فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💬 دروس دانش تبلیغ دین علیرضا پناهیان از نگاه شرکتکنندگان
🔻فعالیت تبلیغیام به قبل و بعد از این کلاس تقسیم میشود!
🔻 مباحث این جلسه، در حد درس خارج تبلیغ دین است
🔻این کلاس برای انتقال محتوا نیست، برای تغییر نگرش و بینش عمیق است
#دانش_تبلیغ_دین
@Panahian_ir
@Hawzah_Panahian
🌀دین راهی است برای پردهبرداری از واقعیت، اگر مردم چنین برداشتی از عالمان دینی داشتند که آنها فقط امر خدا را نمی فهمند، بلکه به دنبال فهم واقعیت هستند و امر خدا را حاکی از واقعیتهای عالم میدانند یعنی ما درست تبلیغ کردیم
🔰عدۀ از فضلای حوزه، بر این باورند که اصلاً نظام اقتصادی اسلام یعنی چه؟! اسلام چند تا حکم داده است، آنها را اجرا کنید و بس، آیا عقل انسان میگوید که می توان بدون نظریه، بدون نظام اقتصادی داشتن، همین احکام اسلام را اجرا کرد؟»
👈 هفتمین جلسه درس «دانش تبلیغ دین» مبحث «اصول و مبانی تبلیغ» در مدرسه علمیۀ امام کاظم(ع) قم _ قسمت اول:
🔻علیرضا پناهیان در ادامه مبحث تاثیرگذاری بر ذهن مخاطب، از طریق ایجاد یا اصلاح نگرش، به طرح اولین اصل از اصول تبلیغ پرداخت و گفت: «اولین اصلی که باید رعایت بکنیم این است که مراقب باشیم با گفتن هر بخش از دین، برداشت ناصوابی از کلیت دین به مخاطب منتقل نکنیم.»
🔻وی در ادامه اصلاح برداشت های ناصوابی که در ذهن مخاطب شکل گرفته را نسبت به انتقال برداشت صحیح از دین در اولویت قرار داد و گفت: «برداشتهای ناصواب چه بسا از سخن غلط شکل نگرفته باشد بلکه از نحوۀ حکایت از حقایق دینی، نحوۀ تبلیغ و تبیین معارف دین، این برداشتهای ناصواب پدید آمده است.»
🔻مدرس حوزه علمیه قم، دلیل اولویت داشتن اصلاح برداشت های ناصواب را اینگونه توضیح داد: «مبلغ هر حرف جدیدی در جهت انتقال برداشت صحیح از دین میزند، از آنجا که این سخن در ذهن مخاطب قرار می گیرد و ذهن مخاطب نگرش خاصی به خودش گرفته، همان نگرش خاص را به مفاهیم شما می دهد و نگرش های غلط از دین که در ذهن مخاطب جا افتاده، فرآیند انتقال نگرش صحیح را، مختل میکند.»
🔻مدیر مدرسه علمیه دارالحکمه، ۵ ابزار مبلغ در نحوۀ حکایت از حقایق دینی را موثر دانست و گفت: «۱. انتخاب تعابیر برای هر یک از حقایق و مفاهیم دین، ۲. تعریفی که برای مفاهیم دینی داریم، ۳. اینکه از کجا آغاز کنیم؟ برای مخاطبان، اولین بحث همیشه تاثیرگذارترین بوده است، ۴. ترکیب مفاهیمی که انتخاب کردهایم در کنار هم، ۵. میزان تاکیدی که بر هر یک از مفاهیم داریم، اینها عوامل موثر در نحوۀ حکایت از حقایق دینی است.»
🔻پناهیان در ادامه بحث، چهار تلقی صحیح از دین را برشمرد و گفت: «اولین تلقی صحیح از دین، تلقی دانشی داشتن از دین است، و اینکه مخاطب از دین اینگونه برداشت کند که دین راهی است برای پردهبرداری از واقعیت، اگر مردم این برداشت را داشتند که عالم دینی نمیرود فقط امر خدا را بفهمد، در واقع به دنبال فهم واقعیت است و امر خدا را حاکی از واقعیتهای عالم میداند، زمانی که عالم دینی میگوید ربا حرام است، او به مثابه یک دانشمند اقتصادی درک میکند ربا موجب میشود اقتصاد نچرخد. این یعنی برداشت دانشی از دین، آن گاه دین دانشی است که حکایت از واقعیت میکند.»
🔻وی دومین تلقی صحیح از دین را تلقی عقلانی داشتن از دین بیان کرد و گفت:«دانش با عقل فرق میکند، عقل در واقع پردازش اطلاعات میکند و قدرت تشخیص و انتخاب آگاهیها است. دین آدم را عاقل میکند. یکی از خصوصیات حوزه این است که فقط به علم بها نمی دهد بلکه عاقلپرور است و قدرت تحلیل را افزایش میدهد. بسیاری از رشتههای دانشگاهی بیشتر علم محور هستند تا عقل محور، حافظه محوری، بعضا در دانشگاه پر رنگ تر هست تا فهم محوری برخلاف حوزه البته اگر مدرسه علمیه حافظه محور شود، پر خوانی را بر خوش فهمی رجحان دهد، در زمینه پرورش عقل ضعیف خواهد شد.»
🔻این استاد حوزه و دانشگاه، راز موفقیت شهید صدر را نبوغ در عقلانیت مطرح کرد و گفت: «عقل یعنی پردازش دانش و آگاهیها، شهید صدر نابغه بود. اما نبوغش بیش از اینکه در علم باشد، در عقلانیت وی بود، لذا نظریهپردازی میکرد. در حالی که برخی از فضلای حوزه، قائلند که اصلاً نظام اقتصادی اسلام یعنی چه؟! نظریهپردازی یعنی چه؟ اسلام چند تا حکم داده است آنها را اجرا کنید و بس در حالی که آیا عقل انسان میگوید که میتوان بدون نظریه، بدون نظام اقتصادی داشتن، همین احکام اسلام را اجرا کرد؟»
🔻پناهیان، سومین تلقی صحیح از دین را، که وابسته به تلقی عقلانی از دین داشتن عنوان کرد معماگونه بودن و باابهام بودن دین، معرفی کرد و گفت: «مبلغ نباید در تبلیغ دین، به گونهای سخن بگوید که گویا همه چیز در دین مشخص است و نیاز به تفکر ندارد. امیرالمومنین در خطبه قاصعه اصل ابهام در امتحانات الهی را مطرح می کند. برای تشخیص تکلیف به تفکر نیاز است بلکه برای فهم اصل دین هم به تفکر و تعقل نیاز است. همان طور که از ما خواسته شده به فقه یعنی فهم عمیق از دین برسیم. دعوت به داشتن بصیرت و فرقان نیز، به دلیل همین ابهامی است که در مسیر دینداری رخ میدهد.»
#دانش_تبلیغ_دین #جهاد_تبیین #پناهیان
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
📌چرا فقهتبلیغ پیچیدهتر از فقه به معنای رایج کلمه است؟
#دانش_تبلیغ_دین #جهاد_تبیین #پناهیان
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
📌راه عبور از امتحانات سخت اجتماعی!
#شهادت_امام_جواد (ع) #امتحان #پناهیان
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💬 سلام فرمانده چرا موفق شد؟
🔻این دوستان سرود دیگری، با همین مضامین خوانده بودند که در شهر خودشان هم این غوغا را به پا نکرده بود.
🔻چرا؟! چه تفاوتی میان این دو سرود هست؟
#دانش_تبلیغ_دین #سلام_فرمانده #پناهیان
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
🌀چرا عید غدیر، بزرگترین عید سیاسی است؟
🔻امام خمینی(ره) عید غدیر را کاملا سیاسی میدانستند و میفرمودند عید غدیر مقام معنوی امیرمؤمنان علی(ع) نیست، با این استدلال که مقام معنوی انتصابی نیست تمام عظمت غدیر در این است که حضرت برای حکومت منصوب شدند.
🔻مقام معنوی این نیست که در یک روز با بالابردن دست شخصی او را به اوج معنویت رساند؛ مقام معنوی برای افراد معمولی میباشد که باید سیرو سلوک کنند و برای اولیای خدا هم از قبل تثبیت شده و طی مراحل خودش رو به صعود است لذا غدیر از این جهت چیزی بر حضرت علی(ع) اضافه نکرد و عظمت بزرگترین عید ما، منصوب شدن ایشان برای حکومت است.
🔻بزرگترین عید ما مسلمانان و بزرگترین شادی ما مؤمنان موضوعش سیاسی است در حالیکه اصلا با رنگ و لعاب مساجد، حال و هوای هیئتها، فضای تعالیم دینی رایج جامعه ما همخوانی ندارد.
🔻 امام رضا(ع) از مولیالموحدین علی(ع) نقل کردهاند: در روز عید غدیر برای فرزندان خود لباس نو بخرید، بهترین غذای سال را در عید غدیر داشته باشید، مؤمنان به یکدیگر هدیه بدهند، صلح رحم انجام دهید، اگر برای کسی که نیازمند وام است، وام فراهم کنید منِ علیبنابیطالب ضمانت میکنم آبرویش نرود و وام را برگرداند.
🔻 همچنین مولای متقیان علی(ع) فرمودهاند: «اگر کسی در عید غدیر یک غذا به کسی دهد ده فعام غذا داده است؛ هر فعام یعنی صدهزار پیغمبر، صدیق و شهید».
🔻نکته قابل توجه و تأمل این است که این توصیهها برای یک عید سیاسی است؛ غدیر نصب به حکومت و بحثی کاملا سیاسی است.
🔻سیاستورزی یک دانش پیچیده است و اگر مردم یک جامعه سیاستورزی را درک نکنند، امام جامعه را تنها میگذراند. چنانکه ابوموسی اشعری را به علیبنابیطالب(ع) تحمیل کردند به طمع اینکه جنگ به راه نمیاندازد.
🔻هر چه غدیر را بیشتر جشن بگیریم، مشکلات جامعه اسلامی کمتر میشود در واقع غدیر راهحلی است که عاشورا پیش نیاید.
👤 علیرضا پناهیان. ۱۳۹۷/۶/۶
📚خبرگزاری حوزه
http://hawzahnews.com/detail/News/459901
#عید_غدیر #پناهیان
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌ریشۀ دین گریزی در جامعه
#دانش_تبلیغ_دین #جهاد_تبیین #پناهیان
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌چقدر پیشرفت معنوی جامعه در اثر تبلیغات دینی است⁉️
#دانش_تبلیغ_دین #پناهیان
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀ضعف در بنیان تبلیغ = نقص در جامعه!
🔺ما راه امام در فعالیتهای تبلیغی و خط فکری ایشان را ادامه ندادیم.
🔺ما ٩٠ درصد به محتوا نیاز داریم و ١٠ درصد به فن خطابه...
#دانش_تبلیغ_دین #پناهیان
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
📌پی دی اف | نگاهی به ضرورت، فضیلت و آداب زیارت امام حسین(ع)
👈🏻 کاری از گروه پژوهشی موسسه بیان معنوی
🔻دریافت:
📎 Panahian.ir/post/5724
#اربعین
✅ اختصاصی کانال مطالب حوزوی علیرضا پناهیان
@Hawzah_Panahian
📌آغاز سلسله دروس دانش تبلیغ دین
🔻مدرس: استاد علیرضا #پناهیان
🔸ادامه بحث اصول و مبانی تبلیغ
🔰ویژه طلاب (آقایان)
⏱زمان : سهشنبهها بعد از اذان مغرب
🔹مهلت ثبت نام: از 12الی19 مهرماه
🔹شروع کلاس ها: از 19 مهرماه
📌آدرس : قم، خیابان معلم مدرسه علمیه امام کاظم(علیه السلام)
💎ثبت نام رایگان است
🔺شرایط ثبت نام :
➖ اتمام مقدمات،
➖تعهد به حضور منظم در جلسات
📝ثبت نام از طریق #سایت :
🌐 sokhanesadid.ir/course/10150
اطلاعات بیشتر:
eitaa.com/danesh_tabligh
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
🌀 علت اصلی دینگریزی، نحوۀ ناصحیح تبلیغ دین است که خیلی رواج دارد
🔻علیرضا پناهیان در اولین جلسۀ دانش تبلیغ دین، در سال تحصیلی جدید حوزۀ علمیه، در مدرسۀ علمیۀ امام کاظم(ع) در ادامۀ مباحث اصول و مبانی دانش تبلیغ با مرور مباحث سال تحصیلی قبل، گفت: در 16 جلسات گذشته عرض شد که اصول تبلیغ در سه بخش قابل بیان است. اصول تبلیغ مربوط به پیامدهنده، پیام گیرنده و محتوای پیام. در بخش اول، اولین اصل تبلیغی مرتبط با مبلغ و پیامدهنده، عبارت بود از اینکه مبلغ باید خودش تلقی صحیحی از دین داشته باشد تا بتواند این تلقی را به جامعه منتقل کند. ذیل این اصل، فهرستی از 5 تلقی غلط رایج را مورد گفتگو قرار دادیم؛ : «1. تلقی صرِف اعتقادی از دین، 2. تلقی صرف اخلاقی از دین، 3. تلقی صرف عاشقانه از دین، 4. تلقی محض تکلیفی از دین و 5. تلقی فردی از دین».
🔹این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه مرور مباحث گذشته، بخش عمده نارضایتی از دین و دینگریزی جامعه را ناشی از تبلیغ ناصحیح دین دانست و تصریح کرد: هر جملهای در هر فعالیت تبلیغی که مطابق تلقی ناصحیح از دین باشد، موجب تشدید دینگریزی میشود. مبلغ نباید صرفاً به استقبال چند نفر مؤمن در اطراف خودش از سخنانش نگاه کند. امروز هر مبلغ باید همه افراد دینگریزی که مخاطب او هم نیستند را در نظر بگیرد. تبلیغ خوب برخی مبلغان کافی نیست، باید از تبلیغ ناصحیح که موجب تلقی ناصحیح از دین میشود دوری کرد. هنگامی که به افکار عمومی مراجعه میکنیم، اکثر مردم تلقی صحیح و دقیقی از دین ندارند و این مقصرش ماییم.
🔻علیرضا پناهیان سپس به فهرستی از 12 تلقی صحیح از دین که باید مبلغ داشته باشد اشاره کرد و گفت: «تلقیهای صحیح از دین که در جلسات گذشته به تفصیل به آنها پرداختیم عبارت بودند از: 1. تلقی علمی و واقع بینانه از دین، 2. تلقی عقلانی، 3. تلقی منفعتطلبانه از دین و اینکه دین منافع انسان را در دنیا تأمین میکند، 4. تلقی امتحانی بودن زندگی و پاسخگو بودن برنامه دین برای امتحانات، 5. تلقی اجتماعی از دین و اینکه دین یک برنامه برای زندگی جمعی است، 6. تلقی سیاسی از دین و درک معادلات کلان قدرت، 7. دین یک امر زیبا، هیجانی و سرگرمکننده است، 8. دین موجب داوری و قضاوت در مورد افراد نمیشود، 9. دین برنامه ای برای مسابقه است، 10. سهل بودن دین، 11. دین یعنی آزادی و آزادیبخشی 12. دین امری محبوب و محبت آفرین است.»
🔹مدیر مدرسه علمیه و مرکز تخصصی تبلیغ دارالحکمه، با اشاره به اصل دوم؛ و آن اینکه مبلغ باید درک نظاممند از دین داشته باشد؛ به طرح اصل دیگری از اصول تبلیغ پرداخت و گفت: «اصل دیگر این است که مبلغ باید فهم و بینش سیاسی داشته باشد. حتی شم سیاسی داشتن لازمۀ درک صحیح از احکام الهی است»
🔻مدرس حوزۀ علمیۀ قم با اشاره به سخنی از مقام معظم رهبری درباره ضرورت بینش سیاسی داشتن ، راه دست یابی به بینش سیاسی را مطالعه تاریخ اسلام مطرح کرد و گفت: «حضرت امام 500 مرتبه به تاریخ صدر اسلام ارجاع دادند. تاریخ صدر اسلام از افرادی که دارای بینش سیاسی از تاریخ صدر اسلام هستند، دریافت کنید، علامه عسکری(ره) و سید جعفر مرتضی عاملی خصوصاً علامه و کتاب نقش ائمه در احیاء دین قابل تأمل در این زمینه است.» وی همچنین مطالعۀ صحیفه امام و مراجعه به کلمات رهبری را در دستیابی به فهم و بینش سیاسی لازم و ضروری دانست. پناهیان، زمان شناسی و درک فتنههای زمان را لازمۀ فهم مقتضای حال و لازمۀ بلاغت دانست.
#دانش_تبلیغ_دین #پناهیان
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
حوزه و تبلیغ | علیرضا پناهیان
📌آغاز سلسله دروس دانش تبلیغ دین 🔻مدرس: استاد علیرضا #پناهیان 🔸ادامه بحث اصول و مبانی تبلیغ 🔰ویژه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💬 درس «دانش تبلیغ دینِ» علیرضا پناهیان، از نگاه شرکتکنندگان(۲)
🔻ما در این مباحث، غافلگیر شدیم
🔻مطالب خیلی عمیق و بهروز بود؛ میشه گفت درس خارج تبلیغ است
🔻توقع ما از یک کلاس «مبانی تبلیغی»، خیلی متفاوت بود
#دانش_تبلیغ_دین
@Hawzah_Panahian
🌀 مبلّغ باید فقیه به معنای عام کلمه باشد ؛ کار تبلیغی و منبر باید حامل این اثر باشد که مردم بگویند: «این مبلغ چقدر عمیق به دین نگاه میکرد»
🔻یکی از آیات کلیدی در باب تبلیغ، این آیۀ قرآن که البته آیۀ مشهوری است، اشاره به یکی از اصول تبلیغ دارد که همواره مورد توجه همۀ علماء بوده است. هدف این آیه یکی از مصادیق کلیدی تبلیغ یعنی انذار، ذکر شده است.
🔻خداوند متعال میفرماید «فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ» این آیه هم ما را به تفقّه هم به انذار بعد از تفقّه دعوت میکند.
🔻یکی از اصول تبلیغ عبارت است از اینکه مبلّغ باید فقیه بهمعنای عامّ کلمه باشد و البته فقیه بهمعنای اصطلاحی و خاصّ کلمه هم یکی از لوازم آن است و از سوی دیگر هرکسی فقیه بهمعنای خاصّ کلمه شد معلوم نیست لزوماً فقیه بهمعنای عامّ کلمه هم باشد.
🔻به هر حال اینجا آن سؤال از بین میرود که بعضی از طلاب میپرسند: «مبلّغ بشوم یا مجتهد؟» چون مبلّغ حقیقی کسی است که فقیه به معنای عام کلمه است و البته اجتهاد به معنای خاص فقهی هم یکی از لوازم آن است.
🔻بهترین تعریف از کلمۀ فقه، فهم عمیق دین هست. چرا اساساً باید دین چیزی باشد که با فهم عمیق بتوان آن را فهمید؟ چون دین دربارۀ موجودی بهنام انسان است که سطحی نیست و در لایههای مختلف روحی خودش استعدادهای پنهان دارد و نیز در پیچیدگیهای روح خودش مکرها دارد.
🔻علاقههای انسان بر فهم او اثر میگذارد. علاقههای بد باعث میشود حق را انکار یا تکذیب یا توجیه کند یا خودش را موجه جلوه دهد. لذا خداوند متعال میفرماید«بَلِ الْإِنْسَانُ عَلَى نَفْسِهِ بَصِيرَةٌ»؛ این یعنی در مقام حق و واقع بصیر هست؛ «وَلَوْ أَلْقَى مَعَاذِيرَهُ»؛ اما توجیهگر است.
🔻نه تنها انسان در بُعد فردی، بلکه در بُعد اجتماعی نیز پیچیده است، طبیعتا دینی که میخواهد برای این انسان باشد از پیچیدگیهای خاصی برخوردار است که به صورت سطحی نمیتوان آن را فهمید. بنابراین نیاز به «تفقه در دین» دارد.
🔻 اگر دین نیاز به فهم عمیق دارد، کسانی که دعوت به سطحینگری میکنند دشمنان درجهیک دین هستند. الان مردم هر عمامه به سری را دیدند باید بگویند: «او آدم عمیقی است و اینان دشمن سطحینگری و سطحینگری دشمن آنها است و آنها به عمیقبودن دین دعوت میکنند.
🔻 کار تبلیغی و منبر باید حامل این اثر باشد که مردم بگویند:«این مبلغ چقدر عمیق به دین نگاه میکرد. چقدر عمیق این موضوع یا مسئله را مطرح یا راه حل عمیقی را ارائه کرد. اما اگر در مورد او برداشتهای دیگری کنند مثلاً بگویند:«فقط جالب حرف میزند» این صحیح نیست حتی برای جامعه خطرناک است.
🔻 این که مبلغ بگوید: «من با زبان گرم خودم و لطیفهگویی و جالب حرفزدن، مخاطب را سرگرم و علاقهمند به یک حرف سطحی در دین میکنم.» یکی از نتایج این طور تبلیغ کردن، آن است که مخاطب فکر میکند: «دین سطحی است!» اگر چنین برداشتی از دین در جامعه ایجاد شود، افراد عمیق از کنار شما مبلغان بیتفاوت عبور میکنند.
🔻فهم عمیق دین یعنی فهم روابط پیچیده و درک روابط مفاهیم و پدیدهها با یکدیگر، فهم رابطۀ بین احکام شرع، فهم رابطۀ بین احکام شرع و نتایج خارجی آن در فرد و جامعه. مثلاً رابطۀ نمازخواندن با بخل نورزیدن چیست؟ فرمود:«إِنَّ الْإِنْسانَ خُلِقَ هَلُوعاً إِذا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعاً وَ إِذا مَسَّهُ الْخَيْرُ مَنُوعاً إِلاَّ الْمُصَلِّينَ» فهم این رابطه پیچیده است.
🔻انذاری که بعد از فهم عمیق از دین طبق آیۀ قرآن قرار است اتفاق بیفتد، با بیان آثار سوء دنیوی احکام علاوه بر آثار سوء اخروی اتفاق میافتد و نباید اکتفا به آثار اخروی کرد.
🚩 جلسه 18 دانش تبلیغ دین در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم - سهشنبه ۱۴۰۱.۰۷.۲۶
#دانش_تبلیغ_دین #پناهیان
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
هدایت شده از سخن سدید
🔺من عرف نفسه فقد عرف ربه 🔺
🔹 برگزاری درس "انسانشناسی"
(ویژه طلاب برادر حوزه علمیه قم)
🔸به صورت حضوری (رایگان)
🔰مدرس: حجت الاسلام علی میری
🔹شرایط ثبت نام:
➖ اتمام مقدمات
➖تعهد به حضور منظم در درس
➖مشارکت در فعالیتهای پژوهشی کلاس
⏰زمان: شنبه ها و سه شنبه ها - یکساعت به اذان ظهر
📌مکان: قم، خیابان معلم، مدرسه علمیه امام کاظم (ع)
📆مهلت ثبت نام: 2 الی 8 آبان
💎ثبت نام از طریق سایت: sokhanesadid.ir
🌱باتوجه به برنامه ریزی بر اساس تعداد شرکت کنندگان، لطفا تنها عزیزانی که قصد قطعی شرکت در کلاس را دارند، ثبت نام بفرمایند🌱
🔺سخن سدید
@sokhanesadid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀مهمترین عاملِ موفقیت در تبلیغ چیست؟ روش یا محتوا؟!
#دانش_تبلیغ_دین #پناهیان
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
📌 بایستههای تبیین در فتنۀ اخیر
✅ استاد علیرضا پناهیان
🗓 سهشنبه، ۱۷ آبان، همزمان با اقامۀ نماز مغرب و عشاء
🕌 قم، مدرسۀ علمیۀ امام کاظم(علیهالسلام)
🔰ویژه طلاب برادر
#دانش_تبلیغ_دین #پناهیان #اصول_و_مبانی_تبلیغ
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
🌀 مبلّغ باید منصِح باشد. منصح یعنی دلسوز، مخاطبان شما باید این سوختن مثل شمع شما را ببینند و منبر نمایشی است که شما سوختن دل خودت را به نمایش میگذاری
🔻یکی از اصول تبلیغ این است که مبلّغ منصِح باشد. منصح یعنی دلسوز. این اصطلاح یک اصطلاح قرآن است و یکی از تعابیری که انبیاء الهی در مورد خودشان میگویند این است که ما منصح هستیم.
🔻«أَبْلَغْتُکُمْ رِسالاتِ رَبِّي وَ نَصَحْتُ لَکُمْ»، یا أنصَحَ لَکُم؛ «أَنْ أَنْصَحَ لَکُمْ إِنْ کانَ اللَّهُ يُريدُ أَنْ»، و «أُبَلِّغُكُمْ رِسَالَاتِ رَبِّي وَأَنَا لَكُمْ نَاصِحٌ أَمِينٌ»؛ اینها در قرآن کریم یک اصطلاح است که انبیا خود را ناصح معرفی میکنند.
🔻در روایتی از امیرالمومنین آمده است: «المؤمنُ غریزَتُهُ النُّصحُ»؛ مؤمن غریزهاش نُصح است. یعنی غریزی اهل نصیحت است. نصیحت همهجور دلسوزی را دربر میگیرد بهویژه نصیحت زبانی را. زبان حداقل نصیحت ، سریعترین و آسانتریناست. نصیحت بیشتر در نصیحت زبانی جلوه میکند. مردم میفهمند کدام مبلّغ غریزهاش است، کدام مبلّغ نمایش دارد بازی میکند.
🔻رسول خدا میفرماید «إنّ الدّین النَّصیحَة»؛ سه مرتبه این را تکرار میکنند؛ «قَالُوا لِمَنْ يَا رَسُولَ اللَّهِ» «قَالَ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِكِتَابِهِ وَ أَئِمَّةِ الْمُسْلِمِينَ وَ الْمُؤْمِنِينَ وَ عَامَّتِهِمْ»؛ مبلّغ این است. خیر خواه عامه هم باشد. دین یعنی نصیحت، نصیحت یعنی دلسوزی. نصیحت همیشه از موضع بالا به پایین نیست! مثل امر و نهی نیست. ولی اعم از امر و نهی است. امر و نهی هم طبق روایات زیرمجموعۀ نُصح است.
🔻دلسوزی برای خدا. این سوختن مثل شمع را باید ببینند. و منبر نمایشی است که شما سوختن دل خودت را به نمایش میگذارید. سوختن دل را. قبل از منبر، با فکر کردن، باید بدست بیاورید.
🔻بهترین کتاب برای گُر گرفتن و سوختن کتاب نهجالبلاغه است. هر کسی میخواهد مبلغ موفقی بشود یک مدتی نهجالبلاغه درس بدهد. میکشدت! اول تو را، بعد از طریق تو بقیه را. فراموش نکنید.
🔻نصح بعضی وقتها صورتهای دیگری هم دارد که ظاهرش نُصح است، باطنش عقدهگشایی است و بعضاً برای مذهبیها، مؤمنها و دیندارهاست. در روایتی نقل شده است که میفرماید: «آفةُ الدّین الحسد و العُجب والفخر»؛ اینها آفت دین است.
🔻در قرآن کریم خداوند متعال می فرماید: «كُلُّ حِزبِ بِمَا لَدَيهِم فَرِحُونَ». هر گروهی میخواهد دیگری را طرف خودش بکِشد. مثلاً کافران دوست دارند شما هم کافر بشوید. نکند شما هم از همان مقوله دوست دارید آنها مؤمن بشوند؟ در باطن این کار خیرخواهی، نصیحت و دلسوزی نیست. ، باطن این کار چیست؟ عده و عُدۀ خودتان را میخواهید زیاد کنید، اما نه بخاطر خدا.
🔻 فنون تبلیغ به ما میگوید: باید طعنه بزنی، سرزنش کنی، ناامید کنی، مأیوس کنی، غرورت را به رخ دیگران بکشی. هیچکدام از این کارها را نکنیم پس چگونه برای مردم صحبت کنیم؟! ما چه ابزاری برای تأثیرگذاری روحی برمخاطب داریم ؟ اگر تأثیرگذاریهای نابجای روحی را حذف کنیم. این کارها را انجام ندهیم که مبلّغ خیلی محدود میشود.
🔻حالا چهکار باید بکنیم؟ اینجا ضرورت دلسوزی برای تاثیرگزاری معلوم میشود. الآن باید چقدر دلسوز باشیم؟ در این زمینه باید مراجعه کنید به سخنان امیرالمؤمنین علی(ع) به مالک اشتر تمام سخنانی که امیرالمومنین به مالک فرمود را به خودتان بگیرید. نگویید این بحث مدیریتی است. نه مال همۀ منبریها هم هست.
🔻پیامبر اکرم ص فرستادهای را به یمن فرستاد، فرمود «یا معاذ، بَشِّر و لا تُنَفِّر». و فرمود «یَسِّر و لا تُعَسِّر». این کارهایی است که مبلغ باید انجام دهد.
🔻امام جعفرصادق(ع) نقل میکند: «أنَّ علیّاً(ع) لم یَکُن یَنصُبُ أحداً مِن أهلِ حَربِه إلی الشِّرکِ و لا إلی النّفاق»؛ کسانی که با او جنگیدند را به شرک و نفاق متهم نکرد. «ولکنّهُ کانَ یقول: هم إخوانُنا بَغَو علینا». خوارج بوده آمده جنگیده. حضرت فرمودند : آنها اشتباه کردند. در تشخیص اشتباه کردند. اما حاضر نشد به آنها را متهم به شرک و نفاق کند.
🔻به امام رضا(ع) گفتند آقا امام رضا بعضی از فامیلهای شما، کارهای قبیح انجام میدهند. شما آنها را نهیشان نمیکنید؟ حضرت فرمودند: «نه نمیکنم». بعد گفتند که: «آقا چرا نهی نمیکنید؟» فرمودند «النَّصیحَةُ خَشِنَة»؛ نصیحت خشن است. یعنی چی؟ میفرماید نصیحت اثر منفی دارد روی مخاطب، یک حالت خشونت؛ در حالیکه نصیحت که چندان خشونتآمیز نیست! امر و نهی ممکن است خشونتآمیز باشد! اما نصیحت که خشونت ندارد. ولی شاید منظورشان این است که به هر حال وقتی من ببینم دارد روی آنها اثر منفی میگذارد، نهی از منکر نمیکنم.
🚩 جلسه 19 دانش تبلیغ دین در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم - سهشنبه ۱۴۰۱.۰۷.۲۶
#دانش_تبلیغ_دین #پناهیان #اصول_و_مبانی_تبلیغ
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
📌 اطلاعیۀ تغییر مکان درس «دانش تبلیغ دین» استاد پناهیان (ویژه طلاب)
🕌 جلسه 22 ام درس «دانش تبلیغ دین» استاد پناهیان، امروز بعد از نماز مغرب و عشاء در مدرسۀ علمیۀ معصومیه(ع) واقع در قم، ابتدای بلوار امین برگزار میشود.
#دانش_تبلیغ_دین
@Hawzah_Panahian
@Panahian_ir
🌀چرا محتوا، مهمترین عامل موفقیت در تبلیغ است؟!
🗓جلسه بیستم دانش تبلیغ دین – قسمت اول
🔻همانطور که در این سلسله جلسات میبینید، وقتی ما از مبانی و اصول تبلیغ صحبت میکنیم، اکثراً ناظر به محتوای تبلیغ هست؛ در تبلیغ آن چیزی که خیلی مهم هست محتواست. واقعاً مهارتها و فنون تبلیغی، اصلاً آن مقدار اهمیت ندارند.
🔻شما بیهنر، بیتدبیر فنآورانه در تبلیغ حرف حساب داشته باشید بزنید، تا مقدار خیلی زیادی اثر مثبت خودش را خواهد گذاشت.
🔻البته این ذهنیت در حوزه معمولاً نیست. تا میگویید تبلیغ، بیشتر ذهنها میرود روی فنّ تبلیغ و یک سری اموری را بهعنوان فنون تبلیغ و خطابه تلقّی میکنند. در حوزۀ قدیم همینجور بوده و کماکان هست.
🔻در حالیکه شما اگر دقت کنید به محتوای تبلیغ، آنوقت اوج کار صاحب مکاسب (اعلیالله مقامهالشریف) میبینید که یک کار تبلیغی است. یعنی ایشان وقتی میآید، مسئله را مطرح میکند، استدلالهای مخالف را مطرح میکند، استدلالهای موافق را مطرح میکند، طوری همین مخاطبی که محققانه نشسته است پای درس خارج سحر میکند که گاهی از اوقات قدرت نقد هم از او سلب میشود. و بعد این میشود درجۀ بالای علمی.
🔻تبلیغ هم همینطور است. یک درس خارج خوب با تبلیغ چه فرقی میکند؟ آن بحث علمی و منطقی است. تبلیغ هم اینگونه است.
🔻مردم مگر دنبال حرف غیر منطقی هستند؟ مگر مردم پای منبر میخواهند آواز گوش بدهند؟ مگر میخواهند صرفا سرگرم بشوند؟
🔻شما که باید مردم را به اندیشه وادار کنید. کسی نخواهد مردم را به اندیشیدن وادار بکند، خیلی بد است. خب وقتی که بخواهید به اندیشیدن وادار کنید، چهکار میخواهید کنید؟
🔻مگر میشود شما استدلال منطقی مطرح نکنید، تفکر منطقی نداشته باشید، و حتی مخاطب خودت را اهل تفکر منطقی بار نیاورید؟ سرگرمی مؤمن حکمت است. امیرالمؤمنین فرمود وقتی خسته شدید بروید سراغ کلمات حکمتآمیز.
🔻لذا مهمترین عامل در موفقیت در تبلیغ، محتواست. ما باید اول محتوا را درست کنیم. البته یکی از اصول تبلیغ هم مهارتهایی است که باید به آن توجه بشود. آن مهارتها زیاد سخت نیست، آسان هم هست، و آسانیاش بیشتر به این دلیل است که از نظر مهارتی، انواع و اقسام سخن گفتنها داریم.
🔻 یکی تند حرف میزند، یکی آرام حرف میزند، یکی هم از روشهای متعدد دیگری که وجود دارد استفاده میکند. نمیشود به این سادگی گفت در چند مدل این فنون را خلاصه میشود ، یکدفعهای یک روش بدیعی میآید همۀ فنون گذشته را کنار میگذارد.
🕌 مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم
#دانش_تبلیغ_دین #پناهیان #اصول_و_مبانی_تبلیغ
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
هدایت شده از حوزه و تبلیغ | علیرضا پناهیان
فریادهای فاطمیه بر سر جامعه دینی.pdf
419.2K
📌ویژۀ مبلغین | بستۀ پیشنهادی تبلیغی برای ایام فاطمیه
🔻فریادهای فاطمیه بر سر جامعۀ دینی
🔸سرفصل و محتوای مطالب پیشنهادی برای ۴ جلسه سخنرانی
🎙 صوت جلسات:
Panahian.ir/post/5926
✅ تنها کانال رسمی مطالب حوزوی علیرضا پناهیان
@Hawzah_Panahian
📌 در فاطمیه چه بگوییم؟
👈پیشنهاد موضوعاتی برای فاطمیه
👤ارائه توسط: علیرضا پناهیان
🗓 امشب، بعد از نماز مغرب و عشا
🕌مسجد مدرسۀ علمیۀ معصومیه(ع) واقع در قم، ابتدای بلوار امین
#دانش_تبلیغ_دین
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
هدایت شده از حکمت بیان
منبر مکتوب فاطمی-فاطمیه 1401.pdf
1.99M
🌀فاطمیه؛ فصل دیدن دشمن
📌منبر مکتوب ویژه فاطمیه 1401 با رویکرد مسائل روز
✍️ پیام:
«دشمنتان را بشناسید و اوّل هم بدانید دشمن کیست؛ دشمن را اشتباه نکنید. ثانیاً وقتی دشمن را شناختید که کیست، نقطهضعفهای دشمن را بشناسید، ناتوانیهای دشمن را بشناسید. دشمن همیشه سعی میکند خودش را در نظر شما بزرگ و قوی جلوه بدهد. سعی کنید بشناسید دشمن در چه وضعیّتی است، چه ضعفهایی، چه نقطهضعفهایی، چه ناتوانیهایی دارد. دشمن را بشناسید، نقشههای دشمن را بشناسید. خیلیها در مقابل نقشهی دشمن غافلگیر میشوند؛ [مراقب باشید] غافلگیر نشوید.»(مقام معظم رهبری ۱۴۰۱/۰۹/۰۵)
🔰فهرست اجمالی:
🔻مبحث اول: نگاه حیات شناسانه به دشمن
🔻مبحث دوم: راز تکرار یک داستان در قرآن
🔻مبحث سوم: هیجان و سرگرمی به نام دشمن
🔻مبحث چهارم: نقاط ضعف دشمن
🔻مبحث پنجم: رسانه مهمترین ابزار دشمنی یهود در آخرالزمان
🔻مبحث ششم: نصرت خدا؛ مهمترین نقطۀ قوت ما
🔻مبحث هفتم: اقدام جهادی همراه با صبر، شرط نصرت خدا
🔻مبحث هشتم: راز موفقیت و قدرت جامعه در مقابل دشمن
🔻مبحث نهم: نقش مردم در مصاف با دشمن
🔻مبحث دهم: عاقبت دشمن
#فاطمیه
#لبیک_یا_خامنه_ای
#جهاد_تبیین
✅ #کانال_حکمت_بیان
╭┅─────────┅╮
🆔https://eitaa.com/hekmatebayan
╰┅─────────┅╯
🌀در فاطمیه چه بگوییم ؟
🗓 بخش اول
🔻در هر مناسبتی باید سعی کنیم مباحثمان مرتبط با اصل آن مناسبت باشد. به چند دلیل:
🔻اول اینکه مردم انتظار دارند که ما مرتبط با مناسبت صحبت کنیم؛ و این انتظار بجایی است و اگر بیربط با مناسبت صحبت کنیم طبیعی است که برای بسیاری از مخاطبان، بهویژه مخاطبان سنتی یا هوشمند، مطلوب نباشد.
🔻دلیل دوم این است که صحبت کردن مرتبط با همان مناسبت، واقعاً نورانیت بیشتر و اثر قدسی بیشتری دارد. وقتی شما در ایام شهادت حضرت زهرا (س) یا در ایام شهادت حضرت موسیبنجعفر (ع) یا هر مناسبت دیگری مرتبط با آن مناسبت صحبت میکنید، خود آن مناسبت را احیاء کردهاید و بهتر به تعظیم شعائر پرداختهاید و طبیعتاً ثواب ویژهای بر آن مترتب میشود.
🔻اما دلیل سوم و مهمترین دلیل که میتواند باطن دلیل دوم باشد این است که: اصلاً این مناسبتها که قدرت جمع کردن دلها و اندیشهها را دارد برای چه بهوجود آمده است؟ حادثه و حماسۀ فاطمیه و مصائب هر یک از اهلبیت(ع) اساساً برای چه چیزی شکل گرفته؟ یک ماهیتی در خود این حماسهها وجود دارد.
🔻شهادت هریک از ائمۀ هدی(ع) در محتوای خودش پیامهایی دارد و بُعد اهمیت آن پیامها اینقدر بالا بوده که در حد ائمۀ معصومین(ع) برای آن، قربانی داده شده است. پس حتماً میخواستند این حماسه باقی بماند. لذا اگر شما بهجای پرداختن به اصل آن حماسه به دنبال موضوعات دیگری مثل برطرف کردن شکیات نماز مردم یا هر موضوع بیربط دیگری بروید، انصاف نیست. حتماً این حادثهای که یک معصوم در آن به شهادت رسیده است، حکمتها و معانیای در خودش دارد و حتماً این محتوا طوری هست که برای همۀ زمانها حرف داشته باشد.
🔻محتوای مناسبت فاطمیه و هدف آن و پیامهای آن، اینقدر اهمیت دارد که که حضرت زهرا(س) برایش خون داده و چنین حماسهای برایش رخ داده است. لذا تعهد علمی ما، تعهد حکمی و تعهد ایمانی ما به آن حماسۀ بزرگ اقتضاء میکند که موضوعات سخنرانیهای ما مرتبط با این مناسبت باشد.
🔻اگر بخواهیم متناسب با مخاطب و زمانه سخن بگوییم آیا میتوانیم موضوعاتی مرتبط با هر مناسبت را متناسب با نیازها و علاقههای مختلف مخاطبان قرار بدهیم؟ چون اساساً ما باید سه چیز را در مخاطب مد نظر قرار بدهیم: یکی نیازهای مخاطب، دیگری علاقههای مخاطب و سوم سطح درک مخاطب. آیا موضوع متناسب با نیاز، علاقه و سطح درکِ مخاطب در هر مناسبتی پیدا میکنیم؟ آیا این موضوع، میتواند متناسب با وضع جامعه هم باشد؟
🔻همانقدر که نزول قرآن معجزه است و سرشار از حکمت و معانی مختلف و متناسب برای هر زمان است، همانطور هم نزول عترت «یعنی رسیدن عترت به دلها و اندیشهها در دل این مصیبتها» معجزه است. معجزهای است که شما میتوانید هزار و چهارصد سال دربارۀ عاشورای أباعبداللهالحسین(ع) حرف بزنید و باز هم حرف تازهای باشد که بتوان بیان کرد.
🔻ممکن است کسانی بگویند: «ما حرف تازهای پیدا نکردیم»، خُب شما پیدا نکردید، ممکن است شما در مورد قرآن هم حرف تازهای پیدا نکنید ولی آیا واقعاً حرف تازهای وجود ندارد؟ مگر میشود قرآن حرف تازهای نداشته باشد؟ این اعجاز قرآن به نوعی در عترت هم هست.
🔻پس این مناسبتها با توجه به اینکه اولیاءخدا در آنها قربانی شدهاند اصلاً نمیتواند کممعنا باشد. نمیتواند ذو ابعاد نباشد. بعضیها در این مناسبتها به سراغ کلمات معصومین(ع) میروند، بدون اینکه با موضوع شهادت آن معصوم ارتباطی داشته باشد، درحالیکه آن چیزی که خون معصوم برایش داده شده، حتماً مهمتر است. امام برای چند موضوع اخلاقی و معنویِ ساده که شهید نشده است. مگر آنکه بتوانیم ارتباط آن مطالب اخلاقی و معنوی را با ماهیت و اصل شهادت برقرار کنیم که این بسیار مطلوب است.
🔻در هر مناسبتی مثل ایام فاطمیه، وقتی میخواهیم موضوعی برای سخنرانی تهیه کنیم اول باید به محضر آن مناسبت برویم و ماهیت آن را دقیق بشناسیم. یعنی ابتدا باید ماهیت فاطمیه، ماهیت عاشورا، ماهیت شهادت أمیرالمؤمنین(ع) را به خوبی بشناسیم؛ حتی بدون متناسبسازی با نیاز امروز، بدون ادبیات زیبا و بدون هیچ کار اضافهای که میخواهیم انجام بدهیم.
🔻در بسیاری از مناسبتها هنوز این ماهیت بهخوبی تبیین و شناخته نشده است. ظواهر این حوادث و حماسهها مشخص است اما ماهیت آن برای خیلی از ما هنوز بهطور دقیق روشن نشده است.
🔻وقتی اصل شناخت ماهیت هر مناسبتی انجام شد، پیداکردنِ ربطش به موضوعات مختلف و ربطش به نیاز امروز جامعه و مخاطب، کار بعدی است.
🕌مسجد مدرسۀ علمیۀ معصومیه(ع)
#فاطمیه
#پناهیان
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian