Panahian_Hawzah-Kamel-BasteTablighiBayanManavi.docx
73.9K
📌فایل Word | بستۀ پیشنهادی تبلیغی بیان معنوی برای دهۀ اول محرم۹۸
👈 نقش تقوا در رفع مشکلات فردی و اجتماعی
🔻قسمت دوم: مشروح مطالب هر شب
✅ اختصاصی کانال مطالب حوزوی علیرضا پناهیان
#محرم۹۸
@Panahian_Hawzah
Panahian_Hawzah-Mostanadat-BasteTablighiBayanManavi.docx
103.7K
📌فایل Word | مستندات مربوط به 5 شب اول محرم
👈 نقش تقوا در رفع مشکلات فردی و اجتماعی
✅ اختصاصی کانال مطالب حوزوی علیرضا پناهیان
#محرم۹۸
@Panahian_Hawzah
🔻اطلاعیه | ضمن عرض پوزش بابت تاخیر به وجود آمده در ارسال مستندات پنج شب دوم مبحث "نقش تقوا در رفع مشکلات فردی و اجتماعی" ؛ انشالله امروز این فایل در کانال منتشر خواهد شد.
@Panahian_hawzah
Panahian_Hawzah-Mostanadat-BasteTablighiBayanManavi.docx
157.9K
📌فایل Word | مستندات مربوط به 5 شب دوم محرم
👈 نقش تقوا در رفع مشکلات فردی و اجتماعی
✅ اختصاصی کانال مطالب حوزوی علیرضا پناهیان
#محرم۹۸
@Panahian_Hawzah
💌 طلبه بشویم یا دانشجو؟
🔻 این سؤال درست نیست که بپرسیم طلبه بشویم یا دانشجو؟ شما باید برای زندگی شغلی خودتان تحصیل علم بکنید، حالا اول ببینید چه شغلی میخواهید داشته باشید؟ متناسب با همان شغل باید به فکر انتخاب رشته درسی باشید؛ این رشتۀ درسی در حوزه باشد یا در دانشگاه.
طلبه بشویم یا دانشجو سؤال دقیقی نیست. دقیق تر آن است که از خود بپرسیم میخواهیم به روح انسانها خدمت کنیم یا به جسم انسان؟ اگر میخواهیم شغلمان مرتبط با جسم و فضای مادی حیات انسان باشد باید برویم مهندس یا پزشک بشویم که درجای خود خیلی هم ارزشمند است. اگر کسی میخواهد به روح و روان انسانها کمک کند باید به رشته های علوم انسانی و یا حوزه برود. در نهایت کسی باید طلبه بشود که تعالی روح انسانها خیلی برایش مهم باشد، احساس درد کند وقتی فاصلۀ انسانها را خدا را میبیند و یا اگر کسی میخواهد به کمک دین دنیای انسانها را نجات بدهد باید طلبه بشود. چون طلبگی فقط اختصاص به تنظیم رابطۀ انسان با خدا ندارد. اینطور نیست که طلبگی ربطی به دنیای مردم نداشته باشد ولی دنیای مردم را از طریق ذهن و اندیشه و تمایلات آنها آباد میکند نه از طریق مهندسی و پزشکی.
✅ کانال مطالب حوزوی علیرضا پناهیان
@Panahian_Hawzah
💌 پیشمطالعه؛ راهی برای افزایش سطح یادگیری و تثبیت علم
🔻 منفعل درس خواندن خیلی بد است هم موجب آثار سوء در شخصیت طلبه میشود و هم به شدت مانع رشد علمی میشود. مهمترین راه منفعل درس نخواندن پیشمطالعه است. پیشمطالعه یعنی چه؟ یعنی درسی که میخواهد بگیرد را قبل از درس مطالعه کند و مسلّط بیایید سر کلاس. قبل از درس بحث همان روز را مطالعه کنید، و حتی دربارۀ آن فکر کنید، آنوقت استاد در مقابل شما کنفرانس خواهد داد و شما شیوۀ درس دادن او را پیش خودت نقد خواهی کرد و با کنجکاوی به دنبال آن نکته هایی هستی که در پیش مطالعه متوجه نشده ای. این روش سطح یادگیری و تثبیت علم را به شدت بالا میبرد. و الا ممکن است هیچوقت باسواد نشوی و سی سال در حوزه یا دانشگاه درس بخوانی ولی دانشمند نخواهی شد.
✅ کانال مطالب حوزوی علیرضا پناهیان
@Panahian_Hawzah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ #کلیپ_تصویری | مقررات آموزشی حوزه، باتقوا شدن را برای طلبهها دشوار کرده!
📌چرا قدیمها طلبهها بیشتر درس میخواندند؟
👈🏻نقدی بر نظام آموزشی حوزه (۱)
✅ کانال مطالب حوزوی علیرضا پناهیان
@Panahian_Hawzah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ #کلیپ_تصویری | به جای نمره، نظر معلم!
🔻در نبود مقررات سختگیرانه، عامل نظم چیست؟
👈🏻 نقدی بر نظام آموزشی حوزه (۲)
✅ کانال مطالب حوزوی علیرضا پناهیان
@Panahian_Hawzah
📌پی دی اف | نگاهی به ضرورت، فضیلت و آداب زیارت امام حسین(ع)
👈🏻 کاری از گروه پژوهشی موسسه بیان معنوی
🔻دریافت:
📎 Panahian.ir/post/5724
✅ اختصاصی کانال مطالب حوزوی علیرضا پناهیان
@Panahian_Hawzah
Panahian_Hawzah-AdabZiyaratEmamHosein.pdf
717.5K
📌 نگاهی به ضرورت، فضیلت و آداب زیارت امام حسین(ع)
👈🏻 کاری از گروه پژوهشی موسسه بیان معنوی
✅ اختصاصی کانال مطالب حوزوی علیرضا پناهیان
@Panahian_Hawzah
980708-Panahian-BarkhiVazayefMobalegheenDarPeeyadeRavyArbaeen-18k.mp3
10.13M
🎙#سخنرانی | برخی وظایف مبلغین در پیادهروی اربعین
📅 یک جلسه | ۹۸/۷/۸
🕌 مدرسه فیضیه، گردهمایی مبلغین
🔻سرفصل ها + کیفیت بهتر:
📎 Panahian.ir/post/5725
✅ اختصاصی کانال مطالب حوزوی علیرضا پناهیان
@Panahian_Hawzah
Panahian_Hawzah-AdabZiyaratEmamHosein.doc
480.8K
📌 فایل Word احادیث منتخب و برگزیده درباره ضرورت، فضیلت و آداب زیارت امام حسین(ع)
🔻 کاری از گروه پژوهشی موسسه بیان معنوی
👈🏻دریافت فایل pdf:
📎 Panahian.ir/post/5724
✅ اختصاصی کانال مطالب حوزوی علیرضا پناهیان
@Panahian_Hawzah
💌 راهی برای مقابله با بیانگیزه شدن طلبهها
🔻 یکی از مشکلات مهم سالهای اول طلبگی این است طلبه با انگیزههای قوی معنوی و معرفتجویی به حوزه میآید و بعد با یک دورۀ سرد و بیروح تحصیل ادبیات روبرو میشود. طلبه کم کم دلسرد میشود، مخصوصا اگر ادبیات با فراوانی آیات و روایات خوانده نشود. اگر دروس جنبی هم خوانده میشود آنها هم آنقدر از مقدمات بعیدۀ علمی استفاده میشود که باز با انگیزهها و نیازهای معنوی طلبه سازگاری ندارد. یکی از راههای مقابله با بیانگیزه شدن طلبه ها توجه به ضرورت حلم در کنار علم است. کسی که میخواهد اهل علم بشود باید برای رسیدن به نتایج لذت بخش علم صبور و حلیم باشد. امیرالمؤمنین علی(ع) در خطبۀ شریف همّام میفرماید متقی علم را با حلم در میآمیزد «یمزج الحلم بالعلم». اما نباید زیادی بار این دلسرد شدن را به دوش طلبه ها گذاشت. راه چاره دیگر این است که طلبهها خود به متن قرآن و فهم آن عشق بورزند و کنجکاوی خود را برای درک زیباییهای قرآن و نهج البلاغه افزایش دهند. آنوقت خواهند دید چقدر یاد گرفتن زبان عربی جذاب است و میتواند معرفت آفرین و معنویت زا باشند. اما راه حل اساسی این است که مدارس پیش دانشگاهی فعال بشوند و کسانی که احتمال میدهند بخواهند طلبه بشوند در دبستانها و دبیرستانها، دوران تحصیل عربی را پشت سر بگذارند که وقتی وارد حوزه میشوند دیگر از درسهای اصلی شروع کنند. درسهای جنبی هم باید تحول اساسی پیدا کنند و بتوانند به جذب معنوی و تامین معرفتی طلاب تازه وارد منجر شوند.
👤علیرضا پناهیان
🔻حوزه دارالحکمه - ۹۲.۷.۳
✅ کانال مطالب حوزوی علیرضا پناهیان
@Panahian_Hawzah
🌀 پیشنهاد سخنرانی برای «دهۀ آخر صفر»
👈 عنوان: «غربت پیامبر(ص)»
📌 خلاصه و سیر بحث:
🔻 پیامبر گرامی اسلام(ره) دربارۀ غربت دین میفرماید: «اسلام غریبانه آغاز شد و به سرعت غریب خواهد شد و خوشا به سعادت کسانی که این غریبی را تحمل میکنند؛ بَدَأَ الْإِسْلَامُ غَرِیباً وَ سَیَعُودُ کَمَا بَدَأَ فَطُوبَى لِلْغُرَبَاءِ»(اعلام الدین/ص۲۷۹). پیامبر اکرم(ص) با این کلام به «غربت» وزن مخصوصی دادند. موضوع غربت از جهات مختلف قابل بحث است. اساساً انسان در این دنیا غریب است و مؤمن به دلیل رعایت بایدها و نبایدهایی بیشتر غریب میشود. غربت امام یکی از دیگر وجوه غربت است که به دلایل مختلفی برای ائمه وجود داشته است. ولی ما چگونه میتوانیم به رفع این غربت کمک کنیم. عوامل ایجاد غربت برای مؤمنین و به صورت خاص برای ائمه اطهار(ع) و وظیفهای که ما در این مورد داریم در کنار مباحث شنیدنی دیگر، مجموعه مباحث «غربت پیامبر(ص)» را شکل داده است.
🎙 صوت:
📎 panahian.ir/post/1011
#پیشنهاد_سخنرانی
✅ کانال مطالب حوزوی علیرضا پناهیان
@Panahian_Hawzah
🌀 پیشنهاد سخنرانی برای « #دهۀ_آخر_صفر»
🏴 شهادت امام رضا(ع)
👈 عنوان: «صریحترین فریادگر ولایت»
📌 خلاصه و سیر بحث:
🔻 وقتی نام شریف امام رضا(ع) را میشنویم، مهمترین وصف یا ویژگی آن حضرت که باید به ذهن ما متبادر شود چیست؟ آیا اینکه حضرت به ایران تشریف آوردند، اینکه غریب بودند و غریبانه به شهادت رسیدند یا اینکه ایشان را عالم آلمحمّد(ص) برمیشمردند، کدامیک باید مهمترین ویژگی حضرت در نزد ما باشد؟!
🔻 همۀ اینها خصوصیات و اتفاقات مهم زندگی حضرت بودند، ولی هیچیک از این ویژگیها نباید مهمترین وصف امام رضا(ع) در ذهن ما باشد، کار خاص و مأموریت ویژۀ حضرت، هیچیک از اینها نبوده است.
🔻 امام رضا(ع) در بین همۀ ائمۀ هدی، صریحترین پیامهای ولایی را به مردم منتقل کردند و میتوان گفت امام رضا(ع) در بیان و دعوت به امر امامت و ولایت، از جهاتی صریحترین امام بودند.
🔻 امام رضا(ع) دعوت به امر ولایت را در زمان خلیفۀ مقتدر عباسی؛ هارون الرشید هم انجام میدادند. به هارون گفتند: چرا به امام رضا(ع) کاری نداری در حالی که ایشان دارد راحت امامت را تبلیغ میکند و مردم را به امر ولایت دعوت میکند؟! هارون گفت: شهادت موسیبن جعفر(ع) برای من کافی است، من دیگر با این خانواده کاری ندارم.(هَذَا عَلِیٌّ ابْنُهُ قَدْ قَعَدَ وَ ادَّعَى الْأَمْرَ لِنَفْسِهِ. فَقَالَ: مَا یَکْفِینَا مَا صَنَعْنَا بِأَبِیهِ؟! تُرِیدُ أَنْ نَقْتُلَهُمْ جَمِیعاً!؛ عیون اخبارالرضا/2/266)
🔻 وقتی به امام رضا(ع) عرضه داشتند: شما نمیترسید از اینکه هارون شما را هم مانند پدر گرامیتان امام موسیبن جعفر(ع) به شهادت برساند یا اذیت کند؟ حضرت فرمودند: «همانطور که پیامبر اکرم(ص) میفرمودند «اگر ابولهب توانست یک مو از سرِ من کم کند، من پیغمبر شما نیستم» من هم به شما میگویم؛ اگر هارون توانست یک مو از سر من کم کند، من امام شما نیستم!» لذا حضرت بدون هیچ واهمهای به امر تبلیغ، تبیین و دعوت به امامت میپرداختند. (أَنَا أَقُولُ لَکُمْ «إِنْ أَخَذَ هَارُونُ مِنْ رَأْسِی شَعْرَةً فَاشْهَدُوا أَنِّی لَسْتُ بِإِمَامٍ.» کافی/8/258)
🔻 امام رضا(ع) وقتی فرصت، امکان و ظرفیت مختصری برای آشنایی با مفهوم امامت و ولایت را در میان مردم دیدند، بر روی مفاهیمی مثل نماز و روزه و عبادات و اخلاقیات کار نکردند، بلکه به سراغ اصل ماجرا رفتند و به اصلیترین مفهوم دینی یعنی ولایت و امامت پرداختند. نمونۀ برجستۀ آن حدیث سلسلة الذهب است.
🔻 حدیث «سلسلةالذهب» سند تاریخی مأموریت ویژۀ امام رضا(ع) در دعوت مردم به امر امامت است
🔻 بنابراین وقتی نام شریف امام رضا(ع) را شنیدیم باید بگوییم «بزرگ فریادگر امامت» و ولایت. چون ایشان به هر دلیل، صریحترین امام در بیان امر امامت و ولایت و معارف پیرامونیِ آن هستند. این مهمترین ویژگی امام رضا(ع) است.
🔻 اینکه مردم صدا میزنند: «یا سلطان! یا اباالحسن! یا علیبن موسیالرّضا(ع)!» این یک سخن عوامانه نیست. حضرت در زمان خودشان هم این سلطنت بر دلها را داشتند و از جهاتی نزدیکترین امام به تشکیل حکومت بودند. البته معلوم است که یار نداشتند، ولی از روشنگری هم کوتاه نمیآمدند.
🔻 اینکه با همۀ نفوذ و سلطنت معنوی اجتماعی حضرت باز هم به امام رضا میگوییم «غریب» یا «غریب الغرباء» این هم در جای خود صحیح است؛ با آنکه مهمترین ویژگی حضرت نیست. زیرا امام رضای ما وقتی دیگر غریب نیست که حاکم مطلق عالم امکان باشد، نه اینکه فقط یک حرم به این وسعت داشته باشد. امام رضا(ع) وقتی غریب نخواهد بود، که صحن و سرایش کلّ کرۀ ارض باشد. کلّ دریاها و اقیانوسها آبراههای گوشه و کنار حرمش باشد. در واقع تا زمان حاکمیت مطلق امامت بر زمین، همۀ امامان ما غریب هستند.
🎙✍️ صوت و متن:
📎panahian.ir/post/886
📌صوت مباحت تکمیلی: «تحلیلی بر حیات سیاسی اجتماعی امام رضا(ع)» 6 جلسه
📎panahian.ir/post/5203
#پیشنهاد_سخنرانی
✅ کانال مطالب حوزوی علیرضا پناهیان
@Panahian_Hawzah
💌اگر میخواهید طلبۀ موفقی بشوید ...
🔻 اگر میخواهید طلبۀ موفقی بشوید اعتراض به برنامۀ درسیتان نداشته باشید! طلبهای که به برنامۀ درسی خودش معترض باشد و حتی از شیوۀ تدریس معلم دلخور باشد، دیگر جد و جهد نمیکند و با دلسردی درس میخواند؛ و این بدتر از هر عیب در برنامه درسی و و روش تدریس است. خوب درس خواندن میتواند بسیاری از کاستیها را جبران کند. البته اگر انتقاد بکند و موجب بهبود وضعیت بشود اشکالی ندارد بلکه خوب هم هست. ولی اگر بخواهد این انتقاد را درونی بکند و بیحوصله بشود، موجب زدگی خواهد شد. اگرچه انتقاد در بسیاری از موارد به نظام آموزشی حوزه وارد است ولی محسنات همین وضع موجود هم کم نیست و واقعا خوب درس خواندن میتواند کاستیهای این نظام آموزشی را برطرف کند.
👤علیرضا پناهیان
🔻حوزه دارالحکمه - ۹۲.۶.۱۸
✅ کانال مطالب حوزوی علیرضا پناهیان
@Panahian_Hawzah
💌 ماموریت نهایی طلبه چیست؟
🔻 طلبگی شغل پر رمز و رازی است. یکی از وجوه رمزآلود بودن شغل طلبگی این است که معلوم نیست در مسیر طلبگی چه ماموریتی نصیب شما میشود. شما باید درس بخوانی، خودسازی کنی و مهارتهای لازم را به دست بیاوری، اما اینکه آخرش چه کاری خواهی کرد، این را تا حد زیادی باید به خدا واگذار کنی. باید از خدا بخواهی تو را مؤثر قرار دهد. باید مهارتها و توانمندیهای علمی متناسب با استعدادهای خودت را به دست بیاوری و در همین راه هم از خدا بخواهی کمکت کند اما آخرش دقیقا چه خواهد شد گاهی بسیار نامعلوم و غیرقابل پیش بینی است. توکل و توسل در طلبگی حرف اول و آخر را میزند و یک تسلیم قشنگی به خدا در این شغل هست.
👤علیرضا پناهیان
🔻حوزه دارالحکمه - ۹۲.۶.۲۸
✅ کانال مطالب حوزوی علیرضا پناهیان
@Panahian_Hawzah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #تصویری | مهمتر از استعداد در طلبگی!
👈🏻سایر کیفیتها:
📎 Panahian.ir/post/5766
✅ کانال مطالب حوزوی علیرضا پناهیان
@Panahian_Hawzah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 راز موفقیت منبر
👈🏻سایر کیفیتها:
📎 Panahian.ir/post/4525
✅ کانال مطالب حوزوی علیرضا پناهیان
@Panahian_Hawzah
🔸سلسله جلسات مؤمنِ مبلغ
📌 تبلیغ دین وظیفۀ مؤمن نیست، بلکه ویژگی و غریزۀ مؤمن است. مؤمن در اثر شدت حلاوتی که از دین خود می چشد، بصورت غریزی به تبلیغ دین می پردازد.
علیرضا پناهیان در این جلسات برخی از مبانی و راهکارهای تبلیغ که بتواند برای عموم مؤمنین راهگشا باشد، همراه با برخی مثال های عملی تبیین کرده است. نکات و آدابی که در مورد روش های تبلیغ در این جلسات ارائه شده است کمک می کند تا تلاش های ما در امر تبلیغ کارآمدتر و تأثیرگذارتر باشد.
🔻این جلسات در محرم سال۸۷ ،در هیئت محبین اهل بیت قم برگزار شده است.
🔻هر شب یک جلسه در کانال منتشر خواهدشد.
✅ کانال مطالب حوزوی علیرضا پناهیان
@Panahian_Hawzah