هدایت شده از اندیشهجویان استاد حسن عباسی
#نکته۹
📝 حاج محمدرضا پهلوی: اسلام کاملترین دین است! (کیلیک کنید)
🔺پ.ن: قابل توجه شاهپرستهای خداستیز که صبحشون رو با فحاشی به اسلام و شبشون رو با کینهجویی از مسلمین سپری میکنن.
@ShahParastHa_IR
هدایت شده از اندیشهجویان استاد حسن عباسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نکته۱۰
📝 نه بابا، شهبانو فرح هم که عرب از آب درومد 😁 (برای دیدن نسخه کم حجم کیلیک کنید)
🔺 باید دید حالا شاهپرستها تکلیفشون با خودشون چیه...
🔺بالاخره عرب ستیزی اینها از کجا آب میخوره؟!
پ.ن: بفرست برای اون شاهپرستهایی که میشناسی
@ShahParastHa_IR
هدایت شده از اندیشهجویان استاد حسن عباسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#زنگ_تفریح
🔺 این رضا پهلوی می خواد در رژیم خودش از پاسدارها و بسیجی ها استفاده کنه؛ چه جالب! تصور کن!
🔺نماز جماعت بسیجیان، به امامت حجت الامسال رضا پهلوی 😅🤣😃😄😂😀
@ShahParastHa_IR
هدایت شده از اندیشهجویان استاد حسن عباسی
#نکته۱۱
📝 غرغرو، پفیوز و ضعیفالنفس!!!
(کیلیک کنید)
🔺واقعا این توصیفات برازنده مردم عزیز و رشید ایران زمین بود!؟
@ShahParastHa_IR
هدایت شده از اندیشهجویان استاد حسن عباسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 #نکته۱۲
📝 "بدون شرح"
(برای دیدن نسخه کم حجم کیلیک کنید)
🔺دستبوسی محمدرضا پهلوی توسط دربار
@ShahParastHa_IR
هدایت شده از اندیشهجویان استاد حسن عباسی
🔰 قاعدهی نفی سبیل در شاهنامهی حکیم فردوسی
1⃣ قسمت نخست
🔹 حماسهها و اسطورههای بزرگی مانند ایلیاد و ادیسه، مهابهاراتا، رامایانه و ... همگی مربوط به بخشی از وقایع یک سرزمین یا مردم هستند.
🔹 حکیم فردوسی، نخستین بار در شاهنامه، وقایع ایران و شرق و غرب زمین را از ابتدای بشریت تا حملهی اعراب به ایران به نظم درآورد.
🔹 شاهنامهی حکیم فردوسی از نظر گسترهی زمانی و گسترهی مکانی در میان دیگر حماسهها و اسطورهها بینظیر است.
🔹 او در این اثر گرانسنگ برخی دیرینگونههای حقیقی و اصیل مانند دیرینگونهی پسرکشی حضرت ابراهیم (ع) را در قالب داستان رستم و سهراب، دیرینگونهی کودکی حضرت موسی (ع) را در قالب داستان داراب و دیرینگونهی حیای حضرت یوسف (ع) در عشق مثلثی را در قالب داستان سیاوش به نظم در آورده است.
🔹 حکیم فردوسی همواره موحد بودن ایرانیان را ستوده است؛ از اینرو همانگونه که در قرآن، رابطهی مؤمنان و کفار بر اساس قاعدهی نفی سبیل شکل گرفته و خداوند هرگز براى كافران، راه تسلطى بر مؤمنان قرار نداده است: وَلَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا (نساء/۱۴۱) رابطهی ایرانیان و غیرایرانیان نیز بر همین قاعده استوار است.
🔹 در شاهنامهی حکیم فردوسی در سطح کلان، پهلوانان با یاری پروردگار، اجازهی دستدازی به خاک ایران را نمیدهند؛ و در سطح خُرد، زنان ایرانی به میل خود با مرد غیرایرانی ازدواج نمیکنند؛ در ادامه خواهیم دید هرگاه زن ایرانی به دست غیرایرانیان بیافتد یا مردان ایرانی برای نجات او و دخترش اقدام میکنند یا خودش با ترفندی میگریزند.
🔻 بر این اساس، زنان شاهنامه به دو دسته تقسیم میشوند:
زنان ایرانی
زنان غیر ایرانی
🔸 در شاهنامه، مردان ایرانی، زنان ایرانی و غیرایرانی داشتند؛ فهرست ازدواج مردان ایرانی با زنان غیر ایرانی چنین است:
۱) سلم، تور و ایرج (سه پسر فریدونشاه) با دختران سرو (شاه یمن) ازدواج کردند. (داستان فریدون)
۲) زال (پهلوان سیستانی) با رودابه (دختر مهراب، شاه کابل) ازدواج کرد. (داستان منوچهر)
۳) کیکاووس (شاه ایرانی) با سودابه (دختر شاه هاماوران) ازدواج کرد. (داستان کیکاووس)
۴) رستم (پهلوان سیستانی) با تهمینه (دختر شاه سمنگان) ازدواج کرد. (داستان رستم و سهراب)
۵) کیکاووس (شاه ایرانی) با مادر سیاوش (نوادهی گرسیوز، برادر افراسیاب) ازدواج کرد. (داستان سیاوش)
۶) سیاوش (پسر کیکاووس) با جریره (دختر پیران، وزیر افراسیاب) و فرنگیس (دختر افراسیاب) ازدواج کرد. (داستان سیاوش)
۷) بیژن (پهلوان ایرانی) با منیژه (دختر افراسیاب) ازدواج کرد. (داستان بیژن و منیژه)
۸) گشتاسپ (پسر لهراسپشاه) با کتایون (دختر قیصر روم) ازدواج کرد. (داستان لهراسپ)
۹) داراب (شاه ایرانی) با ناهید (دختر فیلقوس، قیصر روم) ازدواج کرد؛ اما پس از مدتی، داراب، ناهید را به خاطر بوی دهانش، پس فرستاد. ناهید باردار بود و پسری به دنیا آورد که اسکندر نامیده شد؛ فیلقوس این امر را پنهان کرد و او را پسر خود خواند. پس از حملهی اسکندر به ایران، دارا (پسر داراب) کشته شد؛ اما در هنگام مرگ از اسکندر که برادرش بود خواست با دخترش، روشنک ازدواج کند. حکیم فردوسی، اسکندر را دارای رگ و ریشهی ایرانی معرفی کرده است تا روشنک، همسر یک غیرایرانی نباشد. (داستان داراب)
۱۰) بهرام گور (شاه ایرانی) با سِپینود (دختر شاه هند) ازدواج کرد. (داستان بهرام گور)
۱۱) انوشیروان (شاه ایرانی) با دختر خاقان چین ازدواج کرد. (داستان انوشیروان)
۱۲) خسرو پرویز با مریم (دختر قیصر روم) ازدواج کرد. (داستان خسرو پرویز)
۱۳) بهرام چوبینه (فرماندهی سرکش سپاه هرمزدشاه) با دختر خاقان چین ازدواج کرد. (داستان خسرو پرویز)
@dirin_goune_ha
اندیشه جویان استاد حسن عباسی
📡 @Hasanabbasi_students
هدایت شده از اندیشهجویان استاد حسن عباسی
🔰 قاعدهی نفی سبیل در شاهنامهی حکیم فردوسی
2⃣ قسمت دوم و پایانی
🔻 زنان ایرانیای که مردان ایرانی آنها را از دست غیرایرانیان نجات دادند:
۱) ضحاک با اَرنواز و شهرناز (دو دختر یا دو خواهر جمشید) ازدواج کرد. فریدون، این دو را از دژ ضحاک نجات داد و با آنها ازدواج کرد. (داستان ضحاک)
۲) تورانیان، دو دختر گشتاسپ (شاه ایرانی) را ربودند. اسفندیار (پسر گشتاسپ) برای نجات خواهرانش از هفتخوان عبور کرد و آنها را نجات داد. (داستان گشتاسپ)
۳) طایر عرب به ایران حمله کرد و نوشه (دختر نرسی، شاه ایران) را ربود. آنها صاحب دختری به نام مالکه شدند. شاپور (نوه نرسی) که در زمان حمله، کودک بود پس از بزرگ شدن با طایر وارد جنگ شد. مالکه، عاشق شاپور شد و با ترفندی دژ را در اختیار او نهاد و طایر کشته شد. در اینجا دیگر سخنی از نوشه به میان نمیآید؛ اما مالکه، دختر او توسط شاپور (پسر داییاش) از دست غیرایرانیان نجات می یابد. (داستان شاپور ذوالاکتاف)
🔻 زنان ایرانیای که خود از دست غیرایرانیان گریختند:
۱) سهراب (پسر رستم و تهمینه) بهصورت ناشناس و به تحریک افراسیاب با لشکری به مرز ایران حمله کرد. اهالی دژ سپید، آمادهی رزم با او شدند. گُردآفرید (دختر رئیس دژ) با لباس مردانه به نبرد او رفت. در هنگام نبرد، کلاهخود از سر گُردآفرید افتاد و سهراب دریافت او زن است و او را اسیر کرد. گُردآفرید به سهراب گفت اگر رهایش کند دژ را در اختیار او قرار میدهد. سهراب، گُردآفرید را رها کرد و او بر بلندای دژ رفت و گفت: «که ترکان ز ایران نیابند جفت» (داستان رستم و سهراب)
۲) گُردیه (خواهر بهرام چوبینه، فرماندهی سرکش سپاه هرمزدشاه) که همراه برادرش به چین رفته بود پس از مرگ او حاضر به ازدواج با خاقان نشد و از آنجا گریخت. (داستان خسرو پرویز)
🔹 در شاهنامهی حکیم فردوسی، برخی از زنان غیرایرانی نام برده شده (مانند رودابه، سودابه، تهمینه، منیژه و کتایون) یا با شنیدن اوصاف مردان ایرانی یا با یک نگاه، عاشق آنها شدهاند و به آنها ابراز علاقه کردهاند؛ اما هرگز زن ایرانی به هیچ مرد غیرایرانی ابراز علاقه نکرده است.
🔹 زن در ادبیات، نماد فرهنگ، عقیده و سرزمین است؛ در شاهنامهی حکیم فردوسی، هرگز فرهنگ، عقیده و سرزمین ایران برای همیشه به دست غیرایرانیان نیافتاده است؛ و همواره قاعدهی نفی سبیل در سطح خُرد دربارهی زنان ایرانی رعایت شده است.
🏷 #حکیم_فردوسی
🏷 #شاهنامه
@dirin_goune_ha
اندیشه جویان استاد حسن عباسی
📡 @Hasanabbasi_students
هدایت شده از صوتوفیلم - استاد حسن عباسی
14000225.mp3
31.04M
#صوت_سخنرانی استاد حسن عباسی
🔺 موضوع: دکترین فردوسی
🔹 بزرگداشت روز حکیم فردوسی
📌 به همت اندیشکده رشد نیشابور
🗓 ۲۵ اردیبهشت ۱۴٠۱
#سال_۱۴۰۱
مرجع نشر صوت و فیلم
استاد حسن عباسی
📡 @Dr_abbasi
✅ فردوسی و شاهنامه از منظر رهبر معظم انقلاب - ۱
🔸 شما خیال نکنید که در حکمت فردوسی، یک ذره حکمت زردشتی وجود دارد. فردوسی آن وقتی که از اسفندیار تعریف میکند، روی دینداری او تکیه میکند. میدانید که اسفندیار یک فرد متعصبِ مذهبیِ مبلّغ دین بوده که سعی کرده پاکدینی را در همه جای ایران گسترش بدهد. تیپ اسفندیار، تیپ حزباللهیهای امروز خودمان است؛ آدم خیلی شجاع و نترس و دینی بوده است؛ حاضر بوده است برای حفظ اصولی که به آن معتقد بوده و رعایت میکرده، خطر بکند و از هفتخان بگذرد و حتّی با رستم دست و پنجه نرم کند.
🔸 وقتی شما شاهنامه را مطالعه میکنید، میبینید که فردوسی روی این جنبهی دینداری و طهارت اخلاقی اسفندیار تکیه میکند. با اینکه فردوسی اصلاً بنا ندارد از هیچیک از آن پادشاهان بدگویی کند، اما شما ببینید گشتاسب در شاهنامه چه چهرهیی دارد، اسفندیار چه چهرهیی دارد؛ اینها پدر و پسر هستند.
🔸 فردوسی بر اساس معیارهای اسلامی، به فضیلتها توجه دارد؛ در حالی که بر طبق معیارهای سلطنتی و پادشاهی، در نزاع بین گشتاسب و اسفندیار، حق با شاه است. «به نیروی یزدان و فرمان شاه» یعنی چه؟ یعنی هرچه شاه گفت، همان درست است؛ یعنی حق با گشتاسب است؛ اما اگر شما به شاهنامه نگاه کنید، میبینید که در نزاع بین اسفندیار و گشتاسب، حق با اسفندیار است؛ یعنی اسفندیار یک حکیم الهی است.
🔸 فردوسی از اول با نام خدا شروع میکند - «به نام خداوند جان و خرد / کزین برتر اندیشه بر نگذرد» - تا آخر هم همینطور است؛ فردوسی را با این چشم نگاه کنید. فردوسی، خدای سخن است؛ او زبان مستحکم و استواری دارد و واقعاً پدر زبان فارسی امروز است؛ او دلباخته و مجذوب مفاهیم حکمت اسلامی بود؛ شاهنامه را با این دید نگاه کنید. ۱۳۷۰/۱۲/۰۵
➖ #فردوسی
➖ #شاهنامه
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir