eitaa logo
حکمرانی و اقتصاد|مرکز راهبری برهان
516 دنبال‌کننده
50 عکس
11 ویدیو
1 فایل
گروه حکمرانی و اقتصاد مرکز راهبری برهان ارتباط با ادمین @h_ansari
مشاهده در ایتا
دانلود
گام رو به جلو در گفتمان انتخابات 1403 چیست؟ یک نفر دقیقاً چه چیزی باید داشته باشد تا انتخابش کنیم؟ بخش اول... سوال پرتکرار انتخابات امسال. پرکاری، جهادی بودن، اخلاص، مردمداری، ولایتمداری و دیگر خصوصیات اخلاقی که حتماً باید باشد ولی تا اینجایش گره از کار انتخاب در این انتخابات باز نمیکند. رییس جمهور غیر از خصوصیات اخلاقی باید چه چیزی داشته باشد؟ تخصص؟ برنامه؟ توان اجرایی؟ یا چیزی دیگر؟ 🧾پاسخ حتماً «برنامه» نیست. برنامه را متخصصین می‌نویسند، و مسئول برای تشخیص «لوازم» آن فقط باید خیلی «باهوش و باتجربه» باشد. لوازم را توضیح خواهیم داد. 🦾توان اجرایی هم نیست. این هم مثل قبلی است، و البته که رییس جمهور باید «سیاستمدار» باشد و بتواند به خوبی مجریان را بازی و نقش بدهد، و همچنین با هوش سیاسی خودش (که گاه حاصل تجربه اجرایی نیز هست) بر کار نظارت کند. 👨‍🎓و اما تخصص. اتفاقاً به دلیل سطح بالای مدیریت در ریاست جمهور و تعدد و تنوع مسائلی که با آن درگیر است مدیریت اجرایی از یک سنخ خاص یا نگاه تخصصی خیلی خاص برای این پست مضرّ هم باشد. چه بسا متخصصینی که دل و عقلشان را در تخصصشان گذاشتند و «بخشی نگر» شده‌اند. 💯تا اینجا به دو ویژگی «هوش» و «سیاست» رسیدیم؛ یا در یک کلام «هوش سیاسی» در بازی با افراد، نخبگان و افکار عمومی از یک سو، و تفکر نقادانه در ارزیابی پروژه ها و فهم و حدس حواشی و دور نخوردن و... . 💥اما کار به اینجا ختم نمی شود. رییس جمهور برای اکنون کشور باید «ایده» داشته باشد، خصوصاً در زمینه اقتصادی. ایده با برنامه متفاوت است. چیزی است که فرد، با گوشت و پوستش آن را درک و قبول کرده و با همه هزینه‌هایش قرار است دنبال کند. افرادش را قرار است در راستای این ایده بچیند. نه با اندک هزینه و حواشی قرار است از مسیرش دست بکشد و نه هر حزب اللهی و مقبولی را پست بدهد و دولت را بکند چهل‌تکه‌ی باری‌به‌هرجهت. 💥ایده با برنامه متفاوت است. ایده همان جهت و کلان‌پروژه‌ای است که به طراحان برنامه و متخصصین می‌شود سفارشش داد تا «در جهت آن» برنامه‌ریزی کنند. صدالبته کسی که آنقدر فکر کرده تا ایده را با گوشت و پوستش قبول کند، حتما تصویری از راهکارها و اجمالی از برنامه‌های این «مسیر» را نیز در ذهن دارد اما نیازی به بیش از اجمال نیست. 💹ایده مورد نیاز اکنون اقتصاد کشور و تصویر منسجم راهبرد اقتصادی‌اش چیست؟ تعدیل قیمت‌ها و ایجاد بازار آزاد؟ یا کنترل بانک‌ها؟ (معنای کنترل هم در این ایده باید شفاف باشد). چرخش به شرق و اتکا به انتقال سرمایه و تکنولوژی از چینی‌ها؟ در مقابل چه داده‌ای؟ یا شاید هم تصویر خاصی از «چگونگی» اقتصاد مردمی؟ 💬کسی که روی ایده فکر کرده راحت می تواند لوازمش را توضیح بدهد، به صورتی همه‌فهم: بخش پیشران پیشرفت در این ایده چیست؟ چه کسانی یا قشرهایی از این وضع نفع می برند و چه کسانی متضرر می شوند که باید از هم اکنون در تبلیغات و گفتمانم قیدشان را بزنم و مخالفینشان را جذب کنم؟ پروژه‌های اولویت‌دار کدام می‌شود؟ و... 💯 اگر کسی این را در کنار «هوش سیاسی» داشت، حتماً انتخابش کنید. البته بعد از نسبت‌گیری با ایده‌اش . بقیه هندوانه دربسته‌اند، یا حتی بدتر از آن. 💥جدا از این که ایده هرکدام از نامزدهای کنونی چیست و کدامهاشان اصلا ایده دارند، به نظر می‌رسد اصلی‌ترین کار فعلاً همین است که هندوانه را «به شرط چاقو» وارد انتخابات کنیم. خود هر نامزدی می‌تواند در همین مسیر، حرف اصلی و اصل حرفش را بزند یا اگر از این چیزها ندارد مجبور شود پیدا کند. دیگرانی هم با توجه به سابقه کاری یک نفر، ممکن است ایده او را -اگر در این لایه ایده داشته باشد- از او برداشت کنند و شفاف، به مردم اعلام نمایند. 💥 مسئله سیاستی وقتی «سیاسی» شد، دیگر طرف رای همین ایده‌اش را گرفته است و چندان هم نمی‌تواند زیرش بزند . تابحال که این بوده، دولت سازندگی و اصلاحات و عدالت و مذاکره هرکدام «اجمالاً» به ایده‌شان پایبند بوده‌اند. هرچند اکنون پس از پایان دولت‌هاشان فهمیده‌ایم منظور از ایده هرکدامشان چه بوده است، و نه در انتخاباتشان. (غیر از دولت اعتدال که ایده‌اش را قبل از انتخابات شفاف کرد). 👤 محمد خلیلی ----------------------------------------------- 💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان بله | ایتا 💠 مرکز راهبری برهان بله | ایتا .
گام رو به جلو در گفتمان انتخابات 1403 چیست؟ یک نفر دقیقاً چه چیزی باید داشته باشد تا انتخابش کنیم؟ بخش دوم... اما در نامزدهای کنونی انتخابات: با اطلاعات فوق ناقصمان به چند مثال می پردازیم باشد که در فرایند انتخاب، کامل گردد. 1️⃣مثلا قالیباف، اگر ایده‌اش را اعلام هم نکرده، اجمالا از سابقه‌اش چیزهایی معلوم می شود. جنس سیاستهای تعدیلی و بازار آزاد، تاکید بر حرکت های ایجابی فرهنگی و تاکید کمتر بر محدودیت‌زایی فرهنگی (که به نظر نگارنده سیاست غلطی است)، به همراه تاکید بر «پروژه‌ها»ی بزرگ پراکنده دولتی برای به حرکت انداختن چرخ اقتصاد با سرجمع این پروژه‌ها. احتمالاً اگر از قالیباف بپرسند دقیقاً پروژه‌های عملیاتی‌ات را در چه طرح ذهنی‌ای به هم پیوند زده‌ای که در آینده در یک تصویر منسجم سیاستی به هم برسند، پاسخی نداشته باشد؛ البته می‌تواند بعضی از اوصاف تصویر مطلوبش را توضیح دهد و به سوی آنها پروژه تعریف کند مثل همین آزاد بودن قیمت‌ها. 2️⃣جلیلی از نظرهایی بهتر است. به نظر می‌رسد ایده مردمی سازی، و آزاد کردن ظرفیت ها در ذهنش -و در طرح‌های دولت سایه‌اش- حداقل روی کاغذ نضج یافته و تا حدی هم پایش خواهد ایستاد. البته بعید است پروژه های عملیاتی مثل قالیباف از آب در بیاورد و تک پروژه‌های بزرگ و بسیار را به نهایت برساند؛ اما الان مسئله اصلی هم آن نیست. اما مشکل اصلی این است که حداقل «بنده از این نضج ذهنی» و محتوایش اطلاعی ندارم. طبعاً بسیاری از رای دهندگان دیگر نیز چنینند، و لذا نسبتی هم با این ایده نمیتوانند بگیرند. ایده را باید در عرصه سیاسی و با هدف کسب جمعیت همراه، برای مخاطبان «تصویر کرد». 3️⃣و4️⃣ بیرون از بازه میان این دو نفر، شاید از آن طرف بتوان نیکزاد را مثال زد؛ و از این طرف، احمدی نژاد را که بیش از همه توانسته «کلان‌تصویر»ی ارائه دهد تا مسائل و اولویت ها در آن جایشان را نشان دهند. اما به هرحال، همه این ها حدسهای ذهنی نگارنده است از مجموع اطلاعات اجمالی‌اش تاکنون. و خواسته‌اش هم این است که به سمت شفاف کردن این مسیر برویم. 💥راستی، از بین اینها رای من تا این لحظه به جلیلی می‌رسد. 👤 محمد خلیلی ----------------------------------------------- 💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان بله | ایتا 💠 مرکز راهبری برهان بله | ایتا .
هدایت شده از خانواده امید
💠 «دوره مقدماتی فقه کسب و کار» الفقه ثم المتجر 💠 به صورت حضوری 🗒 سرفصل‌های دوره: ✅ قواعد مرتبط با کسب‌وکار‌ها‌(قرض، ربا، بیع و...) ✅ بررسی قراردادهای بانک‌ها، صندوق‌های پژوهش فناوری‌، شتاب‌دهنده‌ها، کراود فاندینگ‌ها و انواع استارتاپ‌ها 📝 مدرس: حجت الاسلام احمد ارشاد مدیر مرکز کسب و کار اسلامی حُسنا مشاور ‌کسب‌و‌کارهای نوآور و خلاق ⏱ زمان: ۲۹, ۳۰, ۳۱ خرداد ماه به مدت ۱۵ ساعت (هر روز از ۱۳ تا ۱۸) 🏢 خیابان ابن‌‌سینا حدفاصل میدان بهارستان و بیمارستان طرفه روبروی پمپ بنزین، کارستان امید 📎 لینک ثبت نام : evnd.co/ybMlH 🌐 https://zil.ink/omidfamily_ir
💠 گزارش تصویری دوره مقدماتی فقه و کسب‌وکار 🏢 فروردین 1403 - تهران، ساختمان بن تک ----------------------------------------------------------- 💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان 🖇 بله 🖇 ایتا 💠 مرکز کسب‌وکار اسلامی حسنا 🖇 بله 🖇 ایتا .
هدایت شده از خانواده امید
💠 «دوره مقدماتی فقه کسب و کار» الفقه ثم المتجر 💠 به صورت حضوری 🗒 سرفصل‌های دوره: ✅ قواعد مرتبط با کسب‌وکار‌ها‌(قرض، ربا، بیع و...) ✅ بررسی قراردادهای بانک‌ها، صندوق‌های پژوهش فناوری‌، شتاب‌دهنده‌ها، کراود فاندینگ‌ها و انواع استارتاپ‌ها 📝 مدرس: حجت الاسلام احمد ارشاد مدیر مرکز کسب و کار اسلامی حُسنا مشاور ‌کسب‌و‌کارهای نوآور و خلاق ⏱ زمان: ۲۹, ۳۰, ۳۱ خرداد ماه به مدت ۱۵ ساعت (هر روز از ۱۳ تا ۱۸) 🏢 خیابان ابن‌‌سینا حدفاصل میدان بهارستان و بیمارستان طرفه روبروی پمپ بنزین، کارستان امید 📎 لینک ثبت نام : evnd.co/ybMlH 🌐 https://zil.ink/omidfamily_ir
جلسه دهم اندیشه اقتصادی متفکران معاصر.mp3
47.62M
🗂 اندیشه اقتصادی متفکران اسلامی معاصر حجة الاسلام قنبریان 🔺 جلسه دهم اندیشه اقتصادی شهید مطهری نظریه ارزش 🔹 حرارت واسطه در ثبوت است(یعنی علت است) و انبساط واسطه در اثبات(یعنی طریق کشف است). پول چیست؟ واسطه در اثبات. یعنی کشف از میزان ارزش می‌کند. اینکه برای کالا یا خدمات چقدر پول بدهید بسته به نظریه ارزش دارد. ▪️نظریه ارزش یک بحث مکتبی است نه اقتصادی به معنی تکنیکال. 🔹 نقد و بررسی نظریات رقیب از منظر فلسفی و طرح این گزاره که نه کار عنصر انحصاری تعیین کننده قیمت است و نه صرفا عرضه تقاضا. ▪️ هرچند نقد شهید در این لایه یعنی از منظر فلسفی، عموما به نظریه مارکس است. 🔹 نظریه ارزش از منظر اقتصاد اخلاقی: اینکه نوسان قیمت‌ها ارزش کار را تغییر می‌دهد که معمولا به زیان کارگر است، آیا اجحاف در حق کارگران نیست؟ ▪️ ضمن در نظر گرفتن این اجحاف، این گزاره تقویت می‌شود که عرضه و تقاضا به تنهایی نباید عامل انحصاری تعیین ارزش باشد. 22 خرداد 1403 ----------------------------------------------- 💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان بله | ایتا 💠 مرکز راهبری برهان بله | ایتا 💠 موسسه آموزش عالی حوزوی مشکات بله | سایت .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم ☑️ بسته راهبردی اقتصادی برهان ❇️ مقدمه: توضیحات کلی بسته 📊ویژگی کلی بسته: تفکیک راهبردها به کوتاه مدت و بلند مدت 🔰مسائل کوتاه مدت: تورم، زیان انباشته بانکی، ناترازی انرژی، فقر معیشتی، مشکلات ارزی 🔰مسائل بلند مدت: تحریم، راهبرد توسعه صنعتی، انحصارات منابع طبیعی و اولیه تولید، تشکیل سرمایه ☑️در بسته راهبردی اقتصادی برهان اصل این است که در سطح کلان ثبات ایجاد شود تا در سطح خرد، رقابت - که نوعی بی ثباتی مثبت است - منجر به رشد شود. اما در برخی پیشنهادات اصل بر ثبات در سطح خرد - به معنای عدم رقابت و حاکمیت انواع انحصار- و بی ثباتی در سطح کلان است: تورم بالا؛ تنش ارزی و نرخ سود حقیقی منفی. 👤 محمد خلیلی ----------------------------------------------------------- 💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان 🖇 بله 🖇 ایتا .
43.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم ☑️ بسته راهبردی اقتصادی برهان 1️⃣ بخش اول: راهکار عملیاتی جهت رفع ناترازی بانکی 📊 پیشنهاد سیاستی 🔰تخصیص تسهیلات مصرفی خُرد به خانوار تا حدود 30 درصد از کل تسهیلات بانکی در گام اول و افزایش تدریجی آن 🔰لحاظ کردن تورم در نرخ سایر تسهیلات اعطایی 🔰پوشش نیاز به سرمایه در گردش بنگاهها با روشهای نوین تأمین مالی 🔰حفظ متوسط بلند مدت سقف نرخ سود سپرده بانکی در حد 22.5 درصد و کاهش آن ☑️در بسته راهبردی اقتصادی برهان اصل این است که در سطح کلان ثبات ایجاد شود تا در سطح خرد، رقابت - که نوعی بی ثباتی مثبت است - منجر به رشد شود. اما در برخی پیشنهادات اصل بر ثبات در سطح خرد - به معنای عدم رقابت و حاکمیت انواع انحصار- و بی ثباتی در سطح کلان است: تورم بالا؛ تنش ارزی و نرخ سود حقیقی منفی. 👤 محمد خلیلی ----------------------------------------------------------- 💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان 🖇 بله 🖇 ایتا .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم ☑️ بسته راهبردی اقتصادی برهان نسخه کوتاه مدت 2️⃣ بخش دوم: مسئله اصلاح قیمت‌ها و یارانه پنهان 📊 پیشنهاد سیاستی 🔰کاهش هزینه های دولت پیش از هرگونه اصلاح قیمتی 🔰عدم اصلاح قیمتی در 5قلم کالای اساسی پایه؛ درکوتاه‌مدت 🔰خروج هوشمندانه بقیه اقلام کالای مشمول ارز ترجیحی با حداقل حساسیت‌زایی در بازار 🔰اصلاح قیمتی بسیار تدریجی و بدون تحریک بازار در موارد 5گانه 🔰تکمیل پیشنهاد فوق در قسمت بعدی درباره قیمت ارز ☑️در بسته راهبردی اقتصادی برهان اصل این است که در سطح کلان ثبات ایجاد شود تا در سطح خرد، رقابت - که نوعی بی ثباتی مثبت است - منجر به رشد شود. اما در برخی پیشنهادات اصل بر ثبات در سطح خرد - به معنای عدم رقابت و حاکمیت انواع انحصار- و بی ثباتی در سطح کلان است: تورم بالا؛ تنش ارزی و نرخ سود حقیقی منفی. 👤 محمد خلیلی ----------------------------------------------------------- 💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان 🖇 بله 🖇 ایتا .
31.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بسته راهبردی اقتصادی برهان نسخه کوتاه مدت 3️⃣ بخش سوم: مسئله ارز 📊 پیشنهاد سیاستی 🔰 مسئله اول از این دو مسئله: 1- ثبات بازار ارز 2- تضعیف اتصال قیمتها به نرخ ارز 🔰 نسخه ارز «سه نرخی» مطابق اقتضائات ایران، و برخلاف پیشنهادات رایج 🔰نقش آفرینی عامل «کیفیت ارز» در کنار کمیت آن؛ در کوتاه مدت 🔰 تخصیص حواله‌های کم‌کیفیت به متقاضیان بزرگ (کالای اساسی پایه) با نرخ ترجیحی: اخراج آنان از رقابت بازار و کنترل قیمت ارزِ کیفی؛ تخصیص به کالای اساسی پایه که با توجه به قسمت قبل درکوتاه‌مدت نیاز است؛ کنترل‌پذیری 5قلم کالا 🔰 تشکیل بازار رسمی با قیمت کمی کمتر از قیمت بازار غیر رسمی که تقاضا را تحریک نکند؛ و تشکیل کریدور قیمتی در ادامه 🔰 چالاکی در ارائه پالس به بازار در لحظه شوک انتظارات، با اجرای «سیاست‌های فرعی» در کنار سیاست اصلی فوق ☑️در بسته راهبردی اقتصادی برهان اصل این است که در سطح کلان ثبات ایجاد شود تا در سطح خرد، رقابت - که نوعی بی ثباتی مثبت است - منجر به رشد شود. اما در برخی پیشنهادات اصل بر ثبات در سطح خرد - به معنای عدم رقابت و حاکمیت انواع انحصار- و بی ثباتی در سطح کلان است: تورم بالا؛ تنش ارزی و نرخ سود حقیقی منفی. 👤 محمد خلیلی ----------------------------------------------------------- 💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان 🖇 بله 🖇 ایتا .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم ☑️ بسته راهبردی اقتصادی برهان نسخه کوتاه مدت 4️⃣ بخش چهارم: مسئله حمایت معیشتی 📊 پیشنهاد سیاستی 🔰 تسهیلات ارزان قیمت مصرفی، برای کالای مصرفی ایرانی (خصوصاً لوازم خانگی، خودرو و مسکن) 🔰 حذف قیمت زمین از مسکن با عرضه زمین به شرط ساخت، خصوصاً در حومه شهرهای بزرگ (با پیش‌بینی زمین کافی برای زیرساخت حمل و نقل در آینده) 🔰 سیاست‌های مالیاتی مناسب؛ خصوصاً با شفافیت در هزینه‌کرد برای کمک معیشتی ☑️در بسته راهبردی اقتصادی برهان اصل این است که در سطح کلان ثبات ایجاد شود تا در سطح خرد، رقابت - که نوعی بی ثباتی مثبت است - منجر به رشد شود. اما در برخی پیشنهادات اصل بر ثبات در سطح خرد - به معنای عدم رقابت و حاکمیت انواع انحصار- و بی ثباتی در سطح کلان است: تورم بالا؛ تنش ارزی و نرخ سود حقیقی منفی. 👤 محمد خلیلی ----------------------------------------------------------- 💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان 🖇 بله 🖇 ایتا .
36.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم ☑️ بسته راهبردی اقتصادی برهان نسخه میان‌مدت 5️⃣ بخش پنجم: امنیت بخشی به اقتصاد 📊 پیشنهاد سیاستی 🔰 «رفع وابستگی به نقاط تحریم‌پذیر» خصوصاً در واردات کالای اساسی؛ تنوع مبادی تجارت خارجی؛ تطبیق نقشه تجاری و ارزی؛ و... 🔰 ایجاد نظام رسمی پرداخت ارزی با پیشنهاد تفصیلی برهان 🔰 انتخاب راهبرد توسعه صنعت و خدمات؛ از طریق ایجاد ثبات در سطح کلان و رقابت در سطح خُرد (بر خلاف توسعه از جنس شرق آسیا؛ البته به عنوان راهبرد پایه توسعه) 🔰 تخلیه تدریجی بهمن نقدینگی بدون فشار غیرقابل تحمل بر ترازنامه بانکها 🔰 تلاش برای خودکفایی در کالای اساسی، تنوع مبادی واردات کالای اساسی و... 🔰 تاکید بر معرفی پروژه جذاب برای جذب سرمایه گذاری خصوصاً در صنایع استخراجی، با اولویت جذب سرمایه داخلی 🔰 پیشنهاد تفصیلی برهان برای قانون مالکیت معدن جهت رونق صنایع استخراجی ☑️در بسته راهبردی اقتصادی برهان اصل این است که در سطح کلان ثبات ایجاد شود تا در سطح خرد، رقابت - که نوعی بی ثباتی مثبت است - منجر به رشد شود. اما در برخی پیشنهادات اصل بر ثبات در سطح خرد - به معنای عدم رقابت و حاکمیت انواع انحصار- و بی ثباتی در سطح کلان است: تورم بالا؛ تنش ارزی و نرخ سود حقیقی منفی. 👤 محمد خلیلی ----------------------------------------------------------- 💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان 🖇 بله 🖇 ایتا .
27.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم ☑️ بسته راهبردی اقتصادی برهان نسخه میان‌مدت 6️⃣ بخش ششم و پایانی: رفع انحصار 📊 پیشنهاد سیاستی 🔰 قسمتی از وابستگی قیمتها به ارز، به دلیل قیمت‌گذاری ارزی تولیدات داخلی است. 🔰 هم قیمت‌گذاری با نرخ ثابت اسمی؛ و هم قیمت‌گذاری با نرخ آزاد دلاری بر اساس قیمت بورسهای خارجی؛ هردو به نوعی قیمت‌گذاری دستوری است. 🔰 مسئله اصلی در این مشکل، «تولید انحصاری» است که امکان وجود «بازار» و قیمت بازاری را گرفته است. 🔰 راهکار فوری‌تر، «طراحی بازار» مخصوص چنین بازاری برای کشف قیمت است. راهکار بلندمدت‌تر، حذف انحصار در تولید است. ☑️در بسته راهبردی اقتصادی برهان اصل این است که در سطح کلان ثبات ایجاد شود تا در سطح خرد، رقابت - که نوعی بی ثباتی مثبت است - منجر به رشد شود. اما در برخی پیشنهادات اصل بر ثبات در سطح خرد - به معنای عدم رقابت و حاکمیت انواع انحصار- و بی ثباتی در سطح کلان است: تورم بالا؛ تنش ارزی و نرخ سود حقیقی منفی. 👤 محمد خلیلی ----------------------------------------------------------- 💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان 🖇 بله 🖇 ایتا .
📌 خبر: انتشار مقاله «مدیریت مخاطرات اخلاقی (کژمنشی) در عقود مشارکتی نظام بانکی براساس آموزه‌های اسلامی» 🔸مقاله «مدیریت مخاطرات اخلاقی (کژمنشی) در عقود مشارکتی نظام بانکی براساس آموزه‌های اسلامی» که توسط عباس یعقوب زاده و محمد خلیلی نگارش شده است در مجله جستارهای اقتصادی ایران با رویکرد اقتصاد اسلامی چاپ و منتشر شد. 🔸چکیده این مقاله به شرح زیر است: یکی از اصلی‌ترین عواملی که از نظر پژوهشگران مانع استفاده گسترده بانک‌های اسلامی از عقود مشارکتی شده، وجود مخاطره اخلاقی (کژمنشی) در رابطه بانک و گیرنده تسهیلات است. وجود مسئله مخاطره اخلاقی باعث شده که تأمین مالی غیرمشارکتیِ دارای بازدهی ثابت، جایگاهی مهم در بانکداری اسلامی پیدا کند و این نوع قراردادها نسبت به قراردادهای مشارکتی ترجیح داده شوند. باوجود راهکارهای متنوعی که برای رفع این چالش ارائه شده، هنوز چالش مخاطرات اخلاقی به‌عنوان یک مانع مهم در اجرای عقود مشارکتی محسوب می‌شود. در این تحقیق تلاش شده است براساس آموزه‌های فقهی−اسلامی از راهکاری درونی برای تنظیم عقود مشارکتی جهت مدیریت مخاطرات اخلاقی استفاده شود. در الگوی قرارداد پیشنهادی، صاحب سرمایه با واگذاری سهم خود در مقابل مقداری مشخص از محصول نهایی، به‌روشنی انگیزه عامل را برای تلاش بیشتر فراهم می‌کند و زمینه کژمنشی را برطرف می‌کند. 🔸جهت دریافت مقاله کلیک کنید: https://iee.rihu.ac.ir/article_2188.html ----------------------------------------------------------- 💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان 🖇 بله 🖇 ایتا .
دعوت به نگارش مقاله جهت ارسال به همایش بانکداری اسلامی 🔰سی و چهارمین همایش بانکداری اسلامی با موضوع «طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران» در تاریخ 6 و 7 شهریور 1403 برگزار خواهد شد. 🔰واحد پژوهش گروه اقتصاد مرکز راهبری برهان موضوعات و ایده هایی را مشخص کرده و از پژوهشگرانی که توانایی و علاقه نگارش مقاله علمی ترویجی با جهت گیری مشخص شده داشته باشند حمایت به عمل می آورد. 🔰مهلت ارسال مقالات به سایت همایش تا 12مرداد 1403 می باشد. 🔰 جهت برقراری ارتباط با واحد پژوهش گروه اقتصاد برهان به آیدی @Shayeq در پیام رسان بله و ایتا پیام بدهید. ----------------------------------------------------------- 💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان 🖇 بله 🖇 ایتا .
💫رصد ایده های تحولی حوزه پول و بانک در ایران معاصر ✳️ مباحث نظام بانکی با رخدادهای اقتصادی کشور به هم گره خورده است؛ به گونه ای که ناکارآمدی نظام بانکی در ایران در طول سال های بعد از انقلاب اسلامی، مشکلات زیادی را برای اقتصاد کشور به همراه داشته است. از همین رو به منظور بهبود اوضاع اقتصاد لازم است که نظام پولی و بانکی در کشور اصلاح شود. بررسی ها نشان دهنده این امر هستند که نظام بانکی در ایران با مشکلات بسیاری همچون بالا بودن میزان نقدینگی، بنگاه داری بانک ها و عدم اجرای صحیح قانون و آیین نامه های مربوطه رو به رو است؛ لذا اندیشمندان این حوزه اقدام به ارائه الگوهایی برای رفع این مشکلات کرده اند. 🔹به منظور آسیب شناسی نظام پولی و بانکی در ایران، آرای برخی از اندیشمندان این حوزه احصا شده است که در ادامه مطرح می شود: •┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
آسیب شناسی نظام پولی و بانکی از منظر اندیشمندان 🔰دکتر : دکتر پیغامی معتقد است در نظام بانکداری ایران بحث اساسی و مهم این است که پول چگونه در اقتصاد به چرخش در می آید و مهم تر از میزان نقدینگی موجود در اقتصاد، کیفیت این نقدینگی است. وی همچنین معتقد است که قانون بانکداری بدون ربا از همان ابتدای شکل گیری یک غلط فاحش و بزرگ دارد و آن تفکیک نشدن بانک ها از یکدیگر است. از نظر ایشان پنج نوع بانک وجود دارد که عبارت اند از بانک توسعه ای، بانک تجاری، بانک تخصصی، بانک سرمایه گذاری و بانک مرکزی. تفکیک نشدن بانک ها به عدم حکمرانی پولی مناسب منجر شده و سبب شده است که نظام بانکی وظایف خود را در هر یک از انواع پنج گانه بانک به درستی انجام ندهد. 🔰دکتر : ایشان بر این اعتقاد است که یکی از اصلی ترین علل وضع کنونی اقتصاد ایران، خلق پول نامحدود و افزایش افسارگسیخته نقدینگی است. همچنین مسئله دیگر این است که نقدینگی به صورت عادلانه میان مردم توزیع نشده است. باید راه های ورود نقدینگی به بخش های غیر مولد بسته شود تا منجر به سوداگری و ویرانی نشود. 🔰دکتر : دکتر توتونچیان بر این باور است که در بسیاری از موارد می توان در اجرای صحیح قانون و آیین نامه های مربوطه تردید کرد؛ لذا برای حل قسمت اعظم مشکلات اقتصادی، لازم است به اجرای صحیح و دقیق قانون و آیین نامه های اولیه روی آورده شود و با نظارت و کنترلی دقیق و نمونه گیری علمی، انحرافات به حداقل رسانده شود. ✅مدل مطلوب نظام پولی و بانکی و راهکار تحقق آن در این بخش به بررسی الگوهای پیشنهادی برخی از اندیشمندان و راهکارهای تحقق آن ها پرداخته می شود: 🔰 دکتر : دکتر توکلی معتقد است طرح ایده بانکداری اسلامی نوعی تکامل در بانکداری بدون ربا است. در بانکداری اسلامی علاوه بر توجه به حذف ربا، تحقق اصولی چون عدالت توزیعی، پیوستگی بخش پولی و واقعی و منع سفته بازی قماری ضروری است. مراد از مهندسی سازوکارهای بانکی، طراحی ابزار و روش های تجهیز و تخصیص منابع و ارائه خدمات بانکی است. این مفهوم اعم از مفهوم متعارف مهندسی مالی است که ناظر به طراحی ابزارهای مالی به منظور مدیریت ریسک است. در رویکرد مهندسی نظام مالی، بخشی از فرآیند تحلیل و طراحی سازوکار بانکداری اسلامی را تطبیق پذیری فقهی تشکیل می دهد. در این رویکرد افزون بر بررسی فقهی سازوکار بانکداری اسلامی، تحلیلی سیستمی با توجه به اهداف نظام مالی و بانکی اسلامی نیز صورت می گیرد. بررسی سیستمی با توجه سازوکارها، به طور عمده ناظر به سازگاری آن ها با اهداف و اصول حاکم بر بانکداری اسلامی از جمله پیوستگی بخش حقیقی و پولی صورت می گیرد. به بیان دیگر، اگر بانکداری اسلامی به عنوان دکترینی جدید در فضای ساماندهی مبادلات بخش پولی مطرح شود، این سازوکار جدید باید اهداف مطرح شده در این نظریه را تامین کند. 🔰 حجت الاسلام دکتر : دکتر یوسفی بر این باور است که مدل مطلوب در یک بانکداری سه ضلعی محقق خواهد شد. این سه ضلع عبارت اند از: خدمات مالی، سرمایه گذاری تخصصی و بخش خیرخواهانه. در نگاه ایشان خدمات مالی فقط باید دولتی باشد. همچنین بانک در بخش سرمایه گذاری در قالب صندوق های تخصصی تنها واسطه ای میان سپرده گذار و سپرده پذیر است و درصدی از سود طرفین را به عنوان حق الوکاله یا حق الوساطه دریافت می کند. تعیین درصد این سود نیز بر عهده بانک مرکزی است. نتیجه این خواهد بود که نظارت صندوق ها روی پروژه، از روند اعتبار سنجی تا نظارت بر تسهیلات خیلی دقیق خواهد شد و بانک سرمایه گذاری تلاش می کند تا سوددهی پروژه افزایش یافته و سود خود نیز به تبع آن افزایش یابد، چراکه سود ثابت به طور کلی منتفی است. این امر موجب اثرگذاری صندوق های تخصصی در بخش واقعی اقتصاد می شود. لازم به ذکر است در این بخش اساسا امکان خلق پول وجود ندارد. یکی از اشکالاتی که مطرح می شود این است که سیستم حسابداری موجود، پاسخگوی این مدل نیست؛ چرا که بر اساس مبلغ، مدت، نرخ بهره و جریمه دیرکرد است و بر این اساس تدوین شده است. در پاسخ باید گفت که دانش حسابداری برای پاسخ دهی به این مسئله ناتوان نیست و از لحاظ علمی هیچ کمبودی وجود ندارد؛ بلکه بانک باید از لحاظ قانونی موظف شود که سیستم حسابداری متناسب با این مدل را طراحی کند.