هدایت شده از حوزه و تبلیغ | علیرضا پناهیان
🔰سلسله دروس دانش تبلیغ دین
💢مدرس: استاد علیرضا پناهیان
💠 مبحث دوم: روش بیان دین
📌ویژۀ برادران و خواهران طلبه
🕖 زمان: سهشنبهها ساعت ۱۹
📅 شروع کلاسها از ۱ آبان۱۴۰۳
🕌 مکان: قم، خیابان بسیج، خیابان شهید ایرانی، حسینیه فاطمیون
🔻مهلت ثبت نام: از ۱۷ الی ۲۷ مهرماه
🌐 اطلاعات بیشتر و ثبتنام از طریق:
darolhekmah-tabligh.ir
✅ مرکز تخصصی تبلیغ دارالحکمه
@Hawzah_Panahian
🔹یک مبلغ قطعا باید اسلام شناس باشد
▫️مبلغ نیازمند قدرت استنباط بالایی است. قدرت استباطی که یک مبلغ برای تبلیغ موفق نیاز دارد، بیش از قدرت استنباطی است که معمولا برای استخراج یک حکم شرعی مورد نیاز است. یک فقیه وقتی میخواهد یک فتوا بدهد، معمولاً زیاد نیازی به اسلامشناس شدن ندارد. حضرت امام میفرمود یک فقیه که لزوماً اسلامشناس نیست، ولی یک مبلغ قطعاً باید اسلامشناس باشد وگرنه آن چیزی که باید از آب در نمیآورد.
🚩 همایش تبلیغ نو در حوزه علمیه قم – ۱۴۰۱/۴/۲ (لینک)
📮دارالحکمه، مرکز توسعه گفتمان تبلیغ
📱ایتا|تلگرام|بله|اینستاگرام|آپارات
حوزه و تبلیغ | علیرضا پناهیان
خواسته های مکرر۲ 🚩نگرانی ۲۰ ساله رهبر انقلاب از ۱۳۷۳ تا ۱۴۰۲ 🔻بنده جداً نگرانم! ▫️بنده جداً
🔰خواستههای مکرر۳
نگرانیهای ۲۰ساله رهبر انقلاب درباره تبلیغ
🚩از ۱۳۷۵ تا ۱۴۰۲
🔻تبلیغ باری بر زمین مانده
🔹مقام معظم رهبری:
▫️واقعا تبلیغ، باری بر زمین مانده است، حتی الان هم که شما به این خوبی کار میکنید، سازمان تبلیغات هم کار میکند، حوزهی عملیه هم بالاخره، باری به هر جهت روحانیون و علما کار میکنند، در عین حال بار تبلیغ این حقیقت زمین مانده است. (بیانات در دیدار اعضای دفتر تبلیغات ۱۳۷۵.۰۷.۰۹)
🔻نسبت به تبلیغ نگرانم!
▫️واقعاً با اطّلاعاتی که به من میرسد از جهات مختلف، نسبت به تبلیغ نگرانم! بله.....گر امروز حوزهی علمیّه از اهمّیّت تبلیغ و حسّاسیّت تبلیغ و مضاعف بودن وظیفهی تبلیغ غفلت بکند، دچار عارضهای میشویم که جبرانش بهآسانی ممکن نیست؛ نمیگویم محال است امّا بهآسانی ممکن [نیست] و دچار استحالهی فرهنگی میشویم. اگر لاسمحالله استحالهی فرهنگی پیش بیاید، درست کردنش، جبران کردنش دیگر کار یک ذرّه و دو ذرّه نیست. امام در یک مواردی مکرّر میفرمودند که اگر چنین اتّفاقی بیفتد، اسلام یک سیلیای خواهد خورد که تا سالهای متمادی اثرش بر روی او باقی خواهد ماند؛ قضیّه این است. اگر چنانچه ما غفلت بکنیم این پیش میآید. اگر غفلت بکنیم، از گناهان بزرگ قبحزدایی میشود، از کبائر قبحزدایی میشود، عادی میشود. میبینید که در غرب شده؛ در غرب همینطور قدم به قدم دارند پیش میروند. آدم دوست ندارد تعبیرات رایج اینها را تکرار بکند، یعنی واقعاً شأن حرف زدن انسان و زبان انسان بالاتر از این است که اینها را تکرار کند؛ امّا هست دیگر. اگر تبلیغ را دستِکم بگیریم، اینها دامن جامعهی ما را خواهد گرفت.(۲۱تیر ۱۴۰۲)
📮دارالحکمه، مرکز توسعه گفتمان تبلیغ
📱ایتا|تلگرام|بله|اینستاگرام|آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹تحول تبلیغ در نگاه استاد پناهیان
#مجله_تصویری_دعوت
📮دارالحکمه، مرکز توسعه گفتمان تبلیغ
📱ایتا|تلگرام|بله|اینستاگرام|آپارات
🔻تبلیغ باید همراه با ایجاد تدبر در مخاطب باشد
▫️مبلّغ دین نباید تنها به نقل روایت و قرائت قرآن و در نهایت توضیح معنا اکتفا کند. بلکه باید در کنار هر روایتی درایتی را هم افزایش دهد و در کنار هر قرائتی؛ تدبری را ارائه نماید تا مخاطبان خود را سطحی بار نیاورد. سطحی نگری در دین خطرش از بیدینی کمتر نیست و در معرض انواع انحراف هاست.
📮دارالحکمه، مرکز توسعه گفتمان تبلیغ
📱ایتا|تلگرام|بله|اینستاگرام|آپارات
📢با «حکمت و بیان» از تبلیغ بگو
🔓برای ایجاد تحول تبلیغ در حوزه نیاز به گفتگوهای مفصل وجود دارد. تبلیغ نیازمند واژهپردازی است تا بدانیم کدام یک از اقدامات ما تبلیغ است و کدام ضد تبلیغ.
◽️ما در مجله «حکمت و بیان» میخواهیم تبلیغ را از مظلومیت خارج کنیم. «حکمت و بیان» به قلم شما نیاز دارد. در شماره اول به تحول حوزه در تبلیغ پرداختیم در شماره دوم نیز به این موضوع از زوایایی دیگر خواهیم پرداخت. اگر تمایل دارید که دربارۀ این موضوع برای شماره دو قلم بزنید، آثارتان را برای مجلۀ حکمت و بیان ارسال کنید.
👈 چرا و چگونه تبلیغ در حوزه اولیت قرار گیرد؟
⚠️در مورد ارسال آثار لطفاً به نکات زیر دقت داشته باشید:
▫️یادداشتهای علمی و ژورنالی ارسالی بین 1000تا 1500 کلمه باشد.
▫️یادداشتهای ارسالی باید به زوایای موضوع ارسالی به صورت کامل و دقیق و علمی پرداخته باشد.
▫️فایلهای متنی، فقط در قالب برنامۀ word و در پیراستهترین حالت ممکن ارسال شوند.
▫️مطالب ارسالی بعد از تأییده شورای سردبیری چاپ خواهد شد.
🚩مهلت ارسال آثار: 5 آذر
📥فایلهای خود را به mtdavat@gmail.com یا ادمین کانال ارسال فرمایید.
📮دارالحکمه، مرکز توسعه گفتمان تبلیغ
📱ایتا|تلگرام|بله|اینستاگرام|آپارات
📢اطلاعیه برگزاری جلسه اول کلاس دانش تبلیغ دین
🔉مبحث دوم: روش بیان دین
🟥با تدریس استاد علیرضا پناهیان
🕖 زمان: سهشنبهها ساعت ۱۹
🕌 مکان: قم، خیابان بسیج، خیابان شهید ایرانی، حسینیه فاطمیون
📮دارالحکمه، مرکز توسعه گفتمان تبلیغ
📱ایتا|تلگرام|بله|اینستاگرام|آپارات
📸گزارش تصویری |برگزاری اولین جلسه از سلسله دروس دانش تبلیغ دین در قم
🔰نخستین جلسه از سلسله دروس دانش تبلیغ دین با تدریس استاد علیرضا پناهیان در قم برگزار شد. این دوره آموزشی با هدف افزایش مهارت تولید محتوای تبلیغ، چینش سخنرانی و چگونگی استخدام ادبیات نو آغاز شده است
👈این درس سهشنبهها ساعت۱۹در حسینیه فاطمیون قم برگزار میگردد.
📮دارالحکمه، مرکز توسعه گفتمان تبلیغ
📱ایتا|تلگرام|بله|اینستاگرام|آپارات
📢 فراخوان دعوت به همکاری مرکز تخصص تبلیغ دارالحکمه
🔻 زمینههای تخصصی مورد نیاز:
✅ تدوینگر : خلاق و مسلط بر نرمافزارهای تدوین
✅ گرافیست : هنرمندی با مهارت در طراحی گرافیکی
*️⃣ جهت ثبت نام و ارسال رزومه:
@agr_admin
📮دارالحکمه، مرکز توسعه گفتمان تبلیغ
📱ایتا|تلگرام|بله|اینستاگرام|آپارات
هدایت شده از انتشارات حکمت و بیان
🔰دربارۀ ما
اینجا کتابهایی انتشار می یابد که مسیر زندگی شما را تغییر میدهد!
🔘نشر «حکمت و بیان»، مرکز توسعه اندیشه دینی و تخصصی تبلیغ دین است که رسالت خود را از دهه ها قبل با عنوان نشر بیان معنوی آغاز کرده و هم اکنون با عنوان نشر حکمت و بیان به فعالیت خود ادامه میدهد.هدف این انتشارات، نشر و ترویج افکاری است که در راستای اندیشه دینی میتواند مسیر زندگی انسانها را تغییر داده و یا تصحیح کند.
🔻خرید کتاب:
📎 panahianbook.ir
✅انتشارات حکمت و بیان
📌ناشر آثار استاد علیرضا پناهیان
@panahianbook
هدایت شده از مجله حکمت و بیان
🔰تبلیغ هالیوودی آری یا خیر؟!
📝حجت الاسلام علی حیدری
▫️سردبیر و پژوهشگر عرصه تبلیغ
🔻در حکومت رسول خدا(ص) ادارهٔ امور جامعه حقیقتاً در دست مردم بوده است و مردم، سالار امور خودشان و مستقل و عزتمند بودهاند.
خدای متعال انسان را از عبد غیر شدن نهی فرموده؛ زیرا این کار را مانع اصلی و جدی استقلال و عزت انسان میداند.
🔻بر اساس تعالیم دینی، ما حق نداریم با هر روش تبلیغاتی یا هر شیوهٔ اغواگرانهای مخاطب را جذب کرده و برای اقناع او تلاش کنیم. اما روش تبلیغی رایج در حوزهٔ علمیه، چیزی از جنس «اجبار به انجام فعل و رفتار صحیح» است؛ این روش، در واقع از جنس روشهای هالیوودی است.
🔻اکنون این سؤال مطرح میشود که چرا در حوزه در بُعد تبلیغ، اینگونه آموزشها دیده نمیشود؟ آیا هر گونه تبلیغی، تبلیغ دینی است؟ پس سیرهٔ رسول خدا(ص) در تبلیغ چه میشود؟ نهاد حوزه در آموزش دین به طلاب چگونه رفتار کرده است که تبلیغاتشان معمولا با تبلیغ رسول خدا(ص) متفاوت است؟
✅ فصلنامه تخصصی حکمت و بیان
@hekmatvabayan_ir
@Hawzah_Panahian
#مرور_سریع | مروری بر جلسه اول «روش بیان دین» با تدریس استاد پناهیان
🔶 مبحث اول: مقدمات بیان دین
🔹 ۱. تبلیغ معارف دینی نیازمند نوعی فقاهت است
🔹 ۲. تشخیص اولویت در بیان معارف دینی، نیازمند دیدگاه راهبردی است
🔹 ۳. ضرورت تجدید نظر در تبلیغات سنتی دین
🔹 ۴. دو ایراد اساسی به تبلیغات سنتی دین (انسانشناسانه نبودن و جامعهشناسانه نبودن)
🔶 مبحث دوم: نکاتی در روش بیان دین
🔹 ۱. روش بیان دین اعم از سخنرانی دینی و فن خطابه
🔹 ۲. در روش بیان دین، تمرکز اصلی بر تولید محتوا است
🔹 ۳. در تهیه محتوا و بیان دین، مخاطب را دستکم نگیرید
🔹 ۴. روش بیان دین در آیات قرآن
✔️ همراهی حکمت و بیان در رسالت انبیا
✔️به تفکر واداشتن مخاطب در بیان دین
✔️دستور به تبیّن و بررسی و عدم تقلید کورکورانه
✔️تبیین به منزله اتمام حجت
🔹 ۵. چرایی نیاز دین به بیان و تبیین
◽️ پیچیدگی انسان و زندگی او
◽️ فهم آخرین دین پیچیدهتر از ادیان گذشته
◽️برای تشخیص موضوعات احکام و فهم وظیفه در مقام عمل
◽️فراوانی ابهام آفرینی دشمنان علیه دین
◽️ رسوب تحریفات در دین و لزوم رفع آنها
◽️بستن راههای فرار با تبیین
◽️جذب افراد هوشمند جامعه به دین
◽️ تقاضای جهان امروز و نیاز به تبیین فلسفه بسیاری از احکام
⚡️این درس سهشنبهها ساعت۱۹در حسینیه فاطمیون قم برگزار میگردد.
#دانش_تبلیغ_دین
📮دارالحکمه، مرکز توسعه گفتمان تبلیغ
📱ایتا|تلگرام|بله|اینستاگرام|آپارات
🔹تفاوت روش بیان دین با روش بیبیسی!
▫️گزیدهای از کلاس روش بیان دین
⚡️این درس سهشنبهها ساعت۱۹در حسینیه فاطمیون قم برگزار میگردد.
#دانش_تبلیغ_دین #روش_بیان_دین
📮دارالحکمه، مرکز توسعه گفتمان تبلیغ
📱ایتا|تلگرام|بله|اینستاگرام|آپارات