هدایت شده از اقتصاد اسلامی
🌴نهج البلاغه بخوانیم و به آن عمل کنیم‼️
🖌حمدان مقدم
ناترازی در تصمیمگیریها،مسئولیتپذیری، و پاسخگویی در ادارهی امور، امروز نه یک اتفاق، بلکه نتیجهی مستقیم فاصله گرفتن از حکمتهای علوی است.
ما نهجالبلاغه را میخوانیم، اما با آن زندگی نمیکنیم. در حالی که اگر تنها همین دوازده اصل مدیریتی امام علی (ع) در ساختارهای اجرایی ما جاری میشد، بسیاری از بحرانهای امروز رخ نمیداد.
🔷 ۱۲ پیام مدیریتی از امیرالمومنین (ع)؛
🔹تداوم صحیح، برتر از کثرت بیثمر است.(اعمال اندک که با ثبات و استمرار باشد، نزد خداوند محبوبتر است.نهجالبلاغه، حکمت ۲۷۰)
🔹همت بلند، شرط رسیدن به قلههای بلند است.(ارزش انسان به همت اوست.نهجالبلاغه، خطبه ۲۱۱)
🔹تجربه و اندرز، سرمایهی پیشگیری از خطاست.(دل خردمند با عبرت زنده میشود.نهجالبلاغه، نامه ۳۱ و خطبه ۱۷۵)
🔹از سختی نهراسید؛ ترس، شکنندهتر از خود مشکل است.(از آنچه نمیدانی مپرس، و از آنچه نمیدانی مگو، و از آنچه بر تو روشن نیست، مگو.نهجالبلاغه، حکمت ۱۶۶ و ۲۴۶)
🔹پذیرفتن مسئولیت، پیمانی است که باید به آن وفادار ماند.(وفای به عهد، نشانهی بزرگواری است.نهجالبلاغه، حکمت ۳۲۷)
🔹کارهای اهم را فدای مهم نکنید؛ اولویتها را بشناسید.(از کارهای مهم، آنچه مهمتر است را مقدم بدار.نهجالبلاغه، حکمت ۲۷۱)
🔹پیش از پذیرش مسئولیت، دانش آن را بیاموزید.(دانش، پیش از عمل است. نهجالبلاغه، حکمت ۴۳۹)
🔹اصلاح خویشتن، مقدمهی اصلاح جامعه است.(هر که خود را اصلاح کند، خدا کارهایش را اصلاح میکند.نهجالبلاغه، حکمتهای متعددی از جمله خطبه ۱۷۶)
🔹پستها، امانتاند نه طعمه؛ وسیلهی خدمتاند نه بهرهبرداری.(امانت را به اهلش بسپارید.نهجالبلاغه، خطبه ۱۳۱)
🔹قدرت، آزمون است؛ نه امتیاز.(مردم در حکومت، آزموده میشوند.نهجالبلاغه، خطبه ۳۳)
🔹مشورت، ضامن سلامت تصمیمهاست.(کسی که با خردمندان مشورت کند، از لغزش در امان است.نهجالبلاغه، نامه ۶۹)
🔹با زیردستان، پدرانه رفتار کنید؛ نه تحقیرآمیز.(دلهای آنان را با مهربانی و عدل بهدست آور.نهجالبلاغه، نامه ۵۳ به مالک اشتر)
✅ نهجالبلاغه قانون حکمرانی عادلانه است.این اصول، صرفاً توصیههای اخلاقی نیستند. بلکه ستونهای یک نظام حکمرانی اللهیاند. اگر قانونگذاران، مدیران و مسئولان، این آموزهها را از حاشیهی کتابخانهها به متن تصمیمسازیها بیاورند، نهتنها از گردنهی بحرانهای عبور خواهیم کرد، بلکه بهسوی جامعهای اسلامی، کارآمد و قله های پیشرفت گام خواهیم برداشت.
#لبیک_یا_خامنه_ای
#ویروس_اندلس
#حمدان_مقدم
#اقتصاد_اسلامی
#کیفیت_حق_الناس_است #خانه_داری_شغل_است
@hamdan110
https://virasty.com/r/Esl
https://farsnews.ir/hamdan110
هدایت شده از صادق باجلان
7.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نمایی از خیل جمعیت میلیونی مطالبه حجاب جمعه هفتم آذر ۱۴۰۴ تهران که از شبکه های خبری رسانه ملی سانسور شد
🌐تلگرام با فقط ۳۰ کارمند حدود ۳۰ میلیارد دلار ارزش دارد
🔺اگرچه #تلگرام بهطور رسمی ارزشگذاری نشده، اما براساس اطلاعات منابع مختلف، سرمایهگذاریهای انجام شده در این پلتفرم و بررسی ارزش سایر پیامرسانها، تلگرام حدود ۳۰ میلیارد دلار ارزش دارد.
🔺ارزش بالای این پلتفرم درحالی بهدست آمده که طبق صحبتهای مدیرعامل تلگرام در مصاحبههای مختلف، تعداد کارمندان اصلی این پیامرسان تنها به ۳۰ نفر میرسد.
هدایت شده از کانال شماره ۱ تحلیلی راهبردی@ج_رزما 🆔️
✍صادق باجلان:
دبیر @ج_رزما_قزوین
#️⃣تورم آبانماه به ۵۰ درصد رسید و وقتی این عدد را کنار سایر آمارهای مهم بگذاریم، تصویر بزرگتری از وضعیت اقتصادی کشور به دست میآید. سالهاست که تورم، بیکاری، رشد اقتصادی و سایر شاخصها را دنبال میکنیم، اما کمتر متوجه میشویم که این اعداد چگونه میتوانند آینده چندین دهه کشور را رقم بزنند.
🔹️یکی از مهمترین دلایل مشکلات اقتصادی ما سیاستهای نادرست است که باعث شده تولید کالاهای فناوریمحور محدود شود. منظور از کالاهای فناوریمحور، قطعات الکترونیکی و فناوریهایی است که شرکتها برای تولید محصولات جدید به آن نیاز دارند؛ مثلاً یک کارخانه خودرو باید قطعات پیشرفته وارد کند تا موتور بهتری بسازد. تا سوخت کمتری مصرف کند اما در مقابل، بخش بزرگی از صنعت ما به تولید کالاهای منابعمحور مثل معادن ،پتروشیمی، نفت و گاز محدود شده است.
🔹️اگر دقت کنید، اکثر افراد ثروتمند کشور یا در معادن ، نفت و گاز سرمایهگذاری کردهاند، یا بانکداری و صرافی، یا شرکتهای حملونقل هوایی. اما در جهان، ثروتمندان بیشتر در حوزه فناوری فعال هستند، چون آنجا توسعه واقعی، نوآوری و ایجاد ارزش افزوده مد نظر است، اما در ایران بسیاری به دنبال گرفتن مجوزهای معادن ، پتروشیمی و بهرهبرداری از منابع ارزان قیمت یا رایگان هستند.
🔹️این رویکرد ما را در زمینه فناوری چند دهه عقب انداخته است. ما سالها فکر کردهایم که برای تولید یک ماشین لباسشویی مهم است آهن، پلاستیک و موتور آن را در داخل تولید کنیم، در حالی که بخش اصلی ارزش آن در تراشه الکترونیکی است که مغز دستگاه است. خودرو، موبایل، لپتاپ و تجهیزات صنعتی هم همینطور هستند؛ مهمترین بخش، فناوری و مغز آنهاست نه بدنه.
🔸️نتیجه این سیاست اشتباه این بوده که منابع طبیعی کشور مثل معادن گاز و آب را به رایگان و ارزان در اختیار بخش تولید قرار دادهایم، بدون آنکه به دنبال ایجاد ارزش افزوده واقعی باشیم. در نهایت، همین کالاهای تولید شده با هزینه رایگان یا پایین داخلی، به قیمتهای دلاری به مردم کشور فروخته میشود. به عبارت دیگر، منابع کشور به صورت رایگان خرج شده، اما سود اصلی به جیب عدهای خاص میرود و در نهایت مردم باید بار تورم و کاهش کیفیت زندگی را تحمل کنند.
💢به زبان ساده، اقتصاد ما به جای اینکه از نوآوری و تولید ارزش واقعی بهره ببرد، فقط بر حفظ و استفاده از منابع طبیعی ارزان تمرکز کرده است، که این موضوع باعث میشود مردم بدون هیچ پوشش واقعی مالی، فشار تورم و گرانی را تحمل کنند و ثروت در دست عده محدودی باقی بماند. این یعنی کلاه بزرگی که روی سر اقتصاد و بعضی از مدعیان اقتصاد خوان کشور رفته و کمتر کسی به آن توجه دارد .
🆔️@J.RAZMAA
@تبیین_امور_بصیرت_افزایی_سیاسی_اقتصادی_دشمن_شناسی_کمیته_عالی_فجازی @ج_رزما
کانال تحلیلی/راهبردی شماره ۱ج.رزما 🔻
https://eitaa.com/jrazmaa
ابرگروه ویژه شماره ۲@ج_رزما 🔻
https://eitaa.com/joinchat/551879943Ccad419b754
@پایگاه_شماره۳_تقنینی_حکمرانی_ج_رزما🔻
https://eitaa.com/joinchat/2066351486C65db81924e
لینک وبسایت رسمی ج.رزما : 🔻
https://jrmee.ir/
هدایت شده از فانوس قرن
🔰نسبت به فتوای اخیر حضرت آیت الله سیستانی حفظهالله که فرمودند ترجیحاً به امام جماعتی که از دولت حقوق دریافت میکند اقتدا نکنید دو نکته باید مورد توجه قرار گیرد:
1⃣ اولاً در سوال بصورت واضح پرسیده شده که در برخی دولتهای اسلامی، دولت به امام جماعت مسجد حقوق ماهیانه میپردازد که بعضی از این امامان جماعت شیعه هستند؛ که این سوال یعنی اینکه اکثر امامان جماعت اهل سنت هستند و بعضی شیعه و این یعنی اینکه مورد سوال کشور ایران نیست!
2⃣ ثانیاً از فحوای سوال و جواب میشود برداشت کرد که مراد، آن دولت اسلامی هست که در خدمت طاغوت باشد نه حکومتی مثل جمهوری اسلامی ایران که طاغوت نیست و در خدمت طاغوت نیز نیست!
3⃣ ثالثا معظمله در پاسخ میفرمایند این کار باعث ساقط شدن امام جماعت از عدالت نمیشود ولی برای اینکه این جایگاه مردمی بماند و دولت بعدها نتواند از این جایگاه برای دخالتهای خود سوءاستفاده کند توصیه میکنم [ننصح] به چنین شخصی اقتدا نکنید و این یعنی چنین پاسخی فتوا نیست بلکه صرفاً توصیه هست!
4⃣ رابعاً مراد سوال کننده، برخی کشورهای اسلامی هست که در آن کشورها امام جماعت مانند کارمندان دولت به صِرف اینکه امام جماعت مسجد میباشد، حقوق دولتی دریافت میکند شبیه کشور ترکیه، برخلاف کشور ایران که امام جماعت در حکم کارمند دولت نیست!
✍حمید قدیری
🌐 فانوس قرن:
http://eitaa.com/joinchat/81461248Cc536844d89
هدایت شده از فانوس قرن
🔰نسبت به فتوای اخیر حضرت آیت الله سیستانی حفظهالله که فرمودند «ترجیحاً به امام جماعتی که از دولت حقوق دریافت میکند اقتدا نکنید»؛ نکات زیر باید مورد توجه قرار گیرد:
1⃣ اولاً در سوال بصورت واضح پرسیده شده که در برخی دولتهای اسلامی، دولت به امام جماعت مسجد حقوق ماهیانه میپردازد که بعضی از این امامان جماعت شیعه هستند؛ که این سوال یعنی اینکه اکثر امامان جماعت اهل سنت هستند و بعضی شیعه و این یعنی اینکه مورد سوال کشور ایران نیست!
2⃣ ثانیاً از فحوای سوال و جواب میشود برداشت کرد که مراد، آن دولت اسلامی هست که در خدمت طاغوت باشد نه حکومتی مثل جمهوری اسلامی ایران که طاغوت نیست و در خدمت طاغوت نیز نیست!
3⃣ ثالثا معظمله در پاسخ میفرمایند این کار باعث ساقط شدن امام جماعت از عدالت نمیشود ولی برای اینکه این جایگاه مردمی بماند و دولت بعدها نتواند از این جایگاه برای دخالتهای خود سوءاستفاده کند توصیه میکنم [ننصح] به چنین شخصی اقتدا نکنید و این یعنی چنین پاسخی فتوا نیست بلکه صرفاً توصیه هست!
4⃣ رابعاً مراد سوال کننده، برخی کشورهای اسلامی هست که در آن کشورها امام جماعت مانند کارمندان دولت به صِرف اینکه امام جماعت مسجد میباشد، حقوق دولتی دریافت میکند شبیه کشور ترکیه، برخلاف کشور ایران که امام جماعت در حکم کارمند دولت نیست!
✍حمید قدیری
🌐 فانوس قرن:
http://eitaa.com/joinchat/81461248Cc536844d89
تعارض منافع
تقریباً تمامی افراد در طول زندگی خود در موقعیتی قرار گرفتهاند که باید بین منافع شخصی ملموس و بعضاً کوتاهمدت و منافع عمومی غیرملموس و بعضاً بلندمدت، یکی را انتخاب کنند که در این حالت بین منافع شخصی و منافع عمومی نوعی تعارض و تقابل به وجود میآید.
تعریف تعارض منافع
مجموعهای از شرایط را که موجب میشود تصمیمات و اقدامات حرفهای، تحت تأثیر یک منفعت ثانویه قرار گیرد، تعارض منافع مینامند.
انواع تعارض منافع
فرد محور یا سازمان محور:
در تعارض منافع فردمحور منافع شخصی یک فرد در تعارض با وظایف و مسئولیتهای غیرشخصی او قرار میگیرد و در تعارض منافع سازمان محور، وظایف یک سازمان در تعارض با منافع خاص آن قرار میگیرد مانند زمانی که سازمان بازرسی یک وزارتخانه خاص از همان وزارتخانهای کسب درآمد کند که مسئول نظارت بر آن است.
نظاممند یا غیر نظاممند:
تعارض منافع غیر نظاممند به معنای آن است که اگر فرد یا سازمانی در یک جایگاه خاص قرار بگیرد ممکن است تعارض منافع ایجاد شود درصورتیکه اگر فرد یا سازمان دیگری در آن جایگاه قرار داده شود، تعارض منافعی رخ ندهد؛ اما در تعارض منافع نظاممند، مهم نیست چه شخص یا سازمانی در جایگاهی قرار گرفته است زیرا بهصورت نهادینه شدهای این نوع از تعارض منافع رخ میدهد. بهعنوانمثال سیستم بانکی کشورها همواره در معرض وسوسه جذب منابع مالی غیرمشروع مجرمان پولشویی است و این با وظایفی که قانون برای بانکها و مؤسسات اعتباری در زمینه مبارزه با پولشویی در نظر گرفته است در تضاد است.
مالی یا غیرمالی:
تعارض منافع مالی موقعیتهایی را در برمیگیرد که شامل منفعتی مالی هستند درحالیکه در تعارض منافع غیرمالی پای منافع غیرمالی مانند روابط شخصی و خانوادگی، شأن و جایگاه اجتماعی فرد، علاقه یا تعصب و... در میان است.
موقعیتهای تعارض منافع چیست؟
انواع موقعیتهایی که احتمال بروز تعارض منافع در آنها وجود دارد، عبارتاند از:
1 - اشتغال بیرونی (اشتغال همزمان): اشتغال بیرونی به معنای حضور همزمان یک مدیر یا کارمند بخش دولتی در بخش خصوصی و در حوزه کاری مشابه است. البته حضور همزمان در دو شرکت بخش خصوصی نیز میتواند تعارض منافع ایجاد نماید و مصداق اشتغال بیرونی قلمداد شود.
۲ - ارتباطات پساشغلی: این نوع از تعارض منافع در دو موقعیت بروز مییابد. موقعیت اول زمانی ایجاد میشود که فردی پس از فراغت از مسئولیتش در بخش دولتی به هر دلیلی (بازنشستگی، استعفا و...) بلافاصله در همان حوزه کاری در بخش خصوصی مشغول به کار شود. این موقعیت موجب میشود فرد در زمانی که در بخش دولتی مشغول به کار است، توجه ویژهای به یک سازمان بیرونی داشته باشد و بهگونهای عمل کند که بتواند بعد از فراغت به آن سازمان بپیوندد. همچنین وی بعد از حضور در بخش خصوصی از رانتهای اطلاعاتی و ارتباطی خود در بخش دولتی برای پیشبرد امور در بخش خصوصی سود میبرد. در موقعیت دوم فرد بالعکس از بخش خصوصی وارد بخش دولتی میشود و معمولاً سمتی بالا در بخش دولتی کسب میکند.
3 ـ تعارض منافع در قاعدهگذاری برای خود: قاعدهگذاری برای خود همانگونه که از نامش پیداست به معنای ایجاد امکان برای یک شخص یا سازمان است که مسئولیت تمام یا بخشی از قاعدهگذاری برای خود را بر عهده داشته باشد؛ برای مثال در خصوص میزان حقوق و مزایایش خودش تصمیمگیری کند
4 ـ تعارض منافع ناشی از در اختیار داشتن اطلاعات درونی: اگر کارکنان یک سازمان دولتی از اطلاعات درونی سازمانشان برای کسب منافع شخصی خود استفاده کنند با موقعیت تعارض منافع مواجه هستند.
راهکارهای مدیریت تعارض منافع
برای مدیریت هر یک از موقعیتهای ذکرشده روشها و شیوههایی مشخص شده است تا بتوان تا حد ممکن آنها را کنترل نمود و یا از رخدادشان جلوگیری کرد. در لایحه «نحوه مدیریت تعارض منافع در انجام وظایف قانونی و ارائه خدمات عمومی» راهبرد شفافیت، گزارشگری تخلف (سوت زنی) و تغییر انگیزههای رفتاری بهعنوان سه سازوکار اجرایی مدیریت تعارض منافع در دنیا معرفی شده است. مدیریت تعارض منافع در نظام اداری در کشور با شفافیت امور و منافع آغاز خواهد شد. مهمترین راهکار مدیریت تعارض منافع ایجاد شفافیت است. اینکه بسیاری از دادهها و اطلاعات موجود در سازمان بهصورت شفاف در دسترس تمامی اعضا قرار بگیرد میتواند از فساد جلوگیری کند. شفافیت میتواند در فرآیندهای مختلف مالی، اداری و اجرایی سازمان اتفاق بیفتد تا تمامی تخلفات بهراحتی قابلشناسایی باشد. بر این اساس اولویت مبارزه با فساد، پیش از مدیریت تعارض منافع، الزام دستگاهها بر اجرای درست سازوکارهای شفافیت است.
10.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در سی سال گذشته سیاسیون جمهوری اسلامی ایران بیت المال این مملکتی که با خون شهدای طبقه ضعیف به اینجا رسیده را دو دستی پیش کش این زباله های بی دین و جاسوسهای امپریالیسم کرده اند از فوتبال تا سینما، از حوزه علمیه تا مجلس و دولت و دانشگاه تقریبا همه در اختیار همین دست کثافات بازمانده از تاریک فکریهای رضاخانی است...!
احیای آرمانهای امام وشهدا و نجات میراث انقلاب اسلامی ایران بدون یک انقلاب کنترل شده درونی هرگز ممکن نخواهد بود...!
حزب الله و پابرهنگان پیرو خط امامین انقلاب به فکر سازماندهی خود شان باشند
@the_second_step
سلام
حضرت آقا فرمودند از دولت حمایت کنید و هرکس خلاف این موضع حرکت کند ضدولایت فقیه است.
والسلام
◀️ البته حضرت آقا بارها تأکید کردهاند که حمایت از دولت به معنای تأیید مطلق نیست و انتقاد سازنده و مطالبهگری مردمی یکی از ابزارهای حمایت از دولت برای حفظ حرکت سالم آن است
امام خامنهای حفظهالله:
1⃣《نظام باید از قوهی مجریه، از رئیسجمهور، از مسئولین و از وزرا، حمایت کند... البته این به معنای چشم بستن بر ضعفهای دولت هم نیست. بالاخره شما هم بشرید، نقص دارید، ضعفهایی هم دارید؛ کارهایی را میخواستهاید انجام بدهید، ولی انجام نگرفته؛ کارهایی را به فکر نبودهاید و به ذهنتان نبوده، باید متوجه آنها بشوید و انجام بدهید... البته آن حمایت هم بجای خودش محفوظ است و هست.》۱۳۸۷/۶/۲
2⃣《اعتماد به مسئولین و همراه بودن با آنها معنایش این نیست که ما به مسئولین تذکر ندهیم؛ آنجائی که لازم است از آنها انتقادی بشود، انتقاد نکنیم؛ نه! اما با هم باشیم.》۱۳۸۸/۱۱/۰۶
3⃣《انتقاد، خوب و نعمت است. اگر دولت یا مسؤولان دیگر، مورد انتقاد قرار نگیرند، عیوب خودشان را نمیفهمند. انتقاد در واقع هدیه کردن عیوب آنها به خود آنهاست.》 ۱۳۸۰/۰۵/۱۱
4⃣《هیچ دستگاهی نباید خود را از انتقاد و نقد مصون و از عیب خالی بداند؛ همهی دستگاههای کشور باید مورد نقد منصفانه قرار بگیرند و همه در جهت اهداف نظام و در چهارچوب آن، رفتار خود را اصلاح کنند... همه مشمول این قاعدهی کلی هستند؛ نقد، اصلاح و پاسخگویی.》 ۱۳۸۳/۰۱/۰۲
5⃣《این پرچم آرمانخواهی و مطالبهگری را زمین نگذارید... این بسیار چیز باارزشی است؛ این مطالبهگری را از دست ندهید... ممکن است بعضی از این چیزهایی که شما مطالبه میکنید عملی نباشد... لکن خودِ این آرمانخواهی باارزش است؛ برای اینکه اگر آرمانخواهی وجود نداشته باشد راه را گم میکنیم؛ این آرمانخواهی موجب میشود که ما راه را گم نکنیم و وسط راه، کج و راست و به چپ و راست حرکت نکنیم...》۱۳۹۹/۰۲/۲۸
ادامه دارد ...
✍ #م_طالبی_دارستانی