بیانات #رهبر_معظم_انقلاب پس از مراسم روضهخوانی به مناسبت شهادت حضرت #امام_علی_النقی علیهالسلام
بسماللهالرّحمنالرّحیم
بالاخره در نبرد بین #امام_هادی (علیهالسّلام) و خلفایی که در زمان ایشان بودند، آن کس که ظاهراً و باطناً پیروز شد، حضرت هادی (علیهالسّلام) بود؛ این باید در همهی بیانات و اظهارات ما مورد نظر باشد.
در زمان امامت آن بزرگوار شش خلیفه، یکی پس از دیگری، آمدند و به درک واصل شدند. آخرین نفر آنها، «معتز» بود که حضرت را شهید کرد و خودش هم به فاصلهی کوتاهی مُرد. این خلفا غالباً با ذلت مردند؛ یکی بهدست پسرش کشته شد، دیگری به دست برادرزادهاش و به همین ترتیب بنیعباس تارومار شدند؛ به عکسِ شیعه. شیعه در دوران حضرت هادی و حضرت عسگری (علیهماالسّلام) و در آن شدت عمل روزبهروز وسعت پیدا کرد؛ قویتر شد.
حضرت هادی (علیهالسّلام) چهل و دو سال عمر کردند که بیست سالش را در سامرا بودند؛ آنجا مزرعه داشتند و در آن شهر کار و زندگی میکردند. سامرا در واقع مثل یک پادگان بود و آن را معتصم ساخت تا غلامان ترکِ نزدیک به خود را - با ترکهای خودمان؛ ترکهای آذربایجان و سایر نقاط اشتباه نشود - که از ترکستان و سمرقند و از همین منطقهی مغولستان و آسیای شرقی آورده بود، در سامرا نگه دارد. این عده چون تازه اسلام آورده بودند، ائمه و مؤمنان را نمیشناختند و از اسلام سر در نمیآوردند. به همین دلیل، مزاحم مردم میشدند و با عربها - مردم بغداد - اختلاف پیدا کردند. در همین شهر سامرا عدهی قابل توجهی از بزرگان شیعه در زمان امام هادی (علیهالسّلام) جمع شدند و حضرت توانست آنها را اداره کند و به وسیلهی آنها پیام امامت را به سرتاسر دنیای اسلام - با نامهنگاری و... - برساند. این #شبکه_های_شیعه در قم، خراسان، ری، مدینه، یمن و در مناطق دوردست و در همهی اقطار دنیا را همین عده توانستند رواج بدهند و روزبهروز تعداد افرادی را که مؤمن به این مکتب هستند، زیادتر کنند. امام هادی همهی این کارها را در زیر برق شمشیر تیز و خونریز همان شش خلیفه و علیرغم آنها انجام داده است. حدیث معروفی دربارهی وفات حضرت هادی (علیهالسّلام) هست که از عبارت آن معلوم میشود که عدهی قابل توجهی از شیعیان در سامرا جمع شده بودند؛ بهگونهای که دستگاه خلافت هم آنها را نمیشناخت؛ چون اگر میشناخت، همهشان را تارومار میکرد؛ اما این عده چون شبکهی قویای بهوجود آورده بودند، دستگاه خلافت نمیتوانست به آنها دسترسی پیدا کند.
یک روزِ مجاهدت این بزرگوارها - ائمه (علیهمالسّلام) - به قدر سالها اثر میگذاشت؛ یک روز از زندگی مبارک اینها مثل جماعتی که سالها کار کنند، در جامعه اثر میگذاشت. این بزرگواران دین را همینطور حفظ کردند، والّا دینی که در رأسش متوکل و معتز و معتصم و مأمون باشد و علمایش اشخاصی باشند مثل #یحیی_بن_اکثم که با آنکه عالم دستگاه بودند، خودشان از فساق و فجار درجه یکِ علنی بودند، اصلاً نباید بماند؛ باید همان روزها بکل کلکِ آن کنده میشد؛ تمام میشد. این مجاهدت و تلاش ائمه (علیهمالسّلام) نه فقط تشیع بلکه قرآن، اسلام و #معارف_دینی را حفظ کرد؛ این است خاصیت بندگان خالص و مخلص و اولیای خدا. اگر اسلام انسانهای کمربسته نداشت، نمیتوانست بعد از هزار و دویست، سیصد سال تازه زنده شود و بیداری اسلامی بهوجود بیاید؛ باید یواش یواش از بین میرفت. اگر اسلام کسانی را نداشت که بعد از پیغمبر این معارف عظیم را در ذهن تاریخ بشری و در تاریخ اسلامی نهادینه کنند، باید از بین میرفت؛ تمام میشد و اصلاً هیچ چیزش نمیماند؛ اگر هم میماند، از معارف چیزی باقی نمیماند؛ مثل مسیحیت و یهودیتی که حالا از معارف اصلیشان تقریباً هیچچیز باقی نمانده است. اینکه قرآن سالم بماند، حدیث نبوی بماند، این همه احکام و معارف بماند و معارف اسلامی بعد از هزار سال بتواند در رأس #معارف بشری خودش را نشان دهد، کار طبیعی نبود؛ کار غیرطبیعی بود که با مجاهدت انجام گرفت. البته در راه این کار بزرگ، کتکخوردن، زندانرفتن و کشتهشدن هم هست، که اینها برای این بزرگوارها چیزی نبود.
ائمهی ما در طول این دویستوپنجاه سال امامت - از روز رحلت نبی مکرم اسلام (صلّیاللَهعلیهوآله) تا روز وفات حضرت عسکری، دویستوپنجاه سال است - خیلی زجر کشیدند، کشته شدند، مظلوم واقع شدند و جا هم دارد برایشان گریه کنیم؛ مظلومیتشان دلها و عواطف را به خود متوجه کرده است؛ اما این مظلومها غلبه کردند؛ هم مقطعی غلبه کردند، هم در مجموع و در طول زمان.
والسّلام علیکم و رحمةالله برکاته
۱۳۸۳/۵/۳۰
#شهادت_امام_هادی
@qom_khamenei_ir
🔻 تبیین کننده مقام اهلبیت
📌این امام بزرگوار [امام هادی علیه السلام] در مجموعهی آثار و برکاتی که از ائمّهی هدیٰ (علیهمالسّلام رسیده است، این خصوصیّت را دارد که در ضمن زیارت، مهمترین فصول مربوط به مقامات ائمّه (علیهمالسّلام) را با بیان وافی و شافی، با زیباترین تعبیرات بیان کردهاند.
زیارت جامعهی کبیره، از این بزرگوار است؛ زیارت امیرالمؤمنین در روز غدیر که یکی از غُرَر تعبیرات و فرمایشات ائمّه (علیهمالسّلام) است، از این بزرگوار است. امیدواریم که به برکتِ نگاهِ عطوفتآمیزِ این امام بزرگوار -که شهادت ایشان با روز اوّل سال و با عید نوروز همراه شده است- ملّت ایران در این سال از هدایت الهی برخوردار باشند.۱۳۹۷/۰۱/۰۱
🔗پیوند تصویر با کیفیت بالا:
idc0-cdn0.khamenei.ir/ndata/news/37606/B/13960615_0137606.jpg
#شهادت_امام_هادی
#امام_هادی
#جهاد_تبیین
@qom_khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 چی بودیم؟ چی شدیم؟ 💠
🌀مقایسهی پیشرفتهای دو پرچم شاهنشاهی و جمهوری اسلامی
🔹کاری از نوجوانان پایگاه بسیج شهید آیت الله دستغیب (ناحیه حبیب بن مظاهر)
📚بر اساس کتاب صعود چهل ساله
و سایت بین المللی بانک جهانی
هدایت شده از KHAMENEI.IR
14001119_42681_1281k.mp3
10.02M
🎙 بشنوید | صوت کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار جمعی از فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش. ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
💻 @Khamenei_ir
اهمیت و آثار خود کنترلی.mp3
24.06M
#ولایت
💠 اهمیت و آثار خود کنترلی
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
هدایت شده از محمدمهدی ماندگاری
🔴 اگر از ناموس کسی خوششان میآمد...
🔸خاندان پهلوی اگر در هر مراسم و مهمانی از ناموس کسی خوششان میآمد، شوهر یا پدر آن خانم جرأت نمیکرد مانع آنها شود.
🔸اکنون عدهای نادان میگویند: ولایت فقیه با شاه فرقی ندارد.
🔸 آیا آنهایی که تا شرابشان را نمیخوردند و رابطهی نامشروعشان را نمیداشتند شب خوابشان نمیبرد،
⬅️ با جایگاه ولی فقیه که نائب امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است، قابل مقایسه هستند؟!
#انقلاب_اسلامی #دهه_فجر #خاندان_پهلوی
کانال رسمی #استاد_ماندگاری
✅ @mandegari_mahdi
🔶 berangeshohada.ir
#بصیرت
💠 حضرت آیت الله شبیری زنجانی (حفظه الله تعالی):
✅ اوایلی که رضاخان رفت و محمدرضا روی کار آمد، تا مدّتی محمدرضا در میان مردم محبوب بود، چون اموالی را که پدرش از مردم مازندران غصب کرده بود برگرداند و کارهایی انجام داد که مورد علاقه مردم بود و اختناق دوره رضاخان نیز نبود.
آن وقتها مرحوم حاج آقا رضا زنجانی با شاه مرتبط بود و شاه نیز به حاج آقا رضا میگفت: شما نیاز به وقت قبلی ندارید و هر وقت خواستید، تشریف بیاورید. موقع برگشت هم شاه تا پلههای قصر حاج آقا رضا را بدرقه میکرد.
حاج آقا رضا میگفت:
اینها تا وقتی ضعیف هستند، هر گونه کرنشی انجام میدهند ولی همینکه قدرت پیدا میکنند، عوض میشوند و محمدرضا هم همینگونه بود.
بعداً حاج آقا رضا وقتی دید محمدرضا همان شیوه پدرش را دنبال میکند، از او برید و مخالف او شد و به زندان افتاد تا اعدام هم پیش رفت ولی آقای بروجردی مداخله کرد و او را نجات داد.
آن موقعی که حاج آقا رضا با شاه مرتبط بود، شیخی از روستاهای اطراف همدان که بعداً از درباریهای شاه شد، به حاج آقا رضا گفته بود: شما که با شاه ارتباط دارید، درباره منع مشروبات الکلی با وی صحبت کنید. حاج آقا رضا خیلی به حرف این شیخ توجّه نمیکرد. آن شخص این را به مسامحه در امر دین حمل میکرد. حاج آقا رضا گفت: من حرفی ندارم برای شما از شاه وقت بگیرم، خودم هم شرکت میکنم ولی من صحبت نمیکنم، خودت با شاه صحبت کن. او قبول کرد و حاج آقا رضا از شاه وقت گرفت و آن شیخ هم نزد شاه آمد و جلسه تشکیل شد.
شیخ به شاه گفت: اعلی حضرت! شما شاه کشور اسلامی هستید و شراب یکی از محرّمات قرآن است. تقاضا این است که اعلی حضرت دستور بدهند از خرید و فروش شراب جلوگیری شود.
حاج آقا رضا میگفت: شاه در جمله اوّل جواب، آن شیخ را محکوم کرد و آن شیخ در جواب شاه ماند و نتوانست جواب دهد و من مجبور شدم وارد میدان شوم. شاه گفت: آقایان که نفوذ معنوی دارید، از نفوذ معنویتان استفاده کنید، دیگر موضوعی نمیماند که ما بخواهیم اقدام کنیم. آن شیخ ماند در جواب شاه چه بگوید؟ اگر بگوید نفوذ معنوی نداریم که خیلی شکست است و اگر بگوید: نفوذ معنوی داریم، همان حرف شاه بود که از این نفوذ استفاده کنید.
حاج آقا رضا میگفت: با اینکه قرار گذاشته بودم، من با شاه صحبت نکنم، وقتی دیدم آن شیخ در جواب شاه ماند، به شاه گفتم: چه تعداد از مردم به شراب مبتلا هستند؟ نیمی از مردم مبتلا هستند؟ شاه گفت: آن قدرها هم زیاد نیست. گفتم: مثلاً چه تعداد؟ شاه گفت: تقریباً پنج درصد. گفتم: نود و پنج درصد بر اثر نفوذ معنوی آقایان شراب خوار و شراب فروش نیستند، پنج درصد باقیمانده نیاز به اقدام شما دارد و این تقاضا راجع به آن پنج درصد است.
وقتی حاج آقا رضا این گونه جواب داد، شاه گفت:
بخش زیادی از مالیات کشور از همین شرابفروشها است.
حاج آقا رضا هم پاسخ داد: بسیاری از جنایات و مفاسد کشور براثر مصرف همین شراب است که هزینهای سنگین برای کشور ایجاد میکند.
حاج آقا رضا خیلی حاضر جواب بود و اینکه آدم بتواند در محاضره فوراً جوابی مناسب پیدا کند، خیلی مهم است.
جرعه ای از دریا، ج3، ص619
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
هدایت شده از الهادی
* #مقام_معظم_رهبری #آیت_الله_بهاءالدینی #امام_خمینی #انقلاب_اسلامی
💠 ارتباط آیت الله بهاءالدینی با امام بعد از رحلتشان
🔻 چند سالی بعد از رحلتِ مرحومِ امام، مقام معظم رهبری، آیت الله بهاءالدینی را دعوت می کنند و ايشان می روند تهران، برای نماز مغرب آيت الله بهاءالديني را جلو قرار می دهند و نماز مغرب و عشاء را با ايشان می خوانند.
🔸 بعد از نماز، مقام معظم رهبري، از آيت الله بهاءالديني می پرسند که آقا هنوز با مرحوم امام ارتباط دارید؟ ایشان را ميبينيد؟ در جواب می گویند: بله! مقام معظم رهبري می پرسند: ايشان فرمايش شان چيست؟
🔹 آيت الله بهاءالديني فرموده بودند: اجمالاً ميگويند :«دشمن ضعيف است و نگران نباشيد!» آن موقع هم بحران آمریکا بود و...
🔸 خوب اينها يک جمله شان کافي بود حتي براي خود مقام معظم رهبري، اين يک جمله چقدر دلگرمي ميآورد؟ اين حرف را هر کسي نميتواند بزند و از هر کسي نميتوان پذيرفت. وقتي هم بزند، از کسی پذيرفته ميشود که هفتاد سال در معارف قرآني و اهلبيت غرق باشد و عملاً نشان دهد که صدق دارد و صحيح ميگويد، کسي نبود که به اين حرفها بلرزد، کوه ايمان و کوه توحيد بود.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🔺کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔹 تلگرام و ایتا: @Nasery_ir
🔸 واتساپ: www.al-hady.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 عصرِ امام خمینی (ره) آغاز شده است.
👈 گزیدهای از بیانات رهبر معظّم انقلاب (مدّظلّهالعالی) در اوّلین سالگرد رحلت امام خمینی (رضواناللهعلیه)
🗓 ۱۳۶۹/۰۳/۱۴
🔹 با #انقلاب_اسلامی در ایران عصر جدیدی در عالَم آغاز شده است. چه قدرتهای مادیِ دنیا بخواهند و چه نخواهند، این عصر آغاز شده و پیش رفته است و هیچکس نمیتواند خود را از تأثیرات این عصر برکنار بدارد. این دوران را باید دورانِ امام خمینی (ره) نامید...
@qom_khamenei_ir
هدایت شده از دفتر قم مؤسسه انقلاب اسلامی
#پوستر
📷«در هیچ زمانی ارتباط #شیعه و گسترش تشکیلاتی شیعه در سرتاسر #دنیای_اسلام، مثل زمان حضرت جواد و حضرت هادی و حضرت عسکری نبوده است. وجود وکلا و نواب و همین داستانهایی که از حضرت هادی و حضرت عسکری نقل میکنند نشاندهندهی این معناست. یعنی علیرغم محکوم بودن این دو امام بزرگوار در #سامرا، و قبل از آنها هم حضرت جواد به نحوی، و حضرت رضا (علیهالسّلام) به نحوی، ارتباطات با مردم همینطور گسترش پیدا کرد.»
۱۳۸۴/۰۵/۱۸
#امام_جواد
#جواد_الائمه
#کاظمین
🔗پیوند تصویر با کیفیت بالا:
b2n.ir/j91381
@qom_khamenei_ir
معادل بی ناموسها در حوزه
🌱یکی از اتفاقات مهم در دهه فجر۱۴۰۰ شکل گیری «جریان بی ناموسها» بود. یعنی انصافا هشتک من بی ناموسم که مسیح علینژاد و جریان منافقین خارجی و داخلیش راه انداختند، بهترین عنوان برای این مجموعه بود. آره دیگه اینها بی ناموسن. خودشون که راضین ما هم از این به بعد همینطور صداشون میکنیم: «بی ناموسها»
🌱اما جالبه قبل از این ، روز نوزده دی، رهبری دو جریان را عامل شکل گیری انقلاب و عبور آن از همه چالشها و دشواریها عنوان کرد؛ یکی جریان «غیرت دینی» در مردم و دیگری «روحانیت سیاسی» که اندیشه رهبری اجتماعی را دنبال میکند. الحمدلله صدای جریان بی ناموسها را در مقابل غیرت دینی همه شنیدند اما صدای آن جریان مقابل روحانیت ناب شیعی را کمتر کسی شنید. آنانکه معتقدند روحانیت کنار بکشد، اخته باشد،«به حوزه برگردد»، اینها روی دیگر همان سکه بی ناموسها در جامعه اند. خروجی این هر دو جریان تقابل با حرکت توفنده مردم است.
🌱باور کنید شیطان اگر روی زمین میآمد سیمای یک روحانی معنوی سر سجاده را میداشت که حاضر نبود ولایت انسان کامل را در زمین جریان دهد. باور کنید سامری قوم موسی حتما امروز یک صورت روحانی داشته با شعار « لامساس»، لامساس یعنی مردم به من نزدیک نشوید. روحانیت منزوی فریاد لامساس سر میدهد.البته روحانیت امروز انصافا هویتش از «سامرا»ست و نه «سامری». حوزه امامت است و ولایت است نه حوزه انزوا و لامساس. حوزه فقه حکومتی است نه آنانکه به قول صاحب جواهر «کانه ما ذاق من طعم الفقه شیئا»
🌱اگر «غیرت دینی» و «روحانیت ناب دینی» پیش برنده جریان انقلابند، باور کنید «بی ناموسها» و «روحانیت منزوی واتیکان نشین» دو لبه یک قیچی هستند. روی سخنم با فرد خاصی نیست، مرادم یک اندیشه و فرهنگ خاص است که ظاهرا تعمدا در حال تکرار شدن است. دوست ندارم مصداق خاصی را به ذهن آورم. فقط کلا عرض میکنم مراقب باشید در تاریخ نامتان را کنار بی ناموسها نبرند.
والسلام
@ali_mahdiyan
Video.Guru_20220211_200029626.mp3
2.55M
#ولایت
💠 اهمیت و آثار خود کنترلی.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
هدایت شده از حوزه علمیه آیتالله حقشناس(ره)
📆 سالروز ارتحال حضرت آیت الله
حق شناس (رضوان الله علیه)
🔹 ۱۰ رجب المرجب
🔴 نثار روح مادر حضرت جواد( علیهما السلام)و مادر حضرت علی اصغر (علیهما السلام )و آیت الله حق شناس (رضوان الله علیه )فاتحه و صلواتی هدیه فرمایید
@hhaghshenas
١٠٠١ فضليت علي ع .pdf
7.97M
#ولایت
💠 ١٠٠١ فضليت امیرالمومنین علي (علیه السلام)
🌹میلاد با سعادت حضرت امیرالمومنین علی بن ابی طالب (علیه السلام) مبارک🌹
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
* #روزه #قرآن #رجب #شعبان
🔻اطبّاء در گذشته براى تعديل بیمار يک مُسهل مى دادند براى اينكه مزاج به تعديل برسد و خِلط غالب را از بدن، خارج مى كردند؛ بعد يك داروی تقويتى هم مى دادند از جمله معجونها و مفرّحات ياقوتى بود که براى تقویت و نشاط استفاده می شد، تجویز می کردند.
🔸روزه هم در ماه رجب و شعبان طبائع ارواح را تعديل مى كند و موانعى كه براى ارواح هست را از بین می برد و تلاوت قرآن هم همان کار تقویت کننده را برای روح دارد و روح را تقویت مى نماید.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉 @nasery_ir
🏴 جهاد تبیین حضرت زینب(س)
◾ حضرت آیتالله خامنهای: زینب کبریٰ (سلام الله علیها) #جهاد_تبیین و روایت را راه انداخت؛ فرصت نداد که روایت دشمن از حادثه عاشورا غلبه پیدا کند. ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
💻 @Khamenei_ir
14001128_42682_1281k.mp3
12.68M
🎙بشنوید | صوت کامل بیانات امروز رهبر انقلاب در ارتباط تصویری با مردم آذربایجان شرقی. ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
📥 https://khl.ink/f/49629
ziarate-jame-kabire_[www.ketabesabz.com].pdf
317K
#ولایت
💠 نتیجه انس و الفت و مداومت بر زیارت جامعه کبیره، امام شناسی است.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
❇️ آیت الله جاودان حفظه الله ❇️
⁉️ سوال:
🌵 آیا عمل نکردن به دستورات استاد، برای شاگرد مبتدی عقوبتی به دنبال خواهد داشت؟
🌲جواب:
🌴 عمل نکردن به دستورات استاد از جانب شاگرد، یقیناً مشکلساز خواهد بود. شاگرد مبتدی حتما به استاد نیاز دارد و اگر استاد درست و خوبی که خود بزرگترین نعمت الهی است، نصیبش شد و او قدر ندانست، حتماً گرفتار عقوبت خواهد شد؛ زیرا خداوند در قرآن میفرمودهاست:
🌳 َلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ 🌳
🌱 اگر ناسپاسی نمایید، قطعا عذاب من سخت خواهد بود.
🌿 سوره ابراهیم، آیه ۷
📚 رهنمای طریق ، ص ۹۶ و ۹۷
#رهنمای_طریق 5⃣7⃣
#آیت_الله_جاودان
📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی"
🔗 eitaa.com/adibi_larijani
#تهذیب
💠 حضرت آیتالله حقشناس (رضوان الله تعالی علیه) به نقل از مرحوم آقا شیخ مرتضی زاهد (رضوان الله تعالی علیه):
اگر در مجالس یادگیری حلال و حرام شرکت بکنید از زیارت ثامن الحجج(علیه السلام) بالاتر است!!
زیرا تفقه در دین مورد نظر امام(علیه السلام) است.
بارها عرض کردم که مبادا تهذیب اخلاق را فراموش کنید. خدا شاهد است که وقتی بنده هفتهای یک بار در درس اخلاق شرکت میکردم، استاد اخلاق خاطرات مرا میکوبید و من مهذّب میشدم و اخلاق پاکیزه پیدا میکردم تا هفته دیگر.
اما اگر یک هفته استاد نمیآمد، با این که در طول هفته در کمال مراقبه بودم، اما میل به قبایح و زشتیها پیدا میکردم.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
جوابیه بر نظری که ازدواج سفید را مشروع گفته بود👇👇
*نقد وارده بر مطلب "حکم فقهی ازدواج سفید"*
ازدواج سفید یعنی چه؟
بعضی ممکن است ازدواجی که تمام شرایط شرعی و اجرای صیغه در آن انجام شده اما ثبت محضری نشده است را ازدواج سفید بدانند. این ازدواج از نظر شرعی هیچ مشکلی ندارد اما از نظر قانونی مشکلات و مسائل خود را خواهد داشت.
اما معنایی که معمولا از ازدواج سفید مورد نظر میباشد "با هم بودن" است که معمولا همراه با مناسبات عاطفی و جنسی و ... میباشد. در این همباشی هیچ تعهدی طرفین نسبت به هم ندارند و تا زمانی که طرفین تمایل داشته باشند ادامه پیدا میکند و هر زمان که دو طرف یا یکی از آنها بخواهد از هم فاصله میگیرند و همباشی خاتمه پیدا میکند.
و اما نکاح معاطاتی چیست؟ نکاح معاطاتی تمام شرایط و احکام نکاح شرعی معمول را دارد جز اینکه عقد نکاح با بیان لفظی انجام نشده است و به جای آن با عمل خود میرسانند که ازدواج را قبول کردهاند.مثلا پسر و دختری با هم صبحتّهای قبل از ازدواج را انجام دادهاند، مهریه را مشخص کردهاند، پدر دختر اجازه داده است و ... همهی این کارها انجام شده است حال پسر دست خود را به نشانه تقاضای ازدواج دراز میکند و دختر هم دست او را میگیرد و با این کار نشان میدهد که ازدواج را پذیرفته است.
برای روشن شدن اختلاف میان نکاح معاطاتی و ازدواج سفید به معنی دوم، برخی تفاوتهای این دو را ذکر میکنم:
1️⃣در نکاح معاطاتی عقد ازدواج باید با فعلی انجام شود که اراده و رضایت طرفین را به وضوح نشان دهد در حالی که در ازدواج سفید عملی که صریحا مبرز اراده طرفین باشد انجام نمی گیرد.
2️⃣در نکاح معاطاتی طبق نظر فقها تمام شرایط یک نکاح عادی چه دائم چه موقت از جمله مهریه و یا تعیین مدت زمان در ازدواج موقت و .. باید انجام گیرد، ولی در هم باشی این شرایط وجود ندارد و مرد تعهدی به پرداخت مهریه و یا تعیین مدت معین در عقد موقت ندارد.
3️⃣در نکاح معاطاتی مانند نکاح دائم و موقت زمانی که زوجیت طرفین منعقد شد، هر دو موظف به زندگی با یکدیگر هستند و امکان قطع رابطه زناشوئی نیست مگر با طلاق در ازدواج دائم که آن هم صیغه ی خاص دارد، و در مورد ازدواج موقت با اتمام مدت زمان مشخص شده، اما در ازدواج سفید طرفین هیچ مسئولیتی در برابر زندگی مشترک نداشته و هر زمان یک طرف احساس کند مایل به ادامه ی زندگی نیست می تواند بدون درد سر به زندگی خاتمه دهد.
4️⃣در نکاح معاطاتی برای قطع ارتباط زناشوئی مانند نکاح دائم باید شرایط طلاق از نظر شرعی و قانونی من جمله جاری کردن صیغه ی طلاق بصورت لفظی، وجود دو شاهد و عده نگه داشتن زوجه انجام گیرد، اما در هم باشی طرفین بدون رعایت هیچ یک از احکام شرعی و قانونی به هم زیستی خود خاتمه می دهند.
5️⃣در نکاح معاطاتی همچون ازدواج شرعی اذن پدر یا ولی دختر باکره لازم است ولی در ازدواج سفید اغلب بدون اطلاع خانواده ها و پنهانی هم زیستی می کنند، چون آگاه هستند که این نوع زندگی هم غیر شرعی است هم مخالف عرف جامعه.
6️⃣در نکاح معاطاتی به محض انشاء زوجیت مرد و زن در قبال هم وظایف و مسئولیتهایی دارند که موظف به انجام آن هستند، مثلا تمکین زن و عدم خروج از منزل بدون اجازه شوهر و... و مرد نیز بعنوان مدیر وظیفه تأمین مخارج زندگی همسر و فرزندان و پرداخت نفقه، و مسکن و پوشاک مناسب و .. دارد، اما در هم باشی طرفین در قبال یکدیگر مسئولیتی ندارند. با توجه به موارد موارد بالا دو نکته در اینجا مطرح می شود: گذشته از این که مشهور و بلکه اجماع فقها این است که نکاح معاطاتی صحیح نمیباشد و عقد شرعی صورت نمیگیرد.
⛔️اما آن چیزی که آقای مهدی نصیری در کانال تلگرامی اش در مورد نظر امام رحمة الله علیه و آیت الله خوئی نقل کرده است، اشتباه و بیان ناقص مطالب آن ها است.
ابتدا نظر این بزرگواران را از بعضی از کتب ایشان نقل میکنیم و بعد مطلبی که آن شخص نقل کرده را بررسی میکنیم:
مرحوم امام در تحریر الوسیلة ج 2 ص 264 تصریح می کنند که معاطاة در نکاح کفایت نمی کند و جاری نمی شود.👇🏻
https://lib.eshia.ir/21010/2/246
مرحوم آیت الله خوئی هم در موسوعة الإمام الخوئی ج 33 ص 130، بعد از بحث، به این نتیجه رسیده اند که نکاح معاطاتی کفایت نمی کند.👇🏻
https://lib.eshia.ir/71334/33/130
⛔️اما در مورد متنی که از کتاب البیع مرحوم امام نقل شده است، امام در مقام بیان اشکال و جواب علمی بوده اند و در نهایت با اشکالاتی که بیان کرده اند، نظر خود را اینگونه در کتاب البیع ج1 ص 267 بیان فرمودند که ایقاع نکاح بوسیله معاطاة مخالف ارتکاز و فهم متشرّعة و تسالم اصحاب است بلکه ظاهر این است که در عدم جریان معاطاة در نکاح و طلاق، خلافی نیست. و اینگونه نیست که حرام باشد ولی مانع از ترتب زوجیت نشود بلکه موجب ترتب زوجیت هم نمی شود.👇🏻
https://lib.eshia.ir/11184/1/269
⛔️و اما در مورد مطلبی که
از مرحوم آیت الله خوئی نقل شده است، خود ایشان در مصباح الفقاهة ج2 ص 192 می فرمایند که زوجیت از نظر شارع با فعل حاصل نمی شود.👇🏻
https://lib.eshia.ir/10155/2/192
⛔️و اما در مورد مرحوم کمپانی اینکه بخواهیم از مرحوم کمپانی کلامی نقل کنیم که ایشان مانعی جز اجماع را برای نکاح معاطاتی ذکر نکردند(که در نهایت هم جایز نمی دانند) و یا اینکه به مرحوم فیض کاشانی نسبت داده شده است که نکاح معاطاتی را قبول داشته باشند، و از این ها استفاده کنیم که پس در فقه، فعل عاملان گناه دانسته نشده است و قائلانی از بزرگان فقهاء دارد، این نحوه حرف ها و استدلال ها صحیح نمی باشد! زیرا اگر قرار بود شما مقلّد مرحوم فیض کاشانی و یا قلیلی از علمای قائل به نکاح معاطاتی باشید(تازه اگر جواز تقلید بر میّت نزد مرجع اعلم زمان شما ثابت باشد!)، اگر مرجع فقهی تان مرحوم فیض کاشانی بود، یک بحث دیگری است! ولی اینکه بخواهیم از اینجور بیانات و عدم ارائه دقیق مطالب، برای اثبات نکاح معاطاتی استفاده کنیم، کاری بس نادرست است و بازی با دین است. بنابر نظر مشهور فقهاء به شهرت عظیمه، نکاح معاطاتی جایز نمی باشد و در صورت انجام، زنا و فعل حرام صورت گرفته است.
⚠️و اینکه گفته شد تمامی معاملات از تاسیسات دین نیستند و امضائی هستند و در نهایت شارع محدوده آن ها را مشخص می کند، این تازه اول کلام است! باید در ادله بررسی کرد که شارع محدوده نکاح را چگونه قرار داده است که گفته شد بنابر نظر مشهور فقهاء به شهرت عظیمه، شارع نکاح معاطاتی را جایز نمی داند. و اینکه گفته شد فقها بیع معاطاتی را باطل می دانستند، اشتباه محض است، زیرا معروف بین علماء قدمای ما همچون حلبی، شیخ طوسی، ابن زهرة، ابن ادریس، علامه حلّی و ... بیع معاطاتی را مفید اباحه تصرّف می دانستند و بیع را باطل نمی دانستند و نزاع در بیع معاطاتی در مورد افاده تملیک می باشد و نه اباحه تصرّف، فلذا اینکه آن شخص نوشته است دیر زمانی فقهاء بیع معاطاتی را باطل می دانستند، اشتباه محض است و نشان از عدم دقت ایشان در مباحث فقهی می باشد.
*منقول*