eitaa logo
کانال رسمی استاد حسن عباسی
21.6هزار دنبال‌کننده
7.9هزار عکس
2هزار ویدیو
120 فایل
رئیس انديشکده يقين اينستاگرام instagram.com/hasanabbasi_quote یوتیوب youtube.com/hasanabbasi
مشاهده در ایتا
دانلود
صنعت یا اصطناعت؟ مسئله این است.mp3
44.78M
استاد حسن عباسی 🔺 موضوع: صنعت یا اصطناعت؟ مساله این است 📌 ویژه برنامه روز ملی فناوری هسته‌ای 📍 انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر 🗓 ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۰ ۱۴۰۰ مرجع نشر صوت و فیلم استاد حسن عباسی 📡 @Dr_abbasi
🎞️ سینمای ترور 1 🎥 فیلم سینمایی "خارجی" 🔹 محصول 2017 🔹 با بازی جکی چان و پیرس برازنان 🔻 داستان این فیلم سینمایی، درباره عملیات تروریستی اعضای گروه ایرلندی " ایرا " در لندن است. 🔻 بیش از چهارصد سال از آغاز مبارزات استقلال مردم ایرلند در برابر اشغال‌گران انگلیس می‌گذرد. بلفاست مرکز ایرلند شمالی است که تحت سلطه بریتانیا قرار دارد و از ایرلند جنوبی که مرکز آن دوبلین است جدا شده است. "ارتش جمهوری‌خواه" (IRA) ، نام گروه مقاومت ایرلند در برابر نیروهای اشغال‌گر است. "ایرا" و "شین فین" نام‌های شناخته شده‌ای در بریتانیا هستند. ایرا در يک صد سال گذشته برخی از عملیات خود را به خارج از ایرلند و به درون انگلیس منتقل کرد، اما نیروهای ضد تروریست انگلیس به ایرا نفوذ کردند و کوشیدند که ایرا را استحاله کنند. برخی از نیروهای ایرا از مبارزات مسلحانه منصرف شدند و به مسئولیت‌های سیاسی در دولت رسیدند. 🔻 در فیلم سینمایی "خارجی"، عملیات خرابکاری در لندن توسط برخی اعضای ایرا نمایش داده شده که در سایه فساد سیاسی سران ایرا رخ داده و موجب مظلوم‌نمایی اشغال‌گران بریتانیایی می‌شود. 🔻 فیلم‌های سینمایی عملیات ایرا یا همان ، بخشی از دسته‌بندی را تشکیل می‌دهد، که عمدتاً محصول مشترک بریتانیا و دیگران، علیه جنبش مقاومت ایرلند است. https://t.me/CTU_ir/375 اندیشه جویان استاد حسن عباسی 📡 @Hasanabbasi_students
✅ سخنرانی استاد حسن عباسی با موضوع ادواردو 📌 بیستمین سالگرد شهادت ادواردو (مهدی) آنیلی 🗓 ۲۷ آبان ۱۳۹۹ 📹 مشاهده‌ در یوتیوب: ▫️ youtu.be/DyGQ89yq0x4 📹 مشاهده‌ در آپارات: ▫️ aparat.com/Hasanabbasi_ir 📹 مشاهده‌ در تلگرام: ▫️ t.me/Dr_abbasi/549 📹 مشاهده‌ در سروش: ▫️ sapp.ir/Dr_abbasi 📹 مشاهده‌ در روبیکا: ▫️ rubika.ir/Habbasi_ir 📹 مشاهده‌ در گپ: ▫️ gap.im/HasanAbbasi_ir/1036 استاد حسن عباسی 💠 @Hasanabbasi_ir
✅ طعم شیرین ولایت 💬 آیت الله جوادی آملی 🔸 مردم اگر بخواهند و امامتِ آن حضرت را بچشند، باید در بخش اندیشه، محقق و در بخش انگیزه، عاقل باشند. در نظام جاهلی دو خطر هست: در مسایل اندیشه، اینها با گمان یا حُسن ظن یا سوء ظن به سر می‌برند; در بخش انگیزه با میل. 🔸 نظام جاهلی را وقتی ذات أقدس الهی ترسیم می ‌كند، می‌ فرماید: ﴿إِنْ یتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ﴾،[1] این در بخش اندیشه، ﴿وَ ما تَهْوَی الْأَنْفُسُ﴾،[2] در بخش انگیزه. اینها در بخش سواد و علم بدون تحقیق، با گمان خوب و بد می ‌اندیشند، در بخش گرایش و انگیزه بدون عقل و عدل با میل حركت می ‌كنند. این بزرگان حكمت گفتند مرز حیوان و انسان این است كه انسان «متحرّك بالارادة»، حیوان «متحرّك بالمِیل». 🔸 این سهم مهمّی در مرز بین انسان و حیوان دارد. تا كنون می ‌گفتند انسان حیوان است و «متحرّك بالاراده»; «متحرّك بالاراده» را در فصل انسان و تعریف انسان ذكر می ‌كردند. اینها تحقیق كردند كه آن كه «بالمیل» حركت می ‌كند، حیوان است، نه انسان! ﴿إِنْ هُمْ إِلاَّ كَالْأَنْعامِ﴾، این تحقیق است نه تحقیر! ادبی از ادب قرآن بالاتر یا معادل آن ما ندیدیم، این تحقیق است: ﴿إِنْ هُمْ إِلاَّ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾[3] آن‌ كه به میل حركت می ‌كند، هنوز به انسانیت بار نیافت، آن‌ كه با اراده حركت می‌ كند او انسان است، انسان متحرّك به اراده است، حیوان «متحرّك بالمیل». 🔸 در این بخش از سوره مباركه «نجم» فرمود: ﴿إِنْ یتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ﴾ بخش فرهنگی اینها با حُسن‌ ظن و سوء ظن تأمین است; بخش عملی اینها گرایش و میل، ﴿وَ ما تَهْوَی الْأَنْفُسُ﴾. در هم این مظنّه رخت بر می ‌بندد، علم و قطع جای او می ‌نشیند، «ان یتبعون الا العلم»; هم ﴿وَ ما تَهْوَی الْأَنْفُسُ﴾ رخت برمی ‌بندد و «ما تهوی العقول» می ‌نشیند، عاقلانه و عادلانه گرایش دارد; این اصل بحث است. [1]. سوره نجم، آیه23. [2]. سوره نجم، آیه23. [3]. سوره فرقان، آیه44. 📚 سخنرانی در همایش بین المللی دکترین مهدویت تاریخ: ۱۳۹۶/۰۲/۲۱ استاد حسن عباسی 💠 @Hasanabbasi_ir
✅ طعم شیرین ولایت 💬 آیت الله جوادی آملی 🔸 مردم اگر بخواهند و امامتِ آن حضرت را بچشند، باید در بخش اندیشه، محقق و در بخش انگیزه، عاقل باشند. در نظام جاهلی دو خطر هست: در مسایل اندیشه، اینها با گمان یا حُسن ظن یا سوء ظن به سر می‌برند; در بخش انگیزه با میل. 🔸 نظام جاهلی را وقتی ذات أقدس الهی ترسیم می ‌كند، می‌ فرماید: ﴿إِنْ یتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ﴾،[1] این در بخش اندیشه، ﴿وَ ما تَهْوَی الْأَنْفُسُ﴾،[2] در بخش انگیزه. اینها در بخش سواد و علم بدون تحقیق، با گمان خوب و بد می ‌اندیشند، در بخش گرایش و انگیزه بدون عقل و عدل با میل حركت می ‌كنند. این بزرگان حكمت گفتند مرز حیوان و انسان این است كه انسان «متحرّك بالارادة»، حیوان «متحرّك بالمِیل». 🔸 این سهم مهمّی در مرز بین انسان و حیوان دارد. تا كنون می ‌گفتند انسان حیوان است و «متحرّك بالاراده»; «متحرّك بالاراده» را در فصل انسان و تعریف انسان ذكر می ‌كردند. اینها تحقیق كردند كه آن كه «بالمیل» حركت می ‌كند، حیوان است، نه انسان! ﴿إِنْ هُمْ إِلاَّ كَالْأَنْعامِ﴾، این تحقیق است نه تحقیر! ادبی از ادب قرآن بالاتر یا معادل آن ما ندیدیم، این تحقیق است: ﴿إِنْ هُمْ إِلاَّ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾[3] آن‌ كه به میل حركت می ‌كند، هنوز به انسانیت بار نیافت، آن‌ كه با اراده حركت می‌ كند او انسان است، انسان متحرّك به اراده است، حیوان «متحرّك بالمیل». 🔸 در این بخش از سوره مباركه «نجم» فرمود: ﴿إِنْ یتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ﴾ بخش فرهنگی اینها با حُسن‌ ظن و سوء ظن تأمین است; بخش عملی اینها گرایش و میل، ﴿وَ ما تَهْوَی الْأَنْفُسُ﴾. در هم این مظنّه رخت بر می ‌بندد، علم و قطع جای او می ‌نشیند، «ان یتبعون الا العلم»; هم ﴿وَ ما تَهْوَی الْأَنْفُسُ﴾ رخت برمی ‌بندد و «ما تهوی العقول» می ‌نشیند، عاقلانه و عادلانه گرایش دارد; این اصل بحث است. [1]. سوره نجم، آیه23. [2]. سوره نجم، آیه23. [3]. سوره فرقان، آیه44. 📚 سخنرانی در همایش بین المللی دکترین مهدویت تاریخ: ۱۳۹۶/۰۲/۲۱ @a_javadiamoli_esra استاد حسن عباسی 💠 @Hasanabbasi_ir
📢 ➖ برنامه سخنرانی استاد حسن عباسی 🔺 موضوع: باز هم یک انتخابات پرشور 📍 بسیج دانشجویی دانشکده نفت اهواز 🗓 سه‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ ⏰ ساعت ۲۱:۰۰ 📲 از: 🔹 اینستاگرام | یوتیوب | روبیکا | آپارات | گپ | سروش 🔸 پخش مستقیم صوتی | پخش مستقیم ویدیویی Instagram.com/ofogh_put فهرست پخش زنده (Live) برنامه‌های استاد حسن عباسی را در آدرس زیر ببینید: sn.andishkadeh.ir استاد حسن عباسی 💠 @Hasanabbasi_ir
بازگشت کاسبان برجام.mp3
27M
استاد حسن عباسی 🔺 موضوع: بازگشت کاسبان برجام 📌 مجمع دانشجویی عدالتخواهان دانشگاه کاشان 🗓 ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۱۴۰۰ مرجع نشر صوت و فیلم استاد حسن عباسی 📡 @Dr_abbasi
📢 ➖ برنامه سخنرانی استاد حسن عباسی 🔺 موضوع: معیارهای رئیس جمهور مطلوب مبتنی بر حرکت تمدنی انقلاب 🗓 دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ ⏰ ساعت ۲۱:۳۰ 📲 از: 🔹 اینستاگرام | یوتیوب | روبیکا | آپارات | گپ | سروش 🔸 پخش مستقیم صوتی | پخش مستقیم ویدیویی Instagram.com/Hasanabbasi.live Instagram.com/jabbarpur_m فهرست پخش زنده (Live) برنامه‌های استاد حسن عباسی را در آدرس زیر ببینید: sn.andishkadeh.ir استاد حسن عباسی 💠 @Hasanabbasi_ir
✅ سخنرانی استاد حسن عباسی با موضوع بازگشت کاسبان برجام 🗓 ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ 📹 مشاهده‌ در یوتیوب: ▫️ youtu.be/zsfNIxMkx9k 📹 مشاهده‌ در آپارات: ▫️ aparat.com/v/chOJy 📹 مشاهده‌ در تلگرام: ▫️ t.me/Dr_abbasi/553 📹 مشاهده‌ در سروش: ▫️ sapp.ir/Dr_abbasi 📹 مشاهده‌ در روبیکا: ▫️ rubika.ir/Habbasi_ir 📹 مشاهده‌ در گپ: ▫️ gap.im/HasanAbbasi_ir استاد حسن عباسی 💠 @Hasanabbasi_ir
معیارهای رئیس جمهورمطلوب مبتنی برحرکت تمدنی انقلاب.mp3
32.14M
استاد حسن عباسی 🔺 موضوع: معیارهای رئیس جمهور مطلوب مبتنی بر حرکت تمدنی انقلاب 🔸 انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ 🗓 ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۱۴۰۰ مرجع نشر صوت و فیلم استاد حسن عباسی 📡 @Dr_abbasi
✅ فرهنگ عقلانی 💬 آیت الله جوادی آملی 🔸 این عصر، است که فرهنگ، است، دلالی است، نه تحقیق و نه استدلال. در چنین عصری خدیجه کبریٰ عالمه، عابده، زاهده، موحده ‌ای بود، مادرمان این است. ما فخر می ‌کنیم که چنین مادری داریم! درست است او دوازده معصوم و معصومه به بار آورد؛ اما مادر ما هم هست، فرمود ﴿وَ أَزْواجُهُ أُمَّهاتُهُم‏﴾، قدر این مادرها را بدانیم! چه کسی آن روز او را موحّد کرد؟ در کدام مکتب درس خواند؟ این «حنفاء» قبلاً این طور بودند، این بخش فرهنگی که وجود مبارک مادر ما خدیجه کبریٰ(عَلَیها آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) آمده، را در فضای جاهلی پیاده کرد. چون آن فرهنگ فرهنگ جاهلی بود، اقتصاد جاهلی هم داشتند و اقتصاد جاهلی در محدوده دور می ‌زند. 🔸 در جاهلیت کهن که دین در سوره «احزاب» به ما گفت، نه جاهلیت کهنه، نه جاهلیت تازه ﴿لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیةِ الْأُولى‏﴾،[1] در آن جاهلیت که ربا یک پیمان تجاری و اقتصادی رسمی بود، از یک سو؛ دامن‌فروشی یک تجارت رسمی بود که فرمود: ﴿لا تُكْرِهُوا فَتَیاتِكُمْ عَلَی الْبِغاءِ إِنْ أَرَدْنَ تَحَصُّنا﴾،[2] از سوی دیگر؛ هر دو را خدیجه خط بطلان بست، مال فراوان داشت، هم ربا را تحریم کرده بود، هم بغاء را. این کار مادر ماست. آن ثروت کلان، نیازی نداشت که انسان کالای مال التجاره را در آن راه ناامن از شام به مکه و از حجاز به مکه ببرد، این با می ‌توانست آسوده زندگی کند، هم جلوی ربا را گرفت که تجارتِ رسمی عده ‌ای بود، امروز هم در فضای مجازی یک عده است، همان جاهلیت کهن است، جلوی آن را گرفته است، این کار مادر ماست، پس فرهنگ را عوض کرده، اقتصاد را عوض کرده، طهارت را عوض کرده، ربا را تحریم کرده و عمل کرده، این کار مادر ما بوده است. 🔸 بنابراین ما اگر بخواهیم ببینیم آن ره ‌آوردش در اسلام چیست؟ الآن امروز ما باید همین کار را بکنیم، [یعنی] تبدیل فرهنگ جاهلیت به فرهنگ عقلانی، یک؛ تحریم بانک‌های ربوی، دو؛ تحریم مراکز فساد، در فضای مجازی و غیر مجازی، سه. [1]. سوره احزاب، آیه33. [2]. سوره نور، آیه33. 📚 سخنرانی در همایش ملی ام المؤمنین خدیجه کبری (سلام الله علیها) تاریخ: 1395/10/02 @a_javadiamoli_esra استاد حسن عباسی 💠 @Hasanabbasi_ir
✅ The game is over, Zarif. ✍️ توئیت استاد حسن عباسی 💠 @Hasanabbasi_ir
📢 ➖ میزگرد تخصصی با حضور استاد حسن عباسی 🔺 موضوع: جنگ اقتصادی 🔸 جایگاه جنگ اقتصادی در علوم استراتژیک و علوم اقتصادی 🔸 چگونگی مقاوم سازی اقتصاد در جنگ های اقتصادی 📍 دانشگاه مردمی اقتصاد مقاومتی 🗓 چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ ⏰ ساعت ۱۷:۰۰ 📲 از: 🔹 اینستاگرام | یوتیوب | روبیکا | آپارات | گپ | سروش 🔸 پخش مستقیم صوتی | پخش مستقیم ویدیویی فهرست پخش زنده (Live) برنامه‌های استاد حسن عباسی را در آدرس زیر ببینید: sn.andishkadeh.ir استاد حسن عباسی 💠 @Hasanabbasi_ir
بازهم یک انتخابات پرشور.mp3
37.68M
استاد حسن عباسی 🔺 موضوع: باز هم یک انتخابات پرشور 📍 بسیج دانشجویی دانشکده نفت اهواز 🗓 ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۱۴۰۰ مرجع نشر صوت و فیلم استاد حسن عباسی 📡 @Dr_abbasi
✅ هزینه میدان برای دیپلماسی ... ✍ زینب سلیمانی استاد حسن عباسی 💠 @Hasanabbasi_ir
✅ چرا سعدی متمایز از دیگران است و برای همه نافع است؟ 💬 آیت الله حائری شیرازی آنکه می‌خواهد برای همۀ انسان‌ها نافع باشد، باید با همۀ انسان‌ها داشته باشد. سعدی اینگونه بود و این امتیاز او بر حافظ است. حافظ، کم کرده، اما سعدی در دنیای آن روز به همه جا سفر کرده و خدا برای سعدی چنین تقدیر کرده که با تمام ملت‌ها معاشرت کند و از همه چیز، نکته‌ای یاد بگیرد. «خذ العلم من افواه الرجال»: علم را از مردم بگیر. مبدأ و منشأ علم، در بین مردم است. مردم بهترین چیزی را که شنیده باشند، به خاطر می‌سپارند و بهترین خاطراتی که در ذهن دارند را به زبان می‌آورند. سعدی علمش را از همۀ مردم گرفته است. شاگرد خوبی برای ، و برای بوده است. از هر مسالۀ ساده‌ای، یک درس گرفته است. بعد از سعدی چقدر انسان‌ها آمده و رفته‌اند؛ اما سعدی ماندگار شد. چون گفتارش نتيجۀ سال‌ها گردش در سراسر عالم و با همه قماش انسان بوده. انسان‌های ویژه‌ای می‌توانند از مزیت‌های خاص اندیشۀ حافظ برخوردار باشند، اما هیچ انسانی از سعدی بی نیاز نیست. سعدی واقعیت‌های عینی را در مثال‌های بسیار مختصر و کوچک بیان می‌کند.
✅ سخنرانی استاد حسن عباسی با موضوع معیارهای رئیس‌جمهور مطلوب مبتنی بر حرکت تمدنی انقلاب 🗓 ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ 📹 مشاهده‌ در یوتیوب: ▫️ youtu.be/-0u56QmYZfw 📹 مشاهده‌ در آپارات: ▫️ aparat.com/v/slEyv 📹 مشاهده‌ در تلگرام: ▫️ t.me/Dr_abbasi/556 📹 مشاهده‌ در سروش: ▫️ sapp.ir/Dr_abbasi 📹 مشاهده‌ در گپ: ▫️ gap.im/HasanAbbasi_ir/1107 استاد حسن عباسی 💠 @Hasanabbasi_ir
هدایت شده از جدال احسن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 قسمت سوم مجموعه مستند کلیپ های ( ‎ ) 🎤 مربوط به سخنرانی تاریخ ۷ اسفند ۹۹ 📽دریافت کلیپ با کیفیت FULL HD از آپارات 👈 m.aparat.com/v/JHlE7 ◀️ مشاهده در کانال جدال احسن در یوتیوب👈 youtu.be/1btm0uJmzTg کانال استاد حسن عباسی در ایتا 👈 📡 @Hasanabbasi_ir کانال جدال احسن در ایتا 👈 📡 @jdale_ahsan _________________________ ۱۴۰۰
📢 ➖ برنامه سخنرانی استاد حسن عباسی 🔺 موضوع: رقابت احزاب، رفاقت مردم 📍 بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اصفهان 🗓 پنج‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ ⏰ ساعت ۲۱:۳۰ 📲 از: 🔹 اینستاگرام | یوتیوب | روبیکا | آپارات | گپ | سروش 🔸 پخش مستقیم صوتی | پخش مستقیم ویدیویی Instagram.com/Darmasiir فهرست پخش زنده (Live) برنامه‌های استاد حسن عباسی را در آدرس زیر ببینید: sn.andishkadeh.ir استاد حسن عباسی 💠 @Hasanabbasi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 ایران جواد ظریف نیست! 🔸ایران حسن روحانی نیست! ✅ ایران یعنی سید علی خامنه‌ای استاد حسن عباسی 💠 @Hasanabbasi_ir
✅ سخنرانی استاد حسن عباسی با موضوع باز هم یک انتخابات پرشور 🗓 ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ 📹 مشاهده‌ در یوتیوب: ▫️ youtu.be/ap5WNPAXuYA 📹 مشاهده‌ در آپارات: ▫️ aparat.com/v/UduRS 📹 مشاهده‌ در تلگرام: ▫️ t.me/Dr_abbasi/559 📹 مشاهده‌ در سروش: ▫️ sapp.ir/Dr_abbasi 📹 مشاهده‌ در روبیکا: ▫️ rubika.ir/Habbasi_ir 📹 مشاهده‌ در گپ: ▫️ gap.im/HasanAbbasi_ir/1113 استاد حسن عباسی 💠 @Hasanabbasi_ir
✅ دعوت به اتفاق و اتحاد 💬 آیت الله جوادی آملی 🔸 این حرف، حرفِ همه انبیاست، فرمود ما به همه گفتیم، به ابراهیم گفتیم، به موسی گفتیم، به عیسی گفتیم، به نوح گفتیم (علیهم الصلاة و علیهم السلام) كه امّت خود را به دعوت كنید، به دعوت كنید. 🔸 در هر عصر و مصری هم اتفاق در اصول و هم اتفاق در فروع باید باشد، نه اینكه وقتی به زمان خاتم رسیدید اتفاق در اصول و اختلاف در فروع داشته باشید تا [1] دینی شود که هر كسی «كلٌّ عَلی نِحْلَتِه»، این‌ چنین نیست! چون دینی را ذات اقدس الهی امضا می‌ كند كه ایمان به مبدأ و منتها و وحی و نبوّت داشته باشد، یك؛ ﴿آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْیوْمِ الْآخِرِ وَ عَمِلَ صالِحاً﴾،[2] دو و سه؛ این سه مطلب را خدای سبحان در چند جای قرآن فرمود که اینها است؛ ایمان به خدا و مبدأ و معاد و عمل صالح. مستحضرید در عملی صالح است كه مطابق با حجّت عصر باشد، اگر عمل مطابق با حجّت عصر نبود، عمل صالح نیست. نماز با اینكه جزء بهترین مظاهر عبادت است، امروز اگر كسی بخواهد به طرف قدس نماز بخواند، این دیگر عمل صالح نیست؛ با اینكه «جُنَّةٌ مِنَ النَّار»،[3] اگر كسی امروز بخواهد به جای ماه مبارك رمضان یك ماه دیگری را انتخاب كند، دیگر «جُنَّةٌ مِنَ النَّار» نیست؛ عملی صالح است كه مطابق با حجّت عصر باشد. 🔸 امروز دستور تورات نیست، امروز عمل به انجیل عمل صالح نیست، امروز كریم عمل صالح است؛ زیرا حجّت عصر این است! در هر عصر و مصری به مردم آن عصر و به رهبران آن عصر فرمود که در اصول و شریعت متّحد باشید، تا می ‌رسید به حضرت خاتم (علیهم الصلاة و علیهم السلام) که فرمود در اصول و در فروع با هم متحد باشید، نه اینكه در اصول متّحد باشید و در فروع هر كسی بر مذهب خودش؛ حالا كسی بی راهه می ‌رود و جِزیه می‌دهد در دنیا ممكن است مشكل خودش را حل كرده باشد و در امان باشد ولی در قیامت مشكل او حل نخواهد شد، چون عمل او عمل صالح نیست. بنابراین این سخن جزء است كه اختلاف یك تیغ تیزی است، كاری به خانه و زندگی آدم ندارد، بلکه به دین كار دارد كه «فَإِنَّهَا الْحَالِقَةُ لِلدِّینِ».[4] [1]. پلورالیسم (Pluralism) از واژه پلورال (Plural) كه در زبان انگلیسی به معنای جمع است برگرفته شده و معنای آن در لغت، تعدد و تكثر است. در كلیسای مسیحی برای افرادی كه چند شغل هم زمان داشته اند، پلورالیست گفته می شده است. پلورالیسم در اصطلاح معانی متعدد و گوناگونی دارد كه یافتن قدر مشترك برای جملگی آنها را دشوار می سازد؛ با این حال شایع ترین معنای پلورالیسم، تعدد و تكثر ادیان حق است. [2]. سوره بقره, آیه62؛ سوره مائده, آیه69. [3]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج2، ص19. [4]. دعائم الإسلام، ج‏2، ص352. 📚 درس تفسیر سوره مبارکه شوری ـ جلسه 14 تاریخ: ۱۳۹۴/۰۳/۰۶ استاد حسن عباسی 💠 @Hasanabbasi_ir
رقابت احزاب رفاقت مردم _بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اصفهان 14000207 .mp3
34.78M
استاد حسن عباسی 🔺 موضوع: رقابت احزاب، رفاقت مردم 📌 بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اصفهان 🗓 ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۱۴۰۰ مرجع نشر صوت و فیلم استاد حسن عباسی 📡 @Dr_abbasi
✅ روی سفید 💬 آیت الله جوادی آملی 🔸 نماز ما را از هر سقوطی حفظ می‌ کند، از هر بیراهه رفتن حفظ می ‌کند، از هر کار بد حفظ می‌ کند: ﴿تَنْهَی عَنِ الْفَحْشَاءِ وَ الْمُنكَرِ﴾[1] است. در پایان عمر هم انسان با می ‌میرد، همه ما تلاش و کوشش ما در است. بدن‌سازی یک وقت این است که انسان جوان است و می ‌خواهد رشد بکند، این یک محدوده خاصی دارد، بعد از چند سالی هم رخت بر می ‌بندد؛ اما آن بدن‌سازی که همه ما موظف هستیم و مشغول هستیم این است که ما در قیامت با یک بدنی محشور می‌ شویم، این بدن یا زشت است یا زیبا، یا هستیم ـ خدایی ناکرده ـ یا . در قرآن فرمود کسانی که در قیامت می ‌آیند، بعضی رو سیاه‌ هستند بعضی رو سفید، ﴿یوْمَ تَبْیضُّ وُجُوهٌ‏﴾،[2] امروز اگر کسی سیاه ‌روی بود; نظیر برادران مسلمان آفریقایی، اینکه ننگ نیست، او در منطقه ‌ای زندگی می‌کند که آفتاب بیشتر می ‌تابد پوست اینها سیاه است، اینکه بد نیست او می ‌شود مانند بلال حبشی. یکی در منطقه ‌ای زندگی می‌ کند که نژاد آنها سفید پوست است، اینکه فخر نیست; اما در قیامت بعضی می ‌آیند، او معلوم می ‌شود که کافر بود، منافق بود، فاسق بود، این ننگ را آدم چه بکند؟! بعضی با چهره زیبا می ‌آیند، مثل یوسف (سلام الله علیه) این یک فخری است. 🔸 ما الآن شبانه ‌روز داریم بدن می ‌سازیم! مگر ما نمی‌ خواهیم در قیامت زیبا محشور بشویم؟ مگر بدمان نمی ‌آید که سیاه‌ روی باشیم؟ ما چه کنیم؟ چرا به ما گفتند وقتی وضو می ‌گیرید و آب را به صورت می ‌پاشید، این دعا را بخوانید: «اللَّهُمَّ بَیضْ وَجْهِی یوْمَ تَسْوَدُّ فِیهِ الْوُجُوهُ‏»[3] ما داریم بدن می‌ سازیم! 🔸هر جا هستید چه در ایران، چه در غیر ایران، تا ممکن است با خانه خدا داشته باشید. اگر راه آسان بود این همه ضجّه علی و اولاد علی نمی‌ زدند! کار ابدی است، ما داریم بدن می ‌سازیم! کدام قدرت است که انسان را می‌ تواند در قیامت مثل یوسف در بیاورد؟ همین نماز است! همین وضوست! چرا وجود مبارک موقع نماز که می‌ شد «تَرْتَعِدُ فَرَائِصُه‏»،[4] مثل اینکه آدم یک مار دَمان را می ‌بیند دو پهلویش می ‌لرزید، چرا؟ برای اینکه ما داریم خودمان را می‌ سازیم. هیچ کس کسی را نمی ‌شناسد. آن وقت خدایی ناکرده اگر کسی با یک صورت زشتی محشور بشود است. اگر با جمال زیبا محشور بشود مورد اجلال و تکریم ابدی است; چه چیزی بهتر از این؟! 🔸 بدن خوب را هم می ‌سازد. آن روح وقتی که با خدای خودش گفتگو دارد: «اللَّهُمَّ بَیضْ وَجْهِی یوْمَ تَسْوَدُّ فِیهِ الْوُجُوهُ وَ لَا تُسَوِّدْ وَجْهِی یوْمَ تَبْیضُّ فِیهِ الْوُجُوه‏» این بدن ساخته می ‌شود، این‎طور نیست که همین بدن ‌هایی که با این شکلی که داریم همین‎طور محشور بشویم. اگر ـ إن ‌شاء الله ـ مؤمن بودیم خیلی زیبا و همیشه هم جوان! اگر به ما فرمودند ائمه الگو هستند، در چه چیز الگو هستند؟ در سوره مبارکه «احزاب» اینها را به عنوان مطهَّر معرفی کرد آیه تطهیر درباره اینهاست: ﴿إِنَّمَا یرِیدُ اللَّهُ لِیذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ﴾،[5] اینها طاهر و مطهَّر هستند. به ما فرمودند امام شما که طاهر است امام شما که مطهَّر است، مگر ما نمی‌ خواهیم به نزدیک بشویم؟ مگر آنها الگوی ما نیستند؟ آن مقام شامخ عصمت که قله کمال است، البته مختص آنهاست؛ نه کسی به آن مقام می ‌رسد، نه به ما دستور دادند؛ اما در دامنه آنها بودن، فرمود آنها مطهَّر الهی هستند، آنها معصوم هستند شما سعی کنید عادل باشید، اینکه ممکن است. [1]. سوره عنکبوت، آیه45. [2]. سوره آل‎عمران، آیه106. [3]. الفقه المنسوب الی الإمام الرضا(علیه السلام)، ص69. [4]. الأمالی(للصدوق)، ص178 و 179؛ «أَنَّ الْحَسَنَ بْنَ عَلِی بْنِ أَبِی طَالِبٍ(علیه السلام) كَانَ أَعْبَدَ النَّاسِ فِی زَمَانِهِ وَ أَزْهَدَهُمْ وَ أَفْضَلَهُمْ وَ كَانَ إِذَا حَجَّ حَجَّ مَاشِیاً وَ رُبَّمَا مَشَی حَافِیاً وَ كَانَ إِذَا ذَكَرَ الْمَوْتَ بَكَی وَ إِذَا ذَكَرَ الْقَبْرَ بَكَی وَ إِذَا ذَكَرَ الْبَعْثَ وَ النُّشُورَ بَكَی وَ إِذَا ذَكَرَ الْمَمَرَّ عَلَی الصِّرَاطِ بَكَی وَ إِذَا ذَكَرَ الْعَرْضَ‏ عَلَی اللَّهِ تَعَالَی ذِكْرُهُ شَهَقَ شَهْقَةً یغْشَی عَلَیهِ مِنْهَا وَ كَانَ إِذَا قَامَ فِی صَلَاتِهِ تَرْتَعِدُ فَرَائِصُه‏...». [5]. سوره احزاب، آیه33. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1395/06/26 استاد حسن عباسی 💠 @Hasanabbasi_ir