eitaa logo
حکمرانی و اقتصاد|مرکز راهبری برهان
492 دنبال‌کننده
60 عکس
11 ویدیو
2 فایل
گروه حکمرانی و اقتصاد مرکز راهبری برهان ارتباط با ادمین @h_ansari
مشاهده در ایتا
دانلود
گام رو به جلو در گفتمان انتخابات 1403 چیست؟ یک نفر دقیقاً چه چیزی باید داشته باشد تا انتخابش کنیم؟ بخش اول... سوال پرتکرار انتخابات امسال. پرکاری، جهادی بودن، اخلاص، مردمداری، ولایتمداری و دیگر خصوصیات اخلاقی که حتماً باید باشد ولی تا اینجایش گره از کار انتخاب در این انتخابات باز نمیکند. رییس جمهور غیر از خصوصیات اخلاقی باید چه چیزی داشته باشد؟ تخصص؟ برنامه؟ توان اجرایی؟ یا چیزی دیگر؟ 🧾پاسخ حتماً «برنامه» نیست. برنامه را متخصصین می‌نویسند، و مسئول برای تشخیص «لوازم» آن فقط باید خیلی «باهوش و باتجربه» باشد. لوازم را توضیح خواهیم داد. 🦾توان اجرایی هم نیست. این هم مثل قبلی است، و البته که رییس جمهور باید «سیاستمدار» باشد و بتواند به خوبی مجریان را بازی و نقش بدهد، و همچنین با هوش سیاسی خودش (که گاه حاصل تجربه اجرایی نیز هست) بر کار نظارت کند. 👨‍🎓و اما تخصص. اتفاقاً به دلیل سطح بالای مدیریت در ریاست جمهور و تعدد و تنوع مسائلی که با آن درگیر است مدیریت اجرایی از یک سنخ خاص یا نگاه تخصصی خیلی خاص برای این پست مضرّ هم باشد. چه بسا متخصصینی که دل و عقلشان را در تخصصشان گذاشتند و «بخشی نگر» شده‌اند. 💯تا اینجا به دو ویژگی «هوش» و «سیاست» رسیدیم؛ یا در یک کلام «هوش سیاسی» در بازی با افراد، نخبگان و افکار عمومی از یک سو، و تفکر نقادانه در ارزیابی پروژه ها و فهم و حدس حواشی و دور نخوردن و... . 💥اما کار به اینجا ختم نمی شود. رییس جمهور برای اکنون کشور باید «ایده» داشته باشد، خصوصاً در زمینه اقتصادی. ایده با برنامه متفاوت است. چیزی است که فرد، با گوشت و پوستش آن را درک و قبول کرده و با همه هزینه‌هایش قرار است دنبال کند. افرادش را قرار است در راستای این ایده بچیند. نه با اندک هزینه و حواشی قرار است از مسیرش دست بکشد و نه هر حزب اللهی و مقبولی را پست بدهد و دولت را بکند چهل‌تکه‌ی باری‌به‌هرجهت. 💥ایده با برنامه متفاوت است. ایده همان جهت و کلان‌پروژه‌ای است که به طراحان برنامه و متخصصین می‌شود سفارشش داد تا «در جهت آن» برنامه‌ریزی کنند. صدالبته کسی که آنقدر فکر کرده تا ایده را با گوشت و پوستش قبول کند، حتما تصویری از راهکارها و اجمالی از برنامه‌های این «مسیر» را نیز در ذهن دارد اما نیازی به بیش از اجمال نیست. 💹ایده مورد نیاز اکنون اقتصاد کشور و تصویر منسجم راهبرد اقتصادی‌اش چیست؟ تعدیل قیمت‌ها و ایجاد بازار آزاد؟ یا کنترل بانک‌ها؟ (معنای کنترل هم در این ایده باید شفاف باشد). چرخش به شرق و اتکا به انتقال سرمایه و تکنولوژی از چینی‌ها؟ در مقابل چه داده‌ای؟ یا شاید هم تصویر خاصی از «چگونگی» اقتصاد مردمی؟ 💬کسی که روی ایده فکر کرده راحت می تواند لوازمش را توضیح بدهد، به صورتی همه‌فهم: بخش پیشران پیشرفت در این ایده چیست؟ چه کسانی یا قشرهایی از این وضع نفع می برند و چه کسانی متضرر می شوند که باید از هم اکنون در تبلیغات و گفتمانم قیدشان را بزنم و مخالفینشان را جذب کنم؟ پروژه‌های اولویت‌دار کدام می‌شود؟ و... 💯 اگر کسی این را در کنار «هوش سیاسی» داشت، حتماً انتخابش کنید. البته بعد از نسبت‌گیری با ایده‌اش . بقیه هندوانه دربسته‌اند، یا حتی بدتر از آن. 💥جدا از این که ایده هرکدام از نامزدهای کنونی چیست و کدامهاشان اصلا ایده دارند، به نظر می‌رسد اصلی‌ترین کار فعلاً همین است که هندوانه را «به شرط چاقو» وارد انتخابات کنیم. خود هر نامزدی می‌تواند در همین مسیر، حرف اصلی و اصل حرفش را بزند یا اگر از این چیزها ندارد مجبور شود پیدا کند. دیگرانی هم با توجه به سابقه کاری یک نفر، ممکن است ایده او را -اگر در این لایه ایده داشته باشد- از او برداشت کنند و شفاف، به مردم اعلام نمایند. 💥 مسئله سیاستی وقتی «سیاسی» شد، دیگر طرف رای همین ایده‌اش را گرفته است و چندان هم نمی‌تواند زیرش بزند . تابحال که این بوده، دولت سازندگی و اصلاحات و عدالت و مذاکره هرکدام «اجمالاً» به ایده‌شان پایبند بوده‌اند. هرچند اکنون پس از پایان دولت‌هاشان فهمیده‌ایم منظور از ایده هرکدامشان چه بوده است، و نه در انتخاباتشان. (غیر از دولت اعتدال که ایده‌اش را قبل از انتخابات شفاف کرد). 👤 محمد خلیلی ----------------------------------------------- 💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان بله | ایتا 💠 مرکز راهبری برهان بله | ایتا .
گام رو به جلو در گفتمان انتخابات 1403 چیست؟ یک نفر دقیقاً چه چیزی باید داشته باشد تا انتخابش کنیم؟ بخش دوم... اما در نامزدهای کنونی انتخابات: با اطلاعات فوق ناقصمان به چند مثال می پردازیم باشد که در فرایند انتخاب، کامل گردد. 1️⃣مثلا قالیباف، اگر ایده‌اش را اعلام هم نکرده، اجمالا از سابقه‌اش چیزهایی معلوم می شود. جنس سیاستهای تعدیلی و بازار آزاد، تاکید بر حرکت های ایجابی فرهنگی و تاکید کمتر بر محدودیت‌زایی فرهنگی (که به نظر نگارنده سیاست غلطی است)، به همراه تاکید بر «پروژه‌ها»ی بزرگ پراکنده دولتی برای به حرکت انداختن چرخ اقتصاد با سرجمع این پروژه‌ها. احتمالاً اگر از قالیباف بپرسند دقیقاً پروژه‌های عملیاتی‌ات را در چه طرح ذهنی‌ای به هم پیوند زده‌ای که در آینده در یک تصویر منسجم سیاستی به هم برسند، پاسخی نداشته باشد؛ البته می‌تواند بعضی از اوصاف تصویر مطلوبش را توضیح دهد و به سوی آنها پروژه تعریف کند مثل همین آزاد بودن قیمت‌ها. 2️⃣جلیلی از نظرهایی بهتر است. به نظر می‌رسد ایده مردمی سازی، و آزاد کردن ظرفیت ها در ذهنش -و در طرح‌های دولت سایه‌اش- حداقل روی کاغذ نضج یافته و تا حدی هم پایش خواهد ایستاد. البته بعید است پروژه های عملیاتی مثل قالیباف از آب در بیاورد و تک پروژه‌های بزرگ و بسیار را به نهایت برساند؛ اما الان مسئله اصلی هم آن نیست. اما مشکل اصلی این است که حداقل «بنده از این نضج ذهنی» و محتوایش اطلاعی ندارم. طبعاً بسیاری از رای دهندگان دیگر نیز چنینند، و لذا نسبتی هم با این ایده نمیتوانند بگیرند. ایده را باید در عرصه سیاسی و با هدف کسب جمعیت همراه، برای مخاطبان «تصویر کرد». 3️⃣و4️⃣ بیرون از بازه میان این دو نفر، شاید از آن طرف بتوان نیکزاد را مثال زد؛ و از این طرف، احمدی نژاد را که بیش از همه توانسته «کلان‌تصویر»ی ارائه دهد تا مسائل و اولویت ها در آن جایشان را نشان دهند. اما به هرحال، همه این ها حدسهای ذهنی نگارنده است از مجموع اطلاعات اجمالی‌اش تاکنون. و خواسته‌اش هم این است که به سمت شفاف کردن این مسیر برویم. 💥راستی، از بین اینها رای من تا این لحظه به جلیلی می‌رسد. 👤 محمد خلیلی ----------------------------------------------- 💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان بله | ایتا 💠 مرکز راهبری برهان بله | ایتا .
هدایت شده از خانواده امید
💠 «دوره مقدماتی فقه کسب و کار» الفقه ثم المتجر 💠 به صورت حضوری 🗒 سرفصل‌های دوره: ✅ قواعد مرتبط با کسب‌وکار‌ها‌(قرض، ربا، بیع و...) ✅ بررسی قراردادهای بانک‌ها، صندوق‌های پژوهش فناوری‌، شتاب‌دهنده‌ها، کراود فاندینگ‌ها و انواع استارتاپ‌ها 📝 مدرس: حجت الاسلام احمد ارشاد مدیر مرکز کسب و کار اسلامی حُسنا مشاور ‌کسب‌و‌کارهای نوآور و خلاق ⏱ زمان: ۲۹, ۳۰, ۳۱ خرداد ماه به مدت ۱۵ ساعت (هر روز از ۱۳ تا ۱۸) 🏢 خیابان ابن‌‌سینا حدفاصل میدان بهارستان و بیمارستان طرفه روبروی پمپ بنزین، کارستان امید 📎 لینک ثبت نام : evnd.co/ybMlH 🌐 https://zil.ink/omidfamily_ir
💠 گزارش تصویری دوره مقدماتی فقه و کسب‌وکار 🏢 فروردین 1403 - تهران، ساختمان بن تک ----------------------------------------------------------- 💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان 🖇 بله 🖇 ایتا 💠 مرکز کسب‌وکار اسلامی حسنا 🖇 بله 🖇 ایتا .
هدایت شده از خانواده امید
💠 «دوره مقدماتی فقه کسب و کار» الفقه ثم المتجر 💠 به صورت حضوری 🗒 سرفصل‌های دوره: ✅ قواعد مرتبط با کسب‌وکار‌ها‌(قرض، ربا، بیع و...) ✅ بررسی قراردادهای بانک‌ها، صندوق‌های پژوهش فناوری‌، شتاب‌دهنده‌ها، کراود فاندینگ‌ها و انواع استارتاپ‌ها 📝 مدرس: حجت الاسلام احمد ارشاد مدیر مرکز کسب و کار اسلامی حُسنا مشاور ‌کسب‌و‌کارهای نوآور و خلاق ⏱ زمان: ۲۹, ۳۰, ۳۱ خرداد ماه به مدت ۱۵ ساعت (هر روز از ۱۳ تا ۱۸) 🏢 خیابان ابن‌‌سینا حدفاصل میدان بهارستان و بیمارستان طرفه روبروی پمپ بنزین، کارستان امید 📎 لینک ثبت نام : evnd.co/ybMlH 🌐 https://zil.ink/omidfamily_ir
جلسه دهم اندیشه اقتصادی متفکران معاصر.mp3
47.62M
🗂 اندیشه اقتصادی متفکران اسلامی معاصر حجة الاسلام قنبریان 🔺 جلسه دهم اندیشه اقتصادی شهید مطهری نظریه ارزش 🔹 حرارت واسطه در ثبوت است(یعنی علت است) و انبساط واسطه در اثبات(یعنی طریق کشف است). پول چیست؟ واسطه در اثبات. یعنی کشف از میزان ارزش می‌کند. اینکه برای کالا یا خدمات چقدر پول بدهید بسته به نظریه ارزش دارد. ▪️نظریه ارزش یک بحث مکتبی است نه اقتصادی به معنی تکنیکال. 🔹 نقد و بررسی نظریات رقیب از منظر فلسفی و طرح این گزاره که نه کار عنصر انحصاری تعیین کننده قیمت است و نه صرفا عرضه تقاضا. ▪️ هرچند نقد شهید در این لایه یعنی از منظر فلسفی، عموما به نظریه مارکس است. 🔹 نظریه ارزش از منظر اقتصاد اخلاقی: اینکه نوسان قیمت‌ها ارزش کار را تغییر می‌دهد که معمولا به زیان کارگر است، آیا اجحاف در حق کارگران نیست؟ ▪️ ضمن در نظر گرفتن این اجحاف، این گزاره تقویت می‌شود که عرضه و تقاضا به تنهایی نباید عامل انحصاری تعیین ارزش باشد. 22 خرداد 1403 ----------------------------------------------- 💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان بله | ایتا 💠 مرکز راهبری برهان بله | ایتا 💠 موسسه آموزش عالی حوزوی مشکات بله | سایت .