمين و الشمال مضلّة و الطريق الوسطى هىالجادّة» «2» انحراف به چپ و راست گمراهى و راه وسط، جادهى هدايت است.
راه مستقيم يعنى ميانهروى واعتدال واحتراز از هر نوع افراط وتفريط، چه در عقيده و چه در عمل. يكى در عقايد از راه خارج مىشود وديگرى در عمل و اخلاق. يكى همه كارها را به خدا نسبت مىدهد، گويا انسان هيچ نقشى در سرنوشت خويش ندارد. و ديگرى خود را همه كاره و فعّالمايشاء دانسته و دست خدا را بسته مىداند. يكى رهبران آسمانى راهمچون مردمان عادى و گاهى ساحر و مجنون معرّفى مىكند و ديگرى آن بزرگواران را در حدّ خدا مىپندارد. يكى زيارت امامان معصوم و شهدا را بدعت مىداند و ديگرى حتّى به
«1». كسى كه مىگويد «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ ...» مراحلى از هدايت را پشت سر گذارده است، بنابراين درخواست او، هدايت به مرحله بالاترى است.
«2». بحار، ج 87، ص 3.
جلد 1 - صفحه 35
درخت و ديوار، متوسل شده و ريسمان مىبندد. يكى اقتصاد را زير بنا مىداند و ديگرى، دنيا و امورات آن را ناديده مىانگارد.
در عمل نيز يكى غيرت نابجا دارد و ديگرى همسرش را بى حجاب به كوچه و بازار مىفرستد. يكى بخل مىورزد و ديگرى بىحساب سخاوت به خرج مى
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیر_صوتی
📚آیه ۶ سوره مبارکه حمد
📢حجت الاسلام قرائتی
https://eitaa.com/joinchat/3383099591Cb6726ee428
♦️اقا ردای سَبزِ اِمامَت مُبارک
پوشیدَنِ لِباسِ خِلافَت مُبارَک
اِی آخَرین ذَخیرهِ زَهراییِ حَسَن
آغاز روزِگار اِمامَت مُبارَک...
💐💐سالروز آغاز امامت و زعامت حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف مبارک باد💐💐
┅┅✿💠❀🇮🇷❀💠✿┅┅
ـــــــــــــــــــــــــــــ
@safiransem
1سخنرانی دعای توسل.mp3
10.05M
🇮🇷
🔊#صوتی| فتنه های کمرشکن آخرالزمان!
🍃🌹🍃
🎙سخنران: حجت الاسلام و المسلمین عالی
#روشنگری | #ثامن | #برخورد_قاطع
🆔 http://eitaa.com/meyarpb
🇮🇷
📝#صرفا_جهت_اطلاع | از واتسآپ دوری کنید‼️
🍃🌹🍃
❌ دوروف مدیر تلگرام: مهم نیست که شما ثروتمندترین فرد روی زمین هستید اگر واتساپ را روی تلفن خود نصب کرده باشید، همانطور که جف بزوس (مالک شرکت آمازون و از ثروتمندترین اشخاص دنیا) در سال ۲۰۲۰ متوجه شد، تمام اطلاعات شما از هر برنامه موجود در دستگاه شما قابل دسترسی است.
🔹میتوانید از هر برنامه پیامرسانی که دوست دارید استفاده کنید، اما از واتساپ دوری کنید. این پیام رسان ۱۳ سال است که یک ابزار نظارتی شده است.
#روشنگری | #ثامن | #امام_زمان
🆔 http://eitaa.com/meyarpb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷
🎥#کلیپ | چرا رهبرمعظم انقلاب از واژه تنبیه استفاده کرد؟
🍃🌹🍃
#روشنگری | #ثامن | #امام_زمان
🆔 http://eitaa.com/meyarpb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷
🎥#کلیپ | نظر محمد علی کلی پاسخ به سوال از #حجاب ...
🍃🌹🍃
#روشنگری | #ثامن | #امام_زمان
🆔 http://eitaa.com/meyarpb
#تفسیر
تفسیر نور (حجة الاسلام قرائتی)
«7» صِراطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَ لَا الضَّالِّينَ
(خداوندا! ما را به) راه كسانى كه آنها را مشمول نعمت خود ساختى، (هدايت كن) نه غضب شدگان و نه گمراهان!
✅نکته ها
اين آيه راه مستقيم را، راه كسانى معرّفى مىكند كه مورد نعمت الهى واقع شدهاند وعبارتند از: انبيا، صدّيقين، شهدا وصالحين. «1» توجّه به راه اين بزرگواران و آرزوى پيمودن آن وتلقين اين آرزو به خود، ما را از خطر كجروى وقرار گرفتن در خطوط انحرافى باز مىدارد.
بعد از اين درخواست، از خداوند تقاضا دارد كه او را در مسير غضبشدگان وگمراهان قرار ندهد. زيرا بنىاسرائيل نيز به گفته قرآن، مورد نعمت قرار گرفتند، ولى در اثر ناسپاسى ولجاجت گرفتار غضب شدند.
قرآن، مردم را به سه دسته تقسيم مىنمايد: كسانى كه مورد نعمت هدايت قرار گرفته
«1». «مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقِينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحِينَ»، كسانى كه خدا و رسول را پيروى كنند، آنان با كسانى هستند كه خدا آنها را نعمت داده است، از پيامبران، راستگويان، شهدا و صالحان. نساء، 69 و آيه 59 سوره مريم.
جلد 1 - صفحه 38
وثابت قدم ماندند، غضب شدگان و گمراهان.
مراد از نعمت در «أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ»، نعمتِ هدايت است. زيرا در آيهى قبل سخن از هدايت بود. علاوه بر آنكه نعمتهاى مادى را كفّار ومنحرفين وديگران نيز دارند.
هدايت شدگان نيز مورد خطرند و بايد دائماً از خدا بخواهيم كه مسير ما، به غضب و گمراهى كشيده نشود.
مغضوبين در قرآن
در قرآن، افرادى همانند فرعون و قارون و ابولهب و امّتهايى همچون قوم عاد، ثمود و بنىاسرائيل، به عنوان غضبشدگان معرّفى شدهاند. «1»
بنىاسرائيل كه داستان زندگى و تمدّن آنها در قرآن بيان شده است، زمانى بر مردم روزگار خويش برترى داشتند؛ «فَضَّلْتُكُمْ عَلَى الْعالَمِينَ» «2» لكن بعد از اين فضيلت و برترى، به خاطر رفتار خودشان، دچار قهر و غضب خداوند شدند. «وَ باؤُ بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ» «3» اين تغيير سرنوشت، به علّت تغيير در رفتار و كردار آنان بوده است؛ دانشمندان يهود، دستورات وقوانين آسمانى تورات را تحريف كردند، «يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ» «4» وتجّار وثروتمندان آنان نيز به ربا وحرامخوارى و رفاهطلبى روى آوردند، «أَخْذِهِمُ الرِّبَوا» «5» وعامّه مردم نيز در برابر دعوت به جهاد و مبارزه، از روى تنپرورى و ترس، از رفتن به جبهه نبرد و ورود به سرزمينِ
«1». در آيات متعدّدى از قرآن ويژگىهاى گمراهان و غضب شدگان و مصاديق آنها بيان شده است كه براى نمونه به موارد ذيل اشاره مىشود:
منافقان و مشركان و بدگمانان به خداوند. نساء، 116 و فتح، 6.
كافران به آيات الهى و قاتلان انبياء الهى. بقره، 61.
اهل كتاب كه در برابر دعوت به حقّ سركشى كردهاند. آلعمران، 110- 112.
فراريان از جهاد. انفال، 16.
پذيرندگان و جايگزين كنندگان كفر با ايمان. بقره، 108 و نحل، 106.
پذيرندگان ولايت دشمنان خدا و دوستداران رابطهى با دشمنان خدا. ممتحنه، 1.
«2». بقره، 47.
«3». بقره، 61.
«4». نساء، 46.
«5». نساء، 161.
جلد 1 - صفحه 39
مقدّس، سر باز زدند. «فَاذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّكَ فَقاتِلا إِنَّا هاهُنا قاعِدُونَ» «1» به خاطر اين انحرافات، خدا آنان را از اوج عزّت و فضيلت، به نهايت ذلّت و سرافكندگى مبتلا ساخت.
ما در هر نماز، از خداوند مىخواهيم كه مانند غضبشدگان نباشيم. يعنى نه اهل تحريف آيات و نه اهل ربا و نه اهل فرار از جهاد در راه حقّ، و همچنين از گمراهان نباشيم، آنان كه حقّ را رها كرده و به سراغ باطل مىروند و در دين و باور خود غلوّ و افراط كرده و يا از هوى و هوس خود و يا ديگران پيروى مىكنند. «2»
انسان در اين سوره، عشق و علاقه و تولّاى خود را به انبيا و شهدا و صالحان و راه آنان، اظهار و ابراز داشته و از مغضوبان و گمراهان تاريخ نيز برائت و دورى مىجويد و اين مصداق تولّى و تبرّى است.
ضالّين در قرآن
«ضلالت» كه حدود دويست مرتبه اين واژه با مشتقاتش در قرآن آمده است. گاهى در مورد تحيّر بكار مىرود، «وَ وَجَدَكَ ضَالًّا» «3» وگاهى به معناى ضايع شدن است، «أَضَلَّ أَعْمالَهُمْ» «4» ولى اكثراً به معناى گمراهى وهمراه با تعبيرات گوناگونى نظير: «ضَلالٍ مُبِينٍ»*، «ضَلالٍ بَعِيدٍ»*، «ضَلالٍ كَبِيرٍ» به چشم مىخورد.
در قرآن افرادى به عنوان گمراه معرّفى شدهاند، از جمله: كسانى كه ايمان خود را به كفر تبديل كردند، «5» مشركان، «6» كفار، «7» عصيانگران، «8» مسلمانانى كه كفّار را سرپرست و
«1». مائده، 24.
«2». «قُلْ يا أَهْلَ الْكِتابِ لا تَغْلُوا فِي دِينِكُمْ غَيْرَ الْحَقِّ وَ لا تَتَّبِعُوا أَهْو
اءَ قَوْمٍ قَدْ ضَلُّوا مِنْ قَبْلُ وَ أَضَلُّوا كَثِيراً وَ ضَلُّوا عَنْ سَواءِ السَّبِيلِ» بگو: اى اهلكتاب! در دينتان به ناحقّ غلوّ نكنيد وبه دنبال خواهشهاى گمراهانِ پيش از خود نرويد، كه آنان افراد زيادى را گمراه كرده و از راه راست گمراه شدهاند. مائده، 77.
«3». ضحى، 7.
«4». محمّد، 1.
«5». «مَنْ يَتَبَدَّلِ الْكُفْرَ بِالْإِيمانِ فَقَدْ ضَلَّ سَواءَ السَّبِيلِ» بقره، 108.
«6». «وَ مَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالًا بَعِيداً» نساء، 116.
«7». «وَ مَنْ يَكْفُرْ بِاللَّهِ ... فَقَدْ ضَلَّ» نساء، 136.
«8». «وَ مَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ» احزاب، 36.
جلد 1 - صفحه 40
دوست خود گرفتند، «1» كسانى كه مردم را از راه خدا باز مىدارند، كسانى كه به خدا يا رسول خدا توهين مىكنند، آنان كه حقّ را كتمان مىكنند و كسانى كه از رحمت خدا مأيوسند.
در قرآن نام برخى به عنوان گمراه كننده آمده است، از قبيل: ابليس، فرعون، سامرى، دوست بد، رؤسا ونياكان منحرف.
گمراهان خود بستر وزمينهى انحراف را فراهم و گمراه كنندگان از اين بسترها و شرايط آماده، استفاده مىكنند. بسترهاى انحراف در قرآن عبارتند از: 1. هوسها، «2» 2. بتها، «3» 3.
گناهان «4»، 4. پذيرش ولايت باطل، «5» 5. جهل و نادانى. «6»
📚پیام ها
1- انسان در تربيت، نيازمند الگو مىباشد. انبيا، شهدا، صدّيقين وصالحان، نمونههاى زيباى انسانيّتاند. «صِراطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ»
2- آنچه از خداوند به انسان مىرسد، نعمت است. قهر و غضب را خود به وجود مىآوريم. «7» «أَنْعَمْتَ، الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ»
3- ابراز تنفّر از مغضوبان و گمراهان، جامعه اسلامى را در برابر پذيرش حكومت آنان، مقاوم و پايدار مىكند. «غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَ لَا الضَّالِّينَ» «8»
«1». «لا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَ عَدُوَّكُمْ أَوْلِياءَ ... وَ مَنْ يَفْعَلْهُ مِنْكُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَواءَ السَّبِيلِ» ممتحنه، 1.
«2». «اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ وَ أَضَلَّهُ اللَّهُ» جاثيه، 23.
«3». «جَعَلُوا لِلَّهِ أَنْداداً لِيُضِلُّوا عَنْ سَبِيلِهِ» ابراهيم، 30.
«4». «وَ ما يُضِلُّ بِهِ إِلَّا الْفاسِقِينَ» بقره، 26.
«5». «أَنَّهُ مَنْ تَوَلَّاهُ فَأَنَّهُ يُضِلُّهُ» حج، 4.
«6». «وَ إِنْ كُنْتُمْ مِنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الضَّالِّينَ» بقره، 198.
«7». درباره نعمت «أَنْعَمْتَ» بكار رفته، ولى در مورد عذاب، نفرمود: «غضبت» تو غضب كردى.
«8». قرآن سفارش كرده است: «لا تَتَوَلَّوْا قَوْماً غَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ» هرگز سرپرستى گروه غضب شدگان الهى را نپذيريد. ممتحنه، 13.
@Hananebasirat