پژوهش های اصولی
#سفرنامه_اربعین ۱۴۰۲ #قسمت ۱۱: هجوم به تاولها 🖋 یکی از ابتلائات رایج در مسیر پیاده روی، هجوم تاول ه
#سفرنامه_اربعین ۱۴۰۲
#قسمت ۱۲: اقتصاد اسلامی
🖋 با توجه به این که معضلات اقتصادی، بزرگترین معضل قرن معاصر است، یکی از مهم ترین نیاز های امروزه بشری، یافتن یک مدل اقتصادی کارآمد جهت اداره جامعه است.
در علم اقتصاد در این باره بحث های فراوانی شده است که از حوصله این مختصر خارج است ولی اشاره به یک نکته که مرتبط با زیارت اربعین است، خالی از لطف نیست.
در مدل اقتصادی رایج، سود و بهره ملاک است و این سود آن قدر موضوعیت ویژه ای دارد که بی رحمانه حتی در صورتی که اکثر جامعه به خاک سیاه بنشینند، از آن نمی گذرد.
این مدل اقتصاری، براساس مبانی مکاتب مادی گرایانه ای پی ریزی شده است که اعتقادی به آخرت ندارند و اتفاقا بر اساس مبانی این مکاتب، بنای متناسب و درستی می باشد.
ولی بر اساس مبانی اقتصاد اسلامی، انسان باید برای زندگی اصلی خویش که دقیقا پس از مرگ آغاز خواهد شد، سرمایه گذاری کند و نباید به هر قیمتی به سود و ارزش افزوده دست یابد.
مدل اقتصادی حاکم بر پیاده روی اربعین نیز دقیقا همین است که خادمان زوار، اندوخته ی معتنابهی از سرمایه خویش را در راه سیدالشهدا (علیه السلام) هزینه می کنند تا از این طریق، تجارت و سرمایه گذاری پر سودی کنند و حداقل ده برابر آن را در آخرت برداشت نمایند (من جاء بالحسنه فله عشر امثالها).
در همین راستا با علم به این که اگر هر کدام به تنهایی اقدام کنند، میزان سود تجارتشان پایین خواهد آمد، به صورت جمعی و همراه با اهل خانواده، اقوام، عشیره، محله و ... به این سرمایه گذاری در این تجارت اقدام می کنند (تعاونوا علی البر و التقوی).
نتیجه آن است که مجموعه ای از بهترین ها و بزرگترین ها در تاریخ را رقم زده اند: بزرگترین تجمع، بزرگترین ضیافت، طولانی ترین پیاده روی، طولانی ترین سفره اطعام و ... .
با همین مدل اقتصادی و البته پس از بومی سازی آن در هر سرزمینی، می توان مجموعه ای از بهترین ها را در هر جامعه ای رقم زد.
به عنوان نمونه، بومی سازی این مدل در جامعه ایرانی، بدین صورت است که مساجد محلات، به همان جایگاهی که مسجد النبی در صدر اسلام داشت، بازگردد و اهل محل با محوریت امام محله که همان امام مسجد است، به رهبری امور محله بپردازد و مسئولان محلی تعیین کند و مسئولان محله به رهبری امام محله، با مدل اقتصادی پیاده روی اربعین (که مبنا و بنای آن در سطور گذشته تبیین شد) بهترین محله تاریخ را ایجاد کنند و تمامی مشکلات محله را حل و فصل نمایند.
نظام اسلامی نیز به این تشکیلات رسمیت ببخشد و از آن حمایت کند و تمامی حمایتها و پشتیبانی ها را از طریق همین مجرا به میدان بیاورد.
ادامه دارد...
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#سفرنامه_اربعین ۱۴۰۲ #قسمت ۱۲: اقتصاد اسلامی 🖋 با توجه به این که معضلات اقتصادی، بزرگترین معضل قرن
#سفرنامه_اربعین ۱۴۰۲
#قسمت ۱۳: زیارت کربلا به همراه مواکب
🖋 بالاخره وارد کربلا شدیم. در روایات زیارت سیدالشهدا (علیه السلام) از تعبیر "شعث غبر" استفاده شده است؛ یعنی باید با همان حالت غبار آلود و پریشان، به زیارت برویم؛ بر خلاف زیارت دیگر مشاهد مشرفه که تاکید بر غسل زیارت و ... شده است.
از این تعبیر شاید بتوان استفاده کرد که بهترین حالت ورود به حرم مطهر ایشان، همان حالتی است که دسته معروف طویریج دارد؛ یعنی با حالت عزاداری و ذکر گويان و به سینه و سر زنان و اشک ریزان و ... .
در دیگر مشاهد مشرفه، بهتر است در ابتدای درب ورودی اذن دخول بخوانیم و سپس با آداب خاص، رو به ضریح و پشت به قبله قرار بگیریم و و زیارتنامه بخوانیم و سپس نماز زیارت و دعاهای بعد از زیارت (مانند دعای عالیه المضامین).
ولی اصلا حسین (علیه السلام) جنس غمش فرق می کند... پس جنس زیارتش هم فرق می کند. و البته برای این استدلال، می توان به تنقیح مناط از همان روایت "شعث غبر" استناد نمود.
اما مشکل اینجا است که بسیاری از دسته های عزاداری، اصلا اجازه نمیدهند کسی از غیر عشیره شان با آن ها همراه شود و برای پیشگیری از ورود اغیار، به دور اعضای دسته خود یک بند محکم کشیده اند و مسئولانی هم جهت ممانعت از ورود اغیار قرار داده اند.
از طرف دیگر برخی از دسته ها، آن شور و هیجان دسته طویریج را ندارند. به عنوان نمونه، دسته عزای بنی عامر، با این که از جهاتی زبانزد و ویژه است، ولی سبک عزاداری متفاوتی دارد.
دستهٔ معروف «بنی عامر» بزرگترین کاروان زائران پیادهٔ اربعین است که در سال جاری، دوم صفر از بصره به سمت کربلا حرکت کرد و بامداد امروز (۱۹ صفر المظفر) به مقصد رسید و در بینالحرمین عزاداری کرد.
اتفاقا در لحظه ورودشان در شارع باب القبله (خيابانی که محل ورود دسته ها است و به شارع الحسین علیه السلام معروف است) بودم.
طول این دسته از حدود میدان تربیت تا درب ورودی باب القبه بود. لباس های سفید یکسان به تن داشتند و همگی پرچم و حمایلی که نوشته هایی بر روی هر دو وجود داشت، به همراه داشتند.
بسیار منظم و به صورت واحد و سنگین سینه می زدند و بعد از چند بند عربی، یک بند فارسی هم می خواندند.
آن قدر دلنشین و بی نظیر سینه زنی می کردند که مردم از اطراف آن ها، در حال فیلمبرداری بودند و بسیاری از خبرگزاری ها نیز (مانند خبرگزاری فارس)، قسمتی از عزاداری آن ها در بین الحرمین را پوشش داد.
ولی بنده دنبال چنین موکبی نبودم. این که در نزد خداوند سبحان کدام دسته برتر است را حقیقتا نمی دانم ولی بر اساس سلیقه شخصی ام، به دنبال دسته ای بودم که اولا شبیه طویریج عزاداری کند، و ثانیا غریبه ها را نیز راه دهد.
توسلی کردم و لباس عربی ام با همان شمایل خاص آنها بر تن کردم و به نزدیک درب باب القبله رفتم. کفش را تحویل دادم. به طرف اولین دسته ای که آمد و شبیه طویربج عزاداری می کردند، رفتم و وارد جمعیتشان شدم.
در کمال ناباوری، کسی ممانعت نکرد. اصلا گویا مرا نمی دیدند. وارد حرم مطهر سیدالشهدا (علیه السلام) شدیم و عزاداری کردیم و سپس وارد بین الحرمین شدیم و در نهایت وارد حرم مطهر قمر العشیره ابالفضل العباس (سلام الله علیه) شدیم و از آن طرف خارج شدیم.
خدا را شاکرم که برای اولین بار چنین توفیقی برایم حاصل شد؛ تا به حال چنین عزاداری ندیده بودم، لا یدرک و لا یوصف بود.
از خدا می خواهم دوباره این رزق هنیء و گوارا را نصیبم گرداند.
اللهم ارزقناه ابدا ما بقیت و بقی اللیل و النهار و لا جعله الله آخر العهد من زیارتی...
ادامه دارد...
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
1396 - 8 - 9 -اربعین،اخلاق.mp3
1.61M
💥 #پردیسان _ 9-8-96
💥 #اربعین
✅ بیانات استاد احمد عابدی به مناسبت اربعین سید الشهدا(سلام الله علیه)
🔹 استحباب زیارت اباعبدالله الحسین علیه السلام حتی در صورت خطر جانی
🔹 شعار شیعه و حفظ دین
🔹 نشانه محبت خدا
🆔 @Ahmad_aabedi
پژوهش های اصولی
#سفرنامه_اربعین ۱۴۰۲ #قسمت ۱۳: زیارت کربلا به همراه مواکب 🖋 بالاخره وارد کربلا شدیم. در روایات زیار
#سفرنامه_اربعین ۱۴۰۲
#قسمت ۱۴: موکب صاحب الامر
🖋 اهالی شهر محمد شهر کرج، در حوالی میدان تربیت، موکب مجهزی را بر پا کرده بودند که غرفه های متعددی داشت که عبارت است از: لباسشویی، خیاطی، کفاشی و ایستگاه صلواتی و... .
بعلاوه این که پس از نماز جماعت و مجلس توسل و عزاداری، سفره احسان هم داشتند.
خادمان این موکب را سنین مختلفی تشکیل داده بود و برخی آن قدر سالخورده بودند که با عصا و عرق ریزان و دست لرزان، به خدمت می پرداختند.
گاهی ناخواسته لحظاتی محو تماشای عشق وافرشان به سیدالشهدا (علیه السلام) می شدم و گاهی با ایشان هم کلام می شدم.
حاج آقا رضا خیاط یکی از آن ها بود. هر کسی هر درخواستی داشت، انجام می داد. چرخ خیاطی صنعتی و میز سنگین مغازه اش را با سختی از کرج به کربلا آورده بود و حدود یک ماه، مغازه را تعطیل کرده بود تا به ندای هل من ناصر سیدالشهدا علیه السلام لبیک بگوید.
برخی کارهای سخت و طاقت فرسایی که به قول خودش اگر در مغازه کسی پول هنگفت می داد هم حاضر نبودم انجام دهم ولی اینجا فرق می کرد و دست رد به سینه هیچ زائری نمی زد.
نمی دانم چرا ولی گویا با بقیه خدام، مقداری فرق می کرد و شهیدانه خدمت می کرد و چه بسا میوه وجودش رسیده بود و وقت چیده شدنش فرا رسیده بود.
آرامش و طمانینه خاصی داشت؛ خیلی پر کار بود و حتی برای غذا خوردن و چای و شربت و ... هم از جای خود بلند نمیشد و سعی می کرد در حین خدمت، چیزی هم بخورد.
خادمان غرفه لباسشویی نیز چند جوان خستگی ناپدیر و خوش اخلاق بودند که از صبح تا شب، لباس، پتو مسافرتی، کوله، چفیه، ملحفه و ... که متعلق به چند صد زائر بود را با ۴ عدد لباسشویی شستشو می دادند.
خادمان آشپزخانه هم ترکیبی از میانسالان و جوانان بودند که شبانه روز در حال آشپزی بودند.
خلاصه محشری به پا کرده بودند که از تماشای آن، یاد اشعار محتشم کاشانی افتادم:
باز این چه شورش است، که در خلقِ عالم است
باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است
باز این چه رستخیز عظیم است، کز زمین
بی نفخ صور خاسته تا عرش اعظم است.
ادامه دارد...
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
هدایت شده از الهادی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
* #کلیپ_تصویری #اربعین
🎥 توصیهای به جاماندههای قافله اربعین
🎙 حجتالاسلام والمسلمین ناصری
🔺 @Nasery_ir
پژوهش های اصولی
#سفرنامه_اربعین ۱۴۰۲ #قسمت ۱۴: موکب صاحب الامر 🖋 اهالی شهر محمد شهر کرج، در حوالی میدان تربیت، موکب
#سفرنامه_اربعین ۱۴۰۲
#قسمت ۱۵: دعای مجیر
🖋 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ سُبْحانَكَ يَا اللّٰهُ، تَعالَيْتَ يَا رَحْمٰنُ، أَجِرْنا مِنَ النَّارِ يَا مُجِيرُ . سُبْحانَكَ يَارَحِيمُ، تَعالَيْتَ يَا كَرِيمُ، أَجِرْنا مِنَ النَّارِ يَا مُجِير . سُبْحانَكَ يَا مَلِكُ، تَعالَيْتَ يَامالِكُ، أَجِرْنا مِنَ النَّارِ يَا مُجِيرُ... .
دعای مجیر را خیلی دوست دارم. اسامی مختلفی از خداوند مهربان در آن هست که با استعانت به آن ها، رهایی از آتش دوزخ را از خداوند سبحان می طلبیم.
بزرگی میگفت، اگر برای نماز شب بلند شدید ولی حال نداشتید نماز بخوانید، بلافاصله نخوابید بلکه حداقل این جملات را با خدا مناجات کنید و سپس بخوابید: بگویید خدایا در طول روز، آتش زیادی به پا کردیم، ولی تو ما را ببخش و از آتش دوزخ به ما پناه بده... به خدا پناه ببرید از آتش دوزخ و بعد بخوابید.
صبح روز اربعین قرار بود پس از نماز جماعت صبح به حرم برویم و زیارت اربعین بخوانیم.
حدود یک ساعت به اذان صبح، یعنی گل وقت سحر بود که با صوت زیبای دعای مجیر حاج منصور بیدارمان کردند. تا به حال کسی به این شیرینی مرا از خواب بیدار نکرده بود. بیدار شده بودم و زیر لب دعای مجیر را تکرار می کردم.
روش بسیار خوبی بود. از شدت خستگی و تاول و عرق سوز و ...، حال بلند شدن و نماز شب خواندن نداشتم ولی دعای مجیر را به همان صورت دراز کشیده، خواندم.
با طنین انداز شدن صدای اذان صبح، بلند شدم و به حرم رفتم و زیارت اربعین را خواندم.
مضامین عجیبی در این زیارت هست و به نظرم اوج آن، عبارات ذیل هست:
وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ ، وَحَیْرَةِ الضَّلالَةِ ، وَقَدْ تَوَازَرَ عَلَیْهِ مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْیا ، وَبَاعَ حَظَّهُ بِالْأَرْذَلِ الْأَدْنیٰ ، وَشَرَیٰ آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الْأَوْکَسِ ، وَتَغَطْرَسَ وَتَرَدَّیٰ فِی هَوَاهُ ، وَأَسْخَطَکَ وَأَسْخَطَ نَبِیَّکَ وَأَطَاعَ مِنْ عِبادِکَ أَهْلَ الشِّقاقِ وَالنِّفاقِ ، وَحَمَلَةَ الْأَوْزارِ.
خصوصیات کسانی که در مقابل سیدالشهدا (علیه السلام) ایستادند را در این عبارات به خوبی بیان می کند که یکی از آن ها فریب دنیا خوردن است.
در روایات آمده است: حب الدنیا راس کل خطیئه؛ در این روایت، نمی فرماید دنیا داشتن ریشه تمام خطا هاست؛ بلکه دوست داشتن دنیا را مذمت می کند.
تعلق به دنیا و دوست داشتن آن مذموم است؛ این که انسان نتواند برای یاری ولی زمانه اش از دنیا بگذرد بد است و موجب شقاوت می شود.
لذا فرموده اند که این دعا را زیاد بخوانید: اللهم لا تجعل الدنیا اکبر همنا.
ادامه دارد...
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
#توسل #امیرالمومنین #امام_زمان
🔻 دو نفر هستند که توجه به آنها به این سبکِ [روزانه]، سفارش شده است: یکی تجدید عهد روزانه با آقا امیرالمؤمنین علیه السلام است برای ارتباط بیشتر، و یکی آقا بقیة الله روحی له الفداء است که [در دعای بعد از نماز] میفرماید: «اللهم انی اجدّد له فی هذا الیوم و فی کل یوم عهدا و عقدا و بیعة له فی رقبتی» (خداوندا! تجدید میکنم در این روز و در هر روز، عهد و قرار و بیعتی را که برای او بر گردن من است)؛
🔸 یعنی هر روز و هر ساعت و هر لحظه، جا دارد [که انسان، این عهد را تجدید نماید]. اگر بخواهی کالبدشکافی کنی، برخی میگویند که ما میخواهیم این کار را بکنیم؛ ولی غفلت میکنیم.
🔹 باید گفت که برخی افرادی که علاقه به رشتهای ورزشی دارند، خود را هلاک میکنند تا در آن رشته، سرآمد شوند. تازه این، یکی از هزاران رشتهی ورزشی است. چرا ما نباید برای این ثبات، تجدید عهد و بیعت تمرین کنیم؟
🔸 اصلاً معنای ذکر همین است که انسان را بر سرِ مدارِ آن توجّه و چرخشی که باید باشد، میآورد.
نادِ علیاً مظهر العجائب
تجده عوناً لک فی النوائب
کل هَمّ و غمّ سینجلی
بولایتک یا علی یا علی یا علی
توجه به امیرالمؤمنین علیه السلام، عین ذکر است.
کد ۲۲۸۳۴
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir
#توسل #امیرالمومنین
🔻 وقتی از حرم امیرالمؤمنین علیهالسلام بیرون میآمدیم یا میخواستیم به حرم برویم، احیاناً برخی میآمدند و میگفتند که یک جمله [نصیحت به ما] بگو.
🔸 گاهی شانههای اینها را میگرفتم و رو به گنبد امیرالمؤمنین علیهالسلام میکردم و میگفتم این قبله! ولی این را نگهدار. برای الآن و فقط از جهت فیزیکی نمیگویم؛ بلکه این توجه و ارتباط را برای دنیا، برزخ و آخرت نگه دار و به همین شکل، روبرو باش؛
🔹 یعنی در راستای «وجهت وجهی للذی فطر السماوات و الارض حنیفا مسلما و ما أنا من المشرکین» (من از روى اخلاص، پاكدلانه و فرمانبدارانه روى خود را به سوى كسى گردانيدم كه آسمانها و زمين را پديد آورده است؛ و من از مشركان نيستم.)،
🔸 واسطهی این وجهه و توجه را امیرالمؤمنین علیهالسلام قرار بده و به این سبک و توجه، باقی بمان؛ چه اینکه هر روز تجدید عهد کنی، چه اینکه هر ساعت تجدید بیعت کنی و چه اینکه توسل پیدا کنی.
کد ۲۲۸۳۴
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
4_6035107385129831756.mp3
3.07M
🎧 بشنوید | صوت کامل بیانات امروز رهبر انقلاب در مراسم عزاداری اربعین حسینی با حضور هیئتهای دانشجویی دانشگاههای سراسر کشور. ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
🖼 #از_تبیین_تا_قیام | #اربعین۱۴۴۵
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از سعداء/حجت الاسلام راجی
ویزای اسرائیل برای اربعین
🔰 ویراست و توئیت #حجت_الاسلام_راجی و توجه دقیق به یک نکته مهم در باب #اربعین
_____________________________
🔸 اگر ویراستی را نصب دارید👇
https://virasty.com/h_raji
🔸 اگر ویراستی را نصب ندارید👇
https://virasty.com/r/Erl
💠 اندیشکده راهبردی سعداء
🆔 @soada_ir