@ebteda_ir
🔺روزهای سختِ «حسنین»
اواخر دههی هفتاد بود که فایلهای صوتیِ جلسات سخنرانی #حسن_عباسی در محافل دانشجویی به دستم رسید. در شرایط خاصِ آن روزگار، که جریان انقلابی، تحتفشار جریانهای جدید، بهشدت دچار تشتت و انفعال بود، ظهور او، امیدبخش و راهگشا بود. طرح جذاب و شورانگیزِ مباحث بنیادینِ متصل به مسائل جاریِ جامعه، مخاطب را همراه میکرد. بهتدریج، در سراسر کشور، هواداران پرشماری یافت. او، قطعاً یکی از تکیهگاههای اصلی نیروهای نورسیدهی انقلاب در دههی خاص و سختِ هشتاد بود. اگر آن روز، امثال حسن عباسی نبودند، معلوم نبود آنهمه انرژی متراکم و آن حجم آرمانخواهی، در چه مسیری قرار میگرفت. او، کمترین خدمتش این بود که این انرژیها را رو به آرمان نگه داشت و در مسیر انقلاب اسلامی، سامان داد. به تعبیری، در محاصرهی تجدیدنظرطلبها، دو «حَسن» علمدارِ بی توقعِ جبههی فکری و فرهنگی انقلاب اسلامی بودند: #حسن_عباسی و #حسن_رحیمپور.
«حسنینِ» جبههی فرهنگی انقلاب اسلامی، همچنان در مسیر سخت و صعب، با انواع موانع پیش میروند. مباد که فراموششان کنیم.
هدایت شده از کانال رسمی استاد حسن عباسی
🔴مهم | جریان شناسی خطوط موازی لیبرال علیه خط امام
جریان لیبرال:
به رهبری خاتمی
با تئوریسین #سروش
و جریان نئولیبرال
به رهبری روحانی
با تئوریسن #جواد_طباطبایی
💠 @hasanabbasi_ir
هدایت شده از کانال رسمی استاد حسن عباسی
4_5922249568874922896.pdf
259.1K
🔖تئوریسین دولت «سید جواد طباطبایی» اعتقاد دارد و رسما در مصاحبه اعلام کرده است که «اسلام مرده است»!
کانال رسمی استاد حسن عباسی
🌐 @hasanabbasi_ir
هدایت شده از کانال رسمی استاد حسن عباسی
🔴 هدف پروژه فکری طباطبایی چیست؟
❓پرسش این است که پروژه فکری #جواد_طباطبایی در صدد چیست؟
پاسخ به این پرسش نیازمند بررسی دقیق تمام آثار اوست اما آنچه که به صورت مجمل در این کوتاه نوشت مطرح می شود و می توان آن را به مثابه روح تمام آثار طباطبایی در نظر گرفت نکته ای است که اجمال آن در کتاب "جدال قدیم و جدید: از نوزایش تا انقلاب فرانسه" مطرح شده است.
🔺طباطبایی در مقدمهی مفصل این کتاب با اعراض از روندی که روشنفکران ایرانی (اعم از سکولارها و دینیها) در تلاش برای مدرن سازی ایران داشتند، این تلاشها را سطحی و بینتیجه میخواند چرا که به تعبیر او: «هواداران تجدد ایرانی، سنت را مرده ریگ منسوخ میدانستند»
🔺او معتقد است مدرنیته که اقتضای لا مفر زمانه ماست هنگامی در ایران ریشه میدواند که بر گرده نسلی از سنت استوار شود. طباطبایی با این ادعا درصدد است که خوانشی از سنت (به معنای اعم که فرهنگ و دین و... را دربر می گیرد) ارائه کند تا بتوان از رهگذر آن، مدرنیته غرب را در ایران استوار ساخت. این مسیر همانی است که سردبیر نشریه #سیاست_نامه در شماره اول آن تعبیر راه چهارم را درخصوصش به کار برد.
#ایران_شهر
کانال رسمی استاد حسن عباسی
💠 @hasanabbasi_ir
🔴 جایگاه دین در تئوری ایرانشهری و نیت دولتمردان تدبیر و امید!
🔺تئوری ایرانشهری که کانون پروژه پژوهشی و فکری #جواد_طباطبایی است به گفته خود او در کتاب «خواجه نظام الملک طوسی» به وسیله سنت سیاست نامه نویسی توانست به بقای خودش در دوران اسلامی ادامه دهد:
💬 «سیاستنامه نویسی، به عنوان جریانی از اندیشه سیاسی در ایران که در سپیده دم دوره اسلامی ایران زمین و در تداوم اندیشه سیاسی ایرانشهری تدوین شد، کهن ترین و استوارترین تنومندنترین جریانی بود که در تاریخ اندیشه سیاسی در ایران پدیدار شد.»
🔺همانطور که گذشت، سیاست نامه نویسی، محملی است برای تداوم اندیشه ایرانشهری، اما پرسش این است که دیانت در این اندیشه چه جایگاهی دارد؟ دیانتی که تئوری ولایت فقیه آن را در رأس مناسبات قدرت و سیاست قرار می دهد.
برای پاسخ به این سؤال بهتر است به صفحه ۱۳۳ کتاب درآمدی بر تاریخ اندیشه سیاسی در ایران جواد طباطبایی رجوع کنیم:
💬« تمایز دین و دنیا و نسبت آن دو که اصل اساسی اندیشه سیاسی ایرانشهری بود در کانون همه سیاست نامهها قرار دارد اما این نکته برای فهم سیاست نامهها دارای اهمیت است که برابر اصول این نوع از نوشتههای سیاسی، دنیا در استقلال آن نسبت به دین به رسمیت شناخته شده و از آنجا که در سیاست نامهها، دین تنها یکی از نمودهای تدبیر امور دنیاست، تمایز دین و دنیا به تعارضی میان آن دو تبدیل نمیشود. تفاوت اساسی میان سیاست نامهها و شریعت نامهها در این است که در سیاستنامهها مناسبات دنیوی اساس تحلیل قرار میگیرد درحالیکه دیانت یکی از عوامل یا مهم ترین عامل انسجام اجتماعی است.»
🔺همانگونه که گذشت، در تئوری ایرانشهری، دین عاملی است برای انسجام اجتماعی نه منطق و ضابطه ای برای تحلیل قدرت و مناسبات آن. حال، پرسش نه از دکتر جواد طباطبایی به عنوان یک آکادمیسین بلکه از دولت مردانی است که در رأس قوه مجریه قرار داشته، قسم به قانون اساسی و اصول مندرج در آن خورده و خود را به نظریه موسوم به ایرانشهری مقرب کرده اند(البته وجه این تقرب هم محل پرسش است) این است که چگونه می توان نظریه ایرانشهری را پذیرفت و توأمان قائل به تئوری ولایت فقیه امام خمینی و خلف ایشان شد؟ آیا این رفتار متناقض آمیز این دولت مردان معنایی جز حذف #ولایت_فقیه از مناسبات سیاست و قدرت انقلاب اسلامی دارد❓
#ایران_شهر
کانال رسمی استاد حسن عباسی
💠 @hasanabbasi_ir